Beräkna Nettolönen i Osthammar kommun
- Hem
- Beräkna Lön Efter Skatt, Nettolön
Skattetrycket i Östhammars kommun
Östhammars kommun är en av de många svenska kommuner som har ett betydande skattetryck. Den totala kommunalskatten uppgår till 33,4% exklusive kyrkoavgiften. Denna procentsats är en sammansättning av flera delar: kommunalskatt på 21,69%, landstingsskatt på 11,71%, och en begravningsavgift på 0,28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer även en kyrkoavgift på 1,38%, vilket höjer det totala skattetrycket till 34,78%.
Hur skatteintäkterna används
Skatteintäkterna i Östhammars kommun används för att finansiera en rad olika tjänster och verksamheter som är viktiga för kommunens invånare. En betydande del av budgeten går till utbildning, inklusive grundskolor och gymnasieskolor. Vård och omsorg är också en stor post, där äldreomsorg och stöd till personer med funktionsnedsättning ingår. Infrastruktur, såsom vägar och kollektivtrafik, samt kultur- och fritidsaktiviteter, är andra områden som finansieras genom skatteintäkterna.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Östhammars kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En åldrande befolkning innebär ökade kostnader för vård och omsorg, samtidigt som skattebasen kan minska om yngre människor flyttar till större städer. Kommunen arbetar aktivt med att attrahera nya invånare och företag för att bredda skattebasen och skapa en mer hållbar ekonomisk framtid.
På den positiva sidan finns möjligheter att utveckla turism och lokal handel, särskilt med tanke på kommunens natursköna läge vid Östersjön och närheten till Uppsala. Investeringar i förnybar energi och hållbar utveckling kan också skapa nya arbetstillfällen och ekonomisk tillväxt.
Levnadsstandard och kvalitet
Levnadsstandarden i Östhammars kommun är generellt sett god. Kommunen erbjuder en hög kvalitet på sina offentliga tjänster, vilket bidrar till en trygg och attraktiv boendemiljö. Skolorna håller en hög standard, och det finns ett brett utbud av fritidsaktiviteter och kulturarrangemang. Den natursköna omgivningen och närheten till kust och skog gör kommunen till ett attraktivt alternativ för de som söker en lugnare livsstil.
Påverkan på privatpersoners ekonomi
För privatpersoner innebär det höga skattetrycket att en betydande del av inkomsten går till skatt. Detta kan påverka den disponibla inkomsten och därmed hushållens köpkraft. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan blir skattetrycket ännu högre, vilket ytterligare minskar den disponibla inkomsten. För att få en bättre bild av hur mycket som blir kvar i plånboken efter skatt kan du använda vår skattekalkylator för att beräkna din nettolön utifrån din bruttolön.
Trots det höga skattetrycket erbjuder kommunen en hög kvalitet på sina tjänster, vilket kan ses som en kompensation för den höga skattenivån. För många invånare är detta en acceptabel kompromiss för att få tillgång till bra skolor, vård och omsorg samt andra viktiga samhällsfunktioner.
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+2 915 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i östhammar är 21.69%
-8 329 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.71%
-4 497 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 509 300 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Frösåker stift (i din kommun) 0.28%
-96 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
29 793 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
22 072 kr
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+2 936 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i östhammar är 21.69%
-8 329 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.71%
-4 497 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 523 200 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Frösåker stift (i din kommun) 0.28%
-96 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
29 814 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
22 051 kr
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+2 986 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i östhammar är 21.69%
-8 329 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.71%
-4 497 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 540 700 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Frösåker stift (i din kommun) 0.28%
-100 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
29 861 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
22 005 kr
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+3 286 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i östhammar är 21.69%
-8 329 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.71%
-4 497 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 598 500 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Frösåker stift (i din kommun) 0.28%
-100 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
30 161 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
21 704 kr
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+3 715 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i östhammar är 21.69%
-8 329 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.71%
-4 497 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 598 500 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Frösåker stift (i din kommun) 0.28%
-108 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
30 582 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
21 283 kr
stdClass Object ( [grundAvdrag] => 2525 [kommunalskatt] => 5178.4875 [landstingsskatt] => 2795.7625 [kyrkoskatt] => [begravningsavgift] => 66.85 [arbetsgivaravgift] => 7501.525 [statligSkatt] => 0 [jobbskatteavdrag] => 2648.294851 [beskattningsbarInkomst] => 23875 [nettolon] => 21007.194851 [landsting] => 11.71 [bruttolon] => 26400 [area_name] => ÖSTHAMMAR [kommun] => OSTHAMMAR [skiktgrans] => 598500 [aiArticle] => App\Models\Article Object ( [connection:protected] => mysql [table:protected] => articles [primaryKey:protected] => id [keyType:protected] => int [incrementing] => 1 [with:protected] => Array ( ) [withCount:protected] => Array ( ) [preventsLazyLoading] => [perPage:protected] => 15 [exists] => 1 [wasRecentlyCreated] => [escapeWhenCastingToString:protected] => [attributes:protected] => Array ( [id] => 13140 [kategori] => kommun [short_code] => ÖSTHAMMAR [artikel] =>Skattetrycket i Östhammars kommun
Östhammars kommun är en av de många svenska kommuner som har ett betydande skattetryck. Den totala kommunalskatten uppgår till 33,4% exklusive kyrkoavgiften. Denna procentsats är en sammansättning av flera delar: kommunalskatt på 21,69%, landstingsskatt på 11,71%, och en begravningsavgift på 0,28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer även en kyrkoavgift på 1,38%, vilket höjer det totala skattetrycket till 34,78%.
Hur skatteintäkterna används
Skatteintäkterna i Östhammars kommun används för att finansiera en rad olika tjänster och verksamheter som är viktiga för kommunens invånare. En betydande del av budgeten går till utbildning, inklusive grundskolor och gymnasieskolor. Vård och omsorg är också en stor post, där äldreomsorg och stöd till personer med funktionsnedsättning ingår. Infrastruktur, såsom vägar och kollektivtrafik, samt kultur- och fritidsaktiviteter, är andra områden som finansieras genom skatteintäkterna.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Östhammars kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En åldrande befolkning innebär ökade kostnader för vård och omsorg, samtidigt som skattebasen kan minska om yngre människor flyttar till större städer. Kommunen arbetar aktivt med att attrahera nya invånare och företag för att bredda skattebasen och skapa en mer hållbar ekonomisk framtid.
På den positiva sidan finns möjligheter att utveckla turism och lokal handel, särskilt med tanke på kommunens natursköna läge vid Östersjön och närheten till Uppsala. Investeringar i förnybar energi och hållbar utveckling kan också skapa nya arbetstillfällen och ekonomisk tillväxt.
Levnadsstandard och kvalitet
Levnadsstandarden i Östhammars kommun är generellt sett god. Kommunen erbjuder en hög kvalitet på sina offentliga tjänster, vilket bidrar till en trygg och attraktiv boendemiljö. Skolorna håller en hög standard, och det finns ett brett utbud av fritidsaktiviteter och kulturarrangemang. Den natursköna omgivningen och närheten till kust och skog gör kommunen till ett attraktivt alternativ för de som söker en lugnare livsstil.
Påverkan på privatpersoners ekonomi
För privatpersoner innebär det höga skattetrycket att en betydande del av inkomsten går till skatt. Detta kan påverka den disponibla inkomsten och därmed hushållens köpkraft. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan blir skattetrycket ännu högre, vilket ytterligare minskar den disponibla inkomsten. För att få en bättre bild av hur mycket som blir kvar i plånboken efter skatt kan du använda vår skattekalkylator för att beräkna din nettolön utifrån din bruttolön.
Trots det höga skattetrycket erbjuder kommunen en hög kvalitet på sina tjänster, vilket kan ses som en kompensation för den höga skattenivån. För många invånare är detta en acceptabel kompromiss för att få tillgång till bra skolor, vård och omsorg samt andra viktiga samhällsfunktioner.
[kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 18:22:37 [updated_at] => 2024-05-23 18:22:49 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_171024_image.jpg [artikel_eng] =>Tax Burden in Östhammar Municipality
Östhammar Municipality is one of the many Swedish municipalities with a significant tax burden. The total municipal tax amounts to 33.4% excluding the church fee. This percentage is a composition of several parts: municipal tax at 21.69%, county council tax at 11.71%, and a burial fee of 0.28%. For members of the Swedish Church, an additional church fee of 1.38% applies, raising the total tax burden to 34.78%.
How Tax Revenues are Utilized
Tax revenues in Östhammar Municipality are used to finance a variety of services and activities that are important for the municipality's residents. A significant portion of the budget is allocated to education, including primary and secondary schools. Healthcare and social services are also major expenses, covering elderly care and support for individuals with disabilities. Infrastructure such as roads and public transportation, as well as cultural and recreational activities, are other areas funded by tax revenues.
Economic Challenges and Opportunities
Östhammar Municipality faces several economic challenges. An aging population leads to increased costs for healthcare and social services, while the tax base may shrink if younger people move to larger cities. The municipality actively works to attract new residents and businesses to broaden the tax base and create a more sustainable economic future.
On the positive side, there are opportunities to develop tourism and local commerce, especially given the municipality's scenic location by the Baltic Sea and its proximity to Uppsala. Investments in renewable energy and sustainable development can also generate new jobs and economic growth.
Standard of Living and Quality
The standard of living in Östhammar Municipality is generally high. The municipality offers high-quality public services, contributing to a secure and attractive living environment. Schools maintain a high standard, and there is a wide range of recreational activities and cultural events. The scenic surroundings and proximity to the coast and forests make the municipality an appealing choice for those seeking a quieter lifestyle.
Impact on Individuals' Finances
For individuals, the high tax burden means a significant portion of their income goes towards taxes. This can impact disposable income and consequently households' purchasing power. For members of the Swedish Church, the tax burden is even higher, further reducing disposable income. To get a better understanding of how much remains in your wallet after taxes, you can use our tax calculator to estimate your net salary based on your gross income.
Despite the high tax burden, the municipality offers a high quality of services, which can be seen as a trade-off for the high tax level. For many residents, this is an acceptable compromise to access quality education, healthcare, and other essential societal functions.
[ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Östhammars kommun: En djupdykning [description] => Läs om skattetrycket i Östhammars kommun, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet. Beräkna din nettolön med vår skattekalkylator. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Östhammar Municipality: A Deep Dive [description_eng] => Read about the tax burden in Östhammar Municipality, how tax revenues are utilized, economic challenges and opportunities, as well as the standard of living and quality. Calculate your net salary with our tax calculator. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [original:protected] => Array ( [id] => 13140 [kategori] => kommun [short_code] => ÖSTHAMMAR [artikel] =>Skattetrycket i Östhammars kommun
Östhammars kommun är en av de många svenska kommuner som har ett betydande skattetryck. Den totala kommunalskatten uppgår till 33,4% exklusive kyrkoavgiften. Denna procentsats är en sammansättning av flera delar: kommunalskatt på 21,69%, landstingsskatt på 11,71%, och en begravningsavgift på 0,28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer även en kyrkoavgift på 1,38%, vilket höjer det totala skattetrycket till 34,78%.
Hur skatteintäkterna används
Skatteintäkterna i Östhammars kommun används för att finansiera en rad olika tjänster och verksamheter som är viktiga för kommunens invånare. En betydande del av budgeten går till utbildning, inklusive grundskolor och gymnasieskolor. Vård och omsorg är också en stor post, där äldreomsorg och stöd till personer med funktionsnedsättning ingår. Infrastruktur, såsom vägar och kollektivtrafik, samt kultur- och fritidsaktiviteter, är andra områden som finansieras genom skatteintäkterna.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Östhammars kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En åldrande befolkning innebär ökade kostnader för vård och omsorg, samtidigt som skattebasen kan minska om yngre människor flyttar till större städer. Kommunen arbetar aktivt med att attrahera nya invånare och företag för att bredda skattebasen och skapa en mer hållbar ekonomisk framtid.
På den positiva sidan finns möjligheter att utveckla turism och lokal handel, särskilt med tanke på kommunens natursköna läge vid Östersjön och närheten till Uppsala. Investeringar i förnybar energi och hållbar utveckling kan också skapa nya arbetstillfällen och ekonomisk tillväxt.
Levnadsstandard och kvalitet
Levnadsstandarden i Östhammars kommun är generellt sett god. Kommunen erbjuder en hög kvalitet på sina offentliga tjänster, vilket bidrar till en trygg och attraktiv boendemiljö. Skolorna håller en hög standard, och det finns ett brett utbud av fritidsaktiviteter och kulturarrangemang. Den natursköna omgivningen och närheten till kust och skog gör kommunen till ett attraktivt alternativ för de som söker en lugnare livsstil.
Påverkan på privatpersoners ekonomi
För privatpersoner innebär det höga skattetrycket att en betydande del av inkomsten går till skatt. Detta kan påverka den disponibla inkomsten och därmed hushållens köpkraft. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan blir skattetrycket ännu högre, vilket ytterligare minskar den disponibla inkomsten. För att få en bättre bild av hur mycket som blir kvar i plånboken efter skatt kan du använda vår skattekalkylator för att beräkna din nettolön utifrån din bruttolön.
Trots det höga skattetrycket erbjuder kommunen en hög kvalitet på sina tjänster, vilket kan ses som en kompensation för den höga skattenivån. För många invånare är detta en acceptabel kompromiss för att få tillgång till bra skolor, vård och omsorg samt andra viktiga samhällsfunktioner.
{"meta":{"title": "Skattetrycket i Östhammars kommun: En djupdykning","description": "Läs om skattetrycket i Östhammars kommun, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet. Beräkna din nettolön med vår skattekalkylator."}} [kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 18:22:37 [updated_at] => 2024-05-23 18:22:49 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_171024_image.jpg [artikel_eng] =>Tax Burden in Östhammar Municipality
Östhammar Municipality is one of the many Swedish municipalities with a significant tax burden. The total municipal tax amounts to 33.4% excluding the church fee. This percentage is a composition of several parts: municipal tax at 21.69%, county council tax at 11.71%, and a burial fee of 0.28%. For members of the Swedish Church, an additional church fee of 1.38% applies, raising the total tax burden to 34.78%.
How Tax Revenues are Utilized
Tax revenues in Östhammar Municipality are used to finance a variety of services and activities that are important for the municipality's residents. A significant portion of the budget is allocated to education, including primary and secondary schools. Healthcare and social services are also major expenses, covering elderly care and support for individuals with disabilities. Infrastructure such as roads and public transportation, as well as cultural and recreational activities, are other areas funded by tax revenues.
Economic Challenges and Opportunities
Östhammar Municipality faces several economic challenges. An aging population leads to increased costs for healthcare and social services, while the tax base may shrink if younger people move to larger cities. The municipality actively works to attract new residents and businesses to broaden the tax base and create a more sustainable economic future.
On the positive side, there are opportunities to develop tourism and local commerce, especially given the municipality's scenic location by the Baltic Sea and its proximity to Uppsala. Investments in renewable energy and sustainable development can also generate new jobs and economic growth.
Standard of Living and Quality
The standard of living in Östhammar Municipality is generally high. The municipality offers high-quality public services, contributing to a secure and attractive living environment. Schools maintain a high standard, and there is a wide range of recreational activities and cultural events. The scenic surroundings and proximity to the coast and forests make the municipality an appealing choice for those seeking a quieter lifestyle.
Impact on Individuals' Finances
For individuals, the high tax burden means a significant portion of their income goes towards taxes. This can impact disposable income and consequently households' purchasing power. For members of the Swedish Church, the tax burden is even higher, further reducing disposable income. To get a better understanding of how much remains in your wallet after taxes, you can use our tax calculator to estimate your net salary based on your gross income.
Despite the high tax burden, the municipality offers a high quality of services, which can be seen as a trade-off for the high tax level. For many residents, this is an acceptable compromise to access quality education, healthcare, and other essential societal functions.
{"meta":{"title": "Tax Burden in Östhammar Municipality: A Deep Dive","description": "Read about the tax burden in Östhammar Municipality, how tax revenues are utilized, economic challenges and opportunities, as well as the standard of living and quality. Calculate your net salary with our tax calculator."}} [ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Östhammars kommun: En djupdykning [description] => Läs om skattetrycket i Östhammars kommun, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet. Beräkna din nettolön med vår skattekalkylator. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Östhammar Municipality: A Deep Dive [description_eng] => Read about the tax burden in Östhammar Municipality, how tax revenues are utilized, economic challenges and opportunities, as well as the standard of living and quality. Calculate your net salary with our tax calculator. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [changes:protected] => Array ( ) [casts:protected] => Array ( ) [classCastCache:protected] => Array ( ) [attributeCastCache:protected] => Array ( ) [dateFormat:protected] => [appends:protected] => Array ( ) [dispatchesEvents:protected] => Array ( ) [observables:protected] => Array ( ) [relations:protected] => Array ( ) [touches:protected] => Array ( ) [timestamps] => 1 [usesUniqueIds] => [hidden:protected] => Array ( ) [visible:protected] => Array ( ) [fillable:protected] => Array ( ) [guarded:protected] => Array ( ) ) ) stdClass Object ( [grundAvdrag] => 3325 [kommunalskatt] => 1712.4255 [landstingsskatt] => 924.5045 [kyrkoskatt] => [begravningsavgift] => 22.106 [arbetsgivaravgift] => 2480.609 [statligSkatt] => 0 [jobbskatteavdrag] => 1248.4864611667 [beskattningsbarInkomst] => 7895 [nettolon] => 9809.4504611667 [landsting] => 11.71 [bruttolon] => 11220 [area_name] => ÖSTHAMMAR [kommun] => OSTHAMMAR [skiktgrans] => 598500 [aiArticle] => App\Models\Article Object ( [connection:protected] => mysql [table:protected] => articles [primaryKey:protected] => id [keyType:protected] => int [incrementing] => 1 [with:protected] => Array ( ) [withCount:protected] => Array ( ) [preventsLazyLoading] => [perPage:protected] => 15 [exists] => 1 [wasRecentlyCreated] => [escapeWhenCastingToString:protected] => [attributes:protected] => Array ( [id] => 13140 [kategori] => kommun [short_code] => ÖSTHAMMAR [artikel] =>Skattetrycket i Östhammars kommun
Östhammars kommun är en av de många svenska kommuner som har ett betydande skattetryck. Den totala kommunalskatten uppgår till 33,4% exklusive kyrkoavgiften. Denna procentsats är en sammansättning av flera delar: kommunalskatt på 21,69%, landstingsskatt på 11,71%, och en begravningsavgift på 0,28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer även en kyrkoavgift på 1,38%, vilket höjer det totala skattetrycket till 34,78%.
Hur skatteintäkterna används
Skatteintäkterna i Östhammars kommun används för att finansiera en rad olika tjänster och verksamheter som är viktiga för kommunens invånare. En betydande del av budgeten går till utbildning, inklusive grundskolor och gymnasieskolor. Vård och omsorg är också en stor post, där äldreomsorg och stöd till personer med funktionsnedsättning ingår. Infrastruktur, såsom vägar och kollektivtrafik, samt kultur- och fritidsaktiviteter, är andra områden som finansieras genom skatteintäkterna.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Östhammars kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En åldrande befolkning innebär ökade kostnader för vård och omsorg, samtidigt som skattebasen kan minska om yngre människor flyttar till större städer. Kommunen arbetar aktivt med att attrahera nya invånare och företag för att bredda skattebasen och skapa en mer hållbar ekonomisk framtid.
På den positiva sidan finns möjligheter att utveckla turism och lokal handel, särskilt med tanke på kommunens natursköna läge vid Östersjön och närheten till Uppsala. Investeringar i förnybar energi och hållbar utveckling kan också skapa nya arbetstillfällen och ekonomisk tillväxt.
Levnadsstandard och kvalitet
Levnadsstandarden i Östhammars kommun är generellt sett god. Kommunen erbjuder en hög kvalitet på sina offentliga tjänster, vilket bidrar till en trygg och attraktiv boendemiljö. Skolorna håller en hög standard, och det finns ett brett utbud av fritidsaktiviteter och kulturarrangemang. Den natursköna omgivningen och närheten till kust och skog gör kommunen till ett attraktivt alternativ för de som söker en lugnare livsstil.
Påverkan på privatpersoners ekonomi
För privatpersoner innebär det höga skattetrycket att en betydande del av inkomsten går till skatt. Detta kan påverka den disponibla inkomsten och därmed hushållens köpkraft. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan blir skattetrycket ännu högre, vilket ytterligare minskar den disponibla inkomsten. För att få en bättre bild av hur mycket som blir kvar i plånboken efter skatt kan du använda vår skattekalkylator för att beräkna din nettolön utifrån din bruttolön.
Trots det höga skattetrycket erbjuder kommunen en hög kvalitet på sina tjänster, vilket kan ses som en kompensation för den höga skattenivån. För många invånare är detta en acceptabel kompromiss för att få tillgång till bra skolor, vård och omsorg samt andra viktiga samhällsfunktioner.
[kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 18:22:37 [updated_at] => 2024-05-23 18:22:49 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_171024_image.jpg [artikel_eng] =>Tax Burden in Östhammar Municipality
Östhammar Municipality is one of the many Swedish municipalities with a significant tax burden. The total municipal tax amounts to 33.4% excluding the church fee. This percentage is a composition of several parts: municipal tax at 21.69%, county council tax at 11.71%, and a burial fee of 0.28%. For members of the Swedish Church, an additional church fee of 1.38% applies, raising the total tax burden to 34.78%.
How Tax Revenues are Utilized
Tax revenues in Östhammar Municipality are used to finance a variety of services and activities that are important for the municipality's residents. A significant portion of the budget is allocated to education, including primary and secondary schools. Healthcare and social services are also major expenses, covering elderly care and support for individuals with disabilities. Infrastructure such as roads and public transportation, as well as cultural and recreational activities, are other areas funded by tax revenues.
Economic Challenges and Opportunities
Östhammar Municipality faces several economic challenges. An aging population leads to increased costs for healthcare and social services, while the tax base may shrink if younger people move to larger cities. The municipality actively works to attract new residents and businesses to broaden the tax base and create a more sustainable economic future.
On the positive side, there are opportunities to develop tourism and local commerce, especially given the municipality's scenic location by the Baltic Sea and its proximity to Uppsala. Investments in renewable energy and sustainable development can also generate new jobs and economic growth.
Standard of Living and Quality
The standard of living in Östhammar Municipality is generally high. The municipality offers high-quality public services, contributing to a secure and attractive living environment. Schools maintain a high standard, and there is a wide range of recreational activities and cultural events. The scenic surroundings and proximity to the coast and forests make the municipality an appealing choice for those seeking a quieter lifestyle.
Impact on Individuals' Finances
For individuals, the high tax burden means a significant portion of their income goes towards taxes. This can impact disposable income and consequently households' purchasing power. For members of the Swedish Church, the tax burden is even higher, further reducing disposable income. To get a better understanding of how much remains in your wallet after taxes, you can use our tax calculator to estimate your net salary based on your gross income.
Despite the high tax burden, the municipality offers a high quality of services, which can be seen as a trade-off for the high tax level. For many residents, this is an acceptable compromise to access quality education, healthcare, and other essential societal functions.
[ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Östhammars kommun: En djupdykning [description] => Läs om skattetrycket i Östhammars kommun, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet. Beräkna din nettolön med vår skattekalkylator. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Östhammar Municipality: A Deep Dive [description_eng] => Read about the tax burden in Östhammar Municipality, how tax revenues are utilized, economic challenges and opportunities, as well as the standard of living and quality. Calculate your net salary with our tax calculator. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [original:protected] => Array ( [id] => 13140 [kategori] => kommun [short_code] => ÖSTHAMMAR [artikel] =>Skattetrycket i Östhammars kommun
Östhammars kommun är en av de många svenska kommuner som har ett betydande skattetryck. Den totala kommunalskatten uppgår till 33,4% exklusive kyrkoavgiften. Denna procentsats är en sammansättning av flera delar: kommunalskatt på 21,69%, landstingsskatt på 11,71%, och en begravningsavgift på 0,28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer även en kyrkoavgift på 1,38%, vilket höjer det totala skattetrycket till 34,78%.
Hur skatteintäkterna används
Skatteintäkterna i Östhammars kommun används för att finansiera en rad olika tjänster och verksamheter som är viktiga för kommunens invånare. En betydande del av budgeten går till utbildning, inklusive grundskolor och gymnasieskolor. Vård och omsorg är också en stor post, där äldreomsorg och stöd till personer med funktionsnedsättning ingår. Infrastruktur, såsom vägar och kollektivtrafik, samt kultur- och fritidsaktiviteter, är andra områden som finansieras genom skatteintäkterna.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Östhammars kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En åldrande befolkning innebär ökade kostnader för vård och omsorg, samtidigt som skattebasen kan minska om yngre människor flyttar till större städer. Kommunen arbetar aktivt med att attrahera nya invånare och företag för att bredda skattebasen och skapa en mer hållbar ekonomisk framtid.
På den positiva sidan finns möjligheter att utveckla turism och lokal handel, särskilt med tanke på kommunens natursköna läge vid Östersjön och närheten till Uppsala. Investeringar i förnybar energi och hållbar utveckling kan också skapa nya arbetstillfällen och ekonomisk tillväxt.
Levnadsstandard och kvalitet
Levnadsstandarden i Östhammars kommun är generellt sett god. Kommunen erbjuder en hög kvalitet på sina offentliga tjänster, vilket bidrar till en trygg och attraktiv boendemiljö. Skolorna håller en hög standard, och det finns ett brett utbud av fritidsaktiviteter och kulturarrangemang. Den natursköna omgivningen och närheten till kust och skog gör kommunen till ett attraktivt alternativ för de som söker en lugnare livsstil.
Påverkan på privatpersoners ekonomi
För privatpersoner innebär det höga skattetrycket att en betydande del av inkomsten går till skatt. Detta kan påverka den disponibla inkomsten och därmed hushållens köpkraft. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan blir skattetrycket ännu högre, vilket ytterligare minskar den disponibla inkomsten. För att få en bättre bild av hur mycket som blir kvar i plånboken efter skatt kan du använda vår skattekalkylator för att beräkna din nettolön utifrån din bruttolön.
Trots det höga skattetrycket erbjuder kommunen en hög kvalitet på sina tjänster, vilket kan ses som en kompensation för den höga skattenivån. För många invånare är detta en acceptabel kompromiss för att få tillgång till bra skolor, vård och omsorg samt andra viktiga samhällsfunktioner.
{"meta":{"title": "Skattetrycket i Östhammars kommun: En djupdykning","description": "Läs om skattetrycket i Östhammars kommun, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet. Beräkna din nettolön med vår skattekalkylator."}} [kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 18:22:37 [updated_at] => 2024-05-23 18:22:49 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_171024_image.jpg [artikel_eng] =>Tax Burden in Östhammar Municipality
Östhammar Municipality is one of the many Swedish municipalities with a significant tax burden. The total municipal tax amounts to 33.4% excluding the church fee. This percentage is a composition of several parts: municipal tax at 21.69%, county council tax at 11.71%, and a burial fee of 0.28%. For members of the Swedish Church, an additional church fee of 1.38% applies, raising the total tax burden to 34.78%.
How Tax Revenues are Utilized
Tax revenues in Östhammar Municipality are used to finance a variety of services and activities that are important for the municipality's residents. A significant portion of the budget is allocated to education, including primary and secondary schools. Healthcare and social services are also major expenses, covering elderly care and support for individuals with disabilities. Infrastructure such as roads and public transportation, as well as cultural and recreational activities, are other areas funded by tax revenues.
Economic Challenges and Opportunities
Östhammar Municipality faces several economic challenges. An aging population leads to increased costs for healthcare and social services, while the tax base may shrink if younger people move to larger cities. The municipality actively works to attract new residents and businesses to broaden the tax base and create a more sustainable economic future.
On the positive side, there are opportunities to develop tourism and local commerce, especially given the municipality's scenic location by the Baltic Sea and its proximity to Uppsala. Investments in renewable energy and sustainable development can also generate new jobs and economic growth.
Standard of Living and Quality
The standard of living in Östhammar Municipality is generally high. The municipality offers high-quality public services, contributing to a secure and attractive living environment. Schools maintain a high standard, and there is a wide range of recreational activities and cultural events. The scenic surroundings and proximity to the coast and forests make the municipality an appealing choice for those seeking a quieter lifestyle.
Impact on Individuals' Finances
For individuals, the high tax burden means a significant portion of their income goes towards taxes. This can impact disposable income and consequently households' purchasing power. For members of the Swedish Church, the tax burden is even higher, further reducing disposable income. To get a better understanding of how much remains in your wallet after taxes, you can use our tax calculator to estimate your net salary based on your gross income.
Despite the high tax burden, the municipality offers a high quality of services, which can be seen as a trade-off for the high tax level. For many residents, this is an acceptable compromise to access quality education, healthcare, and other essential societal functions.
{"meta":{"title": "Tax Burden in Östhammar Municipality: A Deep Dive","description": "Read about the tax burden in Östhammar Municipality, how tax revenues are utilized, economic challenges and opportunities, as well as the standard of living and quality. Calculate your net salary with our tax calculator."}} [ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Östhammars kommun: En djupdykning [description] => Läs om skattetrycket i Östhammars kommun, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet. Beräkna din nettolön med vår skattekalkylator. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Östhammar Municipality: A Deep Dive [description_eng] => Read about the tax burden in Östhammar Municipality, how tax revenues are utilized, economic challenges and opportunities, as well as the standard of living and quality. Calculate your net salary with our tax calculator. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [changes:protected] => Array ( ) [casts:protected] => Array ( ) [classCastCache:protected] => Array ( ) [attributeCastCache:protected] => Array ( ) [dateFormat:protected] => [appends:protected] => Array ( ) [dispatchesEvents:protected] => Array ( ) [observables:protected] => Array ( ) [relations:protected] => Array ( ) [touches:protected] => Array ( ) [timestamps] => 1 [usesUniqueIds] => [hidden:protected] => Array ( ) [visible:protected] => Array ( ) [fillable:protected] => Array ( ) [guarded:protected] => Array ( ) ) )
Kommun | Kommunal | Landsting | Total |
---|---|---|---|
UPPLANDS VÄSBY | 19.42% | 12.38% | 32.81% |
VALLENTUNA | 18.9% | 12.38% | 32.29% |
ÖSTERÅKER | 16.6% | 12.38% | 29.99% |
VÄRMDÖ | 18.98% | 12.38% | 32.37% |
JÄRFÄLLA | 19.24% | 12.38% | 32.63% |
EKERÖ | 19.22% | 12.38% | 32.61% |
HUDDINGE | 19.47% | 12.38% | 32.86% |
BOTKYRKA | 20.15% | 12.38% | 33.54% |
SALEM | 19.67% | 12.38% | 33.06% |
HANINGE | 19.68% | 12.38% | 33.07% |
TYRESÖ | 19.5% | 12.38% | 32.89% |
UPPLANDS-BRO | 19.4% | 12.38% | 32.79% |
NYKVARN | 19.97% | 12.38% | 33.36% |
TÄBY | 17.55% | 12.38% | 30.94% |
DANDERYD | 18.25% | 12.38% | 31.64% |
SOLLENTUNA | 18.12% | 12.38% | 31.51% |
STOCKHOLM | 17.98% | 12.38% | 31.37% |
SÖDERTÄLJE | 20.15% | 12.38% | 33.54% |
NACKA | 17.88% | 12.38% | 31.27% |
SUNDBYBERG | 19.25% | 12.38% | 32.64% |
SOLNA | 17.37% | 12.38% | 30.76% |
LIDINGÖ | 17.84% | 12.38% | 31.23% |
VAXHOLM | 19.3% | 12.38% | 32.69% |
NORRTÄLJE | 19.72% | 12.38% | 33.11% |
SIGTUNA | 20% | 12.38% | 33.39% |
NYNÄSHAMN | 19.85% | 12.38% | 33.24% |
HÅBO | 21.59% | 11.71% | 34.68% |
ÄLVKARLEBY | 22.69% | 11.71% | 35.78% |
KNIVSTA | 20.91% | 11.71% | 34% |
HEBY | 22.5% | 11.71% | 35.59% |
TIERP | 21.29% | 11.71% | 34.38% |
UPPSALA | 21.14% | 11.71% | 34.23% |
ENKÖPING | 21.34% | 11.71% | 34.43% |
ÖSTHAMMAR | 21.69% | 11.71% | 34.78% |
VINGÅKER | 22.67% | 10.83% | 34.88% |
GNESTA | 22.12% | 10.83% | 34.33% |
NYKÖPING | 21.42% | 10.83% | 33.63% |
OXELÖSUND | 22.22% | 10.83% | 34.43% |
FLEN | 22.27% | 10.83% | 34.48% |
KATRINEHOLM | 22.12% | 10.83% | 34.33% |
ESKILSTUNA | 22.02% | 10.83% | 34.23% |
STRÄNGNÄS | 21.67% | 10.83% | 33.88% |
TROSA | 21.4% | 10.83% | 33.61% |
ÖDESHÖG | 22.6% | 11.55% | 35.56% |
YDRE | 22.55% | 11.55% | 35.51% |
KINDA | 21.45% | 11.55% | 34.41% |
BOXHOLM | 21.82% | 11.55% | 34.78% |
ÅTVIDABERG | 22.39% | 11.55% | 35.35% |
FINSPÅNG | 22.15% | 11.55% | 35.11% |
VALDEMARSVIK | 22.48% | 11.55% | 35.44% |
LINKÖPING | 20.2% | 11.55% | 33.16% |
NORRKÖPING | 21.75% | 11.55% | 34.71% |
SÖDERKÖPING | 21.98% | 11.55% | 34.94% |
MOTALA | 21.7% | 11.55% | 34.66% |
VADSTENA | 22.8% | 11.55% | 35.76% |
MJÖLBY | 21.9% | 11.55% | 34.86% |
ANEBY | 22.09% | 11.76% | 35.31% |
GNOSJÖ | 22.24% | 11.76% | 35.46% |
MULLSJÖ | 22.34% | 11.76% | 35.56% |
HABO | 22.17% | 11.76% | 35.39% |
GISLAVED | 21.99% | 11.76% | 35.21% |
VAGGERYD | 21.49% | 11.76% | 34.71% |
JÖNKÖPING | 21.64% | 11.76% | 34.86% |
NÄSSJÖ | 22.54% | 11.76% | 35.76% |
VÄRNAMO | 21.52% | 11.76% | 34.74% |
SÄVSJÖ | 21.92% | 11.76% | 35.14% |
VETLANDA | 22.01% | 11.76% | 35.23% |
EKSJÖ | 22.26% | 11.76% | 35.48% |
TRANÅS | 22.01% | 11.76% | 35.23% |
UPPVIDINGE | 21.8% | 12% | 35.25% |
LESSEBO | 21.81% | 12% | 35.26% |
TINGSRYD | 22% | 12% | 35.45% |
ALVESTA | 21.42% | 12% | 34.87% |
ÄLMHULT | 21.86% | 12% | 35.31% |
MARKARYD | 21.31% | 12% | 34.76% |
VÄXJÖ | 20.19% | 12% | 33.64% |
LJUNGBY | 21.07% | 12% | 34.52% |
HÖGSBY | 22.21% | 11.86% | 35.59% |
TORSÅS | 21.93% | 11.86% | 35.31% |
MÖRBYLÅNGA | 22.21% | 11.86% | 35.59% |
HULTSFRED | 21.91% | 11.86% | 35.29% |
MÖNSTERÅS | 22.21% | 11.86% | 35.59% |
EMMABODA | 21.96% | 11.86% | 35.34% |
KALMAR | 21.81% | 11.86% | 35.19% |
NYBRO | 22.33% | 11.86% | 35.71% |
OSKARSHAMN | 22.35% | 11.86% | 35.73% |
VÄSTERVIK | 21.16% | 11.86% | 34.54% |
VIMMERBY | 22.36% | 11.86% | 35.74% |
BORGHOLM | 21.58% | 11.86% | 34.96% |
GOTLAND | 33.6% | 0% | 35.48% |
OLOFSTRÖM | 21.71% | 12.04% | 35.07% |
KARLSKRONA | 21.65% | 12.04% | 35.01% |
RONNEBY | 21.64% | 12.04% | 35% |
KARLSHAMN | 22.23% | 12.04% | 35.59% |
SÖLVESBORG | 21.82% | 12.04% | 35.18% |
SVALÖV | 20.74% | 11.18% | 33.24% |
STAFFANSTORP | 19.09% | 11.18% | 31.59% |
BURLÖV | 20.09% | 11.18% | 32.59% |
VELLINGE | 18.5% | 11.18% | 31% |
ÖSTRA GÖINGE | 20.99% | 11.18% | 33.49% |
ÖRKELLJUNGA | 19.06% | 11.18% | 31.56% |
BJUV | 20.99% | 11.18% | 33.49% |
KÄVLINGE | 18.51% | 11.18% | 31.01% |
LOMMA | 19.64% | 11.18% | 32.14% |
SVEDALA | 20.24% | 11.18% | 32.74% |
SKURUP | 20.42% | 11.18% | 32.92% |
SJÖBO | 20.92% | 11.18% | 33.42% |
HÖRBY | 21.08% | 11.18% | 33.58% |
HÖÖR | 21.75% | 11.18% | 34.25% |
TOMELILLA | 20.61% | 11.18% | 33.11% |
BROMÖLLA | 22.56% | 11.18% | 35.06% |
OSBY | 22.81% | 11.18% | 35.31% |
PERSTORP | 20.81% | 11.18% | 33.31% |
KLIPPAN | 20.75% | 11.18% | 33.25% |
ÅSTORP | 20.29% | 11.18% | 32.79% |
BÅSTAD | 20.23% | 11.18% | 32.73% |
MALMÖ | 21.24% | 11.18% | 33.74% |
LUND | 21.24% | 11.18% | 33.74% |
LANDSKRONA | 20.24% | 11.18% | 32.74% |
HELSINGBORG | 20.21% | 11.18% | 32.71% |
HÖGANÄS | 19.73% | 11.18% | 32.23% |
ESLÖV | 20.54% | 11.18% | 33.04% |
YSTAD | 20.11% | 11.18% | 32.61% |
TRELLEBORG | 20.4% | 11.18% | 32.9% |
KRISTIANSTAD | 21.46% | 11.18% | 33.96% |
SIMRISHAMN | 20.51% | 11.18% | 33.01% |
ÄNGELHOLM | 20.29% | 11.18% | 32.79% |
HÄSSLEHOLM | 21.2% | 11.18% | 33.7% |
HYLTE | 22.45% | 11.4% | 35.28% |
HALMSTAD | 20.98% | 11.4% | 33.81% |
LAHOLM | 21.4% | 11.4% | 34.23% |
FALKENBERG | 21.1% | 11.4% | 33.93% |
VARBERG | 20.33% | 11.4% | 33.16% |
KUNGSBACKA | 21.33% | 11.4% | 34.16% |
HÄRRYDA | 20.5% | 11.48% | 33.33% |
PARTILLE | 19.96% | 11.48% | 32.79% |
ÖCKERÖ | 21.56% | 11.48% | 34.39% |
STENUNGSUND | 21.64% | 11.48% | 34.47% |
TJÖRN | 21.71% | 11.48% | 34.54% |
ORUST | 22.46% | 11.48% | 35.29% |
SOTENÄS | 21.99% | 11.48% | 34.82% |
MUNKEDAL | 23.38% | 11.48% | 36.21% |
TANUM | 21.56% | 11.48% | 34.39% |
DALS-ED | 23.21% | 11.48% | 36.04% |
FÄRGELANDA | 22.91% | 11.48% | 35.74% |
ALE | 21.87% | 11.48% | 34.7% |
LERUM | 20.65% | 11.48% | 33.48% |
VÅRGÅRDA | 21.61% | 11.48% | 34.44% |
BOLLEBYGD | 21.59% | 11.48% | 34.42% |
GRÄSTORP | 21.99% | 11.48% | 34.82% |
ESSUNGA | 21.57% | 11.48% | 34.4% |
KARLSBORG | 21.32% | 11.48% | 34.15% |
GULLSPÅNG | 22.49% | 11.48% | 35.32% |
TRANEMO | 21.5% | 11.48% | 34.33% |
BENGTSFORS | 22.92% | 11.48% | 35.75% |
MELLERUD | 22.6% | 11.48% | 35.43% |
LILLA EDET | 22.37% | 11.48% | 35.2% |
MARK | 21.51% | 11.48% | 34.34% |
SVENLJUNGA | 22.05% | 11.48% | 34.88% |
HERRLJUNGA | 21.94% | 11.48% | 34.77% |
VARA | 22.37% | 11.48% | 35.2% |
GÖTENE | 22.12% | 11.48% | 34.95% |
TIBRO | 21.71% | 11.48% | 34.54% |
TÖREBODA | 21.72% | 11.48% | 34.55% |
GÖTEBORG | 21.12% | 11.48% | 33.95% |
MÖLNDAL | 20.51% | 11.48% | 33.34% |
KUNGÄLV | 21.44% | 11.48% | 34.27% |
LYSEKIL | 22.46% | 11.48% | 35.29% |
UDDEVALLA | 22.16% | 11.48% | 34.99% |
STRÖMSTAD | 21.91% | 11.48% | 34.74% |
VÄNERSBORG | 22.21% | 11.48% | 35.04% |
TROLLHÄTTAN | 22.36% | 11.48% | 35.19% |
ALINGSÅS | 21.36% | 11.48% | 34.19% |
BORÅS | 21.31% | 11.48% | 34.14% |
ULRICEHAMN | 21.05% | 11.48% | 33.88% |
ÅMÅL | 22.46% | 11.48% | 35.29% |
MARIESTAD | 21.26% | 11.48% | 34.09% |
LIDKÖPING | 21.26% | 11.48% | 34.09% |
SKARA | 21.9% | 11.48% | 34.73% |
SKÖVDE | 21.61% | 11.48% | 34.44% |
HJO | 22% | 11.48% | 34.83% |
TIDAHOLM | 22.07% | 11.48% | 34.9% |
FALKÖPING | 21.95% | 11.48% | 34.78% |
KIL | 22.35% | 11.68% | 35.44% |
EDA | 22.27% | 11.68% | 35.36% |
TORSBY | 22.02% | 11.68% | 35.11% |
STORFORS | 22.7% | 11.68% | 35.79% |
HAMMARÖ | 22.92% | 11.68% | 36.01% |
MUNKFORS | 22.02% | 11.68% | 35.11% |
FORSHAGA | 22.35% | 11.68% | 35.44% |
GRUMS | 22.5% | 11.68% | 35.59% |
ÅRJÄNG | 21.97% | 11.68% | 35.06% |
SUNNE | 21.62% | 11.68% | 34.71% |
KARLSTAD | 21.27% | 11.68% | 34.36% |
KRISTINEHAMN | 21.97% | 11.68% | 35.06% |
FILIPSTAD | 22.27% | 11.68% | 35.36% |
HAGFORS | 22.02% | 11.68% | 35.11% |
ARVIKA | 21.75% | 11.68% | 34.84% |
SÄFFLE | 21.52% | 11.68% | 34.61% |
LEKEBERG | 22.43% | 12.3% | 36.05% |
LAXÅ | 22.18% | 12.3% | 35.8% |
HALLSBERG | 21.55% | 12.3% | 35.17% |
DEGERFORS | 23% | 12.3% | 36.62% |
HÄLLEFORS | 22.05% | 12.3% | 35.67% |
LJUSNARSBERG | 21.5% | 12.3% | 35.12% |
ÖREBRO | 21.35% | 12.3% | 34.97% |
KUMLA | 21.54% | 12.3% | 35.16% |
ASKERSUND | 21.85% | 12.3% | 35.47% |
KARLSKOGA | 22% | 12.3% | 35.62% |
NORA | 22.25% | 12.3% | 35.87% |
LINDESBERG | 22.3% | 12.3% | 35.92% |
SKINNSKATTEBERG | 22.46% | 10.88% | 34.67% |
SURAHAMMAR | 22.31% | 10.88% | 34.52% |
KUNGSÖR | 22.03% | 10.88% | 34.24% |
HALLSTAHAMMAR | 21.81% | 10.88% | 34.02% |
NORBERG | 22.66% | 10.88% | 34.87% |
VÄSTERÅS | 20.36% | 10.88% | 32.57% |
SALA | 22.31% | 10.88% | 34.52% |
FAGERSTA | 22.11% | 10.88% | 34.32% |
KÖPING | 22.16% | 10.88% | 34.37% |
ARBOGA | 22.41% | 10.88% | 34.62% |
VANSBRO | 22.29% | 11.64% | 35.36% |
MALUNG-SÄLEN | 22.56% | 11.64% | 35.63% |
GAGNEF | 22.28% | 11.64% | 35.35% |
LEKSAND | 21.81% | 11.64% | 34.88% |
RÄTTVIK | 21.81% | 11.64% | 34.88% |
ORSA | 22.31% | 11.64% | 35.38% |
ÄLVDALEN | 22.78% | 11.64% | 35.85% |
SMEDJEBACKEN | 22.45% | 11.64% | 35.52% |
MORA | 22.33% | 11.64% | 35.4% |
FALUN | 22.06% | 11.64% | 35.13% |
BORLÄNGE | 22.41% | 11.64% | 35.48% |
SÄTER | 22.32% | 11.64% | 35.39% |
HEDEMORA | 22.16% | 11.64% | 35.23% |
AVESTA | 21.96% | 11.64% | 35.03% |
LUDVIKA | 22.06% | 11.64% | 35.13% |
OCKELBO | 22.76% | 11.51% | 35.61% |
HOFORS | 22.86% | 11.51% | 35.71% |
OVANÅKER | 21.86% | 11.51% | 34.71% |
NORDANSTIG | 22.51% | 11.51% | 35.36% |
LJUSDAL | 22.36% | 11.51% | 35.21% |
GÄVLE | 22.26% | 11.51% | 35.11% |
SANDVIKEN | 21.61% | 11.51% | 34.46% |
SÖDERHAMN | 21.66% | 11.51% | 34.51% |
BOLLNÄS | 21.86% | 11.51% | 34.71% |
HUDIKSVALL | 21.61% | 11.51% | 34.46% |
ÅNGE | 23.33% | 11.29% | 36.28% |
TIMRÅ | 23.19% | 11.29% | 36.14% |
HÄRNÖSAND | 23.34% | 11.29% | 36.29% |
SUNDSVALL | 22.59% | 11.29% | 35.54% |
KRAMFORS | 23.14% | 11.29% | 36.09% |
SOLLEFTEÅ | 23.39% | 11.29% | 36.34% |
ÖRNSKÖLDSVIK | 22.71% | 11.29% | 35.66% |
RAGUNDA | 23.22% | 11.7% | 36.59% |
BRÄCKE | 23.39% | 11.7% | 36.76% |
KROKOM | 22.17% | 11.7% | 35.54% |
STRÖMSUND | 23.22% | 11.7% | 36.59% |
ÅRE | 22.22% | 11.7% | 35.59% |
BERG | 22.52% | 11.7% | 35.89% |
HÄRJEDALEN | 22.47% | 11.7% | 35.84% |
ÖSTERSUND | 22.02% | 11.7% | 35.39% |
NORDMALING | 23.25% | 11.35% | 35.98% |
BJURHOLM | 23.15% | 11.35% | 35.88% |
VINDELN | 23.35% | 11.35% | 36.08% |
ROBERTSFORS | 23.15% | 11.35% | 35.88% |
NORSJÖ | 23.35% | 11.35% | 36.08% |
MALÅ | 23.35% | 11.35% | 36.08% |
STORUMAN | 23.1% | 11.35% | 35.83% |
SORSELE | 23.6% | 11.35% | 36.33% |
DOROTEA | 23.8% | 11.35% | 36.53% |
VÄNNÄS | 23.35% | 11.35% | 36.08% |
VILHELMINA | 23.4% | 11.35% | 36.13% |
ÅSELE | 23.6% | 11.35% | 36.33% |
UMEÅ | 22.8% | 11.35% | 35.53% |
LYCKSELE | 23.05% | 11.35% | 35.78% |
SKELLEFTEÅ | 22.6% | 11.35% | 35.33% |
ARVIDSJAUR | 22.8% | 11.34% | 35.41% |
ARJEPLOG | 23.5% | 11.34% | 36.11% |
JOKKMOKK | 22.95% | 11.34% | 35.56% |
ÖVERKALIX | 22.8% | 11.34% | 35.41% |
KALIX | 22.55% | 11.34% | 35.16% |
ÖVERTORNEÅ | 21.75% | 11.34% | 34.36% |
PAJALA | 23.4% | 11.34% | 36.01% |
GÄLLIVARE | 22.55% | 11.34% | 35.16% |
ÄLVSBYN | 22.45% | 11.34% | 35.06% |
LULEÅ | 22.5% | 11.34% | 35.11% |
PITEÅ | 22.25% | 11.34% | 34.86% |
BODEN | 22.6% | 11.34% | 35.21% |
HAPARANDA | 22.5% | 11.34% | 35.11% |
KIRUNA | 23.05% | 11.34% | 35.66% |