Beräkna Nettolönen i Saffle kommun
- Hem
- Beräkna Lön Efter Skatt, Nettolön
Skattetrycket i Säffle kommun
Säffle kommun, belägen i Värmlands län, har en total kommunalskatt på 33.2% exklusive kyrkoavgiften. Denna skattesats består av kommunalskatt på 21.52%, landstingsskatt på 11.68%, samt en begravningsavgift på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.41%, vilket höjer det totala skattetrycket till 34.61%.
Användning av skatteintäkter
Skatteintäkterna i Säffle kommun används för att finansiera en rad viktiga tjänster och funktioner. En stor del av budgeten går till skola och utbildning, vilket inkluderar grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildning. Vård och omsorg är en annan betydande post, där resurser går till äldreomsorg, hemtjänst och stöd till personer med funktionsnedsättning.
Infrastruktur och samhällsservice är också viktiga områden där skattepengarna används. Detta inkluderar underhåll av vägar, parker och offentliga byggnader, samt avfallshantering och vattenförsörjning. Kultur och fritid får också en del av budgeten, vilket bidrar till att upprätthålla bibliotek, idrottsanläggningar och kulturella evenemang.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Säffle kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En åldrande befolkning innebär ökade kostnader för vård och omsorg, samtidigt som skattebasen minskar när fler går i pension. Dessutom påverkar urbanisering och utflyttning till större städer den lokala ekonomin negativt.
Samtidigt finns det också möjligheter. Säffle har potential att utveckla turism och småföretagande, särskilt inom områden som naturturism och lokal produktion. Investeringar i digital infrastruktur och utbildning kan också bidra till att attrahera nya invånare och företag.
Levnadsstandard och kvalitet
Levnadsstandarden i Säffle kommun är generellt sett god. Kommunen erbjuder en trygg och naturnära miljö med god tillgång till service och fritidsaktiviteter. Skolorna håller hög kvalitet och vård och omsorg är välutvecklade. Bostadspriserna är relativt låga jämfört med större städer, vilket gör det möjligt för fler att äga sitt eget hem.
Samtidigt kan det höga skattetrycket påverka invånarnas ekonomi. Med en total skattesats på 33.2% exklusive kyrkoavgiften, blir det mindre kvar i plånboken för privatpersoner. Detta kan påverka konsumtionsmönster och sparande, och i förlängningen även den lokala ekonomin.
För att få en bättre bild av hur skattetrycket påverkar din nettolön kan du använda vår skattekalkylator. Detta verktyg hjälper dig att beräkna din nettolön utifrån din angivna bruttolön.
Sammanfattningsvis erbjuder Säffle kommun en god levnadsstandard och kvalitet på sina tjänster, men står inför ekonomiska utmaningar som kräver strategiska investeringar och anpassningar. Skattetrycket är högt, vilket påverkar invånarnas disponibla inkomst, men de skattefinansierade tjänsterna bidrar till att upprätthålla en hög livskvalitet.
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+2 897 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Säffle är 21.52%
-8 264 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.68%
-4 485 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 509 300 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Säffle stift (i din kommun) 0.28%
-96 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
29 852 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
22 013 kr
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+2 918 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Säffle är 21.52%
-8 264 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.68%
-4 485 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 523 200 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Säffle stift (i din kommun) 0.28%
-96 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
29 874 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
21 992 kr
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+2 968 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Säffle är 21.52%
-8 264 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.68%
-4 485 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 540 700 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Säffle stift (i din kommun) 0.28%
-100 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
29 920 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
21 946 kr
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+3 267 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Säffle är 21.52%
-8 264 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.68%
-4 485 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 598 500 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Säffle stift (i din kommun) 0.28%
-100 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
30 218 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
21 647 kr
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+3 693 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Säffle är 21.52%
-8 264 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.68%
-4 485 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 598 500 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Säffle stift (i din kommun) 0.28%
-108 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
30 637 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
21 228 kr
stdClass Object ( [grundAvdrag] => 2525 [kommunalskatt] => 5137.9 [landstingsskatt] => 2788.6 [kyrkoskatt] => [begravningsavgift] => 66.85 [arbetsgivaravgift] => 7501.525 [statligSkatt] => 0 [jobbskatteavdrag] => 2632.436798 [beskattningsbarInkomst] => 23875 [nettolon] => 21039.086798 [landsting] => 11.68 [bruttolon] => 26400 [area_name] => SÄFFLE [kommun] => SAFFLE [skiktgrans] => 598500 [aiArticle] => App\Models\Article Object ( [connection:protected] => mysql [table:protected] => articles [primaryKey:protected] => id [keyType:protected] => int [incrementing] => 1 [with:protected] => Array ( ) [withCount:protected] => Array ( ) [preventsLazyLoading] => [perPage:protected] => 15 [exists] => 1 [wasRecentlyCreated] => [escapeWhenCastingToString:protected] => [attributes:protected] => Array ( [id] => 13311 [kategori] => kommun [short_code] => SÄFFLE [artikel] =>Skattetrycket i Säffle kommun
Säffle kommun, belägen i Värmlands län, har en total kommunalskatt på 33.2% exklusive kyrkoavgiften. Denna skattesats består av kommunalskatt på 21.52%, landstingsskatt på 11.68%, samt en begravningsavgift på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.41%, vilket höjer det totala skattetrycket till 34.61%.
Användning av skatteintäkter
Skatteintäkterna i Säffle kommun används för att finansiera en rad viktiga tjänster och funktioner. En stor del av budgeten går till skola och utbildning, vilket inkluderar grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildning. Vård och omsorg är en annan betydande post, där resurser går till äldreomsorg, hemtjänst och stöd till personer med funktionsnedsättning.
Infrastruktur och samhällsservice är också viktiga områden där skattepengarna används. Detta inkluderar underhåll av vägar, parker och offentliga byggnader, samt avfallshantering och vattenförsörjning. Kultur och fritid får också en del av budgeten, vilket bidrar till att upprätthålla bibliotek, idrottsanläggningar och kulturella evenemang.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Säffle kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En åldrande befolkning innebär ökade kostnader för vård och omsorg, samtidigt som skattebasen minskar när fler går i pension. Dessutom påverkar urbanisering och utflyttning till större städer den lokala ekonomin negativt.
Samtidigt finns det också möjligheter. Säffle har potential att utveckla turism och småföretagande, särskilt inom områden som naturturism och lokal produktion. Investeringar i digital infrastruktur och utbildning kan också bidra till att attrahera nya invånare och företag.
Levnadsstandard och kvalitet
Levnadsstandarden i Säffle kommun är generellt sett god. Kommunen erbjuder en trygg och naturnära miljö med god tillgång till service och fritidsaktiviteter. Skolorna håller hög kvalitet och vård och omsorg är välutvecklade. Bostadspriserna är relativt låga jämfört med större städer, vilket gör det möjligt för fler att äga sitt eget hem.
Samtidigt kan det höga skattetrycket påverka invånarnas ekonomi. Med en total skattesats på 33.2% exklusive kyrkoavgiften, blir det mindre kvar i plånboken för privatpersoner. Detta kan påverka konsumtionsmönster och sparande, och i förlängningen även den lokala ekonomin.
För att få en bättre bild av hur skattetrycket påverkar din nettolön kan du använda vår skattekalkylator. Detta verktyg hjälper dig att beräkna din nettolön utifrån din angivna bruttolön.
Sammanfattningsvis erbjuder Säffle kommun en god levnadsstandard och kvalitet på sina tjänster, men står inför ekonomiska utmaningar som kräver strategiska investeringar och anpassningar. Skattetrycket är högt, vilket påverkar invånarnas disponibla inkomst, men de skattefinansierade tjänsterna bidrar till att upprätthålla en hög livskvalitet.
[kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 21:38:47 [updated_at] => 2024-05-23 21:38:59 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_195112_image.jpg [artikel_eng] =>Tax Burden in Säffle Municipality
Säffle Municipality, located in Värmland County, has a total municipal tax rate of 33.2% excluding the church fee. This tax rate consists of a municipal tax of 21.52%, a county tax of 11.68%, and a burial fee of 0.28%. For members of the Swedish Church, an additional church fee of 1.41% applies, raising the total tax burden to 34.61%.
Use of Tax Revenues
Tax revenues in Säffle Municipality are used to finance a range of essential services and functions. A significant portion of the budget goes towards schools and education, including primary schools, high schools, and adult education. Healthcare and social services are another significant area where resources are allocated to elderly care, home care, and support for individuals with disabilities.
Infrastructure and community services are also important areas where tax money is utilized. This includes maintenance of roads, parks, public buildings, as well as waste management and water supply. Culture and leisure also receive a portion of the budget, contributing to the upkeep of libraries, sports facilities, and cultural events.
Economic Challenges and Opportunities
Säffle Municipality faces several economic challenges. An aging population leads to increased costs for healthcare and social services, while the tax base diminishes as more people retire. Additionally, urbanization and migration to larger cities negatively impact the local economy.
However, there are also opportunities. Säffle has the potential to develop tourism and small businesses, especially in areas like nature tourism and local production. Investments in digital infrastructure and education can also help attract new residents and businesses.
Standard of Living and Quality
The standard of living in Säffle Municipality is generally good. The municipality offers a secure and nature-friendly environment with good access to services and leisure activities. Schools maintain high quality, and healthcare and social services are well-developed. Housing prices are relatively low compared to larger cities, making it possible for more people to own their homes.
However, the high tax burden can impact residents' finances. With a total tax rate of 33.2% excluding the church fee, there is less disposable income for individuals. This can affect consumption patterns and savings, ultimately impacting the local economy.
To better understand how the tax burden affects your net salary, you can use our tax calculator. This tool helps you calculate your net salary based on your gross income.
In conclusion, Säffle Municipality offers a good standard of living and quality services but faces economic challenges that require strategic investments and adaptations. The tax burden is high, affecting residents' disposable income, but the tax-funded services contribute to maintaining a high quality of life.
[ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Säffle kommun: En analys av skattesatser och ekonomiska utmaningar [description] => Läs om skattetrycket i Säffle kommun, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet. Upptäck hur skatten påverkar din ekonomi. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Säffle Municipality: An Analysis of Tax Rates and Economic Challenges [description_eng] => Discover information about the tax burden in Säffle Municipality, how tax revenues are used, economic challenges and opportunities, as well as the standard of living and quality. Explore how taxes impact your finances. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [original:protected] => Array ( [id] => 13311 [kategori] => kommun [short_code] => SÄFFLE [artikel] =>Skattetrycket i Säffle kommun
Säffle kommun, belägen i Värmlands län, har en total kommunalskatt på 33.2% exklusive kyrkoavgiften. Denna skattesats består av kommunalskatt på 21.52%, landstingsskatt på 11.68%, samt en begravningsavgift på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.41%, vilket höjer det totala skattetrycket till 34.61%.
Användning av skatteintäkter
Skatteintäkterna i Säffle kommun används för att finansiera en rad viktiga tjänster och funktioner. En stor del av budgeten går till skola och utbildning, vilket inkluderar grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildning. Vård och omsorg är en annan betydande post, där resurser går till äldreomsorg, hemtjänst och stöd till personer med funktionsnedsättning.
Infrastruktur och samhällsservice är också viktiga områden där skattepengarna används. Detta inkluderar underhåll av vägar, parker och offentliga byggnader, samt avfallshantering och vattenförsörjning. Kultur och fritid får också en del av budgeten, vilket bidrar till att upprätthålla bibliotek, idrottsanläggningar och kulturella evenemang.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Säffle kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En åldrande befolkning innebär ökade kostnader för vård och omsorg, samtidigt som skattebasen minskar när fler går i pension. Dessutom påverkar urbanisering och utflyttning till större städer den lokala ekonomin negativt.
Samtidigt finns det också möjligheter. Säffle har potential att utveckla turism och småföretagande, särskilt inom områden som naturturism och lokal produktion. Investeringar i digital infrastruktur och utbildning kan också bidra till att attrahera nya invånare och företag.
Levnadsstandard och kvalitet
Levnadsstandarden i Säffle kommun är generellt sett god. Kommunen erbjuder en trygg och naturnära miljö med god tillgång till service och fritidsaktiviteter. Skolorna håller hög kvalitet och vård och omsorg är välutvecklade. Bostadspriserna är relativt låga jämfört med större städer, vilket gör det möjligt för fler att äga sitt eget hem.
Samtidigt kan det höga skattetrycket påverka invånarnas ekonomi. Med en total skattesats på 33.2% exklusive kyrkoavgiften, blir det mindre kvar i plånboken för privatpersoner. Detta kan påverka konsumtionsmönster och sparande, och i förlängningen även den lokala ekonomin.
För att få en bättre bild av hur skattetrycket påverkar din nettolön kan du använda vår skattekalkylator. Detta verktyg hjälper dig att beräkna din nettolön utifrån din angivna bruttolön.
Sammanfattningsvis erbjuder Säffle kommun en god levnadsstandard och kvalitet på sina tjänster, men står inför ekonomiska utmaningar som kräver strategiska investeringar och anpassningar. Skattetrycket är högt, vilket påverkar invånarnas disponibla inkomst, men de skattefinansierade tjänsterna bidrar till att upprätthålla en hög livskvalitet.
{"meta":{"title": "Skattetrycket i Säffle kommun: En analys av skattesatser och ekonomiska utmaningar","description": "Läs om skattetrycket i Säffle kommun, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet. Upptäck hur skatten påverkar din ekonomi."}} [kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 21:38:47 [updated_at] => 2024-05-23 21:38:59 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_195112_image.jpg [artikel_eng] =>Tax Burden in Säffle Municipality
Säffle Municipality, located in Värmland County, has a total municipal tax rate of 33.2% excluding the church fee. This tax rate consists of a municipal tax of 21.52%, a county tax of 11.68%, and a burial fee of 0.28%. For members of the Swedish Church, an additional church fee of 1.41% applies, raising the total tax burden to 34.61%.
Use of Tax Revenues
Tax revenues in Säffle Municipality are used to finance a range of essential services and functions. A significant portion of the budget goes towards schools and education, including primary schools, high schools, and adult education. Healthcare and social services are another significant area where resources are allocated to elderly care, home care, and support for individuals with disabilities.
Infrastructure and community services are also important areas where tax money is utilized. This includes maintenance of roads, parks, public buildings, as well as waste management and water supply. Culture and leisure also receive a portion of the budget, contributing to the upkeep of libraries, sports facilities, and cultural events.
Economic Challenges and Opportunities
Säffle Municipality faces several economic challenges. An aging population leads to increased costs for healthcare and social services, while the tax base diminishes as more people retire. Additionally, urbanization and migration to larger cities negatively impact the local economy.
However, there are also opportunities. Säffle has the potential to develop tourism and small businesses, especially in areas like nature tourism and local production. Investments in digital infrastructure and education can also help attract new residents and businesses.
Standard of Living and Quality
The standard of living in Säffle Municipality is generally good. The municipality offers a secure and nature-friendly environment with good access to services and leisure activities. Schools maintain high quality, and healthcare and social services are well-developed. Housing prices are relatively low compared to larger cities, making it possible for more people to own their homes.
However, the high tax burden can impact residents' finances. With a total tax rate of 33.2% excluding the church fee, there is less disposable income for individuals. This can affect consumption patterns and savings, ultimately impacting the local economy.
To better understand how the tax burden affects your net salary, you can use our tax calculator. This tool helps you calculate your net salary based on your gross income.
In conclusion, Säffle Municipality offers a good standard of living and quality services but faces economic challenges that require strategic investments and adaptations. The tax burden is high, affecting residents' disposable income, but the tax-funded services contribute to maintaining a high quality of life.
{"meta":{"title": "Tax Burden in Säffle Municipality: An Analysis of Tax Rates and Economic Challenges","description": "Discover information about the tax burden in Säffle Municipality, how tax revenues are used, economic challenges and opportunities, as well as the standard of living and quality. Explore how taxes impact your finances."}} [ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Säffle kommun: En analys av skattesatser och ekonomiska utmaningar [description] => Läs om skattetrycket i Säffle kommun, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet. Upptäck hur skatten påverkar din ekonomi. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Säffle Municipality: An Analysis of Tax Rates and Economic Challenges [description_eng] => Discover information about the tax burden in Säffle Municipality, how tax revenues are used, economic challenges and opportunities, as well as the standard of living and quality. Explore how taxes impact your finances. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [changes:protected] => Array ( ) [casts:protected] => Array ( ) [classCastCache:protected] => Array ( ) [attributeCastCache:protected] => Array ( ) [dateFormat:protected] => [appends:protected] => Array ( ) [dispatchesEvents:protected] => Array ( ) [observables:protected] => Array ( ) [relations:protected] => Array ( ) [touches:protected] => Array ( ) [timestamps] => 1 [usesUniqueIds] => [hidden:protected] => Array ( ) [visible:protected] => Array ( ) [fillable:protected] => Array ( ) [guarded:protected] => Array ( ) ) ) stdClass Object ( [grundAvdrag] => 3325 [kommunalskatt] => 1699.004 [landstingsskatt] => 922.136 [kyrkoskatt] => [begravningsavgift] => 22.106 [arbetsgivaravgift] => 2480.609 [statligSkatt] => 0 [jobbskatteavdrag] => 1241.0104943333 [beskattningsbarInkomst] => 7895 [nettolon] => 9817.7644943333 [landsting] => 11.68 [bruttolon] => 11220 [area_name] => SÄFFLE [kommun] => SAFFLE [skiktgrans] => 598500 [aiArticle] => App\Models\Article Object ( [connection:protected] => mysql [table:protected] => articles [primaryKey:protected] => id [keyType:protected] => int [incrementing] => 1 [with:protected] => Array ( ) [withCount:protected] => Array ( ) [preventsLazyLoading] => [perPage:protected] => 15 [exists] => 1 [wasRecentlyCreated] => [escapeWhenCastingToString:protected] => [attributes:protected] => Array ( [id] => 13311 [kategori] => kommun [short_code] => SÄFFLE [artikel] =>Skattetrycket i Säffle kommun
Säffle kommun, belägen i Värmlands län, har en total kommunalskatt på 33.2% exklusive kyrkoavgiften. Denna skattesats består av kommunalskatt på 21.52%, landstingsskatt på 11.68%, samt en begravningsavgift på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.41%, vilket höjer det totala skattetrycket till 34.61%.
Användning av skatteintäkter
Skatteintäkterna i Säffle kommun används för att finansiera en rad viktiga tjänster och funktioner. En stor del av budgeten går till skola och utbildning, vilket inkluderar grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildning. Vård och omsorg är en annan betydande post, där resurser går till äldreomsorg, hemtjänst och stöd till personer med funktionsnedsättning.
Infrastruktur och samhällsservice är också viktiga områden där skattepengarna används. Detta inkluderar underhåll av vägar, parker och offentliga byggnader, samt avfallshantering och vattenförsörjning. Kultur och fritid får också en del av budgeten, vilket bidrar till att upprätthålla bibliotek, idrottsanläggningar och kulturella evenemang.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Säffle kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En åldrande befolkning innebär ökade kostnader för vård och omsorg, samtidigt som skattebasen minskar när fler går i pension. Dessutom påverkar urbanisering och utflyttning till större städer den lokala ekonomin negativt.
Samtidigt finns det också möjligheter. Säffle har potential att utveckla turism och småföretagande, särskilt inom områden som naturturism och lokal produktion. Investeringar i digital infrastruktur och utbildning kan också bidra till att attrahera nya invånare och företag.
Levnadsstandard och kvalitet
Levnadsstandarden i Säffle kommun är generellt sett god. Kommunen erbjuder en trygg och naturnära miljö med god tillgång till service och fritidsaktiviteter. Skolorna håller hög kvalitet och vård och omsorg är välutvecklade. Bostadspriserna är relativt låga jämfört med större städer, vilket gör det möjligt för fler att äga sitt eget hem.
Samtidigt kan det höga skattetrycket påverka invånarnas ekonomi. Med en total skattesats på 33.2% exklusive kyrkoavgiften, blir det mindre kvar i plånboken för privatpersoner. Detta kan påverka konsumtionsmönster och sparande, och i förlängningen även den lokala ekonomin.
För att få en bättre bild av hur skattetrycket påverkar din nettolön kan du använda vår skattekalkylator. Detta verktyg hjälper dig att beräkna din nettolön utifrån din angivna bruttolön.
Sammanfattningsvis erbjuder Säffle kommun en god levnadsstandard och kvalitet på sina tjänster, men står inför ekonomiska utmaningar som kräver strategiska investeringar och anpassningar. Skattetrycket är högt, vilket påverkar invånarnas disponibla inkomst, men de skattefinansierade tjänsterna bidrar till att upprätthålla en hög livskvalitet.
[kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 21:38:47 [updated_at] => 2024-05-23 21:38:59 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_195112_image.jpg [artikel_eng] =>Tax Burden in Säffle Municipality
Säffle Municipality, located in Värmland County, has a total municipal tax rate of 33.2% excluding the church fee. This tax rate consists of a municipal tax of 21.52%, a county tax of 11.68%, and a burial fee of 0.28%. For members of the Swedish Church, an additional church fee of 1.41% applies, raising the total tax burden to 34.61%.
Use of Tax Revenues
Tax revenues in Säffle Municipality are used to finance a range of essential services and functions. A significant portion of the budget goes towards schools and education, including primary schools, high schools, and adult education. Healthcare and social services are another significant area where resources are allocated to elderly care, home care, and support for individuals with disabilities.
Infrastructure and community services are also important areas where tax money is utilized. This includes maintenance of roads, parks, public buildings, as well as waste management and water supply. Culture and leisure also receive a portion of the budget, contributing to the upkeep of libraries, sports facilities, and cultural events.
Economic Challenges and Opportunities
Säffle Municipality faces several economic challenges. An aging population leads to increased costs for healthcare and social services, while the tax base diminishes as more people retire. Additionally, urbanization and migration to larger cities negatively impact the local economy.
However, there are also opportunities. Säffle has the potential to develop tourism and small businesses, especially in areas like nature tourism and local production. Investments in digital infrastructure and education can also help attract new residents and businesses.
Standard of Living and Quality
The standard of living in Säffle Municipality is generally good. The municipality offers a secure and nature-friendly environment with good access to services and leisure activities. Schools maintain high quality, and healthcare and social services are well-developed. Housing prices are relatively low compared to larger cities, making it possible for more people to own their homes.
However, the high tax burden can impact residents' finances. With a total tax rate of 33.2% excluding the church fee, there is less disposable income for individuals. This can affect consumption patterns and savings, ultimately impacting the local economy.
To better understand how the tax burden affects your net salary, you can use our tax calculator. This tool helps you calculate your net salary based on your gross income.
In conclusion, Säffle Municipality offers a good standard of living and quality services but faces economic challenges that require strategic investments and adaptations. The tax burden is high, affecting residents' disposable income, but the tax-funded services contribute to maintaining a high quality of life.
[ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Säffle kommun: En analys av skattesatser och ekonomiska utmaningar [description] => Läs om skattetrycket i Säffle kommun, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet. Upptäck hur skatten påverkar din ekonomi. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Säffle Municipality: An Analysis of Tax Rates and Economic Challenges [description_eng] => Discover information about the tax burden in Säffle Municipality, how tax revenues are used, economic challenges and opportunities, as well as the standard of living and quality. Explore how taxes impact your finances. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [original:protected] => Array ( [id] => 13311 [kategori] => kommun [short_code] => SÄFFLE [artikel] =>Skattetrycket i Säffle kommun
Säffle kommun, belägen i Värmlands län, har en total kommunalskatt på 33.2% exklusive kyrkoavgiften. Denna skattesats består av kommunalskatt på 21.52%, landstingsskatt på 11.68%, samt en begravningsavgift på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.41%, vilket höjer det totala skattetrycket till 34.61%.
Användning av skatteintäkter
Skatteintäkterna i Säffle kommun används för att finansiera en rad viktiga tjänster och funktioner. En stor del av budgeten går till skola och utbildning, vilket inkluderar grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildning. Vård och omsorg är en annan betydande post, där resurser går till äldreomsorg, hemtjänst och stöd till personer med funktionsnedsättning.
Infrastruktur och samhällsservice är också viktiga områden där skattepengarna används. Detta inkluderar underhåll av vägar, parker och offentliga byggnader, samt avfallshantering och vattenförsörjning. Kultur och fritid får också en del av budgeten, vilket bidrar till att upprätthålla bibliotek, idrottsanläggningar och kulturella evenemang.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Säffle kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En åldrande befolkning innebär ökade kostnader för vård och omsorg, samtidigt som skattebasen minskar när fler går i pension. Dessutom påverkar urbanisering och utflyttning till större städer den lokala ekonomin negativt.
Samtidigt finns det också möjligheter. Säffle har potential att utveckla turism och småföretagande, särskilt inom områden som naturturism och lokal produktion. Investeringar i digital infrastruktur och utbildning kan också bidra till att attrahera nya invånare och företag.
Levnadsstandard och kvalitet
Levnadsstandarden i Säffle kommun är generellt sett god. Kommunen erbjuder en trygg och naturnära miljö med god tillgång till service och fritidsaktiviteter. Skolorna håller hög kvalitet och vård och omsorg är välutvecklade. Bostadspriserna är relativt låga jämfört med större städer, vilket gör det möjligt för fler att äga sitt eget hem.
Samtidigt kan det höga skattetrycket påverka invånarnas ekonomi. Med en total skattesats på 33.2% exklusive kyrkoavgiften, blir det mindre kvar i plånboken för privatpersoner. Detta kan påverka konsumtionsmönster och sparande, och i förlängningen även den lokala ekonomin.
För att få en bättre bild av hur skattetrycket påverkar din nettolön kan du använda vår skattekalkylator. Detta verktyg hjälper dig att beräkna din nettolön utifrån din angivna bruttolön.
Sammanfattningsvis erbjuder Säffle kommun en god levnadsstandard och kvalitet på sina tjänster, men står inför ekonomiska utmaningar som kräver strategiska investeringar och anpassningar. Skattetrycket är högt, vilket påverkar invånarnas disponibla inkomst, men de skattefinansierade tjänsterna bidrar till att upprätthålla en hög livskvalitet.
{"meta":{"title": "Skattetrycket i Säffle kommun: En analys av skattesatser och ekonomiska utmaningar","description": "Läs om skattetrycket i Säffle kommun, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet. Upptäck hur skatten påverkar din ekonomi."}} [kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 21:38:47 [updated_at] => 2024-05-23 21:38:59 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_195112_image.jpg [artikel_eng] =>Tax Burden in Säffle Municipality
Säffle Municipality, located in Värmland County, has a total municipal tax rate of 33.2% excluding the church fee. This tax rate consists of a municipal tax of 21.52%, a county tax of 11.68%, and a burial fee of 0.28%. For members of the Swedish Church, an additional church fee of 1.41% applies, raising the total tax burden to 34.61%.
Use of Tax Revenues
Tax revenues in Säffle Municipality are used to finance a range of essential services and functions. A significant portion of the budget goes towards schools and education, including primary schools, high schools, and adult education. Healthcare and social services are another significant area where resources are allocated to elderly care, home care, and support for individuals with disabilities.
Infrastructure and community services are also important areas where tax money is utilized. This includes maintenance of roads, parks, public buildings, as well as waste management and water supply. Culture and leisure also receive a portion of the budget, contributing to the upkeep of libraries, sports facilities, and cultural events.
Economic Challenges and Opportunities
Säffle Municipality faces several economic challenges. An aging population leads to increased costs for healthcare and social services, while the tax base diminishes as more people retire. Additionally, urbanization and migration to larger cities negatively impact the local economy.
However, there are also opportunities. Säffle has the potential to develop tourism and small businesses, especially in areas like nature tourism and local production. Investments in digital infrastructure and education can also help attract new residents and businesses.
Standard of Living and Quality
The standard of living in Säffle Municipality is generally good. The municipality offers a secure and nature-friendly environment with good access to services and leisure activities. Schools maintain high quality, and healthcare and social services are well-developed. Housing prices are relatively low compared to larger cities, making it possible for more people to own their homes.
However, the high tax burden can impact residents' finances. With a total tax rate of 33.2% excluding the church fee, there is less disposable income for individuals. This can affect consumption patterns and savings, ultimately impacting the local economy.
To better understand how the tax burden affects your net salary, you can use our tax calculator. This tool helps you calculate your net salary based on your gross income.
In conclusion, Säffle Municipality offers a good standard of living and quality services but faces economic challenges that require strategic investments and adaptations. The tax burden is high, affecting residents' disposable income, but the tax-funded services contribute to maintaining a high quality of life.
{"meta":{"title": "Tax Burden in Säffle Municipality: An Analysis of Tax Rates and Economic Challenges","description": "Discover information about the tax burden in Säffle Municipality, how tax revenues are used, economic challenges and opportunities, as well as the standard of living and quality. Explore how taxes impact your finances."}} [ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Säffle kommun: En analys av skattesatser och ekonomiska utmaningar [description] => Läs om skattetrycket i Säffle kommun, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet. Upptäck hur skatten påverkar din ekonomi. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Säffle Municipality: An Analysis of Tax Rates and Economic Challenges [description_eng] => Discover information about the tax burden in Säffle Municipality, how tax revenues are used, economic challenges and opportunities, as well as the standard of living and quality. Explore how taxes impact your finances. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [changes:protected] => Array ( ) [casts:protected] => Array ( ) [classCastCache:protected] => Array ( ) [attributeCastCache:protected] => Array ( ) [dateFormat:protected] => [appends:protected] => Array ( ) [dispatchesEvents:protected] => Array ( ) [observables:protected] => Array ( ) [relations:protected] => Array ( ) [touches:protected] => Array ( ) [timestamps] => 1 [usesUniqueIds] => [hidden:protected] => Array ( ) [visible:protected] => Array ( ) [fillable:protected] => Array ( ) [guarded:protected] => Array ( ) ) )
Kommun | Kommunal | Landsting | Total |
---|---|---|---|
UPPLANDS VÄSBY | 19.42% | 12.38% | 32.81% |
VALLENTUNA | 18.9% | 12.38% | 32.29% |
ÖSTERÅKER | 16.6% | 12.38% | 29.99% |
VÄRMDÖ | 18.98% | 12.38% | 32.37% |
JÄRFÄLLA | 19.24% | 12.38% | 32.63% |
EKERÖ | 19.22% | 12.38% | 32.61% |
HUDDINGE | 19.47% | 12.38% | 32.86% |
BOTKYRKA | 20.15% | 12.38% | 33.54% |
SALEM | 19.67% | 12.38% | 33.06% |
HANINGE | 19.68% | 12.38% | 33.07% |
TYRESÖ | 19.5% | 12.38% | 32.89% |
UPPLANDS-BRO | 19.4% | 12.38% | 32.79% |
NYKVARN | 19.97% | 12.38% | 33.36% |
TÄBY | 17.55% | 12.38% | 30.94% |
DANDERYD | 18.25% | 12.38% | 31.64% |
SOLLENTUNA | 18.12% | 12.38% | 31.51% |
STOCKHOLM | 17.98% | 12.38% | 31.37% |
SÖDERTÄLJE | 20.15% | 12.38% | 33.54% |
NACKA | 17.88% | 12.38% | 31.27% |
SUNDBYBERG | 19.25% | 12.38% | 32.64% |
SOLNA | 17.37% | 12.38% | 30.76% |
LIDINGÖ | 17.84% | 12.38% | 31.23% |
VAXHOLM | 19.3% | 12.38% | 32.69% |
NORRTÄLJE | 19.72% | 12.38% | 33.11% |
SIGTUNA | 20% | 12.38% | 33.39% |
NYNÄSHAMN | 19.85% | 12.38% | 33.24% |
HÅBO | 21.59% | 11.71% | 34.68% |
ÄLVKARLEBY | 22.69% | 11.71% | 35.78% |
KNIVSTA | 20.91% | 11.71% | 34% |
HEBY | 22.5% | 11.71% | 35.59% |
TIERP | 21.29% | 11.71% | 34.38% |
UPPSALA | 21.14% | 11.71% | 34.23% |
ENKÖPING | 21.34% | 11.71% | 34.43% |
ÖSTHAMMAR | 21.69% | 11.71% | 34.78% |
VINGÅKER | 22.67% | 10.83% | 34.88% |
GNESTA | 22.12% | 10.83% | 34.33% |
NYKÖPING | 21.42% | 10.83% | 33.63% |
OXELÖSUND | 22.22% | 10.83% | 34.43% |
FLEN | 22.27% | 10.83% | 34.48% |
KATRINEHOLM | 22.12% | 10.83% | 34.33% |
ESKILSTUNA | 22.02% | 10.83% | 34.23% |
STRÄNGNÄS | 21.67% | 10.83% | 33.88% |
TROSA | 21.4% | 10.83% | 33.61% |
ÖDESHÖG | 22.6% | 11.55% | 35.56% |
YDRE | 22.55% | 11.55% | 35.51% |
KINDA | 21.45% | 11.55% | 34.41% |
BOXHOLM | 21.82% | 11.55% | 34.78% |
ÅTVIDABERG | 22.39% | 11.55% | 35.35% |
FINSPÅNG | 22.15% | 11.55% | 35.11% |
VALDEMARSVIK | 22.48% | 11.55% | 35.44% |
LINKÖPING | 20.2% | 11.55% | 33.16% |
NORRKÖPING | 21.75% | 11.55% | 34.71% |
SÖDERKÖPING | 21.98% | 11.55% | 34.94% |
MOTALA | 21.7% | 11.55% | 34.66% |
VADSTENA | 22.8% | 11.55% | 35.76% |
MJÖLBY | 21.9% | 11.55% | 34.86% |
ANEBY | 22.09% | 11.76% | 35.31% |
GNOSJÖ | 22.24% | 11.76% | 35.46% |
MULLSJÖ | 22.34% | 11.76% | 35.56% |
HABO | 22.17% | 11.76% | 35.39% |
GISLAVED | 21.99% | 11.76% | 35.21% |
VAGGERYD | 21.49% | 11.76% | 34.71% |
JÖNKÖPING | 21.64% | 11.76% | 34.86% |
NÄSSJÖ | 22.54% | 11.76% | 35.76% |
VÄRNAMO | 21.52% | 11.76% | 34.74% |
SÄVSJÖ | 21.92% | 11.76% | 35.14% |
VETLANDA | 22.01% | 11.76% | 35.23% |
EKSJÖ | 22.26% | 11.76% | 35.48% |
TRANÅS | 22.01% | 11.76% | 35.23% |
UPPVIDINGE | 21.8% | 12% | 35.25% |
LESSEBO | 21.81% | 12% | 35.26% |
TINGSRYD | 22% | 12% | 35.45% |
ALVESTA | 21.42% | 12% | 34.87% |
ÄLMHULT | 21.86% | 12% | 35.31% |
MARKARYD | 21.31% | 12% | 34.76% |
VÄXJÖ | 20.19% | 12% | 33.64% |
LJUNGBY | 21.07% | 12% | 34.52% |
HÖGSBY | 22.21% | 11.86% | 35.59% |
TORSÅS | 21.93% | 11.86% | 35.31% |
MÖRBYLÅNGA | 22.21% | 11.86% | 35.59% |
HULTSFRED | 21.91% | 11.86% | 35.29% |
MÖNSTERÅS | 22.21% | 11.86% | 35.59% |
EMMABODA | 21.96% | 11.86% | 35.34% |
KALMAR | 21.81% | 11.86% | 35.19% |
NYBRO | 22.33% | 11.86% | 35.71% |
OSKARSHAMN | 22.35% | 11.86% | 35.73% |
VÄSTERVIK | 21.16% | 11.86% | 34.54% |
VIMMERBY | 22.36% | 11.86% | 35.74% |
BORGHOLM | 21.58% | 11.86% | 34.96% |
GOTLAND | 33.6% | 0% | 35.48% |
OLOFSTRÖM | 21.71% | 12.04% | 35.07% |
KARLSKRONA | 21.65% | 12.04% | 35.01% |
RONNEBY | 21.64% | 12.04% | 35% |
KARLSHAMN | 22.23% | 12.04% | 35.59% |
SÖLVESBORG | 21.82% | 12.04% | 35.18% |
SVALÖV | 20.74% | 11.18% | 33.24% |
STAFFANSTORP | 19.09% | 11.18% | 31.59% |
BURLÖV | 20.09% | 11.18% | 32.59% |
VELLINGE | 18.5% | 11.18% | 31% |
ÖSTRA GÖINGE | 20.99% | 11.18% | 33.49% |
ÖRKELLJUNGA | 19.06% | 11.18% | 31.56% |
BJUV | 20.99% | 11.18% | 33.49% |
KÄVLINGE | 18.51% | 11.18% | 31.01% |
LOMMA | 19.64% | 11.18% | 32.14% |
SVEDALA | 20.24% | 11.18% | 32.74% |
SKURUP | 20.42% | 11.18% | 32.92% |
SJÖBO | 20.92% | 11.18% | 33.42% |
HÖRBY | 21.08% | 11.18% | 33.58% |
HÖÖR | 21.75% | 11.18% | 34.25% |
TOMELILLA | 20.61% | 11.18% | 33.11% |
BROMÖLLA | 22.56% | 11.18% | 35.06% |
OSBY | 22.81% | 11.18% | 35.31% |
PERSTORP | 20.81% | 11.18% | 33.31% |
KLIPPAN | 20.75% | 11.18% | 33.25% |
ÅSTORP | 20.29% | 11.18% | 32.79% |
BÅSTAD | 20.23% | 11.18% | 32.73% |
MALMÖ | 21.24% | 11.18% | 33.74% |
LUND | 21.24% | 11.18% | 33.74% |
LANDSKRONA | 20.24% | 11.18% | 32.74% |
HELSINGBORG | 20.21% | 11.18% | 32.71% |
HÖGANÄS | 19.73% | 11.18% | 32.23% |
ESLÖV | 20.54% | 11.18% | 33.04% |
YSTAD | 20.11% | 11.18% | 32.61% |
TRELLEBORG | 20.4% | 11.18% | 32.9% |
KRISTIANSTAD | 21.46% | 11.18% | 33.96% |
SIMRISHAMN | 20.51% | 11.18% | 33.01% |
ÄNGELHOLM | 20.29% | 11.18% | 32.79% |
HÄSSLEHOLM | 21.2% | 11.18% | 33.7% |
HYLTE | 22.45% | 11.4% | 35.28% |
HALMSTAD | 20.98% | 11.4% | 33.81% |
LAHOLM | 21.4% | 11.4% | 34.23% |
FALKENBERG | 21.1% | 11.4% | 33.93% |
VARBERG | 20.33% | 11.4% | 33.16% |
KUNGSBACKA | 21.33% | 11.4% | 34.16% |
HÄRRYDA | 20.5% | 11.48% | 33.33% |
PARTILLE | 19.96% | 11.48% | 32.79% |
ÖCKERÖ | 21.56% | 11.48% | 34.39% |
STENUNGSUND | 21.64% | 11.48% | 34.47% |
TJÖRN | 21.71% | 11.48% | 34.54% |
ORUST | 22.46% | 11.48% | 35.29% |
SOTENÄS | 21.99% | 11.48% | 34.82% |
MUNKEDAL | 23.38% | 11.48% | 36.21% |
TANUM | 21.56% | 11.48% | 34.39% |
DALS-ED | 23.21% | 11.48% | 36.04% |
FÄRGELANDA | 22.91% | 11.48% | 35.74% |
ALE | 21.87% | 11.48% | 34.7% |
LERUM | 20.65% | 11.48% | 33.48% |
VÅRGÅRDA | 21.61% | 11.48% | 34.44% |
BOLLEBYGD | 21.59% | 11.48% | 34.42% |
GRÄSTORP | 21.99% | 11.48% | 34.82% |
ESSUNGA | 21.57% | 11.48% | 34.4% |
KARLSBORG | 21.32% | 11.48% | 34.15% |
GULLSPÅNG | 22.49% | 11.48% | 35.32% |
TRANEMO | 21.5% | 11.48% | 34.33% |
BENGTSFORS | 22.92% | 11.48% | 35.75% |
MELLERUD | 22.6% | 11.48% | 35.43% |
LILLA EDET | 22.37% | 11.48% | 35.2% |
MARK | 21.51% | 11.48% | 34.34% |
SVENLJUNGA | 22.05% | 11.48% | 34.88% |
HERRLJUNGA | 21.94% | 11.48% | 34.77% |
VARA | 22.37% | 11.48% | 35.2% |
GÖTENE | 22.12% | 11.48% | 34.95% |
TIBRO | 21.71% | 11.48% | 34.54% |
TÖREBODA | 21.72% | 11.48% | 34.55% |
GÖTEBORG | 21.12% | 11.48% | 33.95% |
MÖLNDAL | 20.51% | 11.48% | 33.34% |
KUNGÄLV | 21.44% | 11.48% | 34.27% |
LYSEKIL | 22.46% | 11.48% | 35.29% |
UDDEVALLA | 22.16% | 11.48% | 34.99% |
STRÖMSTAD | 21.91% | 11.48% | 34.74% |
VÄNERSBORG | 22.21% | 11.48% | 35.04% |
TROLLHÄTTAN | 22.36% | 11.48% | 35.19% |
ALINGSÅS | 21.36% | 11.48% | 34.19% |
BORÅS | 21.31% | 11.48% | 34.14% |
ULRICEHAMN | 21.05% | 11.48% | 33.88% |
ÅMÅL | 22.46% | 11.48% | 35.29% |
MARIESTAD | 21.26% | 11.48% | 34.09% |
LIDKÖPING | 21.26% | 11.48% | 34.09% |
SKARA | 21.9% | 11.48% | 34.73% |
SKÖVDE | 21.61% | 11.48% | 34.44% |
HJO | 22% | 11.48% | 34.83% |
TIDAHOLM | 22.07% | 11.48% | 34.9% |
FALKÖPING | 21.95% | 11.48% | 34.78% |
KIL | 22.35% | 11.68% | 35.44% |
EDA | 22.27% | 11.68% | 35.36% |
TORSBY | 22.02% | 11.68% | 35.11% |
STORFORS | 22.7% | 11.68% | 35.79% |
HAMMARÖ | 22.92% | 11.68% | 36.01% |
MUNKFORS | 22.02% | 11.68% | 35.11% |
FORSHAGA | 22.35% | 11.68% | 35.44% |
GRUMS | 22.5% | 11.68% | 35.59% |
ÅRJÄNG | 21.97% | 11.68% | 35.06% |
SUNNE | 21.62% | 11.68% | 34.71% |
KARLSTAD | 21.27% | 11.68% | 34.36% |
KRISTINEHAMN | 21.97% | 11.68% | 35.06% |
FILIPSTAD | 22.27% | 11.68% | 35.36% |
HAGFORS | 22.02% | 11.68% | 35.11% |
ARVIKA | 21.75% | 11.68% | 34.84% |
SÄFFLE | 21.52% | 11.68% | 34.61% |
LEKEBERG | 22.43% | 12.3% | 36.05% |
LAXÅ | 22.18% | 12.3% | 35.8% |
HALLSBERG | 21.55% | 12.3% | 35.17% |
DEGERFORS | 23% | 12.3% | 36.62% |
HÄLLEFORS | 22.05% | 12.3% | 35.67% |
LJUSNARSBERG | 21.5% | 12.3% | 35.12% |
ÖREBRO | 21.35% | 12.3% | 34.97% |
KUMLA | 21.54% | 12.3% | 35.16% |
ASKERSUND | 21.85% | 12.3% | 35.47% |
KARLSKOGA | 22% | 12.3% | 35.62% |
NORA | 22.25% | 12.3% | 35.87% |
LINDESBERG | 22.3% | 12.3% | 35.92% |
SKINNSKATTEBERG | 22.46% | 10.88% | 34.67% |
SURAHAMMAR | 22.31% | 10.88% | 34.52% |
KUNGSÖR | 22.03% | 10.88% | 34.24% |
HALLSTAHAMMAR | 21.81% | 10.88% | 34.02% |
NORBERG | 22.66% | 10.88% | 34.87% |
VÄSTERÅS | 20.36% | 10.88% | 32.57% |
SALA | 22.31% | 10.88% | 34.52% |
FAGERSTA | 22.11% | 10.88% | 34.32% |
KÖPING | 22.16% | 10.88% | 34.37% |
ARBOGA | 22.41% | 10.88% | 34.62% |
VANSBRO | 22.29% | 11.64% | 35.36% |
MALUNG-SÄLEN | 22.56% | 11.64% | 35.63% |
GAGNEF | 22.28% | 11.64% | 35.35% |
LEKSAND | 21.81% | 11.64% | 34.88% |
RÄTTVIK | 21.81% | 11.64% | 34.88% |
ORSA | 22.31% | 11.64% | 35.38% |
ÄLVDALEN | 22.78% | 11.64% | 35.85% |
SMEDJEBACKEN | 22.45% | 11.64% | 35.52% |
MORA | 22.33% | 11.64% | 35.4% |
FALUN | 22.06% | 11.64% | 35.13% |
BORLÄNGE | 22.41% | 11.64% | 35.48% |
SÄTER | 22.32% | 11.64% | 35.39% |
HEDEMORA | 22.16% | 11.64% | 35.23% |
AVESTA | 21.96% | 11.64% | 35.03% |
LUDVIKA | 22.06% | 11.64% | 35.13% |
OCKELBO | 22.76% | 11.51% | 35.61% |
HOFORS | 22.86% | 11.51% | 35.71% |
OVANÅKER | 21.86% | 11.51% | 34.71% |
NORDANSTIG | 22.51% | 11.51% | 35.36% |
LJUSDAL | 22.36% | 11.51% | 35.21% |
GÄVLE | 22.26% | 11.51% | 35.11% |
SANDVIKEN | 21.61% | 11.51% | 34.46% |
SÖDERHAMN | 21.66% | 11.51% | 34.51% |
BOLLNÄS | 21.86% | 11.51% | 34.71% |
HUDIKSVALL | 21.61% | 11.51% | 34.46% |
ÅNGE | 23.33% | 11.29% | 36.28% |
TIMRÅ | 23.19% | 11.29% | 36.14% |
HÄRNÖSAND | 23.34% | 11.29% | 36.29% |
SUNDSVALL | 22.59% | 11.29% | 35.54% |
KRAMFORS | 23.14% | 11.29% | 36.09% |
SOLLEFTEÅ | 23.39% | 11.29% | 36.34% |
ÖRNSKÖLDSVIK | 22.71% | 11.29% | 35.66% |
RAGUNDA | 23.22% | 11.7% | 36.59% |
BRÄCKE | 23.39% | 11.7% | 36.76% |
KROKOM | 22.17% | 11.7% | 35.54% |
STRÖMSUND | 23.22% | 11.7% | 36.59% |
ÅRE | 22.22% | 11.7% | 35.59% |
BERG | 22.52% | 11.7% | 35.89% |
HÄRJEDALEN | 22.47% | 11.7% | 35.84% |
ÖSTERSUND | 22.02% | 11.7% | 35.39% |
NORDMALING | 23.25% | 11.35% | 35.98% |
BJURHOLM | 23.15% | 11.35% | 35.88% |
VINDELN | 23.35% | 11.35% | 36.08% |
ROBERTSFORS | 23.15% | 11.35% | 35.88% |
NORSJÖ | 23.35% | 11.35% | 36.08% |
MALÅ | 23.35% | 11.35% | 36.08% |
STORUMAN | 23.1% | 11.35% | 35.83% |
SORSELE | 23.6% | 11.35% | 36.33% |
DOROTEA | 23.8% | 11.35% | 36.53% |
VÄNNÄS | 23.35% | 11.35% | 36.08% |
VILHELMINA | 23.4% | 11.35% | 36.13% |
ÅSELE | 23.6% | 11.35% | 36.33% |
UMEÅ | 22.8% | 11.35% | 35.53% |
LYCKSELE | 23.05% | 11.35% | 35.78% |
SKELLEFTEÅ | 22.6% | 11.35% | 35.33% |
ARVIDSJAUR | 22.8% | 11.34% | 35.41% |
ARJEPLOG | 23.5% | 11.34% | 36.11% |
JOKKMOKK | 22.95% | 11.34% | 35.56% |
ÖVERKALIX | 22.8% | 11.34% | 35.41% |
KALIX | 22.55% | 11.34% | 35.16% |
ÖVERTORNEÅ | 21.75% | 11.34% | 34.36% |
PAJALA | 23.4% | 11.34% | 36.01% |
GÄLLIVARE | 22.55% | 11.34% | 35.16% |
ÄLVSBYN | 22.45% | 11.34% | 35.06% |
LULEÅ | 22.5% | 11.34% | 35.11% |
PITEÅ | 22.25% | 11.34% | 34.86% |
BODEN | 22.6% | 11.34% | 35.21% |
HAPARANDA | 22.5% | 11.34% | 35.11% |
KIRUNA | 23.05% | 11.34% | 35.66% |