Beräkna Nettolönen i Monsteras kommun
- Hem
- Beräkna Lön Efter Skatt, Nettolön
Skattetrycket i Mönsterås kommun
Mönsterås kommun, belägen i Kalmar län, har en total kommunalskatt på 34.07% exklusive kyrkoavgiften. Denna skattesats består av kommunalskatten på 22.21%, landstingsskatten på 11.86% och begravningsavgiften på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.52%, vilket gör att den totala skattesatsen för dessa individer blir 35.59%.
Användning av skatteintäkter
Skatteintäkterna i Mönsterås kommun används för att finansiera en rad olika tjänster och funktioner som är avgörande för kommunens invånare. En stor del av budgeten går till skola och utbildning, vilket inkluderar grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildning. Vård och omsorg är en annan betydande post, där äldreomsorg och socialtjänst utgör viktiga delar. Infrastruktur, såsom vägar och kollektivtrafik, samt kultur- och fritidsverksamheter är också viktiga områden som finansieras av skatteintäkterna.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Mönsterås kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En åldrande befolkning innebär ökade kostnader för vård och omsorg, samtidigt som skattebasen kan minska om yngre invånare flyttar till större städer. Detta kan leda till en pressad kommunal ekonomi och behov av att prioritera mellan olika utgifter.
Å andra sidan finns det också ekonomiska möjligheter. Kommunen har potential att attrahera nya företag och invånare genom att erbjuda goda levnadsvillkor och en attraktiv miljö. Investeringar i infrastruktur och bostadsbyggande kan bidra till att öka kommunens attraktivitet och därmed skatteintäkterna på lång sikt.
Levnadsstandard och kvalitet
Levnadsstandarden i Mönsterås kommun är generellt sett god. Kommunen erbjuder en trygg och naturnära miljö med god tillgång till service och fritidsaktiviteter. Skolorna håller en hög kvalitet, och det finns ett brett utbud av kultur- och fritidsaktiviteter för både unga och gamla. Vård och omsorg håller också en hög standard, vilket bidrar till en god livskvalitet för kommunens äldre invånare.
Effekter på privatpersoners ekonomi
För privatpersoner innebär skattetrycket i Mönsterås kommun att en betydande del av inkomsten går till skatt. Detta kan påverka hur mycket pengar som blir kvar i plånboken efter att skatten är betald. För att få en bättre förståelse för hur mycket nettolön man får ut kan man använda vår skattekalkylator, där man kan beräkna nettolönen utifrån angiven bruttolön.
Det höga skattetrycket kan ha både positiva och negativa effekter. Å ena sidan innebär det att kommunen har resurser att erbjuda högkvalitativa tjänster och en god livskvalitet. Å andra sidan kan det innebära att invånare har mindre disponibel inkomst, vilket kan påverka konsumtion och sparande.
Sammanfattningsvis är Mönsterås kommun en plats med god levnadsstandard och hög kvalitet på kommunala tjänster, men som också står inför ekonomiska utmaningar. Skattetrycket är relativt högt, vilket påverkar invånarnas disponibla inkomst men också möjliggör en hög nivå av offentlig service.
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+2 973 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Mönsterås är 22.21%
-8 529 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.86%
-4 554 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 509 300 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Mönsterås stift (i din kommun) 0.28%
-96 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
29 594 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
22 271 kr
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+2 995 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Mönsterås är 22.21%
-8 529 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.86%
-4 554 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 523 200 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Mönsterås stift (i din kommun) 0.28%
-96 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
29 616 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
22 249 kr
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+3 046 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Mönsterås är 22.21%
-8 529 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.86%
-4 554 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 540 700 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Mönsterås stift (i din kommun) 0.28%
-100 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
29 663 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
22 202 kr
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+3 352 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Mönsterås är 22.21%
-8 529 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.86%
-4 554 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 598 500 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Mönsterås stift (i din kommun) 0.28%
-100 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
29 970 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
21 896 kr
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+3 790 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Mönsterås är 22.21%
-8 529 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.86%
-4 554 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 598 500 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Mönsterås stift (i din kommun) 0.28%
-108 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
30 400 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
21 466 kr
stdClass Object ( [grundAvdrag] => 2525 [kommunalskatt] => 5302.6375 [landstingsskatt] => 2831.575 [kyrkoskatt] => [begravningsavgift] => 66.85 [arbetsgivaravgift] => 7501.525 [statligSkatt] => 0 [jobbskatteavdrag] => 2701.41932855 [beskattningsbarInkomst] => 23875 [nettolon] => 20900.35682855 [landsting] => 11.86 [bruttolon] => 26400 [area_name] => MÖNSTERÅS [kommun] => MONSTERAS [skiktgrans] => 598500 [aiArticle] => App\Models\Article Object ( [connection:protected] => mysql [table:protected] => articles [primaryKey:protected] => id [keyType:protected] => int [incrementing] => 1 [with:protected] => Array ( ) [withCount:protected] => Array ( ) [preventsLazyLoading] => [perPage:protected] => 15 [exists] => 1 [wasRecentlyCreated] => [escapeWhenCastingToString:protected] => [attributes:protected] => Array ( [id] => 13189 [kategori] => kommun [short_code] => MÖNSTERÅS [artikel] =>Skattetrycket i Mönsterås kommun
Mönsterås kommun, belägen i Kalmar län, har en total kommunalskatt på 34.07% exklusive kyrkoavgiften. Denna skattesats består av kommunalskatten på 22.21%, landstingsskatten på 11.86% och begravningsavgiften på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.52%, vilket gör att den totala skattesatsen för dessa individer blir 35.59%.
Användning av skatteintäkter
Skatteintäkterna i Mönsterås kommun används för att finansiera en rad olika tjänster och funktioner som är avgörande för kommunens invånare. En stor del av budgeten går till skola och utbildning, vilket inkluderar grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildning. Vård och omsorg är en annan betydande post, där äldreomsorg och socialtjänst utgör viktiga delar. Infrastruktur, såsom vägar och kollektivtrafik, samt kultur- och fritidsverksamheter är också viktiga områden som finansieras av skatteintäkterna.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Mönsterås kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En åldrande befolkning innebär ökade kostnader för vård och omsorg, samtidigt som skattebasen kan minska om yngre invånare flyttar till större städer. Detta kan leda till en pressad kommunal ekonomi och behov av att prioritera mellan olika utgifter.
Å andra sidan finns det också ekonomiska möjligheter. Kommunen har potential att attrahera nya företag och invånare genom att erbjuda goda levnadsvillkor och en attraktiv miljö. Investeringar i infrastruktur och bostadsbyggande kan bidra till att öka kommunens attraktivitet och därmed skatteintäkterna på lång sikt.
Levnadsstandard och kvalitet
Levnadsstandarden i Mönsterås kommun är generellt sett god. Kommunen erbjuder en trygg och naturnära miljö med god tillgång till service och fritidsaktiviteter. Skolorna håller en hög kvalitet, och det finns ett brett utbud av kultur- och fritidsaktiviteter för både unga och gamla. Vård och omsorg håller också en hög standard, vilket bidrar till en god livskvalitet för kommunens äldre invånare.
Effekter på privatpersoners ekonomi
För privatpersoner innebär skattetrycket i Mönsterås kommun att en betydande del av inkomsten går till skatt. Detta kan påverka hur mycket pengar som blir kvar i plånboken efter att skatten är betald. För att få en bättre förståelse för hur mycket nettolön man får ut kan man använda vår skattekalkylator, där man kan beräkna nettolönen utifrån angiven bruttolön.
Det höga skattetrycket kan ha både positiva och negativa effekter. Å ena sidan innebär det att kommunen har resurser att erbjuda högkvalitativa tjänster och en god livskvalitet. Å andra sidan kan det innebära att invånare har mindre disponibel inkomst, vilket kan påverka konsumtion och sparande.
Sammanfattningsvis är Mönsterås kommun en plats med god levnadsstandard och hög kvalitet på kommunala tjänster, men som också står inför ekonomiska utmaningar. Skattetrycket är relativt högt, vilket påverkar invånarnas disponibla inkomst men också möjliggör en hög nivå av offentlig service.
[kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 20:34:37 [updated_at] => 2024-05-23 20:34:48 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_180645_image.jpg [artikel_eng] =>Tax Burden in Mönsterås Municipality
Mönsterås Municipality, located in Kalmar County, has a total municipal tax rate of 34.07% excluding the church fee. This tax rate consists of the municipal tax at 22.21%, county council tax at 11.86%, and burial fee at 0.28%. For those who are members of the Swedish Church, an additional church fee of 1.52% applies, making the total tax rate for these individuals 35.59%.
Use of Tax Revenues
Tax revenues in Mönsterås Municipality are used to finance a variety of services and functions that are crucial for the municipality's residents. A significant portion of the budget goes towards schools and education, including primary schools, high schools, and adult education. Healthcare and social services are another significant expense, with elderly care and social services being important components. Infrastructure, such as roads and public transportation, as well as cultural and recreational activities, are also key areas funded by tax revenues.
Economic Challenges and Opportunities
Mönsterås Municipality faces several economic challenges. An aging population means increased costs for healthcare and social services, while the tax base may decrease if younger residents move to larger cities. This can lead to a strained municipal economy and the need to prioritize between different expenditures.
On the other hand, there are also economic opportunities. The municipality has the potential to attract new businesses and residents by offering good living conditions and an attractive environment. Investments in infrastructure and housing construction can help increase the municipality's attractiveness and thus tax revenues in the long run.
Standard of Living and Quality
The standard of living in Mönsterås Municipality is generally high. The municipality offers a safe and nature-friendly environment with good access to services and recreational activities. The schools maintain a high quality, and there is a wide range of cultural and recreational activities for both young and old. Healthcare and social services also uphold a high standard, contributing to a good quality of life for the municipality's elderly residents.
Effects on Individuals' Finances
For individuals, the tax burden in Mönsterås Municipality means that a significant portion of income goes towards taxes. This can affect how much money remains in the wallet after taxes are paid. To gain a better understanding of the net salary one receives, individuals can use our tax calculator, where they can calculate the net salary based on the specified gross salary.
The high tax burden can have both positive and negative effects. On one hand, it means that the municipality has resources to offer high-quality services and a good quality of life. On the other hand, it may mean that residents have less disposable income, which can affect consumption and savings.
In conclusion, Mönsterås Municipality is a place with a high standard of living and high quality of municipal services, but also faces economic challenges. The tax burden is relatively high, impacting residents' disposable income but also enabling a high level of public service.
[ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Mönsterås kommun - En djupgående analys [description] => Upptäck hur skatteintäkterna används i Mönsterås kommun, de ekonomiska utmaningarna och möjligheterna, samt hur skattetrycket påverkar invånarnas ekonomi och levnadsstandard. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Mönsterås Municipality - An In-depth Analysis [description_eng] => Discover how tax revenues are used in Mönsterås Municipality, the economic challenges and opportunities, and how the tax burden affects residents' finances and standard of living. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [original:protected] => Array ( [id] => 13189 [kategori] => kommun [short_code] => MÖNSTERÅS [artikel] =>Skattetrycket i Mönsterås kommun
Mönsterås kommun, belägen i Kalmar län, har en total kommunalskatt på 34.07% exklusive kyrkoavgiften. Denna skattesats består av kommunalskatten på 22.21%, landstingsskatten på 11.86% och begravningsavgiften på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.52%, vilket gör att den totala skattesatsen för dessa individer blir 35.59%.
Användning av skatteintäkter
Skatteintäkterna i Mönsterås kommun används för att finansiera en rad olika tjänster och funktioner som är avgörande för kommunens invånare. En stor del av budgeten går till skola och utbildning, vilket inkluderar grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildning. Vård och omsorg är en annan betydande post, där äldreomsorg och socialtjänst utgör viktiga delar. Infrastruktur, såsom vägar och kollektivtrafik, samt kultur- och fritidsverksamheter är också viktiga områden som finansieras av skatteintäkterna.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Mönsterås kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En åldrande befolkning innebär ökade kostnader för vård och omsorg, samtidigt som skattebasen kan minska om yngre invånare flyttar till större städer. Detta kan leda till en pressad kommunal ekonomi och behov av att prioritera mellan olika utgifter.
Å andra sidan finns det också ekonomiska möjligheter. Kommunen har potential att attrahera nya företag och invånare genom att erbjuda goda levnadsvillkor och en attraktiv miljö. Investeringar i infrastruktur och bostadsbyggande kan bidra till att öka kommunens attraktivitet och därmed skatteintäkterna på lång sikt.
Levnadsstandard och kvalitet
Levnadsstandarden i Mönsterås kommun är generellt sett god. Kommunen erbjuder en trygg och naturnära miljö med god tillgång till service och fritidsaktiviteter. Skolorna håller en hög kvalitet, och det finns ett brett utbud av kultur- och fritidsaktiviteter för både unga och gamla. Vård och omsorg håller också en hög standard, vilket bidrar till en god livskvalitet för kommunens äldre invånare.
Effekter på privatpersoners ekonomi
För privatpersoner innebär skattetrycket i Mönsterås kommun att en betydande del av inkomsten går till skatt. Detta kan påverka hur mycket pengar som blir kvar i plånboken efter att skatten är betald. För att få en bättre förståelse för hur mycket nettolön man får ut kan man använda vår skattekalkylator, där man kan beräkna nettolönen utifrån angiven bruttolön.
Det höga skattetrycket kan ha både positiva och negativa effekter. Å ena sidan innebär det att kommunen har resurser att erbjuda högkvalitativa tjänster och en god livskvalitet. Å andra sidan kan det innebära att invånare har mindre disponibel inkomst, vilket kan påverka konsumtion och sparande.
Sammanfattningsvis är Mönsterås kommun en plats med god levnadsstandard och hög kvalitet på kommunala tjänster, men som också står inför ekonomiska utmaningar. Skattetrycket är relativt högt, vilket påverkar invånarnas disponibla inkomst men också möjliggör en hög nivå av offentlig service.
[kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 20:34:37 [updated_at] => 2024-05-23 20:34:48 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_180645_image.jpg [artikel_eng] =>Tax Burden in Mönsterås Municipality
Mönsterås Municipality, located in Kalmar County, has a total municipal tax rate of 34.07% excluding the church fee. This tax rate consists of the municipal tax at 22.21%, county council tax at 11.86%, and burial fee at 0.28%. For those who are members of the Swedish Church, an additional church fee of 1.52% applies, making the total tax rate for these individuals 35.59%.
Use of Tax Revenues
Tax revenues in Mönsterås Municipality are used to finance a variety of services and functions that are crucial for the municipality's residents. A significant portion of the budget goes towards schools and education, including primary schools, high schools, and adult education. Healthcare and social services are another significant expense, with elderly care and social services being important components. Infrastructure, such as roads and public transportation, as well as cultural and recreational activities, are also key areas funded by tax revenues.
Economic Challenges and Opportunities
Mönsterås Municipality faces several economic challenges. An aging population means increased costs for healthcare and social services, while the tax base may decrease if younger residents move to larger cities. This can lead to a strained municipal economy and the need to prioritize between different expenditures.
On the other hand, there are also economic opportunities. The municipality has the potential to attract new businesses and residents by offering good living conditions and an attractive environment. Investments in infrastructure and housing construction can help increase the municipality's attractiveness and thus tax revenues in the long run.
Standard of Living and Quality
The standard of living in Mönsterås Municipality is generally high. The municipality offers a safe and nature-friendly environment with good access to services and recreational activities. The schools maintain a high quality, and there is a wide range of cultural and recreational activities for both young and old. Healthcare and social services also uphold a high standard, contributing to a good quality of life for the municipality's elderly residents.
Effects on Individuals' Finances
For individuals, the tax burden in Mönsterås Municipality means that a significant portion of income goes towards taxes. This can affect how much money remains in the wallet after taxes are paid. To gain a better understanding of the net salary one receives, individuals can use our tax calculator, where they can calculate the net salary based on the specified gross salary.
The high tax burden can have both positive and negative effects. On one hand, it means that the municipality has resources to offer high-quality services and a good quality of life. On the other hand, it may mean that residents have less disposable income, which can affect consumption and savings.
In conclusion, Mönsterås Municipality is a place with a high standard of living and high quality of municipal services, but also faces economic challenges. The tax burden is relatively high, impacting residents' disposable income but also enabling a high level of public service.
[ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Mönsterås kommun - En djupgående analys [description] => Upptäck hur skatteintäkterna används i Mönsterås kommun, de ekonomiska utmaningarna och möjligheterna, samt hur skattetrycket påverkar invånarnas ekonomi och levnadsstandard. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Mönsterås Municipality - An In-depth Analysis [description_eng] => Discover how tax revenues are used in Mönsterås Municipality, the economic challenges and opportunities, and how the tax burden affects residents' finances and standard of living. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [changes:protected] => Array ( ) [casts:protected] => Array ( ) [classCastCache:protected] => Array ( ) [attributeCastCache:protected] => Array ( ) [dateFormat:protected] => [appends:protected] => Array ( ) [dispatchesEvents:protected] => Array ( ) [observables:protected] => Array ( ) [relations:protected] => Array ( ) [touches:protected] => Array ( ) [timestamps] => 1 [usesUniqueIds] => [hidden:protected] => Array ( ) [visible:protected] => Array ( ) [fillable:protected] => Array ( ) [guarded:protected] => Array ( ) ) ) stdClass Object ( [grundAvdrag] => 3325 [kommunalskatt] => 1753.4795 [landstingsskatt] => 936.347 [kyrkoskatt] => [begravningsavgift] => 22.106 [arbetsgivaravgift] => 2480.609 [statligSkatt] => 0 [jobbskatteavdrag] => 1273.5309500583 [beskattningsbarInkomst] => 7895 [nettolon] => 9781.5984500583 [landsting] => 11.86 [bruttolon] => 11220 [area_name] => MÖNSTERÅS [kommun] => MONSTERAS [skiktgrans] => 598500 [aiArticle] => App\Models\Article Object ( [connection:protected] => mysql [table:protected] => articles [primaryKey:protected] => id [keyType:protected] => int [incrementing] => 1 [with:protected] => Array ( ) [withCount:protected] => Array ( ) [preventsLazyLoading] => [perPage:protected] => 15 [exists] => 1 [wasRecentlyCreated] => [escapeWhenCastingToString:protected] => [attributes:protected] => Array ( [id] => 13189 [kategori] => kommun [short_code] => MÖNSTERÅS [artikel] =>Skattetrycket i Mönsterås kommun
Mönsterås kommun, belägen i Kalmar län, har en total kommunalskatt på 34.07% exklusive kyrkoavgiften. Denna skattesats består av kommunalskatten på 22.21%, landstingsskatten på 11.86% och begravningsavgiften på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.52%, vilket gör att den totala skattesatsen för dessa individer blir 35.59%.
Användning av skatteintäkter
Skatteintäkterna i Mönsterås kommun används för att finansiera en rad olika tjänster och funktioner som är avgörande för kommunens invånare. En stor del av budgeten går till skola och utbildning, vilket inkluderar grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildning. Vård och omsorg är en annan betydande post, där äldreomsorg och socialtjänst utgör viktiga delar. Infrastruktur, såsom vägar och kollektivtrafik, samt kultur- och fritidsverksamheter är också viktiga områden som finansieras av skatteintäkterna.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Mönsterås kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En åldrande befolkning innebär ökade kostnader för vård och omsorg, samtidigt som skattebasen kan minska om yngre invånare flyttar till större städer. Detta kan leda till en pressad kommunal ekonomi och behov av att prioritera mellan olika utgifter.
Å andra sidan finns det också ekonomiska möjligheter. Kommunen har potential att attrahera nya företag och invånare genom att erbjuda goda levnadsvillkor och en attraktiv miljö. Investeringar i infrastruktur och bostadsbyggande kan bidra till att öka kommunens attraktivitet och därmed skatteintäkterna på lång sikt.
Levnadsstandard och kvalitet
Levnadsstandarden i Mönsterås kommun är generellt sett god. Kommunen erbjuder en trygg och naturnära miljö med god tillgång till service och fritidsaktiviteter. Skolorna håller en hög kvalitet, och det finns ett brett utbud av kultur- och fritidsaktiviteter för både unga och gamla. Vård och omsorg håller också en hög standard, vilket bidrar till en god livskvalitet för kommunens äldre invånare.
Effekter på privatpersoners ekonomi
För privatpersoner innebär skattetrycket i Mönsterås kommun att en betydande del av inkomsten går till skatt. Detta kan påverka hur mycket pengar som blir kvar i plånboken efter att skatten är betald. För att få en bättre förståelse för hur mycket nettolön man får ut kan man använda vår skattekalkylator, där man kan beräkna nettolönen utifrån angiven bruttolön.
Det höga skattetrycket kan ha både positiva och negativa effekter. Å ena sidan innebär det att kommunen har resurser att erbjuda högkvalitativa tjänster och en god livskvalitet. Å andra sidan kan det innebära att invånare har mindre disponibel inkomst, vilket kan påverka konsumtion och sparande.
Sammanfattningsvis är Mönsterås kommun en plats med god levnadsstandard och hög kvalitet på kommunala tjänster, men som också står inför ekonomiska utmaningar. Skattetrycket är relativt högt, vilket påverkar invånarnas disponibla inkomst men också möjliggör en hög nivå av offentlig service.
[kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 20:34:37 [updated_at] => 2024-05-23 20:34:48 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_180645_image.jpg [artikel_eng] =>Tax Burden in Mönsterås Municipality
Mönsterås Municipality, located in Kalmar County, has a total municipal tax rate of 34.07% excluding the church fee. This tax rate consists of the municipal tax at 22.21%, county council tax at 11.86%, and burial fee at 0.28%. For those who are members of the Swedish Church, an additional church fee of 1.52% applies, making the total tax rate for these individuals 35.59%.
Use of Tax Revenues
Tax revenues in Mönsterås Municipality are used to finance a variety of services and functions that are crucial for the municipality's residents. A significant portion of the budget goes towards schools and education, including primary schools, high schools, and adult education. Healthcare and social services are another significant expense, with elderly care and social services being important components. Infrastructure, such as roads and public transportation, as well as cultural and recreational activities, are also key areas funded by tax revenues.
Economic Challenges and Opportunities
Mönsterås Municipality faces several economic challenges. An aging population means increased costs for healthcare and social services, while the tax base may decrease if younger residents move to larger cities. This can lead to a strained municipal economy and the need to prioritize between different expenditures.
On the other hand, there are also economic opportunities. The municipality has the potential to attract new businesses and residents by offering good living conditions and an attractive environment. Investments in infrastructure and housing construction can help increase the municipality's attractiveness and thus tax revenues in the long run.
Standard of Living and Quality
The standard of living in Mönsterås Municipality is generally high. The municipality offers a safe and nature-friendly environment with good access to services and recreational activities. The schools maintain a high quality, and there is a wide range of cultural and recreational activities for both young and old. Healthcare and social services also uphold a high standard, contributing to a good quality of life for the municipality's elderly residents.
Effects on Individuals' Finances
For individuals, the tax burden in Mönsterås Municipality means that a significant portion of income goes towards taxes. This can affect how much money remains in the wallet after taxes are paid. To gain a better understanding of the net salary one receives, individuals can use our tax calculator, where they can calculate the net salary based on the specified gross salary.
The high tax burden can have both positive and negative effects. On one hand, it means that the municipality has resources to offer high-quality services and a good quality of life. On the other hand, it may mean that residents have less disposable income, which can affect consumption and savings.
In conclusion, Mönsterås Municipality is a place with a high standard of living and high quality of municipal services, but also faces economic challenges. The tax burden is relatively high, impacting residents' disposable income but also enabling a high level of public service.
[ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Mönsterås kommun - En djupgående analys [description] => Upptäck hur skatteintäkterna används i Mönsterås kommun, de ekonomiska utmaningarna och möjligheterna, samt hur skattetrycket påverkar invånarnas ekonomi och levnadsstandard. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Mönsterås Municipality - An In-depth Analysis [description_eng] => Discover how tax revenues are used in Mönsterås Municipality, the economic challenges and opportunities, and how the tax burden affects residents' finances and standard of living. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [original:protected] => Array ( [id] => 13189 [kategori] => kommun [short_code] => MÖNSTERÅS [artikel] =>Skattetrycket i Mönsterås kommun
Mönsterås kommun, belägen i Kalmar län, har en total kommunalskatt på 34.07% exklusive kyrkoavgiften. Denna skattesats består av kommunalskatten på 22.21%, landstingsskatten på 11.86% och begravningsavgiften på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.52%, vilket gör att den totala skattesatsen för dessa individer blir 35.59%.
Användning av skatteintäkter
Skatteintäkterna i Mönsterås kommun används för att finansiera en rad olika tjänster och funktioner som är avgörande för kommunens invånare. En stor del av budgeten går till skola och utbildning, vilket inkluderar grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildning. Vård och omsorg är en annan betydande post, där äldreomsorg och socialtjänst utgör viktiga delar. Infrastruktur, såsom vägar och kollektivtrafik, samt kultur- och fritidsverksamheter är också viktiga områden som finansieras av skatteintäkterna.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Mönsterås kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En åldrande befolkning innebär ökade kostnader för vård och omsorg, samtidigt som skattebasen kan minska om yngre invånare flyttar till större städer. Detta kan leda till en pressad kommunal ekonomi och behov av att prioritera mellan olika utgifter.
Å andra sidan finns det också ekonomiska möjligheter. Kommunen har potential att attrahera nya företag och invånare genom att erbjuda goda levnadsvillkor och en attraktiv miljö. Investeringar i infrastruktur och bostadsbyggande kan bidra till att öka kommunens attraktivitet och därmed skatteintäkterna på lång sikt.
Levnadsstandard och kvalitet
Levnadsstandarden i Mönsterås kommun är generellt sett god. Kommunen erbjuder en trygg och naturnära miljö med god tillgång till service och fritidsaktiviteter. Skolorna håller en hög kvalitet, och det finns ett brett utbud av kultur- och fritidsaktiviteter för både unga och gamla. Vård och omsorg håller också en hög standard, vilket bidrar till en god livskvalitet för kommunens äldre invånare.
Effekter på privatpersoners ekonomi
För privatpersoner innebär skattetrycket i Mönsterås kommun att en betydande del av inkomsten går till skatt. Detta kan påverka hur mycket pengar som blir kvar i plånboken efter att skatten är betald. För att få en bättre förståelse för hur mycket nettolön man får ut kan man använda vår skattekalkylator, där man kan beräkna nettolönen utifrån angiven bruttolön.
Det höga skattetrycket kan ha både positiva och negativa effekter. Å ena sidan innebär det att kommunen har resurser att erbjuda högkvalitativa tjänster och en god livskvalitet. Å andra sidan kan det innebära att invånare har mindre disponibel inkomst, vilket kan påverka konsumtion och sparande.
Sammanfattningsvis är Mönsterås kommun en plats med god levnadsstandard och hög kvalitet på kommunala tjänster, men som också står inför ekonomiska utmaningar. Skattetrycket är relativt högt, vilket påverkar invånarnas disponibla inkomst men också möjliggör en hög nivå av offentlig service.
[kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 20:34:37 [updated_at] => 2024-05-23 20:34:48 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_180645_image.jpg [artikel_eng] =>Tax Burden in Mönsterås Municipality
Mönsterås Municipality, located in Kalmar County, has a total municipal tax rate of 34.07% excluding the church fee. This tax rate consists of the municipal tax at 22.21%, county council tax at 11.86%, and burial fee at 0.28%. For those who are members of the Swedish Church, an additional church fee of 1.52% applies, making the total tax rate for these individuals 35.59%.
Use of Tax Revenues
Tax revenues in Mönsterås Municipality are used to finance a variety of services and functions that are crucial for the municipality's residents. A significant portion of the budget goes towards schools and education, including primary schools, high schools, and adult education. Healthcare and social services are another significant expense, with elderly care and social services being important components. Infrastructure, such as roads and public transportation, as well as cultural and recreational activities, are also key areas funded by tax revenues.
Economic Challenges and Opportunities
Mönsterås Municipality faces several economic challenges. An aging population means increased costs for healthcare and social services, while the tax base may decrease if younger residents move to larger cities. This can lead to a strained municipal economy and the need to prioritize between different expenditures.
On the other hand, there are also economic opportunities. The municipality has the potential to attract new businesses and residents by offering good living conditions and an attractive environment. Investments in infrastructure and housing construction can help increase the municipality's attractiveness and thus tax revenues in the long run.
Standard of Living and Quality
The standard of living in Mönsterås Municipality is generally high. The municipality offers a safe and nature-friendly environment with good access to services and recreational activities. The schools maintain a high quality, and there is a wide range of cultural and recreational activities for both young and old. Healthcare and social services also uphold a high standard, contributing to a good quality of life for the municipality's elderly residents.
Effects on Individuals' Finances
For individuals, the tax burden in Mönsterås Municipality means that a significant portion of income goes towards taxes. This can affect how much money remains in the wallet after taxes are paid. To gain a better understanding of the net salary one receives, individuals can use our tax calculator, where they can calculate the net salary based on the specified gross salary.
The high tax burden can have both positive and negative effects. On one hand, it means that the municipality has resources to offer high-quality services and a good quality of life. On the other hand, it may mean that residents have less disposable income, which can affect consumption and savings.
In conclusion, Mönsterås Municipality is a place with a high standard of living and high quality of municipal services, but also faces economic challenges. The tax burden is relatively high, impacting residents' disposable income but also enabling a high level of public service.
[ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Mönsterås kommun - En djupgående analys [description] => Upptäck hur skatteintäkterna används i Mönsterås kommun, de ekonomiska utmaningarna och möjligheterna, samt hur skattetrycket påverkar invånarnas ekonomi och levnadsstandard. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Mönsterås Municipality - An In-depth Analysis [description_eng] => Discover how tax revenues are used in Mönsterås Municipality, the economic challenges and opportunities, and how the tax burden affects residents' finances and standard of living. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [changes:protected] => Array ( ) [casts:protected] => Array ( ) [classCastCache:protected] => Array ( ) [attributeCastCache:protected] => Array ( ) [dateFormat:protected] => [appends:protected] => Array ( ) [dispatchesEvents:protected] => Array ( ) [observables:protected] => Array ( ) [relations:protected] => Array ( ) [touches:protected] => Array ( ) [timestamps] => 1 [usesUniqueIds] => [hidden:protected] => Array ( ) [visible:protected] => Array ( ) [fillable:protected] => Array ( ) [guarded:protected] => Array ( ) ) )
Kommun | Kommunal | Landsting | Total |
---|---|---|---|
UPPLANDS VÄSBY | 19.42% | 12.38% | 32.81% |
VALLENTUNA | 18.9% | 12.38% | 32.29% |
ÖSTERÅKER | 16.6% | 12.38% | 29.99% |
VÄRMDÖ | 18.98% | 12.38% | 32.37% |
JÄRFÄLLA | 19.24% | 12.38% | 32.63% |
EKERÖ | 19.22% | 12.38% | 32.61% |
HUDDINGE | 19.47% | 12.38% | 32.86% |
BOTKYRKA | 20.15% | 12.38% | 33.54% |
SALEM | 19.67% | 12.38% | 33.06% |
HANINGE | 19.68% | 12.38% | 33.07% |
TYRESÖ | 19.5% | 12.38% | 32.89% |
UPPLANDS-BRO | 19.4% | 12.38% | 32.79% |
NYKVARN | 19.97% | 12.38% | 33.36% |
TÄBY | 17.55% | 12.38% | 30.94% |
DANDERYD | 18.25% | 12.38% | 31.64% |
SOLLENTUNA | 18.12% | 12.38% | 31.51% |
STOCKHOLM | 17.98% | 12.38% | 31.37% |
SÖDERTÄLJE | 20.15% | 12.38% | 33.54% |
NACKA | 17.88% | 12.38% | 31.27% |
SUNDBYBERG | 19.25% | 12.38% | 32.64% |
SOLNA | 17.37% | 12.38% | 30.76% |
LIDINGÖ | 17.84% | 12.38% | 31.23% |
VAXHOLM | 19.3% | 12.38% | 32.69% |
NORRTÄLJE | 19.72% | 12.38% | 33.11% |
SIGTUNA | 20% | 12.38% | 33.39% |
NYNÄSHAMN | 19.85% | 12.38% | 33.24% |
HÅBO | 21.59% | 11.71% | 34.68% |
ÄLVKARLEBY | 22.69% | 11.71% | 35.78% |
KNIVSTA | 20.91% | 11.71% | 34% |
HEBY | 22.5% | 11.71% | 35.59% |
TIERP | 21.29% | 11.71% | 34.38% |
UPPSALA | 21.14% | 11.71% | 34.23% |
ENKÖPING | 21.34% | 11.71% | 34.43% |
ÖSTHAMMAR | 21.69% | 11.71% | 34.78% |
VINGÅKER | 22.67% | 10.83% | 34.88% |
GNESTA | 22.12% | 10.83% | 34.33% |
NYKÖPING | 21.42% | 10.83% | 33.63% |
OXELÖSUND | 22.22% | 10.83% | 34.43% |
FLEN | 22.27% | 10.83% | 34.48% |
KATRINEHOLM | 22.12% | 10.83% | 34.33% |
ESKILSTUNA | 22.02% | 10.83% | 34.23% |
STRÄNGNÄS | 21.67% | 10.83% | 33.88% |
TROSA | 21.4% | 10.83% | 33.61% |
ÖDESHÖG | 22.6% | 11.55% | 35.56% |
YDRE | 22.55% | 11.55% | 35.51% |
KINDA | 21.45% | 11.55% | 34.41% |
BOXHOLM | 21.82% | 11.55% | 34.78% |
ÅTVIDABERG | 22.39% | 11.55% | 35.35% |
FINSPÅNG | 22.15% | 11.55% | 35.11% |
VALDEMARSVIK | 22.48% | 11.55% | 35.44% |
LINKÖPING | 20.2% | 11.55% | 33.16% |
NORRKÖPING | 21.75% | 11.55% | 34.71% |
SÖDERKÖPING | 21.98% | 11.55% | 34.94% |
MOTALA | 21.7% | 11.55% | 34.66% |
VADSTENA | 22.8% | 11.55% | 35.76% |
MJÖLBY | 21.9% | 11.55% | 34.86% |
ANEBY | 22.09% | 11.76% | 35.31% |
GNOSJÖ | 22.24% | 11.76% | 35.46% |
MULLSJÖ | 22.34% | 11.76% | 35.56% |
HABO | 22.17% | 11.76% | 35.39% |
GISLAVED | 21.99% | 11.76% | 35.21% |
VAGGERYD | 21.49% | 11.76% | 34.71% |
JÖNKÖPING | 21.64% | 11.76% | 34.86% |
NÄSSJÖ | 22.54% | 11.76% | 35.76% |
VÄRNAMO | 21.52% | 11.76% | 34.74% |
SÄVSJÖ | 21.92% | 11.76% | 35.14% |
VETLANDA | 22.01% | 11.76% | 35.23% |
EKSJÖ | 22.26% | 11.76% | 35.48% |
TRANÅS | 22.01% | 11.76% | 35.23% |
UPPVIDINGE | 21.8% | 12% | 35.25% |
LESSEBO | 21.81% | 12% | 35.26% |
TINGSRYD | 22% | 12% | 35.45% |
ALVESTA | 21.42% | 12% | 34.87% |
ÄLMHULT | 21.86% | 12% | 35.31% |
MARKARYD | 21.31% | 12% | 34.76% |
VÄXJÖ | 20.19% | 12% | 33.64% |
LJUNGBY | 21.07% | 12% | 34.52% |
HÖGSBY | 22.21% | 11.86% | 35.59% |
TORSÅS | 21.93% | 11.86% | 35.31% |
MÖRBYLÅNGA | 22.21% | 11.86% | 35.59% |
HULTSFRED | 21.91% | 11.86% | 35.29% |
MÖNSTERÅS | 22.21% | 11.86% | 35.59% |
EMMABODA | 21.96% | 11.86% | 35.34% |
KALMAR | 21.81% | 11.86% | 35.19% |
NYBRO | 22.33% | 11.86% | 35.71% |
OSKARSHAMN | 22.35% | 11.86% | 35.73% |
VÄSTERVIK | 21.16% | 11.86% | 34.54% |
VIMMERBY | 22.36% | 11.86% | 35.74% |
BORGHOLM | 21.58% | 11.86% | 34.96% |
GOTLAND | 33.6% | 0% | 35.48% |
OLOFSTRÖM | 21.71% | 12.04% | 35.07% |
KARLSKRONA | 21.65% | 12.04% | 35.01% |
RONNEBY | 21.64% | 12.04% | 35% |
KARLSHAMN | 22.23% | 12.04% | 35.59% |
SÖLVESBORG | 21.82% | 12.04% | 35.18% |
SVALÖV | 20.74% | 11.18% | 33.24% |
STAFFANSTORP | 19.09% | 11.18% | 31.59% |
BURLÖV | 20.09% | 11.18% | 32.59% |
VELLINGE | 18.5% | 11.18% | 31% |
ÖSTRA GÖINGE | 20.99% | 11.18% | 33.49% |
ÖRKELLJUNGA | 19.06% | 11.18% | 31.56% |
BJUV | 20.99% | 11.18% | 33.49% |
KÄVLINGE | 18.51% | 11.18% | 31.01% |
LOMMA | 19.64% | 11.18% | 32.14% |
SVEDALA | 20.24% | 11.18% | 32.74% |
SKURUP | 20.42% | 11.18% | 32.92% |
SJÖBO | 20.92% | 11.18% | 33.42% |
HÖRBY | 21.08% | 11.18% | 33.58% |
HÖÖR | 21.75% | 11.18% | 34.25% |
TOMELILLA | 20.61% | 11.18% | 33.11% |
BROMÖLLA | 22.56% | 11.18% | 35.06% |
OSBY | 22.81% | 11.18% | 35.31% |
PERSTORP | 20.81% | 11.18% | 33.31% |
KLIPPAN | 20.75% | 11.18% | 33.25% |
ÅSTORP | 20.29% | 11.18% | 32.79% |
BÅSTAD | 20.23% | 11.18% | 32.73% |
MALMÖ | 21.24% | 11.18% | 33.74% |
LUND | 21.24% | 11.18% | 33.74% |
LANDSKRONA | 20.24% | 11.18% | 32.74% |
HELSINGBORG | 20.21% | 11.18% | 32.71% |
HÖGANÄS | 19.73% | 11.18% | 32.23% |
ESLÖV | 20.54% | 11.18% | 33.04% |
YSTAD | 20.11% | 11.18% | 32.61% |
TRELLEBORG | 20.4% | 11.18% | 32.9% |
KRISTIANSTAD | 21.46% | 11.18% | 33.96% |
SIMRISHAMN | 20.51% | 11.18% | 33.01% |
ÄNGELHOLM | 20.29% | 11.18% | 32.79% |
HÄSSLEHOLM | 21.2% | 11.18% | 33.7% |
HYLTE | 22.45% | 11.4% | 35.28% |
HALMSTAD | 20.98% | 11.4% | 33.81% |
LAHOLM | 21.4% | 11.4% | 34.23% |
FALKENBERG | 21.1% | 11.4% | 33.93% |
VARBERG | 20.33% | 11.4% | 33.16% |
KUNGSBACKA | 21.33% | 11.4% | 34.16% |
HÄRRYDA | 20.5% | 11.48% | 33.33% |
PARTILLE | 19.96% | 11.48% | 32.79% |
ÖCKERÖ | 21.56% | 11.48% | 34.39% |
STENUNGSUND | 21.64% | 11.48% | 34.47% |
TJÖRN | 21.71% | 11.48% | 34.54% |
ORUST | 22.46% | 11.48% | 35.29% |
SOTENÄS | 21.99% | 11.48% | 34.82% |
MUNKEDAL | 23.38% | 11.48% | 36.21% |
TANUM | 21.56% | 11.48% | 34.39% |
DALS-ED | 23.21% | 11.48% | 36.04% |
FÄRGELANDA | 22.91% | 11.48% | 35.74% |
ALE | 21.87% | 11.48% | 34.7% |
LERUM | 20.65% | 11.48% | 33.48% |
VÅRGÅRDA | 21.61% | 11.48% | 34.44% |
BOLLEBYGD | 21.59% | 11.48% | 34.42% |
GRÄSTORP | 21.99% | 11.48% | 34.82% |
ESSUNGA | 21.57% | 11.48% | 34.4% |
KARLSBORG | 21.32% | 11.48% | 34.15% |
GULLSPÅNG | 22.49% | 11.48% | 35.32% |
TRANEMO | 21.5% | 11.48% | 34.33% |
BENGTSFORS | 22.92% | 11.48% | 35.75% |
MELLERUD | 22.6% | 11.48% | 35.43% |
LILLA EDET | 22.37% | 11.48% | 35.2% |
MARK | 21.51% | 11.48% | 34.34% |
SVENLJUNGA | 22.05% | 11.48% | 34.88% |
HERRLJUNGA | 21.94% | 11.48% | 34.77% |
VARA | 22.37% | 11.48% | 35.2% |
GÖTENE | 22.12% | 11.48% | 34.95% |
TIBRO | 21.71% | 11.48% | 34.54% |
TÖREBODA | 21.72% | 11.48% | 34.55% |
GÖTEBORG | 21.12% | 11.48% | 33.95% |
MÖLNDAL | 20.51% | 11.48% | 33.34% |
KUNGÄLV | 21.44% | 11.48% | 34.27% |
LYSEKIL | 22.46% | 11.48% | 35.29% |
UDDEVALLA | 22.16% | 11.48% | 34.99% |
STRÖMSTAD | 21.91% | 11.48% | 34.74% |
VÄNERSBORG | 22.21% | 11.48% | 35.04% |
TROLLHÄTTAN | 22.36% | 11.48% | 35.19% |
ALINGSÅS | 21.36% | 11.48% | 34.19% |
BORÅS | 21.31% | 11.48% | 34.14% |
ULRICEHAMN | 21.05% | 11.48% | 33.88% |
ÅMÅL | 22.46% | 11.48% | 35.29% |
MARIESTAD | 21.26% | 11.48% | 34.09% |
LIDKÖPING | 21.26% | 11.48% | 34.09% |
SKARA | 21.9% | 11.48% | 34.73% |
SKÖVDE | 21.61% | 11.48% | 34.44% |
HJO | 22% | 11.48% | 34.83% |
TIDAHOLM | 22.07% | 11.48% | 34.9% |
FALKÖPING | 21.95% | 11.48% | 34.78% |
KIL | 22.35% | 11.68% | 35.44% |
EDA | 22.27% | 11.68% | 35.36% |
TORSBY | 22.02% | 11.68% | 35.11% |
STORFORS | 22.7% | 11.68% | 35.79% |
HAMMARÖ | 22.92% | 11.68% | 36.01% |
MUNKFORS | 22.02% | 11.68% | 35.11% |
FORSHAGA | 22.35% | 11.68% | 35.44% |
GRUMS | 22.5% | 11.68% | 35.59% |
ÅRJÄNG | 21.97% | 11.68% | 35.06% |
SUNNE | 21.62% | 11.68% | 34.71% |
KARLSTAD | 21.27% | 11.68% | 34.36% |
KRISTINEHAMN | 21.97% | 11.68% | 35.06% |
FILIPSTAD | 22.27% | 11.68% | 35.36% |
HAGFORS | 22.02% | 11.68% | 35.11% |
ARVIKA | 21.75% | 11.68% | 34.84% |
SÄFFLE | 21.52% | 11.68% | 34.61% |
LEKEBERG | 22.43% | 12.3% | 36.05% |
LAXÅ | 22.18% | 12.3% | 35.8% |
HALLSBERG | 21.55% | 12.3% | 35.17% |
DEGERFORS | 23% | 12.3% | 36.62% |
HÄLLEFORS | 22.05% | 12.3% | 35.67% |
LJUSNARSBERG | 21.5% | 12.3% | 35.12% |
ÖREBRO | 21.35% | 12.3% | 34.97% |
KUMLA | 21.54% | 12.3% | 35.16% |
ASKERSUND | 21.85% | 12.3% | 35.47% |
KARLSKOGA | 22% | 12.3% | 35.62% |
NORA | 22.25% | 12.3% | 35.87% |
LINDESBERG | 22.3% | 12.3% | 35.92% |
SKINNSKATTEBERG | 22.46% | 10.88% | 34.67% |
SURAHAMMAR | 22.31% | 10.88% | 34.52% |
KUNGSÖR | 22.03% | 10.88% | 34.24% |
HALLSTAHAMMAR | 21.81% | 10.88% | 34.02% |
NORBERG | 22.66% | 10.88% | 34.87% |
VÄSTERÅS | 20.36% | 10.88% | 32.57% |
SALA | 22.31% | 10.88% | 34.52% |
FAGERSTA | 22.11% | 10.88% | 34.32% |
KÖPING | 22.16% | 10.88% | 34.37% |
ARBOGA | 22.41% | 10.88% | 34.62% |
VANSBRO | 22.29% | 11.64% | 35.36% |
MALUNG-SÄLEN | 22.56% | 11.64% | 35.63% |
GAGNEF | 22.28% | 11.64% | 35.35% |
LEKSAND | 21.81% | 11.64% | 34.88% |
RÄTTVIK | 21.81% | 11.64% | 34.88% |
ORSA | 22.31% | 11.64% | 35.38% |
ÄLVDALEN | 22.78% | 11.64% | 35.85% |
SMEDJEBACKEN | 22.45% | 11.64% | 35.52% |
MORA | 22.33% | 11.64% | 35.4% |
FALUN | 22.06% | 11.64% | 35.13% |
BORLÄNGE | 22.41% | 11.64% | 35.48% |
SÄTER | 22.32% | 11.64% | 35.39% |
HEDEMORA | 22.16% | 11.64% | 35.23% |
AVESTA | 21.96% | 11.64% | 35.03% |
LUDVIKA | 22.06% | 11.64% | 35.13% |
OCKELBO | 22.76% | 11.51% | 35.61% |
HOFORS | 22.86% | 11.51% | 35.71% |
OVANÅKER | 21.86% | 11.51% | 34.71% |
NORDANSTIG | 22.51% | 11.51% | 35.36% |
LJUSDAL | 22.36% | 11.51% | 35.21% |
GÄVLE | 22.26% | 11.51% | 35.11% |
SANDVIKEN | 21.61% | 11.51% | 34.46% |
SÖDERHAMN | 21.66% | 11.51% | 34.51% |
BOLLNÄS | 21.86% | 11.51% | 34.71% |
HUDIKSVALL | 21.61% | 11.51% | 34.46% |
ÅNGE | 23.33% | 11.29% | 36.28% |
TIMRÅ | 23.19% | 11.29% | 36.14% |
HÄRNÖSAND | 23.34% | 11.29% | 36.29% |
SUNDSVALL | 22.59% | 11.29% | 35.54% |
KRAMFORS | 23.14% | 11.29% | 36.09% |
SOLLEFTEÅ | 23.39% | 11.29% | 36.34% |
ÖRNSKÖLDSVIK | 22.71% | 11.29% | 35.66% |
RAGUNDA | 23.22% | 11.7% | 36.59% |
BRÄCKE | 23.39% | 11.7% | 36.76% |
KROKOM | 22.17% | 11.7% | 35.54% |
STRÖMSUND | 23.22% | 11.7% | 36.59% |
ÅRE | 22.22% | 11.7% | 35.59% |
BERG | 22.52% | 11.7% | 35.89% |
HÄRJEDALEN | 22.47% | 11.7% | 35.84% |
ÖSTERSUND | 22.02% | 11.7% | 35.39% |
NORDMALING | 23.25% | 11.35% | 35.98% |
BJURHOLM | 23.15% | 11.35% | 35.88% |
VINDELN | 23.35% | 11.35% | 36.08% |
ROBERTSFORS | 23.15% | 11.35% | 35.88% |
NORSJÖ | 23.35% | 11.35% | 36.08% |
MALÅ | 23.35% | 11.35% | 36.08% |
STORUMAN | 23.1% | 11.35% | 35.83% |
SORSELE | 23.6% | 11.35% | 36.33% |
DOROTEA | 23.8% | 11.35% | 36.53% |
VÄNNÄS | 23.35% | 11.35% | 36.08% |
VILHELMINA | 23.4% | 11.35% | 36.13% |
ÅSELE | 23.6% | 11.35% | 36.33% |
UMEÅ | 22.8% | 11.35% | 35.53% |
LYCKSELE | 23.05% | 11.35% | 35.78% |
SKELLEFTEÅ | 22.6% | 11.35% | 35.33% |
ARVIDSJAUR | 22.8% | 11.34% | 35.41% |
ARJEPLOG | 23.5% | 11.34% | 36.11% |
JOKKMOKK | 22.95% | 11.34% | 35.56% |
ÖVERKALIX | 22.8% | 11.34% | 35.41% |
KALIX | 22.55% | 11.34% | 35.16% |
ÖVERTORNEÅ | 21.75% | 11.34% | 34.36% |
PAJALA | 23.4% | 11.34% | 36.01% |
GÄLLIVARE | 22.55% | 11.34% | 35.16% |
ÄLVSBYN | 22.45% | 11.34% | 35.06% |
LULEÅ | 22.5% | 11.34% | 35.11% |
PITEÅ | 22.25% | 11.34% | 34.86% |
BODEN | 22.6% | 11.34% | 35.21% |
HAPARANDA | 22.5% | 11.34% | 35.11% |
KIRUNA | 23.05% | 11.34% | 35.66% |