Beräkna din lön efter skatt

Medlem i Svenska kyrkan

Med vår lönekalkylator kan du enkelt beräkna din lön efter skatt (nettolön) i Monsteras.

Senaste artiklarna
  • Elpriset - Dagens och Morgondagens Elpriser i Sverige
    Elpriset Tors, 21 nov 2024 - 13:01
  • Inflationen - Inflationen i oktober 2024: KPIF stiger till 1,5%
    Inflationen Tors, 14 nov 2024 - 08:36
  • Information om Statsskuld.se - Annonsera hos oss
    Information om Statsskuld.se Fre, 8 nov 2024 - 19:03
  • Opinionen - Demoskop: Socialdemokraterna tappar, Centern ökar
    Opinionen Fre, 25 okt 2024 - 14:35
  • Statsskulden - Sveriges statsskuld: Historisk låg nivå i förändring
    Statsskulden Tis, 8 okt 2024 - 10:07
  • Yrke - Lön och arbete som Studieledare: Vad du behöver veta
    Yrke Ons, 4 sep 2024 - 18:10
  • Kommun - Skattetrycket i Kiruna kommun - En översikt av skattesatser och ekonomiska utmaningar
    Kommun Tors, 23 maj 2024 - 22:26
Bild som illustrerar Mönsterås

Skattetrycket i Mönsterås kommun

Mönsterås kommun, belägen i Kalmar län, har en total kommunalskatt på 34.07% exklusive kyrkoavgiften. Denna skattesats består av kommunalskatten på 22.21%, landstingsskatten på 11.86% och begravningsavgiften på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.52%, vilket gör att den totala skattesatsen för dessa individer blir 35.59%.

Användning av skatteintäkter

Skatteintäkterna i Mönsterås kommun används för att finansiera en rad olika tjänster och funktioner som är avgörande för kommunens invånare. En stor del av budgeten går till skola och utbildning, vilket inkluderar grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildning. Vård och omsorg är en annan betydande post, där äldreomsorg och socialtjänst utgör viktiga delar. Infrastruktur, såsom vägar och kollektivtrafik, samt kultur- och fritidsverksamheter är också viktiga områden som finansieras av skatteintäkterna.

Ekonomiska utmaningar och möjligheter

Mönsterås kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En åldrande befolkning innebär ökade kostnader för vård och omsorg, samtidigt som skattebasen kan minska om yngre invånare flyttar till större städer. Detta kan leda till en pressad kommunal ekonomi och behov av att prioritera mellan olika utgifter.

Å andra sidan finns det också ekonomiska möjligheter. Kommunen har potential att attrahera nya företag och invånare genom att erbjuda goda levnadsvillkor och en attraktiv miljö. Investeringar i infrastruktur och bostadsbyggande kan bidra till att öka kommunens attraktivitet och därmed skatteintäkterna på lång sikt.

Levnadsstandard och kvalitet

Levnadsstandarden i Mönsterås kommun är generellt sett god. Kommunen erbjuder en trygg och naturnära miljö med god tillgång till service och fritidsaktiviteter. Skolorna håller en hög kvalitet, och det finns ett brett utbud av kultur- och fritidsaktiviteter för både unga och gamla. Vård och omsorg håller också en hög standard, vilket bidrar till en god livskvalitet för kommunens äldre invånare.

Effekter på privatpersoners ekonomi

För privatpersoner innebär skattetrycket i Mönsterås kommun att en betydande del av inkomsten går till skatt. Detta kan påverka hur mycket pengar som blir kvar i plånboken efter att skatten är betald. För att få en bättre förståelse för hur mycket nettolön man får ut kan man använda vår skattekalkylator, där man kan beräkna nettolönen utifrån angiven bruttolön.

Det höga skattetrycket kan ha både positiva och negativa effekter. Å ena sidan innebär det att kommunen har resurser att erbjuda högkvalitativa tjänster och en god livskvalitet. Å andra sidan kan det innebära att invånare har mindre disponibel inkomst, vilket kan påverka konsumtion och sparande.

Sammanfattningsvis är Mönsterås kommun en plats med god levnadsstandard och hög kvalitet på kommunala tjänster, men som också står inför ekonomiska utmaningar. Skattetrycket är relativt högt, vilket påverkar invånarnas disponibla inkomst men också möjliggör en hög nivå av offentlig service.

Din Nettolön i Mönsterås
  • Arbetsgivaren betalar

    Total kostnad för arbetsgivaren

    51 865 kr
  • Arbetsgivaravgift

    Denna avgift betalas av bolaget

    -12 065 kr
  • Din bruttolön

    Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter

    = 39 800 kr
  • Grundavdrag

    Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten

    -1 400 kr
  • Beskattningsbar inkomst

    Detta är vad skatt och avgifter beräknas på

    =38 400 kr
  • Jobbskatteavdrag

    En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.

    +3 790 kr
  • Kommunalskatt

    Den kommunala skatten i Mönsterås är 22.21%

    -8 529 kr
  • Landstingsskatt

    Skatten i ditt landsting är 11.86%

    -4 554 kr
  • Statlig inkomstskatt

    En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 598 500 kr per år

    -0 kr
  • Kyrkoavgift

    Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift

    -0 kr
  • Begravningsavgift

    En obligatorisk avgift som tas ut av Mönsterås stift (i din kommun) 0.28%

    -108 kr

  • Din nettolön

    Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter

    30 400 kr
  • Skatter & Avgifter

    Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter

    21 466 kr
                        stdClass Object
(
    [grundAvdrag] => 2525
    [kommunalskatt] => 5302.6375
    [landstingsskatt] => 2831.575
    [kyrkoskatt] => 
    [begravningsavgift] => 66.85
    [arbetsgivaravgift] => 7501.525
    [statligSkatt] => 0
    [jobbskatteavdrag] => 2701.41932855
    [beskattningsbarInkomst] => 23875
    [nettolon] => 20900.35682855
    [landsting] => 11.86
    [bruttolon] => 26400
    [area_name] => MÖNSTERÅS
    [kommun] => MONSTERAS
    [skiktgrans] => 598500
    [aiArticle] => App\Models\Article Object
        (
            [connection:protected] => mysql
            [table:protected] => articles
            [primaryKey:protected] => id
            [keyType:protected] => int
            [incrementing] => 1
            [with:protected] => Array
                (
                )

            [withCount:protected] => Array
                (
                )

            [preventsLazyLoading] => 
            [perPage:protected] => 15
            [exists] => 1
            [wasRecentlyCreated] => 
            [escapeWhenCastingToString:protected] => 
            [attributes:protected] => Array
                (
                    [id] => 13189
                    [kategori] => kommun
                    [short_code] => MÖNSTERÅS
                    [artikel] => 

Skattetrycket i Mönsterås kommun

Mönsterås kommun, belägen i Kalmar län, har en total kommunalskatt på 34.07% exklusive kyrkoavgiften. Denna skattesats består av kommunalskatten på 22.21%, landstingsskatten på 11.86% och begravningsavgiften på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.52%, vilket gör att den totala skattesatsen för dessa individer blir 35.59%.

Användning av skatteintäkter

Skatteintäkterna i Mönsterås kommun används för att finansiera en rad olika tjänster och funktioner som är avgörande för kommunens invånare. En stor del av budgeten går till skola och utbildning, vilket inkluderar grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildning. Vård och omsorg är en annan betydande post, där äldreomsorg och socialtjänst utgör viktiga delar. Infrastruktur, såsom vägar och kollektivtrafik, samt kultur- och fritidsverksamheter är också viktiga områden som finansieras av skatteintäkterna.

Ekonomiska utmaningar och möjligheter

Mönsterås kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En åldrande befolkning innebär ökade kostnader för vård och omsorg, samtidigt som skattebasen kan minska om yngre invånare flyttar till större städer. Detta kan leda till en pressad kommunal ekonomi och behov av att prioritera mellan olika utgifter.

Å andra sidan finns det också ekonomiska möjligheter. Kommunen har potential att attrahera nya företag och invånare genom att erbjuda goda levnadsvillkor och en attraktiv miljö. Investeringar i infrastruktur och bostadsbyggande kan bidra till att öka kommunens attraktivitet och därmed skatteintäkterna på lång sikt.

Levnadsstandard och kvalitet

Levnadsstandarden i Mönsterås kommun är generellt sett god. Kommunen erbjuder en trygg och naturnära miljö med god tillgång till service och fritidsaktiviteter. Skolorna håller en hög kvalitet, och det finns ett brett utbud av kultur- och fritidsaktiviteter för både unga och gamla. Vård och omsorg håller också en hög standard, vilket bidrar till en god livskvalitet för kommunens äldre invånare.

Effekter på privatpersoners ekonomi

För privatpersoner innebär skattetrycket i Mönsterås kommun att en betydande del av inkomsten går till skatt. Detta kan påverka hur mycket pengar som blir kvar i plånboken efter att skatten är betald. För att få en bättre förståelse för hur mycket nettolön man får ut kan man använda vår skattekalkylator, där man kan beräkna nettolönen utifrån angiven bruttolön.

Det höga skattetrycket kan ha både positiva och negativa effekter. Å ena sidan innebär det att kommunen har resurser att erbjuda högkvalitativa tjänster och en god livskvalitet. Å andra sidan kan det innebära att invånare har mindre disponibel inkomst, vilket kan påverka konsumtion och sparande.

Sammanfattningsvis är Mönsterås kommun en plats med god levnadsstandard och hög kvalitet på kommunala tjänster, men som också står inför ekonomiska utmaningar. Skattetrycket är relativt högt, vilket påverkar invånarnas disponibla inkomst men också möjliggör en hög nivå av offentlig service.

[kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 20:34:37 [updated_at] => 2024-05-23 20:34:48 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_180645_image.jpg [artikel_eng] =>

Tax Burden in Mönsterås Municipality

Mönsterås Municipality, located in Kalmar County, has a total municipal tax rate of 34.07% excluding the church fee. This tax rate consists of the municipal tax at 22.21%, county council tax at 11.86%, and burial fee at 0.28%. For those who are members of the Swedish Church, an additional church fee of 1.52% applies, making the total tax rate for these individuals 35.59%.

Use of Tax Revenues

Tax revenues in Mönsterås Municipality are used to finance a variety of services and functions that are crucial for the municipality's residents. A significant portion of the budget goes towards schools and education, including primary schools, high schools, and adult education. Healthcare and social services are another significant expense, with elderly care and social services being important components. Infrastructure, such as roads and public transportation, as well as cultural and recreational activities, are also key areas funded by tax revenues.

Economic Challenges and Opportunities

Mönsterås Municipality faces several economic challenges. An aging population means increased costs for healthcare and social services, while the tax base may decrease if younger residents move to larger cities. This can lead to a strained municipal economy and the need to prioritize between different expenditures.

On the other hand, there are also economic opportunities. The municipality has the potential to attract new businesses and residents by offering good living conditions and an attractive environment. Investments in infrastructure and housing construction can help increase the municipality's attractiveness and thus tax revenues in the long run.

Standard of Living and Quality

The standard of living in Mönsterås Municipality is generally high. The municipality offers a safe and nature-friendly environment with good access to services and recreational activities. The schools maintain a high quality, and there is a wide range of cultural and recreational activities for both young and old. Healthcare and social services also uphold a high standard, contributing to a good quality of life for the municipality's elderly residents.

Effects on Individuals' Finances

For individuals, the tax burden in Mönsterås Municipality means that a significant portion of income goes towards taxes. This can affect how much money remains in the wallet after taxes are paid. To gain a better understanding of the net salary one receives, individuals can use our tax calculator, where they can calculate the net salary based on the specified gross salary.

The high tax burden can have both positive and negative effects. On one hand, it means that the municipality has resources to offer high-quality services and a good quality of life. On the other hand, it may mean that residents have less disposable income, which can affect consumption and savings.

In conclusion, Mönsterås Municipality is a place with a high standard of living and high quality of municipal services, but also faces economic challenges. The tax burden is relatively high, impacting residents' disposable income but also enabling a high level of public service.

[ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Mönsterås kommun - En djupgående analys [description] => Upptäck hur skatteintäkterna används i Mönsterås kommun, de ekonomiska utmaningarna och möjligheterna, samt hur skattetrycket påverkar invånarnas ekonomi och levnadsstandard. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Mönsterås Municipality - An In-depth Analysis [description_eng] => Discover how tax revenues are used in Mönsterås Municipality, the economic challenges and opportunities, and how the tax burden affects residents' finances and standard of living. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [original:protected] => Array ( [id] => 13189 [kategori] => kommun [short_code] => MÖNSTERÅS [artikel] =>

Skattetrycket i Mönsterås kommun

Mönsterås kommun, belägen i Kalmar län, har en total kommunalskatt på 34.07% exklusive kyrkoavgiften. Denna skattesats består av kommunalskatten på 22.21%, landstingsskatten på 11.86% och begravningsavgiften på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.52%, vilket gör att den totala skattesatsen för dessa individer blir 35.59%.

Användning av skatteintäkter

Skatteintäkterna i Mönsterås kommun används för att finansiera en rad olika tjänster och funktioner som är avgörande för kommunens invånare. En stor del av budgeten går till skola och utbildning, vilket inkluderar grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildning. Vård och omsorg är en annan betydande post, där äldreomsorg och socialtjänst utgör viktiga delar. Infrastruktur, såsom vägar och kollektivtrafik, samt kultur- och fritidsverksamheter är också viktiga områden som finansieras av skatteintäkterna.

Ekonomiska utmaningar och möjligheter

Mönsterås kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En åldrande befolkning innebär ökade kostnader för vård och omsorg, samtidigt som skattebasen kan minska om yngre invånare flyttar till större städer. Detta kan leda till en pressad kommunal ekonomi och behov av att prioritera mellan olika utgifter.

Å andra sidan finns det också ekonomiska möjligheter. Kommunen har potential att attrahera nya företag och invånare genom att erbjuda goda levnadsvillkor och en attraktiv miljö. Investeringar i infrastruktur och bostadsbyggande kan bidra till att öka kommunens attraktivitet och därmed skatteintäkterna på lång sikt.

Levnadsstandard och kvalitet

Levnadsstandarden i Mönsterås kommun är generellt sett god. Kommunen erbjuder en trygg och naturnära miljö med god tillgång till service och fritidsaktiviteter. Skolorna håller en hög kvalitet, och det finns ett brett utbud av kultur- och fritidsaktiviteter för både unga och gamla. Vård och omsorg håller också en hög standard, vilket bidrar till en god livskvalitet för kommunens äldre invånare.

Effekter på privatpersoners ekonomi

För privatpersoner innebär skattetrycket i Mönsterås kommun att en betydande del av inkomsten går till skatt. Detta kan påverka hur mycket pengar som blir kvar i plånboken efter att skatten är betald. För att få en bättre förståelse för hur mycket nettolön man får ut kan man använda vår skattekalkylator, där man kan beräkna nettolönen utifrån angiven bruttolön.

Det höga skattetrycket kan ha både positiva och negativa effekter. Å ena sidan innebär det att kommunen har resurser att erbjuda högkvalitativa tjänster och en god livskvalitet. Å andra sidan kan det innebära att invånare har mindre disponibel inkomst, vilket kan påverka konsumtion och sparande.

Sammanfattningsvis är Mönsterås kommun en plats med god levnadsstandard och hög kvalitet på kommunala tjänster, men som också står inför ekonomiska utmaningar. Skattetrycket är relativt högt, vilket påverkar invånarnas disponibla inkomst men också möjliggör en hög nivå av offentlig service.

[kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 20:34:37 [updated_at] => 2024-05-23 20:34:48 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_180645_image.jpg [artikel_eng] =>

Tax Burden in Mönsterås Municipality

Mönsterås Municipality, located in Kalmar County, has a total municipal tax rate of 34.07% excluding the church fee. This tax rate consists of the municipal tax at 22.21%, county council tax at 11.86%, and burial fee at 0.28%. For those who are members of the Swedish Church, an additional church fee of 1.52% applies, making the total tax rate for these individuals 35.59%.

Use of Tax Revenues

Tax revenues in Mönsterås Municipality are used to finance a variety of services and functions that are crucial for the municipality's residents. A significant portion of the budget goes towards schools and education, including primary schools, high schools, and adult education. Healthcare and social services are another significant expense, with elderly care and social services being important components. Infrastructure, such as roads and public transportation, as well as cultural and recreational activities, are also key areas funded by tax revenues.

Economic Challenges and Opportunities

Mönsterås Municipality faces several economic challenges. An aging population means increased costs for healthcare and social services, while the tax base may decrease if younger residents move to larger cities. This can lead to a strained municipal economy and the need to prioritize between different expenditures.

On the other hand, there are also economic opportunities. The municipality has the potential to attract new businesses and residents by offering good living conditions and an attractive environment. Investments in infrastructure and housing construction can help increase the municipality's attractiveness and thus tax revenues in the long run.

Standard of Living and Quality

The standard of living in Mönsterås Municipality is generally high. The municipality offers a safe and nature-friendly environment with good access to services and recreational activities. The schools maintain a high quality, and there is a wide range of cultural and recreational activities for both young and old. Healthcare and social services also uphold a high standard, contributing to a good quality of life for the municipality's elderly residents.

Effects on Individuals' Finances

For individuals, the tax burden in Mönsterås Municipality means that a significant portion of income goes towards taxes. This can affect how much money remains in the wallet after taxes are paid. To gain a better understanding of the net salary one receives, individuals can use our tax calculator, where they can calculate the net salary based on the specified gross salary.

The high tax burden can have both positive and negative effects. On one hand, it means that the municipality has resources to offer high-quality services and a good quality of life. On the other hand, it may mean that residents have less disposable income, which can affect consumption and savings.

In conclusion, Mönsterås Municipality is a place with a high standard of living and high quality of municipal services, but also faces economic challenges. The tax burden is relatively high, impacting residents' disposable income but also enabling a high level of public service.

[ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Mönsterås kommun - En djupgående analys [description] => Upptäck hur skatteintäkterna används i Mönsterås kommun, de ekonomiska utmaningarna och möjligheterna, samt hur skattetrycket påverkar invånarnas ekonomi och levnadsstandard. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Mönsterås Municipality - An In-depth Analysis [description_eng] => Discover how tax revenues are used in Mönsterås Municipality, the economic challenges and opportunities, and how the tax burden affects residents' finances and standard of living. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [changes:protected] => Array ( ) [casts:protected] => Array ( ) [classCastCache:protected] => Array ( ) [attributeCastCache:protected] => Array ( ) [dateFormat:protected] => [appends:protected] => Array ( ) [dispatchesEvents:protected] => Array ( ) [observables:protected] => Array ( ) [relations:protected] => Array ( ) [touches:protected] => Array ( ) [timestamps] => 1 [usesUniqueIds] => [hidden:protected] => Array ( ) [visible:protected] => Array ( ) [fillable:protected] => Array ( ) [guarded:protected] => Array ( ) ) ) stdClass Object ( [grundAvdrag] => 3325 [kommunalskatt] => 1753.4795 [landstingsskatt] => 936.347 [kyrkoskatt] => [begravningsavgift] => 22.106 [arbetsgivaravgift] => 2480.609 [statligSkatt] => 0 [jobbskatteavdrag] => 1273.5309500583 [beskattningsbarInkomst] => 7895 [nettolon] => 9781.5984500583 [landsting] => 11.86 [bruttolon] => 11220 [area_name] => MÖNSTERÅS [kommun] => MONSTERAS [skiktgrans] => 598500 [aiArticle] => App\Models\Article Object ( [connection:protected] => mysql [table:protected] => articles [primaryKey:protected] => id [keyType:protected] => int [incrementing] => 1 [with:protected] => Array ( ) [withCount:protected] => Array ( ) [preventsLazyLoading] => [perPage:protected] => 15 [exists] => 1 [wasRecentlyCreated] => [escapeWhenCastingToString:protected] => [attributes:protected] => Array ( [id] => 13189 [kategori] => kommun [short_code] => MÖNSTERÅS [artikel] =>

Skattetrycket i Mönsterås kommun

Mönsterås kommun, belägen i Kalmar län, har en total kommunalskatt på 34.07% exklusive kyrkoavgiften. Denna skattesats består av kommunalskatten på 22.21%, landstingsskatten på 11.86% och begravningsavgiften på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.52%, vilket gör att den totala skattesatsen för dessa individer blir 35.59%.

Användning av skatteintäkter

Skatteintäkterna i Mönsterås kommun används för att finansiera en rad olika tjänster och funktioner som är avgörande för kommunens invånare. En stor del av budgeten går till skola och utbildning, vilket inkluderar grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildning. Vård och omsorg är en annan betydande post, där äldreomsorg och socialtjänst utgör viktiga delar. Infrastruktur, såsom vägar och kollektivtrafik, samt kultur- och fritidsverksamheter är också viktiga områden som finansieras av skatteintäkterna.

Ekonomiska utmaningar och möjligheter

Mönsterås kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En åldrande befolkning innebär ökade kostnader för vård och omsorg, samtidigt som skattebasen kan minska om yngre invånare flyttar till större städer. Detta kan leda till en pressad kommunal ekonomi och behov av att prioritera mellan olika utgifter.

Å andra sidan finns det också ekonomiska möjligheter. Kommunen har potential att attrahera nya företag och invånare genom att erbjuda goda levnadsvillkor och en attraktiv miljö. Investeringar i infrastruktur och bostadsbyggande kan bidra till att öka kommunens attraktivitet och därmed skatteintäkterna på lång sikt.

Levnadsstandard och kvalitet

Levnadsstandarden i Mönsterås kommun är generellt sett god. Kommunen erbjuder en trygg och naturnära miljö med god tillgång till service och fritidsaktiviteter. Skolorna håller en hög kvalitet, och det finns ett brett utbud av kultur- och fritidsaktiviteter för både unga och gamla. Vård och omsorg håller också en hög standard, vilket bidrar till en god livskvalitet för kommunens äldre invånare.

Effekter på privatpersoners ekonomi

För privatpersoner innebär skattetrycket i Mönsterås kommun att en betydande del av inkomsten går till skatt. Detta kan påverka hur mycket pengar som blir kvar i plånboken efter att skatten är betald. För att få en bättre förståelse för hur mycket nettolön man får ut kan man använda vår skattekalkylator, där man kan beräkna nettolönen utifrån angiven bruttolön.

Det höga skattetrycket kan ha både positiva och negativa effekter. Å ena sidan innebär det att kommunen har resurser att erbjuda högkvalitativa tjänster och en god livskvalitet. Å andra sidan kan det innebära att invånare har mindre disponibel inkomst, vilket kan påverka konsumtion och sparande.

Sammanfattningsvis är Mönsterås kommun en plats med god levnadsstandard och hög kvalitet på kommunala tjänster, men som också står inför ekonomiska utmaningar. Skattetrycket är relativt högt, vilket påverkar invånarnas disponibla inkomst men också möjliggör en hög nivå av offentlig service.

[kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 20:34:37 [updated_at] => 2024-05-23 20:34:48 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_180645_image.jpg [artikel_eng] =>

Tax Burden in Mönsterås Municipality

Mönsterås Municipality, located in Kalmar County, has a total municipal tax rate of 34.07% excluding the church fee. This tax rate consists of the municipal tax at 22.21%, county council tax at 11.86%, and burial fee at 0.28%. For those who are members of the Swedish Church, an additional church fee of 1.52% applies, making the total tax rate for these individuals 35.59%.

Use of Tax Revenues

Tax revenues in Mönsterås Municipality are used to finance a variety of services and functions that are crucial for the municipality's residents. A significant portion of the budget goes towards schools and education, including primary schools, high schools, and adult education. Healthcare and social services are another significant expense, with elderly care and social services being important components. Infrastructure, such as roads and public transportation, as well as cultural and recreational activities, are also key areas funded by tax revenues.

Economic Challenges and Opportunities

Mönsterås Municipality faces several economic challenges. An aging population means increased costs for healthcare and social services, while the tax base may decrease if younger residents move to larger cities. This can lead to a strained municipal economy and the need to prioritize between different expenditures.

On the other hand, there are also economic opportunities. The municipality has the potential to attract new businesses and residents by offering good living conditions and an attractive environment. Investments in infrastructure and housing construction can help increase the municipality's attractiveness and thus tax revenues in the long run.

Standard of Living and Quality

The standard of living in Mönsterås Municipality is generally high. The municipality offers a safe and nature-friendly environment with good access to services and recreational activities. The schools maintain a high quality, and there is a wide range of cultural and recreational activities for both young and old. Healthcare and social services also uphold a high standard, contributing to a good quality of life for the municipality's elderly residents.

Effects on Individuals' Finances

For individuals, the tax burden in Mönsterås Municipality means that a significant portion of income goes towards taxes. This can affect how much money remains in the wallet after taxes are paid. To gain a better understanding of the net salary one receives, individuals can use our tax calculator, where they can calculate the net salary based on the specified gross salary.

The high tax burden can have both positive and negative effects. On one hand, it means that the municipality has resources to offer high-quality services and a good quality of life. On the other hand, it may mean that residents have less disposable income, which can affect consumption and savings.

In conclusion, Mönsterås Municipality is a place with a high standard of living and high quality of municipal services, but also faces economic challenges. The tax burden is relatively high, impacting residents' disposable income but also enabling a high level of public service.

[ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Mönsterås kommun - En djupgående analys [description] => Upptäck hur skatteintäkterna används i Mönsterås kommun, de ekonomiska utmaningarna och möjligheterna, samt hur skattetrycket påverkar invånarnas ekonomi och levnadsstandard. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Mönsterås Municipality - An In-depth Analysis [description_eng] => Discover how tax revenues are used in Mönsterås Municipality, the economic challenges and opportunities, and how the tax burden affects residents' finances and standard of living. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [original:protected] => Array ( [id] => 13189 [kategori] => kommun [short_code] => MÖNSTERÅS [artikel] =>

Skattetrycket i Mönsterås kommun

Mönsterås kommun, belägen i Kalmar län, har en total kommunalskatt på 34.07% exklusive kyrkoavgiften. Denna skattesats består av kommunalskatten på 22.21%, landstingsskatten på 11.86% och begravningsavgiften på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.52%, vilket gör att den totala skattesatsen för dessa individer blir 35.59%.

Användning av skatteintäkter

Skatteintäkterna i Mönsterås kommun används för att finansiera en rad olika tjänster och funktioner som är avgörande för kommunens invånare. En stor del av budgeten går till skola och utbildning, vilket inkluderar grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildning. Vård och omsorg är en annan betydande post, där äldreomsorg och socialtjänst utgör viktiga delar. Infrastruktur, såsom vägar och kollektivtrafik, samt kultur- och fritidsverksamheter är också viktiga områden som finansieras av skatteintäkterna.

Ekonomiska utmaningar och möjligheter

Mönsterås kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En åldrande befolkning innebär ökade kostnader för vård och omsorg, samtidigt som skattebasen kan minska om yngre invånare flyttar till större städer. Detta kan leda till en pressad kommunal ekonomi och behov av att prioritera mellan olika utgifter.

Å andra sidan finns det också ekonomiska möjligheter. Kommunen har potential att attrahera nya företag och invånare genom att erbjuda goda levnadsvillkor och en attraktiv miljö. Investeringar i infrastruktur och bostadsbyggande kan bidra till att öka kommunens attraktivitet och därmed skatteintäkterna på lång sikt.

Levnadsstandard och kvalitet

Levnadsstandarden i Mönsterås kommun är generellt sett god. Kommunen erbjuder en trygg och naturnära miljö med god tillgång till service och fritidsaktiviteter. Skolorna håller en hög kvalitet, och det finns ett brett utbud av kultur- och fritidsaktiviteter för både unga och gamla. Vård och omsorg håller också en hög standard, vilket bidrar till en god livskvalitet för kommunens äldre invånare.

Effekter på privatpersoners ekonomi

För privatpersoner innebär skattetrycket i Mönsterås kommun att en betydande del av inkomsten går till skatt. Detta kan påverka hur mycket pengar som blir kvar i plånboken efter att skatten är betald. För att få en bättre förståelse för hur mycket nettolön man får ut kan man använda vår skattekalkylator, där man kan beräkna nettolönen utifrån angiven bruttolön.

Det höga skattetrycket kan ha både positiva och negativa effekter. Å ena sidan innebär det att kommunen har resurser att erbjuda högkvalitativa tjänster och en god livskvalitet. Å andra sidan kan det innebära att invånare har mindre disponibel inkomst, vilket kan påverka konsumtion och sparande.

Sammanfattningsvis är Mönsterås kommun en plats med god levnadsstandard och hög kvalitet på kommunala tjänster, men som också står inför ekonomiska utmaningar. Skattetrycket är relativt högt, vilket påverkar invånarnas disponibla inkomst men också möjliggör en hög nivå av offentlig service.

[kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 20:34:37 [updated_at] => 2024-05-23 20:34:48 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_180645_image.jpg [artikel_eng] =>

Tax Burden in Mönsterås Municipality

Mönsterås Municipality, located in Kalmar County, has a total municipal tax rate of 34.07% excluding the church fee. This tax rate consists of the municipal tax at 22.21%, county council tax at 11.86%, and burial fee at 0.28%. For those who are members of the Swedish Church, an additional church fee of 1.52% applies, making the total tax rate for these individuals 35.59%.

Use of Tax Revenues

Tax revenues in Mönsterås Municipality are used to finance a variety of services and functions that are crucial for the municipality's residents. A significant portion of the budget goes towards schools and education, including primary schools, high schools, and adult education. Healthcare and social services are another significant expense, with elderly care and social services being important components. Infrastructure, such as roads and public transportation, as well as cultural and recreational activities, are also key areas funded by tax revenues.

Economic Challenges and Opportunities

Mönsterås Municipality faces several economic challenges. An aging population means increased costs for healthcare and social services, while the tax base may decrease if younger residents move to larger cities. This can lead to a strained municipal economy and the need to prioritize between different expenditures.

On the other hand, there are also economic opportunities. The municipality has the potential to attract new businesses and residents by offering good living conditions and an attractive environment. Investments in infrastructure and housing construction can help increase the municipality's attractiveness and thus tax revenues in the long run.

Standard of Living and Quality

The standard of living in Mönsterås Municipality is generally high. The municipality offers a safe and nature-friendly environment with good access to services and recreational activities. The schools maintain a high quality, and there is a wide range of cultural and recreational activities for both young and old. Healthcare and social services also uphold a high standard, contributing to a good quality of life for the municipality's elderly residents.

Effects on Individuals' Finances

For individuals, the tax burden in Mönsterås Municipality means that a significant portion of income goes towards taxes. This can affect how much money remains in the wallet after taxes are paid. To gain a better understanding of the net salary one receives, individuals can use our tax calculator, where they can calculate the net salary based on the specified gross salary.

The high tax burden can have both positive and negative effects. On one hand, it means that the municipality has resources to offer high-quality services and a good quality of life. On the other hand, it may mean that residents have less disposable income, which can affect consumption and savings.

In conclusion, Mönsterås Municipality is a place with a high standard of living and high quality of municipal services, but also faces economic challenges. The tax burden is relatively high, impacting residents' disposable income but also enabling a high level of public service.

[ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Mönsterås kommun - En djupgående analys [description] => Upptäck hur skatteintäkterna används i Mönsterås kommun, de ekonomiska utmaningarna och möjligheterna, samt hur skattetrycket påverkar invånarnas ekonomi och levnadsstandard. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Mönsterås Municipality - An In-depth Analysis [description_eng] => Discover how tax revenues are used in Mönsterås Municipality, the economic challenges and opportunities, and how the tax burden affects residents' finances and standard of living. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [changes:protected] => Array ( ) [casts:protected] => Array ( ) [classCastCache:protected] => Array ( ) [attributeCastCache:protected] => Array ( ) [dateFormat:protected] => [appends:protected] => Array ( ) [dispatchesEvents:protected] => Array ( ) [observables:protected] => Array ( ) [relations:protected] => Array ( ) [touches:protected] => Array ( ) [timestamps] => 1 [usesUniqueIds] => [hidden:protected] => Array ( ) [visible:protected] => Array ( ) [fillable:protected] => Array ( ) [guarded:protected] => Array ( ) ) )
Skattesatser 2024 i kommuner, län & hela riket
Kommun Kommunal Landsting Total
UPPLANDS VÄSBY 19.42% 12.38% 32.81%
VALLENTUNA 18.9% 12.38% 32.29%
ÖSTERÅKER 16.6% 12.38% 29.99%
VÄRMDÖ 18.98% 12.38% 32.37%
JÄRFÄLLA 19.24% 12.38% 32.63%
EKERÖ 19.22% 12.38% 32.61%
HUDDINGE 19.47% 12.38% 32.86%
BOTKYRKA 20.15% 12.38% 33.54%
SALEM 19.67% 12.38% 33.06%
HANINGE 19.68% 12.38% 33.07%
TYRESÖ 19.5% 12.38% 32.89%
UPPLANDS-BRO 19.4% 12.38% 32.79%
NYKVARN 19.97% 12.38% 33.36%
TÄBY 17.55% 12.38% 30.94%
DANDERYD 18.25% 12.38% 31.64%
SOLLENTUNA 18.12% 12.38% 31.51%
STOCKHOLM 17.98% 12.38% 31.37%
SÖDERTÄLJE 20.15% 12.38% 33.54%
NACKA 17.88% 12.38% 31.27%
SUNDBYBERG 19.25% 12.38% 32.64%
SOLNA 17.37% 12.38% 30.76%
LIDINGÖ 17.84% 12.38% 31.23%
VAXHOLM 19.3% 12.38% 32.69%
NORRTÄLJE 19.72% 12.38% 33.11%
SIGTUNA 20% 12.38% 33.39%
NYNÄSHAMN 19.85% 12.38% 33.24%
HÅBO 21.59% 11.71% 34.68%
ÄLVKARLEBY 22.69% 11.71% 35.78%
KNIVSTA 20.91% 11.71% 34%
HEBY 22.5% 11.71% 35.59%
TIERP 21.29% 11.71% 34.38%
UPPSALA 21.14% 11.71% 34.23%
ENKÖPING 21.34% 11.71% 34.43%
ÖSTHAMMAR 21.69% 11.71% 34.78%
VINGÅKER 22.67% 10.83% 34.88%
GNESTA 22.12% 10.83% 34.33%
NYKÖPING 21.42% 10.83% 33.63%
OXELÖSUND 22.22% 10.83% 34.43%
FLEN 22.27% 10.83% 34.48%
KATRINEHOLM 22.12% 10.83% 34.33%
ESKILSTUNA 22.02% 10.83% 34.23%
STRÄNGNÄS 21.67% 10.83% 33.88%
TROSA 21.4% 10.83% 33.61%
ÖDESHÖG 22.6% 11.55% 35.56%
YDRE 22.55% 11.55% 35.51%
KINDA 21.45% 11.55% 34.41%
BOXHOLM 21.82% 11.55% 34.78%
ÅTVIDABERG 22.39% 11.55% 35.35%
FINSPÅNG 22.15% 11.55% 35.11%
VALDEMARSVIK 22.48% 11.55% 35.44%
LINKÖPING 20.2% 11.55% 33.16%
NORRKÖPING 21.75% 11.55% 34.71%
SÖDERKÖPING 21.98% 11.55% 34.94%
MOTALA 21.7% 11.55% 34.66%
VADSTENA 22.8% 11.55% 35.76%
MJÖLBY 21.9% 11.55% 34.86%
ANEBY 22.09% 11.76% 35.31%
GNOSJÖ 22.24% 11.76% 35.46%
MULLSJÖ 22.34% 11.76% 35.56%
HABO 22.17% 11.76% 35.39%
GISLAVED 21.99% 11.76% 35.21%
VAGGERYD 21.49% 11.76% 34.71%
JÖNKÖPING 21.64% 11.76% 34.86%
NÄSSJÖ 22.54% 11.76% 35.76%
VÄRNAMO 21.52% 11.76% 34.74%
SÄVSJÖ 21.92% 11.76% 35.14%
VETLANDA 22.01% 11.76% 35.23%
EKSJÖ 22.26% 11.76% 35.48%
TRANÅS 22.01% 11.76% 35.23%
UPPVIDINGE 21.8% 12% 35.25%
LESSEBO 21.81% 12% 35.26%
TINGSRYD 22% 12% 35.45%
ALVESTA 21.42% 12% 34.87%
ÄLMHULT 21.86% 12% 35.31%
MARKARYD 21.31% 12% 34.76%
VÄXJÖ 20.19% 12% 33.64%
LJUNGBY 21.07% 12% 34.52%
HÖGSBY 22.21% 11.86% 35.59%
TORSÅS 21.93% 11.86% 35.31%
MÖRBYLÅNGA 22.21% 11.86% 35.59%
HULTSFRED 21.91% 11.86% 35.29%
MÖNSTERÅS 22.21% 11.86% 35.59%
EMMABODA 21.96% 11.86% 35.34%
KALMAR 21.81% 11.86% 35.19%
NYBRO 22.33% 11.86% 35.71%
OSKARSHAMN 22.35% 11.86% 35.73%
VÄSTERVIK 21.16% 11.86% 34.54%
VIMMERBY 22.36% 11.86% 35.74%
BORGHOLM 21.58% 11.86% 34.96%
GOTLAND 33.6% 0% 35.48%
OLOFSTRÖM 21.71% 12.04% 35.07%
KARLSKRONA 21.65% 12.04% 35.01%
RONNEBY 21.64% 12.04% 35%
KARLSHAMN 22.23% 12.04% 35.59%
SÖLVESBORG 21.82% 12.04% 35.18%
SVALÖV 20.74% 11.18% 33.24%
STAFFANSTORP 19.09% 11.18% 31.59%
BURLÖV 20.09% 11.18% 32.59%
VELLINGE 18.5% 11.18% 31%
ÖSTRA GÖINGE 20.99% 11.18% 33.49%
ÖRKELLJUNGA 19.06% 11.18% 31.56%
BJUV 20.99% 11.18% 33.49%
KÄVLINGE 18.51% 11.18% 31.01%
LOMMA 19.64% 11.18% 32.14%
SVEDALA 20.24% 11.18% 32.74%
SKURUP 20.42% 11.18% 32.92%
SJÖBO 20.92% 11.18% 33.42%
HÖRBY 21.08% 11.18% 33.58%
HÖÖR 21.75% 11.18% 34.25%
TOMELILLA 20.61% 11.18% 33.11%
BROMÖLLA 22.56% 11.18% 35.06%
OSBY 22.81% 11.18% 35.31%
PERSTORP 20.81% 11.18% 33.31%
KLIPPAN 20.75% 11.18% 33.25%
ÅSTORP 20.29% 11.18% 32.79%
BÅSTAD 20.23% 11.18% 32.73%
MALMÖ 21.24% 11.18% 33.74%
LUND 21.24% 11.18% 33.74%
LANDSKRONA 20.24% 11.18% 32.74%
HELSINGBORG 20.21% 11.18% 32.71%
HÖGANÄS 19.73% 11.18% 32.23%
ESLÖV 20.54% 11.18% 33.04%
YSTAD 20.11% 11.18% 32.61%
TRELLEBORG 20.4% 11.18% 32.9%
KRISTIANSTAD 21.46% 11.18% 33.96%
SIMRISHAMN 20.51% 11.18% 33.01%
ÄNGELHOLM 20.29% 11.18% 32.79%
HÄSSLEHOLM 21.2% 11.18% 33.7%
HYLTE 22.45% 11.4% 35.28%
HALMSTAD 20.98% 11.4% 33.81%
LAHOLM 21.4% 11.4% 34.23%
FALKENBERG 21.1% 11.4% 33.93%
VARBERG 20.33% 11.4% 33.16%
KUNGSBACKA 21.33% 11.4% 34.16%
HÄRRYDA 20.5% 11.48% 33.33%
PARTILLE 19.96% 11.48% 32.79%
ÖCKERÖ 21.56% 11.48% 34.39%
STENUNGSUND 21.64% 11.48% 34.47%
TJÖRN 21.71% 11.48% 34.54%
ORUST 22.46% 11.48% 35.29%
SOTENÄS 21.99% 11.48% 34.82%
MUNKEDAL 23.38% 11.48% 36.21%
TANUM 21.56% 11.48% 34.39%
DALS-ED 23.21% 11.48% 36.04%
FÄRGELANDA 22.91% 11.48% 35.74%
ALE 21.87% 11.48% 34.7%
LERUM 20.65% 11.48% 33.48%
VÅRGÅRDA 21.61% 11.48% 34.44%
BOLLEBYGD 21.59% 11.48% 34.42%
GRÄSTORP 21.99% 11.48% 34.82%
ESSUNGA 21.57% 11.48% 34.4%
KARLSBORG 21.32% 11.48% 34.15%
GULLSPÅNG 22.49% 11.48% 35.32%
TRANEMO 21.5% 11.48% 34.33%
BENGTSFORS 22.92% 11.48% 35.75%
MELLERUD 22.6% 11.48% 35.43%
LILLA EDET 22.37% 11.48% 35.2%
MARK 21.51% 11.48% 34.34%
SVENLJUNGA 22.05% 11.48% 34.88%
HERRLJUNGA 21.94% 11.48% 34.77%
VARA 22.37% 11.48% 35.2%
GÖTENE 22.12% 11.48% 34.95%
TIBRO 21.71% 11.48% 34.54%
TÖREBODA 21.72% 11.48% 34.55%
GÖTEBORG 21.12% 11.48% 33.95%
MÖLNDAL 20.51% 11.48% 33.34%
KUNGÄLV 21.44% 11.48% 34.27%
LYSEKIL 22.46% 11.48% 35.29%
UDDEVALLA 22.16% 11.48% 34.99%
STRÖMSTAD 21.91% 11.48% 34.74%
VÄNERSBORG 22.21% 11.48% 35.04%
TROLLHÄTTAN 22.36% 11.48% 35.19%
ALINGSÅS 21.36% 11.48% 34.19%
BORÅS 21.31% 11.48% 34.14%
ULRICEHAMN 21.05% 11.48% 33.88%
ÅMÅL 22.46% 11.48% 35.29%
MARIESTAD 21.26% 11.48% 34.09%
LIDKÖPING 21.26% 11.48% 34.09%
SKARA 21.9% 11.48% 34.73%
SKÖVDE 21.61% 11.48% 34.44%
HJO 22% 11.48% 34.83%
TIDAHOLM 22.07% 11.48% 34.9%
FALKÖPING 21.95% 11.48% 34.78%
KIL 22.35% 11.68% 35.44%
EDA 22.27% 11.68% 35.36%
TORSBY 22.02% 11.68% 35.11%
STORFORS 22.7% 11.68% 35.79%
HAMMARÖ 22.92% 11.68% 36.01%
MUNKFORS 22.02% 11.68% 35.11%
FORSHAGA 22.35% 11.68% 35.44%
GRUMS 22.5% 11.68% 35.59%
ÅRJÄNG 21.97% 11.68% 35.06%
SUNNE 21.62% 11.68% 34.71%
KARLSTAD 21.27% 11.68% 34.36%
KRISTINEHAMN 21.97% 11.68% 35.06%
FILIPSTAD 22.27% 11.68% 35.36%
HAGFORS 22.02% 11.68% 35.11%
ARVIKA 21.75% 11.68% 34.84%
SÄFFLE 21.52% 11.68% 34.61%
LEKEBERG 22.43% 12.3% 36.05%
LAXÅ 22.18% 12.3% 35.8%
HALLSBERG 21.55% 12.3% 35.17%
DEGERFORS 23% 12.3% 36.62%
HÄLLEFORS 22.05% 12.3% 35.67%
LJUSNARSBERG 21.5% 12.3% 35.12%
ÖREBRO 21.35% 12.3% 34.97%
KUMLA 21.54% 12.3% 35.16%
ASKERSUND 21.85% 12.3% 35.47%
KARLSKOGA 22% 12.3% 35.62%
NORA 22.25% 12.3% 35.87%
LINDESBERG 22.3% 12.3% 35.92%
SKINNSKATTEBERG 22.46% 10.88% 34.67%
SURAHAMMAR 22.31% 10.88% 34.52%
KUNGSÖR 22.03% 10.88% 34.24%
HALLSTAHAMMAR 21.81% 10.88% 34.02%
NORBERG 22.66% 10.88% 34.87%
VÄSTERÅS 20.36% 10.88% 32.57%
SALA 22.31% 10.88% 34.52%
FAGERSTA 22.11% 10.88% 34.32%
KÖPING 22.16% 10.88% 34.37%
ARBOGA 22.41% 10.88% 34.62%
VANSBRO 22.29% 11.64% 35.36%
MALUNG-SÄLEN 22.56% 11.64% 35.63%
GAGNEF 22.28% 11.64% 35.35%
LEKSAND 21.81% 11.64% 34.88%
RÄTTVIK 21.81% 11.64% 34.88%
ORSA 22.31% 11.64% 35.38%
ÄLVDALEN 22.78% 11.64% 35.85%
SMEDJEBACKEN 22.45% 11.64% 35.52%
MORA 22.33% 11.64% 35.4%
FALUN 22.06% 11.64% 35.13%
BORLÄNGE 22.41% 11.64% 35.48%
SÄTER 22.32% 11.64% 35.39%
HEDEMORA 22.16% 11.64% 35.23%
AVESTA 21.96% 11.64% 35.03%
LUDVIKA 22.06% 11.64% 35.13%
OCKELBO 22.76% 11.51% 35.61%
HOFORS 22.86% 11.51% 35.71%
OVANÅKER 21.86% 11.51% 34.71%
NORDANSTIG 22.51% 11.51% 35.36%
LJUSDAL 22.36% 11.51% 35.21%
GÄVLE 22.26% 11.51% 35.11%
SANDVIKEN 21.61% 11.51% 34.46%
SÖDERHAMN 21.66% 11.51% 34.51%
BOLLNÄS 21.86% 11.51% 34.71%
HUDIKSVALL 21.61% 11.51% 34.46%
ÅNGE 23.33% 11.29% 36.28%
TIMRÅ 23.19% 11.29% 36.14%
HÄRNÖSAND 23.34% 11.29% 36.29%
SUNDSVALL 22.59% 11.29% 35.54%
KRAMFORS 23.14% 11.29% 36.09%
SOLLEFTEÅ 23.39% 11.29% 36.34%
ÖRNSKÖLDSVIK 22.71% 11.29% 35.66%
RAGUNDA 23.22% 11.7% 36.59%
BRÄCKE 23.39% 11.7% 36.76%
KROKOM 22.17% 11.7% 35.54%
STRÖMSUND 23.22% 11.7% 36.59%
ÅRE 22.22% 11.7% 35.59%
BERG 22.52% 11.7% 35.89%
HÄRJEDALEN 22.47% 11.7% 35.84%
ÖSTERSUND 22.02% 11.7% 35.39%
NORDMALING 23.25% 11.35% 35.98%
BJURHOLM 23.15% 11.35% 35.88%
VINDELN 23.35% 11.35% 36.08%
ROBERTSFORS 23.15% 11.35% 35.88%
NORSJÖ 23.35% 11.35% 36.08%
MALÅ 23.35% 11.35% 36.08%
STORUMAN 23.1% 11.35% 35.83%
SORSELE 23.6% 11.35% 36.33%
DOROTEA 23.8% 11.35% 36.53%
VÄNNÄS 23.35% 11.35% 36.08%
VILHELMINA 23.4% 11.35% 36.13%
ÅSELE 23.6% 11.35% 36.33%
UMEÅ 22.8% 11.35% 35.53%
LYCKSELE 23.05% 11.35% 35.78%
SKELLEFTEÅ 22.6% 11.35% 35.33%
ARVIDSJAUR 22.8% 11.34% 35.41%
ARJEPLOG 23.5% 11.34% 36.11%
JOKKMOKK 22.95% 11.34% 35.56%
ÖVERKALIX 22.8% 11.34% 35.41%
KALIX 22.55% 11.34% 35.16%
ÖVERTORNEÅ 21.75% 11.34% 34.36%
PAJALA 23.4% 11.34% 36.01%
GÄLLIVARE 22.55% 11.34% 35.16%
ÄLVSBYN 22.45% 11.34% 35.06%
LULEÅ 22.5% 11.34% 35.11%
PITEÅ 22.25% 11.34% 34.86%
BODEN 22.6% 11.34% 35.21%
HAPARANDA 22.5% 11.34% 35.11%
KIRUNA 23.05% 11.34% 35.66%
Registrera ett konto innan du kan kommentera

För att skriva en kommentar behöver du skapa ett konto.


Default Avatar