Beräkna Nettolönen i Sater kommun
- Hem
- Beräkna Lön Efter Skatt, Nettolön
Skattetrycket i Säter kommun
Säter kommun, belägen i Dalarna, har en kommunalskatt på 22.32%, en landstingsskatt på 11.64%, och en begravningsavgift på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer även en kyrkoavgift på 1.43%. Det totala skattetrycket exklusive kyrkoavgiften är således 33.96%.
Hur skatteintäkterna används
Skatteintäkterna i Säter kommun används för att finansiera en rad olika tjänster och verksamheter som är viktiga för invånarna. En stor del av budgeten går till utbildning och barnomsorg, vilket inkluderar grundskolor, förskolor och fritidshem. Även äldreomsorg och socialtjänst är betydande utgiftsposter, som säkerställer att äldre och behövande får den vård och stöd de behöver.
Utöver detta går en del av skatteintäkterna till infrastruktur och samhällsbyggnad, såsom underhåll av vägar, parker och offentliga byggnader. Kultur och fritid är också viktiga områden som får stöd, vilket inkluderar bibliotek, idrottsanläggningar och olika kulturprojekt.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Säter kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En åldrande befolkning innebär ökade kostnader för äldreomsorg, medan en minskande andel yrkesverksamma kan leda till minskade skatteintäkter. Dessutom finns det behov av att investera i infrastruktur och bostadsbyggande för att möta framtida behov.
Trots dessa utmaningar finns det också möjligheter. Säter har potential att locka nya invånare och företag genom att satsa på en attraktiv boendemiljö och goda kommunikationer. Investeringar i utbildning och innovation kan också bidra till en hållbar ekonomisk utveckling.
Levnadsstandard och kvalitet i kommunen
Levnadsstandarden i Säter kommun är generellt sett god. Invånarna har tillgång till bra skolor, sjukvård och sociala tjänster. Kommunen erbjuder också en rik kultur- och fritidsverksamhet, vilket bidrar till en hög livskvalitet.
Samtidigt kan det höga skattetrycket påverka privatpersoners ekonomi. Med en total skattesats på 33.96% exklusive kyrkoavgiften, och 35.39% inklusive kyrkoavgiften, blir det mindre kvar i plånboken för invånarna. Detta kan påverka konsumtionsmönster och sparande, vilket i sin tur kan ha effekter på den lokala ekonomin.
För att få en bättre bild av hur skattetrycket påverkar din ekonomi kan du använda vår skattekalkylator för att beräkna din nettolön utifrån din bruttolön.
Sammanfattningsvis erbjuder Säter kommun en god levnadsstandard och kvalitet på sina tjänster, men står inför ekonomiska utmaningar som kräver strategiska satsningar och investeringar för att säkerställa en hållbar framtid.
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+2 963 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Säter är 22.32%
-8 571 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.63%
-4 466 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 509 300 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Säterbygden stift (i din kommun) 0.28%
-96 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
29 630 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
22 236 kr
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+2 984 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Säter är 22.32%
-8 571 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.63%
-4 466 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 523 200 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Säterbygden stift (i din kommun) 0.28%
-96 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
29 652 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
22 214 kr
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+3 035 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Säter är 22.32%
-8 571 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.63%
-4 466 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 540 700 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Säterbygden stift (i din kommun) 0.28%
-100 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
29 699 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
22 167 kr
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+3 340 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Säter är 22.32%
-8 571 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.63%
-4 466 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 598 500 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Säterbygden stift (i din kommun) 0.28%
-100 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
30 004 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
21 861 kr
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+3 778 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Säter är 22.32%
-8 571 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.64%
-4 470 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 598 500 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Säterbygden stift (i din kommun) 0.28%
-108 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
30 430 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
21 436 kr
stdClass Object ( [grundAvdrag] => 2525 [kommunalskatt] => 5328.9 [landstingsskatt] => 2779.05 [kyrkoskatt] => [begravningsavgift] => 66.85 [arbetsgivaravgift] => 7501.525 [statligSkatt] => 0 [jobbskatteavdrag] => 2692.6973994 [beskattningsbarInkomst] => 23875 [nettolon] => 20917.8973994 [landsting] => 11.64 [bruttolon] => 26400 [area_name] => SÄTER [kommun] => SATER [skiktgrans] => 598500 [aiArticle] => App\Models\Article Object ( [connection:protected] => mysql [table:protected] => articles [primaryKey:protected] => id [keyType:protected] => int [incrementing] => 1 [with:protected] => Array ( ) [withCount:protected] => Array ( ) [preventsLazyLoading] => [perPage:protected] => 15 [exists] => 1 [wasRecentlyCreated] => [escapeWhenCastingToString:protected] => [attributes:protected] => Array ( [id] => 13346 [kategori] => kommun [short_code] => SÄTER [artikel] =>Skattetrycket i Säter kommun
Säter kommun, belägen i Dalarna, har en kommunalskatt på 22.32%, en landstingsskatt på 11.64%, och en begravningsavgift på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer även en kyrkoavgift på 1.43%. Det totala skattetrycket exklusive kyrkoavgiften är således 33.96%.
Hur skatteintäkterna används
Skatteintäkterna i Säter kommun används för att finansiera en rad olika tjänster och verksamheter som är viktiga för invånarna. En stor del av budgeten går till utbildning och barnomsorg, vilket inkluderar grundskolor, förskolor och fritidshem. Även äldreomsorg och socialtjänst är betydande utgiftsposter, som säkerställer att äldre och behövande får den vård och stöd de behöver.
Utöver detta går en del av skatteintäkterna till infrastruktur och samhällsbyggnad, såsom underhåll av vägar, parker och offentliga byggnader. Kultur och fritid är också viktiga områden som får stöd, vilket inkluderar bibliotek, idrottsanläggningar och olika kulturprojekt.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Säter kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En åldrande befolkning innebär ökade kostnader för äldreomsorg, medan en minskande andel yrkesverksamma kan leda till minskade skatteintäkter. Dessutom finns det behov av att investera i infrastruktur och bostadsbyggande för att möta framtida behov.
Trots dessa utmaningar finns det också möjligheter. Säter har potential att locka nya invånare och företag genom att satsa på en attraktiv boendemiljö och goda kommunikationer. Investeringar i utbildning och innovation kan också bidra till en hållbar ekonomisk utveckling.
Levnadsstandard och kvalitet i kommunen
Levnadsstandarden i Säter kommun är generellt sett god. Invånarna har tillgång till bra skolor, sjukvård och sociala tjänster. Kommunen erbjuder också en rik kultur- och fritidsverksamhet, vilket bidrar till en hög livskvalitet.
Samtidigt kan det höga skattetrycket påverka privatpersoners ekonomi. Med en total skattesats på 33.96% exklusive kyrkoavgiften, och 35.39% inklusive kyrkoavgiften, blir det mindre kvar i plånboken för invånarna. Detta kan påverka konsumtionsmönster och sparande, vilket i sin tur kan ha effekter på den lokala ekonomin.
För att få en bättre bild av hur skattetrycket påverkar din ekonomi kan du använda vår skattekalkylator för att beräkna din nettolön utifrån din bruttolön.
Sammanfattningsvis erbjuder Säter kommun en god levnadsstandard och kvalitet på sina tjänster, men står inför ekonomiska utmaningar som kräver strategiska satsningar och investeringar för att säkerställa en hållbar framtid.
[kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 21:56:35 [updated_at] => 2024-05-23 21:56:46 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_202057_image.jpg [artikel_eng] =>Tax Burden in Säter Municipality
Säter Municipality, located in Dalarna, has a municipal tax rate of 22.32%, a county council tax rate of 11.64%, and a burial fee of 0.28%. For members of the Swedish Church, an additional church fee of 1.43% applies. The total tax burden excluding the church fee is therefore 33.96%.
Use of Tax Revenues
Tax revenues in Säter Municipality are used to finance a range of services and activities that are important for residents. A large portion of the budget goes towards education and childcare, including primary schools, preschools, and after-school centers. Elderly care and social services are also significant expenses, ensuring that the elderly and those in need receive the care and support they require.
In addition, some of the tax revenues are allocated to infrastructure and community development, such as road maintenance, parks, and public buildings. Culture and leisure are also important areas that receive support, including libraries, sports facilities, and various cultural projects.
Economic Challenges and Opportunities
Säter Municipality faces several economic challenges. An aging population entails increased costs for elderly care, while a decreasing proportion of working-age individuals can lead to reduced tax revenues. Moreover, there is a need to invest in infrastructure and housing construction to meet future demands.
Despite these challenges, there are also opportunities. Säter has the potential to attract new residents and businesses by focusing on an attractive living environment and good transportation connections. Investments in education and innovation can also contribute to sustainable economic development.
Standard of Living and Quality in the Municipality
The standard of living in Säter Municipality is generally high. Residents have access to quality schools, healthcare, and social services. The municipality also offers a rich cultural and recreational program, enhancing overall quality of life.
However, the high tax burden may impact individuals' finances. With a total tax rate of 33.96% excluding the church fee, and 35.39% including the church fee, residents have less disposable income. This could affect consumption patterns and savings, subsequently influencing the local economy.
To gain a better understanding of how the tax burden affects your finances, you can use our tax calculator to estimate your net salary based on your gross income.
In summary, Säter Municipality offers a high standard of living and quality services but faces economic challenges that require strategic investments to ensure a sustainable future.
[ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Säter kommun: En översikt [description] => Läs om skattetrycket i Säter kommun, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet i kommunen. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Säter Municipality: An Overview [description_eng] => Read about the tax burden in Säter Municipality, how tax revenues are used, economic challenges and opportunities, and the standard of living and quality in the municipality. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [original:protected] => Array ( [id] => 13346 [kategori] => kommun [short_code] => SÄTER [artikel] =>Skattetrycket i Säter kommun
Säter kommun, belägen i Dalarna, har en kommunalskatt på 22.32%, en landstingsskatt på 11.64%, och en begravningsavgift på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer även en kyrkoavgift på 1.43%. Det totala skattetrycket exklusive kyrkoavgiften är således 33.96%.
Hur skatteintäkterna används
Skatteintäkterna i Säter kommun används för att finansiera en rad olika tjänster och verksamheter som är viktiga för invånarna. En stor del av budgeten går till utbildning och barnomsorg, vilket inkluderar grundskolor, förskolor och fritidshem. Även äldreomsorg och socialtjänst är betydande utgiftsposter, som säkerställer att äldre och behövande får den vård och stöd de behöver.
Utöver detta går en del av skatteintäkterna till infrastruktur och samhällsbyggnad, såsom underhåll av vägar, parker och offentliga byggnader. Kultur och fritid är också viktiga områden som får stöd, vilket inkluderar bibliotek, idrottsanläggningar och olika kulturprojekt.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Säter kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En åldrande befolkning innebär ökade kostnader för äldreomsorg, medan en minskande andel yrkesverksamma kan leda till minskade skatteintäkter. Dessutom finns det behov av att investera i infrastruktur och bostadsbyggande för att möta framtida behov.
Trots dessa utmaningar finns det också möjligheter. Säter har potential att locka nya invånare och företag genom att satsa på en attraktiv boendemiljö och goda kommunikationer. Investeringar i utbildning och innovation kan också bidra till en hållbar ekonomisk utveckling.
Levnadsstandard och kvalitet i kommunen
Levnadsstandarden i Säter kommun är generellt sett god. Invånarna har tillgång till bra skolor, sjukvård och sociala tjänster. Kommunen erbjuder också en rik kultur- och fritidsverksamhet, vilket bidrar till en hög livskvalitet.
Samtidigt kan det höga skattetrycket påverka privatpersoners ekonomi. Med en total skattesats på 33.96% exklusive kyrkoavgiften, och 35.39% inklusive kyrkoavgiften, blir det mindre kvar i plånboken för invånarna. Detta kan påverka konsumtionsmönster och sparande, vilket i sin tur kan ha effekter på den lokala ekonomin.
För att få en bättre bild av hur skattetrycket påverkar din ekonomi kan du använda vår skattekalkylator för att beräkna din nettolön utifrån din bruttolön.
Sammanfattningsvis erbjuder Säter kommun en god levnadsstandard och kvalitet på sina tjänster, men står inför ekonomiska utmaningar som kräver strategiska satsningar och investeringar för att säkerställa en hållbar framtid.
{"meta":{"title": "Skattetrycket i Säter kommun: En översikt","description": "Läs om skattetrycket i Säter kommun, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet i kommunen."}} [kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 21:56:35 [updated_at] => 2024-05-23 21:56:46 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_202057_image.jpg [artikel_eng] =>Tax Burden in Säter Municipality
Säter Municipality, located in Dalarna, has a municipal tax rate of 22.32%, a county council tax rate of 11.64%, and a burial fee of 0.28%. For members of the Swedish Church, an additional church fee of 1.43% applies. The total tax burden excluding the church fee is therefore 33.96%.
Use of Tax Revenues
Tax revenues in Säter Municipality are used to finance a range of services and activities that are important for residents. A large portion of the budget goes towards education and childcare, including primary schools, preschools, and after-school centers. Elderly care and social services are also significant expenses, ensuring that the elderly and those in need receive the care and support they require.
In addition, some of the tax revenues are allocated to infrastructure and community development, such as road maintenance, parks, and public buildings. Culture and leisure are also important areas that receive support, including libraries, sports facilities, and various cultural projects.
Economic Challenges and Opportunities
Säter Municipality faces several economic challenges. An aging population entails increased costs for elderly care, while a decreasing proportion of working-age individuals can lead to reduced tax revenues. Moreover, there is a need to invest in infrastructure and housing construction to meet future demands.
Despite these challenges, there are also opportunities. Säter has the potential to attract new residents and businesses by focusing on an attractive living environment and good transportation connections. Investments in education and innovation can also contribute to sustainable economic development.
Standard of Living and Quality in the Municipality
The standard of living in Säter Municipality is generally high. Residents have access to quality schools, healthcare, and social services. The municipality also offers a rich cultural and recreational program, enhancing overall quality of life.
However, the high tax burden may impact individuals' finances. With a total tax rate of 33.96% excluding the church fee, and 35.39% including the church fee, residents have less disposable income. This could affect consumption patterns and savings, subsequently influencing the local economy.
To gain a better understanding of how the tax burden affects your finances, you can use our tax calculator to estimate your net salary based on your gross income.
In summary, Säter Municipality offers a high standard of living and quality services but faces economic challenges that require strategic investments to ensure a sustainable future.
{"meta":{"title": "Tax Burden in Säter Municipality: An Overview","description": "Read about the tax burden in Säter Municipality, how tax revenues are used, economic challenges and opportunities, and the standard of living and quality in the municipality."}} [ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Säter kommun: En översikt [description] => Läs om skattetrycket i Säter kommun, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet i kommunen. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Säter Municipality: An Overview [description_eng] => Read about the tax burden in Säter Municipality, how tax revenues are used, economic challenges and opportunities, and the standard of living and quality in the municipality. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [changes:protected] => Array ( ) [casts:protected] => Array ( ) [classCastCache:protected] => Array ( ) [attributeCastCache:protected] => Array ( ) [dateFormat:protected] => [appends:protected] => Array ( ) [dispatchesEvents:protected] => Array ( ) [observables:protected] => Array ( ) [relations:protected] => Array ( ) [touches:protected] => Array ( ) [timestamps] => 1 [usesUniqueIds] => [hidden:protected] => Array ( ) [visible:protected] => Array ( ) [fillable:protected] => Array ( ) [guarded:protected] => Array ( ) ) ) stdClass Object ( [grundAvdrag] => 3325 [kommunalskatt] => 1762.164 [landstingsskatt] => 918.978 [kyrkoskatt] => [begravningsavgift] => 22.106 [arbetsgivaravgift] => 2480.609 [statligSkatt] => 0 [jobbskatteavdrag] => 1269.4191683 [beskattningsbarInkomst] => 7895 [nettolon] => 9786.1711683 [landsting] => 11.64 [bruttolon] => 11220 [area_name] => SÄTER [kommun] => SATER [skiktgrans] => 598500 [aiArticle] => App\Models\Article Object ( [connection:protected] => mysql [table:protected] => articles [primaryKey:protected] => id [keyType:protected] => int [incrementing] => 1 [with:protected] => Array ( ) [withCount:protected] => Array ( ) [preventsLazyLoading] => [perPage:protected] => 15 [exists] => 1 [wasRecentlyCreated] => [escapeWhenCastingToString:protected] => [attributes:protected] => Array ( [id] => 13346 [kategori] => kommun [short_code] => SÄTER [artikel] =>Skattetrycket i Säter kommun
Säter kommun, belägen i Dalarna, har en kommunalskatt på 22.32%, en landstingsskatt på 11.64%, och en begravningsavgift på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer även en kyrkoavgift på 1.43%. Det totala skattetrycket exklusive kyrkoavgiften är således 33.96%.
Hur skatteintäkterna används
Skatteintäkterna i Säter kommun används för att finansiera en rad olika tjänster och verksamheter som är viktiga för invånarna. En stor del av budgeten går till utbildning och barnomsorg, vilket inkluderar grundskolor, förskolor och fritidshem. Även äldreomsorg och socialtjänst är betydande utgiftsposter, som säkerställer att äldre och behövande får den vård och stöd de behöver.
Utöver detta går en del av skatteintäkterna till infrastruktur och samhällsbyggnad, såsom underhåll av vägar, parker och offentliga byggnader. Kultur och fritid är också viktiga områden som får stöd, vilket inkluderar bibliotek, idrottsanläggningar och olika kulturprojekt.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Säter kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En åldrande befolkning innebär ökade kostnader för äldreomsorg, medan en minskande andel yrkesverksamma kan leda till minskade skatteintäkter. Dessutom finns det behov av att investera i infrastruktur och bostadsbyggande för att möta framtida behov.
Trots dessa utmaningar finns det också möjligheter. Säter har potential att locka nya invånare och företag genom att satsa på en attraktiv boendemiljö och goda kommunikationer. Investeringar i utbildning och innovation kan också bidra till en hållbar ekonomisk utveckling.
Levnadsstandard och kvalitet i kommunen
Levnadsstandarden i Säter kommun är generellt sett god. Invånarna har tillgång till bra skolor, sjukvård och sociala tjänster. Kommunen erbjuder också en rik kultur- och fritidsverksamhet, vilket bidrar till en hög livskvalitet.
Samtidigt kan det höga skattetrycket påverka privatpersoners ekonomi. Med en total skattesats på 33.96% exklusive kyrkoavgiften, och 35.39% inklusive kyrkoavgiften, blir det mindre kvar i plånboken för invånarna. Detta kan påverka konsumtionsmönster och sparande, vilket i sin tur kan ha effekter på den lokala ekonomin.
För att få en bättre bild av hur skattetrycket påverkar din ekonomi kan du använda vår skattekalkylator för att beräkna din nettolön utifrån din bruttolön.
Sammanfattningsvis erbjuder Säter kommun en god levnadsstandard och kvalitet på sina tjänster, men står inför ekonomiska utmaningar som kräver strategiska satsningar och investeringar för att säkerställa en hållbar framtid.
[kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 21:56:35 [updated_at] => 2024-05-23 21:56:46 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_202057_image.jpg [artikel_eng] =>Tax Burden in Säter Municipality
Säter Municipality, located in Dalarna, has a municipal tax rate of 22.32%, a county council tax rate of 11.64%, and a burial fee of 0.28%. For members of the Swedish Church, an additional church fee of 1.43% applies. The total tax burden excluding the church fee is therefore 33.96%.
Use of Tax Revenues
Tax revenues in Säter Municipality are used to finance a range of services and activities that are important for residents. A large portion of the budget goes towards education and childcare, including primary schools, preschools, and after-school centers. Elderly care and social services are also significant expenses, ensuring that the elderly and those in need receive the care and support they require.
In addition, some of the tax revenues are allocated to infrastructure and community development, such as road maintenance, parks, and public buildings. Culture and leisure are also important areas that receive support, including libraries, sports facilities, and various cultural projects.
Economic Challenges and Opportunities
Säter Municipality faces several economic challenges. An aging population entails increased costs for elderly care, while a decreasing proportion of working-age individuals can lead to reduced tax revenues. Moreover, there is a need to invest in infrastructure and housing construction to meet future demands.
Despite these challenges, there are also opportunities. Säter has the potential to attract new residents and businesses by focusing on an attractive living environment and good transportation connections. Investments in education and innovation can also contribute to sustainable economic development.
Standard of Living and Quality in the Municipality
The standard of living in Säter Municipality is generally high. Residents have access to quality schools, healthcare, and social services. The municipality also offers a rich cultural and recreational program, enhancing overall quality of life.
However, the high tax burden may impact individuals' finances. With a total tax rate of 33.96% excluding the church fee, and 35.39% including the church fee, residents have less disposable income. This could affect consumption patterns and savings, subsequently influencing the local economy.
To gain a better understanding of how the tax burden affects your finances, you can use our tax calculator to estimate your net salary based on your gross income.
In summary, Säter Municipality offers a high standard of living and quality services but faces economic challenges that require strategic investments to ensure a sustainable future.
[ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Säter kommun: En översikt [description] => Läs om skattetrycket i Säter kommun, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet i kommunen. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Säter Municipality: An Overview [description_eng] => Read about the tax burden in Säter Municipality, how tax revenues are used, economic challenges and opportunities, and the standard of living and quality in the municipality. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [original:protected] => Array ( [id] => 13346 [kategori] => kommun [short_code] => SÄTER [artikel] =>Skattetrycket i Säter kommun
Säter kommun, belägen i Dalarna, har en kommunalskatt på 22.32%, en landstingsskatt på 11.64%, och en begravningsavgift på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer även en kyrkoavgift på 1.43%. Det totala skattetrycket exklusive kyrkoavgiften är således 33.96%.
Hur skatteintäkterna används
Skatteintäkterna i Säter kommun används för att finansiera en rad olika tjänster och verksamheter som är viktiga för invånarna. En stor del av budgeten går till utbildning och barnomsorg, vilket inkluderar grundskolor, förskolor och fritidshem. Även äldreomsorg och socialtjänst är betydande utgiftsposter, som säkerställer att äldre och behövande får den vård och stöd de behöver.
Utöver detta går en del av skatteintäkterna till infrastruktur och samhällsbyggnad, såsom underhåll av vägar, parker och offentliga byggnader. Kultur och fritid är också viktiga områden som får stöd, vilket inkluderar bibliotek, idrottsanläggningar och olika kulturprojekt.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Säter kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En åldrande befolkning innebär ökade kostnader för äldreomsorg, medan en minskande andel yrkesverksamma kan leda till minskade skatteintäkter. Dessutom finns det behov av att investera i infrastruktur och bostadsbyggande för att möta framtida behov.
Trots dessa utmaningar finns det också möjligheter. Säter har potential att locka nya invånare och företag genom att satsa på en attraktiv boendemiljö och goda kommunikationer. Investeringar i utbildning och innovation kan också bidra till en hållbar ekonomisk utveckling.
Levnadsstandard och kvalitet i kommunen
Levnadsstandarden i Säter kommun är generellt sett god. Invånarna har tillgång till bra skolor, sjukvård och sociala tjänster. Kommunen erbjuder också en rik kultur- och fritidsverksamhet, vilket bidrar till en hög livskvalitet.
Samtidigt kan det höga skattetrycket påverka privatpersoners ekonomi. Med en total skattesats på 33.96% exklusive kyrkoavgiften, och 35.39% inklusive kyrkoavgiften, blir det mindre kvar i plånboken för invånarna. Detta kan påverka konsumtionsmönster och sparande, vilket i sin tur kan ha effekter på den lokala ekonomin.
För att få en bättre bild av hur skattetrycket påverkar din ekonomi kan du använda vår skattekalkylator för att beräkna din nettolön utifrån din bruttolön.
Sammanfattningsvis erbjuder Säter kommun en god levnadsstandard och kvalitet på sina tjänster, men står inför ekonomiska utmaningar som kräver strategiska satsningar och investeringar för att säkerställa en hållbar framtid.
{"meta":{"title": "Skattetrycket i Säter kommun: En översikt","description": "Läs om skattetrycket i Säter kommun, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet i kommunen."}} [kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 21:56:35 [updated_at] => 2024-05-23 21:56:46 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_202057_image.jpg [artikel_eng] =>Tax Burden in Säter Municipality
Säter Municipality, located in Dalarna, has a municipal tax rate of 22.32%, a county council tax rate of 11.64%, and a burial fee of 0.28%. For members of the Swedish Church, an additional church fee of 1.43% applies. The total tax burden excluding the church fee is therefore 33.96%.
Use of Tax Revenues
Tax revenues in Säter Municipality are used to finance a range of services and activities that are important for residents. A large portion of the budget goes towards education and childcare, including primary schools, preschools, and after-school centers. Elderly care and social services are also significant expenses, ensuring that the elderly and those in need receive the care and support they require.
In addition, some of the tax revenues are allocated to infrastructure and community development, such as road maintenance, parks, and public buildings. Culture and leisure are also important areas that receive support, including libraries, sports facilities, and various cultural projects.
Economic Challenges and Opportunities
Säter Municipality faces several economic challenges. An aging population entails increased costs for elderly care, while a decreasing proportion of working-age individuals can lead to reduced tax revenues. Moreover, there is a need to invest in infrastructure and housing construction to meet future demands.
Despite these challenges, there are also opportunities. Säter has the potential to attract new residents and businesses by focusing on an attractive living environment and good transportation connections. Investments in education and innovation can also contribute to sustainable economic development.
Standard of Living and Quality in the Municipality
The standard of living in Säter Municipality is generally high. Residents have access to quality schools, healthcare, and social services. The municipality also offers a rich cultural and recreational program, enhancing overall quality of life.
However, the high tax burden may impact individuals' finances. With a total tax rate of 33.96% excluding the church fee, and 35.39% including the church fee, residents have less disposable income. This could affect consumption patterns and savings, subsequently influencing the local economy.
To gain a better understanding of how the tax burden affects your finances, you can use our tax calculator to estimate your net salary based on your gross income.
In summary, Säter Municipality offers a high standard of living and quality services but faces economic challenges that require strategic investments to ensure a sustainable future.
{"meta":{"title": "Tax Burden in Säter Municipality: An Overview","description": "Read about the tax burden in Säter Municipality, how tax revenues are used, economic challenges and opportunities, and the standard of living and quality in the municipality."}} [ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Säter kommun: En översikt [description] => Läs om skattetrycket i Säter kommun, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet i kommunen. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Säter Municipality: An Overview [description_eng] => Read about the tax burden in Säter Municipality, how tax revenues are used, economic challenges and opportunities, and the standard of living and quality in the municipality. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [changes:protected] => Array ( ) [casts:protected] => Array ( ) [classCastCache:protected] => Array ( ) [attributeCastCache:protected] => Array ( ) [dateFormat:protected] => [appends:protected] => Array ( ) [dispatchesEvents:protected] => Array ( ) [observables:protected] => Array ( ) [relations:protected] => Array ( ) [touches:protected] => Array ( ) [timestamps] => 1 [usesUniqueIds] => [hidden:protected] => Array ( ) [visible:protected] => Array ( ) [fillable:protected] => Array ( ) [guarded:protected] => Array ( ) ) )
Kommun | Kommunal | Landsting | Total |
---|---|---|---|
UPPLANDS VÄSBY | 19.42% | 12.38% | 32.81% |
VALLENTUNA | 18.9% | 12.38% | 32.29% |
ÖSTERÅKER | 16.6% | 12.38% | 29.99% |
VÄRMDÖ | 18.98% | 12.38% | 32.37% |
JÄRFÄLLA | 19.24% | 12.38% | 32.63% |
EKERÖ | 19.22% | 12.38% | 32.61% |
HUDDINGE | 19.47% | 12.38% | 32.86% |
BOTKYRKA | 20.15% | 12.38% | 33.54% |
SALEM | 19.67% | 12.38% | 33.06% |
HANINGE | 19.68% | 12.38% | 33.07% |
TYRESÖ | 19.5% | 12.38% | 32.89% |
UPPLANDS-BRO | 19.4% | 12.38% | 32.79% |
NYKVARN | 19.97% | 12.38% | 33.36% |
TÄBY | 17.55% | 12.38% | 30.94% |
DANDERYD | 18.25% | 12.38% | 31.64% |
SOLLENTUNA | 18.12% | 12.38% | 31.51% |
STOCKHOLM | 17.98% | 12.38% | 31.37% |
SÖDERTÄLJE | 20.15% | 12.38% | 33.54% |
NACKA | 17.88% | 12.38% | 31.27% |
SUNDBYBERG | 19.25% | 12.38% | 32.64% |
SOLNA | 17.37% | 12.38% | 30.76% |
LIDINGÖ | 17.84% | 12.38% | 31.23% |
VAXHOLM | 19.3% | 12.38% | 32.69% |
NORRTÄLJE | 19.72% | 12.38% | 33.11% |
SIGTUNA | 20% | 12.38% | 33.39% |
NYNÄSHAMN | 19.85% | 12.38% | 33.24% |
HÅBO | 21.59% | 11.71% | 34.68% |
ÄLVKARLEBY | 22.69% | 11.71% | 35.78% |
KNIVSTA | 20.91% | 11.71% | 34% |
HEBY | 22.5% | 11.71% | 35.59% |
TIERP | 21.29% | 11.71% | 34.38% |
UPPSALA | 21.14% | 11.71% | 34.23% |
ENKÖPING | 21.34% | 11.71% | 34.43% |
ÖSTHAMMAR | 21.69% | 11.71% | 34.78% |
VINGÅKER | 22.67% | 10.83% | 34.88% |
GNESTA | 22.12% | 10.83% | 34.33% |
NYKÖPING | 21.42% | 10.83% | 33.63% |
OXELÖSUND | 22.22% | 10.83% | 34.43% |
FLEN | 22.27% | 10.83% | 34.48% |
KATRINEHOLM | 22.12% | 10.83% | 34.33% |
ESKILSTUNA | 22.02% | 10.83% | 34.23% |
STRÄNGNÄS | 21.67% | 10.83% | 33.88% |
TROSA | 21.4% | 10.83% | 33.61% |
ÖDESHÖG | 22.6% | 11.55% | 35.56% |
YDRE | 22.55% | 11.55% | 35.51% |
KINDA | 21.45% | 11.55% | 34.41% |
BOXHOLM | 21.82% | 11.55% | 34.78% |
ÅTVIDABERG | 22.39% | 11.55% | 35.35% |
FINSPÅNG | 22.15% | 11.55% | 35.11% |
VALDEMARSVIK | 22.48% | 11.55% | 35.44% |
LINKÖPING | 20.2% | 11.55% | 33.16% |
NORRKÖPING | 21.75% | 11.55% | 34.71% |
SÖDERKÖPING | 21.98% | 11.55% | 34.94% |
MOTALA | 21.7% | 11.55% | 34.66% |
VADSTENA | 22.8% | 11.55% | 35.76% |
MJÖLBY | 21.9% | 11.55% | 34.86% |
ANEBY | 22.09% | 11.76% | 35.31% |
GNOSJÖ | 22.24% | 11.76% | 35.46% |
MULLSJÖ | 22.34% | 11.76% | 35.56% |
HABO | 22.17% | 11.76% | 35.39% |
GISLAVED | 21.99% | 11.76% | 35.21% |
VAGGERYD | 21.49% | 11.76% | 34.71% |
JÖNKÖPING | 21.64% | 11.76% | 34.86% |
NÄSSJÖ | 22.54% | 11.76% | 35.76% |
VÄRNAMO | 21.52% | 11.76% | 34.74% |
SÄVSJÖ | 21.92% | 11.76% | 35.14% |
VETLANDA | 22.01% | 11.76% | 35.23% |
EKSJÖ | 22.26% | 11.76% | 35.48% |
TRANÅS | 22.01% | 11.76% | 35.23% |
UPPVIDINGE | 21.8% | 12% | 35.25% |
LESSEBO | 21.81% | 12% | 35.26% |
TINGSRYD | 22% | 12% | 35.45% |
ALVESTA | 21.42% | 12% | 34.87% |
ÄLMHULT | 21.86% | 12% | 35.31% |
MARKARYD | 21.31% | 12% | 34.76% |
VÄXJÖ | 20.19% | 12% | 33.64% |
LJUNGBY | 21.07% | 12% | 34.52% |
HÖGSBY | 22.21% | 11.86% | 35.59% |
TORSÅS | 21.93% | 11.86% | 35.31% |
MÖRBYLÅNGA | 22.21% | 11.86% | 35.59% |
HULTSFRED | 21.91% | 11.86% | 35.29% |
MÖNSTERÅS | 22.21% | 11.86% | 35.59% |
EMMABODA | 21.96% | 11.86% | 35.34% |
KALMAR | 21.81% | 11.86% | 35.19% |
NYBRO | 22.33% | 11.86% | 35.71% |
OSKARSHAMN | 22.35% | 11.86% | 35.73% |
VÄSTERVIK | 21.16% | 11.86% | 34.54% |
VIMMERBY | 22.36% | 11.86% | 35.74% |
BORGHOLM | 21.58% | 11.86% | 34.96% |
GOTLAND | 33.6% | 0% | 35.48% |
OLOFSTRÖM | 21.71% | 12.04% | 35.07% |
KARLSKRONA | 21.65% | 12.04% | 35.01% |
RONNEBY | 21.64% | 12.04% | 35% |
KARLSHAMN | 22.23% | 12.04% | 35.59% |
SÖLVESBORG | 21.82% | 12.04% | 35.18% |
SVALÖV | 20.74% | 11.18% | 33.24% |
STAFFANSTORP | 19.09% | 11.18% | 31.59% |
BURLÖV | 20.09% | 11.18% | 32.59% |
VELLINGE | 18.5% | 11.18% | 31% |
ÖSTRA GÖINGE | 20.99% | 11.18% | 33.49% |
ÖRKELLJUNGA | 19.06% | 11.18% | 31.56% |
BJUV | 20.99% | 11.18% | 33.49% |
KÄVLINGE | 18.51% | 11.18% | 31.01% |
LOMMA | 19.64% | 11.18% | 32.14% |
SVEDALA | 20.24% | 11.18% | 32.74% |
SKURUP | 20.42% | 11.18% | 32.92% |
SJÖBO | 20.92% | 11.18% | 33.42% |
HÖRBY | 21.08% | 11.18% | 33.58% |
HÖÖR | 21.75% | 11.18% | 34.25% |
TOMELILLA | 20.61% | 11.18% | 33.11% |
BROMÖLLA | 22.56% | 11.18% | 35.06% |
OSBY | 22.81% | 11.18% | 35.31% |
PERSTORP | 20.81% | 11.18% | 33.31% |
KLIPPAN | 20.75% | 11.18% | 33.25% |
ÅSTORP | 20.29% | 11.18% | 32.79% |
BÅSTAD | 20.23% | 11.18% | 32.73% |
MALMÖ | 21.24% | 11.18% | 33.74% |
LUND | 21.24% | 11.18% | 33.74% |
LANDSKRONA | 20.24% | 11.18% | 32.74% |
HELSINGBORG | 20.21% | 11.18% | 32.71% |
HÖGANÄS | 19.73% | 11.18% | 32.23% |
ESLÖV | 20.54% | 11.18% | 33.04% |
YSTAD | 20.11% | 11.18% | 32.61% |
TRELLEBORG | 20.4% | 11.18% | 32.9% |
KRISTIANSTAD | 21.46% | 11.18% | 33.96% |
SIMRISHAMN | 20.51% | 11.18% | 33.01% |
ÄNGELHOLM | 20.29% | 11.18% | 32.79% |
HÄSSLEHOLM | 21.2% | 11.18% | 33.7% |
HYLTE | 22.45% | 11.4% | 35.28% |
HALMSTAD | 20.98% | 11.4% | 33.81% |
LAHOLM | 21.4% | 11.4% | 34.23% |
FALKENBERG | 21.1% | 11.4% | 33.93% |
VARBERG | 20.33% | 11.4% | 33.16% |
KUNGSBACKA | 21.33% | 11.4% | 34.16% |
HÄRRYDA | 20.5% | 11.48% | 33.33% |
PARTILLE | 19.96% | 11.48% | 32.79% |
ÖCKERÖ | 21.56% | 11.48% | 34.39% |
STENUNGSUND | 21.64% | 11.48% | 34.47% |
TJÖRN | 21.71% | 11.48% | 34.54% |
ORUST | 22.46% | 11.48% | 35.29% |
SOTENÄS | 21.99% | 11.48% | 34.82% |
MUNKEDAL | 23.38% | 11.48% | 36.21% |
TANUM | 21.56% | 11.48% | 34.39% |
DALS-ED | 23.21% | 11.48% | 36.04% |
FÄRGELANDA | 22.91% | 11.48% | 35.74% |
ALE | 21.87% | 11.48% | 34.7% |
LERUM | 20.65% | 11.48% | 33.48% |
VÅRGÅRDA | 21.61% | 11.48% | 34.44% |
BOLLEBYGD | 21.59% | 11.48% | 34.42% |
GRÄSTORP | 21.99% | 11.48% | 34.82% |
ESSUNGA | 21.57% | 11.48% | 34.4% |
KARLSBORG | 21.32% | 11.48% | 34.15% |
GULLSPÅNG | 22.49% | 11.48% | 35.32% |
TRANEMO | 21.5% | 11.48% | 34.33% |
BENGTSFORS | 22.92% | 11.48% | 35.75% |
MELLERUD | 22.6% | 11.48% | 35.43% |
LILLA EDET | 22.37% | 11.48% | 35.2% |
MARK | 21.51% | 11.48% | 34.34% |
SVENLJUNGA | 22.05% | 11.48% | 34.88% |
HERRLJUNGA | 21.94% | 11.48% | 34.77% |
VARA | 22.37% | 11.48% | 35.2% |
GÖTENE | 22.12% | 11.48% | 34.95% |
TIBRO | 21.71% | 11.48% | 34.54% |
TÖREBODA | 21.72% | 11.48% | 34.55% |
GÖTEBORG | 21.12% | 11.48% | 33.95% |
MÖLNDAL | 20.51% | 11.48% | 33.34% |
KUNGÄLV | 21.44% | 11.48% | 34.27% |
LYSEKIL | 22.46% | 11.48% | 35.29% |
UDDEVALLA | 22.16% | 11.48% | 34.99% |
STRÖMSTAD | 21.91% | 11.48% | 34.74% |
VÄNERSBORG | 22.21% | 11.48% | 35.04% |
TROLLHÄTTAN | 22.36% | 11.48% | 35.19% |
ALINGSÅS | 21.36% | 11.48% | 34.19% |
BORÅS | 21.31% | 11.48% | 34.14% |
ULRICEHAMN | 21.05% | 11.48% | 33.88% |
ÅMÅL | 22.46% | 11.48% | 35.29% |
MARIESTAD | 21.26% | 11.48% | 34.09% |
LIDKÖPING | 21.26% | 11.48% | 34.09% |
SKARA | 21.9% | 11.48% | 34.73% |
SKÖVDE | 21.61% | 11.48% | 34.44% |
HJO | 22% | 11.48% | 34.83% |
TIDAHOLM | 22.07% | 11.48% | 34.9% |
FALKÖPING | 21.95% | 11.48% | 34.78% |
KIL | 22.35% | 11.68% | 35.44% |
EDA | 22.27% | 11.68% | 35.36% |
TORSBY | 22.02% | 11.68% | 35.11% |
STORFORS | 22.7% | 11.68% | 35.79% |
HAMMARÖ | 22.92% | 11.68% | 36.01% |
MUNKFORS | 22.02% | 11.68% | 35.11% |
FORSHAGA | 22.35% | 11.68% | 35.44% |
GRUMS | 22.5% | 11.68% | 35.59% |
ÅRJÄNG | 21.97% | 11.68% | 35.06% |
SUNNE | 21.62% | 11.68% | 34.71% |
KARLSTAD | 21.27% | 11.68% | 34.36% |
KRISTINEHAMN | 21.97% | 11.68% | 35.06% |
FILIPSTAD | 22.27% | 11.68% | 35.36% |
HAGFORS | 22.02% | 11.68% | 35.11% |
ARVIKA | 21.75% | 11.68% | 34.84% |
SÄFFLE | 21.52% | 11.68% | 34.61% |
LEKEBERG | 22.43% | 12.3% | 36.05% |
LAXÅ | 22.18% | 12.3% | 35.8% |
HALLSBERG | 21.55% | 12.3% | 35.17% |
DEGERFORS | 23% | 12.3% | 36.62% |
HÄLLEFORS | 22.05% | 12.3% | 35.67% |
LJUSNARSBERG | 21.5% | 12.3% | 35.12% |
ÖREBRO | 21.35% | 12.3% | 34.97% |
KUMLA | 21.54% | 12.3% | 35.16% |
ASKERSUND | 21.85% | 12.3% | 35.47% |
KARLSKOGA | 22% | 12.3% | 35.62% |
NORA | 22.25% | 12.3% | 35.87% |
LINDESBERG | 22.3% | 12.3% | 35.92% |
SKINNSKATTEBERG | 22.46% | 10.88% | 34.67% |
SURAHAMMAR | 22.31% | 10.88% | 34.52% |
KUNGSÖR | 22.03% | 10.88% | 34.24% |
HALLSTAHAMMAR | 21.81% | 10.88% | 34.02% |
NORBERG | 22.66% | 10.88% | 34.87% |
VÄSTERÅS | 20.36% | 10.88% | 32.57% |
SALA | 22.31% | 10.88% | 34.52% |
FAGERSTA | 22.11% | 10.88% | 34.32% |
KÖPING | 22.16% | 10.88% | 34.37% |
ARBOGA | 22.41% | 10.88% | 34.62% |
VANSBRO | 22.29% | 11.64% | 35.36% |
MALUNG-SÄLEN | 22.56% | 11.64% | 35.63% |
GAGNEF | 22.28% | 11.64% | 35.35% |
LEKSAND | 21.81% | 11.64% | 34.88% |
RÄTTVIK | 21.81% | 11.64% | 34.88% |
ORSA | 22.31% | 11.64% | 35.38% |
ÄLVDALEN | 22.78% | 11.64% | 35.85% |
SMEDJEBACKEN | 22.45% | 11.64% | 35.52% |
MORA | 22.33% | 11.64% | 35.4% |
FALUN | 22.06% | 11.64% | 35.13% |
BORLÄNGE | 22.41% | 11.64% | 35.48% |
SÄTER | 22.32% | 11.64% | 35.39% |
HEDEMORA | 22.16% | 11.64% | 35.23% |
AVESTA | 21.96% | 11.64% | 35.03% |
LUDVIKA | 22.06% | 11.64% | 35.13% |
OCKELBO | 22.76% | 11.51% | 35.61% |
HOFORS | 22.86% | 11.51% | 35.71% |
OVANÅKER | 21.86% | 11.51% | 34.71% |
NORDANSTIG | 22.51% | 11.51% | 35.36% |
LJUSDAL | 22.36% | 11.51% | 35.21% |
GÄVLE | 22.26% | 11.51% | 35.11% |
SANDVIKEN | 21.61% | 11.51% | 34.46% |
SÖDERHAMN | 21.66% | 11.51% | 34.51% |
BOLLNÄS | 21.86% | 11.51% | 34.71% |
HUDIKSVALL | 21.61% | 11.51% | 34.46% |
ÅNGE | 23.33% | 11.29% | 36.28% |
TIMRÅ | 23.19% | 11.29% | 36.14% |
HÄRNÖSAND | 23.34% | 11.29% | 36.29% |
SUNDSVALL | 22.59% | 11.29% | 35.54% |
KRAMFORS | 23.14% | 11.29% | 36.09% |
SOLLEFTEÅ | 23.39% | 11.29% | 36.34% |
ÖRNSKÖLDSVIK | 22.71% | 11.29% | 35.66% |
RAGUNDA | 23.22% | 11.7% | 36.59% |
BRÄCKE | 23.39% | 11.7% | 36.76% |
KROKOM | 22.17% | 11.7% | 35.54% |
STRÖMSUND | 23.22% | 11.7% | 36.59% |
ÅRE | 22.22% | 11.7% | 35.59% |
BERG | 22.52% | 11.7% | 35.89% |
HÄRJEDALEN | 22.47% | 11.7% | 35.84% |
ÖSTERSUND | 22.02% | 11.7% | 35.39% |
NORDMALING | 23.25% | 11.35% | 35.98% |
BJURHOLM | 23.15% | 11.35% | 35.88% |
VINDELN | 23.35% | 11.35% | 36.08% |
ROBERTSFORS | 23.15% | 11.35% | 35.88% |
NORSJÖ | 23.35% | 11.35% | 36.08% |
MALÅ | 23.35% | 11.35% | 36.08% |
STORUMAN | 23.1% | 11.35% | 35.83% |
SORSELE | 23.6% | 11.35% | 36.33% |
DOROTEA | 23.8% | 11.35% | 36.53% |
VÄNNÄS | 23.35% | 11.35% | 36.08% |
VILHELMINA | 23.4% | 11.35% | 36.13% |
ÅSELE | 23.6% | 11.35% | 36.33% |
UMEÅ | 22.8% | 11.35% | 35.53% |
LYCKSELE | 23.05% | 11.35% | 35.78% |
SKELLEFTEÅ | 22.6% | 11.35% | 35.33% |
ARVIDSJAUR | 22.8% | 11.34% | 35.41% |
ARJEPLOG | 23.5% | 11.34% | 36.11% |
JOKKMOKK | 22.95% | 11.34% | 35.56% |
ÖVERKALIX | 22.8% | 11.34% | 35.41% |
KALIX | 22.55% | 11.34% | 35.16% |
ÖVERTORNEÅ | 21.75% | 11.34% | 34.36% |
PAJALA | 23.4% | 11.34% | 36.01% |
GÄLLIVARE | 22.55% | 11.34% | 35.16% |
ÄLVSBYN | 22.45% | 11.34% | 35.06% |
LULEÅ | 22.5% | 11.34% | 35.11% |
PITEÅ | 22.25% | 11.34% | 34.86% |
BODEN | 22.6% | 11.34% | 35.21% |
HAPARANDA | 22.5% | 11.34% | 35.11% |
KIRUNA | 23.05% | 11.34% | 35.66% |