Beräkna Nettolönen i Vasteras kommun
- Hem
- Beräkna Lön Efter Skatt, Nettolön
Skattetrycket i Västerås kommun
Västerås kommun, belägen i Västmanlands län, är en av Sveriges större kommuner med en befolkning på över 150 000 invånare. Skattetrycket i kommunen är en viktig faktor som påverkar invånarnas ekonomi och levnadsstandard. Här nedan följer en detaljerad genomgång av kommunalskatten, hur skatteintäkterna används, samt de ekonomiska utmaningar och möjligheter som kommunen står inför.
Kommunalskatt och övriga skatter
Skattesatsen i Västerås kommun består av flera komponenter:
- Kommunalskatt: 20.36%
- Landstingsskatt: 10.88%
- Begravningsavgift: 0.28%
- Kyrkoavgift (för de som är medlemmar): 1.33%
Det totala skattetrycket exklusive kyrkoavgiften uppgår till 31.24%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan blir den totala skattesatsen 32.57%.
Användning av skatteintäkter
Skatteintäkterna i Västerås kommun används för att finansiera en rad olika tjänster och verksamheter som är avgörande för invånarnas välfärd. Här är några av de viktigaste områdena där skattepengarna används:
- Utbildning: En stor del av skatteintäkterna går till att finansiera grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildning. Målet är att erbjuda högkvalitativ utbildning för alla barn och ungdomar i kommunen.
- Vård och omsorg: Äldreomsorg, hemtjänst och vård av funktionshindrade är andra viktiga områden som finansieras av skattepengarna.
- Infrastruktur: Underhåll och utveckling av vägar, parker och offentliga byggnader är också viktiga poster i kommunens budget.
- Kultur och fritid: Bibliotek, idrottsanläggningar och kulturella evenemang får också stöd genom skatteintäkterna.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Västerås kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En av de största utmaningarna är att hantera en åldrande befolkning, vilket innebär ökade kostnader för vård och omsorg. Dessutom finns det ett behov av att investera i infrastruktur och utbildning för att möta framtidens krav.
Samtidigt finns det också möjligheter. Västerås har en stark industriell bas och ett växande näringsliv, vilket kan bidra till ökade skatteintäkter och ekonomisk tillväxt. Kommunen arbetar aktivt med att attrahera nya företag och investeringar, vilket kan skapa fler jobb och förbättra den ekonomiska situationen.
Levnadsstandard och kvalitet
Levnadsstandarden i Västerås är generellt sett hög. Kommunen erbjuder en god balans mellan stadsliv och naturnära miljöer, vilket gör det till en attraktiv plats att bo och arbeta på. Kvaliteten på utbildning, vård och omsorg är överlag hög, och det finns ett brett utbud av kultur- och fritidsaktiviteter.
Dock kan skattetrycket påverka privatpersoners ekonomi. Med en total skattesats på 31.24% (exklusive kyrkoavgiften) kan det bli mindre kvar i plånboken för invånarna, vilket kan påverka deras konsumtionsmöjligheter och sparande. För att få en bättre förståelse för hur skattetrycket påverkar din nettolön, rekommenderas att använda vår skattekalkylator.
Sammanfattningsvis erbjuder Västerås en hög levnadsstandard och god kvalitet på kommunala tjänster, men det är viktigt att vara medveten om hur skattetrycket påverkar den egna ekonomin.
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+2 726 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Västerås är 20.36%
-7 818 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 10.88%
-4 178 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 509 300 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Västerås domkyrkoförs. stift (i din kommun) 0.28%
-96 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
30 434 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
21 431 kr
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+2 746 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Västerås är 20.36%
-7 818 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 10.88%
-4 178 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 523 200 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Västerås domkyrkoförs. stift (i din kommun) 0.28%
-96 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
30 454 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
21 411 kr
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+2 793 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Västerås är 20.36%
-7 818 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 10.88%
-4 178 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 540 700 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Västerås domkyrkoförs. stift (i din kommun) 0.28%
-100 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
30 497 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
21 368 kr
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+3 074 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Västerås är 20.36%
-7 818 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 10.88%
-4 178 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 598 500 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Västerås domkyrkoförs. stift (i din kommun) 0.28%
-100 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
30 778 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
21 087 kr
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+3 475 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Västerås är 20.36%
-7 818 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 10.88%
-4 178 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 598 500 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Västerås domkyrkoförs. stift (i din kommun) 0.28%
-108 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
31 171 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
20 694 kr
stdClass Object ( [grundAvdrag] => 2525 [kommunalskatt] => 4860.95 [landstingsskatt] => 2597.6 [kyrkoskatt] => [begravningsavgift] => 66.85 [arbetsgivaravgift] => 7501.525 [statligSkatt] => 0 [jobbskatteavdrag] => 2477.0278786 [beskattningsbarInkomst] => 23875 [nettolon] => 21351.6278786 [landsting] => 10.88 [bruttolon] => 26400 [area_name] => VÄSTERÅS [kommun] => VASTERAS [skiktgrans] => 598500 [aiArticle] => App\Models\Article Object ( [connection:protected] => mysql [table:protected] => articles [primaryKey:protected] => id [keyType:protected] => int [incrementing] => 1 [with:protected] => Array ( ) [withCount:protected] => Array ( ) [preventsLazyLoading] => [perPage:protected] => 15 [exists] => 1 [wasRecentlyCreated] => [escapeWhenCastingToString:protected] => [attributes:protected] => Array ( [id] => 13330 [kategori] => kommun [short_code] => VÄSTERÅS [artikel] =>Skattetrycket i Västerås kommun
Västerås kommun, belägen i Västmanlands län, är en av Sveriges större kommuner med en befolkning på över 150 000 invånare. Skattetrycket i kommunen är en viktig faktor som påverkar invånarnas ekonomi och levnadsstandard. Här nedan följer en detaljerad genomgång av kommunalskatten, hur skatteintäkterna används, samt de ekonomiska utmaningar och möjligheter som kommunen står inför.
Kommunalskatt och övriga skatter
Skattesatsen i Västerås kommun består av flera komponenter:
- Kommunalskatt: 20.36%
- Landstingsskatt: 10.88%
- Begravningsavgift: 0.28%
- Kyrkoavgift (för de som är medlemmar): 1.33%
Det totala skattetrycket exklusive kyrkoavgiften uppgår till 31.24%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan blir den totala skattesatsen 32.57%.
Användning av skatteintäkter
Skatteintäkterna i Västerås kommun används för att finansiera en rad olika tjänster och verksamheter som är avgörande för invånarnas välfärd. Här är några av de viktigaste områdena där skattepengarna används:
- Utbildning: En stor del av skatteintäkterna går till att finansiera grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildning. Målet är att erbjuda högkvalitativ utbildning för alla barn och ungdomar i kommunen.
- Vård och omsorg: Äldreomsorg, hemtjänst och vård av funktionshindrade är andra viktiga områden som finansieras av skattepengarna.
- Infrastruktur: Underhåll och utveckling av vägar, parker och offentliga byggnader är också viktiga poster i kommunens budget.
- Kultur och fritid: Bibliotek, idrottsanläggningar och kulturella evenemang får också stöd genom skatteintäkterna.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Västerås kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En av de största utmaningarna är att hantera en åldrande befolkning, vilket innebär ökade kostnader för vård och omsorg. Dessutom finns det ett behov av att investera i infrastruktur och utbildning för att möta framtidens krav.
Samtidigt finns det också möjligheter. Västerås har en stark industriell bas och ett växande näringsliv, vilket kan bidra till ökade skatteintäkter och ekonomisk tillväxt. Kommunen arbetar aktivt med att attrahera nya företag och investeringar, vilket kan skapa fler jobb och förbättra den ekonomiska situationen.
Levnadsstandard och kvalitet
Levnadsstandarden i Västerås är generellt sett hög. Kommunen erbjuder en god balans mellan stadsliv och naturnära miljöer, vilket gör det till en attraktiv plats att bo och arbeta på. Kvaliteten på utbildning, vård och omsorg är överlag hög, och det finns ett brett utbud av kultur- och fritidsaktiviteter.
Dock kan skattetrycket påverka privatpersoners ekonomi. Med en total skattesats på 31.24% (exklusive kyrkoavgiften) kan det bli mindre kvar i plånboken för invånarna, vilket kan påverka deras konsumtionsmöjligheter och sparande. För att få en bättre förståelse för hur skattetrycket påverkar din nettolön, rekommenderas att använda vår skattekalkylator.
Sammanfattningsvis erbjuder Västerås en hög levnadsstandard och god kvalitet på kommunala tjänster, men det är viktigt att vara medveten om hur skattetrycket påverkar den egna ekonomin.
[kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 21:48:41 [updated_at] => 2024-05-23 21:49:00 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_200705_image.jpg [artikel_eng] =>Tax Burden in Västerås Municipality
Västerås Municipality, located in Västmanland County, is one of Sweden's larger municipalities with a population of over 150,000 residents. The tax burden in the municipality is an important factor that affects the residents' economy and standard of living. Below is a detailed overview of the municipal tax, how tax revenues are used, and the economic challenges and opportunities facing the municipality.
Municipal Tax and Other Taxes
The tax rate in Västerås Municipality consists of several components:
- Municipal Tax: 20.36%
- County Council Tax: 10.88%
- Funeral Fee: 0.28%
- Church Fee (for members): 1.33%
The total tax burden excluding the church fee amounts to 31.24%. For members of the Swedish Church, the total tax rate becomes 32.57%.
Use of Tax Revenues
Tax revenues in Västerås Municipality are used to finance a range of services and activities that are crucial for the residents' welfare. Here are some of the key areas where tax money is used:
- Education: A significant portion of tax revenues goes towards funding primary schools, high schools, and adult education. The goal is to provide high-quality education for all children and youth in the municipality.
- Healthcare and Social Care: Elderly care, home care, and care for the disabled are other important areas funded by tax money.
- Infrastructure: Maintenance and development of roads, parks, and public buildings are also significant items in the municipality's budget.
- Culture and Recreation: Libraries, sports facilities, and cultural events also receive support through tax revenues.
Economic Challenges and Opportunities
Västerås Municipality faces several economic challenges. One of the biggest challenges is managing an aging population, which entails increased costs for healthcare and social care. Additionally, there is a need to invest in infrastructure and education to meet future demands.
At the same time, there are also opportunities. Västerås has a strong industrial base and a growing business sector, which can contribute to increased tax revenues and economic growth. The municipality actively works to attract new companies and investments, which can create more jobs and improve the economic situation.
Standard of Living and Quality
The standard of living in Västerås is generally high. The municipality offers a good balance between city life and natural environments, making it an attractive place to live and work. The quality of education, healthcare, and social care is overall high, and there is a wide range of cultural and recreational activities available.
However, the tax burden can impact individuals' finances. With a total tax rate of 31.24% (excluding the church fee), residents may have less disposable income, which can affect their consumption and savings. To gain a better understanding of how the tax burden affects your net salary, it is recommended to use our tax calculator.
In conclusion, Västerås offers a high standard of living and good quality of municipal services, but it is important to be aware of how the tax burden affects your own finances.
[ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Västerås kommun - En detaljerad översikt [description] => Lär dig om skattetrycket i Västerås kommun, inklusive kommunalskatt, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Västerås Municipality - A Detailed Overview [description_eng] => Learn about the tax burden in Västerås Municipality, including municipal tax, use of tax revenues, economic challenges and opportunities, and standard of living and quality. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [original:protected] => Array ( [id] => 13330 [kategori] => kommun [short_code] => VÄSTERÅS [artikel] =>Skattetrycket i Västerås kommun
Västerås kommun, belägen i Västmanlands län, är en av Sveriges större kommuner med en befolkning på över 150 000 invånare. Skattetrycket i kommunen är en viktig faktor som påverkar invånarnas ekonomi och levnadsstandard. Här nedan följer en detaljerad genomgång av kommunalskatten, hur skatteintäkterna används, samt de ekonomiska utmaningar och möjligheter som kommunen står inför.
Kommunalskatt och övriga skatter
Skattesatsen i Västerås kommun består av flera komponenter:
- Kommunalskatt: 20.36%
- Landstingsskatt: 10.88%
- Begravningsavgift: 0.28%
- Kyrkoavgift (för de som är medlemmar): 1.33%
Det totala skattetrycket exklusive kyrkoavgiften uppgår till 31.24%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan blir den totala skattesatsen 32.57%.
Användning av skatteintäkter
Skatteintäkterna i Västerås kommun används för att finansiera en rad olika tjänster och verksamheter som är avgörande för invånarnas välfärd. Här är några av de viktigaste områdena där skattepengarna används:
- Utbildning: En stor del av skatteintäkterna går till att finansiera grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildning. Målet är att erbjuda högkvalitativ utbildning för alla barn och ungdomar i kommunen.
- Vård och omsorg: Äldreomsorg, hemtjänst och vård av funktionshindrade är andra viktiga områden som finansieras av skattepengarna.
- Infrastruktur: Underhåll och utveckling av vägar, parker och offentliga byggnader är också viktiga poster i kommunens budget.
- Kultur och fritid: Bibliotek, idrottsanläggningar och kulturella evenemang får också stöd genom skatteintäkterna.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Västerås kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En av de största utmaningarna är att hantera en åldrande befolkning, vilket innebär ökade kostnader för vård och omsorg. Dessutom finns det ett behov av att investera i infrastruktur och utbildning för att möta framtidens krav.
Samtidigt finns det också möjligheter. Västerås har en stark industriell bas och ett växande näringsliv, vilket kan bidra till ökade skatteintäkter och ekonomisk tillväxt. Kommunen arbetar aktivt med att attrahera nya företag och investeringar, vilket kan skapa fler jobb och förbättra den ekonomiska situationen.
Levnadsstandard och kvalitet
Levnadsstandarden i Västerås är generellt sett hög. Kommunen erbjuder en god balans mellan stadsliv och naturnära miljöer, vilket gör det till en attraktiv plats att bo och arbeta på. Kvaliteten på utbildning, vård och omsorg är överlag hög, och det finns ett brett utbud av kultur- och fritidsaktiviteter.
Dock kan skattetrycket påverka privatpersoners ekonomi. Med en total skattesats på 31.24% (exklusive kyrkoavgiften) kan det bli mindre kvar i plånboken för invånarna, vilket kan påverka deras konsumtionsmöjligheter och sparande. För att få en bättre förståelse för hur skattetrycket påverkar din nettolön, rekommenderas att använda vår skattekalkylator.
Sammanfattningsvis erbjuder Västerås en hög levnadsstandard och god kvalitet på kommunala tjänster, men det är viktigt att vara medveten om hur skattetrycket påverkar den egna ekonomin.
{"meta":{"title": "Skattetrycket i Västerås kommun - En detaljerad översikt","description": "Lär dig om skattetrycket i Västerås kommun, inklusive kommunalskatt, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet."}} [kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 21:48:41 [updated_at] => 2024-05-23 21:49:00 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_200705_image.jpg [artikel_eng] =>Tax Burden in Västerås Municipality
Västerås Municipality, located in Västmanland County, is one of Sweden's larger municipalities with a population of over 150,000 residents. The tax burden in the municipality is an important factor that affects the residents' economy and standard of living. Below is a detailed overview of the municipal tax, how tax revenues are used, and the economic challenges and opportunities facing the municipality.
Municipal Tax and Other Taxes
The tax rate in Västerås Municipality consists of several components:
- Municipal Tax: 20.36%
- County Council Tax: 10.88%
- Funeral Fee: 0.28%
- Church Fee (for members): 1.33%
The total tax burden excluding the church fee amounts to 31.24%. For members of the Swedish Church, the total tax rate becomes 32.57%.
Use of Tax Revenues
Tax revenues in Västerås Municipality are used to finance a range of services and activities that are crucial for the residents' welfare. Here are some of the key areas where tax money is used:
- Education: A significant portion of tax revenues goes towards funding primary schools, high schools, and adult education. The goal is to provide high-quality education for all children and youth in the municipality.
- Healthcare and Social Care: Elderly care, home care, and care for the disabled are other important areas funded by tax money.
- Infrastructure: Maintenance and development of roads, parks, and public buildings are also significant items in the municipality's budget.
- Culture and Recreation: Libraries, sports facilities, and cultural events also receive support through tax revenues.
Economic Challenges and Opportunities
Västerås Municipality faces several economic challenges. One of the biggest challenges is managing an aging population, which entails increased costs for healthcare and social care. Additionally, there is a need to invest in infrastructure and education to meet future demands.
At the same time, there are also opportunities. Västerås has a strong industrial base and a growing business sector, which can contribute to increased tax revenues and economic growth. The municipality actively works to attract new companies and investments, which can create more jobs and improve the economic situation.
Standard of Living and Quality
The standard of living in Västerås is generally high. The municipality offers a good balance between city life and natural environments, making it an attractive place to live and work. The quality of education, healthcare, and social care is overall high, and there is a wide range of cultural and recreational activities available.
However, the tax burden can impact individuals' finances. With a total tax rate of 31.24% (excluding the church fee), residents may have less disposable income, which can affect their consumption and savings. To gain a better understanding of how the tax burden affects your net salary, it is recommended to use our tax calculator.
In conclusion, Västerås offers a high standard of living and good quality of municipal services, but it is important to be aware of how the tax burden affects your own finances.
{"meta":{"title": "Tax Burden in Västerås Municipality - A Detailed Overview","description": "Learn about the tax burden in Västerås Municipality, including municipal tax, use of tax revenues, economic challenges and opportunities, and standard of living and quality."}} [ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Västerås kommun - En detaljerad översikt [description] => Lär dig om skattetrycket i Västerås kommun, inklusive kommunalskatt, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Västerås Municipality - A Detailed Overview [description_eng] => Learn about the tax burden in Västerås Municipality, including municipal tax, use of tax revenues, economic challenges and opportunities, and standard of living and quality. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [changes:protected] => Array ( ) [casts:protected] => Array ( ) [classCastCache:protected] => Array ( ) [attributeCastCache:protected] => Array ( ) [dateFormat:protected] => [appends:protected] => Array ( ) [dispatchesEvents:protected] => Array ( ) [observables:protected] => Array ( ) [relations:protected] => Array ( ) [touches:protected] => Array ( ) [timestamps] => 1 [usesUniqueIds] => [hidden:protected] => Array ( ) [visible:protected] => Array ( ) [fillable:protected] => Array ( ) [guarded:protected] => Array ( ) ) ) stdClass Object ( [grundAvdrag] => 3325 [kommunalskatt] => 1607.422 [landstingsskatt] => 858.976 [kyrkoskatt] => [begravningsavgift] => 22.106 [arbetsgivaravgift] => 2480.609 [statligSkatt] => 0 [jobbskatteavdrag] => 1167.7460193667 [beskattningsbarInkomst] => 7895 [nettolon] => 9899.2420193667 [landsting] => 10.88 [bruttolon] => 11220 [area_name] => VÄSTERÅS [kommun] => VASTERAS [skiktgrans] => 598500 [aiArticle] => App\Models\Article Object ( [connection:protected] => mysql [table:protected] => articles [primaryKey:protected] => id [keyType:protected] => int [incrementing] => 1 [with:protected] => Array ( ) [withCount:protected] => Array ( ) [preventsLazyLoading] => [perPage:protected] => 15 [exists] => 1 [wasRecentlyCreated] => [escapeWhenCastingToString:protected] => [attributes:protected] => Array ( [id] => 13330 [kategori] => kommun [short_code] => VÄSTERÅS [artikel] =>Skattetrycket i Västerås kommun
Västerås kommun, belägen i Västmanlands län, är en av Sveriges större kommuner med en befolkning på över 150 000 invånare. Skattetrycket i kommunen är en viktig faktor som påverkar invånarnas ekonomi och levnadsstandard. Här nedan följer en detaljerad genomgång av kommunalskatten, hur skatteintäkterna används, samt de ekonomiska utmaningar och möjligheter som kommunen står inför.
Kommunalskatt och övriga skatter
Skattesatsen i Västerås kommun består av flera komponenter:
- Kommunalskatt: 20.36%
- Landstingsskatt: 10.88%
- Begravningsavgift: 0.28%
- Kyrkoavgift (för de som är medlemmar): 1.33%
Det totala skattetrycket exklusive kyrkoavgiften uppgår till 31.24%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan blir den totala skattesatsen 32.57%.
Användning av skatteintäkter
Skatteintäkterna i Västerås kommun används för att finansiera en rad olika tjänster och verksamheter som är avgörande för invånarnas välfärd. Här är några av de viktigaste områdena där skattepengarna används:
- Utbildning: En stor del av skatteintäkterna går till att finansiera grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildning. Målet är att erbjuda högkvalitativ utbildning för alla barn och ungdomar i kommunen.
- Vård och omsorg: Äldreomsorg, hemtjänst och vård av funktionshindrade är andra viktiga områden som finansieras av skattepengarna.
- Infrastruktur: Underhåll och utveckling av vägar, parker och offentliga byggnader är också viktiga poster i kommunens budget.
- Kultur och fritid: Bibliotek, idrottsanläggningar och kulturella evenemang får också stöd genom skatteintäkterna.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Västerås kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En av de största utmaningarna är att hantera en åldrande befolkning, vilket innebär ökade kostnader för vård och omsorg. Dessutom finns det ett behov av att investera i infrastruktur och utbildning för att möta framtidens krav.
Samtidigt finns det också möjligheter. Västerås har en stark industriell bas och ett växande näringsliv, vilket kan bidra till ökade skatteintäkter och ekonomisk tillväxt. Kommunen arbetar aktivt med att attrahera nya företag och investeringar, vilket kan skapa fler jobb och förbättra den ekonomiska situationen.
Levnadsstandard och kvalitet
Levnadsstandarden i Västerås är generellt sett hög. Kommunen erbjuder en god balans mellan stadsliv och naturnära miljöer, vilket gör det till en attraktiv plats att bo och arbeta på. Kvaliteten på utbildning, vård och omsorg är överlag hög, och det finns ett brett utbud av kultur- och fritidsaktiviteter.
Dock kan skattetrycket påverka privatpersoners ekonomi. Med en total skattesats på 31.24% (exklusive kyrkoavgiften) kan det bli mindre kvar i plånboken för invånarna, vilket kan påverka deras konsumtionsmöjligheter och sparande. För att få en bättre förståelse för hur skattetrycket påverkar din nettolön, rekommenderas att använda vår skattekalkylator.
Sammanfattningsvis erbjuder Västerås en hög levnadsstandard och god kvalitet på kommunala tjänster, men det är viktigt att vara medveten om hur skattetrycket påverkar den egna ekonomin.
[kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 21:48:41 [updated_at] => 2024-05-23 21:49:00 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_200705_image.jpg [artikel_eng] =>Tax Burden in Västerås Municipality
Västerås Municipality, located in Västmanland County, is one of Sweden's larger municipalities with a population of over 150,000 residents. The tax burden in the municipality is an important factor that affects the residents' economy and standard of living. Below is a detailed overview of the municipal tax, how tax revenues are used, and the economic challenges and opportunities facing the municipality.
Municipal Tax and Other Taxes
The tax rate in Västerås Municipality consists of several components:
- Municipal Tax: 20.36%
- County Council Tax: 10.88%
- Funeral Fee: 0.28%
- Church Fee (for members): 1.33%
The total tax burden excluding the church fee amounts to 31.24%. For members of the Swedish Church, the total tax rate becomes 32.57%.
Use of Tax Revenues
Tax revenues in Västerås Municipality are used to finance a range of services and activities that are crucial for the residents' welfare. Here are some of the key areas where tax money is used:
- Education: A significant portion of tax revenues goes towards funding primary schools, high schools, and adult education. The goal is to provide high-quality education for all children and youth in the municipality.
- Healthcare and Social Care: Elderly care, home care, and care for the disabled are other important areas funded by tax money.
- Infrastructure: Maintenance and development of roads, parks, and public buildings are also significant items in the municipality's budget.
- Culture and Recreation: Libraries, sports facilities, and cultural events also receive support through tax revenues.
Economic Challenges and Opportunities
Västerås Municipality faces several economic challenges. One of the biggest challenges is managing an aging population, which entails increased costs for healthcare and social care. Additionally, there is a need to invest in infrastructure and education to meet future demands.
At the same time, there are also opportunities. Västerås has a strong industrial base and a growing business sector, which can contribute to increased tax revenues and economic growth. The municipality actively works to attract new companies and investments, which can create more jobs and improve the economic situation.
Standard of Living and Quality
The standard of living in Västerås is generally high. The municipality offers a good balance between city life and natural environments, making it an attractive place to live and work. The quality of education, healthcare, and social care is overall high, and there is a wide range of cultural and recreational activities available.
However, the tax burden can impact individuals' finances. With a total tax rate of 31.24% (excluding the church fee), residents may have less disposable income, which can affect their consumption and savings. To gain a better understanding of how the tax burden affects your net salary, it is recommended to use our tax calculator.
In conclusion, Västerås offers a high standard of living and good quality of municipal services, but it is important to be aware of how the tax burden affects your own finances.
[ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Västerås kommun - En detaljerad översikt [description] => Lär dig om skattetrycket i Västerås kommun, inklusive kommunalskatt, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Västerås Municipality - A Detailed Overview [description_eng] => Learn about the tax burden in Västerås Municipality, including municipal tax, use of tax revenues, economic challenges and opportunities, and standard of living and quality. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [original:protected] => Array ( [id] => 13330 [kategori] => kommun [short_code] => VÄSTERÅS [artikel] =>Skattetrycket i Västerås kommun
Västerås kommun, belägen i Västmanlands län, är en av Sveriges större kommuner med en befolkning på över 150 000 invånare. Skattetrycket i kommunen är en viktig faktor som påverkar invånarnas ekonomi och levnadsstandard. Här nedan följer en detaljerad genomgång av kommunalskatten, hur skatteintäkterna används, samt de ekonomiska utmaningar och möjligheter som kommunen står inför.
Kommunalskatt och övriga skatter
Skattesatsen i Västerås kommun består av flera komponenter:
- Kommunalskatt: 20.36%
- Landstingsskatt: 10.88%
- Begravningsavgift: 0.28%
- Kyrkoavgift (för de som är medlemmar): 1.33%
Det totala skattetrycket exklusive kyrkoavgiften uppgår till 31.24%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan blir den totala skattesatsen 32.57%.
Användning av skatteintäkter
Skatteintäkterna i Västerås kommun används för att finansiera en rad olika tjänster och verksamheter som är avgörande för invånarnas välfärd. Här är några av de viktigaste områdena där skattepengarna används:
- Utbildning: En stor del av skatteintäkterna går till att finansiera grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildning. Målet är att erbjuda högkvalitativ utbildning för alla barn och ungdomar i kommunen.
- Vård och omsorg: Äldreomsorg, hemtjänst och vård av funktionshindrade är andra viktiga områden som finansieras av skattepengarna.
- Infrastruktur: Underhåll och utveckling av vägar, parker och offentliga byggnader är också viktiga poster i kommunens budget.
- Kultur och fritid: Bibliotek, idrottsanläggningar och kulturella evenemang får också stöd genom skatteintäkterna.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Västerås kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En av de största utmaningarna är att hantera en åldrande befolkning, vilket innebär ökade kostnader för vård och omsorg. Dessutom finns det ett behov av att investera i infrastruktur och utbildning för att möta framtidens krav.
Samtidigt finns det också möjligheter. Västerås har en stark industriell bas och ett växande näringsliv, vilket kan bidra till ökade skatteintäkter och ekonomisk tillväxt. Kommunen arbetar aktivt med att attrahera nya företag och investeringar, vilket kan skapa fler jobb och förbättra den ekonomiska situationen.
Levnadsstandard och kvalitet
Levnadsstandarden i Västerås är generellt sett hög. Kommunen erbjuder en god balans mellan stadsliv och naturnära miljöer, vilket gör det till en attraktiv plats att bo och arbeta på. Kvaliteten på utbildning, vård och omsorg är överlag hög, och det finns ett brett utbud av kultur- och fritidsaktiviteter.
Dock kan skattetrycket påverka privatpersoners ekonomi. Med en total skattesats på 31.24% (exklusive kyrkoavgiften) kan det bli mindre kvar i plånboken för invånarna, vilket kan påverka deras konsumtionsmöjligheter och sparande. För att få en bättre förståelse för hur skattetrycket påverkar din nettolön, rekommenderas att använda vår skattekalkylator.
Sammanfattningsvis erbjuder Västerås en hög levnadsstandard och god kvalitet på kommunala tjänster, men det är viktigt att vara medveten om hur skattetrycket påverkar den egna ekonomin.
{"meta":{"title": "Skattetrycket i Västerås kommun - En detaljerad översikt","description": "Lär dig om skattetrycket i Västerås kommun, inklusive kommunalskatt, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet."}} [kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 21:48:41 [updated_at] => 2024-05-23 21:49:00 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_200705_image.jpg [artikel_eng] =>Tax Burden in Västerås Municipality
Västerås Municipality, located in Västmanland County, is one of Sweden's larger municipalities with a population of over 150,000 residents. The tax burden in the municipality is an important factor that affects the residents' economy and standard of living. Below is a detailed overview of the municipal tax, how tax revenues are used, and the economic challenges and opportunities facing the municipality.
Municipal Tax and Other Taxes
The tax rate in Västerås Municipality consists of several components:
- Municipal Tax: 20.36%
- County Council Tax: 10.88%
- Funeral Fee: 0.28%
- Church Fee (for members): 1.33%
The total tax burden excluding the church fee amounts to 31.24%. For members of the Swedish Church, the total tax rate becomes 32.57%.
Use of Tax Revenues
Tax revenues in Västerås Municipality are used to finance a range of services and activities that are crucial for the residents' welfare. Here are some of the key areas where tax money is used:
- Education: A significant portion of tax revenues goes towards funding primary schools, high schools, and adult education. The goal is to provide high-quality education for all children and youth in the municipality.
- Healthcare and Social Care: Elderly care, home care, and care for the disabled are other important areas funded by tax money.
- Infrastructure: Maintenance and development of roads, parks, and public buildings are also significant items in the municipality's budget.
- Culture and Recreation: Libraries, sports facilities, and cultural events also receive support through tax revenues.
Economic Challenges and Opportunities
Västerås Municipality faces several economic challenges. One of the biggest challenges is managing an aging population, which entails increased costs for healthcare and social care. Additionally, there is a need to invest in infrastructure and education to meet future demands.
At the same time, there are also opportunities. Västerås has a strong industrial base and a growing business sector, which can contribute to increased tax revenues and economic growth. The municipality actively works to attract new companies and investments, which can create more jobs and improve the economic situation.
Standard of Living and Quality
The standard of living in Västerås is generally high. The municipality offers a good balance between city life and natural environments, making it an attractive place to live and work. The quality of education, healthcare, and social care is overall high, and there is a wide range of cultural and recreational activities available.
However, the tax burden can impact individuals' finances. With a total tax rate of 31.24% (excluding the church fee), residents may have less disposable income, which can affect their consumption and savings. To gain a better understanding of how the tax burden affects your net salary, it is recommended to use our tax calculator.
In conclusion, Västerås offers a high standard of living and good quality of municipal services, but it is important to be aware of how the tax burden affects your own finances.
{"meta":{"title": "Tax Burden in Västerås Municipality - A Detailed Overview","description": "Learn about the tax burden in Västerås Municipality, including municipal tax, use of tax revenues, economic challenges and opportunities, and standard of living and quality."}} [ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Västerås kommun - En detaljerad översikt [description] => Lär dig om skattetrycket i Västerås kommun, inklusive kommunalskatt, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Västerås Municipality - A Detailed Overview [description_eng] => Learn about the tax burden in Västerås Municipality, including municipal tax, use of tax revenues, economic challenges and opportunities, and standard of living and quality. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [changes:protected] => Array ( ) [casts:protected] => Array ( ) [classCastCache:protected] => Array ( ) [attributeCastCache:protected] => Array ( ) [dateFormat:protected] => [appends:protected] => Array ( ) [dispatchesEvents:protected] => Array ( ) [observables:protected] => Array ( ) [relations:protected] => Array ( ) [touches:protected] => Array ( ) [timestamps] => 1 [usesUniqueIds] => [hidden:protected] => Array ( ) [visible:protected] => Array ( ) [fillable:protected] => Array ( ) [guarded:protected] => Array ( ) ) )Kommun | Kommunal | Landsting | Total |
---|---|---|---|
UPPLANDS VÄSBY | 19.42% | 12.38% | 32.81% |
VALLENTUNA | 18.9% | 12.38% | 32.29% |
ÖSTERÅKER | 16.6% | 12.38% | 29.99% |
VÄRMDÖ | 18.98% | 12.38% | 32.37% |
JÄRFÄLLA | 19.24% | 12.38% | 32.63% |
EKERÖ | 19.22% | 12.38% | 32.61% |
HUDDINGE | 19.47% | 12.38% | 32.86% |
BOTKYRKA | 20.15% | 12.38% | 33.54% |
SALEM | 19.67% | 12.38% | 33.06% |
HANINGE | 19.68% | 12.38% | 33.07% |
TYRESÖ | 19.5% | 12.38% | 32.89% |
UPPLANDS-BRO | 19.4% | 12.38% | 32.79% |
NYKVARN | 19.97% | 12.38% | 33.36% |
TÄBY | 17.55% | 12.38% | 30.94% |
DANDERYD | 18.25% | 12.38% | 31.64% |
SOLLENTUNA | 18.12% | 12.38% | 31.51% |
STOCKHOLM | 17.98% | 12.38% | 31.37% |
SÖDERTÄLJE | 20.15% | 12.38% | 33.54% |
NACKA | 17.88% | 12.38% | 31.27% |
SUNDBYBERG | 19.25% | 12.38% | 32.64% |
SOLNA | 17.37% | 12.38% | 30.76% |
LIDINGÖ | 17.84% | 12.38% | 31.23% |
VAXHOLM | 19.3% | 12.38% | 32.69% |
NORRTÄLJE | 19.72% | 12.38% | 33.11% |
SIGTUNA | 20% | 12.38% | 33.39% |
NYNÄSHAMN | 19.85% | 12.38% | 33.24% |
HÅBO | 21.59% | 11.71% | 34.68% |
ÄLVKARLEBY | 22.69% | 11.71% | 35.78% |
KNIVSTA | 20.91% | 11.71% | 34% |
HEBY | 22.5% | 11.71% | 35.59% |
TIERP | 21.29% | 11.71% | 34.38% |
UPPSALA | 21.14% | 11.71% | 34.23% |
ENKÖPING | 21.34% | 11.71% | 34.43% |
ÖSTHAMMAR | 21.69% | 11.71% | 34.78% |
VINGÅKER | 22.67% | 10.83% | 34.88% |
GNESTA | 22.12% | 10.83% | 34.33% |
NYKÖPING | 21.42% | 10.83% | 33.63% |
OXELÖSUND | 22.22% | 10.83% | 34.43% |
FLEN | 22.27% | 10.83% | 34.48% |
KATRINEHOLM | 22.12% | 10.83% | 34.33% |
ESKILSTUNA | 22.02% | 10.83% | 34.23% |
STRÄNGNÄS | 21.67% | 10.83% | 33.88% |
TROSA | 21.4% | 10.83% | 33.61% |
ÖDESHÖG | 22.6% | 11.55% | 35.56% |
YDRE | 22.55% | 11.55% | 35.51% |
KINDA | 21.45% | 11.55% | 34.41% |
BOXHOLM | 21.82% | 11.55% | 34.78% |
ÅTVIDABERG | 22.39% | 11.55% | 35.35% |
FINSPÅNG | 22.15% | 11.55% | 35.11% |
VALDEMARSVIK | 22.48% | 11.55% | 35.44% |
LINKÖPING | 20.2% | 11.55% | 33.16% |
NORRKÖPING | 21.75% | 11.55% | 34.71% |
SÖDERKÖPING | 21.98% | 11.55% | 34.94% |
MOTALA | 21.7% | 11.55% | 34.66% |
VADSTENA | 22.8% | 11.55% | 35.76% |
MJÖLBY | 21.9% | 11.55% | 34.86% |
ANEBY | 22.09% | 11.76% | 35.31% |
GNOSJÖ | 22.24% | 11.76% | 35.46% |
MULLSJÖ | 22.34% | 11.76% | 35.56% |
HABO | 22.17% | 11.76% | 35.39% |
GISLAVED | 21.99% | 11.76% | 35.21% |
VAGGERYD | 21.49% | 11.76% | 34.71% |
JÖNKÖPING | 21.64% | 11.76% | 34.86% |
NÄSSJÖ | 22.54% | 11.76% | 35.76% |
VÄRNAMO | 21.52% | 11.76% | 34.74% |
SÄVSJÖ | 21.92% | 11.76% | 35.14% |
VETLANDA | 22.01% | 11.76% | 35.23% |
EKSJÖ | 22.26% | 11.76% | 35.48% |
TRANÅS | 22.01% | 11.76% | 35.23% |
UPPVIDINGE | 21.8% | 12% | 35.25% |
LESSEBO | 21.81% | 12% | 35.26% |
TINGSRYD | 22% | 12% | 35.45% |
ALVESTA | 21.42% | 12% | 34.87% |
ÄLMHULT | 21.86% | 12% | 35.31% |
MARKARYD | 21.31% | 12% | 34.76% |
VÄXJÖ | 20.19% | 12% | 33.64% |
LJUNGBY | 21.07% | 12% | 34.52% |
HÖGSBY | 22.21% | 11.86% | 35.59% |
TORSÅS | 21.93% | 11.86% | 35.31% |
MÖRBYLÅNGA | 22.21% | 11.86% | 35.59% |
HULTSFRED | 21.91% | 11.86% | 35.29% |
MÖNSTERÅS | 22.21% | 11.86% | 35.59% |
EMMABODA | 21.96% | 11.86% | 35.34% |
KALMAR | 21.81% | 11.86% | 35.19% |
NYBRO | 22.33% | 11.86% | 35.71% |
OSKARSHAMN | 22.35% | 11.86% | 35.73% |
VÄSTERVIK | 21.16% | 11.86% | 34.54% |
VIMMERBY | 22.36% | 11.86% | 35.74% |
BORGHOLM | 21.58% | 11.86% | 34.96% |
GOTLAND | 33.6% | 0% | 35.48% |
OLOFSTRÖM | 21.71% | 12.04% | 35.07% |
KARLSKRONA | 21.65% | 12.04% | 35.01% |
RONNEBY | 21.64% | 12.04% | 35% |
KARLSHAMN | 22.23% | 12.04% | 35.59% |
SÖLVESBORG | 21.82% | 12.04% | 35.18% |
SVALÖV | 20.74% | 11.18% | 33.24% |
STAFFANSTORP | 19.09% | 11.18% | 31.59% |
BURLÖV | 20.09% | 11.18% | 32.59% |
VELLINGE | 18.5% | 11.18% | 31% |
ÖSTRA GÖINGE | 20.99% | 11.18% | 33.49% |
ÖRKELLJUNGA | 19.06% | 11.18% | 31.56% |
BJUV | 20.99% | 11.18% | 33.49% |
KÄVLINGE | 18.51% | 11.18% | 31.01% |
LOMMA | 19.64% | 11.18% | 32.14% |
SVEDALA | 20.24% | 11.18% | 32.74% |
SKURUP | 20.42% | 11.18% | 32.92% |
SJÖBO | 20.92% | 11.18% | 33.42% |
HÖRBY | 21.08% | 11.18% | 33.58% |
HÖÖR | 21.75% | 11.18% | 34.25% |
TOMELILLA | 20.61% | 11.18% | 33.11% |
BROMÖLLA | 22.56% | 11.18% | 35.06% |
OSBY | 22.81% | 11.18% | 35.31% |
PERSTORP | 20.81% | 11.18% | 33.31% |
KLIPPAN | 20.75% | 11.18% | 33.25% |
ÅSTORP | 20.29% | 11.18% | 32.79% |
BÅSTAD | 20.23% | 11.18% | 32.73% |
MALMÖ | 21.24% | 11.18% | 33.74% |
LUND | 21.24% | 11.18% | 33.74% |
LANDSKRONA | 20.24% | 11.18% | 32.74% |
HELSINGBORG | 20.21% | 11.18% | 32.71% |
HÖGANÄS | 19.73% | 11.18% | 32.23% |
ESLÖV | 20.54% | 11.18% | 33.04% |
YSTAD | 20.11% | 11.18% | 32.61% |
TRELLEBORG | 20.4% | 11.18% | 32.9% |
KRISTIANSTAD | 21.46% | 11.18% | 33.96% |
SIMRISHAMN | 20.51% | 11.18% | 33.01% |
ÄNGELHOLM | 20.29% | 11.18% | 32.79% |
HÄSSLEHOLM | 21.2% | 11.18% | 33.7% |
HYLTE | 22.45% | 11.4% | 35.28% |
HALMSTAD | 20.98% | 11.4% | 33.81% |
LAHOLM | 21.4% | 11.4% | 34.23% |
FALKENBERG | 21.1% | 11.4% | 33.93% |
VARBERG | 20.33% | 11.4% | 33.16% |
KUNGSBACKA | 21.33% | 11.4% | 34.16% |
HÄRRYDA | 20.5% | 11.48% | 33.33% |
PARTILLE | 19.96% | 11.48% | 32.79% |
ÖCKERÖ | 21.56% | 11.48% | 34.39% |
STENUNGSUND | 21.64% | 11.48% | 34.47% |
TJÖRN | 21.71% | 11.48% | 34.54% |
ORUST | 22.46% | 11.48% | 35.29% |
SOTENÄS | 21.99% | 11.48% | 34.82% |
MUNKEDAL | 23.38% | 11.48% | 36.21% |
TANUM | 21.56% | 11.48% | 34.39% |
DALS-ED | 23.21% | 11.48% | 36.04% |
FÄRGELANDA | 22.91% | 11.48% | 35.74% |
ALE | 21.87% | 11.48% | 34.7% |
LERUM | 20.65% | 11.48% | 33.48% |
VÅRGÅRDA | 21.61% | 11.48% | 34.44% |
BOLLEBYGD | 21.59% | 11.48% | 34.42% |
GRÄSTORP | 21.99% | 11.48% | 34.82% |
ESSUNGA | 21.57% | 11.48% | 34.4% |
KARLSBORG | 21.32% | 11.48% | 34.15% |
GULLSPÅNG | 22.49% | 11.48% | 35.32% |
TRANEMO | 21.5% | 11.48% | 34.33% |
BENGTSFORS | 22.92% | 11.48% | 35.75% |
MELLERUD | 22.6% | 11.48% | 35.43% |
LILLA EDET | 22.37% | 11.48% | 35.2% |
MARK | 21.51% | 11.48% | 34.34% |
SVENLJUNGA | 22.05% | 11.48% | 34.88% |
HERRLJUNGA | 21.94% | 11.48% | 34.77% |
VARA | 22.37% | 11.48% | 35.2% |
GÖTENE | 22.12% | 11.48% | 34.95% |
TIBRO | 21.71% | 11.48% | 34.54% |
TÖREBODA | 21.72% | 11.48% | 34.55% |
GÖTEBORG | 21.12% | 11.48% | 33.95% |
MÖLNDAL | 20.51% | 11.48% | 33.34% |
KUNGÄLV | 21.44% | 11.48% | 34.27% |
LYSEKIL | 22.46% | 11.48% | 35.29% |
UDDEVALLA | 22.16% | 11.48% | 34.99% |
STRÖMSTAD | 21.91% | 11.48% | 34.74% |
VÄNERSBORG | 22.21% | 11.48% | 35.04% |
TROLLHÄTTAN | 22.36% | 11.48% | 35.19% |
ALINGSÅS | 21.36% | 11.48% | 34.19% |
BORÅS | 21.31% | 11.48% | 34.14% |
ULRICEHAMN | 21.05% | 11.48% | 33.88% |
ÅMÅL | 22.46% | 11.48% | 35.29% |
MARIESTAD | 21.26% | 11.48% | 34.09% |
LIDKÖPING | 21.26% | 11.48% | 34.09% |
SKARA | 21.9% | 11.48% | 34.73% |
SKÖVDE | 21.61% | 11.48% | 34.44% |
HJO | 22% | 11.48% | 34.83% |
TIDAHOLM | 22.07% | 11.48% | 34.9% |
FALKÖPING | 21.95% | 11.48% | 34.78% |
KIL | 22.35% | 11.68% | 35.44% |
EDA | 22.27% | 11.68% | 35.36% |
TORSBY | 22.02% | 11.68% | 35.11% |
STORFORS | 22.7% | 11.68% | 35.79% |
HAMMARÖ | 22.92% | 11.68% | 36.01% |
MUNKFORS | 22.02% | 11.68% | 35.11% |
FORSHAGA | 22.35% | 11.68% | 35.44% |
GRUMS | 22.5% | 11.68% | 35.59% |
ÅRJÄNG | 21.97% | 11.68% | 35.06% |
SUNNE | 21.62% | 11.68% | 34.71% |
KARLSTAD | 21.27% | 11.68% | 34.36% |
KRISTINEHAMN | 21.97% | 11.68% | 35.06% |
FILIPSTAD | 22.27% | 11.68% | 35.36% |
HAGFORS | 22.02% | 11.68% | 35.11% |
ARVIKA | 21.75% | 11.68% | 34.84% |
SÄFFLE | 21.52% | 11.68% | 34.61% |
LEKEBERG | 22.43% | 12.3% | 36.05% |
LAXÅ | 22.18% | 12.3% | 35.8% |
HALLSBERG | 21.55% | 12.3% | 35.17% |
DEGERFORS | 23% | 12.3% | 36.62% |
HÄLLEFORS | 22.05% | 12.3% | 35.67% |
LJUSNARSBERG | 21.5% | 12.3% | 35.12% |
ÖREBRO | 21.35% | 12.3% | 34.97% |
KUMLA | 21.54% | 12.3% | 35.16% |
ASKERSUND | 21.85% | 12.3% | 35.47% |
KARLSKOGA | 22% | 12.3% | 35.62% |
NORA | 22.25% | 12.3% | 35.87% |
LINDESBERG | 22.3% | 12.3% | 35.92% |
SKINNSKATTEBERG | 22.46% | 10.88% | 34.67% |
SURAHAMMAR | 22.31% | 10.88% | 34.52% |
KUNGSÖR | 22.03% | 10.88% | 34.24% |
HALLSTAHAMMAR | 21.81% | 10.88% | 34.02% |
NORBERG | 22.66% | 10.88% | 34.87% |
VÄSTERÅS | 20.36% | 10.88% | 32.57% |
SALA | 22.31% | 10.88% | 34.52% |
FAGERSTA | 22.11% | 10.88% | 34.32% |
KÖPING | 22.16% | 10.88% | 34.37% |
ARBOGA | 22.41% | 10.88% | 34.62% |
VANSBRO | 22.29% | 11.64% | 35.36% |
MALUNG-SÄLEN | 22.56% | 11.64% | 35.63% |
GAGNEF | 22.28% | 11.64% | 35.35% |
LEKSAND | 21.81% | 11.64% | 34.88% |
RÄTTVIK | 21.81% | 11.64% | 34.88% |
ORSA | 22.31% | 11.64% | 35.38% |
ÄLVDALEN | 22.78% | 11.64% | 35.85% |
SMEDJEBACKEN | 22.45% | 11.64% | 35.52% |
MORA | 22.33% | 11.64% | 35.4% |
FALUN | 22.06% | 11.64% | 35.13% |
BORLÄNGE | 22.41% | 11.64% | 35.48% |
SÄTER | 22.32% | 11.64% | 35.39% |
HEDEMORA | 22.16% | 11.64% | 35.23% |
AVESTA | 21.96% | 11.64% | 35.03% |
LUDVIKA | 22.06% | 11.64% | 35.13% |
OCKELBO | 22.76% | 11.51% | 35.61% |
HOFORS | 22.86% | 11.51% | 35.71% |
OVANÅKER | 21.86% | 11.51% | 34.71% |
NORDANSTIG | 22.51% | 11.51% | 35.36% |
LJUSDAL | 22.36% | 11.51% | 35.21% |
GÄVLE | 22.26% | 11.51% | 35.11% |
SANDVIKEN | 21.61% | 11.51% | 34.46% |
SÖDERHAMN | 21.66% | 11.51% | 34.51% |
BOLLNÄS | 21.86% | 11.51% | 34.71% |
HUDIKSVALL | 21.61% | 11.51% | 34.46% |
ÅNGE | 23.33% | 11.29% | 36.28% |
TIMRÅ | 23.19% | 11.29% | 36.14% |
HÄRNÖSAND | 23.34% | 11.29% | 36.29% |
SUNDSVALL | 22.59% | 11.29% | 35.54% |
KRAMFORS | 23.14% | 11.29% | 36.09% |
SOLLEFTEÅ | 23.39% | 11.29% | 36.34% |
ÖRNSKÖLDSVIK | 22.71% | 11.29% | 35.66% |
RAGUNDA | 23.22% | 11.7% | 36.59% |
BRÄCKE | 23.39% | 11.7% | 36.76% |
KROKOM | 22.17% | 11.7% | 35.54% |
STRÖMSUND | 23.22% | 11.7% | 36.59% |
ÅRE | 22.22% | 11.7% | 35.59% |
BERG | 22.52% | 11.7% | 35.89% |
HÄRJEDALEN | 22.47% | 11.7% | 35.84% |
ÖSTERSUND | 22.02% | 11.7% | 35.39% |
NORDMALING | 23.25% | 11.35% | 35.98% |
BJURHOLM | 23.15% | 11.35% | 35.88% |
VINDELN | 23.35% | 11.35% | 36.08% |
ROBERTSFORS | 23.15% | 11.35% | 35.88% |
NORSJÖ | 23.35% | 11.35% | 36.08% |
MALÅ | 23.35% | 11.35% | 36.08% |
STORUMAN | 23.1% | 11.35% | 35.83% |
SORSELE | 23.6% | 11.35% | 36.33% |
DOROTEA | 23.8% | 11.35% | 36.53% |
VÄNNÄS | 23.35% | 11.35% | 36.08% |
VILHELMINA | 23.4% | 11.35% | 36.13% |
ÅSELE | 23.6% | 11.35% | 36.33% |
UMEÅ | 22.8% | 11.35% | 35.53% |
LYCKSELE | 23.05% | 11.35% | 35.78% |
SKELLEFTEÅ | 22.6% | 11.35% | 35.33% |
ARVIDSJAUR | 22.8% | 11.34% | 35.41% |
ARJEPLOG | 23.5% | 11.34% | 36.11% |
JOKKMOKK | 22.95% | 11.34% | 35.56% |
ÖVERKALIX | 22.8% | 11.34% | 35.41% |
KALIX | 22.55% | 11.34% | 35.16% |
ÖVERTORNEÅ | 21.75% | 11.34% | 34.36% |
PAJALA | 23.4% | 11.34% | 36.01% |
GÄLLIVARE | 22.55% | 11.34% | 35.16% |
ÄLVSBYN | 22.45% | 11.34% | 35.06% |
LULEÅ | 22.5% | 11.34% | 35.11% |
PITEÅ | 22.25% | 11.34% | 34.86% |
BODEN | 22.6% | 11.34% | 35.21% |
HAPARANDA | 22.5% | 11.34% | 35.11% |
KIRUNA | 23.05% | 11.34% | 35.66% |