Beräkna Nettolönen i Umea kommun
- Hem
- Beräkna Lön Efter Skatt, Nettolön
Skattetrycket i Umeå kommun
Umeå kommun är en av de snabbast växande städerna i Sverige, och detta medför både möjligheter och utmaningar. En av de mest centrala aspekterna för invånarna är skattetrycket, vilket påverkar både privatpersoners ekonomi och kommunens förmåga att tillhandahålla tjänster.
Kommunalskatt och övriga skatter
Kommunalskatten i Umeå är satt till 22.8%, vilket är en betydande del av den totala skattesatsen. Utöver detta tillkommer landstingsskatten på 11.35% samt begravningsavgiften på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer även en kyrkoavgift på 1.38%. Det totala skattetrycket exklusive kyrkoavgiften uppgår därmed till 34.15%.
Användning av skatteintäkter
Skatteintäkterna i Umeå kommun används till en rad olika ändamål som syftar till att förbättra levnadsstandarden och kvaliteten på de tjänster som erbjuds invånarna. En stor del av intäkterna går till utbildning, vård och omsorg. Skolor och förskolor får betydande resurser för att säkerställa en hög utbildningskvalitet. Vård och omsorg, inklusive äldreomsorg, är också prioriterade områden där mycket av skattepengarna investeras.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Som en växande kommun står Umeå inför flera ekonomiska utmaningar. En av de största är att hantera den ökande befolkningen och säkerställa att infrastrukturen håller jämna steg med tillväxten. Det finns också utmaningar kopplade till att upprätthålla en hög kvalitet på kommunala tjänster samtidigt som kostnaderna stiger.
Å andra sidan erbjuder tillväxten också möjligheter. En växande befolkning innebär fler skattebetalare, vilket kan leda till ökade skatteintäkter. Detta kan i sin tur möjliggöra investeringar i infrastruktur, utbildning och andra viktiga områden som kan förbättra livskvaliteten för invånarna.
Levnadsstandard och kvalitet
Trots de ekonomiska utmaningarna är levnadsstandarden i Umeå hög. Staden erbjuder ett rikt kulturliv, goda utbildningsmöjligheter och en välfungerande hälso- och sjukvård. Kvaliteten på kommunala tjänster är generellt sett hög, vilket bidrar till att göra Umeå till en attraktiv plats att bo på.
Påverkan på privatpersoners ekonomi
För privatpersoner innebär det höga skattetrycket att en betydande del av inkomsten går till skatt. Detta kan påverka hur mycket pengar som blir kvar i plånboken efter att skatten är betald. För att få en bättre förståelse för hur skattetrycket påverkar din ekonomi kan du använda vår skattekalkylator för att beräkna din nettolön utifrån din bruttolön.
Det höga skattetrycket kan ha både positiva och negativa effekter. Å ena sidan kan det minska den disponibla inkomsten, vilket kan påverka konsumtionsmönster och sparande. Å andra sidan bidrar skatteintäkterna till att finansiera viktiga samhällsfunktioner som utbildning, vård och omsorg, vilket i sin tur kan höja livskvaliteten för invånarna.
Sammanfattningsvis är skattetrycket i Umeå kommun relativt högt, men det används för att finansiera viktiga tjänster som bidrar till en hög levnadsstandard. De ekonomiska utmaningarna och möjligheterna som kommunen står inför kommer att spela en avgörande roll för hur skatteintäkterna används och hur livskvaliteten utvecklas i framtiden.
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+2 980 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Umeå är 22.8%
-8 755 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.35%
-4 358 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 509 300 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Umeå stadsförs. stift (i din kommun) 0.28%
-96 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
29 570 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
22 295 kr
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+3 002 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Umeå är 22.8%
-8 755 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.35%
-4 358 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 523 200 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Umeå stadsförs. stift (i din kommun) 0.28%
-96 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
29 592 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
22 273 kr
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+3 053 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Umeå är 22.8%
-8 755 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.35%
-4 358 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 540 700 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Umeå stadsförs. stift (i din kommun) 0.28%
-100 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
29 640 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
22 226 kr
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+3 360 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Umeå är 22.8%
-8 755 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.35%
-4 358 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 598 500 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Umeå stadsförs. stift (i din kommun) 0.28%
-100 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
29 947 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
21 919 kr
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+3 799 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Umeå är 22.8%
-8 755 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.35%
-4 358 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 598 500 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Umeå stadsförs. stift (i din kommun) 0.28%
-108 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
30 378 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
21 488 kr
stdClass Object ( [grundAvdrag] => 2525 [kommunalskatt] => 5443.5 [landstingsskatt] => 2709.8125 [kyrkoskatt] => [begravningsavgift] => 66.85 [arbetsgivaravgift] => 7501.525 [statligSkatt] => 0 [jobbskatteavdrag] => 2707.76254975 [beskattningsbarInkomst] => 23875 [nettolon] => 20887.60004975 [landsting] => 11.35 [bruttolon] => 26400 [area_name] => UMEÅ [kommun] => UMEA [skiktgrans] => 598500 [aiArticle] => App\Models\Article Object ( [connection:protected] => mysql [table:protected] => articles [primaryKey:protected] => id [keyType:protected] => int [incrementing] => 1 [with:protected] => Array ( ) [withCount:protected] => Array ( ) [preventsLazyLoading] => [perPage:protected] => 15 [exists] => 1 [wasRecentlyCreated] => [escapeWhenCastingToString:protected] => [attributes:protected] => Array ( [id] => 13386 [kategori] => kommun [short_code] => UMEÅ [artikel] =>Skattetrycket i Umeå kommun
Umeå kommun är en av de snabbast växande städerna i Sverige, och detta medför både möjligheter och utmaningar. En av de mest centrala aspekterna för invånarna är skattetrycket, vilket påverkar både privatpersoners ekonomi och kommunens förmåga att tillhandahålla tjänster.
Kommunalskatt och övriga skatter
Kommunalskatten i Umeå är satt till 22.8%, vilket är en betydande del av den totala skattesatsen. Utöver detta tillkommer landstingsskatten på 11.35% samt begravningsavgiften på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer även en kyrkoavgift på 1.38%. Det totala skattetrycket exklusive kyrkoavgiften uppgår därmed till 34.15%.
Användning av skatteintäkter
Skatteintäkterna i Umeå kommun används till en rad olika ändamål som syftar till att förbättra levnadsstandarden och kvaliteten på de tjänster som erbjuds invånarna. En stor del av intäkterna går till utbildning, vård och omsorg. Skolor och förskolor får betydande resurser för att säkerställa en hög utbildningskvalitet. Vård och omsorg, inklusive äldreomsorg, är också prioriterade områden där mycket av skattepengarna investeras.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Som en växande kommun står Umeå inför flera ekonomiska utmaningar. En av de största är att hantera den ökande befolkningen och säkerställa att infrastrukturen håller jämna steg med tillväxten. Det finns också utmaningar kopplade till att upprätthålla en hög kvalitet på kommunala tjänster samtidigt som kostnaderna stiger.
Å andra sidan erbjuder tillväxten också möjligheter. En växande befolkning innebär fler skattebetalare, vilket kan leda till ökade skatteintäkter. Detta kan i sin tur möjliggöra investeringar i infrastruktur, utbildning och andra viktiga områden som kan förbättra livskvaliteten för invånarna.
Levnadsstandard och kvalitet
Trots de ekonomiska utmaningarna är levnadsstandarden i Umeå hög. Staden erbjuder ett rikt kulturliv, goda utbildningsmöjligheter och en välfungerande hälso- och sjukvård. Kvaliteten på kommunala tjänster är generellt sett hög, vilket bidrar till att göra Umeå till en attraktiv plats att bo på.
Påverkan på privatpersoners ekonomi
För privatpersoner innebär det höga skattetrycket att en betydande del av inkomsten går till skatt. Detta kan påverka hur mycket pengar som blir kvar i plånboken efter att skatten är betald. För att få en bättre förståelse för hur skattetrycket påverkar din ekonomi kan du använda vår skattekalkylator för att beräkna din nettolön utifrån din bruttolön.
Det höga skattetrycket kan ha både positiva och negativa effekter. Å ena sidan kan det minska den disponibla inkomsten, vilket kan påverka konsumtionsmönster och sparande. Å andra sidan bidrar skatteintäkterna till att finansiera viktiga samhällsfunktioner som utbildning, vård och omsorg, vilket i sin tur kan höja livskvaliteten för invånarna.
Sammanfattningsvis är skattetrycket i Umeå kommun relativt högt, men det används för att finansiera viktiga tjänster som bidrar till en hög levnadsstandard. De ekonomiska utmaningarna och möjligheterna som kommunen står inför kommer att spela en avgörande roll för hur skatteintäkterna används och hur livskvaliteten utvecklas i framtiden.
[kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 22:17:35 [updated_at] => 2024-05-23 22:17:46 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_205811_image.jpg [artikel_eng] =>Tax Burden in Umeå Municipality
Umeå municipality is one of the fastest-growing cities in Sweden, which brings both opportunities and challenges. One of the most central aspects for residents is the tax burden, which affects both individuals' finances and the municipality's ability to provide services.
Municipal Tax and Other Taxes
The municipal tax rate in Umeå is set at 22.8%, which is a significant part of the total tax rate. In addition to this, there is a county tax of 11.35% and a burial fee of 0.28%. For those who are members of the Swedish Church, a church fee of 1.38% is also added. The total tax burden excluding the church fee thus amounts to 34.15%.
Use of Tax Revenues
Tax revenues in Umeå municipality are used for a variety of purposes aimed at improving the standard of living and the quality of services offered to residents. A large portion of the revenues goes towards education, healthcare, and social services. Schools and preschools receive significant resources to ensure a high quality of education. Healthcare and social services, including elderly care, are also prioritized areas where much of the tax money is invested.
Economic Challenges and Opportunities
As a growing municipality, Umeå faces several economic challenges. One of the biggest challenges is managing the increasing population and ensuring that the infrastructure keeps pace with growth. There are also challenges related to maintaining a high quality of municipal services while costs rise.
On the other hand, growth also brings opportunities. A growing population means more taxpayers, which can lead to increased tax revenues. This, in turn, can enable investments in infrastructure, education, and other important areas that can improve the quality of life for residents.
Standard of Living and Quality
Despite the economic challenges, the standard of living in Umeå is high. The city offers a rich cultural life, good educational opportunities, and a well-functioning healthcare system. The quality of municipal services is generally high, contributing to making Umeå an attractive place to live.
Impact on Individuals' Finances
For individuals, the high tax burden means a significant portion of income goes towards taxes. This can affect how much money is left in the wallet after taxes are paid. To better understand how the tax burden affects your finances, you can use our tax calculator to calculate your net salary based on your gross salary.
The high tax burden can have both positive and negative effects. On one hand, it may reduce disposable income, which can affect consumption patterns and savings. On the other hand, tax revenues fund important societal functions such as education, healthcare, and social services, which can in turn enhance the quality of life for residents.
In conclusion, the tax burden in Umeå municipality is relatively high, but it is used to finance essential services that contribute to a high standard of living. The economic challenges and opportunities facing the municipality will play a crucial role in how tax revenues are used and how the quality of life develops in the future.
[ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Umeå kommun: En djupgående analys [description] => Läs om skattetrycket i Umeå kommun, inklusive kommunalskatt, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter samt levnadsstandard och kvalitet. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Umeå Municipality: An In-depth Analysis [description_eng] => Read about the tax burden in Umeå municipality, including municipal tax, use of tax revenues, economic challenges and opportunities, and standard of living and quality. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [original:protected] => Array ( [id] => 13386 [kategori] => kommun [short_code] => UMEÅ [artikel] =>Skattetrycket i Umeå kommun
Umeå kommun är en av de snabbast växande städerna i Sverige, och detta medför både möjligheter och utmaningar. En av de mest centrala aspekterna för invånarna är skattetrycket, vilket påverkar både privatpersoners ekonomi och kommunens förmåga att tillhandahålla tjänster.
Kommunalskatt och övriga skatter
Kommunalskatten i Umeå är satt till 22.8%, vilket är en betydande del av den totala skattesatsen. Utöver detta tillkommer landstingsskatten på 11.35% samt begravningsavgiften på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer även en kyrkoavgift på 1.38%. Det totala skattetrycket exklusive kyrkoavgiften uppgår därmed till 34.15%.
Användning av skatteintäkter
Skatteintäkterna i Umeå kommun används till en rad olika ändamål som syftar till att förbättra levnadsstandarden och kvaliteten på de tjänster som erbjuds invånarna. En stor del av intäkterna går till utbildning, vård och omsorg. Skolor och förskolor får betydande resurser för att säkerställa en hög utbildningskvalitet. Vård och omsorg, inklusive äldreomsorg, är också prioriterade områden där mycket av skattepengarna investeras.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Som en växande kommun står Umeå inför flera ekonomiska utmaningar. En av de största är att hantera den ökande befolkningen och säkerställa att infrastrukturen håller jämna steg med tillväxten. Det finns också utmaningar kopplade till att upprätthålla en hög kvalitet på kommunala tjänster samtidigt som kostnaderna stiger.
Å andra sidan erbjuder tillväxten också möjligheter. En växande befolkning innebär fler skattebetalare, vilket kan leda till ökade skatteintäkter. Detta kan i sin tur möjliggöra investeringar i infrastruktur, utbildning och andra viktiga områden som kan förbättra livskvaliteten för invånarna.
Levnadsstandard och kvalitet
Trots de ekonomiska utmaningarna är levnadsstandarden i Umeå hög. Staden erbjuder ett rikt kulturliv, goda utbildningsmöjligheter och en välfungerande hälso- och sjukvård. Kvaliteten på kommunala tjänster är generellt sett hög, vilket bidrar till att göra Umeå till en attraktiv plats att bo på.
Påverkan på privatpersoners ekonomi
För privatpersoner innebär det höga skattetrycket att en betydande del av inkomsten går till skatt. Detta kan påverka hur mycket pengar som blir kvar i plånboken efter att skatten är betald. För att få en bättre förståelse för hur skattetrycket påverkar din ekonomi kan du använda vår skattekalkylator för att beräkna din nettolön utifrån din bruttolön.
Det höga skattetrycket kan ha både positiva och negativa effekter. Å ena sidan kan det minska den disponibla inkomsten, vilket kan påverka konsumtionsmönster och sparande. Å andra sidan bidrar skatteintäkterna till att finansiera viktiga samhällsfunktioner som utbildning, vård och omsorg, vilket i sin tur kan höja livskvaliteten för invånarna.
Sammanfattningsvis är skattetrycket i Umeå kommun relativt högt, men det används för att finansiera viktiga tjänster som bidrar till en hög levnadsstandard. De ekonomiska utmaningarna och möjligheterna som kommunen står inför kommer att spela en avgörande roll för hur skatteintäkterna används och hur livskvaliteten utvecklas i framtiden.
{"meta":{"title": "Skattetrycket i Umeå kommun: En djupgående analys","description": "Läs om skattetrycket i Umeå kommun, inklusive kommunalskatt, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter samt levnadsstandard och kvalitet."}} [kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 22:17:35 [updated_at] => 2024-05-23 22:17:46 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_205811_image.jpg [artikel_eng] =>Tax Burden in Umeå Municipality
Umeå municipality is one of the fastest-growing cities in Sweden, which brings both opportunities and challenges. One of the most central aspects for residents is the tax burden, which affects both individuals' finances and the municipality's ability to provide services.
Municipal Tax and Other Taxes
The municipal tax rate in Umeå is set at 22.8%, which is a significant part of the total tax rate. In addition to this, there is a county tax of 11.35% and a burial fee of 0.28%. For those who are members of the Swedish Church, a church fee of 1.38% is also added. The total tax burden excluding the church fee thus amounts to 34.15%.
Use of Tax Revenues
Tax revenues in Umeå municipality are used for a variety of purposes aimed at improving the standard of living and the quality of services offered to residents. A large portion of the revenues goes towards education, healthcare, and social services. Schools and preschools receive significant resources to ensure a high quality of education. Healthcare and social services, including elderly care, are also prioritized areas where much of the tax money is invested.
Economic Challenges and Opportunities
As a growing municipality, Umeå faces several economic challenges. One of the biggest challenges is managing the increasing population and ensuring that the infrastructure keeps pace with growth. There are also challenges related to maintaining a high quality of municipal services while costs rise.
On the other hand, growth also brings opportunities. A growing population means more taxpayers, which can lead to increased tax revenues. This, in turn, can enable investments in infrastructure, education, and other important areas that can improve the quality of life for residents.
Standard of Living and Quality
Despite the economic challenges, the standard of living in Umeå is high. The city offers a rich cultural life, good educational opportunities, and a well-functioning healthcare system. The quality of municipal services is generally high, contributing to making Umeå an attractive place to live.
Impact on Individuals' Finances
For individuals, the high tax burden means a significant portion of income goes towards taxes. This can affect how much money is left in the wallet after taxes are paid. To better understand how the tax burden affects your finances, you can use our tax calculator to calculate your net salary based on your gross salary.
The high tax burden can have both positive and negative effects. On one hand, it may reduce disposable income, which can affect consumption patterns and savings. On the other hand, tax revenues fund important societal functions such as education, healthcare, and social services, which can in turn enhance the quality of life for residents.
In conclusion, the tax burden in Umeå municipality is relatively high, but it is used to finance essential services that contribute to a high standard of living. The economic challenges and opportunities facing the municipality will play a crucial role in how tax revenues are used and how the quality of life develops in the future.
{"meta":{"title": "Tax Burden in Umeå Municipality: An In-depth Analysis","description": "Read about the tax burden in Umeå municipality, including municipal tax, use of tax revenues, economic challenges and opportunities, and standard of living and quality."}} [ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Umeå kommun: En djupgående analys [description] => Läs om skattetrycket i Umeå kommun, inklusive kommunalskatt, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter samt levnadsstandard och kvalitet. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Umeå Municipality: An In-depth Analysis [description_eng] => Read about the tax burden in Umeå municipality, including municipal tax, use of tax revenues, economic challenges and opportunities, and standard of living and quality. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [changes:protected] => Array ( ) [casts:protected] => Array ( ) [classCastCache:protected] => Array ( ) [attributeCastCache:protected] => Array ( ) [dateFormat:protected] => [appends:protected] => Array ( ) [dispatchesEvents:protected] => Array ( ) [observables:protected] => Array ( ) [relations:protected] => Array ( ) [touches:protected] => Array ( ) [timestamps] => 1 [usesUniqueIds] => [hidden:protected] => Array ( ) [visible:protected] => Array ( ) [fillable:protected] => Array ( ) [guarded:protected] => Array ( ) ) ) stdClass Object ( [grundAvdrag] => 3325 [kommunalskatt] => 1800.06 [landstingsskatt] => 896.0825 [kyrkoskatt] => [begravningsavgift] => 22.106 [arbetsgivaravgift] => 2480.609 [statligSkatt] => 0 [jobbskatteavdrag] => 1276.5213367917 [beskattningsbarInkomst] => 7895 [nettolon] => 9778.2728367917 [landsting] => 11.35 [bruttolon] => 11220 [area_name] => UMEÅ [kommun] => UMEA [skiktgrans] => 598500 [aiArticle] => App\Models\Article Object ( [connection:protected] => mysql [table:protected] => articles [primaryKey:protected] => id [keyType:protected] => int [incrementing] => 1 [with:protected] => Array ( ) [withCount:protected] => Array ( ) [preventsLazyLoading] => [perPage:protected] => 15 [exists] => 1 [wasRecentlyCreated] => [escapeWhenCastingToString:protected] => [attributes:protected] => Array ( [id] => 13386 [kategori] => kommun [short_code] => UMEÅ [artikel] =>Skattetrycket i Umeå kommun
Umeå kommun är en av de snabbast växande städerna i Sverige, och detta medför både möjligheter och utmaningar. En av de mest centrala aspekterna för invånarna är skattetrycket, vilket påverkar både privatpersoners ekonomi och kommunens förmåga att tillhandahålla tjänster.
Kommunalskatt och övriga skatter
Kommunalskatten i Umeå är satt till 22.8%, vilket är en betydande del av den totala skattesatsen. Utöver detta tillkommer landstingsskatten på 11.35% samt begravningsavgiften på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer även en kyrkoavgift på 1.38%. Det totala skattetrycket exklusive kyrkoavgiften uppgår därmed till 34.15%.
Användning av skatteintäkter
Skatteintäkterna i Umeå kommun används till en rad olika ändamål som syftar till att förbättra levnadsstandarden och kvaliteten på de tjänster som erbjuds invånarna. En stor del av intäkterna går till utbildning, vård och omsorg. Skolor och förskolor får betydande resurser för att säkerställa en hög utbildningskvalitet. Vård och omsorg, inklusive äldreomsorg, är också prioriterade områden där mycket av skattepengarna investeras.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Som en växande kommun står Umeå inför flera ekonomiska utmaningar. En av de största är att hantera den ökande befolkningen och säkerställa att infrastrukturen håller jämna steg med tillväxten. Det finns också utmaningar kopplade till att upprätthålla en hög kvalitet på kommunala tjänster samtidigt som kostnaderna stiger.
Å andra sidan erbjuder tillväxten också möjligheter. En växande befolkning innebär fler skattebetalare, vilket kan leda till ökade skatteintäkter. Detta kan i sin tur möjliggöra investeringar i infrastruktur, utbildning och andra viktiga områden som kan förbättra livskvaliteten för invånarna.
Levnadsstandard och kvalitet
Trots de ekonomiska utmaningarna är levnadsstandarden i Umeå hög. Staden erbjuder ett rikt kulturliv, goda utbildningsmöjligheter och en välfungerande hälso- och sjukvård. Kvaliteten på kommunala tjänster är generellt sett hög, vilket bidrar till att göra Umeå till en attraktiv plats att bo på.
Påverkan på privatpersoners ekonomi
För privatpersoner innebär det höga skattetrycket att en betydande del av inkomsten går till skatt. Detta kan påverka hur mycket pengar som blir kvar i plånboken efter att skatten är betald. För att få en bättre förståelse för hur skattetrycket påverkar din ekonomi kan du använda vår skattekalkylator för att beräkna din nettolön utifrån din bruttolön.
Det höga skattetrycket kan ha både positiva och negativa effekter. Å ena sidan kan det minska den disponibla inkomsten, vilket kan påverka konsumtionsmönster och sparande. Å andra sidan bidrar skatteintäkterna till att finansiera viktiga samhällsfunktioner som utbildning, vård och omsorg, vilket i sin tur kan höja livskvaliteten för invånarna.
Sammanfattningsvis är skattetrycket i Umeå kommun relativt högt, men det används för att finansiera viktiga tjänster som bidrar till en hög levnadsstandard. De ekonomiska utmaningarna och möjligheterna som kommunen står inför kommer att spela en avgörande roll för hur skatteintäkterna används och hur livskvaliteten utvecklas i framtiden.
[kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 22:17:35 [updated_at] => 2024-05-23 22:17:46 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_205811_image.jpg [artikel_eng] =>Tax Burden in Umeå Municipality
Umeå municipality is one of the fastest-growing cities in Sweden, which brings both opportunities and challenges. One of the most central aspects for residents is the tax burden, which affects both individuals' finances and the municipality's ability to provide services.
Municipal Tax and Other Taxes
The municipal tax rate in Umeå is set at 22.8%, which is a significant part of the total tax rate. In addition to this, there is a county tax of 11.35% and a burial fee of 0.28%. For those who are members of the Swedish Church, a church fee of 1.38% is also added. The total tax burden excluding the church fee thus amounts to 34.15%.
Use of Tax Revenues
Tax revenues in Umeå municipality are used for a variety of purposes aimed at improving the standard of living and the quality of services offered to residents. A large portion of the revenues goes towards education, healthcare, and social services. Schools and preschools receive significant resources to ensure a high quality of education. Healthcare and social services, including elderly care, are also prioritized areas where much of the tax money is invested.
Economic Challenges and Opportunities
As a growing municipality, Umeå faces several economic challenges. One of the biggest challenges is managing the increasing population and ensuring that the infrastructure keeps pace with growth. There are also challenges related to maintaining a high quality of municipal services while costs rise.
On the other hand, growth also brings opportunities. A growing population means more taxpayers, which can lead to increased tax revenues. This, in turn, can enable investments in infrastructure, education, and other important areas that can improve the quality of life for residents.
Standard of Living and Quality
Despite the economic challenges, the standard of living in Umeå is high. The city offers a rich cultural life, good educational opportunities, and a well-functioning healthcare system. The quality of municipal services is generally high, contributing to making Umeå an attractive place to live.
Impact on Individuals' Finances
For individuals, the high tax burden means a significant portion of income goes towards taxes. This can affect how much money is left in the wallet after taxes are paid. To better understand how the tax burden affects your finances, you can use our tax calculator to calculate your net salary based on your gross salary.
The high tax burden can have both positive and negative effects. On one hand, it may reduce disposable income, which can affect consumption patterns and savings. On the other hand, tax revenues fund important societal functions such as education, healthcare, and social services, which can in turn enhance the quality of life for residents.
In conclusion, the tax burden in Umeå municipality is relatively high, but it is used to finance essential services that contribute to a high standard of living. The economic challenges and opportunities facing the municipality will play a crucial role in how tax revenues are used and how the quality of life develops in the future.
[ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Umeå kommun: En djupgående analys [description] => Läs om skattetrycket i Umeå kommun, inklusive kommunalskatt, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter samt levnadsstandard och kvalitet. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Umeå Municipality: An In-depth Analysis [description_eng] => Read about the tax burden in Umeå municipality, including municipal tax, use of tax revenues, economic challenges and opportunities, and standard of living and quality. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [original:protected] => Array ( [id] => 13386 [kategori] => kommun [short_code] => UMEÅ [artikel] =>Skattetrycket i Umeå kommun
Umeå kommun är en av de snabbast växande städerna i Sverige, och detta medför både möjligheter och utmaningar. En av de mest centrala aspekterna för invånarna är skattetrycket, vilket påverkar både privatpersoners ekonomi och kommunens förmåga att tillhandahålla tjänster.
Kommunalskatt och övriga skatter
Kommunalskatten i Umeå är satt till 22.8%, vilket är en betydande del av den totala skattesatsen. Utöver detta tillkommer landstingsskatten på 11.35% samt begravningsavgiften på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer även en kyrkoavgift på 1.38%. Det totala skattetrycket exklusive kyrkoavgiften uppgår därmed till 34.15%.
Användning av skatteintäkter
Skatteintäkterna i Umeå kommun används till en rad olika ändamål som syftar till att förbättra levnadsstandarden och kvaliteten på de tjänster som erbjuds invånarna. En stor del av intäkterna går till utbildning, vård och omsorg. Skolor och förskolor får betydande resurser för att säkerställa en hög utbildningskvalitet. Vård och omsorg, inklusive äldreomsorg, är också prioriterade områden där mycket av skattepengarna investeras.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Som en växande kommun står Umeå inför flera ekonomiska utmaningar. En av de största är att hantera den ökande befolkningen och säkerställa att infrastrukturen håller jämna steg med tillväxten. Det finns också utmaningar kopplade till att upprätthålla en hög kvalitet på kommunala tjänster samtidigt som kostnaderna stiger.
Å andra sidan erbjuder tillväxten också möjligheter. En växande befolkning innebär fler skattebetalare, vilket kan leda till ökade skatteintäkter. Detta kan i sin tur möjliggöra investeringar i infrastruktur, utbildning och andra viktiga områden som kan förbättra livskvaliteten för invånarna.
Levnadsstandard och kvalitet
Trots de ekonomiska utmaningarna är levnadsstandarden i Umeå hög. Staden erbjuder ett rikt kulturliv, goda utbildningsmöjligheter och en välfungerande hälso- och sjukvård. Kvaliteten på kommunala tjänster är generellt sett hög, vilket bidrar till att göra Umeå till en attraktiv plats att bo på.
Påverkan på privatpersoners ekonomi
För privatpersoner innebär det höga skattetrycket att en betydande del av inkomsten går till skatt. Detta kan påverka hur mycket pengar som blir kvar i plånboken efter att skatten är betald. För att få en bättre förståelse för hur skattetrycket påverkar din ekonomi kan du använda vår skattekalkylator för att beräkna din nettolön utifrån din bruttolön.
Det höga skattetrycket kan ha både positiva och negativa effekter. Å ena sidan kan det minska den disponibla inkomsten, vilket kan påverka konsumtionsmönster och sparande. Å andra sidan bidrar skatteintäkterna till att finansiera viktiga samhällsfunktioner som utbildning, vård och omsorg, vilket i sin tur kan höja livskvaliteten för invånarna.
Sammanfattningsvis är skattetrycket i Umeå kommun relativt högt, men det används för att finansiera viktiga tjänster som bidrar till en hög levnadsstandard. De ekonomiska utmaningarna och möjligheterna som kommunen står inför kommer att spela en avgörande roll för hur skatteintäkterna används och hur livskvaliteten utvecklas i framtiden.
{"meta":{"title": "Skattetrycket i Umeå kommun: En djupgående analys","description": "Läs om skattetrycket i Umeå kommun, inklusive kommunalskatt, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter samt levnadsstandard och kvalitet."}} [kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 22:17:35 [updated_at] => 2024-05-23 22:17:46 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_205811_image.jpg [artikel_eng] =>Tax Burden in Umeå Municipality
Umeå municipality is one of the fastest-growing cities in Sweden, which brings both opportunities and challenges. One of the most central aspects for residents is the tax burden, which affects both individuals' finances and the municipality's ability to provide services.
Municipal Tax and Other Taxes
The municipal tax rate in Umeå is set at 22.8%, which is a significant part of the total tax rate. In addition to this, there is a county tax of 11.35% and a burial fee of 0.28%. For those who are members of the Swedish Church, a church fee of 1.38% is also added. The total tax burden excluding the church fee thus amounts to 34.15%.
Use of Tax Revenues
Tax revenues in Umeå municipality are used for a variety of purposes aimed at improving the standard of living and the quality of services offered to residents. A large portion of the revenues goes towards education, healthcare, and social services. Schools and preschools receive significant resources to ensure a high quality of education. Healthcare and social services, including elderly care, are also prioritized areas where much of the tax money is invested.
Economic Challenges and Opportunities
As a growing municipality, Umeå faces several economic challenges. One of the biggest challenges is managing the increasing population and ensuring that the infrastructure keeps pace with growth. There are also challenges related to maintaining a high quality of municipal services while costs rise.
On the other hand, growth also brings opportunities. A growing population means more taxpayers, which can lead to increased tax revenues. This, in turn, can enable investments in infrastructure, education, and other important areas that can improve the quality of life for residents.
Standard of Living and Quality
Despite the economic challenges, the standard of living in Umeå is high. The city offers a rich cultural life, good educational opportunities, and a well-functioning healthcare system. The quality of municipal services is generally high, contributing to making Umeå an attractive place to live.
Impact on Individuals' Finances
For individuals, the high tax burden means a significant portion of income goes towards taxes. This can affect how much money is left in the wallet after taxes are paid. To better understand how the tax burden affects your finances, you can use our tax calculator to calculate your net salary based on your gross salary.
The high tax burden can have both positive and negative effects. On one hand, it may reduce disposable income, which can affect consumption patterns and savings. On the other hand, tax revenues fund important societal functions such as education, healthcare, and social services, which can in turn enhance the quality of life for residents.
In conclusion, the tax burden in Umeå municipality is relatively high, but it is used to finance essential services that contribute to a high standard of living. The economic challenges and opportunities facing the municipality will play a crucial role in how tax revenues are used and how the quality of life develops in the future.
{"meta":{"title": "Tax Burden in Umeå Municipality: An In-depth Analysis","description": "Read about the tax burden in Umeå municipality, including municipal tax, use of tax revenues, economic challenges and opportunities, and standard of living and quality."}} [ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Umeå kommun: En djupgående analys [description] => Läs om skattetrycket i Umeå kommun, inklusive kommunalskatt, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter samt levnadsstandard och kvalitet. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Umeå Municipality: An In-depth Analysis [description_eng] => Read about the tax burden in Umeå municipality, including municipal tax, use of tax revenues, economic challenges and opportunities, and standard of living and quality. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [changes:protected] => Array ( ) [casts:protected] => Array ( ) [classCastCache:protected] => Array ( ) [attributeCastCache:protected] => Array ( ) [dateFormat:protected] => [appends:protected] => Array ( ) [dispatchesEvents:protected] => Array ( ) [observables:protected] => Array ( ) [relations:protected] => Array ( ) [touches:protected] => Array ( ) [timestamps] => 1 [usesUniqueIds] => [hidden:protected] => Array ( ) [visible:protected] => Array ( ) [fillable:protected] => Array ( ) [guarded:protected] => Array ( ) ) )
Kommun | Kommunal | Landsting | Total |
---|---|---|---|
UPPLANDS VÄSBY | 19.42% | 12.38% | 32.81% |
VALLENTUNA | 18.9% | 12.38% | 32.29% |
ÖSTERÅKER | 16.6% | 12.38% | 29.99% |
VÄRMDÖ | 18.98% | 12.38% | 32.37% |
JÄRFÄLLA | 19.24% | 12.38% | 32.63% |
EKERÖ | 19.22% | 12.38% | 32.61% |
HUDDINGE | 19.47% | 12.38% | 32.86% |
BOTKYRKA | 20.15% | 12.38% | 33.54% |
SALEM | 19.67% | 12.38% | 33.06% |
HANINGE | 19.68% | 12.38% | 33.07% |
TYRESÖ | 19.5% | 12.38% | 32.89% |
UPPLANDS-BRO | 19.4% | 12.38% | 32.79% |
NYKVARN | 19.97% | 12.38% | 33.36% |
TÄBY | 17.55% | 12.38% | 30.94% |
DANDERYD | 18.25% | 12.38% | 31.64% |
SOLLENTUNA | 18.12% | 12.38% | 31.51% |
STOCKHOLM | 17.98% | 12.38% | 31.37% |
SÖDERTÄLJE | 20.15% | 12.38% | 33.54% |
NACKA | 17.88% | 12.38% | 31.27% |
SUNDBYBERG | 19.25% | 12.38% | 32.64% |
SOLNA | 17.37% | 12.38% | 30.76% |
LIDINGÖ | 17.84% | 12.38% | 31.23% |
VAXHOLM | 19.3% | 12.38% | 32.69% |
NORRTÄLJE | 19.72% | 12.38% | 33.11% |
SIGTUNA | 20% | 12.38% | 33.39% |
NYNÄSHAMN | 19.85% | 12.38% | 33.24% |
HÅBO | 21.59% | 11.71% | 34.68% |
ÄLVKARLEBY | 22.69% | 11.71% | 35.78% |
KNIVSTA | 20.91% | 11.71% | 34% |
HEBY | 22.5% | 11.71% | 35.59% |
TIERP | 21.29% | 11.71% | 34.38% |
UPPSALA | 21.14% | 11.71% | 34.23% |
ENKÖPING | 21.34% | 11.71% | 34.43% |
ÖSTHAMMAR | 21.69% | 11.71% | 34.78% |
VINGÅKER | 22.67% | 10.83% | 34.88% |
GNESTA | 22.12% | 10.83% | 34.33% |
NYKÖPING | 21.42% | 10.83% | 33.63% |
OXELÖSUND | 22.22% | 10.83% | 34.43% |
FLEN | 22.27% | 10.83% | 34.48% |
KATRINEHOLM | 22.12% | 10.83% | 34.33% |
ESKILSTUNA | 22.02% | 10.83% | 34.23% |
STRÄNGNÄS | 21.67% | 10.83% | 33.88% |
TROSA | 21.4% | 10.83% | 33.61% |
ÖDESHÖG | 22.6% | 11.55% | 35.56% |
YDRE | 22.55% | 11.55% | 35.51% |
KINDA | 21.45% | 11.55% | 34.41% |
BOXHOLM | 21.82% | 11.55% | 34.78% |
ÅTVIDABERG | 22.39% | 11.55% | 35.35% |
FINSPÅNG | 22.15% | 11.55% | 35.11% |
VALDEMARSVIK | 22.48% | 11.55% | 35.44% |
LINKÖPING | 20.2% | 11.55% | 33.16% |
NORRKÖPING | 21.75% | 11.55% | 34.71% |
SÖDERKÖPING | 21.98% | 11.55% | 34.94% |
MOTALA | 21.7% | 11.55% | 34.66% |
VADSTENA | 22.8% | 11.55% | 35.76% |
MJÖLBY | 21.9% | 11.55% | 34.86% |
ANEBY | 22.09% | 11.76% | 35.31% |
GNOSJÖ | 22.24% | 11.76% | 35.46% |
MULLSJÖ | 22.34% | 11.76% | 35.56% |
HABO | 22.17% | 11.76% | 35.39% |
GISLAVED | 21.99% | 11.76% | 35.21% |
VAGGERYD | 21.49% | 11.76% | 34.71% |
JÖNKÖPING | 21.64% | 11.76% | 34.86% |
NÄSSJÖ | 22.54% | 11.76% | 35.76% |
VÄRNAMO | 21.52% | 11.76% | 34.74% |
SÄVSJÖ | 21.92% | 11.76% | 35.14% |
VETLANDA | 22.01% | 11.76% | 35.23% |
EKSJÖ | 22.26% | 11.76% | 35.48% |
TRANÅS | 22.01% | 11.76% | 35.23% |
UPPVIDINGE | 21.8% | 12% | 35.25% |
LESSEBO | 21.81% | 12% | 35.26% |
TINGSRYD | 22% | 12% | 35.45% |
ALVESTA | 21.42% | 12% | 34.87% |
ÄLMHULT | 21.86% | 12% | 35.31% |
MARKARYD | 21.31% | 12% | 34.76% |
VÄXJÖ | 20.19% | 12% | 33.64% |
LJUNGBY | 21.07% | 12% | 34.52% |
HÖGSBY | 22.21% | 11.86% | 35.59% |
TORSÅS | 21.93% | 11.86% | 35.31% |
MÖRBYLÅNGA | 22.21% | 11.86% | 35.59% |
HULTSFRED | 21.91% | 11.86% | 35.29% |
MÖNSTERÅS | 22.21% | 11.86% | 35.59% |
EMMABODA | 21.96% | 11.86% | 35.34% |
KALMAR | 21.81% | 11.86% | 35.19% |
NYBRO | 22.33% | 11.86% | 35.71% |
OSKARSHAMN | 22.35% | 11.86% | 35.73% |
VÄSTERVIK | 21.16% | 11.86% | 34.54% |
VIMMERBY | 22.36% | 11.86% | 35.74% |
BORGHOLM | 21.58% | 11.86% | 34.96% |
GOTLAND | 33.6% | 0% | 35.48% |
OLOFSTRÖM | 21.71% | 12.04% | 35.07% |
KARLSKRONA | 21.65% | 12.04% | 35.01% |
RONNEBY | 21.64% | 12.04% | 35% |
KARLSHAMN | 22.23% | 12.04% | 35.59% |
SÖLVESBORG | 21.82% | 12.04% | 35.18% |
SVALÖV | 20.74% | 11.18% | 33.24% |
STAFFANSTORP | 19.09% | 11.18% | 31.59% |
BURLÖV | 20.09% | 11.18% | 32.59% |
VELLINGE | 18.5% | 11.18% | 31% |
ÖSTRA GÖINGE | 20.99% | 11.18% | 33.49% |
ÖRKELLJUNGA | 19.06% | 11.18% | 31.56% |
BJUV | 20.99% | 11.18% | 33.49% |
KÄVLINGE | 18.51% | 11.18% | 31.01% |
LOMMA | 19.64% | 11.18% | 32.14% |
SVEDALA | 20.24% | 11.18% | 32.74% |
SKURUP | 20.42% | 11.18% | 32.92% |
SJÖBO | 20.92% | 11.18% | 33.42% |
HÖRBY | 21.08% | 11.18% | 33.58% |
HÖÖR | 21.75% | 11.18% | 34.25% |
TOMELILLA | 20.61% | 11.18% | 33.11% |
BROMÖLLA | 22.56% | 11.18% | 35.06% |
OSBY | 22.81% | 11.18% | 35.31% |
PERSTORP | 20.81% | 11.18% | 33.31% |
KLIPPAN | 20.75% | 11.18% | 33.25% |
ÅSTORP | 20.29% | 11.18% | 32.79% |
BÅSTAD | 20.23% | 11.18% | 32.73% |
MALMÖ | 21.24% | 11.18% | 33.74% |
LUND | 21.24% | 11.18% | 33.74% |
LANDSKRONA | 20.24% | 11.18% | 32.74% |
HELSINGBORG | 20.21% | 11.18% | 32.71% |
HÖGANÄS | 19.73% | 11.18% | 32.23% |
ESLÖV | 20.54% | 11.18% | 33.04% |
YSTAD | 20.11% | 11.18% | 32.61% |
TRELLEBORG | 20.4% | 11.18% | 32.9% |
KRISTIANSTAD | 21.46% | 11.18% | 33.96% |
SIMRISHAMN | 20.51% | 11.18% | 33.01% |
ÄNGELHOLM | 20.29% | 11.18% | 32.79% |
HÄSSLEHOLM | 21.2% | 11.18% | 33.7% |
HYLTE | 22.45% | 11.4% | 35.28% |
HALMSTAD | 20.98% | 11.4% | 33.81% |
LAHOLM | 21.4% | 11.4% | 34.23% |
FALKENBERG | 21.1% | 11.4% | 33.93% |
VARBERG | 20.33% | 11.4% | 33.16% |
KUNGSBACKA | 21.33% | 11.4% | 34.16% |
HÄRRYDA | 20.5% | 11.48% | 33.33% |
PARTILLE | 19.96% | 11.48% | 32.79% |
ÖCKERÖ | 21.56% | 11.48% | 34.39% |
STENUNGSUND | 21.64% | 11.48% | 34.47% |
TJÖRN | 21.71% | 11.48% | 34.54% |
ORUST | 22.46% | 11.48% | 35.29% |
SOTENÄS | 21.99% | 11.48% | 34.82% |
MUNKEDAL | 23.38% | 11.48% | 36.21% |
TANUM | 21.56% | 11.48% | 34.39% |
DALS-ED | 23.21% | 11.48% | 36.04% |
FÄRGELANDA | 22.91% | 11.48% | 35.74% |
ALE | 21.87% | 11.48% | 34.7% |
LERUM | 20.65% | 11.48% | 33.48% |
VÅRGÅRDA | 21.61% | 11.48% | 34.44% |
BOLLEBYGD | 21.59% | 11.48% | 34.42% |
GRÄSTORP | 21.99% | 11.48% | 34.82% |
ESSUNGA | 21.57% | 11.48% | 34.4% |
KARLSBORG | 21.32% | 11.48% | 34.15% |
GULLSPÅNG | 22.49% | 11.48% | 35.32% |
TRANEMO | 21.5% | 11.48% | 34.33% |
BENGTSFORS | 22.92% | 11.48% | 35.75% |
MELLERUD | 22.6% | 11.48% | 35.43% |
LILLA EDET | 22.37% | 11.48% | 35.2% |
MARK | 21.51% | 11.48% | 34.34% |
SVENLJUNGA | 22.05% | 11.48% | 34.88% |
HERRLJUNGA | 21.94% | 11.48% | 34.77% |
VARA | 22.37% | 11.48% | 35.2% |
GÖTENE | 22.12% | 11.48% | 34.95% |
TIBRO | 21.71% | 11.48% | 34.54% |
TÖREBODA | 21.72% | 11.48% | 34.55% |
GÖTEBORG | 21.12% | 11.48% | 33.95% |
MÖLNDAL | 20.51% | 11.48% | 33.34% |
KUNGÄLV | 21.44% | 11.48% | 34.27% |
LYSEKIL | 22.46% | 11.48% | 35.29% |
UDDEVALLA | 22.16% | 11.48% | 34.99% |
STRÖMSTAD | 21.91% | 11.48% | 34.74% |
VÄNERSBORG | 22.21% | 11.48% | 35.04% |
TROLLHÄTTAN | 22.36% | 11.48% | 35.19% |
ALINGSÅS | 21.36% | 11.48% | 34.19% |
BORÅS | 21.31% | 11.48% | 34.14% |
ULRICEHAMN | 21.05% | 11.48% | 33.88% |
ÅMÅL | 22.46% | 11.48% | 35.29% |
MARIESTAD | 21.26% | 11.48% | 34.09% |
LIDKÖPING | 21.26% | 11.48% | 34.09% |
SKARA | 21.9% | 11.48% | 34.73% |
SKÖVDE | 21.61% | 11.48% | 34.44% |
HJO | 22% | 11.48% | 34.83% |
TIDAHOLM | 22.07% | 11.48% | 34.9% |
FALKÖPING | 21.95% | 11.48% | 34.78% |
KIL | 22.35% | 11.68% | 35.44% |
EDA | 22.27% | 11.68% | 35.36% |
TORSBY | 22.02% | 11.68% | 35.11% |
STORFORS | 22.7% | 11.68% | 35.79% |
HAMMARÖ | 22.92% | 11.68% | 36.01% |
MUNKFORS | 22.02% | 11.68% | 35.11% |
FORSHAGA | 22.35% | 11.68% | 35.44% |
GRUMS | 22.5% | 11.68% | 35.59% |
ÅRJÄNG | 21.97% | 11.68% | 35.06% |
SUNNE | 21.62% | 11.68% | 34.71% |
KARLSTAD | 21.27% | 11.68% | 34.36% |
KRISTINEHAMN | 21.97% | 11.68% | 35.06% |
FILIPSTAD | 22.27% | 11.68% | 35.36% |
HAGFORS | 22.02% | 11.68% | 35.11% |
ARVIKA | 21.75% | 11.68% | 34.84% |
SÄFFLE | 21.52% | 11.68% | 34.61% |
LEKEBERG | 22.43% | 12.3% | 36.05% |
LAXÅ | 22.18% | 12.3% | 35.8% |
HALLSBERG | 21.55% | 12.3% | 35.17% |
DEGERFORS | 23% | 12.3% | 36.62% |
HÄLLEFORS | 22.05% | 12.3% | 35.67% |
LJUSNARSBERG | 21.5% | 12.3% | 35.12% |
ÖREBRO | 21.35% | 12.3% | 34.97% |
KUMLA | 21.54% | 12.3% | 35.16% |
ASKERSUND | 21.85% | 12.3% | 35.47% |
KARLSKOGA | 22% | 12.3% | 35.62% |
NORA | 22.25% | 12.3% | 35.87% |
LINDESBERG | 22.3% | 12.3% | 35.92% |
SKINNSKATTEBERG | 22.46% | 10.88% | 34.67% |
SURAHAMMAR | 22.31% | 10.88% | 34.52% |
KUNGSÖR | 22.03% | 10.88% | 34.24% |
HALLSTAHAMMAR | 21.81% | 10.88% | 34.02% |
NORBERG | 22.66% | 10.88% | 34.87% |
VÄSTERÅS | 20.36% | 10.88% | 32.57% |
SALA | 22.31% | 10.88% | 34.52% |
FAGERSTA | 22.11% | 10.88% | 34.32% |
KÖPING | 22.16% | 10.88% | 34.37% |
ARBOGA | 22.41% | 10.88% | 34.62% |
VANSBRO | 22.29% | 11.64% | 35.36% |
MALUNG-SÄLEN | 22.56% | 11.64% | 35.63% |
GAGNEF | 22.28% | 11.64% | 35.35% |
LEKSAND | 21.81% | 11.64% | 34.88% |
RÄTTVIK | 21.81% | 11.64% | 34.88% |
ORSA | 22.31% | 11.64% | 35.38% |
ÄLVDALEN | 22.78% | 11.64% | 35.85% |
SMEDJEBACKEN | 22.45% | 11.64% | 35.52% |
MORA | 22.33% | 11.64% | 35.4% |
FALUN | 22.06% | 11.64% | 35.13% |
BORLÄNGE | 22.41% | 11.64% | 35.48% |
SÄTER | 22.32% | 11.64% | 35.39% |
HEDEMORA | 22.16% | 11.64% | 35.23% |
AVESTA | 21.96% | 11.64% | 35.03% |
LUDVIKA | 22.06% | 11.64% | 35.13% |
OCKELBO | 22.76% | 11.51% | 35.61% |
HOFORS | 22.86% | 11.51% | 35.71% |
OVANÅKER | 21.86% | 11.51% | 34.71% |
NORDANSTIG | 22.51% | 11.51% | 35.36% |
LJUSDAL | 22.36% | 11.51% | 35.21% |
GÄVLE | 22.26% | 11.51% | 35.11% |
SANDVIKEN | 21.61% | 11.51% | 34.46% |
SÖDERHAMN | 21.66% | 11.51% | 34.51% |
BOLLNÄS | 21.86% | 11.51% | 34.71% |
HUDIKSVALL | 21.61% | 11.51% | 34.46% |
ÅNGE | 23.33% | 11.29% | 36.28% |
TIMRÅ | 23.19% | 11.29% | 36.14% |
HÄRNÖSAND | 23.34% | 11.29% | 36.29% |
SUNDSVALL | 22.59% | 11.29% | 35.54% |
KRAMFORS | 23.14% | 11.29% | 36.09% |
SOLLEFTEÅ | 23.39% | 11.29% | 36.34% |
ÖRNSKÖLDSVIK | 22.71% | 11.29% | 35.66% |
RAGUNDA | 23.22% | 11.7% | 36.59% |
BRÄCKE | 23.39% | 11.7% | 36.76% |
KROKOM | 22.17% | 11.7% | 35.54% |
STRÖMSUND | 23.22% | 11.7% | 36.59% |
ÅRE | 22.22% | 11.7% | 35.59% |
BERG | 22.52% | 11.7% | 35.89% |
HÄRJEDALEN | 22.47% | 11.7% | 35.84% |
ÖSTERSUND | 22.02% | 11.7% | 35.39% |
NORDMALING | 23.25% | 11.35% | 35.98% |
BJURHOLM | 23.15% | 11.35% | 35.88% |
VINDELN | 23.35% | 11.35% | 36.08% |
ROBERTSFORS | 23.15% | 11.35% | 35.88% |
NORSJÖ | 23.35% | 11.35% | 36.08% |
MALÅ | 23.35% | 11.35% | 36.08% |
STORUMAN | 23.1% | 11.35% | 35.83% |
SORSELE | 23.6% | 11.35% | 36.33% |
DOROTEA | 23.8% | 11.35% | 36.53% |
VÄNNÄS | 23.35% | 11.35% | 36.08% |
VILHELMINA | 23.4% | 11.35% | 36.13% |
ÅSELE | 23.6% | 11.35% | 36.33% |
UMEÅ | 22.8% | 11.35% | 35.53% |
LYCKSELE | 23.05% | 11.35% | 35.78% |
SKELLEFTEÅ | 22.6% | 11.35% | 35.33% |
ARVIDSJAUR | 22.8% | 11.34% | 35.41% |
ARJEPLOG | 23.5% | 11.34% | 36.11% |
JOKKMOKK | 22.95% | 11.34% | 35.56% |
ÖVERKALIX | 22.8% | 11.34% | 35.41% |
KALIX | 22.55% | 11.34% | 35.16% |
ÖVERTORNEÅ | 21.75% | 11.34% | 34.36% |
PAJALA | 23.4% | 11.34% | 36.01% |
GÄLLIVARE | 22.55% | 11.34% | 35.16% |
ÄLVSBYN | 22.45% | 11.34% | 35.06% |
LULEÅ | 22.5% | 11.34% | 35.11% |
PITEÅ | 22.25% | 11.34% | 34.86% |
BODEN | 22.6% | 11.34% | 35.21% |
HAPARANDA | 22.5% | 11.34% | 35.11% |
KIRUNA | 23.05% | 11.34% | 35.66% |