Beräkna din lön efter skatt

Medlem i Svenska kyrkan

Med vår lönekalkylator kan du enkelt beräkna din lön efter skatt (nettolön) i Norrkoping.

Senaste artiklarna
  • Elpriset - Dagens och Morgondagens Elpriser i Sverige
    Elpriset Tors, 21 nov 2024 - 13:01
  • Inflationen - Inflationen i oktober 2024: KPIF stiger till 1,5%
    Inflationen Tors, 14 nov 2024 - 08:36
  • Information om Statsskuld.se - Annonsera hos oss
    Information om Statsskuld.se Fre, 8 nov 2024 - 19:03
  • Opinionen - Demoskop: Socialdemokraterna tappar, Centern ökar
    Opinionen Fre, 25 okt 2024 - 14:35
  • Statsskulden - Sveriges statsskuld: Historisk låg nivå i förändring
    Statsskulden Tis, 8 okt 2024 - 10:07
  • Yrke - Lön och arbete som Studieledare: Vad du behöver veta
    Yrke Ons, 4 sep 2024 - 18:10
  • Kommun - Skattetrycket i Kiruna kommun - En översikt av skattesatser och ekonomiska utmaningar
    Kommun Tors, 23 maj 2024 - 22:26
Bild som illustrerar Norrköping

Skattetrycket i Norrköping kommun

Norrköping kommun, belägen i Östergötlands län, har en total kommunalskatt på 33.3% exklusive kyrkoavgiften. Denna skattesats består av kommunalskatt på 21.75%, landstingsskatt på 11.55% och en begravningsavgift på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.41%, vilket ger en total skattesats på 34.71%.

Användning av skatteintäkterna

Skatteintäkterna i Norrköping används för att finansiera en rad olika tjänster och infrastrukturer som är avgörande för kommunens invånare. En stor del av budgeten går till utbildning och barnomsorg, vilket inkluderar grundskolor, gymnasieskolor och förskolor. Hälso- och sjukvård är också en betydande post, där landstingsskatten bidrar till finansieringen av vårdcentraler, sjukhus och äldreomsorg.

Utöver detta används skattepengar för att underhålla och utveckla kommunens infrastruktur, såsom vägar, parker och kollektivtrafik. Kultur och fritid, inklusive bibliotek, idrottsanläggningar och kulturcentrum, får också en del av skatteintäkterna. Socialtjänsten, som erbjuder stöd till utsatta grupper, är en annan viktig mottagare av kommunens skatteintäkter.

Ekonomiska utmaningar och möjligheter

Norrköping står inför flera ekonomiska utmaningar. En av de största är att säkerställa en hållbar ekonomisk tillväxt samtidigt som man hanterar en åldrande befolkning. Detta ställer krav på både hälso- och sjukvården samt äldreomsorgen, vilket kan leda till ökade kostnader.

En annan utmaning är att attrahera och behålla företag i kommunen för att skapa fler arbetstillfällen. Här finns dock också stora möjligheter, särskilt inom teknologisektorn och grön energi, där Norrköping har potential att bli en ledande aktör.

Levnadsstandard och kvalitet i kommunen

Levnadsstandarden i Norrköping är generellt sett hög, med god tillgång till utbildning, vård och fritidsaktiviteter. Kommunen har investerat mycket i att förbättra livskvaliteten för sina invånare, vilket märks i de välskötta parkerna, det rika kulturlivet och de moderna skolorna. Kollektivtrafiken är välutvecklad, vilket gör det enkelt för invånarna att ta sig runt i kommunen.

Effekter på privatpersoners ekonomi

Skattetrycket i Norrköping innebär att en betydande del av invånarnas inkomster går till skatt. För en person med en genomsnittlig bruttolön innebär detta att en stor del av inkomsten går till att finansiera de olika tjänster och infrastrukturer som kommunen erbjuder. Detta kan påverka hur mycket pengar som blir kvar i plånboken efter skatt, vilket i sin tur kan påverka konsumtionsmönster och sparande.

För att få en exakt bild av hur mycket skatt du betalar och hur mycket du får kvar efter skatt kan du använda vår skattekalkylator. Detta verktyg hjälper dig att beräkna din nettolön utifrån din bruttolön och de aktuella skattesatserna i Norrköping.

Sammanfattningsvis erbjuder Norrköping en hög levnadsstandard med god tillgång till viktiga samhällstjänster, men det höga skattetrycket innebär också att invånarna behöver planera sin ekonomi noggrant. Genom att förstå hur skatteintäkterna används och vilka utmaningar och möjligheter som finns, kan man få en bättre bild av hur kommunen arbetar för att förbättra livet för sina invånare.

Din Nettolön i Norrköping
  • Arbetsgivaren betalar

    Total kostnad för arbetsgivaren

    51 865 kr
  • Arbetsgivaravgift

    Denna avgift betalas av bolaget

    -12 065 kr
  • Din bruttolön

    Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter

    = 39 800 kr
  • Grundavdrag

    Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten

    -1 400 kr
  • Beskattningsbar inkomst

    Detta är vad skatt och avgifter beräknas på

    =38 400 kr
  • Jobbskatteavdrag

    En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.

    +3 704 kr
  • Kommunalskatt

    Den kommunala skatten i Norrköping är 21.75%

    -8 352 kr
  • Landstingsskatt

    Skatten i ditt landsting är 11.55%

    -4 435 kr
  • Statlig inkomstskatt

    En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 598 500 kr per år

    -0 kr
  • Kyrkoavgift

    Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift

    -0 kr
  • Begravningsavgift

    En obligatorisk avgift som tas ut av Norrköpings s:t olof stift (i din kommun) 0.28%

    -108 kr

  • Din nettolön

    Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter

    30 610 kr
  • Skatter & Avgifter

    Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter

    21 256 kr
                        stdClass Object
(
    [grundAvdrag] => 2525
    [kommunalskatt] => 5192.8125
    [landstingsskatt] => 2757.5625
    [kyrkoskatt] => 
    [begravningsavgift] => 66.85
    [arbetsgivaravgift] => 7501.525
    [statligSkatt] => 0
    [jobbskatteavdrag] => 2640.3658245
    [beskattningsbarInkomst] => 23875
    [nettolon] => 21023.1408245
    [landsting] => 11.55
    [bruttolon] => 26400
    [area_name] => NORRKÖPING
    [kommun] => NORRKOPING
    [skiktgrans] => 598500
    [aiArticle] => App\Models\Article Object
        (
            [connection:protected] => mysql
            [table:protected] => articles
            [primaryKey:protected] => id
            [keyType:protected] => int
            [incrementing] => 1
            [with:protected] => Array
                (
                )

            [withCount:protected] => Array
                (
                )

            [preventsLazyLoading] => 
            [perPage:protected] => 15
            [exists] => 1
            [wasRecentlyCreated] => 
            [escapeWhenCastingToString:protected] => 
            [attributes:protected] => Array
                (
                    [id] => 13160
                    [kategori] => kommun
                    [short_code] => NORRKÖPING
                    [artikel] => 

Skattetrycket i Norrköping kommun

Norrköping kommun, belägen i Östergötlands län, har en total kommunalskatt på 33.3% exklusive kyrkoavgiften. Denna skattesats består av kommunalskatt på 21.75%, landstingsskatt på 11.55% och en begravningsavgift på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.41%, vilket ger en total skattesats på 34.71%.

Användning av skatteintäkterna

Skatteintäkterna i Norrköping används för att finansiera en rad olika tjänster och infrastrukturer som är avgörande för kommunens invånare. En stor del av budgeten går till utbildning och barnomsorg, vilket inkluderar grundskolor, gymnasieskolor och förskolor. Hälso- och sjukvård är också en betydande post, där landstingsskatten bidrar till finansieringen av vårdcentraler, sjukhus och äldreomsorg.

Utöver detta används skattepengar för att underhålla och utveckla kommunens infrastruktur, såsom vägar, parker och kollektivtrafik. Kultur och fritid, inklusive bibliotek, idrottsanläggningar och kulturcentrum, får också en del av skatteintäkterna. Socialtjänsten, som erbjuder stöd till utsatta grupper, är en annan viktig mottagare av kommunens skatteintäkter.

Ekonomiska utmaningar och möjligheter

Norrköping står inför flera ekonomiska utmaningar. En av de största är att säkerställa en hållbar ekonomisk tillväxt samtidigt som man hanterar en åldrande befolkning. Detta ställer krav på både hälso- och sjukvården samt äldreomsorgen, vilket kan leda till ökade kostnader.

En annan utmaning är att attrahera och behålla företag i kommunen för att skapa fler arbetstillfällen. Här finns dock också stora möjligheter, särskilt inom teknologisektorn och grön energi, där Norrköping har potential att bli en ledande aktör.

Levnadsstandard och kvalitet i kommunen

Levnadsstandarden i Norrköping är generellt sett hög, med god tillgång till utbildning, vård och fritidsaktiviteter. Kommunen har investerat mycket i att förbättra livskvaliteten för sina invånare, vilket märks i de välskötta parkerna, det rika kulturlivet och de moderna skolorna. Kollektivtrafiken är välutvecklad, vilket gör det enkelt för invånarna att ta sig runt i kommunen.

Effekter på privatpersoners ekonomi

Skattetrycket i Norrköping innebär att en betydande del av invånarnas inkomster går till skatt. För en person med en genomsnittlig bruttolön innebär detta att en stor del av inkomsten går till att finansiera de olika tjänster och infrastrukturer som kommunen erbjuder. Detta kan påverka hur mycket pengar som blir kvar i plånboken efter skatt, vilket i sin tur kan påverka konsumtionsmönster och sparande.

För att få en exakt bild av hur mycket skatt du betalar och hur mycket du får kvar efter skatt kan du använda vår skattekalkylator. Detta verktyg hjälper dig att beräkna din nettolön utifrån din bruttolön och de aktuella skattesatserna i Norrköping.

Sammanfattningsvis erbjuder Norrköping en hög levnadsstandard med god tillgång till viktiga samhällstjänster, men det höga skattetrycket innebär också att invånarna behöver planera sin ekonomi noggrant. Genom att förstå hur skatteintäkterna används och vilka utmaningar och möjligheter som finns, kan man få en bättre bild av hur kommunen arbetar för att förbättra livet för sina invånare.

[kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 20:18:08 [updated_at] => 2024-05-23 20:18:21 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_173949_image.jpg [artikel_eng] =>

Tax Burden in Norrköping Municipality

Norrköping Municipality, located in Östergötland County, has a total municipal tax rate of 33.3% excluding the church fee. This tax rate consists of a municipal tax of 21.75%, a county tax of 11.55%, and a burial fee of 0.28%. For those who are members of the Swedish Church, an additional church fee of 1.41% applies, resulting in a total tax rate of 34.71%.

Use of Tax Revenues

Tax revenues in Norrköping are used to finance a variety of services and infrastructures that are crucial for the municipality's residents. A significant portion of the budget goes towards education and childcare, including primary schools, secondary schools, and preschools. Healthcare is also a significant expenditure, with the county tax contributing to the funding of health centers, hospitals, and elderly care.

In addition, tax money is used to maintain and develop the municipality's infrastructure, such as roads, parks, and public transportation. Culture and leisure, including libraries, sports facilities, and cultural centers, also receive a share of the tax revenues. Social services, which provide support to vulnerable groups, are another important recipient of the municipality's tax revenues.

Economic Challenges and Opportunities

Norrköping faces several economic challenges. One of the biggest challenges is to ensure sustainable economic growth while addressing an aging population. This places demands on both healthcare and elderly care, which can lead to increased costs.

Another challenge is attracting and retaining businesses in the municipality to create more job opportunities. However, there are also significant opportunities, especially in the technology sector and green energy, where Norrköping has the potential to become a leading player.

Standard of Living and Quality in the Municipality

The standard of living in Norrköping is generally high, with good access to education, healthcare, and leisure activities. The municipality has invested heavily in improving the quality of life for its residents, as evident in well-maintained parks, a rich cultural life, and modern schools. Public transportation is well-developed, making it easy for residents to get around the municipality.

Effects on Individuals' Finances

The tax burden in Norrköping means that a significant portion of residents' incomes goes towards taxes. For a person with an average gross salary, this means that a large part of the income is used to finance the various services and infrastructures that the municipality offers. This can affect how much money is left in the wallet after taxes, which in turn can influence spending patterns and saving.

To get an exact picture of how much tax you pay and how much you have left after taxes, you can use our tax calculator. This tool helps you calculate your net salary based on your gross salary and the current tax rates in Norrköping.

In summary, Norrköping offers a high standard of living with good access to essential public services, but the high tax burden also means that residents need to plan their finances carefully. By understanding how tax revenues are used and what challenges and opportunities exist, one can gain a better understanding of how the municipality is working to improve the lives of its residents.

[ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Norrköping kommun - En översikt [description] => Läs om skattetrycket i Norrköping kommun, inklusive kommunalskatt, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Norrköping Municipality - An Overview [description_eng] => Read about the tax burden in Norrköping Municipality, including municipal tax, use of tax revenues, economic challenges and opportunities, and standard of living and quality. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [original:protected] => Array ( [id] => 13160 [kategori] => kommun [short_code] => NORRKÖPING [artikel] =>

Skattetrycket i Norrköping kommun

Norrköping kommun, belägen i Östergötlands län, har en total kommunalskatt på 33.3% exklusive kyrkoavgiften. Denna skattesats består av kommunalskatt på 21.75%, landstingsskatt på 11.55% och en begravningsavgift på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.41%, vilket ger en total skattesats på 34.71%.

Användning av skatteintäkterna

Skatteintäkterna i Norrköping används för att finansiera en rad olika tjänster och infrastrukturer som är avgörande för kommunens invånare. En stor del av budgeten går till utbildning och barnomsorg, vilket inkluderar grundskolor, gymnasieskolor och förskolor. Hälso- och sjukvård är också en betydande post, där landstingsskatten bidrar till finansieringen av vårdcentraler, sjukhus och äldreomsorg.

Utöver detta används skattepengar för att underhålla och utveckla kommunens infrastruktur, såsom vägar, parker och kollektivtrafik. Kultur och fritid, inklusive bibliotek, idrottsanläggningar och kulturcentrum, får också en del av skatteintäkterna. Socialtjänsten, som erbjuder stöd till utsatta grupper, är en annan viktig mottagare av kommunens skatteintäkter.

Ekonomiska utmaningar och möjligheter

Norrköping står inför flera ekonomiska utmaningar. En av de största är att säkerställa en hållbar ekonomisk tillväxt samtidigt som man hanterar en åldrande befolkning. Detta ställer krav på både hälso- och sjukvården samt äldreomsorgen, vilket kan leda till ökade kostnader.

En annan utmaning är att attrahera och behålla företag i kommunen för att skapa fler arbetstillfällen. Här finns dock också stora möjligheter, särskilt inom teknologisektorn och grön energi, där Norrköping har potential att bli en ledande aktör.

Levnadsstandard och kvalitet i kommunen

Levnadsstandarden i Norrköping är generellt sett hög, med god tillgång till utbildning, vård och fritidsaktiviteter. Kommunen har investerat mycket i att förbättra livskvaliteten för sina invånare, vilket märks i de välskötta parkerna, det rika kulturlivet och de moderna skolorna. Kollektivtrafiken är välutvecklad, vilket gör det enkelt för invånarna att ta sig runt i kommunen.

Effekter på privatpersoners ekonomi

Skattetrycket i Norrköping innebär att en betydande del av invånarnas inkomster går till skatt. För en person med en genomsnittlig bruttolön innebär detta att en stor del av inkomsten går till att finansiera de olika tjänster och infrastrukturer som kommunen erbjuder. Detta kan påverka hur mycket pengar som blir kvar i plånboken efter skatt, vilket i sin tur kan påverka konsumtionsmönster och sparande.

För att få en exakt bild av hur mycket skatt du betalar och hur mycket du får kvar efter skatt kan du använda vår skattekalkylator. Detta verktyg hjälper dig att beräkna din nettolön utifrån din bruttolön och de aktuella skattesatserna i Norrköping.

Sammanfattningsvis erbjuder Norrköping en hög levnadsstandard med god tillgång till viktiga samhällstjänster, men det höga skattetrycket innebär också att invånarna behöver planera sin ekonomi noggrant. Genom att förstå hur skatteintäkterna används och vilka utmaningar och möjligheter som finns, kan man få en bättre bild av hur kommunen arbetar för att förbättra livet för sina invånare.

{"meta":{"title": "Skattetrycket i Norrköping kommun - En översikt","description": "Läs om skattetrycket i Norrköping kommun, inklusive kommunalskatt, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet."}} [kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 20:18:08 [updated_at] => 2024-05-23 20:18:21 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_173949_image.jpg [artikel_eng] =>

Tax Burden in Norrköping Municipality

Norrköping Municipality, located in Östergötland County, has a total municipal tax rate of 33.3% excluding the church fee. This tax rate consists of a municipal tax of 21.75%, a county tax of 11.55%, and a burial fee of 0.28%. For those who are members of the Swedish Church, an additional church fee of 1.41% applies, resulting in a total tax rate of 34.71%.

Use of Tax Revenues

Tax revenues in Norrköping are used to finance a variety of services and infrastructures that are crucial for the municipality's residents. A significant portion of the budget goes towards education and childcare, including primary schools, secondary schools, and preschools. Healthcare is also a significant expenditure, with the county tax contributing to the funding of health centers, hospitals, and elderly care.

In addition, tax money is used to maintain and develop the municipality's infrastructure, such as roads, parks, and public transportation. Culture and leisure, including libraries, sports facilities, and cultural centers, also receive a share of the tax revenues. Social services, which provide support to vulnerable groups, are another important recipient of the municipality's tax revenues.

Economic Challenges and Opportunities

Norrköping faces several economic challenges. One of the biggest challenges is to ensure sustainable economic growth while addressing an aging population. This places demands on both healthcare and elderly care, which can lead to increased costs.

Another challenge is attracting and retaining businesses in the municipality to create more job opportunities. However, there are also significant opportunities, especially in the technology sector and green energy, where Norrköping has the potential to become a leading player.

Standard of Living and Quality in the Municipality

The standard of living in Norrköping is generally high, with good access to education, healthcare, and leisure activities. The municipality has invested heavily in improving the quality of life for its residents, as evident in well-maintained parks, a rich cultural life, and modern schools. Public transportation is well-developed, making it easy for residents to get around the municipality.

Effects on Individuals' Finances

The tax burden in Norrköping means that a significant portion of residents' incomes goes towards taxes. For a person with an average gross salary, this means that a large part of the income is used to finance the various services and infrastructures that the municipality offers. This can affect how much money is left in the wallet after taxes, which in turn can influence spending patterns and saving.

To get an exact picture of how much tax you pay and how much you have left after taxes, you can use our tax calculator. This tool helps you calculate your net salary based on your gross salary and the current tax rates in Norrköping.

In summary, Norrköping offers a high standard of living with good access to essential public services, but the high tax burden also means that residents need to plan their finances carefully. By understanding how tax revenues are used and what challenges and opportunities exist, one can gain a better understanding of how the municipality is working to improve the lives of its residents.

{"meta":{"title": "Tax Burden in Norrköping Municipality - An Overview","description": "Read about the tax burden in Norrköping Municipality, including municipal tax, use of tax revenues, economic challenges and opportunities, and standard of living and quality."}} [ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Norrköping kommun - En översikt [description] => Läs om skattetrycket i Norrköping kommun, inklusive kommunalskatt, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Norrköping Municipality - An Overview [description_eng] => Read about the tax burden in Norrköping Municipality, including municipal tax, use of tax revenues, economic challenges and opportunities, and standard of living and quality. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [changes:protected] => Array ( ) [casts:protected] => Array ( ) [classCastCache:protected] => Array ( ) [attributeCastCache:protected] => Array ( ) [dateFormat:protected] => [appends:protected] => Array ( ) [dispatchesEvents:protected] => Array ( ) [observables:protected] => Array ( ) [relations:protected] => Array ( ) [touches:protected] => Array ( ) [timestamps] => 1 [usesUniqueIds] => [hidden:protected] => Array ( ) [visible:protected] => Array ( ) [fillable:protected] => Array ( ) [guarded:protected] => Array ( ) ) ) stdClass Object ( [grundAvdrag] => 3325 [kommunalskatt] => 1717.1625 [landstingsskatt] => 911.8725 [kyrkoskatt] => [begravningsavgift] => 22.106 [arbetsgivaravgift] => 2480.609 [statligSkatt] => 0 [jobbskatteavdrag] => 1244.74847775 [beskattningsbarInkomst] => 7895 [nettolon] => 9813.60747775 [landsting] => 11.55 [bruttolon] => 11220 [area_name] => NORRKÖPING [kommun] => NORRKOPING [skiktgrans] => 598500 [aiArticle] => App\Models\Article Object ( [connection:protected] => mysql [table:protected] => articles [primaryKey:protected] => id [keyType:protected] => int [incrementing] => 1 [with:protected] => Array ( ) [withCount:protected] => Array ( ) [preventsLazyLoading] => [perPage:protected] => 15 [exists] => 1 [wasRecentlyCreated] => [escapeWhenCastingToString:protected] => [attributes:protected] => Array ( [id] => 13160 [kategori] => kommun [short_code] => NORRKÖPING [artikel] =>

Skattetrycket i Norrköping kommun

Norrköping kommun, belägen i Östergötlands län, har en total kommunalskatt på 33.3% exklusive kyrkoavgiften. Denna skattesats består av kommunalskatt på 21.75%, landstingsskatt på 11.55% och en begravningsavgift på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.41%, vilket ger en total skattesats på 34.71%.

Användning av skatteintäkterna

Skatteintäkterna i Norrköping används för att finansiera en rad olika tjänster och infrastrukturer som är avgörande för kommunens invånare. En stor del av budgeten går till utbildning och barnomsorg, vilket inkluderar grundskolor, gymnasieskolor och förskolor. Hälso- och sjukvård är också en betydande post, där landstingsskatten bidrar till finansieringen av vårdcentraler, sjukhus och äldreomsorg.

Utöver detta används skattepengar för att underhålla och utveckla kommunens infrastruktur, såsom vägar, parker och kollektivtrafik. Kultur och fritid, inklusive bibliotek, idrottsanläggningar och kulturcentrum, får också en del av skatteintäkterna. Socialtjänsten, som erbjuder stöd till utsatta grupper, är en annan viktig mottagare av kommunens skatteintäkter.

Ekonomiska utmaningar och möjligheter

Norrköping står inför flera ekonomiska utmaningar. En av de största är att säkerställa en hållbar ekonomisk tillväxt samtidigt som man hanterar en åldrande befolkning. Detta ställer krav på både hälso- och sjukvården samt äldreomsorgen, vilket kan leda till ökade kostnader.

En annan utmaning är att attrahera och behålla företag i kommunen för att skapa fler arbetstillfällen. Här finns dock också stora möjligheter, särskilt inom teknologisektorn och grön energi, där Norrköping har potential att bli en ledande aktör.

Levnadsstandard och kvalitet i kommunen

Levnadsstandarden i Norrköping är generellt sett hög, med god tillgång till utbildning, vård och fritidsaktiviteter. Kommunen har investerat mycket i att förbättra livskvaliteten för sina invånare, vilket märks i de välskötta parkerna, det rika kulturlivet och de moderna skolorna. Kollektivtrafiken är välutvecklad, vilket gör det enkelt för invånarna att ta sig runt i kommunen.

Effekter på privatpersoners ekonomi

Skattetrycket i Norrköping innebär att en betydande del av invånarnas inkomster går till skatt. För en person med en genomsnittlig bruttolön innebär detta att en stor del av inkomsten går till att finansiera de olika tjänster och infrastrukturer som kommunen erbjuder. Detta kan påverka hur mycket pengar som blir kvar i plånboken efter skatt, vilket i sin tur kan påverka konsumtionsmönster och sparande.

För att få en exakt bild av hur mycket skatt du betalar och hur mycket du får kvar efter skatt kan du använda vår skattekalkylator. Detta verktyg hjälper dig att beräkna din nettolön utifrån din bruttolön och de aktuella skattesatserna i Norrköping.

Sammanfattningsvis erbjuder Norrköping en hög levnadsstandard med god tillgång till viktiga samhällstjänster, men det höga skattetrycket innebär också att invånarna behöver planera sin ekonomi noggrant. Genom att förstå hur skatteintäkterna används och vilka utmaningar och möjligheter som finns, kan man få en bättre bild av hur kommunen arbetar för att förbättra livet för sina invånare.

[kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 20:18:08 [updated_at] => 2024-05-23 20:18:21 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_173949_image.jpg [artikel_eng] =>

Tax Burden in Norrköping Municipality

Norrköping Municipality, located in Östergötland County, has a total municipal tax rate of 33.3% excluding the church fee. This tax rate consists of a municipal tax of 21.75%, a county tax of 11.55%, and a burial fee of 0.28%. For those who are members of the Swedish Church, an additional church fee of 1.41% applies, resulting in a total tax rate of 34.71%.

Use of Tax Revenues

Tax revenues in Norrköping are used to finance a variety of services and infrastructures that are crucial for the municipality's residents. A significant portion of the budget goes towards education and childcare, including primary schools, secondary schools, and preschools. Healthcare is also a significant expenditure, with the county tax contributing to the funding of health centers, hospitals, and elderly care.

In addition, tax money is used to maintain and develop the municipality's infrastructure, such as roads, parks, and public transportation. Culture and leisure, including libraries, sports facilities, and cultural centers, also receive a share of the tax revenues. Social services, which provide support to vulnerable groups, are another important recipient of the municipality's tax revenues.

Economic Challenges and Opportunities

Norrköping faces several economic challenges. One of the biggest challenges is to ensure sustainable economic growth while addressing an aging population. This places demands on both healthcare and elderly care, which can lead to increased costs.

Another challenge is attracting and retaining businesses in the municipality to create more job opportunities. However, there are also significant opportunities, especially in the technology sector and green energy, where Norrköping has the potential to become a leading player.

Standard of Living and Quality in the Municipality

The standard of living in Norrköping is generally high, with good access to education, healthcare, and leisure activities. The municipality has invested heavily in improving the quality of life for its residents, as evident in well-maintained parks, a rich cultural life, and modern schools. Public transportation is well-developed, making it easy for residents to get around the municipality.

Effects on Individuals' Finances

The tax burden in Norrköping means that a significant portion of residents' incomes goes towards taxes. For a person with an average gross salary, this means that a large part of the income is used to finance the various services and infrastructures that the municipality offers. This can affect how much money is left in the wallet after taxes, which in turn can influence spending patterns and saving.

To get an exact picture of how much tax you pay and how much you have left after taxes, you can use our tax calculator. This tool helps you calculate your net salary based on your gross salary and the current tax rates in Norrköping.

In summary, Norrköping offers a high standard of living with good access to essential public services, but the high tax burden also means that residents need to plan their finances carefully. By understanding how tax revenues are used and what challenges and opportunities exist, one can gain a better understanding of how the municipality is working to improve the lives of its residents.

[ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Norrköping kommun - En översikt [description] => Läs om skattetrycket i Norrköping kommun, inklusive kommunalskatt, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Norrköping Municipality - An Overview [description_eng] => Read about the tax burden in Norrköping Municipality, including municipal tax, use of tax revenues, economic challenges and opportunities, and standard of living and quality. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [original:protected] => Array ( [id] => 13160 [kategori] => kommun [short_code] => NORRKÖPING [artikel] =>

Skattetrycket i Norrköping kommun

Norrköping kommun, belägen i Östergötlands län, har en total kommunalskatt på 33.3% exklusive kyrkoavgiften. Denna skattesats består av kommunalskatt på 21.75%, landstingsskatt på 11.55% och en begravningsavgift på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.41%, vilket ger en total skattesats på 34.71%.

Användning av skatteintäkterna

Skatteintäkterna i Norrköping används för att finansiera en rad olika tjänster och infrastrukturer som är avgörande för kommunens invånare. En stor del av budgeten går till utbildning och barnomsorg, vilket inkluderar grundskolor, gymnasieskolor och förskolor. Hälso- och sjukvård är också en betydande post, där landstingsskatten bidrar till finansieringen av vårdcentraler, sjukhus och äldreomsorg.

Utöver detta används skattepengar för att underhålla och utveckla kommunens infrastruktur, såsom vägar, parker och kollektivtrafik. Kultur och fritid, inklusive bibliotek, idrottsanläggningar och kulturcentrum, får också en del av skatteintäkterna. Socialtjänsten, som erbjuder stöd till utsatta grupper, är en annan viktig mottagare av kommunens skatteintäkter.

Ekonomiska utmaningar och möjligheter

Norrköping står inför flera ekonomiska utmaningar. En av de största är att säkerställa en hållbar ekonomisk tillväxt samtidigt som man hanterar en åldrande befolkning. Detta ställer krav på både hälso- och sjukvården samt äldreomsorgen, vilket kan leda till ökade kostnader.

En annan utmaning är att attrahera och behålla företag i kommunen för att skapa fler arbetstillfällen. Här finns dock också stora möjligheter, särskilt inom teknologisektorn och grön energi, där Norrköping har potential att bli en ledande aktör.

Levnadsstandard och kvalitet i kommunen

Levnadsstandarden i Norrköping är generellt sett hög, med god tillgång till utbildning, vård och fritidsaktiviteter. Kommunen har investerat mycket i att förbättra livskvaliteten för sina invånare, vilket märks i de välskötta parkerna, det rika kulturlivet och de moderna skolorna. Kollektivtrafiken är välutvecklad, vilket gör det enkelt för invånarna att ta sig runt i kommunen.

Effekter på privatpersoners ekonomi

Skattetrycket i Norrköping innebär att en betydande del av invånarnas inkomster går till skatt. För en person med en genomsnittlig bruttolön innebär detta att en stor del av inkomsten går till att finansiera de olika tjänster och infrastrukturer som kommunen erbjuder. Detta kan påverka hur mycket pengar som blir kvar i plånboken efter skatt, vilket i sin tur kan påverka konsumtionsmönster och sparande.

För att få en exakt bild av hur mycket skatt du betalar och hur mycket du får kvar efter skatt kan du använda vår skattekalkylator. Detta verktyg hjälper dig att beräkna din nettolön utifrån din bruttolön och de aktuella skattesatserna i Norrköping.

Sammanfattningsvis erbjuder Norrköping en hög levnadsstandard med god tillgång till viktiga samhällstjänster, men det höga skattetrycket innebär också att invånarna behöver planera sin ekonomi noggrant. Genom att förstå hur skatteintäkterna används och vilka utmaningar och möjligheter som finns, kan man få en bättre bild av hur kommunen arbetar för att förbättra livet för sina invånare.

{"meta":{"title": "Skattetrycket i Norrköping kommun - En översikt","description": "Läs om skattetrycket i Norrköping kommun, inklusive kommunalskatt, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet."}} [kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 20:18:08 [updated_at] => 2024-05-23 20:18:21 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_173949_image.jpg [artikel_eng] =>

Tax Burden in Norrköping Municipality

Norrköping Municipality, located in Östergötland County, has a total municipal tax rate of 33.3% excluding the church fee. This tax rate consists of a municipal tax of 21.75%, a county tax of 11.55%, and a burial fee of 0.28%. For those who are members of the Swedish Church, an additional church fee of 1.41% applies, resulting in a total tax rate of 34.71%.

Use of Tax Revenues

Tax revenues in Norrköping are used to finance a variety of services and infrastructures that are crucial for the municipality's residents. A significant portion of the budget goes towards education and childcare, including primary schools, secondary schools, and preschools. Healthcare is also a significant expenditure, with the county tax contributing to the funding of health centers, hospitals, and elderly care.

In addition, tax money is used to maintain and develop the municipality's infrastructure, such as roads, parks, and public transportation. Culture and leisure, including libraries, sports facilities, and cultural centers, also receive a share of the tax revenues. Social services, which provide support to vulnerable groups, are another important recipient of the municipality's tax revenues.

Economic Challenges and Opportunities

Norrköping faces several economic challenges. One of the biggest challenges is to ensure sustainable economic growth while addressing an aging population. This places demands on both healthcare and elderly care, which can lead to increased costs.

Another challenge is attracting and retaining businesses in the municipality to create more job opportunities. However, there are also significant opportunities, especially in the technology sector and green energy, where Norrköping has the potential to become a leading player.

Standard of Living and Quality in the Municipality

The standard of living in Norrköping is generally high, with good access to education, healthcare, and leisure activities. The municipality has invested heavily in improving the quality of life for its residents, as evident in well-maintained parks, a rich cultural life, and modern schools. Public transportation is well-developed, making it easy for residents to get around the municipality.

Effects on Individuals' Finances

The tax burden in Norrköping means that a significant portion of residents' incomes goes towards taxes. For a person with an average gross salary, this means that a large part of the income is used to finance the various services and infrastructures that the municipality offers. This can affect how much money is left in the wallet after taxes, which in turn can influence spending patterns and saving.

To get an exact picture of how much tax you pay and how much you have left after taxes, you can use our tax calculator. This tool helps you calculate your net salary based on your gross salary and the current tax rates in Norrköping.

In summary, Norrköping offers a high standard of living with good access to essential public services, but the high tax burden also means that residents need to plan their finances carefully. By understanding how tax revenues are used and what challenges and opportunities exist, one can gain a better understanding of how the municipality is working to improve the lives of its residents.

{"meta":{"title": "Tax Burden in Norrköping Municipality - An Overview","description": "Read about the tax burden in Norrköping Municipality, including municipal tax, use of tax revenues, economic challenges and opportunities, and standard of living and quality."}} [ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Norrköping kommun - En översikt [description] => Läs om skattetrycket i Norrköping kommun, inklusive kommunalskatt, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter, samt levnadsstandard och kvalitet. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Norrköping Municipality - An Overview [description_eng] => Read about the tax burden in Norrköping Municipality, including municipal tax, use of tax revenues, economic challenges and opportunities, and standard of living and quality. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [changes:protected] => Array ( ) [casts:protected] => Array ( ) [classCastCache:protected] => Array ( ) [attributeCastCache:protected] => Array ( ) [dateFormat:protected] => [appends:protected] => Array ( ) [dispatchesEvents:protected] => Array ( ) [observables:protected] => Array ( ) [relations:protected] => Array ( ) [touches:protected] => Array ( ) [timestamps] => 1 [usesUniqueIds] => [hidden:protected] => Array ( ) [visible:protected] => Array ( ) [fillable:protected] => Array ( ) [guarded:protected] => Array ( ) ) )
Skattesatser 2024 i kommuner, län & hela riket
Kommun Kommunal Landsting Total
UPPLANDS VÄSBY 19.42% 12.38% 32.81%
VALLENTUNA 18.9% 12.38% 32.29%
ÖSTERÅKER 16.6% 12.38% 29.99%
VÄRMDÖ 18.98% 12.38% 32.37%
JÄRFÄLLA 19.24% 12.38% 32.63%
EKERÖ 19.22% 12.38% 32.61%
HUDDINGE 19.47% 12.38% 32.86%
BOTKYRKA 20.15% 12.38% 33.54%
SALEM 19.67% 12.38% 33.06%
HANINGE 19.68% 12.38% 33.07%
TYRESÖ 19.5% 12.38% 32.89%
UPPLANDS-BRO 19.4% 12.38% 32.79%
NYKVARN 19.97% 12.38% 33.36%
TÄBY 17.55% 12.38% 30.94%
DANDERYD 18.25% 12.38% 31.64%
SOLLENTUNA 18.12% 12.38% 31.51%
STOCKHOLM 17.98% 12.38% 31.37%
SÖDERTÄLJE 20.15% 12.38% 33.54%
NACKA 17.88% 12.38% 31.27%
SUNDBYBERG 19.25% 12.38% 32.64%
SOLNA 17.37% 12.38% 30.76%
LIDINGÖ 17.84% 12.38% 31.23%
VAXHOLM 19.3% 12.38% 32.69%
NORRTÄLJE 19.72% 12.38% 33.11%
SIGTUNA 20% 12.38% 33.39%
NYNÄSHAMN 19.85% 12.38% 33.24%
HÅBO 21.59% 11.71% 34.68%
ÄLVKARLEBY 22.69% 11.71% 35.78%
KNIVSTA 20.91% 11.71% 34%
HEBY 22.5% 11.71% 35.59%
TIERP 21.29% 11.71% 34.38%
UPPSALA 21.14% 11.71% 34.23%
ENKÖPING 21.34% 11.71% 34.43%
ÖSTHAMMAR 21.69% 11.71% 34.78%
VINGÅKER 22.67% 10.83% 34.88%
GNESTA 22.12% 10.83% 34.33%
NYKÖPING 21.42% 10.83% 33.63%
OXELÖSUND 22.22% 10.83% 34.43%
FLEN 22.27% 10.83% 34.48%
KATRINEHOLM 22.12% 10.83% 34.33%
ESKILSTUNA 22.02% 10.83% 34.23%
STRÄNGNÄS 21.67% 10.83% 33.88%
TROSA 21.4% 10.83% 33.61%
ÖDESHÖG 22.6% 11.55% 35.56%
YDRE 22.55% 11.55% 35.51%
KINDA 21.45% 11.55% 34.41%
BOXHOLM 21.82% 11.55% 34.78%
ÅTVIDABERG 22.39% 11.55% 35.35%
FINSPÅNG 22.15% 11.55% 35.11%
VALDEMARSVIK 22.48% 11.55% 35.44%
LINKÖPING 20.2% 11.55% 33.16%
NORRKÖPING 21.75% 11.55% 34.71%
SÖDERKÖPING 21.98% 11.55% 34.94%
MOTALA 21.7% 11.55% 34.66%
VADSTENA 22.8% 11.55% 35.76%
MJÖLBY 21.9% 11.55% 34.86%
ANEBY 22.09% 11.76% 35.31%
GNOSJÖ 22.24% 11.76% 35.46%
MULLSJÖ 22.34% 11.76% 35.56%
HABO 22.17% 11.76% 35.39%
GISLAVED 21.99% 11.76% 35.21%
VAGGERYD 21.49% 11.76% 34.71%
JÖNKÖPING 21.64% 11.76% 34.86%
NÄSSJÖ 22.54% 11.76% 35.76%
VÄRNAMO 21.52% 11.76% 34.74%
SÄVSJÖ 21.92% 11.76% 35.14%
VETLANDA 22.01% 11.76% 35.23%
EKSJÖ 22.26% 11.76% 35.48%
TRANÅS 22.01% 11.76% 35.23%
UPPVIDINGE 21.8% 12% 35.25%
LESSEBO 21.81% 12% 35.26%
TINGSRYD 22% 12% 35.45%
ALVESTA 21.42% 12% 34.87%
ÄLMHULT 21.86% 12% 35.31%
MARKARYD 21.31% 12% 34.76%
VÄXJÖ 20.19% 12% 33.64%
LJUNGBY 21.07% 12% 34.52%
HÖGSBY 22.21% 11.86% 35.59%
TORSÅS 21.93% 11.86% 35.31%
MÖRBYLÅNGA 22.21% 11.86% 35.59%
HULTSFRED 21.91% 11.86% 35.29%
MÖNSTERÅS 22.21% 11.86% 35.59%
EMMABODA 21.96% 11.86% 35.34%
KALMAR 21.81% 11.86% 35.19%
NYBRO 22.33% 11.86% 35.71%
OSKARSHAMN 22.35% 11.86% 35.73%
VÄSTERVIK 21.16% 11.86% 34.54%
VIMMERBY 22.36% 11.86% 35.74%
BORGHOLM 21.58% 11.86% 34.96%
GOTLAND 33.6% 0% 35.48%
OLOFSTRÖM 21.71% 12.04% 35.07%
KARLSKRONA 21.65% 12.04% 35.01%
RONNEBY 21.64% 12.04% 35%
KARLSHAMN 22.23% 12.04% 35.59%
SÖLVESBORG 21.82% 12.04% 35.18%
SVALÖV 20.74% 11.18% 33.24%
STAFFANSTORP 19.09% 11.18% 31.59%
BURLÖV 20.09% 11.18% 32.59%
VELLINGE 18.5% 11.18% 31%
ÖSTRA GÖINGE 20.99% 11.18% 33.49%
ÖRKELLJUNGA 19.06% 11.18% 31.56%
BJUV 20.99% 11.18% 33.49%
KÄVLINGE 18.51% 11.18% 31.01%
LOMMA 19.64% 11.18% 32.14%
SVEDALA 20.24% 11.18% 32.74%
SKURUP 20.42% 11.18% 32.92%
SJÖBO 20.92% 11.18% 33.42%
HÖRBY 21.08% 11.18% 33.58%
HÖÖR 21.75% 11.18% 34.25%
TOMELILLA 20.61% 11.18% 33.11%
BROMÖLLA 22.56% 11.18% 35.06%
OSBY 22.81% 11.18% 35.31%
PERSTORP 20.81% 11.18% 33.31%
KLIPPAN 20.75% 11.18% 33.25%
ÅSTORP 20.29% 11.18% 32.79%
BÅSTAD 20.23% 11.18% 32.73%
MALMÖ 21.24% 11.18% 33.74%
LUND 21.24% 11.18% 33.74%
LANDSKRONA 20.24% 11.18% 32.74%
HELSINGBORG 20.21% 11.18% 32.71%
HÖGANÄS 19.73% 11.18% 32.23%
ESLÖV 20.54% 11.18% 33.04%
YSTAD 20.11% 11.18% 32.61%
TRELLEBORG 20.4% 11.18% 32.9%
KRISTIANSTAD 21.46% 11.18% 33.96%
SIMRISHAMN 20.51% 11.18% 33.01%
ÄNGELHOLM 20.29% 11.18% 32.79%
HÄSSLEHOLM 21.2% 11.18% 33.7%
HYLTE 22.45% 11.4% 35.28%
HALMSTAD 20.98% 11.4% 33.81%
LAHOLM 21.4% 11.4% 34.23%
FALKENBERG 21.1% 11.4% 33.93%
VARBERG 20.33% 11.4% 33.16%
KUNGSBACKA 21.33% 11.4% 34.16%
HÄRRYDA 20.5% 11.48% 33.33%
PARTILLE 19.96% 11.48% 32.79%
ÖCKERÖ 21.56% 11.48% 34.39%
STENUNGSUND 21.64% 11.48% 34.47%
TJÖRN 21.71% 11.48% 34.54%
ORUST 22.46% 11.48% 35.29%
SOTENÄS 21.99% 11.48% 34.82%
MUNKEDAL 23.38% 11.48% 36.21%
TANUM 21.56% 11.48% 34.39%
DALS-ED 23.21% 11.48% 36.04%
FÄRGELANDA 22.91% 11.48% 35.74%
ALE 21.87% 11.48% 34.7%
LERUM 20.65% 11.48% 33.48%
VÅRGÅRDA 21.61% 11.48% 34.44%
BOLLEBYGD 21.59% 11.48% 34.42%
GRÄSTORP 21.99% 11.48% 34.82%
ESSUNGA 21.57% 11.48% 34.4%
KARLSBORG 21.32% 11.48% 34.15%
GULLSPÅNG 22.49% 11.48% 35.32%
TRANEMO 21.5% 11.48% 34.33%
BENGTSFORS 22.92% 11.48% 35.75%
MELLERUD 22.6% 11.48% 35.43%
LILLA EDET 22.37% 11.48% 35.2%
MARK 21.51% 11.48% 34.34%
SVENLJUNGA 22.05% 11.48% 34.88%
HERRLJUNGA 21.94% 11.48% 34.77%
VARA 22.37% 11.48% 35.2%
GÖTENE 22.12% 11.48% 34.95%
TIBRO 21.71% 11.48% 34.54%
TÖREBODA 21.72% 11.48% 34.55%
GÖTEBORG 21.12% 11.48% 33.95%
MÖLNDAL 20.51% 11.48% 33.34%
KUNGÄLV 21.44% 11.48% 34.27%
LYSEKIL 22.46% 11.48% 35.29%
UDDEVALLA 22.16% 11.48% 34.99%
STRÖMSTAD 21.91% 11.48% 34.74%
VÄNERSBORG 22.21% 11.48% 35.04%
TROLLHÄTTAN 22.36% 11.48% 35.19%
ALINGSÅS 21.36% 11.48% 34.19%
BORÅS 21.31% 11.48% 34.14%
ULRICEHAMN 21.05% 11.48% 33.88%
ÅMÅL 22.46% 11.48% 35.29%
MARIESTAD 21.26% 11.48% 34.09%
LIDKÖPING 21.26% 11.48% 34.09%
SKARA 21.9% 11.48% 34.73%
SKÖVDE 21.61% 11.48% 34.44%
HJO 22% 11.48% 34.83%
TIDAHOLM 22.07% 11.48% 34.9%
FALKÖPING 21.95% 11.48% 34.78%
KIL 22.35% 11.68% 35.44%
EDA 22.27% 11.68% 35.36%
TORSBY 22.02% 11.68% 35.11%
STORFORS 22.7% 11.68% 35.79%
HAMMARÖ 22.92% 11.68% 36.01%
MUNKFORS 22.02% 11.68% 35.11%
FORSHAGA 22.35% 11.68% 35.44%
GRUMS 22.5% 11.68% 35.59%
ÅRJÄNG 21.97% 11.68% 35.06%
SUNNE 21.62% 11.68% 34.71%
KARLSTAD 21.27% 11.68% 34.36%
KRISTINEHAMN 21.97% 11.68% 35.06%
FILIPSTAD 22.27% 11.68% 35.36%
HAGFORS 22.02% 11.68% 35.11%
ARVIKA 21.75% 11.68% 34.84%
SÄFFLE 21.52% 11.68% 34.61%
LEKEBERG 22.43% 12.3% 36.05%
LAXÅ 22.18% 12.3% 35.8%
HALLSBERG 21.55% 12.3% 35.17%
DEGERFORS 23% 12.3% 36.62%
HÄLLEFORS 22.05% 12.3% 35.67%
LJUSNARSBERG 21.5% 12.3% 35.12%
ÖREBRO 21.35% 12.3% 34.97%
KUMLA 21.54% 12.3% 35.16%
ASKERSUND 21.85% 12.3% 35.47%
KARLSKOGA 22% 12.3% 35.62%
NORA 22.25% 12.3% 35.87%
LINDESBERG 22.3% 12.3% 35.92%
SKINNSKATTEBERG 22.46% 10.88% 34.67%
SURAHAMMAR 22.31% 10.88% 34.52%
KUNGSÖR 22.03% 10.88% 34.24%
HALLSTAHAMMAR 21.81% 10.88% 34.02%
NORBERG 22.66% 10.88% 34.87%
VÄSTERÅS 20.36% 10.88% 32.57%
SALA 22.31% 10.88% 34.52%
FAGERSTA 22.11% 10.88% 34.32%
KÖPING 22.16% 10.88% 34.37%
ARBOGA 22.41% 10.88% 34.62%
VANSBRO 22.29% 11.64% 35.36%
MALUNG-SÄLEN 22.56% 11.64% 35.63%
GAGNEF 22.28% 11.64% 35.35%
LEKSAND 21.81% 11.64% 34.88%
RÄTTVIK 21.81% 11.64% 34.88%
ORSA 22.31% 11.64% 35.38%
ÄLVDALEN 22.78% 11.64% 35.85%
SMEDJEBACKEN 22.45% 11.64% 35.52%
MORA 22.33% 11.64% 35.4%
FALUN 22.06% 11.64% 35.13%
BORLÄNGE 22.41% 11.64% 35.48%
SÄTER 22.32% 11.64% 35.39%
HEDEMORA 22.16% 11.64% 35.23%
AVESTA 21.96% 11.64% 35.03%
LUDVIKA 22.06% 11.64% 35.13%
OCKELBO 22.76% 11.51% 35.61%
HOFORS 22.86% 11.51% 35.71%
OVANÅKER 21.86% 11.51% 34.71%
NORDANSTIG 22.51% 11.51% 35.36%
LJUSDAL 22.36% 11.51% 35.21%
GÄVLE 22.26% 11.51% 35.11%
SANDVIKEN 21.61% 11.51% 34.46%
SÖDERHAMN 21.66% 11.51% 34.51%
BOLLNÄS 21.86% 11.51% 34.71%
HUDIKSVALL 21.61% 11.51% 34.46%
ÅNGE 23.33% 11.29% 36.28%
TIMRÅ 23.19% 11.29% 36.14%
HÄRNÖSAND 23.34% 11.29% 36.29%
SUNDSVALL 22.59% 11.29% 35.54%
KRAMFORS 23.14% 11.29% 36.09%
SOLLEFTEÅ 23.39% 11.29% 36.34%
ÖRNSKÖLDSVIK 22.71% 11.29% 35.66%
RAGUNDA 23.22% 11.7% 36.59%
BRÄCKE 23.39% 11.7% 36.76%
KROKOM 22.17% 11.7% 35.54%
STRÖMSUND 23.22% 11.7% 36.59%
ÅRE 22.22% 11.7% 35.59%
BERG 22.52% 11.7% 35.89%
HÄRJEDALEN 22.47% 11.7% 35.84%
ÖSTERSUND 22.02% 11.7% 35.39%
NORDMALING 23.25% 11.35% 35.98%
BJURHOLM 23.15% 11.35% 35.88%
VINDELN 23.35% 11.35% 36.08%
ROBERTSFORS 23.15% 11.35% 35.88%
NORSJÖ 23.35% 11.35% 36.08%
MALÅ 23.35% 11.35% 36.08%
STORUMAN 23.1% 11.35% 35.83%
SORSELE 23.6% 11.35% 36.33%
DOROTEA 23.8% 11.35% 36.53%
VÄNNÄS 23.35% 11.35% 36.08%
VILHELMINA 23.4% 11.35% 36.13%
ÅSELE 23.6% 11.35% 36.33%
UMEÅ 22.8% 11.35% 35.53%
LYCKSELE 23.05% 11.35% 35.78%
SKELLEFTEÅ 22.6% 11.35% 35.33%
ARVIDSJAUR 22.8% 11.34% 35.41%
ARJEPLOG 23.5% 11.34% 36.11%
JOKKMOKK 22.95% 11.34% 35.56%
ÖVERKALIX 22.8% 11.34% 35.41%
KALIX 22.55% 11.34% 35.16%
ÖVERTORNEÅ 21.75% 11.34% 34.36%
PAJALA 23.4% 11.34% 36.01%
GÄLLIVARE 22.55% 11.34% 35.16%
ÄLVSBYN 22.45% 11.34% 35.06%
LULEÅ 22.5% 11.34% 35.11%
PITEÅ 22.25% 11.34% 34.86%
BODEN 22.6% 11.34% 35.21%
HAPARANDA 22.5% 11.34% 35.11%
KIRUNA 23.05% 11.34% 35.66%
Registrera ett konto innan du kan kommentera

För att skriva en kommentar behöver du skapa ett konto.


Default Avatar