Beräkna Nettolönen i Norrkoping kommun
- Hem
- Beräkna Lön Efter Skatt, Nettolön
Skattetrycket i Norrköping kommun
Norrköping kommun, belägen i Östergötlands län, har en total kommunalskatt på 33.3% exklusive kyrkoavgiften. Denna skattesats består av kommunalskatt på 21.75%, landstingsskatt på 11.55% och en begravningsavgift på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.41%, vilket ger en total skattesats på 34.71%.
Användning av skatteintäkterna
Skatteintäkterna i Norrköping används för att finansiera en rad olika tjänster och infrastrukturer som är avgörande för kommunens invånare. En stor del av budgeten går till utbildning och barnomsorg, vilket inkluderar grundskolor, gymnasieskolor och förskolor. Hälso- och sjukvård är också en betydande post, där landstingsskatten bidrar till finansieringen av vårdcentraler, sjukhus och äldreomsorg.
Utöver detta används skattepengar för att underhålla och utveckla kommunens infrastruktur, såsom vägar, parker och kollektivtrafik. Kultur och fritid, inklusive bibliotek, idrottsanläggningar och kulturcentrum, får också en del av skatteintäkterna. Socialtjänsten, som erbjuder stöd till utsatta grupper, är en annan viktig mottagare av kommunens skatteintäkter.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Norrköping står inför flera ekonomiska utmaningar. En av de största är att säkerställa en hållbar ekonomisk tillväxt samtidigt som man hanterar en åldrande befolkning. Detta ställer krav på både hälso- och sjukvården samt äldreomsorgen, vilket kan leda till ökade kostnader.
En annan utmaning är att attrahera och behålla företag i kommunen för att skapa fler arbetstillfällen. Här finns dock också stora möjligheter, särskilt inom teknologisektorn och grön energi, där Norrköping har potential att bli en ledande aktör.
Levnadsstandard och kvalitet i kommunen
Levnadsstandarden i Norrköping är generellt sett hög, med god tillgång till utbildning, vård och fritidsaktiviteter. Kommunen har investerat mycket i att förbättra livskvaliteten för sina invånare, vilket märks i de välskötta parkerna, det rika kulturlivet och de moderna skolorna. Kollektivtrafiken är välutvecklad, vilket gör det enkelt för invånarna att ta sig runt i kommunen.
Effekter på privatpersoners ekonomi
Skattetrycket i Norrköping innebär att en betydande del av invånarnas inkomster går till skatt. För en person med en genomsnittlig bruttolön innebär detta att en stor del av inkomsten går till att finansiera de olika tjänster och infrastrukturer som kommunen erbjuder. Detta kan påverka hur mycket pengar som blir kvar i plånboken efter skatt, vilket i sin tur kan påverka konsumtionsmönster och sparande.
För att få en exakt bild av hur mycket skatt du betalar och hur mycket du får kvar efter skatt kan du använda vår skattekalkylator. Detta verktyg hjälper dig att beräkna din nettolön utifrån din bruttolön och de aktuella skattesatserna i Norrköping.
Sammanfattningsvis erbjuder Norrköping en hög levnadsstandard med god tillgång till viktiga samhällstjänster, men det höga skattetrycket innebär också att invånarna behöver planera sin ekonomi noggrant. Genom att förstå hur skatteintäkterna används och vilka utmaningar och möjligheter som finns, kan man få en bättre bild av hur kommunen arbetar för att förbättra livet för sina invånare.
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+2 906 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Norrköping är 21.75%
-8 352 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.55%
-4 435 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 509 300 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Norrköpings s:t olof stift (i din kommun) 0.28%
-96 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
29 823 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
22 043 kr
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+2 927 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Norrköping är 21.75%
-8 352 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.55%
-4 435 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 523 200 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Norrköpings s:t olof stift (i din kommun) 0.28%
-96 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
29 844 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
22 021 kr
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+2 977 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Norrköping är 21.75%
-8 352 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.55%
-4 435 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 540 700 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Norrköpings s:t olof stift (i din kommun) 0.28%
-100 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
29 890 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
21 975 kr
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+3 277 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Norrköping är 21.75%
-8 352 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.55%
-4 435 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 598 500 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Norrköpings s:t olof stift (i din kommun) 0.28%
-100 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
30 189 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
21 676 kr
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+3 704 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Norrköping är 21.75%
-8 352 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.55%
-4 435 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 598 500 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Norrköpings s:t olof stift (i din kommun) 0.28%
-108 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
30 610 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
21 256 kr
stdClass Object ( [grundAvdrag] => 2525 [kommunalskatt] => 5192.8125 [landstingsskatt] => 2757.5625 [kyrkoskatt] => [begravningsavgift] => 66.85 [arbetsgivaravgift] => 7501.525 [statligSkatt] => 0 [jobbskatteavdrag] => 2640.3658245 [beskattningsbarInkomst] => 23875 [nettolon] => 21023.1408245 [landsting] => 11.55 [bruttolon] => 26400 [area_name] => NORRKÖPING [kommun] => NORRKOPING [skiktgrans] => 598500 [aiArticle] => App\Models\Article Object ( [connection:protected] => mysql [table:protected] => articles [primaryKey:protected] => id [keyType:protected] => int [incrementing] => 1 [with:protected] => Array ( ) [withCount:protected] => Array ( ) [preventsLazyLoading] => [perPage:protected] => 15 [exists] => 1 [wasRecentlyCreated] => [escapeWhenCastingToString:protected] => [attributes:protected] => Array ( [id] => 13160 [kategori] => kommun [short_code] => NORRKÖPING [artikel] =>Skattetrycket i Norrköping kommun
Norrköping kommun, belägen i Östergötlands län, har en total kommunalskatt på 33.3% exklusive kyrkoavgiften. Denna skattesats består av kommunalskatt på 21.75%, landstingsskatt på 11.55% och en begravningsavgift på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.41%, vilket ger en total skattesats på 34.71%.
Användning av skatteintäkterna
Skatteintäkterna i Norrköping används för att finansiera en rad olika tjänster och infrastrukturer som är avgörande för kommunens invånare. En stor del av budgeten går till utbildning och barnomsorg, vilket inkluderar grundskolor, gymnasieskolor och förskolor. Hälso- och sjukvård är också en betydande post, där landstingsskatten bidrar till finansieringen av vårdcentraler, sjukhus och äldreomsorg.
Utöver detta används skattepengar för att underhålla och utveckla kommunens infrastruktur, såsom vägar, parker och kollektivtrafik. Kultur och fritid, inklusive bibliotek, idrottsanläggningar och kulturcentrum, får också en del av skatteintäkterna. Socialtjänsten, som erbjuder stöd till utsatta grupper, är en annan viktig mottagare av kommunens skatteintäkter.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Norrköping står inför flera ekonomiska utmaningar. En av de största är att säkerställa en hållbar ekonomisk tillväxt samtidigt som man hanterar en åldrande befolkning. Detta ställer krav på både hälso- och sjukvården samt äldreomsorgen, vilket kan leda till ökade kostnader.
En annan utmaning är att attrahera och behålla företag i kommunen för att skapa fler arbetstillfällen. Här finns dock också stora möjligheter, särskilt inom teknologisektorn och grön energi, där Norrköping har potential att bli en ledande aktör.
Levnadsstandard och kvalitet i kommunen
Levnadsstandarden i Norrköping är generellt sett hög, med god tillgång till utbildning, vård och fritidsaktiviteter. Kommunen har investerat mycket i att förbättra livskvaliteten för sina invånare, vilket märks i de välskötta parkerna, det rika kulturlivet och de moderna skolorna. Kollektivtrafiken är välutvecklad, vilket gör det enkelt för invånarna att ta sig runt i kommunen.
Effekter på privatpersoners ekonomi
Skattetrycket i Norrköping innebär att en betydande del av invånarnas inkomster går till skatt. För en person med en genomsnittlig bruttolön innebär detta att en stor del av inkomsten går till att finansiera de olika tjänster och infrastrukturer som kommunen erbjuder. Detta kan påverka hur mycket pengar som blir kvar i plånboken efter skatt, vilket i sin tur kan påverka konsumtionsmönster och sparande.
För att få en exakt bild av hur mycket skatt du betalar och hur mycket du får kvar efter skatt kan du använda vår skattekalkylator. Detta verktyg hjälper dig att beräkna din nettolön utifrån din bruttolön och de aktuella skattesatserna i Norrköping.
Sammanfattningsvis erbjuder Norrköping en hög levnadsstandard med god tillgång till viktiga samhällstjänster, men det höga skattetrycket innebär också att invånarna behöver planera sin ekonomi noggrant. Genom att förstå hur skatteintäkterna används och vilka utmaningar och möjligheter som finns, kan man få en bättre bild av hur kommunen arbetar för att förbättra livet för sina invånare.
[kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 20:18:08 [updated_at] => 2024-05-23 20:18:21 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_173949_image.jpg [artikel_eng] =>Tax Burden in Norrköping Municipality
Norrköping Municipality, located in Östergötland County, has a total municipal tax rate of 33.3% excluding the church fee. This tax rate consists of a municipal tax of 21.75%, a county tax of 11.55%, and a burial fee of 0.28%. For those who are members of the Swedish Church, an additional church fee of 1.41% applies, resulting in a total tax rate of 34.71%.
Use of Tax Revenues
Tax revenues in Norrköping are used to finance a variety of services and infrastructures that are crucial for the municipality's residents. A significant portion of the budget goes towards education and childcare, including primary schools, secondary schools, and preschools. Healthcare is also a significant expenditure, with the county tax contributing to the funding of health centers, hospitals, and elderly care.
In addition, tax money is used to maintain and develop the municipality's infrastructure, such as roads, parks, and public transportation. Culture and leisure, including libraries, sports facilities, and cultural centers, also receive a share of the tax revenues. Social services, which provide support to vulnerable groups, are another important recipient of the municipality's tax revenues.
Economic Challenges and Opportunities
Norrköping faces several economic challenges. One of the biggest challenges is to ensure sustainable economic growth while addressing an aging population. This places demands on both healthcare and elderly care, which can lead to increased costs.
Another challenge is attracting and retaining businesses in the municipality to create more job opportunities. However, there are also significant opportunities, especially in the technology sector and green energy, where Norrköping has the potential to become a leading player.
Standard of Living and Quality in the Municipality
The standard of living in Norrköping is generally high, with good access to education, healthcare, and leisure activities. The municipality has invested heavily in improving the quality of life for its residents, as evident in well-maintained parks, a rich cultural life, and modern schools. Public transportation is well-developed, making it easy for residents to get around the municipality.
Effects on Individuals' Finances
The tax burden in Norrköping means that a significant portion of residents' incomes goes towards taxes. For a person with an average gross salary, this means that a large part of the income is used to finance the various services and infrastructures that the municipality offers. This can affect how much money is left in the wallet after taxes, which in turn can influence spending patterns and saving.
To get an exact picture of how much tax you pay and how much you have left after taxes, you can use our tax calculator. This tool helps you calculate your net salary based on your gross salary and the current tax rates in Norrköping.
In summary, Norrköping offers a high standard of living with good access to essential public services, but the high tax burden also means that residents need to plan their finances carefully. By understanding how tax revenues are used and what challenges and opportunities exist, one can gain a better understanding of how the municipality is working to improve the lives of its residents.
[ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Norrköping kommun - En översikt [description] => Läs om skattetrycket i Norrköping kommun, inklusive kommunalskatt, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Norrköping Municipality - An Overview [description_eng] => Read about the tax burden in Norrköping Municipality, including municipal tax, use of tax revenues, economic challenges and opportunities, and standard of living and quality. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [original:protected] => Array ( [id] => 13160 [kategori] => kommun [short_code] => NORRKÖPING [artikel] =>Skattetrycket i Norrköping kommun
Norrköping kommun, belägen i Östergötlands län, har en total kommunalskatt på 33.3% exklusive kyrkoavgiften. Denna skattesats består av kommunalskatt på 21.75%, landstingsskatt på 11.55% och en begravningsavgift på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.41%, vilket ger en total skattesats på 34.71%.
Användning av skatteintäkterna
Skatteintäkterna i Norrköping används för att finansiera en rad olika tjänster och infrastrukturer som är avgörande för kommunens invånare. En stor del av budgeten går till utbildning och barnomsorg, vilket inkluderar grundskolor, gymnasieskolor och förskolor. Hälso- och sjukvård är också en betydande post, där landstingsskatten bidrar till finansieringen av vårdcentraler, sjukhus och äldreomsorg.
Utöver detta används skattepengar för att underhålla och utveckla kommunens infrastruktur, såsom vägar, parker och kollektivtrafik. Kultur och fritid, inklusive bibliotek, idrottsanläggningar och kulturcentrum, får också en del av skatteintäkterna. Socialtjänsten, som erbjuder stöd till utsatta grupper, är en annan viktig mottagare av kommunens skatteintäkter.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Norrköping står inför flera ekonomiska utmaningar. En av de största är att säkerställa en hållbar ekonomisk tillväxt samtidigt som man hanterar en åldrande befolkning. Detta ställer krav på både hälso- och sjukvården samt äldreomsorgen, vilket kan leda till ökade kostnader.
En annan utmaning är att attrahera och behålla företag i kommunen för att skapa fler arbetstillfällen. Här finns dock också stora möjligheter, särskilt inom teknologisektorn och grön energi, där Norrköping har potential att bli en ledande aktör.
Levnadsstandard och kvalitet i kommunen
Levnadsstandarden i Norrköping är generellt sett hög, med god tillgång till utbildning, vård och fritidsaktiviteter. Kommunen har investerat mycket i att förbättra livskvaliteten för sina invånare, vilket märks i de välskötta parkerna, det rika kulturlivet och de moderna skolorna. Kollektivtrafiken är välutvecklad, vilket gör det enkelt för invånarna att ta sig runt i kommunen.
Effekter på privatpersoners ekonomi
Skattetrycket i Norrköping innebär att en betydande del av invånarnas inkomster går till skatt. För en person med en genomsnittlig bruttolön innebär detta att en stor del av inkomsten går till att finansiera de olika tjänster och infrastrukturer som kommunen erbjuder. Detta kan påverka hur mycket pengar som blir kvar i plånboken efter skatt, vilket i sin tur kan påverka konsumtionsmönster och sparande.
För att få en exakt bild av hur mycket skatt du betalar och hur mycket du får kvar efter skatt kan du använda vår skattekalkylator. Detta verktyg hjälper dig att beräkna din nettolön utifrån din bruttolön och de aktuella skattesatserna i Norrköping.
Sammanfattningsvis erbjuder Norrköping en hög levnadsstandard med god tillgång till viktiga samhällstjänster, men det höga skattetrycket innebär också att invånarna behöver planera sin ekonomi noggrant. Genom att förstå hur skatteintäkterna används och vilka utmaningar och möjligheter som finns, kan man få en bättre bild av hur kommunen arbetar för att förbättra livet för sina invånare.
{"meta":{"title": "Skattetrycket i Norrköping kommun - En översikt","description": "Läs om skattetrycket i Norrköping kommun, inklusive kommunalskatt, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet."}} [kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 20:18:08 [updated_at] => 2024-05-23 20:18:21 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_173949_image.jpg [artikel_eng] =>Tax Burden in Norrköping Municipality
Norrköping Municipality, located in Östergötland County, has a total municipal tax rate of 33.3% excluding the church fee. This tax rate consists of a municipal tax of 21.75%, a county tax of 11.55%, and a burial fee of 0.28%. For those who are members of the Swedish Church, an additional church fee of 1.41% applies, resulting in a total tax rate of 34.71%.
Use of Tax Revenues
Tax revenues in Norrköping are used to finance a variety of services and infrastructures that are crucial for the municipality's residents. A significant portion of the budget goes towards education and childcare, including primary schools, secondary schools, and preschools. Healthcare is also a significant expenditure, with the county tax contributing to the funding of health centers, hospitals, and elderly care.
In addition, tax money is used to maintain and develop the municipality's infrastructure, such as roads, parks, and public transportation. Culture and leisure, including libraries, sports facilities, and cultural centers, also receive a share of the tax revenues. Social services, which provide support to vulnerable groups, are another important recipient of the municipality's tax revenues.
Economic Challenges and Opportunities
Norrköping faces several economic challenges. One of the biggest challenges is to ensure sustainable economic growth while addressing an aging population. This places demands on both healthcare and elderly care, which can lead to increased costs.
Another challenge is attracting and retaining businesses in the municipality to create more job opportunities. However, there are also significant opportunities, especially in the technology sector and green energy, where Norrköping has the potential to become a leading player.
Standard of Living and Quality in the Municipality
The standard of living in Norrköping is generally high, with good access to education, healthcare, and leisure activities. The municipality has invested heavily in improving the quality of life for its residents, as evident in well-maintained parks, a rich cultural life, and modern schools. Public transportation is well-developed, making it easy for residents to get around the municipality.
Effects on Individuals' Finances
The tax burden in Norrköping means that a significant portion of residents' incomes goes towards taxes. For a person with an average gross salary, this means that a large part of the income is used to finance the various services and infrastructures that the municipality offers. This can affect how much money is left in the wallet after taxes, which in turn can influence spending patterns and saving.
To get an exact picture of how much tax you pay and how much you have left after taxes, you can use our tax calculator. This tool helps you calculate your net salary based on your gross salary and the current tax rates in Norrköping.
In summary, Norrköping offers a high standard of living with good access to essential public services, but the high tax burden also means that residents need to plan their finances carefully. By understanding how tax revenues are used and what challenges and opportunities exist, one can gain a better understanding of how the municipality is working to improve the lives of its residents.
{"meta":{"title": "Tax Burden in Norrköping Municipality - An Overview","description": "Read about the tax burden in Norrköping Municipality, including municipal tax, use of tax revenues, economic challenges and opportunities, and standard of living and quality."}} [ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Norrköping kommun - En översikt [description] => Läs om skattetrycket i Norrköping kommun, inklusive kommunalskatt, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Norrköping Municipality - An Overview [description_eng] => Read about the tax burden in Norrköping Municipality, including municipal tax, use of tax revenues, economic challenges and opportunities, and standard of living and quality. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [changes:protected] => Array ( ) [casts:protected] => Array ( ) [classCastCache:protected] => Array ( ) [attributeCastCache:protected] => Array ( ) [dateFormat:protected] => [appends:protected] => Array ( ) [dispatchesEvents:protected] => Array ( ) [observables:protected] => Array ( ) [relations:protected] => Array ( ) [touches:protected] => Array ( ) [timestamps] => 1 [usesUniqueIds] => [hidden:protected] => Array ( ) [visible:protected] => Array ( ) [fillable:protected] => Array ( ) [guarded:protected] => Array ( ) ) ) stdClass Object ( [grundAvdrag] => 3325 [kommunalskatt] => 1717.1625 [landstingsskatt] => 911.8725 [kyrkoskatt] => [begravningsavgift] => 22.106 [arbetsgivaravgift] => 2480.609 [statligSkatt] => 0 [jobbskatteavdrag] => 1244.74847775 [beskattningsbarInkomst] => 7895 [nettolon] => 9813.60747775 [landsting] => 11.55 [bruttolon] => 11220 [area_name] => NORRKÖPING [kommun] => NORRKOPING [skiktgrans] => 598500 [aiArticle] => App\Models\Article Object ( [connection:protected] => mysql [table:protected] => articles [primaryKey:protected] => id [keyType:protected] => int [incrementing] => 1 [with:protected] => Array ( ) [withCount:protected] => Array ( ) [preventsLazyLoading] => [perPage:protected] => 15 [exists] => 1 [wasRecentlyCreated] => [escapeWhenCastingToString:protected] => [attributes:protected] => Array ( [id] => 13160 [kategori] => kommun [short_code] => NORRKÖPING [artikel] =>Skattetrycket i Norrköping kommun
Norrköping kommun, belägen i Östergötlands län, har en total kommunalskatt på 33.3% exklusive kyrkoavgiften. Denna skattesats består av kommunalskatt på 21.75%, landstingsskatt på 11.55% och en begravningsavgift på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.41%, vilket ger en total skattesats på 34.71%.
Användning av skatteintäkterna
Skatteintäkterna i Norrköping används för att finansiera en rad olika tjänster och infrastrukturer som är avgörande för kommunens invånare. En stor del av budgeten går till utbildning och barnomsorg, vilket inkluderar grundskolor, gymnasieskolor och förskolor. Hälso- och sjukvård är också en betydande post, där landstingsskatten bidrar till finansieringen av vårdcentraler, sjukhus och äldreomsorg.
Utöver detta används skattepengar för att underhålla och utveckla kommunens infrastruktur, såsom vägar, parker och kollektivtrafik. Kultur och fritid, inklusive bibliotek, idrottsanläggningar och kulturcentrum, får också en del av skatteintäkterna. Socialtjänsten, som erbjuder stöd till utsatta grupper, är en annan viktig mottagare av kommunens skatteintäkter.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Norrköping står inför flera ekonomiska utmaningar. En av de största är att säkerställa en hållbar ekonomisk tillväxt samtidigt som man hanterar en åldrande befolkning. Detta ställer krav på både hälso- och sjukvården samt äldreomsorgen, vilket kan leda till ökade kostnader.
En annan utmaning är att attrahera och behålla företag i kommunen för att skapa fler arbetstillfällen. Här finns dock också stora möjligheter, särskilt inom teknologisektorn och grön energi, där Norrköping har potential att bli en ledande aktör.
Levnadsstandard och kvalitet i kommunen
Levnadsstandarden i Norrköping är generellt sett hög, med god tillgång till utbildning, vård och fritidsaktiviteter. Kommunen har investerat mycket i att förbättra livskvaliteten för sina invånare, vilket märks i de välskötta parkerna, det rika kulturlivet och de moderna skolorna. Kollektivtrafiken är välutvecklad, vilket gör det enkelt för invånarna att ta sig runt i kommunen.
Effekter på privatpersoners ekonomi
Skattetrycket i Norrköping innebär att en betydande del av invånarnas inkomster går till skatt. För en person med en genomsnittlig bruttolön innebär detta att en stor del av inkomsten går till att finansiera de olika tjänster och infrastrukturer som kommunen erbjuder. Detta kan påverka hur mycket pengar som blir kvar i plånboken efter skatt, vilket i sin tur kan påverka konsumtionsmönster och sparande.
För att få en exakt bild av hur mycket skatt du betalar och hur mycket du får kvar efter skatt kan du använda vår skattekalkylator. Detta verktyg hjälper dig att beräkna din nettolön utifrån din bruttolön och de aktuella skattesatserna i Norrköping.
Sammanfattningsvis erbjuder Norrköping en hög levnadsstandard med god tillgång till viktiga samhällstjänster, men det höga skattetrycket innebär också att invånarna behöver planera sin ekonomi noggrant. Genom att förstå hur skatteintäkterna används och vilka utmaningar och möjligheter som finns, kan man få en bättre bild av hur kommunen arbetar för att förbättra livet för sina invånare.
[kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 20:18:08 [updated_at] => 2024-05-23 20:18:21 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_173949_image.jpg [artikel_eng] =>Tax Burden in Norrköping Municipality
Norrköping Municipality, located in Östergötland County, has a total municipal tax rate of 33.3% excluding the church fee. This tax rate consists of a municipal tax of 21.75%, a county tax of 11.55%, and a burial fee of 0.28%. For those who are members of the Swedish Church, an additional church fee of 1.41% applies, resulting in a total tax rate of 34.71%.
Use of Tax Revenues
Tax revenues in Norrköping are used to finance a variety of services and infrastructures that are crucial for the municipality's residents. A significant portion of the budget goes towards education and childcare, including primary schools, secondary schools, and preschools. Healthcare is also a significant expenditure, with the county tax contributing to the funding of health centers, hospitals, and elderly care.
In addition, tax money is used to maintain and develop the municipality's infrastructure, such as roads, parks, and public transportation. Culture and leisure, including libraries, sports facilities, and cultural centers, also receive a share of the tax revenues. Social services, which provide support to vulnerable groups, are another important recipient of the municipality's tax revenues.
Economic Challenges and Opportunities
Norrköping faces several economic challenges. One of the biggest challenges is to ensure sustainable economic growth while addressing an aging population. This places demands on both healthcare and elderly care, which can lead to increased costs.
Another challenge is attracting and retaining businesses in the municipality to create more job opportunities. However, there are also significant opportunities, especially in the technology sector and green energy, where Norrköping has the potential to become a leading player.
Standard of Living and Quality in the Municipality
The standard of living in Norrköping is generally high, with good access to education, healthcare, and leisure activities. The municipality has invested heavily in improving the quality of life for its residents, as evident in well-maintained parks, a rich cultural life, and modern schools. Public transportation is well-developed, making it easy for residents to get around the municipality.
Effects on Individuals' Finances
The tax burden in Norrköping means that a significant portion of residents' incomes goes towards taxes. For a person with an average gross salary, this means that a large part of the income is used to finance the various services and infrastructures that the municipality offers. This can affect how much money is left in the wallet after taxes, which in turn can influence spending patterns and saving.
To get an exact picture of how much tax you pay and how much you have left after taxes, you can use our tax calculator. This tool helps you calculate your net salary based on your gross salary and the current tax rates in Norrköping.
In summary, Norrköping offers a high standard of living with good access to essential public services, but the high tax burden also means that residents need to plan their finances carefully. By understanding how tax revenues are used and what challenges and opportunities exist, one can gain a better understanding of how the municipality is working to improve the lives of its residents.
[ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Norrköping kommun - En översikt [description] => Läs om skattetrycket i Norrköping kommun, inklusive kommunalskatt, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Norrköping Municipality - An Overview [description_eng] => Read about the tax burden in Norrköping Municipality, including municipal tax, use of tax revenues, economic challenges and opportunities, and standard of living and quality. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [original:protected] => Array ( [id] => 13160 [kategori] => kommun [short_code] => NORRKÖPING [artikel] =>Skattetrycket i Norrköping kommun
Norrköping kommun, belägen i Östergötlands län, har en total kommunalskatt på 33.3% exklusive kyrkoavgiften. Denna skattesats består av kommunalskatt på 21.75%, landstingsskatt på 11.55% och en begravningsavgift på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.41%, vilket ger en total skattesats på 34.71%.
Användning av skatteintäkterna
Skatteintäkterna i Norrköping används för att finansiera en rad olika tjänster och infrastrukturer som är avgörande för kommunens invånare. En stor del av budgeten går till utbildning och barnomsorg, vilket inkluderar grundskolor, gymnasieskolor och förskolor. Hälso- och sjukvård är också en betydande post, där landstingsskatten bidrar till finansieringen av vårdcentraler, sjukhus och äldreomsorg.
Utöver detta används skattepengar för att underhålla och utveckla kommunens infrastruktur, såsom vägar, parker och kollektivtrafik. Kultur och fritid, inklusive bibliotek, idrottsanläggningar och kulturcentrum, får också en del av skatteintäkterna. Socialtjänsten, som erbjuder stöd till utsatta grupper, är en annan viktig mottagare av kommunens skatteintäkter.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Norrköping står inför flera ekonomiska utmaningar. En av de största är att säkerställa en hållbar ekonomisk tillväxt samtidigt som man hanterar en åldrande befolkning. Detta ställer krav på både hälso- och sjukvården samt äldreomsorgen, vilket kan leda till ökade kostnader.
En annan utmaning är att attrahera och behålla företag i kommunen för att skapa fler arbetstillfällen. Här finns dock också stora möjligheter, särskilt inom teknologisektorn och grön energi, där Norrköping har potential att bli en ledande aktör.
Levnadsstandard och kvalitet i kommunen
Levnadsstandarden i Norrköping är generellt sett hög, med god tillgång till utbildning, vård och fritidsaktiviteter. Kommunen har investerat mycket i att förbättra livskvaliteten för sina invånare, vilket märks i de välskötta parkerna, det rika kulturlivet och de moderna skolorna. Kollektivtrafiken är välutvecklad, vilket gör det enkelt för invånarna att ta sig runt i kommunen.
Effekter på privatpersoners ekonomi
Skattetrycket i Norrköping innebär att en betydande del av invånarnas inkomster går till skatt. För en person med en genomsnittlig bruttolön innebär detta att en stor del av inkomsten går till att finansiera de olika tjänster och infrastrukturer som kommunen erbjuder. Detta kan påverka hur mycket pengar som blir kvar i plånboken efter skatt, vilket i sin tur kan påverka konsumtionsmönster och sparande.
För att få en exakt bild av hur mycket skatt du betalar och hur mycket du får kvar efter skatt kan du använda vår skattekalkylator. Detta verktyg hjälper dig att beräkna din nettolön utifrån din bruttolön och de aktuella skattesatserna i Norrköping.
Sammanfattningsvis erbjuder Norrköping en hög levnadsstandard med god tillgång till viktiga samhällstjänster, men det höga skattetrycket innebär också att invånarna behöver planera sin ekonomi noggrant. Genom att förstå hur skatteintäkterna används och vilka utmaningar och möjligheter som finns, kan man få en bättre bild av hur kommunen arbetar för att förbättra livet för sina invånare.
{"meta":{"title": "Skattetrycket i Norrköping kommun - En översikt","description": "Läs om skattetrycket i Norrköping kommun, inklusive kommunalskatt, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet."}} [kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 20:18:08 [updated_at] => 2024-05-23 20:18:21 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_173949_image.jpg [artikel_eng] =>Tax Burden in Norrköping Municipality
Norrköping Municipality, located in Östergötland County, has a total municipal tax rate of 33.3% excluding the church fee. This tax rate consists of a municipal tax of 21.75%, a county tax of 11.55%, and a burial fee of 0.28%. For those who are members of the Swedish Church, an additional church fee of 1.41% applies, resulting in a total tax rate of 34.71%.
Use of Tax Revenues
Tax revenues in Norrköping are used to finance a variety of services and infrastructures that are crucial for the municipality's residents. A significant portion of the budget goes towards education and childcare, including primary schools, secondary schools, and preschools. Healthcare is also a significant expenditure, with the county tax contributing to the funding of health centers, hospitals, and elderly care.
In addition, tax money is used to maintain and develop the municipality's infrastructure, such as roads, parks, and public transportation. Culture and leisure, including libraries, sports facilities, and cultural centers, also receive a share of the tax revenues. Social services, which provide support to vulnerable groups, are another important recipient of the municipality's tax revenues.
Economic Challenges and Opportunities
Norrköping faces several economic challenges. One of the biggest challenges is to ensure sustainable economic growth while addressing an aging population. This places demands on both healthcare and elderly care, which can lead to increased costs.
Another challenge is attracting and retaining businesses in the municipality to create more job opportunities. However, there are also significant opportunities, especially in the technology sector and green energy, where Norrköping has the potential to become a leading player.
Standard of Living and Quality in the Municipality
The standard of living in Norrköping is generally high, with good access to education, healthcare, and leisure activities. The municipality has invested heavily in improving the quality of life for its residents, as evident in well-maintained parks, a rich cultural life, and modern schools. Public transportation is well-developed, making it easy for residents to get around the municipality.
Effects on Individuals' Finances
The tax burden in Norrköping means that a significant portion of residents' incomes goes towards taxes. For a person with an average gross salary, this means that a large part of the income is used to finance the various services and infrastructures that the municipality offers. This can affect how much money is left in the wallet after taxes, which in turn can influence spending patterns and saving.
To get an exact picture of how much tax you pay and how much you have left after taxes, you can use our tax calculator. This tool helps you calculate your net salary based on your gross salary and the current tax rates in Norrköping.
In summary, Norrköping offers a high standard of living with good access to essential public services, but the high tax burden also means that residents need to plan their finances carefully. By understanding how tax revenues are used and what challenges and opportunities exist, one can gain a better understanding of how the municipality is working to improve the lives of its residents.
{"meta":{"title": "Tax Burden in Norrköping Municipality - An Overview","description": "Read about the tax burden in Norrköping Municipality, including municipal tax, use of tax revenues, economic challenges and opportunities, and standard of living and quality."}} [ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Norrköping kommun - En översikt [description] => Läs om skattetrycket i Norrköping kommun, inklusive kommunalskatt, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Norrköping Municipality - An Overview [description_eng] => Read about the tax burden in Norrköping Municipality, including municipal tax, use of tax revenues, economic challenges and opportunities, and standard of living and quality. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [changes:protected] => Array ( ) [casts:protected] => Array ( ) [classCastCache:protected] => Array ( ) [attributeCastCache:protected] => Array ( ) [dateFormat:protected] => [appends:protected] => Array ( ) [dispatchesEvents:protected] => Array ( ) [observables:protected] => Array ( ) [relations:protected] => Array ( ) [touches:protected] => Array ( ) [timestamps] => 1 [usesUniqueIds] => [hidden:protected] => Array ( ) [visible:protected] => Array ( ) [fillable:protected] => Array ( ) [guarded:protected] => Array ( ) ) )
Kommun | Kommunal | Landsting | Total |
---|---|---|---|
UPPLANDS VÄSBY | 19.42% | 12.38% | 32.81% |
VALLENTUNA | 18.9% | 12.38% | 32.29% |
ÖSTERÅKER | 16.6% | 12.38% | 29.99% |
VÄRMDÖ | 18.98% | 12.38% | 32.37% |
JÄRFÄLLA | 19.24% | 12.38% | 32.63% |
EKERÖ | 19.22% | 12.38% | 32.61% |
HUDDINGE | 19.47% | 12.38% | 32.86% |
BOTKYRKA | 20.15% | 12.38% | 33.54% |
SALEM | 19.67% | 12.38% | 33.06% |
HANINGE | 19.68% | 12.38% | 33.07% |
TYRESÖ | 19.5% | 12.38% | 32.89% |
UPPLANDS-BRO | 19.4% | 12.38% | 32.79% |
NYKVARN | 19.97% | 12.38% | 33.36% |
TÄBY | 17.55% | 12.38% | 30.94% |
DANDERYD | 18.25% | 12.38% | 31.64% |
SOLLENTUNA | 18.12% | 12.38% | 31.51% |
STOCKHOLM | 17.98% | 12.38% | 31.37% |
SÖDERTÄLJE | 20.15% | 12.38% | 33.54% |
NACKA | 17.88% | 12.38% | 31.27% |
SUNDBYBERG | 19.25% | 12.38% | 32.64% |
SOLNA | 17.37% | 12.38% | 30.76% |
LIDINGÖ | 17.84% | 12.38% | 31.23% |
VAXHOLM | 19.3% | 12.38% | 32.69% |
NORRTÄLJE | 19.72% | 12.38% | 33.11% |
SIGTUNA | 20% | 12.38% | 33.39% |
NYNÄSHAMN | 19.85% | 12.38% | 33.24% |
HÅBO | 21.59% | 11.71% | 34.68% |
ÄLVKARLEBY | 22.69% | 11.71% | 35.78% |
KNIVSTA | 20.91% | 11.71% | 34% |
HEBY | 22.5% | 11.71% | 35.59% |
TIERP | 21.29% | 11.71% | 34.38% |
UPPSALA | 21.14% | 11.71% | 34.23% |
ENKÖPING | 21.34% | 11.71% | 34.43% |
ÖSTHAMMAR | 21.69% | 11.71% | 34.78% |
VINGÅKER | 22.67% | 10.83% | 34.88% |
GNESTA | 22.12% | 10.83% | 34.33% |
NYKÖPING | 21.42% | 10.83% | 33.63% |
OXELÖSUND | 22.22% | 10.83% | 34.43% |
FLEN | 22.27% | 10.83% | 34.48% |
KATRINEHOLM | 22.12% | 10.83% | 34.33% |
ESKILSTUNA | 22.02% | 10.83% | 34.23% |
STRÄNGNÄS | 21.67% | 10.83% | 33.88% |
TROSA | 21.4% | 10.83% | 33.61% |
ÖDESHÖG | 22.6% | 11.55% | 35.56% |
YDRE | 22.55% | 11.55% | 35.51% |
KINDA | 21.45% | 11.55% | 34.41% |
BOXHOLM | 21.82% | 11.55% | 34.78% |
ÅTVIDABERG | 22.39% | 11.55% | 35.35% |
FINSPÅNG | 22.15% | 11.55% | 35.11% |
VALDEMARSVIK | 22.48% | 11.55% | 35.44% |
LINKÖPING | 20.2% | 11.55% | 33.16% |
NORRKÖPING | 21.75% | 11.55% | 34.71% |
SÖDERKÖPING | 21.98% | 11.55% | 34.94% |
MOTALA | 21.7% | 11.55% | 34.66% |
VADSTENA | 22.8% | 11.55% | 35.76% |
MJÖLBY | 21.9% | 11.55% | 34.86% |
ANEBY | 22.09% | 11.76% | 35.31% |
GNOSJÖ | 22.24% | 11.76% | 35.46% |
MULLSJÖ | 22.34% | 11.76% | 35.56% |
HABO | 22.17% | 11.76% | 35.39% |
GISLAVED | 21.99% | 11.76% | 35.21% |
VAGGERYD | 21.49% | 11.76% | 34.71% |
JÖNKÖPING | 21.64% | 11.76% | 34.86% |
NÄSSJÖ | 22.54% | 11.76% | 35.76% |
VÄRNAMO | 21.52% | 11.76% | 34.74% |
SÄVSJÖ | 21.92% | 11.76% | 35.14% |
VETLANDA | 22.01% | 11.76% | 35.23% |
EKSJÖ | 22.26% | 11.76% | 35.48% |
TRANÅS | 22.01% | 11.76% | 35.23% |
UPPVIDINGE | 21.8% | 12% | 35.25% |
LESSEBO | 21.81% | 12% | 35.26% |
TINGSRYD | 22% | 12% | 35.45% |
ALVESTA | 21.42% | 12% | 34.87% |
ÄLMHULT | 21.86% | 12% | 35.31% |
MARKARYD | 21.31% | 12% | 34.76% |
VÄXJÖ | 20.19% | 12% | 33.64% |
LJUNGBY | 21.07% | 12% | 34.52% |
HÖGSBY | 22.21% | 11.86% | 35.59% |
TORSÅS | 21.93% | 11.86% | 35.31% |
MÖRBYLÅNGA | 22.21% | 11.86% | 35.59% |
HULTSFRED | 21.91% | 11.86% | 35.29% |
MÖNSTERÅS | 22.21% | 11.86% | 35.59% |
EMMABODA | 21.96% | 11.86% | 35.34% |
KALMAR | 21.81% | 11.86% | 35.19% |
NYBRO | 22.33% | 11.86% | 35.71% |
OSKARSHAMN | 22.35% | 11.86% | 35.73% |
VÄSTERVIK | 21.16% | 11.86% | 34.54% |
VIMMERBY | 22.36% | 11.86% | 35.74% |
BORGHOLM | 21.58% | 11.86% | 34.96% |
GOTLAND | 33.6% | 0% | 35.48% |
OLOFSTRÖM | 21.71% | 12.04% | 35.07% |
KARLSKRONA | 21.65% | 12.04% | 35.01% |
RONNEBY | 21.64% | 12.04% | 35% |
KARLSHAMN | 22.23% | 12.04% | 35.59% |
SÖLVESBORG | 21.82% | 12.04% | 35.18% |
SVALÖV | 20.74% | 11.18% | 33.24% |
STAFFANSTORP | 19.09% | 11.18% | 31.59% |
BURLÖV | 20.09% | 11.18% | 32.59% |
VELLINGE | 18.5% | 11.18% | 31% |
ÖSTRA GÖINGE | 20.99% | 11.18% | 33.49% |
ÖRKELLJUNGA | 19.06% | 11.18% | 31.56% |
BJUV | 20.99% | 11.18% | 33.49% |
KÄVLINGE | 18.51% | 11.18% | 31.01% |
LOMMA | 19.64% | 11.18% | 32.14% |
SVEDALA | 20.24% | 11.18% | 32.74% |
SKURUP | 20.42% | 11.18% | 32.92% |
SJÖBO | 20.92% | 11.18% | 33.42% |
HÖRBY | 21.08% | 11.18% | 33.58% |
HÖÖR | 21.75% | 11.18% | 34.25% |
TOMELILLA | 20.61% | 11.18% | 33.11% |
BROMÖLLA | 22.56% | 11.18% | 35.06% |
OSBY | 22.81% | 11.18% | 35.31% |
PERSTORP | 20.81% | 11.18% | 33.31% |
KLIPPAN | 20.75% | 11.18% | 33.25% |
ÅSTORP | 20.29% | 11.18% | 32.79% |
BÅSTAD | 20.23% | 11.18% | 32.73% |
MALMÖ | 21.24% | 11.18% | 33.74% |
LUND | 21.24% | 11.18% | 33.74% |
LANDSKRONA | 20.24% | 11.18% | 32.74% |
HELSINGBORG | 20.21% | 11.18% | 32.71% |
HÖGANÄS | 19.73% | 11.18% | 32.23% |
ESLÖV | 20.54% | 11.18% | 33.04% |
YSTAD | 20.11% | 11.18% | 32.61% |
TRELLEBORG | 20.4% | 11.18% | 32.9% |
KRISTIANSTAD | 21.46% | 11.18% | 33.96% |
SIMRISHAMN | 20.51% | 11.18% | 33.01% |
ÄNGELHOLM | 20.29% | 11.18% | 32.79% |
HÄSSLEHOLM | 21.2% | 11.18% | 33.7% |
HYLTE | 22.45% | 11.4% | 35.28% |
HALMSTAD | 20.98% | 11.4% | 33.81% |
LAHOLM | 21.4% | 11.4% | 34.23% |
FALKENBERG | 21.1% | 11.4% | 33.93% |
VARBERG | 20.33% | 11.4% | 33.16% |
KUNGSBACKA | 21.33% | 11.4% | 34.16% |
HÄRRYDA | 20.5% | 11.48% | 33.33% |
PARTILLE | 19.96% | 11.48% | 32.79% |
ÖCKERÖ | 21.56% | 11.48% | 34.39% |
STENUNGSUND | 21.64% | 11.48% | 34.47% |
TJÖRN | 21.71% | 11.48% | 34.54% |
ORUST | 22.46% | 11.48% | 35.29% |
SOTENÄS | 21.99% | 11.48% | 34.82% |
MUNKEDAL | 23.38% | 11.48% | 36.21% |
TANUM | 21.56% | 11.48% | 34.39% |
DALS-ED | 23.21% | 11.48% | 36.04% |
FÄRGELANDA | 22.91% | 11.48% | 35.74% |
ALE | 21.87% | 11.48% | 34.7% |
LERUM | 20.65% | 11.48% | 33.48% |
VÅRGÅRDA | 21.61% | 11.48% | 34.44% |
BOLLEBYGD | 21.59% | 11.48% | 34.42% |
GRÄSTORP | 21.99% | 11.48% | 34.82% |
ESSUNGA | 21.57% | 11.48% | 34.4% |
KARLSBORG | 21.32% | 11.48% | 34.15% |
GULLSPÅNG | 22.49% | 11.48% | 35.32% |
TRANEMO | 21.5% | 11.48% | 34.33% |
BENGTSFORS | 22.92% | 11.48% | 35.75% |
MELLERUD | 22.6% | 11.48% | 35.43% |
LILLA EDET | 22.37% | 11.48% | 35.2% |
MARK | 21.51% | 11.48% | 34.34% |
SVENLJUNGA | 22.05% | 11.48% | 34.88% |
HERRLJUNGA | 21.94% | 11.48% | 34.77% |
VARA | 22.37% | 11.48% | 35.2% |
GÖTENE | 22.12% | 11.48% | 34.95% |
TIBRO | 21.71% | 11.48% | 34.54% |
TÖREBODA | 21.72% | 11.48% | 34.55% |
GÖTEBORG | 21.12% | 11.48% | 33.95% |
MÖLNDAL | 20.51% | 11.48% | 33.34% |
KUNGÄLV | 21.44% | 11.48% | 34.27% |
LYSEKIL | 22.46% | 11.48% | 35.29% |
UDDEVALLA | 22.16% | 11.48% | 34.99% |
STRÖMSTAD | 21.91% | 11.48% | 34.74% |
VÄNERSBORG | 22.21% | 11.48% | 35.04% |
TROLLHÄTTAN | 22.36% | 11.48% | 35.19% |
ALINGSÅS | 21.36% | 11.48% | 34.19% |
BORÅS | 21.31% | 11.48% | 34.14% |
ULRICEHAMN | 21.05% | 11.48% | 33.88% |
ÅMÅL | 22.46% | 11.48% | 35.29% |
MARIESTAD | 21.26% | 11.48% | 34.09% |
LIDKÖPING | 21.26% | 11.48% | 34.09% |
SKARA | 21.9% | 11.48% | 34.73% |
SKÖVDE | 21.61% | 11.48% | 34.44% |
HJO | 22% | 11.48% | 34.83% |
TIDAHOLM | 22.07% | 11.48% | 34.9% |
FALKÖPING | 21.95% | 11.48% | 34.78% |
KIL | 22.35% | 11.68% | 35.44% |
EDA | 22.27% | 11.68% | 35.36% |
TORSBY | 22.02% | 11.68% | 35.11% |
STORFORS | 22.7% | 11.68% | 35.79% |
HAMMARÖ | 22.92% | 11.68% | 36.01% |
MUNKFORS | 22.02% | 11.68% | 35.11% |
FORSHAGA | 22.35% | 11.68% | 35.44% |
GRUMS | 22.5% | 11.68% | 35.59% |
ÅRJÄNG | 21.97% | 11.68% | 35.06% |
SUNNE | 21.62% | 11.68% | 34.71% |
KARLSTAD | 21.27% | 11.68% | 34.36% |
KRISTINEHAMN | 21.97% | 11.68% | 35.06% |
FILIPSTAD | 22.27% | 11.68% | 35.36% |
HAGFORS | 22.02% | 11.68% | 35.11% |
ARVIKA | 21.75% | 11.68% | 34.84% |
SÄFFLE | 21.52% | 11.68% | 34.61% |
LEKEBERG | 22.43% | 12.3% | 36.05% |
LAXÅ | 22.18% | 12.3% | 35.8% |
HALLSBERG | 21.55% | 12.3% | 35.17% |
DEGERFORS | 23% | 12.3% | 36.62% |
HÄLLEFORS | 22.05% | 12.3% | 35.67% |
LJUSNARSBERG | 21.5% | 12.3% | 35.12% |
ÖREBRO | 21.35% | 12.3% | 34.97% |
KUMLA | 21.54% | 12.3% | 35.16% |
ASKERSUND | 21.85% | 12.3% | 35.47% |
KARLSKOGA | 22% | 12.3% | 35.62% |
NORA | 22.25% | 12.3% | 35.87% |
LINDESBERG | 22.3% | 12.3% | 35.92% |
SKINNSKATTEBERG | 22.46% | 10.88% | 34.67% |
SURAHAMMAR | 22.31% | 10.88% | 34.52% |
KUNGSÖR | 22.03% | 10.88% | 34.24% |
HALLSTAHAMMAR | 21.81% | 10.88% | 34.02% |
NORBERG | 22.66% | 10.88% | 34.87% |
VÄSTERÅS | 20.36% | 10.88% | 32.57% |
SALA | 22.31% | 10.88% | 34.52% |
FAGERSTA | 22.11% | 10.88% | 34.32% |
KÖPING | 22.16% | 10.88% | 34.37% |
ARBOGA | 22.41% | 10.88% | 34.62% |
VANSBRO | 22.29% | 11.64% | 35.36% |
MALUNG-SÄLEN | 22.56% | 11.64% | 35.63% |
GAGNEF | 22.28% | 11.64% | 35.35% |
LEKSAND | 21.81% | 11.64% | 34.88% |
RÄTTVIK | 21.81% | 11.64% | 34.88% |
ORSA | 22.31% | 11.64% | 35.38% |
ÄLVDALEN | 22.78% | 11.64% | 35.85% |
SMEDJEBACKEN | 22.45% | 11.64% | 35.52% |
MORA | 22.33% | 11.64% | 35.4% |
FALUN | 22.06% | 11.64% | 35.13% |
BORLÄNGE | 22.41% | 11.64% | 35.48% |
SÄTER | 22.32% | 11.64% | 35.39% |
HEDEMORA | 22.16% | 11.64% | 35.23% |
AVESTA | 21.96% | 11.64% | 35.03% |
LUDVIKA | 22.06% | 11.64% | 35.13% |
OCKELBO | 22.76% | 11.51% | 35.61% |
HOFORS | 22.86% | 11.51% | 35.71% |
OVANÅKER | 21.86% | 11.51% | 34.71% |
NORDANSTIG | 22.51% | 11.51% | 35.36% |
LJUSDAL | 22.36% | 11.51% | 35.21% |
GÄVLE | 22.26% | 11.51% | 35.11% |
SANDVIKEN | 21.61% | 11.51% | 34.46% |
SÖDERHAMN | 21.66% | 11.51% | 34.51% |
BOLLNÄS | 21.86% | 11.51% | 34.71% |
HUDIKSVALL | 21.61% | 11.51% | 34.46% |
ÅNGE | 23.33% | 11.29% | 36.28% |
TIMRÅ | 23.19% | 11.29% | 36.14% |
HÄRNÖSAND | 23.34% | 11.29% | 36.29% |
SUNDSVALL | 22.59% | 11.29% | 35.54% |
KRAMFORS | 23.14% | 11.29% | 36.09% |
SOLLEFTEÅ | 23.39% | 11.29% | 36.34% |
ÖRNSKÖLDSVIK | 22.71% | 11.29% | 35.66% |
RAGUNDA | 23.22% | 11.7% | 36.59% |
BRÄCKE | 23.39% | 11.7% | 36.76% |
KROKOM | 22.17% | 11.7% | 35.54% |
STRÖMSUND | 23.22% | 11.7% | 36.59% |
ÅRE | 22.22% | 11.7% | 35.59% |
BERG | 22.52% | 11.7% | 35.89% |
HÄRJEDALEN | 22.47% | 11.7% | 35.84% |
ÖSTERSUND | 22.02% | 11.7% | 35.39% |
NORDMALING | 23.25% | 11.35% | 35.98% |
BJURHOLM | 23.15% | 11.35% | 35.88% |
VINDELN | 23.35% | 11.35% | 36.08% |
ROBERTSFORS | 23.15% | 11.35% | 35.88% |
NORSJÖ | 23.35% | 11.35% | 36.08% |
MALÅ | 23.35% | 11.35% | 36.08% |
STORUMAN | 23.1% | 11.35% | 35.83% |
SORSELE | 23.6% | 11.35% | 36.33% |
DOROTEA | 23.8% | 11.35% | 36.53% |
VÄNNÄS | 23.35% | 11.35% | 36.08% |
VILHELMINA | 23.4% | 11.35% | 36.13% |
ÅSELE | 23.6% | 11.35% | 36.33% |
UMEÅ | 22.8% | 11.35% | 35.53% |
LYCKSELE | 23.05% | 11.35% | 35.78% |
SKELLEFTEÅ | 22.6% | 11.35% | 35.33% |
ARVIDSJAUR | 22.8% | 11.34% | 35.41% |
ARJEPLOG | 23.5% | 11.34% | 36.11% |
JOKKMOKK | 22.95% | 11.34% | 35.56% |
ÖVERKALIX | 22.8% | 11.34% | 35.41% |
KALIX | 22.55% | 11.34% | 35.16% |
ÖVERTORNEÅ | 21.75% | 11.34% | 34.36% |
PAJALA | 23.4% | 11.34% | 36.01% |
GÄLLIVARE | 22.55% | 11.34% | 35.16% |
ÄLVSBYN | 22.45% | 11.34% | 35.06% |
LULEÅ | 22.5% | 11.34% | 35.11% |
PITEÅ | 22.25% | 11.34% | 34.86% |
BODEN | 22.6% | 11.34% | 35.21% |
HAPARANDA | 22.5% | 11.34% | 35.11% |
KIRUNA | 23.05% | 11.34% | 35.66% |