Beräkna Nettolönen i Overkalix kommun
- Hem
- Beräkna Lön Efter Skatt, Nettolön
Skattetrycket i Överkalix kommun
Överkalix kommun är belägen i Norrbottens län och är känd för sin natursköna miljö och rika kulturarv. Men hur ser det ut med skattetrycket i kommunen, och hur påverkar det invånarnas ekonomi och levnadsstandard?
Kommunalskatt och Totalt Skattetryck
Skattesatsen i Överkalix kommun består av flera komponenter. Kommunalskatten uppgår till 22.8%, landstingsskatten till 11.34%, och begravningsavgiften är 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.27%. Det totala skattetrycket exklusive kyrkoavgiften är således 34.14%.
Användning av Skatteintäkter
Skatteintäkterna i Överkalix kommun används för att finansiera en rad olika tjänster och verksamheter som är viktiga för invånarnas vardag. En betydande del av budgeten går till utbildning och barnomsorg, vilket säkerställer att barn och ungdomar får en bra start i livet. Äldreomsorgen är också en prioriterad sektor, där resurser satsas på att ge äldre en trygg och värdig tillvaro.
Hälso- och sjukvård är en annan stor utgiftspost, där landstingsskatten spelar en avgörande roll. Dessutom används skatteintäkterna för att underhålla och förbättra infrastrukturen, såsom vägar och offentliga byggnader, samt för att stödja kultur- och fritidsaktiviteter.
Ekonomiska Utmaningar och Möjligheter
Överkalix kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En av de största är den demografiska utvecklingen, där en åldrande befolkning ökar trycket på äldreomsorgen och sjukvården. Detta kräver långsiktiga investeringar och effektiv resursfördelning för att möta behoven.
Samtidigt finns det ekonomiska möjligheter. Kommunen har potential att utveckla turismen tack vare sin natursköna miljö och kulturella attraktioner. Det finns också möjligheter att locka till sig nya invånare och företag genom att erbjuda en hög livskvalitet och goda förutsättningar för företagande.
Levnadsstandard och Kvalitet i Kommunen
Levnadsstandarden i Överkalix är generellt sett god, med tillgång till välfungerande skolor, vårdcentraler och fritidsaktiviteter. Den natursköna omgivningen erbjuder möjligheter till friluftsliv och rekreation, vilket bidrar till en hög livskvalitet.
Kvaliteten på de kommunala tjänsterna är överlag hög, men det finns alltid utrymme för förbättringar. Invånarnas upplevelser av service och stöd varierar, och kommunen arbetar kontinuerligt med att förbättra och effektivisera sina tjänster.
Effekter på Privatpersoners Ekonomi
Det höga skattetrycket i Överkalix innebär att en betydande del av invånarnas inkomster går till skatt. Detta kan påverka den disponibla inkomsten och därmed hushållens ekonomiska situation. För att få en tydligare bild av hur mycket som blir kvar i plånboken efter skatt kan du använda vår skattekalkylator, som beräknar nettolönen utifrån angiven bruttolön.
Det är viktigt att notera att även om skattetrycket är högt, så får invånarna tillgång till en rad viktiga tjänster och förmåner som finansieras av skatteintäkterna. Detta inkluderar utbildning, vård och omsorg, vilket bidrar till en trygg och stabil vardag.
Sammanfattningsvis är skattetrycket i Överkalix kommun högt, men det används för att finansiera viktiga samhällsfunktioner som bidrar till invånarnas välfärd och livskvalitet. Kommunen står inför både utmaningar och möjligheter, och hur dessa hanteras kommer att påverka framtiden för både invånare och kommunen som helhet.
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+2 979 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i överkalix är 22.8%
-8 755 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.34%
-4 355 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 509 300 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av överkalix stift (i din kommun) 0.28%
-96 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
29 573 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
22 292 kr
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+3 001 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i överkalix är 22.8%
-8 755 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.34%
-4 355 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 523 200 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av överkalix stift (i din kommun) 0.28%
-96 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
29 595 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
22 270 kr
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+3 052 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i överkalix är 22.8%
-8 755 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.34%
-4 355 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 540 700 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av överkalix stift (i din kommun) 0.28%
-100 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
29 643 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
22 223 kr
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+3 359 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i överkalix är 22.8%
-8 755 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.34%
-4 355 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 598 500 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av överkalix stift (i din kommun) 0.28%
-100 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
29 950 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
21 916 kr
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+3 798 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i överkalix är 22.8%
-8 755 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.34%
-4 355 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 598 500 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av överkalix stift (i din kommun) 0.28%
-108 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
30 380 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
21 485 kr
stdClass Object ( [grundAvdrag] => 2525 [kommunalskatt] => 5443.5 [landstingsskatt] => 2707.425 [kyrkoskatt] => [begravningsavgift] => 66.85 [arbetsgivaravgift] => 7501.525 [statligSkatt] => 0 [jobbskatteavdrag] => 2706.9696471 [beskattningsbarInkomst] => 23875 [nettolon] => 20889.1946471 [landsting] => 11.34 [bruttolon] => 26400 [area_name] => ÖVERKALIX [kommun] => OVERKALIX [skiktgrans] => 598500 [aiArticle] => App\Models\Article Object ( [connection:protected] => mysql [table:protected] => articles [primaryKey:protected] => id [keyType:protected] => int [incrementing] => 1 [with:protected] => Array ( ) [withCount:protected] => Array ( ) [preventsLazyLoading] => [perPage:protected] => 15 [exists] => 1 [wasRecentlyCreated] => [escapeWhenCastingToString:protected] => [attributes:protected] => Array ( [id] => 13392 [kategori] => kommun [short_code] => ÖVERKALIX [artikel] =>Skattetrycket i Överkalix kommun
Överkalix kommun är belägen i Norrbottens län och är känd för sin natursköna miljö och rika kulturarv. Men hur ser det ut med skattetrycket i kommunen, och hur påverkar det invånarnas ekonomi och levnadsstandard?
Kommunalskatt och Totalt Skattetryck
Skattesatsen i Överkalix kommun består av flera komponenter. Kommunalskatten uppgår till 22.8%, landstingsskatten till 11.34%, och begravningsavgiften är 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.27%. Det totala skattetrycket exklusive kyrkoavgiften är således 34.14%.
Användning av Skatteintäkter
Skatteintäkterna i Överkalix kommun används för att finansiera en rad olika tjänster och verksamheter som är viktiga för invånarnas vardag. En betydande del av budgeten går till utbildning och barnomsorg, vilket säkerställer att barn och ungdomar får en bra start i livet. Äldreomsorgen är också en prioriterad sektor, där resurser satsas på att ge äldre en trygg och värdig tillvaro.
Hälso- och sjukvård är en annan stor utgiftspost, där landstingsskatten spelar en avgörande roll. Dessutom används skatteintäkterna för att underhålla och förbättra infrastrukturen, såsom vägar och offentliga byggnader, samt för att stödja kultur- och fritidsaktiviteter.
Ekonomiska Utmaningar och Möjligheter
Överkalix kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En av de största är den demografiska utvecklingen, där en åldrande befolkning ökar trycket på äldreomsorgen och sjukvården. Detta kräver långsiktiga investeringar och effektiv resursfördelning för att möta behoven.
Samtidigt finns det ekonomiska möjligheter. Kommunen har potential att utveckla turismen tack vare sin natursköna miljö och kulturella attraktioner. Det finns också möjligheter att locka till sig nya invånare och företag genom att erbjuda en hög livskvalitet och goda förutsättningar för företagande.
Levnadsstandard och Kvalitet i Kommunen
Levnadsstandarden i Överkalix är generellt sett god, med tillgång till välfungerande skolor, vårdcentraler och fritidsaktiviteter. Den natursköna omgivningen erbjuder möjligheter till friluftsliv och rekreation, vilket bidrar till en hög livskvalitet.
Kvaliteten på de kommunala tjänsterna är överlag hög, men det finns alltid utrymme för förbättringar. Invånarnas upplevelser av service och stöd varierar, och kommunen arbetar kontinuerligt med att förbättra och effektivisera sina tjänster.
Effekter på Privatpersoners Ekonomi
Det höga skattetrycket i Överkalix innebär att en betydande del av invånarnas inkomster går till skatt. Detta kan påverka den disponibla inkomsten och därmed hushållens ekonomiska situation. För att få en tydligare bild av hur mycket som blir kvar i plånboken efter skatt kan du använda vår skattekalkylator, som beräknar nettolönen utifrån angiven bruttolön.
Det är viktigt att notera att även om skattetrycket är högt, så får invånarna tillgång till en rad viktiga tjänster och förmåner som finansieras av skatteintäkterna. Detta inkluderar utbildning, vård och omsorg, vilket bidrar till en trygg och stabil vardag.
Sammanfattningsvis är skattetrycket i Överkalix kommun högt, men det används för att finansiera viktiga samhällsfunktioner som bidrar till invånarnas välfärd och livskvalitet. Kommunen står inför både utmaningar och möjligheter, och hur dessa hanteras kommer att påverka framtiden för både invånare och kommunen som helhet.
[kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 22:21:09 [updated_at] => 2024-05-23 22:21:22 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_210405_image.jpg [artikel_eng] =>Tax Burden in Överkalix Municipality
Överkalix municipality is located in Norrbotten County and is known for its scenic environment and rich cultural heritage. But what does the tax burden look like in the municipality, and how does it affect the residents' economy and standard of living?
Municipal Tax and Total Tax Burden
The tax rate in Överkalix municipality consists of several components. The municipal tax amounts to 22.8%, the county council tax is 11.34%, and the burial fee is 0.28%. For those who are members of the Swedish Church, a church fee of 1.27% is added. The total tax burden excluding the church fee is thus 34.14%.
Use of Tax Revenues
Tax revenues in Överkalix municipality are used to finance a variety of services and activities that are important for residents' daily lives. A significant portion of the budget goes to education and childcare, ensuring that children and young people get a good start in life. Elderly care is also a prioritized sector, with resources being allocated to provide the elderly with a secure and dignified existence.
Healthcare is another major expense, where the county council tax plays a crucial role. In addition, tax revenues are used to maintain and improve infrastructure, such as roads and public buildings, and to support cultural and recreational activities.
Economic Challenges and Opportunities
Överkalix municipality faces several economic challenges. One of the biggest is the demographic development, where an aging population increases the pressure on elderly care and healthcare. This requires long-term investments and efficient resource allocation to meet the needs.
At the same time, there are economic opportunities. The municipality has the potential to develop tourism due to its scenic environment and cultural attractions. There are also opportunities to attract new residents and businesses by offering a high quality of life and good conditions for entrepreneurship.
Standard of Living and Quality in the Municipality
The standard of living in Överkalix is generally good, with access to well-functioning schools, health centers, and recreational activities. The scenic surroundings offer opportunities for outdoor activities and recreation, contributing to a high quality of life.
The quality of municipal services is generally high, but there is always room for improvement. Residents' experiences of service and support vary, and the municipality continuously works to improve and streamline its services.
Effects on Individuals' Finances
The high tax burden in Överkalix means that a significant portion of residents' incomes goes to taxes. This can affect disposable income and thus households' financial situations. To get a clearer picture of how much is left in the wallet after taxes, you can use our tax calculator, which calculates the net salary based on the specified gross salary.
It is important to note that even though the tax burden is high, residents have access to a range of important services and benefits funded by tax revenues. This includes education, healthcare, and social care, contributing to a secure and stable everyday life.
In summary, the tax burden in Överkalix municipality is high, but it is used to finance important societal functions that contribute to residents' well-being and quality of life. The municipality faces both challenges and opportunities, and how these are addressed will impact the future for both residents and the municipality as a whole.
[ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Överkalix kommun: En djupdykning [description] => Utforska skattetrycket i Överkalix kommun, inklusive skattesatser, användning av skatteintäkter, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Överkalix Municipality: A Deep Dive [description_eng] => Explore the tax burden in Överkalix municipality, including tax rates, use of tax revenues, economic challenges and opportunities, as well as standard of living and quality. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [original:protected] => Array ( [id] => 13392 [kategori] => kommun [short_code] => ÖVERKALIX [artikel] =>Skattetrycket i Överkalix kommun
Överkalix kommun är belägen i Norrbottens län och är känd för sin natursköna miljö och rika kulturarv. Men hur ser det ut med skattetrycket i kommunen, och hur påverkar det invånarnas ekonomi och levnadsstandard?
Kommunalskatt och Totalt Skattetryck
Skattesatsen i Överkalix kommun består av flera komponenter. Kommunalskatten uppgår till 22.8%, landstingsskatten till 11.34%, och begravningsavgiften är 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.27%. Det totala skattetrycket exklusive kyrkoavgiften är således 34.14%.
Användning av Skatteintäkter
Skatteintäkterna i Överkalix kommun används för att finansiera en rad olika tjänster och verksamheter som är viktiga för invånarnas vardag. En betydande del av budgeten går till utbildning och barnomsorg, vilket säkerställer att barn och ungdomar får en bra start i livet. Äldreomsorgen är också en prioriterad sektor, där resurser satsas på att ge äldre en trygg och värdig tillvaro.
Hälso- och sjukvård är en annan stor utgiftspost, där landstingsskatten spelar en avgörande roll. Dessutom används skatteintäkterna för att underhålla och förbättra infrastrukturen, såsom vägar och offentliga byggnader, samt för att stödja kultur- och fritidsaktiviteter.
Ekonomiska Utmaningar och Möjligheter
Överkalix kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En av de största är den demografiska utvecklingen, där en åldrande befolkning ökar trycket på äldreomsorgen och sjukvården. Detta kräver långsiktiga investeringar och effektiv resursfördelning för att möta behoven.
Samtidigt finns det ekonomiska möjligheter. Kommunen har potential att utveckla turismen tack vare sin natursköna miljö och kulturella attraktioner. Det finns också möjligheter att locka till sig nya invånare och företag genom att erbjuda en hög livskvalitet och goda förutsättningar för företagande.
Levnadsstandard och Kvalitet i Kommunen
Levnadsstandarden i Överkalix är generellt sett god, med tillgång till välfungerande skolor, vårdcentraler och fritidsaktiviteter. Den natursköna omgivningen erbjuder möjligheter till friluftsliv och rekreation, vilket bidrar till en hög livskvalitet.
Kvaliteten på de kommunala tjänsterna är överlag hög, men det finns alltid utrymme för förbättringar. Invånarnas upplevelser av service och stöd varierar, och kommunen arbetar kontinuerligt med att förbättra och effektivisera sina tjänster.
Effekter på Privatpersoners Ekonomi
Det höga skattetrycket i Överkalix innebär att en betydande del av invånarnas inkomster går till skatt. Detta kan påverka den disponibla inkomsten och därmed hushållens ekonomiska situation. För att få en tydligare bild av hur mycket som blir kvar i plånboken efter skatt kan du använda vår skattekalkylator, som beräknar nettolönen utifrån angiven bruttolön.
Det är viktigt att notera att även om skattetrycket är högt, så får invånarna tillgång till en rad viktiga tjänster och förmåner som finansieras av skatteintäkterna. Detta inkluderar utbildning, vård och omsorg, vilket bidrar till en trygg och stabil vardag.
Sammanfattningsvis är skattetrycket i Överkalix kommun högt, men det används för att finansiera viktiga samhällsfunktioner som bidrar till invånarnas välfärd och livskvalitet. Kommunen står inför både utmaningar och möjligheter, och hur dessa hanteras kommer att påverka framtiden för både invånare och kommunen som helhet.
{"meta":{"title": "Skattetrycket i Överkalix kommun: En djupdykning","description": "Utforska skattetrycket i Överkalix kommun, inklusive skattesatser, användning av skatteintäkter, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet."}} [kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 22:21:09 [updated_at] => 2024-05-23 22:21:22 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_210405_image.jpg [artikel_eng] =>Tax Burden in Överkalix Municipality
Överkalix municipality is located in Norrbotten County and is known for its scenic environment and rich cultural heritage. But what does the tax burden look like in the municipality, and how does it affect the residents' economy and standard of living?
Municipal Tax and Total Tax Burden
The tax rate in Överkalix municipality consists of several components. The municipal tax amounts to 22.8%, the county council tax is 11.34%, and the burial fee is 0.28%. For those who are members of the Swedish Church, a church fee of 1.27% is added. The total tax burden excluding the church fee is thus 34.14%.
Use of Tax Revenues
Tax revenues in Överkalix municipality are used to finance a variety of services and activities that are important for residents' daily lives. A significant portion of the budget goes to education and childcare, ensuring that children and young people get a good start in life. Elderly care is also a prioritized sector, with resources being allocated to provide the elderly with a secure and dignified existence.
Healthcare is another major expense, where the county council tax plays a crucial role. In addition, tax revenues are used to maintain and improve infrastructure, such as roads and public buildings, and to support cultural and recreational activities.
Economic Challenges and Opportunities
Överkalix municipality faces several economic challenges. One of the biggest is the demographic development, where an aging population increases the pressure on elderly care and healthcare. This requires long-term investments and efficient resource allocation to meet the needs.
At the same time, there are economic opportunities. The municipality has the potential to develop tourism due to its scenic environment and cultural attractions. There are also opportunities to attract new residents and businesses by offering a high quality of life and good conditions for entrepreneurship.
Standard of Living and Quality in the Municipality
The standard of living in Överkalix is generally good, with access to well-functioning schools, health centers, and recreational activities. The scenic surroundings offer opportunities for outdoor activities and recreation, contributing to a high quality of life.
The quality of municipal services is generally high, but there is always room for improvement. Residents' experiences of service and support vary, and the municipality continuously works to improve and streamline its services.
Effects on Individuals' Finances
The high tax burden in Överkalix means that a significant portion of residents' incomes goes to taxes. This can affect disposable income and thus households' financial situations. To get a clearer picture of how much is left in the wallet after taxes, you can use our tax calculator, which calculates the net salary based on the specified gross salary.
It is important to note that even though the tax burden is high, residents have access to a range of important services and benefits funded by tax revenues. This includes education, healthcare, and social care, contributing to a secure and stable everyday life.
In summary, the tax burden in Överkalix municipality is high, but it is used to finance important societal functions that contribute to residents' well-being and quality of life. The municipality faces both challenges and opportunities, and how these are addressed will impact the future for both residents and the municipality as a whole.
{"meta":{"title": "Tax Burden in Överkalix Municipality: A Deep Dive","description": "Explore the tax burden in Överkalix municipality, including tax rates, use of tax revenues, economic challenges and opportunities, as well as standard of living and quality."}} [ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Överkalix kommun: En djupdykning [description] => Utforska skattetrycket i Överkalix kommun, inklusive skattesatser, användning av skatteintäkter, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Överkalix Municipality: A Deep Dive [description_eng] => Explore the tax burden in Överkalix municipality, including tax rates, use of tax revenues, economic challenges and opportunities, as well as standard of living and quality. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [changes:protected] => Array ( ) [casts:protected] => Array ( ) [classCastCache:protected] => Array ( ) [attributeCastCache:protected] => Array ( ) [dateFormat:protected] => [appends:protected] => Array ( ) [dispatchesEvents:protected] => Array ( ) [observables:protected] => Array ( ) [relations:protected] => Array ( ) [touches:protected] => Array ( ) [timestamps] => 1 [usesUniqueIds] => [hidden:protected] => Array ( ) [visible:protected] => Array ( ) [fillable:protected] => Array ( ) [guarded:protected] => Array ( ) ) ) stdClass Object ( [grundAvdrag] => 3325 [kommunalskatt] => 1800.06 [landstingsskatt] => 895.293 [kyrkoskatt] => [begravningsavgift] => 22.106 [arbetsgivaravgift] => 2480.609 [statligSkatt] => 0 [jobbskatteavdrag] => 1276.14753845 [beskattningsbarInkomst] => 7895 [nettolon] => 9778.68853845 [landsting] => 11.34 [bruttolon] => 11220 [area_name] => ÖVERKALIX [kommun] => OVERKALIX [skiktgrans] => 598500 [aiArticle] => App\Models\Article Object ( [connection:protected] => mysql [table:protected] => articles [primaryKey:protected] => id [keyType:protected] => int [incrementing] => 1 [with:protected] => Array ( ) [withCount:protected] => Array ( ) [preventsLazyLoading] => [perPage:protected] => 15 [exists] => 1 [wasRecentlyCreated] => [escapeWhenCastingToString:protected] => [attributes:protected] => Array ( [id] => 13392 [kategori] => kommun [short_code] => ÖVERKALIX [artikel] =>Skattetrycket i Överkalix kommun
Överkalix kommun är belägen i Norrbottens län och är känd för sin natursköna miljö och rika kulturarv. Men hur ser det ut med skattetrycket i kommunen, och hur påverkar det invånarnas ekonomi och levnadsstandard?
Kommunalskatt och Totalt Skattetryck
Skattesatsen i Överkalix kommun består av flera komponenter. Kommunalskatten uppgår till 22.8%, landstingsskatten till 11.34%, och begravningsavgiften är 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.27%. Det totala skattetrycket exklusive kyrkoavgiften är således 34.14%.
Användning av Skatteintäkter
Skatteintäkterna i Överkalix kommun används för att finansiera en rad olika tjänster och verksamheter som är viktiga för invånarnas vardag. En betydande del av budgeten går till utbildning och barnomsorg, vilket säkerställer att barn och ungdomar får en bra start i livet. Äldreomsorgen är också en prioriterad sektor, där resurser satsas på att ge äldre en trygg och värdig tillvaro.
Hälso- och sjukvård är en annan stor utgiftspost, där landstingsskatten spelar en avgörande roll. Dessutom används skatteintäkterna för att underhålla och förbättra infrastrukturen, såsom vägar och offentliga byggnader, samt för att stödja kultur- och fritidsaktiviteter.
Ekonomiska Utmaningar och Möjligheter
Överkalix kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En av de största är den demografiska utvecklingen, där en åldrande befolkning ökar trycket på äldreomsorgen och sjukvården. Detta kräver långsiktiga investeringar och effektiv resursfördelning för att möta behoven.
Samtidigt finns det ekonomiska möjligheter. Kommunen har potential att utveckla turismen tack vare sin natursköna miljö och kulturella attraktioner. Det finns också möjligheter att locka till sig nya invånare och företag genom att erbjuda en hög livskvalitet och goda förutsättningar för företagande.
Levnadsstandard och Kvalitet i Kommunen
Levnadsstandarden i Överkalix är generellt sett god, med tillgång till välfungerande skolor, vårdcentraler och fritidsaktiviteter. Den natursköna omgivningen erbjuder möjligheter till friluftsliv och rekreation, vilket bidrar till en hög livskvalitet.
Kvaliteten på de kommunala tjänsterna är överlag hög, men det finns alltid utrymme för förbättringar. Invånarnas upplevelser av service och stöd varierar, och kommunen arbetar kontinuerligt med att förbättra och effektivisera sina tjänster.
Effekter på Privatpersoners Ekonomi
Det höga skattetrycket i Överkalix innebär att en betydande del av invånarnas inkomster går till skatt. Detta kan påverka den disponibla inkomsten och därmed hushållens ekonomiska situation. För att få en tydligare bild av hur mycket som blir kvar i plånboken efter skatt kan du använda vår skattekalkylator, som beräknar nettolönen utifrån angiven bruttolön.
Det är viktigt att notera att även om skattetrycket är högt, så får invånarna tillgång till en rad viktiga tjänster och förmåner som finansieras av skatteintäkterna. Detta inkluderar utbildning, vård och omsorg, vilket bidrar till en trygg och stabil vardag.
Sammanfattningsvis är skattetrycket i Överkalix kommun högt, men det används för att finansiera viktiga samhällsfunktioner som bidrar till invånarnas välfärd och livskvalitet. Kommunen står inför både utmaningar och möjligheter, och hur dessa hanteras kommer att påverka framtiden för både invånare och kommunen som helhet.
[kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 22:21:09 [updated_at] => 2024-05-23 22:21:22 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_210405_image.jpg [artikel_eng] =>Tax Burden in Överkalix Municipality
Överkalix municipality is located in Norrbotten County and is known for its scenic environment and rich cultural heritage. But what does the tax burden look like in the municipality, and how does it affect the residents' economy and standard of living?
Municipal Tax and Total Tax Burden
The tax rate in Överkalix municipality consists of several components. The municipal tax amounts to 22.8%, the county council tax is 11.34%, and the burial fee is 0.28%. For those who are members of the Swedish Church, a church fee of 1.27% is added. The total tax burden excluding the church fee is thus 34.14%.
Use of Tax Revenues
Tax revenues in Överkalix municipality are used to finance a variety of services and activities that are important for residents' daily lives. A significant portion of the budget goes to education and childcare, ensuring that children and young people get a good start in life. Elderly care is also a prioritized sector, with resources being allocated to provide the elderly with a secure and dignified existence.
Healthcare is another major expense, where the county council tax plays a crucial role. In addition, tax revenues are used to maintain and improve infrastructure, such as roads and public buildings, and to support cultural and recreational activities.
Economic Challenges and Opportunities
Överkalix municipality faces several economic challenges. One of the biggest is the demographic development, where an aging population increases the pressure on elderly care and healthcare. This requires long-term investments and efficient resource allocation to meet the needs.
At the same time, there are economic opportunities. The municipality has the potential to develop tourism due to its scenic environment and cultural attractions. There are also opportunities to attract new residents and businesses by offering a high quality of life and good conditions for entrepreneurship.
Standard of Living and Quality in the Municipality
The standard of living in Överkalix is generally good, with access to well-functioning schools, health centers, and recreational activities. The scenic surroundings offer opportunities for outdoor activities and recreation, contributing to a high quality of life.
The quality of municipal services is generally high, but there is always room for improvement. Residents' experiences of service and support vary, and the municipality continuously works to improve and streamline its services.
Effects on Individuals' Finances
The high tax burden in Överkalix means that a significant portion of residents' incomes goes to taxes. This can affect disposable income and thus households' financial situations. To get a clearer picture of how much is left in the wallet after taxes, you can use our tax calculator, which calculates the net salary based on the specified gross salary.
It is important to note that even though the tax burden is high, residents have access to a range of important services and benefits funded by tax revenues. This includes education, healthcare, and social care, contributing to a secure and stable everyday life.
In summary, the tax burden in Överkalix municipality is high, but it is used to finance important societal functions that contribute to residents' well-being and quality of life. The municipality faces both challenges and opportunities, and how these are addressed will impact the future for both residents and the municipality as a whole.
[ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Överkalix kommun: En djupdykning [description] => Utforska skattetrycket i Överkalix kommun, inklusive skattesatser, användning av skatteintäkter, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Överkalix Municipality: A Deep Dive [description_eng] => Explore the tax burden in Överkalix municipality, including tax rates, use of tax revenues, economic challenges and opportunities, as well as standard of living and quality. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [original:protected] => Array ( [id] => 13392 [kategori] => kommun [short_code] => ÖVERKALIX [artikel] =>Skattetrycket i Överkalix kommun
Överkalix kommun är belägen i Norrbottens län och är känd för sin natursköna miljö och rika kulturarv. Men hur ser det ut med skattetrycket i kommunen, och hur påverkar det invånarnas ekonomi och levnadsstandard?
Kommunalskatt och Totalt Skattetryck
Skattesatsen i Överkalix kommun består av flera komponenter. Kommunalskatten uppgår till 22.8%, landstingsskatten till 11.34%, och begravningsavgiften är 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.27%. Det totala skattetrycket exklusive kyrkoavgiften är således 34.14%.
Användning av Skatteintäkter
Skatteintäkterna i Överkalix kommun används för att finansiera en rad olika tjänster och verksamheter som är viktiga för invånarnas vardag. En betydande del av budgeten går till utbildning och barnomsorg, vilket säkerställer att barn och ungdomar får en bra start i livet. Äldreomsorgen är också en prioriterad sektor, där resurser satsas på att ge äldre en trygg och värdig tillvaro.
Hälso- och sjukvård är en annan stor utgiftspost, där landstingsskatten spelar en avgörande roll. Dessutom används skatteintäkterna för att underhålla och förbättra infrastrukturen, såsom vägar och offentliga byggnader, samt för att stödja kultur- och fritidsaktiviteter.
Ekonomiska Utmaningar och Möjligheter
Överkalix kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En av de största är den demografiska utvecklingen, där en åldrande befolkning ökar trycket på äldreomsorgen och sjukvården. Detta kräver långsiktiga investeringar och effektiv resursfördelning för att möta behoven.
Samtidigt finns det ekonomiska möjligheter. Kommunen har potential att utveckla turismen tack vare sin natursköna miljö och kulturella attraktioner. Det finns också möjligheter att locka till sig nya invånare och företag genom att erbjuda en hög livskvalitet och goda förutsättningar för företagande.
Levnadsstandard och Kvalitet i Kommunen
Levnadsstandarden i Överkalix är generellt sett god, med tillgång till välfungerande skolor, vårdcentraler och fritidsaktiviteter. Den natursköna omgivningen erbjuder möjligheter till friluftsliv och rekreation, vilket bidrar till en hög livskvalitet.
Kvaliteten på de kommunala tjänsterna är överlag hög, men det finns alltid utrymme för förbättringar. Invånarnas upplevelser av service och stöd varierar, och kommunen arbetar kontinuerligt med att förbättra och effektivisera sina tjänster.
Effekter på Privatpersoners Ekonomi
Det höga skattetrycket i Överkalix innebär att en betydande del av invånarnas inkomster går till skatt. Detta kan påverka den disponibla inkomsten och därmed hushållens ekonomiska situation. För att få en tydligare bild av hur mycket som blir kvar i plånboken efter skatt kan du använda vår skattekalkylator, som beräknar nettolönen utifrån angiven bruttolön.
Det är viktigt att notera att även om skattetrycket är högt, så får invånarna tillgång till en rad viktiga tjänster och förmåner som finansieras av skatteintäkterna. Detta inkluderar utbildning, vård och omsorg, vilket bidrar till en trygg och stabil vardag.
Sammanfattningsvis är skattetrycket i Överkalix kommun högt, men det används för att finansiera viktiga samhällsfunktioner som bidrar till invånarnas välfärd och livskvalitet. Kommunen står inför både utmaningar och möjligheter, och hur dessa hanteras kommer att påverka framtiden för både invånare och kommunen som helhet.
{"meta":{"title": "Skattetrycket i Överkalix kommun: En djupdykning","description": "Utforska skattetrycket i Överkalix kommun, inklusive skattesatser, användning av skatteintäkter, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet."}} [kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 22:21:09 [updated_at] => 2024-05-23 22:21:22 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_210405_image.jpg [artikel_eng] =>Tax Burden in Överkalix Municipality
Överkalix municipality is located in Norrbotten County and is known for its scenic environment and rich cultural heritage. But what does the tax burden look like in the municipality, and how does it affect the residents' economy and standard of living?
Municipal Tax and Total Tax Burden
The tax rate in Överkalix municipality consists of several components. The municipal tax amounts to 22.8%, the county council tax is 11.34%, and the burial fee is 0.28%. For those who are members of the Swedish Church, a church fee of 1.27% is added. The total tax burden excluding the church fee is thus 34.14%.
Use of Tax Revenues
Tax revenues in Överkalix municipality are used to finance a variety of services and activities that are important for residents' daily lives. A significant portion of the budget goes to education and childcare, ensuring that children and young people get a good start in life. Elderly care is also a prioritized sector, with resources being allocated to provide the elderly with a secure and dignified existence.
Healthcare is another major expense, where the county council tax plays a crucial role. In addition, tax revenues are used to maintain and improve infrastructure, such as roads and public buildings, and to support cultural and recreational activities.
Economic Challenges and Opportunities
Överkalix municipality faces several economic challenges. One of the biggest is the demographic development, where an aging population increases the pressure on elderly care and healthcare. This requires long-term investments and efficient resource allocation to meet the needs.
At the same time, there are economic opportunities. The municipality has the potential to develop tourism due to its scenic environment and cultural attractions. There are also opportunities to attract new residents and businesses by offering a high quality of life and good conditions for entrepreneurship.
Standard of Living and Quality in the Municipality
The standard of living in Överkalix is generally good, with access to well-functioning schools, health centers, and recreational activities. The scenic surroundings offer opportunities for outdoor activities and recreation, contributing to a high quality of life.
The quality of municipal services is generally high, but there is always room for improvement. Residents' experiences of service and support vary, and the municipality continuously works to improve and streamline its services.
Effects on Individuals' Finances
The high tax burden in Överkalix means that a significant portion of residents' incomes goes to taxes. This can affect disposable income and thus households' financial situations. To get a clearer picture of how much is left in the wallet after taxes, you can use our tax calculator, which calculates the net salary based on the specified gross salary.
It is important to note that even though the tax burden is high, residents have access to a range of important services and benefits funded by tax revenues. This includes education, healthcare, and social care, contributing to a secure and stable everyday life.
In summary, the tax burden in Överkalix municipality is high, but it is used to finance important societal functions that contribute to residents' well-being and quality of life. The municipality faces both challenges and opportunities, and how these are addressed will impact the future for both residents and the municipality as a whole.
{"meta":{"title": "Tax Burden in Överkalix Municipality: A Deep Dive","description": "Explore the tax burden in Överkalix municipality, including tax rates, use of tax revenues, economic challenges and opportunities, as well as standard of living and quality."}} [ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Överkalix kommun: En djupdykning [description] => Utforska skattetrycket i Överkalix kommun, inklusive skattesatser, användning av skatteintäkter, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Överkalix Municipality: A Deep Dive [description_eng] => Explore the tax burden in Överkalix municipality, including tax rates, use of tax revenues, economic challenges and opportunities, as well as standard of living and quality. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [changes:protected] => Array ( ) [casts:protected] => Array ( ) [classCastCache:protected] => Array ( ) [attributeCastCache:protected] => Array ( ) [dateFormat:protected] => [appends:protected] => Array ( ) [dispatchesEvents:protected] => Array ( ) [observables:protected] => Array ( ) [relations:protected] => Array ( ) [touches:protected] => Array ( ) [timestamps] => 1 [usesUniqueIds] => [hidden:protected] => Array ( ) [visible:protected] => Array ( ) [fillable:protected] => Array ( ) [guarded:protected] => Array ( ) ) )
Kommun | Kommunal | Landsting | Total |
---|---|---|---|
UPPLANDS VÄSBY | 19.42% | 12.38% | 32.81% |
VALLENTUNA | 18.9% | 12.38% | 32.29% |
ÖSTERÅKER | 16.6% | 12.38% | 29.99% |
VÄRMDÖ | 18.98% | 12.38% | 32.37% |
JÄRFÄLLA | 19.24% | 12.38% | 32.63% |
EKERÖ | 19.22% | 12.38% | 32.61% |
HUDDINGE | 19.47% | 12.38% | 32.86% |
BOTKYRKA | 20.15% | 12.38% | 33.54% |
SALEM | 19.67% | 12.38% | 33.06% |
HANINGE | 19.68% | 12.38% | 33.07% |
TYRESÖ | 19.5% | 12.38% | 32.89% |
UPPLANDS-BRO | 19.4% | 12.38% | 32.79% |
NYKVARN | 19.97% | 12.38% | 33.36% |
TÄBY | 17.55% | 12.38% | 30.94% |
DANDERYD | 18.25% | 12.38% | 31.64% |
SOLLENTUNA | 18.12% | 12.38% | 31.51% |
STOCKHOLM | 17.98% | 12.38% | 31.37% |
SÖDERTÄLJE | 20.15% | 12.38% | 33.54% |
NACKA | 17.88% | 12.38% | 31.27% |
SUNDBYBERG | 19.25% | 12.38% | 32.64% |
SOLNA | 17.37% | 12.38% | 30.76% |
LIDINGÖ | 17.84% | 12.38% | 31.23% |
VAXHOLM | 19.3% | 12.38% | 32.69% |
NORRTÄLJE | 19.72% | 12.38% | 33.11% |
SIGTUNA | 20% | 12.38% | 33.39% |
NYNÄSHAMN | 19.85% | 12.38% | 33.24% |
HÅBO | 21.59% | 11.71% | 34.68% |
ÄLVKARLEBY | 22.69% | 11.71% | 35.78% |
KNIVSTA | 20.91% | 11.71% | 34% |
HEBY | 22.5% | 11.71% | 35.59% |
TIERP | 21.29% | 11.71% | 34.38% |
UPPSALA | 21.14% | 11.71% | 34.23% |
ENKÖPING | 21.34% | 11.71% | 34.43% |
ÖSTHAMMAR | 21.69% | 11.71% | 34.78% |
VINGÅKER | 22.67% | 10.83% | 34.88% |
GNESTA | 22.12% | 10.83% | 34.33% |
NYKÖPING | 21.42% | 10.83% | 33.63% |
OXELÖSUND | 22.22% | 10.83% | 34.43% |
FLEN | 22.27% | 10.83% | 34.48% |
KATRINEHOLM | 22.12% | 10.83% | 34.33% |
ESKILSTUNA | 22.02% | 10.83% | 34.23% |
STRÄNGNÄS | 21.67% | 10.83% | 33.88% |
TROSA | 21.4% | 10.83% | 33.61% |
ÖDESHÖG | 22.6% | 11.55% | 35.56% |
YDRE | 22.55% | 11.55% | 35.51% |
KINDA | 21.45% | 11.55% | 34.41% |
BOXHOLM | 21.82% | 11.55% | 34.78% |
ÅTVIDABERG | 22.39% | 11.55% | 35.35% |
FINSPÅNG | 22.15% | 11.55% | 35.11% |
VALDEMARSVIK | 22.48% | 11.55% | 35.44% |
LINKÖPING | 20.2% | 11.55% | 33.16% |
NORRKÖPING | 21.75% | 11.55% | 34.71% |
SÖDERKÖPING | 21.98% | 11.55% | 34.94% |
MOTALA | 21.7% | 11.55% | 34.66% |
VADSTENA | 22.8% | 11.55% | 35.76% |
MJÖLBY | 21.9% | 11.55% | 34.86% |
ANEBY | 22.09% | 11.76% | 35.31% |
GNOSJÖ | 22.24% | 11.76% | 35.46% |
MULLSJÖ | 22.34% | 11.76% | 35.56% |
HABO | 22.17% | 11.76% | 35.39% |
GISLAVED | 21.99% | 11.76% | 35.21% |
VAGGERYD | 21.49% | 11.76% | 34.71% |
JÖNKÖPING | 21.64% | 11.76% | 34.86% |
NÄSSJÖ | 22.54% | 11.76% | 35.76% |
VÄRNAMO | 21.52% | 11.76% | 34.74% |
SÄVSJÖ | 21.92% | 11.76% | 35.14% |
VETLANDA | 22.01% | 11.76% | 35.23% |
EKSJÖ | 22.26% | 11.76% | 35.48% |
TRANÅS | 22.01% | 11.76% | 35.23% |
UPPVIDINGE | 21.8% | 12% | 35.25% |
LESSEBO | 21.81% | 12% | 35.26% |
TINGSRYD | 22% | 12% | 35.45% |
ALVESTA | 21.42% | 12% | 34.87% |
ÄLMHULT | 21.86% | 12% | 35.31% |
MARKARYD | 21.31% | 12% | 34.76% |
VÄXJÖ | 20.19% | 12% | 33.64% |
LJUNGBY | 21.07% | 12% | 34.52% |
HÖGSBY | 22.21% | 11.86% | 35.59% |
TORSÅS | 21.93% | 11.86% | 35.31% |
MÖRBYLÅNGA | 22.21% | 11.86% | 35.59% |
HULTSFRED | 21.91% | 11.86% | 35.29% |
MÖNSTERÅS | 22.21% | 11.86% | 35.59% |
EMMABODA | 21.96% | 11.86% | 35.34% |
KALMAR | 21.81% | 11.86% | 35.19% |
NYBRO | 22.33% | 11.86% | 35.71% |
OSKARSHAMN | 22.35% | 11.86% | 35.73% |
VÄSTERVIK | 21.16% | 11.86% | 34.54% |
VIMMERBY | 22.36% | 11.86% | 35.74% |
BORGHOLM | 21.58% | 11.86% | 34.96% |
GOTLAND | 33.6% | 0% | 35.48% |
OLOFSTRÖM | 21.71% | 12.04% | 35.07% |
KARLSKRONA | 21.65% | 12.04% | 35.01% |
RONNEBY | 21.64% | 12.04% | 35% |
KARLSHAMN | 22.23% | 12.04% | 35.59% |
SÖLVESBORG | 21.82% | 12.04% | 35.18% |
SVALÖV | 20.74% | 11.18% | 33.24% |
STAFFANSTORP | 19.09% | 11.18% | 31.59% |
BURLÖV | 20.09% | 11.18% | 32.59% |
VELLINGE | 18.5% | 11.18% | 31% |
ÖSTRA GÖINGE | 20.99% | 11.18% | 33.49% |
ÖRKELLJUNGA | 19.06% | 11.18% | 31.56% |
BJUV | 20.99% | 11.18% | 33.49% |
KÄVLINGE | 18.51% | 11.18% | 31.01% |
LOMMA | 19.64% | 11.18% | 32.14% |
SVEDALA | 20.24% | 11.18% | 32.74% |
SKURUP | 20.42% | 11.18% | 32.92% |
SJÖBO | 20.92% | 11.18% | 33.42% |
HÖRBY | 21.08% | 11.18% | 33.58% |
HÖÖR | 21.75% | 11.18% | 34.25% |
TOMELILLA | 20.61% | 11.18% | 33.11% |
BROMÖLLA | 22.56% | 11.18% | 35.06% |
OSBY | 22.81% | 11.18% | 35.31% |
PERSTORP | 20.81% | 11.18% | 33.31% |
KLIPPAN | 20.75% | 11.18% | 33.25% |
ÅSTORP | 20.29% | 11.18% | 32.79% |
BÅSTAD | 20.23% | 11.18% | 32.73% |
MALMÖ | 21.24% | 11.18% | 33.74% |
LUND | 21.24% | 11.18% | 33.74% |
LANDSKRONA | 20.24% | 11.18% | 32.74% |
HELSINGBORG | 20.21% | 11.18% | 32.71% |
HÖGANÄS | 19.73% | 11.18% | 32.23% |
ESLÖV | 20.54% | 11.18% | 33.04% |
YSTAD | 20.11% | 11.18% | 32.61% |
TRELLEBORG | 20.4% | 11.18% | 32.9% |
KRISTIANSTAD | 21.46% | 11.18% | 33.96% |
SIMRISHAMN | 20.51% | 11.18% | 33.01% |
ÄNGELHOLM | 20.29% | 11.18% | 32.79% |
HÄSSLEHOLM | 21.2% | 11.18% | 33.7% |
HYLTE | 22.45% | 11.4% | 35.28% |
HALMSTAD | 20.98% | 11.4% | 33.81% |
LAHOLM | 21.4% | 11.4% | 34.23% |
FALKENBERG | 21.1% | 11.4% | 33.93% |
VARBERG | 20.33% | 11.4% | 33.16% |
KUNGSBACKA | 21.33% | 11.4% | 34.16% |
HÄRRYDA | 20.5% | 11.48% | 33.33% |
PARTILLE | 19.96% | 11.48% | 32.79% |
ÖCKERÖ | 21.56% | 11.48% | 34.39% |
STENUNGSUND | 21.64% | 11.48% | 34.47% |
TJÖRN | 21.71% | 11.48% | 34.54% |
ORUST | 22.46% | 11.48% | 35.29% |
SOTENÄS | 21.99% | 11.48% | 34.82% |
MUNKEDAL | 23.38% | 11.48% | 36.21% |
TANUM | 21.56% | 11.48% | 34.39% |
DALS-ED | 23.21% | 11.48% | 36.04% |
FÄRGELANDA | 22.91% | 11.48% | 35.74% |
ALE | 21.87% | 11.48% | 34.7% |
LERUM | 20.65% | 11.48% | 33.48% |
VÅRGÅRDA | 21.61% | 11.48% | 34.44% |
BOLLEBYGD | 21.59% | 11.48% | 34.42% |
GRÄSTORP | 21.99% | 11.48% | 34.82% |
ESSUNGA | 21.57% | 11.48% | 34.4% |
KARLSBORG | 21.32% | 11.48% | 34.15% |
GULLSPÅNG | 22.49% | 11.48% | 35.32% |
TRANEMO | 21.5% | 11.48% | 34.33% |
BENGTSFORS | 22.92% | 11.48% | 35.75% |
MELLERUD | 22.6% | 11.48% | 35.43% |
LILLA EDET | 22.37% | 11.48% | 35.2% |
MARK | 21.51% | 11.48% | 34.34% |
SVENLJUNGA | 22.05% | 11.48% | 34.88% |
HERRLJUNGA | 21.94% | 11.48% | 34.77% |
VARA | 22.37% | 11.48% | 35.2% |
GÖTENE | 22.12% | 11.48% | 34.95% |
TIBRO | 21.71% | 11.48% | 34.54% |
TÖREBODA | 21.72% | 11.48% | 34.55% |
GÖTEBORG | 21.12% | 11.48% | 33.95% |
MÖLNDAL | 20.51% | 11.48% | 33.34% |
KUNGÄLV | 21.44% | 11.48% | 34.27% |
LYSEKIL | 22.46% | 11.48% | 35.29% |
UDDEVALLA | 22.16% | 11.48% | 34.99% |
STRÖMSTAD | 21.91% | 11.48% | 34.74% |
VÄNERSBORG | 22.21% | 11.48% | 35.04% |
TROLLHÄTTAN | 22.36% | 11.48% | 35.19% |
ALINGSÅS | 21.36% | 11.48% | 34.19% |
BORÅS | 21.31% | 11.48% | 34.14% |
ULRICEHAMN | 21.05% | 11.48% | 33.88% |
ÅMÅL | 22.46% | 11.48% | 35.29% |
MARIESTAD | 21.26% | 11.48% | 34.09% |
LIDKÖPING | 21.26% | 11.48% | 34.09% |
SKARA | 21.9% | 11.48% | 34.73% |
SKÖVDE | 21.61% | 11.48% | 34.44% |
HJO | 22% | 11.48% | 34.83% |
TIDAHOLM | 22.07% | 11.48% | 34.9% |
FALKÖPING | 21.95% | 11.48% | 34.78% |
KIL | 22.35% | 11.68% | 35.44% |
EDA | 22.27% | 11.68% | 35.36% |
TORSBY | 22.02% | 11.68% | 35.11% |
STORFORS | 22.7% | 11.68% | 35.79% |
HAMMARÖ | 22.92% | 11.68% | 36.01% |
MUNKFORS | 22.02% | 11.68% | 35.11% |
FORSHAGA | 22.35% | 11.68% | 35.44% |
GRUMS | 22.5% | 11.68% | 35.59% |
ÅRJÄNG | 21.97% | 11.68% | 35.06% |
SUNNE | 21.62% | 11.68% | 34.71% |
KARLSTAD | 21.27% | 11.68% | 34.36% |
KRISTINEHAMN | 21.97% | 11.68% | 35.06% |
FILIPSTAD | 22.27% | 11.68% | 35.36% |
HAGFORS | 22.02% | 11.68% | 35.11% |
ARVIKA | 21.75% | 11.68% | 34.84% |
SÄFFLE | 21.52% | 11.68% | 34.61% |
LEKEBERG | 22.43% | 12.3% | 36.05% |
LAXÅ | 22.18% | 12.3% | 35.8% |
HALLSBERG | 21.55% | 12.3% | 35.17% |
DEGERFORS | 23% | 12.3% | 36.62% |
HÄLLEFORS | 22.05% | 12.3% | 35.67% |
LJUSNARSBERG | 21.5% | 12.3% | 35.12% |
ÖREBRO | 21.35% | 12.3% | 34.97% |
KUMLA | 21.54% | 12.3% | 35.16% |
ASKERSUND | 21.85% | 12.3% | 35.47% |
KARLSKOGA | 22% | 12.3% | 35.62% |
NORA | 22.25% | 12.3% | 35.87% |
LINDESBERG | 22.3% | 12.3% | 35.92% |
SKINNSKATTEBERG | 22.46% | 10.88% | 34.67% |
SURAHAMMAR | 22.31% | 10.88% | 34.52% |
KUNGSÖR | 22.03% | 10.88% | 34.24% |
HALLSTAHAMMAR | 21.81% | 10.88% | 34.02% |
NORBERG | 22.66% | 10.88% | 34.87% |
VÄSTERÅS | 20.36% | 10.88% | 32.57% |
SALA | 22.31% | 10.88% | 34.52% |
FAGERSTA | 22.11% | 10.88% | 34.32% |
KÖPING | 22.16% | 10.88% | 34.37% |
ARBOGA | 22.41% | 10.88% | 34.62% |
VANSBRO | 22.29% | 11.64% | 35.36% |
MALUNG-SÄLEN | 22.56% | 11.64% | 35.63% |
GAGNEF | 22.28% | 11.64% | 35.35% |
LEKSAND | 21.81% | 11.64% | 34.88% |
RÄTTVIK | 21.81% | 11.64% | 34.88% |
ORSA | 22.31% | 11.64% | 35.38% |
ÄLVDALEN | 22.78% | 11.64% | 35.85% |
SMEDJEBACKEN | 22.45% | 11.64% | 35.52% |
MORA | 22.33% | 11.64% | 35.4% |
FALUN | 22.06% | 11.64% | 35.13% |
BORLÄNGE | 22.41% | 11.64% | 35.48% |
SÄTER | 22.32% | 11.64% | 35.39% |
HEDEMORA | 22.16% | 11.64% | 35.23% |
AVESTA | 21.96% | 11.64% | 35.03% |
LUDVIKA | 22.06% | 11.64% | 35.13% |
OCKELBO | 22.76% | 11.51% | 35.61% |
HOFORS | 22.86% | 11.51% | 35.71% |
OVANÅKER | 21.86% | 11.51% | 34.71% |
NORDANSTIG | 22.51% | 11.51% | 35.36% |
LJUSDAL | 22.36% | 11.51% | 35.21% |
GÄVLE | 22.26% | 11.51% | 35.11% |
SANDVIKEN | 21.61% | 11.51% | 34.46% |
SÖDERHAMN | 21.66% | 11.51% | 34.51% |
BOLLNÄS | 21.86% | 11.51% | 34.71% |
HUDIKSVALL | 21.61% | 11.51% | 34.46% |
ÅNGE | 23.33% | 11.29% | 36.28% |
TIMRÅ | 23.19% | 11.29% | 36.14% |
HÄRNÖSAND | 23.34% | 11.29% | 36.29% |
SUNDSVALL | 22.59% | 11.29% | 35.54% |
KRAMFORS | 23.14% | 11.29% | 36.09% |
SOLLEFTEÅ | 23.39% | 11.29% | 36.34% |
ÖRNSKÖLDSVIK | 22.71% | 11.29% | 35.66% |
RAGUNDA | 23.22% | 11.7% | 36.59% |
BRÄCKE | 23.39% | 11.7% | 36.76% |
KROKOM | 22.17% | 11.7% | 35.54% |
STRÖMSUND | 23.22% | 11.7% | 36.59% |
ÅRE | 22.22% | 11.7% | 35.59% |
BERG | 22.52% | 11.7% | 35.89% |
HÄRJEDALEN | 22.47% | 11.7% | 35.84% |
ÖSTERSUND | 22.02% | 11.7% | 35.39% |
NORDMALING | 23.25% | 11.35% | 35.98% |
BJURHOLM | 23.15% | 11.35% | 35.88% |
VINDELN | 23.35% | 11.35% | 36.08% |
ROBERTSFORS | 23.15% | 11.35% | 35.88% |
NORSJÖ | 23.35% | 11.35% | 36.08% |
MALÅ | 23.35% | 11.35% | 36.08% |
STORUMAN | 23.1% | 11.35% | 35.83% |
SORSELE | 23.6% | 11.35% | 36.33% |
DOROTEA | 23.8% | 11.35% | 36.53% |
VÄNNÄS | 23.35% | 11.35% | 36.08% |
VILHELMINA | 23.4% | 11.35% | 36.13% |
ÅSELE | 23.6% | 11.35% | 36.33% |
UMEÅ | 22.8% | 11.35% | 35.53% |
LYCKSELE | 23.05% | 11.35% | 35.78% |
SKELLEFTEÅ | 22.6% | 11.35% | 35.33% |
ARVIDSJAUR | 22.8% | 11.34% | 35.41% |
ARJEPLOG | 23.5% | 11.34% | 36.11% |
JOKKMOKK | 22.95% | 11.34% | 35.56% |
ÖVERKALIX | 22.8% | 11.34% | 35.41% |
KALIX | 22.55% | 11.34% | 35.16% |
ÖVERTORNEÅ | 21.75% | 11.34% | 34.36% |
PAJALA | 23.4% | 11.34% | 36.01% |
GÄLLIVARE | 22.55% | 11.34% | 35.16% |
ÄLVSBYN | 22.45% | 11.34% | 35.06% |
LULEÅ | 22.5% | 11.34% | 35.11% |
PITEÅ | 22.25% | 11.34% | 34.86% |
BODEN | 22.6% | 11.34% | 35.21% |
HAPARANDA | 22.5% | 11.34% | 35.11% |
KIRUNA | 23.05% | 11.34% | 35.66% |