Beräkna Nettolönen i Linkoping kommun
- Hem
- Beräkna Lön Efter Skatt, Nettolön
Linköping kommun är en av Sveriges mest dynamiska och växande kommuner, belägen i Östergötlands län. Med en kommunalskatt på 20.2%, landstingsskatt på 11.55% och en begravningsavgift på 0.28%, uppgår det totala skattetrycket till 31.75% exklusive kyrkoavgiften. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.41%, vilket ger ett totalt skattetryck på 33.16% för dessa individer.
Hur skatteintäkterna används
Skatteintäkterna i Linköping kommun används för att finansiera en rad viktiga samhällsfunktioner och tjänster. En betydande del av budgeten går till utbildning, inklusive grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildning. Vård och omsorg är en annan stor post, där resurser allokeras till äldreomsorg, hemtjänst och hälso- och sjukvård.
Kommunen investerar också i infrastruktur, såsom vägar, kollektivtrafik och bostadsbyggande. Kultur och fritid är ytterligare områden som får stöd, vilket inkluderar bibliotek, idrottsanläggningar och kulturevenemang. Socialtjänsten, som omfattar stöd till utsatta grupper och familjer, är också en viktig mottagare av skattepengar.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Linköping kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. Befolkningsökningen ställer krav på utbyggnad av skolor, vårdcentraler och bostäder. Samtidigt är det viktigt att säkerställa att den ekonomiska tillväxten är hållbar och att resurserna används effektivt.
En av de stora möjligheterna för Linköping är dess starka position inom teknik och innovation. Med närheten till Linköpings universitet och flera teknikföretag har kommunen potential att bli en ledande aktör inom forskning och utveckling. Detta kan skapa nya jobb och ekonomisk tillväxt, vilket i sin tur kan leda till ökade skatteintäkter.
Levnadsstandard och kvalitet
Levnadsstandarden i Linköping är generellt sett hög. Kommunen erbjuder en god balans mellan stadsliv och naturnära miljöer, vilket gör det attraktivt för både unga och äldre. Kvaliteten på skolor och vårdinrättningar är hög, och det finns ett rikt utbud av kulturella och fritidsaktiviteter.
Trots det relativt höga skattetrycket upplever många invånare att de får god valuta för sina skattepengar i form av välfungerande samhällstjänster och en hög livskvalitet. Det är dock viktigt att kommunen fortsätter att arbeta för att förbättra effektiviteten och kvaliteten inom alla områden för att säkerställa att invånarna får bästa möjliga service.
Effekter på privatpersoners ekonomi
Skattetrycket i Linköping påverkar naturligtvis hur mycket pengar invånarna har kvar i plånboken efter skatt. Med ett totalt skattetryck på 31.75% exklusive kyrkoavgiften, eller 33.16% för de som är medlemmar i Svenska kyrkan, kan det vara en betydande del av inkomsten som går till skatt.
Detta kan påverka privatpersoners ekonomiska situation på olika sätt. För vissa kan det innebära mindre utrymme för sparande och konsumtion, medan andra kan uppleva att de får god valuta för sina skattepengar genom de tjänster och den infrastruktur som kommunen erbjuder. För att få en bättre förståelse för hur din egen ekonomi påverkas av skattetrycket i Linköping, rekommenderas att använda vår skattekalkylator för att beräkna nettolönen utifrån din bruttolön.
Sammanfattningsvis erbjuder Linköping en hög levnadsstandard och god kvalitet på samhällstjänster, trots ett relativt högt skattetryck. Kommunen står inför både utmaningar och möjligheter, och det är avgörande att fortsätta arbeta för att säkerställa en hållbar och effektiv användning av skatteintäkterna.
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+2 771 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Linköping är 20.2%
-7 757 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.55%
-4 435 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 509 300 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Linköpings domkyrkoförs. stift (i din kommun) 0.28%
-96 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
30 283 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
21 583 kr
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+2 791 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Linköping är 20.2%
-7 757 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.55%
-4 435 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 523 200 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Linköpings domkyrkoförs. stift (i din kommun) 0.28%
-96 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
30 303 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
21 562 kr
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+2 839 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Linköping är 20.2%
-7 757 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.55%
-4 435 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 540 700 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Linköpings domkyrkoförs. stift (i din kommun) 0.28%
-100 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
30 347 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
21 519 kr
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+3 124 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Linköping är 20.2%
-7 757 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.55%
-4 435 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 598 500 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Linköpings domkyrkoförs. stift (i din kommun) 0.28%
-100 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
30 632 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
21 233 kr
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+3 532 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Linköping är 20.2%
-7 757 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.55%
-4 435 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 598 500 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Linköpings domkyrkoförs. stift (i din kommun) 0.28%
-108 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
31 032 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
20 833 kr
stdClass Object ( [grundAvdrag] => 2525 [kommunalskatt] => 4822.75 [landstingsskatt] => 2757.5625 [kyrkoskatt] => [begravningsavgift] => 66.85 [arbetsgivaravgift] => 7501.525 [statligSkatt] => 0 [jobbskatteavdrag] => 2517.46591375 [beskattningsbarInkomst] => 23875 [nettolon] => 21270.30341375 [landsting] => 11.55 [bruttolon] => 26400 [area_name] => LINKÖPING [kommun] => LINKOPING [skiktgrans] => 598500 [aiArticle] => App\Models\Article Object ( [connection:protected] => mysql [table:protected] => articles [primaryKey:protected] => id [keyType:protected] => int [incrementing] => 1 [with:protected] => Array ( ) [withCount:protected] => Array ( ) [preventsLazyLoading] => [perPage:protected] => 15 [exists] => 1 [wasRecentlyCreated] => [escapeWhenCastingToString:protected] => [attributes:protected] => Array ( [id] => 13159 [kategori] => kommun [short_code] => LINKÖPING [artikel] =>Linköping kommun är en av Sveriges mest dynamiska och växande kommuner, belägen i Östergötlands län. Med en kommunalskatt på 20.2%, landstingsskatt på 11.55% och en begravningsavgift på 0.28%, uppgår det totala skattetrycket till 31.75% exklusive kyrkoavgiften. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.41%, vilket ger ett totalt skattetryck på 33.16% för dessa individer.
Hur skatteintäkterna används
Skatteintäkterna i Linköping kommun används för att finansiera en rad viktiga samhällsfunktioner och tjänster. En betydande del av budgeten går till utbildning, inklusive grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildning. Vård och omsorg är en annan stor post, där resurser allokeras till äldreomsorg, hemtjänst och hälso- och sjukvård.
Kommunen investerar också i infrastruktur, såsom vägar, kollektivtrafik och bostadsbyggande. Kultur och fritid är ytterligare områden som får stöd, vilket inkluderar bibliotek, idrottsanläggningar och kulturevenemang. Socialtjänsten, som omfattar stöd till utsatta grupper och familjer, är också en viktig mottagare av skattepengar.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Linköping kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. Befolkningsökningen ställer krav på utbyggnad av skolor, vårdcentraler och bostäder. Samtidigt är det viktigt att säkerställa att den ekonomiska tillväxten är hållbar och att resurserna används effektivt.
En av de stora möjligheterna för Linköping är dess starka position inom teknik och innovation. Med närheten till Linköpings universitet och flera teknikföretag har kommunen potential att bli en ledande aktör inom forskning och utveckling. Detta kan skapa nya jobb och ekonomisk tillväxt, vilket i sin tur kan leda till ökade skatteintäkter.
Levnadsstandard och kvalitet
Levnadsstandarden i Linköping är generellt sett hög. Kommunen erbjuder en god balans mellan stadsliv och naturnära miljöer, vilket gör det attraktivt för både unga och äldre. Kvaliteten på skolor och vårdinrättningar är hög, och det finns ett rikt utbud av kulturella och fritidsaktiviteter.
Trots det relativt höga skattetrycket upplever många invånare att de får god valuta för sina skattepengar i form av välfungerande samhällstjänster och en hög livskvalitet. Det är dock viktigt att kommunen fortsätter att arbeta för att förbättra effektiviteten och kvaliteten inom alla områden för att säkerställa att invånarna får bästa möjliga service.
Effekter på privatpersoners ekonomi
Skattetrycket i Linköping påverkar naturligtvis hur mycket pengar invånarna har kvar i plånboken efter skatt. Med ett totalt skattetryck på 31.75% exklusive kyrkoavgiften, eller 33.16% för de som är medlemmar i Svenska kyrkan, kan det vara en betydande del av inkomsten som går till skatt.
Detta kan påverka privatpersoners ekonomiska situation på olika sätt. För vissa kan det innebära mindre utrymme för sparande och konsumtion, medan andra kan uppleva att de får god valuta för sina skattepengar genom de tjänster och den infrastruktur som kommunen erbjuder. För att få en bättre förståelse för hur din egen ekonomi påverkas av skattetrycket i Linköping, rekommenderas att använda vår skattekalkylator för att beräkna nettolönen utifrån din bruttolön.
Sammanfattningsvis erbjuder Linköping en hög levnadsstandard och god kvalitet på samhällstjänster, trots ett relativt högt skattetryck. Kommunen står inför både utmaningar och möjligheter, och det är avgörande att fortsätta arbeta för att säkerställa en hållbar och effektiv användning av skatteintäkterna.
[kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 20:17:35 [updated_at] => 2024-05-23 20:17:46 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_173857_image.jpg [artikel_eng] =>Linköping Municipality is one of Sweden's most dynamic and growing municipalities, located in Östergötland County. With a municipal tax rate of 20.2%, county tax of 11.55%, and a burial fee of 0.28%, the total tax burden amounts to 31.75% excluding the church fee. For members of the Swedish Church, an additional church fee of 1.41% applies, resulting in a total tax burden of 33.16% for these individuals.
How tax revenues are used
Tax revenues in Linköping Municipality are used to finance a range of important societal functions and services. A significant portion of the budget goes towards education, including primary schools, high schools, and adult education. Healthcare and social services are another major allocation, with resources dedicated to elderly care, home care, and healthcare.
The municipality also invests in infrastructure, such as roads, public transportation, and housing construction. Culture and leisure are additional areas that receive support, including libraries, sports facilities, and cultural events. Social services, encompassing support for vulnerable groups and families, are also significant recipients of tax money.
Economic challenges and opportunities
Linköping Municipality faces several economic challenges. Population growth demands expansion of schools, healthcare centers, and housing. It is crucial to ensure that economic growth is sustainable and that resources are used efficiently.
One of the major opportunities for Linköping is its strong position in technology and innovation. With proximity to Linköping University and several technology companies, the municipality has the potential to become a leading player in research and development. This can create new jobs and economic growth, leading to increased tax revenues.
Standard of living and quality
The standard of living in Linköping is generally high. The municipality offers a good balance between urban life and natural environments, making it attractive for both young and old residents. The quality of schools and healthcare facilities is high, and there is a rich array of cultural and leisure activities.
Despite the relatively high tax burden, many residents feel they receive value for their tax money in the form of well-functioning public services and a high quality of life. However, it is important for the municipality to continue working to improve efficiency and quality across all areas to ensure residents receive the best possible service.
Effects on individuals' finances
The tax burden in Linköping naturally affects how much money residents have left in their wallets after taxes. With a total tax burden of 31.75% excluding the church fee, or 33.16% for Swedish Church members, a significant portion of income goes towards taxes.
This can impact individuals' financial situations in various ways. For some, it may mean less room for savings and consumption, while others may feel they receive value for their tax money through the services and infrastructure the municipality provides. To better understand how your own finances are affected by the tax burden in Linköping, it is recommended to use our tax calculator to calculate net salary based on your gross income.
In summary, Linköping offers a high standard of living and good quality of public services, despite a relatively high tax burden. The municipality faces both challenges and opportunities, and it is crucial to continue working towards ensuring a sustainable and efficient use of tax revenues.
[ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Linköping kommun: Skattesatser, användning av skatteintäkter och ekonomiska utmaningar [description] => Läs om skattetrycket i Linköping kommun, inklusive skattesatser, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Linköping Municipality: Tax Rates, Use of Tax Revenues, and Economic Challenges [description_eng] => Read about the tax burden in Linköping Municipality, including tax rates, how tax revenues are used, economic challenges and opportunities, as well as standard of living and quality. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [original:protected] => Array ( [id] => 13159 [kategori] => kommun [short_code] => LINKÖPING [artikel] =>Linköping kommun är en av Sveriges mest dynamiska och växande kommuner, belägen i Östergötlands län. Med en kommunalskatt på 20.2%, landstingsskatt på 11.55% och en begravningsavgift på 0.28%, uppgår det totala skattetrycket till 31.75% exklusive kyrkoavgiften. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.41%, vilket ger ett totalt skattetryck på 33.16% för dessa individer.
Hur skatteintäkterna används
Skatteintäkterna i Linköping kommun används för att finansiera en rad viktiga samhällsfunktioner och tjänster. En betydande del av budgeten går till utbildning, inklusive grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildning. Vård och omsorg är en annan stor post, där resurser allokeras till äldreomsorg, hemtjänst och hälso- och sjukvård.
Kommunen investerar också i infrastruktur, såsom vägar, kollektivtrafik och bostadsbyggande. Kultur och fritid är ytterligare områden som får stöd, vilket inkluderar bibliotek, idrottsanläggningar och kulturevenemang. Socialtjänsten, som omfattar stöd till utsatta grupper och familjer, är också en viktig mottagare av skattepengar.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Linköping kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. Befolkningsökningen ställer krav på utbyggnad av skolor, vårdcentraler och bostäder. Samtidigt är det viktigt att säkerställa att den ekonomiska tillväxten är hållbar och att resurserna används effektivt.
En av de stora möjligheterna för Linköping är dess starka position inom teknik och innovation. Med närheten till Linköpings universitet och flera teknikföretag har kommunen potential att bli en ledande aktör inom forskning och utveckling. Detta kan skapa nya jobb och ekonomisk tillväxt, vilket i sin tur kan leda till ökade skatteintäkter.
Levnadsstandard och kvalitet
Levnadsstandarden i Linköping är generellt sett hög. Kommunen erbjuder en god balans mellan stadsliv och naturnära miljöer, vilket gör det attraktivt för både unga och äldre. Kvaliteten på skolor och vårdinrättningar är hög, och det finns ett rikt utbud av kulturella och fritidsaktiviteter.
Trots det relativt höga skattetrycket upplever många invånare att de får god valuta för sina skattepengar i form av välfungerande samhällstjänster och en hög livskvalitet. Det är dock viktigt att kommunen fortsätter att arbeta för att förbättra effektiviteten och kvaliteten inom alla områden för att säkerställa att invånarna får bästa möjliga service.
Effekter på privatpersoners ekonomi
Skattetrycket i Linköping påverkar naturligtvis hur mycket pengar invånarna har kvar i plånboken efter skatt. Med ett totalt skattetryck på 31.75% exklusive kyrkoavgiften, eller 33.16% för de som är medlemmar i Svenska kyrkan, kan det vara en betydande del av inkomsten som går till skatt.
Detta kan påverka privatpersoners ekonomiska situation på olika sätt. För vissa kan det innebära mindre utrymme för sparande och konsumtion, medan andra kan uppleva att de får god valuta för sina skattepengar genom de tjänster och den infrastruktur som kommunen erbjuder. För att få en bättre förståelse för hur din egen ekonomi påverkas av skattetrycket i Linköping, rekommenderas att använda vår skattekalkylator för att beräkna nettolönen utifrån din bruttolön.
Sammanfattningsvis erbjuder Linköping en hög levnadsstandard och god kvalitet på samhällstjänster, trots ett relativt högt skattetryck. Kommunen står inför både utmaningar och möjligheter, och det är avgörande att fortsätta arbeta för att säkerställa en hållbar och effektiv användning av skatteintäkterna.
{"meta":{"title": "Skattetrycket i Linköping kommun: Skattesatser, användning av skatteintäkter och ekonomiska utmaningar","description": "Läs om skattetrycket i Linköping kommun, inklusive skattesatser, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet."}} [kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 20:17:35 [updated_at] => 2024-05-23 20:17:46 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_173857_image.jpg [artikel_eng] =>Linköping Municipality is one of Sweden's most dynamic and growing municipalities, located in Östergötland County. With a municipal tax rate of 20.2%, county tax of 11.55%, and a burial fee of 0.28%, the total tax burden amounts to 31.75% excluding the church fee. For members of the Swedish Church, an additional church fee of 1.41% applies, resulting in a total tax burden of 33.16% for these individuals.
How tax revenues are used
Tax revenues in Linköping Municipality are used to finance a range of important societal functions and services. A significant portion of the budget goes towards education, including primary schools, high schools, and adult education. Healthcare and social services are another major allocation, with resources dedicated to elderly care, home care, and healthcare.
The municipality also invests in infrastructure, such as roads, public transportation, and housing construction. Culture and leisure are additional areas that receive support, including libraries, sports facilities, and cultural events. Social services, encompassing support for vulnerable groups and families, are also significant recipients of tax money.
Economic challenges and opportunities
Linköping Municipality faces several economic challenges. Population growth demands expansion of schools, healthcare centers, and housing. It is crucial to ensure that economic growth is sustainable and that resources are used efficiently.
One of the major opportunities for Linköping is its strong position in technology and innovation. With proximity to Linköping University and several technology companies, the municipality has the potential to become a leading player in research and development. This can create new jobs and economic growth, leading to increased tax revenues.
Standard of living and quality
The standard of living in Linköping is generally high. The municipality offers a good balance between urban life and natural environments, making it attractive for both young and old residents. The quality of schools and healthcare facilities is high, and there is a rich array of cultural and leisure activities.
Despite the relatively high tax burden, many residents feel they receive value for their tax money in the form of well-functioning public services and a high quality of life. However, it is important for the municipality to continue working to improve efficiency and quality across all areas to ensure residents receive the best possible service.
Effects on individuals' finances
The tax burden in Linköping naturally affects how much money residents have left in their wallets after taxes. With a total tax burden of 31.75% excluding the church fee, or 33.16% for Swedish Church members, a significant portion of income goes towards taxes.
This can impact individuals' financial situations in various ways. For some, it may mean less room for savings and consumption, while others may feel they receive value for their tax money through the services and infrastructure the municipality provides. To better understand how your own finances are affected by the tax burden in Linköping, it is recommended to use our tax calculator to calculate net salary based on your gross income.
In summary, Linköping offers a high standard of living and good quality of public services, despite a relatively high tax burden. The municipality faces both challenges and opportunities, and it is crucial to continue working towards ensuring a sustainable and efficient use of tax revenues.
{"meta":{"title": "Tax Burden in Linköping Municipality: Tax Rates, Use of Tax Revenues, and Economic Challenges","description": "Read about the tax burden in Linköping Municipality, including tax rates, how tax revenues are used, economic challenges and opportunities, as well as standard of living and quality."}} [ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Linköping kommun: Skattesatser, användning av skatteintäkter och ekonomiska utmaningar [description] => Läs om skattetrycket i Linköping kommun, inklusive skattesatser, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Linköping Municipality: Tax Rates, Use of Tax Revenues, and Economic Challenges [description_eng] => Read about the tax burden in Linköping Municipality, including tax rates, how tax revenues are used, economic challenges and opportunities, as well as standard of living and quality. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [changes:protected] => Array ( ) [casts:protected] => Array ( ) [classCastCache:protected] => Array ( ) [attributeCastCache:protected] => Array ( ) [dateFormat:protected] => [appends:protected] => Array ( ) [dispatchesEvents:protected] => Array ( ) [observables:protected] => Array ( ) [relations:protected] => Array ( ) [touches:protected] => Array ( ) [timestamps] => 1 [usesUniqueIds] => [hidden:protected] => Array ( ) [visible:protected] => Array ( ) [fillable:protected] => Array ( ) [guarded:protected] => Array ( ) ) ) stdClass Object ( [grundAvdrag] => 3325 [kommunalskatt] => 1594.79 [landstingsskatt] => 911.8725 [kyrkoskatt] => [begravningsavgift] => 22.106 [arbetsgivaravgift] => 2480.609 [statligSkatt] => 0 [jobbskatteavdrag] => 1186.8097347917 [beskattningsbarInkomst] => 7895 [nettolon] => 9878.0412347917 [landsting] => 11.55 [bruttolon] => 11220 [area_name] => LINKÖPING [kommun] => LINKOPING [skiktgrans] => 598500 [aiArticle] => App\Models\Article Object ( [connection:protected] => mysql [table:protected] => articles [primaryKey:protected] => id [keyType:protected] => int [incrementing] => 1 [with:protected] => Array ( ) [withCount:protected] => Array ( ) [preventsLazyLoading] => [perPage:protected] => 15 [exists] => 1 [wasRecentlyCreated] => [escapeWhenCastingToString:protected] => [attributes:protected] => Array ( [id] => 13159 [kategori] => kommun [short_code] => LINKÖPING [artikel] =>Linköping kommun är en av Sveriges mest dynamiska och växande kommuner, belägen i Östergötlands län. Med en kommunalskatt på 20.2%, landstingsskatt på 11.55% och en begravningsavgift på 0.28%, uppgår det totala skattetrycket till 31.75% exklusive kyrkoavgiften. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.41%, vilket ger ett totalt skattetryck på 33.16% för dessa individer.
Hur skatteintäkterna används
Skatteintäkterna i Linköping kommun används för att finansiera en rad viktiga samhällsfunktioner och tjänster. En betydande del av budgeten går till utbildning, inklusive grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildning. Vård och omsorg är en annan stor post, där resurser allokeras till äldreomsorg, hemtjänst och hälso- och sjukvård.
Kommunen investerar också i infrastruktur, såsom vägar, kollektivtrafik och bostadsbyggande. Kultur och fritid är ytterligare områden som får stöd, vilket inkluderar bibliotek, idrottsanläggningar och kulturevenemang. Socialtjänsten, som omfattar stöd till utsatta grupper och familjer, är också en viktig mottagare av skattepengar.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Linköping kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. Befolkningsökningen ställer krav på utbyggnad av skolor, vårdcentraler och bostäder. Samtidigt är det viktigt att säkerställa att den ekonomiska tillväxten är hållbar och att resurserna används effektivt.
En av de stora möjligheterna för Linköping är dess starka position inom teknik och innovation. Med närheten till Linköpings universitet och flera teknikföretag har kommunen potential att bli en ledande aktör inom forskning och utveckling. Detta kan skapa nya jobb och ekonomisk tillväxt, vilket i sin tur kan leda till ökade skatteintäkter.
Levnadsstandard och kvalitet
Levnadsstandarden i Linköping är generellt sett hög. Kommunen erbjuder en god balans mellan stadsliv och naturnära miljöer, vilket gör det attraktivt för både unga och äldre. Kvaliteten på skolor och vårdinrättningar är hög, och det finns ett rikt utbud av kulturella och fritidsaktiviteter.
Trots det relativt höga skattetrycket upplever många invånare att de får god valuta för sina skattepengar i form av välfungerande samhällstjänster och en hög livskvalitet. Det är dock viktigt att kommunen fortsätter att arbeta för att förbättra effektiviteten och kvaliteten inom alla områden för att säkerställa att invånarna får bästa möjliga service.
Effekter på privatpersoners ekonomi
Skattetrycket i Linköping påverkar naturligtvis hur mycket pengar invånarna har kvar i plånboken efter skatt. Med ett totalt skattetryck på 31.75% exklusive kyrkoavgiften, eller 33.16% för de som är medlemmar i Svenska kyrkan, kan det vara en betydande del av inkomsten som går till skatt.
Detta kan påverka privatpersoners ekonomiska situation på olika sätt. För vissa kan det innebära mindre utrymme för sparande och konsumtion, medan andra kan uppleva att de får god valuta för sina skattepengar genom de tjänster och den infrastruktur som kommunen erbjuder. För att få en bättre förståelse för hur din egen ekonomi påverkas av skattetrycket i Linköping, rekommenderas att använda vår skattekalkylator för att beräkna nettolönen utifrån din bruttolön.
Sammanfattningsvis erbjuder Linköping en hög levnadsstandard och god kvalitet på samhällstjänster, trots ett relativt högt skattetryck. Kommunen står inför både utmaningar och möjligheter, och det är avgörande att fortsätta arbeta för att säkerställa en hållbar och effektiv användning av skatteintäkterna.
[kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 20:17:35 [updated_at] => 2024-05-23 20:17:46 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_173857_image.jpg [artikel_eng] =>Linköping Municipality is one of Sweden's most dynamic and growing municipalities, located in Östergötland County. With a municipal tax rate of 20.2%, county tax of 11.55%, and a burial fee of 0.28%, the total tax burden amounts to 31.75% excluding the church fee. For members of the Swedish Church, an additional church fee of 1.41% applies, resulting in a total tax burden of 33.16% for these individuals.
How tax revenues are used
Tax revenues in Linköping Municipality are used to finance a range of important societal functions and services. A significant portion of the budget goes towards education, including primary schools, high schools, and adult education. Healthcare and social services are another major allocation, with resources dedicated to elderly care, home care, and healthcare.
The municipality also invests in infrastructure, such as roads, public transportation, and housing construction. Culture and leisure are additional areas that receive support, including libraries, sports facilities, and cultural events. Social services, encompassing support for vulnerable groups and families, are also significant recipients of tax money.
Economic challenges and opportunities
Linköping Municipality faces several economic challenges. Population growth demands expansion of schools, healthcare centers, and housing. It is crucial to ensure that economic growth is sustainable and that resources are used efficiently.
One of the major opportunities for Linköping is its strong position in technology and innovation. With proximity to Linköping University and several technology companies, the municipality has the potential to become a leading player in research and development. This can create new jobs and economic growth, leading to increased tax revenues.
Standard of living and quality
The standard of living in Linköping is generally high. The municipality offers a good balance between urban life and natural environments, making it attractive for both young and old residents. The quality of schools and healthcare facilities is high, and there is a rich array of cultural and leisure activities.
Despite the relatively high tax burden, many residents feel they receive value for their tax money in the form of well-functioning public services and a high quality of life. However, it is important for the municipality to continue working to improve efficiency and quality across all areas to ensure residents receive the best possible service.
Effects on individuals' finances
The tax burden in Linköping naturally affects how much money residents have left in their wallets after taxes. With a total tax burden of 31.75% excluding the church fee, or 33.16% for Swedish Church members, a significant portion of income goes towards taxes.
This can impact individuals' financial situations in various ways. For some, it may mean less room for savings and consumption, while others may feel they receive value for their tax money through the services and infrastructure the municipality provides. To better understand how your own finances are affected by the tax burden in Linköping, it is recommended to use our tax calculator to calculate net salary based on your gross income.
In summary, Linköping offers a high standard of living and good quality of public services, despite a relatively high tax burden. The municipality faces both challenges and opportunities, and it is crucial to continue working towards ensuring a sustainable and efficient use of tax revenues.
[ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Linköping kommun: Skattesatser, användning av skatteintäkter och ekonomiska utmaningar [description] => Läs om skattetrycket i Linköping kommun, inklusive skattesatser, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Linköping Municipality: Tax Rates, Use of Tax Revenues, and Economic Challenges [description_eng] => Read about the tax burden in Linköping Municipality, including tax rates, how tax revenues are used, economic challenges and opportunities, as well as standard of living and quality. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [original:protected] => Array ( [id] => 13159 [kategori] => kommun [short_code] => LINKÖPING [artikel] =>Linköping kommun är en av Sveriges mest dynamiska och växande kommuner, belägen i Östergötlands län. Med en kommunalskatt på 20.2%, landstingsskatt på 11.55% och en begravningsavgift på 0.28%, uppgår det totala skattetrycket till 31.75% exklusive kyrkoavgiften. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.41%, vilket ger ett totalt skattetryck på 33.16% för dessa individer.
Hur skatteintäkterna används
Skatteintäkterna i Linköping kommun används för att finansiera en rad viktiga samhällsfunktioner och tjänster. En betydande del av budgeten går till utbildning, inklusive grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildning. Vård och omsorg är en annan stor post, där resurser allokeras till äldreomsorg, hemtjänst och hälso- och sjukvård.
Kommunen investerar också i infrastruktur, såsom vägar, kollektivtrafik och bostadsbyggande. Kultur och fritid är ytterligare områden som får stöd, vilket inkluderar bibliotek, idrottsanläggningar och kulturevenemang. Socialtjänsten, som omfattar stöd till utsatta grupper och familjer, är också en viktig mottagare av skattepengar.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Linköping kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. Befolkningsökningen ställer krav på utbyggnad av skolor, vårdcentraler och bostäder. Samtidigt är det viktigt att säkerställa att den ekonomiska tillväxten är hållbar och att resurserna används effektivt.
En av de stora möjligheterna för Linköping är dess starka position inom teknik och innovation. Med närheten till Linköpings universitet och flera teknikföretag har kommunen potential att bli en ledande aktör inom forskning och utveckling. Detta kan skapa nya jobb och ekonomisk tillväxt, vilket i sin tur kan leda till ökade skatteintäkter.
Levnadsstandard och kvalitet
Levnadsstandarden i Linköping är generellt sett hög. Kommunen erbjuder en god balans mellan stadsliv och naturnära miljöer, vilket gör det attraktivt för både unga och äldre. Kvaliteten på skolor och vårdinrättningar är hög, och det finns ett rikt utbud av kulturella och fritidsaktiviteter.
Trots det relativt höga skattetrycket upplever många invånare att de får god valuta för sina skattepengar i form av välfungerande samhällstjänster och en hög livskvalitet. Det är dock viktigt att kommunen fortsätter att arbeta för att förbättra effektiviteten och kvaliteten inom alla områden för att säkerställa att invånarna får bästa möjliga service.
Effekter på privatpersoners ekonomi
Skattetrycket i Linköping påverkar naturligtvis hur mycket pengar invånarna har kvar i plånboken efter skatt. Med ett totalt skattetryck på 31.75% exklusive kyrkoavgiften, eller 33.16% för de som är medlemmar i Svenska kyrkan, kan det vara en betydande del av inkomsten som går till skatt.
Detta kan påverka privatpersoners ekonomiska situation på olika sätt. För vissa kan det innebära mindre utrymme för sparande och konsumtion, medan andra kan uppleva att de får god valuta för sina skattepengar genom de tjänster och den infrastruktur som kommunen erbjuder. För att få en bättre förståelse för hur din egen ekonomi påverkas av skattetrycket i Linköping, rekommenderas att använda vår skattekalkylator för att beräkna nettolönen utifrån din bruttolön.
Sammanfattningsvis erbjuder Linköping en hög levnadsstandard och god kvalitet på samhällstjänster, trots ett relativt högt skattetryck. Kommunen står inför både utmaningar och möjligheter, och det är avgörande att fortsätta arbeta för att säkerställa en hållbar och effektiv användning av skatteintäkterna.
{"meta":{"title": "Skattetrycket i Linköping kommun: Skattesatser, användning av skatteintäkter och ekonomiska utmaningar","description": "Läs om skattetrycket i Linköping kommun, inklusive skattesatser, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet."}} [kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 20:17:35 [updated_at] => 2024-05-23 20:17:46 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_173857_image.jpg [artikel_eng] =>Linköping Municipality is one of Sweden's most dynamic and growing municipalities, located in Östergötland County. With a municipal tax rate of 20.2%, county tax of 11.55%, and a burial fee of 0.28%, the total tax burden amounts to 31.75% excluding the church fee. For members of the Swedish Church, an additional church fee of 1.41% applies, resulting in a total tax burden of 33.16% for these individuals.
How tax revenues are used
Tax revenues in Linköping Municipality are used to finance a range of important societal functions and services. A significant portion of the budget goes towards education, including primary schools, high schools, and adult education. Healthcare and social services are another major allocation, with resources dedicated to elderly care, home care, and healthcare.
The municipality also invests in infrastructure, such as roads, public transportation, and housing construction. Culture and leisure are additional areas that receive support, including libraries, sports facilities, and cultural events. Social services, encompassing support for vulnerable groups and families, are also significant recipients of tax money.
Economic challenges and opportunities
Linköping Municipality faces several economic challenges. Population growth demands expansion of schools, healthcare centers, and housing. It is crucial to ensure that economic growth is sustainable and that resources are used efficiently.
One of the major opportunities for Linköping is its strong position in technology and innovation. With proximity to Linköping University and several technology companies, the municipality has the potential to become a leading player in research and development. This can create new jobs and economic growth, leading to increased tax revenues.
Standard of living and quality
The standard of living in Linköping is generally high. The municipality offers a good balance between urban life and natural environments, making it attractive for both young and old residents. The quality of schools and healthcare facilities is high, and there is a rich array of cultural and leisure activities.
Despite the relatively high tax burden, many residents feel they receive value for their tax money in the form of well-functioning public services and a high quality of life. However, it is important for the municipality to continue working to improve efficiency and quality across all areas to ensure residents receive the best possible service.
Effects on individuals' finances
The tax burden in Linköping naturally affects how much money residents have left in their wallets after taxes. With a total tax burden of 31.75% excluding the church fee, or 33.16% for Swedish Church members, a significant portion of income goes towards taxes.
This can impact individuals' financial situations in various ways. For some, it may mean less room for savings and consumption, while others may feel they receive value for their tax money through the services and infrastructure the municipality provides. To better understand how your own finances are affected by the tax burden in Linköping, it is recommended to use our tax calculator to calculate net salary based on your gross income.
In summary, Linköping offers a high standard of living and good quality of public services, despite a relatively high tax burden. The municipality faces both challenges and opportunities, and it is crucial to continue working towards ensuring a sustainable and efficient use of tax revenues.
{"meta":{"title": "Tax Burden in Linköping Municipality: Tax Rates, Use of Tax Revenues, and Economic Challenges","description": "Read about the tax burden in Linköping Municipality, including tax rates, how tax revenues are used, economic challenges and opportunities, as well as standard of living and quality."}} [ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Linköping kommun: Skattesatser, användning av skatteintäkter och ekonomiska utmaningar [description] => Läs om skattetrycket i Linköping kommun, inklusive skattesatser, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Linköping Municipality: Tax Rates, Use of Tax Revenues, and Economic Challenges [description_eng] => Read about the tax burden in Linköping Municipality, including tax rates, how tax revenues are used, economic challenges and opportunities, as well as standard of living and quality. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [changes:protected] => Array ( ) [casts:protected] => Array ( ) [classCastCache:protected] => Array ( ) [attributeCastCache:protected] => Array ( ) [dateFormat:protected] => [appends:protected] => Array ( ) [dispatchesEvents:protected] => Array ( ) [observables:protected] => Array ( ) [relations:protected] => Array ( ) [touches:protected] => Array ( ) [timestamps] => 1 [usesUniqueIds] => [hidden:protected] => Array ( ) [visible:protected] => Array ( ) [fillable:protected] => Array ( ) [guarded:protected] => Array ( ) ) )
Kommun | Kommunal | Landsting | Total |
---|---|---|---|
UPPLANDS VÄSBY | 19.42% | 12.38% | 32.81% |
VALLENTUNA | 18.9% | 12.38% | 32.29% |
ÖSTERÅKER | 16.6% | 12.38% | 29.99% |
VÄRMDÖ | 18.98% | 12.38% | 32.37% |
JÄRFÄLLA | 19.24% | 12.38% | 32.63% |
EKERÖ | 19.22% | 12.38% | 32.61% |
HUDDINGE | 19.47% | 12.38% | 32.86% |
BOTKYRKA | 20.15% | 12.38% | 33.54% |
SALEM | 19.67% | 12.38% | 33.06% |
HANINGE | 19.68% | 12.38% | 33.07% |
TYRESÖ | 19.5% | 12.38% | 32.89% |
UPPLANDS-BRO | 19.4% | 12.38% | 32.79% |
NYKVARN | 19.97% | 12.38% | 33.36% |
TÄBY | 17.55% | 12.38% | 30.94% |
DANDERYD | 18.25% | 12.38% | 31.64% |
SOLLENTUNA | 18.12% | 12.38% | 31.51% |
STOCKHOLM | 17.98% | 12.38% | 31.37% |
SÖDERTÄLJE | 20.15% | 12.38% | 33.54% |
NACKA | 17.88% | 12.38% | 31.27% |
SUNDBYBERG | 19.25% | 12.38% | 32.64% |
SOLNA | 17.37% | 12.38% | 30.76% |
LIDINGÖ | 17.84% | 12.38% | 31.23% |
VAXHOLM | 19.3% | 12.38% | 32.69% |
NORRTÄLJE | 19.72% | 12.38% | 33.11% |
SIGTUNA | 20% | 12.38% | 33.39% |
NYNÄSHAMN | 19.85% | 12.38% | 33.24% |
HÅBO | 21.59% | 11.71% | 34.68% |
ÄLVKARLEBY | 22.69% | 11.71% | 35.78% |
KNIVSTA | 20.91% | 11.71% | 34% |
HEBY | 22.5% | 11.71% | 35.59% |
TIERP | 21.29% | 11.71% | 34.38% |
UPPSALA | 21.14% | 11.71% | 34.23% |
ENKÖPING | 21.34% | 11.71% | 34.43% |
ÖSTHAMMAR | 21.69% | 11.71% | 34.78% |
VINGÅKER | 22.67% | 10.83% | 34.88% |
GNESTA | 22.12% | 10.83% | 34.33% |
NYKÖPING | 21.42% | 10.83% | 33.63% |
OXELÖSUND | 22.22% | 10.83% | 34.43% |
FLEN | 22.27% | 10.83% | 34.48% |
KATRINEHOLM | 22.12% | 10.83% | 34.33% |
ESKILSTUNA | 22.02% | 10.83% | 34.23% |
STRÄNGNÄS | 21.67% | 10.83% | 33.88% |
TROSA | 21.4% | 10.83% | 33.61% |
ÖDESHÖG | 22.6% | 11.55% | 35.56% |
YDRE | 22.55% | 11.55% | 35.51% |
KINDA | 21.45% | 11.55% | 34.41% |
BOXHOLM | 21.82% | 11.55% | 34.78% |
ÅTVIDABERG | 22.39% | 11.55% | 35.35% |
FINSPÅNG | 22.15% | 11.55% | 35.11% |
VALDEMARSVIK | 22.48% | 11.55% | 35.44% |
LINKÖPING | 20.2% | 11.55% | 33.16% |
NORRKÖPING | 21.75% | 11.55% | 34.71% |
SÖDERKÖPING | 21.98% | 11.55% | 34.94% |
MOTALA | 21.7% | 11.55% | 34.66% |
VADSTENA | 22.8% | 11.55% | 35.76% |
MJÖLBY | 21.9% | 11.55% | 34.86% |
ANEBY | 22.09% | 11.76% | 35.31% |
GNOSJÖ | 22.24% | 11.76% | 35.46% |
MULLSJÖ | 22.34% | 11.76% | 35.56% |
HABO | 22.17% | 11.76% | 35.39% |
GISLAVED | 21.99% | 11.76% | 35.21% |
VAGGERYD | 21.49% | 11.76% | 34.71% |
JÖNKÖPING | 21.64% | 11.76% | 34.86% |
NÄSSJÖ | 22.54% | 11.76% | 35.76% |
VÄRNAMO | 21.52% | 11.76% | 34.74% |
SÄVSJÖ | 21.92% | 11.76% | 35.14% |
VETLANDA | 22.01% | 11.76% | 35.23% |
EKSJÖ | 22.26% | 11.76% | 35.48% |
TRANÅS | 22.01% | 11.76% | 35.23% |
UPPVIDINGE | 21.8% | 12% | 35.25% |
LESSEBO | 21.81% | 12% | 35.26% |
TINGSRYD | 22% | 12% | 35.45% |
ALVESTA | 21.42% | 12% | 34.87% |
ÄLMHULT | 21.86% | 12% | 35.31% |
MARKARYD | 21.31% | 12% | 34.76% |
VÄXJÖ | 20.19% | 12% | 33.64% |
LJUNGBY | 21.07% | 12% | 34.52% |
HÖGSBY | 22.21% | 11.86% | 35.59% |
TORSÅS | 21.93% | 11.86% | 35.31% |
MÖRBYLÅNGA | 22.21% | 11.86% | 35.59% |
HULTSFRED | 21.91% | 11.86% | 35.29% |
MÖNSTERÅS | 22.21% | 11.86% | 35.59% |
EMMABODA | 21.96% | 11.86% | 35.34% |
KALMAR | 21.81% | 11.86% | 35.19% |
NYBRO | 22.33% | 11.86% | 35.71% |
OSKARSHAMN | 22.35% | 11.86% | 35.73% |
VÄSTERVIK | 21.16% | 11.86% | 34.54% |
VIMMERBY | 22.36% | 11.86% | 35.74% |
BORGHOLM | 21.58% | 11.86% | 34.96% |
GOTLAND | 33.6% | 0% | 35.48% |
OLOFSTRÖM | 21.71% | 12.04% | 35.07% |
KARLSKRONA | 21.65% | 12.04% | 35.01% |
RONNEBY | 21.64% | 12.04% | 35% |
KARLSHAMN | 22.23% | 12.04% | 35.59% |
SÖLVESBORG | 21.82% | 12.04% | 35.18% |
SVALÖV | 20.74% | 11.18% | 33.24% |
STAFFANSTORP | 19.09% | 11.18% | 31.59% |
BURLÖV | 20.09% | 11.18% | 32.59% |
VELLINGE | 18.5% | 11.18% | 31% |
ÖSTRA GÖINGE | 20.99% | 11.18% | 33.49% |
ÖRKELLJUNGA | 19.06% | 11.18% | 31.56% |
BJUV | 20.99% | 11.18% | 33.49% |
KÄVLINGE | 18.51% | 11.18% | 31.01% |
LOMMA | 19.64% | 11.18% | 32.14% |
SVEDALA | 20.24% | 11.18% | 32.74% |
SKURUP | 20.42% | 11.18% | 32.92% |
SJÖBO | 20.92% | 11.18% | 33.42% |
HÖRBY | 21.08% | 11.18% | 33.58% |
HÖÖR | 21.75% | 11.18% | 34.25% |
TOMELILLA | 20.61% | 11.18% | 33.11% |
BROMÖLLA | 22.56% | 11.18% | 35.06% |
OSBY | 22.81% | 11.18% | 35.31% |
PERSTORP | 20.81% | 11.18% | 33.31% |
KLIPPAN | 20.75% | 11.18% | 33.25% |
ÅSTORP | 20.29% | 11.18% | 32.79% |
BÅSTAD | 20.23% | 11.18% | 32.73% |
MALMÖ | 21.24% | 11.18% | 33.74% |
LUND | 21.24% | 11.18% | 33.74% |
LANDSKRONA | 20.24% | 11.18% | 32.74% |
HELSINGBORG | 20.21% | 11.18% | 32.71% |
HÖGANÄS | 19.73% | 11.18% | 32.23% |
ESLÖV | 20.54% | 11.18% | 33.04% |
YSTAD | 20.11% | 11.18% | 32.61% |
TRELLEBORG | 20.4% | 11.18% | 32.9% |
KRISTIANSTAD | 21.46% | 11.18% | 33.96% |
SIMRISHAMN | 20.51% | 11.18% | 33.01% |
ÄNGELHOLM | 20.29% | 11.18% | 32.79% |
HÄSSLEHOLM | 21.2% | 11.18% | 33.7% |
HYLTE | 22.45% | 11.4% | 35.28% |
HALMSTAD | 20.98% | 11.4% | 33.81% |
LAHOLM | 21.4% | 11.4% | 34.23% |
FALKENBERG | 21.1% | 11.4% | 33.93% |
VARBERG | 20.33% | 11.4% | 33.16% |
KUNGSBACKA | 21.33% | 11.4% | 34.16% |
HÄRRYDA | 20.5% | 11.48% | 33.33% |
PARTILLE | 19.96% | 11.48% | 32.79% |
ÖCKERÖ | 21.56% | 11.48% | 34.39% |
STENUNGSUND | 21.64% | 11.48% | 34.47% |
TJÖRN | 21.71% | 11.48% | 34.54% |
ORUST | 22.46% | 11.48% | 35.29% |
SOTENÄS | 21.99% | 11.48% | 34.82% |
MUNKEDAL | 23.38% | 11.48% | 36.21% |
TANUM | 21.56% | 11.48% | 34.39% |
DALS-ED | 23.21% | 11.48% | 36.04% |
FÄRGELANDA | 22.91% | 11.48% | 35.74% |
ALE | 21.87% | 11.48% | 34.7% |
LERUM | 20.65% | 11.48% | 33.48% |
VÅRGÅRDA | 21.61% | 11.48% | 34.44% |
BOLLEBYGD | 21.59% | 11.48% | 34.42% |
GRÄSTORP | 21.99% | 11.48% | 34.82% |
ESSUNGA | 21.57% | 11.48% | 34.4% |
KARLSBORG | 21.32% | 11.48% | 34.15% |
GULLSPÅNG | 22.49% | 11.48% | 35.32% |
TRANEMO | 21.5% | 11.48% | 34.33% |
BENGTSFORS | 22.92% | 11.48% | 35.75% |
MELLERUD | 22.6% | 11.48% | 35.43% |
LILLA EDET | 22.37% | 11.48% | 35.2% |
MARK | 21.51% | 11.48% | 34.34% |
SVENLJUNGA | 22.05% | 11.48% | 34.88% |
HERRLJUNGA | 21.94% | 11.48% | 34.77% |
VARA | 22.37% | 11.48% | 35.2% |
GÖTENE | 22.12% | 11.48% | 34.95% |
TIBRO | 21.71% | 11.48% | 34.54% |
TÖREBODA | 21.72% | 11.48% | 34.55% |
GÖTEBORG | 21.12% | 11.48% | 33.95% |
MÖLNDAL | 20.51% | 11.48% | 33.34% |
KUNGÄLV | 21.44% | 11.48% | 34.27% |
LYSEKIL | 22.46% | 11.48% | 35.29% |
UDDEVALLA | 22.16% | 11.48% | 34.99% |
STRÖMSTAD | 21.91% | 11.48% | 34.74% |
VÄNERSBORG | 22.21% | 11.48% | 35.04% |
TROLLHÄTTAN | 22.36% | 11.48% | 35.19% |
ALINGSÅS | 21.36% | 11.48% | 34.19% |
BORÅS | 21.31% | 11.48% | 34.14% |
ULRICEHAMN | 21.05% | 11.48% | 33.88% |
ÅMÅL | 22.46% | 11.48% | 35.29% |
MARIESTAD | 21.26% | 11.48% | 34.09% |
LIDKÖPING | 21.26% | 11.48% | 34.09% |
SKARA | 21.9% | 11.48% | 34.73% |
SKÖVDE | 21.61% | 11.48% | 34.44% |
HJO | 22% | 11.48% | 34.83% |
TIDAHOLM | 22.07% | 11.48% | 34.9% |
FALKÖPING | 21.95% | 11.48% | 34.78% |
KIL | 22.35% | 11.68% | 35.44% |
EDA | 22.27% | 11.68% | 35.36% |
TORSBY | 22.02% | 11.68% | 35.11% |
STORFORS | 22.7% | 11.68% | 35.79% |
HAMMARÖ | 22.92% | 11.68% | 36.01% |
MUNKFORS | 22.02% | 11.68% | 35.11% |
FORSHAGA | 22.35% | 11.68% | 35.44% |
GRUMS | 22.5% | 11.68% | 35.59% |
ÅRJÄNG | 21.97% | 11.68% | 35.06% |
SUNNE | 21.62% | 11.68% | 34.71% |
KARLSTAD | 21.27% | 11.68% | 34.36% |
KRISTINEHAMN | 21.97% | 11.68% | 35.06% |
FILIPSTAD | 22.27% | 11.68% | 35.36% |
HAGFORS | 22.02% | 11.68% | 35.11% |
ARVIKA | 21.75% | 11.68% | 34.84% |
SÄFFLE | 21.52% | 11.68% | 34.61% |
LEKEBERG | 22.43% | 12.3% | 36.05% |
LAXÅ | 22.18% | 12.3% | 35.8% |
HALLSBERG | 21.55% | 12.3% | 35.17% |
DEGERFORS | 23% | 12.3% | 36.62% |
HÄLLEFORS | 22.05% | 12.3% | 35.67% |
LJUSNARSBERG | 21.5% | 12.3% | 35.12% |
ÖREBRO | 21.35% | 12.3% | 34.97% |
KUMLA | 21.54% | 12.3% | 35.16% |
ASKERSUND | 21.85% | 12.3% | 35.47% |
KARLSKOGA | 22% | 12.3% | 35.62% |
NORA | 22.25% | 12.3% | 35.87% |
LINDESBERG | 22.3% | 12.3% | 35.92% |
SKINNSKATTEBERG | 22.46% | 10.88% | 34.67% |
SURAHAMMAR | 22.31% | 10.88% | 34.52% |
KUNGSÖR | 22.03% | 10.88% | 34.24% |
HALLSTAHAMMAR | 21.81% | 10.88% | 34.02% |
NORBERG | 22.66% | 10.88% | 34.87% |
VÄSTERÅS | 20.36% | 10.88% | 32.57% |
SALA | 22.31% | 10.88% | 34.52% |
FAGERSTA | 22.11% | 10.88% | 34.32% |
KÖPING | 22.16% | 10.88% | 34.37% |
ARBOGA | 22.41% | 10.88% | 34.62% |
VANSBRO | 22.29% | 11.64% | 35.36% |
MALUNG-SÄLEN | 22.56% | 11.64% | 35.63% |
GAGNEF | 22.28% | 11.64% | 35.35% |
LEKSAND | 21.81% | 11.64% | 34.88% |
RÄTTVIK | 21.81% | 11.64% | 34.88% |
ORSA | 22.31% | 11.64% | 35.38% |
ÄLVDALEN | 22.78% | 11.64% | 35.85% |
SMEDJEBACKEN | 22.45% | 11.64% | 35.52% |
MORA | 22.33% | 11.64% | 35.4% |
FALUN | 22.06% | 11.64% | 35.13% |
BORLÄNGE | 22.41% | 11.64% | 35.48% |
SÄTER | 22.32% | 11.64% | 35.39% |
HEDEMORA | 22.16% | 11.64% | 35.23% |
AVESTA | 21.96% | 11.64% | 35.03% |
LUDVIKA | 22.06% | 11.64% | 35.13% |
OCKELBO | 22.76% | 11.51% | 35.61% |
HOFORS | 22.86% | 11.51% | 35.71% |
OVANÅKER | 21.86% | 11.51% | 34.71% |
NORDANSTIG | 22.51% | 11.51% | 35.36% |
LJUSDAL | 22.36% | 11.51% | 35.21% |
GÄVLE | 22.26% | 11.51% | 35.11% |
SANDVIKEN | 21.61% | 11.51% | 34.46% |
SÖDERHAMN | 21.66% | 11.51% | 34.51% |
BOLLNÄS | 21.86% | 11.51% | 34.71% |
HUDIKSVALL | 21.61% | 11.51% | 34.46% |
ÅNGE | 23.33% | 11.29% | 36.28% |
TIMRÅ | 23.19% | 11.29% | 36.14% |
HÄRNÖSAND | 23.34% | 11.29% | 36.29% |
SUNDSVALL | 22.59% | 11.29% | 35.54% |
KRAMFORS | 23.14% | 11.29% | 36.09% |
SOLLEFTEÅ | 23.39% | 11.29% | 36.34% |
ÖRNSKÖLDSVIK | 22.71% | 11.29% | 35.66% |
RAGUNDA | 23.22% | 11.7% | 36.59% |
BRÄCKE | 23.39% | 11.7% | 36.76% |
KROKOM | 22.17% | 11.7% | 35.54% |
STRÖMSUND | 23.22% | 11.7% | 36.59% |
ÅRE | 22.22% | 11.7% | 35.59% |
BERG | 22.52% | 11.7% | 35.89% |
HÄRJEDALEN | 22.47% | 11.7% | 35.84% |
ÖSTERSUND | 22.02% | 11.7% | 35.39% |
NORDMALING | 23.25% | 11.35% | 35.98% |
BJURHOLM | 23.15% | 11.35% | 35.88% |
VINDELN | 23.35% | 11.35% | 36.08% |
ROBERTSFORS | 23.15% | 11.35% | 35.88% |
NORSJÖ | 23.35% | 11.35% | 36.08% |
MALÅ | 23.35% | 11.35% | 36.08% |
STORUMAN | 23.1% | 11.35% | 35.83% |
SORSELE | 23.6% | 11.35% | 36.33% |
DOROTEA | 23.8% | 11.35% | 36.53% |
VÄNNÄS | 23.35% | 11.35% | 36.08% |
VILHELMINA | 23.4% | 11.35% | 36.13% |
ÅSELE | 23.6% | 11.35% | 36.33% |
UMEÅ | 22.8% | 11.35% | 35.53% |
LYCKSELE | 23.05% | 11.35% | 35.78% |
SKELLEFTEÅ | 22.6% | 11.35% | 35.33% |
ARVIDSJAUR | 22.8% | 11.34% | 35.41% |
ARJEPLOG | 23.5% | 11.34% | 36.11% |
JOKKMOKK | 22.95% | 11.34% | 35.56% |
ÖVERKALIX | 22.8% | 11.34% | 35.41% |
KALIX | 22.55% | 11.34% | 35.16% |
ÖVERTORNEÅ | 21.75% | 11.34% | 34.36% |
PAJALA | 23.4% | 11.34% | 36.01% |
GÄLLIVARE | 22.55% | 11.34% | 35.16% |
ÄLVSBYN | 22.45% | 11.34% | 35.06% |
LULEÅ | 22.5% | 11.34% | 35.11% |
PITEÅ | 22.25% | 11.34% | 34.86% |
BODEN | 22.6% | 11.34% | 35.21% |
HAPARANDA | 22.5% | 11.34% | 35.11% |
KIRUNA | 23.05% | 11.34% | 35.66% |