Beräkna Nettolönen i Torsas kommun
- Hem
- Beräkna Lön Efter Skatt, Nettolön
Skattetrycket i Torsås kommun
Torsås kommun, belägen i Kalmar län, har ett skattetryck som påverkar både privatpersoner och den kommunala ekonomin. Kommunalskatten i Torsås är 21.93%, landstingsskatten är 11.86%, och begravningsavgiften är 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.52%. Totalt skattetryck exklusive kyrkoavgiften uppgår till 33.79%.
Användning av Skatteintäkter
De skatteintäkter som kommunen samlar in används för att finansiera en rad olika tjänster och verksamheter som är viktiga för invånarna. En stor del av skattepengarna går till skola och utbildning, äldreomsorg, socialtjänst, samt underhåll av infrastruktur som vägar och parker. Dessutom används medel för att stödja kultur- och fritidsaktiviteter, vilket bidrar till en rikare och mer engagerad samhällsmiljö.
Ekonomiska Utmaningar och Möjligheter
Som många andra mindre kommuner står Torsås inför flera ekonomiska utmaningar. En åldrande befolkning innebär ökade kostnader för äldreomsorg och sjukvård, samtidigt som skattebasen kan minska om yngre invånare flyttar till större städer för arbete och studier. Detta ställer krav på kommunen att effektivisera sina tjänster och hitta nya sätt att locka och behålla invånare.
Å andra sidan finns det också möjligheter. Genom att satsa på hållbar utveckling och innovation kan Torsås skapa nya arbetstillfällen och attrahera företagsetableringar. Investeringar i utbildning och infrastruktur kan också bidra till att förbättra kommunens långsiktiga ekonomiska utsikter.
Levnadsstandard och Kvalitet
Levnadsstandarden i Torsås är generellt god, med tillgång till grundläggande tjänster och en välfungerande offentlig sektor. Kvaliteten på skolor och vårdinrättningar är hög, och kommunen erbjuder ett rikt utbud av fritidsaktiviteter och kulturella evenemang. Naturen och det lugna tempot i Torsås bidrar också till en hög livskvalitet för invånarna.
Effekter på Privatpersoners Ekonomi
Skattetrycket i Torsås påverkar naturligtvis hur mycket pengar invånarna har kvar i plånboken efter att skatten är betald. Med ett totalt skattetryck på 33.79% exklusive kyrkoavgiften, kan detta innebära att en betydande del av inkomsten går till skatt. För att få en exakt bild av hur mycket du får kvar efter skatt kan du använda vår skattekalkylator, som hjälper dig att beräkna nettolönen utifrån din bruttolön.
För många invånare innebär detta att de måste planera sin ekonomi noggrant för att klara av både vardagliga utgifter och eventuella oförutsedda kostnader. Samtidigt bidrar skatteintäkterna till att upprätthålla en hög standard på de offentliga tjänster som invånarna förlitar sig på.
Sammanfattningsvis står Torsås kommun inför både utmaningar och möjligheter när det gäller ekonomin och skattetrycket. Genom att effektivt använda skatteintäkterna och satsa på hållbar utveckling kan kommunen fortsätta att erbjuda en hög levnadsstandard och god kvalitet på sina tjänster.
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+2 905 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Torsås är 21.43%
-8 229 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.86%
-4 554 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 509 300 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Gullabo stift (i din kommun) 0.28%
-96 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
29 826 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
22 040 kr
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+2 926 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Torsås är 21.43%
-8 229 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.86%
-4 554 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 523 200 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Gullabo stift (i din kommun) 0.28%
-96 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
29 847 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
22 018 kr
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+2 976 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Torsås är 21.43%
-8 229 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.86%
-4 554 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 540 700 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Gullabo stift (i din kommun) 0.28%
-100 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
29 893 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
21 972 kr
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+3 276 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Torsås är 21.43%
-8 229 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.86%
-4 554 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 598 500 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Gullabo stift (i din kommun) 0.28%
-100 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
30 192 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
21 673 kr
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+3 759 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Torsås är 21.93%
-8 421 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.86%
-4 554 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 598 500 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Gullabo stift (i din kommun) 0.28%
-108 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
30 476 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
21 389 kr
stdClass Object ( [grundAvdrag] => 2525 [kommunalskatt] => 5235.7875 [landstingsskatt] => 2831.575 [kyrkoskatt] => [begravningsavgift] => 66.85 [arbetsgivaravgift] => 7501.525 [statligSkatt] => 0 [jobbskatteavdrag] => 2679.21805435 [beskattningsbarInkomst] => 23875 [nettolon] => 20945.00555435 [landsting] => 11.86 [bruttolon] => 26400 [area_name] => TORSÅS [kommun] => TORSAS [skiktgrans] => 598500 [aiArticle] => App\Models\Article Object ( [connection:protected] => mysql [table:protected] => articles [primaryKey:protected] => id [keyType:protected] => int [incrementing] => 1 [with:protected] => Array ( ) [withCount:protected] => Array ( ) [preventsLazyLoading] => [perPage:protected] => 15 [exists] => 1 [wasRecentlyCreated] => [escapeWhenCastingToString:protected] => [attributes:protected] => Array ( [id] => 13186 [kategori] => kommun [short_code] => TORSÅS [artikel] =>Skattetrycket i Torsås kommun
Torsås kommun, belägen i Kalmar län, har ett skattetryck som påverkar både privatpersoner och den kommunala ekonomin. Kommunalskatten i Torsås är 21.93%, landstingsskatten är 11.86%, och begravningsavgiften är 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.52%. Totalt skattetryck exklusive kyrkoavgiften uppgår till 33.79%.
Användning av Skatteintäkter
De skatteintäkter som kommunen samlar in används för att finansiera en rad olika tjänster och verksamheter som är viktiga för invånarna. En stor del av skattepengarna går till skola och utbildning, äldreomsorg, socialtjänst, samt underhåll av infrastruktur som vägar och parker. Dessutom används medel för att stödja kultur- och fritidsaktiviteter, vilket bidrar till en rikare och mer engagerad samhällsmiljö.
Ekonomiska Utmaningar och Möjligheter
Som många andra mindre kommuner står Torsås inför flera ekonomiska utmaningar. En åldrande befolkning innebär ökade kostnader för äldreomsorg och sjukvård, samtidigt som skattebasen kan minska om yngre invånare flyttar till större städer för arbete och studier. Detta ställer krav på kommunen att effektivisera sina tjänster och hitta nya sätt att locka och behålla invånare.
Å andra sidan finns det också möjligheter. Genom att satsa på hållbar utveckling och innovation kan Torsås skapa nya arbetstillfällen och attrahera företagsetableringar. Investeringar i utbildning och infrastruktur kan också bidra till att förbättra kommunens långsiktiga ekonomiska utsikter.
Levnadsstandard och Kvalitet
Levnadsstandarden i Torsås är generellt god, med tillgång till grundläggande tjänster och en välfungerande offentlig sektor. Kvaliteten på skolor och vårdinrättningar är hög, och kommunen erbjuder ett rikt utbud av fritidsaktiviteter och kulturella evenemang. Naturen och det lugna tempot i Torsås bidrar också till en hög livskvalitet för invånarna.
Effekter på Privatpersoners Ekonomi
Skattetrycket i Torsås påverkar naturligtvis hur mycket pengar invånarna har kvar i plånboken efter att skatten är betald. Med ett totalt skattetryck på 33.79% exklusive kyrkoavgiften, kan detta innebära att en betydande del av inkomsten går till skatt. För att få en exakt bild av hur mycket du får kvar efter skatt kan du använda vår skattekalkylator, som hjälper dig att beräkna nettolönen utifrån din bruttolön.
För många invånare innebär detta att de måste planera sin ekonomi noggrant för att klara av både vardagliga utgifter och eventuella oförutsedda kostnader. Samtidigt bidrar skatteintäkterna till att upprätthålla en hög standard på de offentliga tjänster som invånarna förlitar sig på.
Sammanfattningsvis står Torsås kommun inför både utmaningar och möjligheter när det gäller ekonomin och skattetrycket. Genom att effektivt använda skatteintäkterna och satsa på hållbar utveckling kan kommunen fortsätta att erbjuda en hög levnadsstandard och god kvalitet på sina tjänster.
[kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 20:33:01 [updated_at] => 2024-05-23 20:33:15 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_180352_image.jpg [artikel_eng] =>Tax Burden in Torsås Municipality
Torsås Municipality, located in Kalmar County, has a tax burden that affects both individuals and the municipal economy. The municipal tax in Torsås is 21.93%, the county tax is 11.86%, and the burial fee is 0.28%. For members of the Swedish Church, there is an additional church tax of 1.52%. The total tax burden excluding the church tax amounts to 33.79%.
Use of Tax Revenues
The tax revenues collected by the municipality are used to finance a variety of services and operations that are important for the residents. A large portion of the tax money goes towards schools and education, elderly care, social services, as well as the maintenance of infrastructure such as roads and parks. Additionally, funds are used to support cultural and recreational activities, contributing to a richer and more engaged community environment.
Economic Challenges and Opportunities
Like many other smaller municipalities, Torsås faces several economic challenges. An aging population means increased costs for elderly care and healthcare, while the tax base may decrease if younger residents move to larger cities for work and studies. This puts pressure on the municipality to streamline its services and find new ways to attract and retain residents.
On the other hand, there are also opportunities. By investing in sustainable development and innovation, Torsås can create new job opportunities and attract business establishments. Investments in education and infrastructure can also help improve the municipality's long-term economic prospects.
Standard of Living and Quality
The standard of living in Torsås is generally high, with access to basic services and a well-functioning public sector. The quality of schools and healthcare facilities is high, and the municipality offers a rich variety of recreational activities and cultural events. The nature and the peaceful pace of life in Torsås also contribute to a high quality of life for residents.
Effects on Individuals' Finances
The tax burden in Torsås naturally affects how much money residents have left in their wallets after paying taxes. With a total tax burden of 33.79% excluding the church tax, this may mean that a significant portion of income goes towards taxes. To get an exact picture of how much you have left after taxes, you can use our tax calculator, which helps you calculate the net salary based on your gross income.
For many residents, this means that they must carefully plan their finances to manage both everyday expenses and any unforeseen costs. At the same time, tax revenues help maintain a high standard of the public services that residents rely on.
In summary, Torsås Municipality faces both challenges and opportunities regarding its economy and tax burden. By efficiently utilizing tax revenues and investing in sustainable development, the municipality can continue to offer a high standard of living and quality services.
[ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Torsås kommun: En översikt [description] => Läs om skattetrycket i Torsås kommun, inklusive information om kommunalskatten, hur skatteintäkterna används, och de ekonomiska utmaningar och möjligheter som kommunen står inför. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Torsås Municipality: An Overview [description_eng] => Read about the tax burden in Torsås Municipality, including information on municipal tax, how tax revenues are used, and the economic challenges and opportunities facing the municipality. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [original:protected] => Array ( [id] => 13186 [kategori] => kommun [short_code] => TORSÅS [artikel] =>Skattetrycket i Torsås kommun
Torsås kommun, belägen i Kalmar län, har ett skattetryck som påverkar både privatpersoner och den kommunala ekonomin. Kommunalskatten i Torsås är 21.93%, landstingsskatten är 11.86%, och begravningsavgiften är 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.52%. Totalt skattetryck exklusive kyrkoavgiften uppgår till 33.79%.
Användning av Skatteintäkter
De skatteintäkter som kommunen samlar in används för att finansiera en rad olika tjänster och verksamheter som är viktiga för invånarna. En stor del av skattepengarna går till skola och utbildning, äldreomsorg, socialtjänst, samt underhåll av infrastruktur som vägar och parker. Dessutom används medel för att stödja kultur- och fritidsaktiviteter, vilket bidrar till en rikare och mer engagerad samhällsmiljö.
Ekonomiska Utmaningar och Möjligheter
Som många andra mindre kommuner står Torsås inför flera ekonomiska utmaningar. En åldrande befolkning innebär ökade kostnader för äldreomsorg och sjukvård, samtidigt som skattebasen kan minska om yngre invånare flyttar till större städer för arbete och studier. Detta ställer krav på kommunen att effektivisera sina tjänster och hitta nya sätt att locka och behålla invånare.
Å andra sidan finns det också möjligheter. Genom att satsa på hållbar utveckling och innovation kan Torsås skapa nya arbetstillfällen och attrahera företagsetableringar. Investeringar i utbildning och infrastruktur kan också bidra till att förbättra kommunens långsiktiga ekonomiska utsikter.
Levnadsstandard och Kvalitet
Levnadsstandarden i Torsås är generellt god, med tillgång till grundläggande tjänster och en välfungerande offentlig sektor. Kvaliteten på skolor och vårdinrättningar är hög, och kommunen erbjuder ett rikt utbud av fritidsaktiviteter och kulturella evenemang. Naturen och det lugna tempot i Torsås bidrar också till en hög livskvalitet för invånarna.
Effekter på Privatpersoners Ekonomi
Skattetrycket i Torsås påverkar naturligtvis hur mycket pengar invånarna har kvar i plånboken efter att skatten är betald. Med ett totalt skattetryck på 33.79% exklusive kyrkoavgiften, kan detta innebära att en betydande del av inkomsten går till skatt. För att få en exakt bild av hur mycket du får kvar efter skatt kan du använda vår skattekalkylator, som hjälper dig att beräkna nettolönen utifrån din bruttolön.
För många invånare innebär detta att de måste planera sin ekonomi noggrant för att klara av både vardagliga utgifter och eventuella oförutsedda kostnader. Samtidigt bidrar skatteintäkterna till att upprätthålla en hög standard på de offentliga tjänster som invånarna förlitar sig på.
Sammanfattningsvis står Torsås kommun inför både utmaningar och möjligheter när det gäller ekonomin och skattetrycket. Genom att effektivt använda skatteintäkterna och satsa på hållbar utveckling kan kommunen fortsätta att erbjuda en hög levnadsstandard och god kvalitet på sina tjänster.
{"meta":{"title": "Skattetrycket i Torsås kommun: En översikt","description": "Läs om skattetrycket i Torsås kommun, inklusive information om kommunalskatten, hur skatteintäkterna används, och de ekonomiska utmaningar och möjligheter som kommunen står inför."}} [kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 20:33:01 [updated_at] => 2024-05-23 20:33:15 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_180352_image.jpg [artikel_eng] =>Tax Burden in Torsås Municipality
Torsås Municipality, located in Kalmar County, has a tax burden that affects both individuals and the municipal economy. The municipal tax in Torsås is 21.93%, the county tax is 11.86%, and the burial fee is 0.28%. For members of the Swedish Church, there is an additional church tax of 1.52%. The total tax burden excluding the church tax amounts to 33.79%.
Use of Tax Revenues
The tax revenues collected by the municipality are used to finance a variety of services and operations that are important for the residents. A large portion of the tax money goes towards schools and education, elderly care, social services, as well as the maintenance of infrastructure such as roads and parks. Additionally, funds are used to support cultural and recreational activities, contributing to a richer and more engaged community environment.
Economic Challenges and Opportunities
Like many other smaller municipalities, Torsås faces several economic challenges. An aging population means increased costs for elderly care and healthcare, while the tax base may decrease if younger residents move to larger cities for work and studies. This puts pressure on the municipality to streamline its services and find new ways to attract and retain residents.
On the other hand, there are also opportunities. By investing in sustainable development and innovation, Torsås can create new job opportunities and attract business establishments. Investments in education and infrastructure can also help improve the municipality's long-term economic prospects.
Standard of Living and Quality
The standard of living in Torsås is generally high, with access to basic services and a well-functioning public sector. The quality of schools and healthcare facilities is high, and the municipality offers a rich variety of recreational activities and cultural events. The nature and the peaceful pace of life in Torsås also contribute to a high quality of life for residents.
Effects on Individuals' Finances
The tax burden in Torsås naturally affects how much money residents have left in their wallets after paying taxes. With a total tax burden of 33.79% excluding the church tax, this may mean that a significant portion of income goes towards taxes. To get an exact picture of how much you have left after taxes, you can use our tax calculator, which helps you calculate the net salary based on your gross income.
For many residents, this means that they must carefully plan their finances to manage both everyday expenses and any unforeseen costs. At the same time, tax revenues help maintain a high standard of the public services that residents rely on.
In summary, Torsås Municipality faces both challenges and opportunities regarding its economy and tax burden. By efficiently utilizing tax revenues and investing in sustainable development, the municipality can continue to offer a high standard of living and quality services.
{"meta":{"title": "Tax Burden in Torsås Municipality: An Overview","description": "Read about the tax burden in Torsås Municipality, including information on municipal tax, how tax revenues are used, and the economic challenges and opportunities facing the municipality."}} [ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Torsås kommun: En översikt [description] => Läs om skattetrycket i Torsås kommun, inklusive information om kommunalskatten, hur skatteintäkterna används, och de ekonomiska utmaningar och möjligheter som kommunen står inför. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Torsås Municipality: An Overview [description_eng] => Read about the tax burden in Torsås Municipality, including information on municipal tax, how tax revenues are used, and the economic challenges and opportunities facing the municipality. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [changes:protected] => Array ( ) [casts:protected] => Array ( ) [classCastCache:protected] => Array ( ) [attributeCastCache:protected] => Array ( ) [dateFormat:protected] => [appends:protected] => Array ( ) [dispatchesEvents:protected] => Array ( ) [observables:protected] => Array ( ) [relations:protected] => Array ( ) [touches:protected] => Array ( ) [timestamps] => 1 [usesUniqueIds] => [hidden:protected] => Array ( ) [visible:protected] => Array ( ) [fillable:protected] => Array ( ) [guarded:protected] => Array ( ) ) ) stdClass Object ( [grundAvdrag] => 3325 [kommunalskatt] => 1731.3735 [landstingsskatt] => 936.347 [kyrkoskatt] => [begravningsavgift] => 22.106 [arbetsgivaravgift] => 2480.609 [statligSkatt] => 0 [jobbskatteavdrag] => 1263.0645964917 [beskattningsbarInkomst] => 7895 [nettolon] => 9793.2380964917 [landsting] => 11.86 [bruttolon] => 11220 [area_name] => TORSÅS [kommun] => TORSAS [skiktgrans] => 598500 [aiArticle] => App\Models\Article Object ( [connection:protected] => mysql [table:protected] => articles [primaryKey:protected] => id [keyType:protected] => int [incrementing] => 1 [with:protected] => Array ( ) [withCount:protected] => Array ( ) [preventsLazyLoading] => [perPage:protected] => 15 [exists] => 1 [wasRecentlyCreated] => [escapeWhenCastingToString:protected] => [attributes:protected] => Array ( [id] => 13186 [kategori] => kommun [short_code] => TORSÅS [artikel] =>Skattetrycket i Torsås kommun
Torsås kommun, belägen i Kalmar län, har ett skattetryck som påverkar både privatpersoner och den kommunala ekonomin. Kommunalskatten i Torsås är 21.93%, landstingsskatten är 11.86%, och begravningsavgiften är 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.52%. Totalt skattetryck exklusive kyrkoavgiften uppgår till 33.79%.
Användning av Skatteintäkter
De skatteintäkter som kommunen samlar in används för att finansiera en rad olika tjänster och verksamheter som är viktiga för invånarna. En stor del av skattepengarna går till skola och utbildning, äldreomsorg, socialtjänst, samt underhåll av infrastruktur som vägar och parker. Dessutom används medel för att stödja kultur- och fritidsaktiviteter, vilket bidrar till en rikare och mer engagerad samhällsmiljö.
Ekonomiska Utmaningar och Möjligheter
Som många andra mindre kommuner står Torsås inför flera ekonomiska utmaningar. En åldrande befolkning innebär ökade kostnader för äldreomsorg och sjukvård, samtidigt som skattebasen kan minska om yngre invånare flyttar till större städer för arbete och studier. Detta ställer krav på kommunen att effektivisera sina tjänster och hitta nya sätt att locka och behålla invånare.
Å andra sidan finns det också möjligheter. Genom att satsa på hållbar utveckling och innovation kan Torsås skapa nya arbetstillfällen och attrahera företagsetableringar. Investeringar i utbildning och infrastruktur kan också bidra till att förbättra kommunens långsiktiga ekonomiska utsikter.
Levnadsstandard och Kvalitet
Levnadsstandarden i Torsås är generellt god, med tillgång till grundläggande tjänster och en välfungerande offentlig sektor. Kvaliteten på skolor och vårdinrättningar är hög, och kommunen erbjuder ett rikt utbud av fritidsaktiviteter och kulturella evenemang. Naturen och det lugna tempot i Torsås bidrar också till en hög livskvalitet för invånarna.
Effekter på Privatpersoners Ekonomi
Skattetrycket i Torsås påverkar naturligtvis hur mycket pengar invånarna har kvar i plånboken efter att skatten är betald. Med ett totalt skattetryck på 33.79% exklusive kyrkoavgiften, kan detta innebära att en betydande del av inkomsten går till skatt. För att få en exakt bild av hur mycket du får kvar efter skatt kan du använda vår skattekalkylator, som hjälper dig att beräkna nettolönen utifrån din bruttolön.
För många invånare innebär detta att de måste planera sin ekonomi noggrant för att klara av både vardagliga utgifter och eventuella oförutsedda kostnader. Samtidigt bidrar skatteintäkterna till att upprätthålla en hög standard på de offentliga tjänster som invånarna förlitar sig på.
Sammanfattningsvis står Torsås kommun inför både utmaningar och möjligheter när det gäller ekonomin och skattetrycket. Genom att effektivt använda skatteintäkterna och satsa på hållbar utveckling kan kommunen fortsätta att erbjuda en hög levnadsstandard och god kvalitet på sina tjänster.
[kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 20:33:01 [updated_at] => 2024-05-23 20:33:15 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_180352_image.jpg [artikel_eng] =>Tax Burden in Torsås Municipality
Torsås Municipality, located in Kalmar County, has a tax burden that affects both individuals and the municipal economy. The municipal tax in Torsås is 21.93%, the county tax is 11.86%, and the burial fee is 0.28%. For members of the Swedish Church, there is an additional church tax of 1.52%. The total tax burden excluding the church tax amounts to 33.79%.
Use of Tax Revenues
The tax revenues collected by the municipality are used to finance a variety of services and operations that are important for the residents. A large portion of the tax money goes towards schools and education, elderly care, social services, as well as the maintenance of infrastructure such as roads and parks. Additionally, funds are used to support cultural and recreational activities, contributing to a richer and more engaged community environment.
Economic Challenges and Opportunities
Like many other smaller municipalities, Torsås faces several economic challenges. An aging population means increased costs for elderly care and healthcare, while the tax base may decrease if younger residents move to larger cities for work and studies. This puts pressure on the municipality to streamline its services and find new ways to attract and retain residents.
On the other hand, there are also opportunities. By investing in sustainable development and innovation, Torsås can create new job opportunities and attract business establishments. Investments in education and infrastructure can also help improve the municipality's long-term economic prospects.
Standard of Living and Quality
The standard of living in Torsås is generally high, with access to basic services and a well-functioning public sector. The quality of schools and healthcare facilities is high, and the municipality offers a rich variety of recreational activities and cultural events. The nature and the peaceful pace of life in Torsås also contribute to a high quality of life for residents.
Effects on Individuals' Finances
The tax burden in Torsås naturally affects how much money residents have left in their wallets after paying taxes. With a total tax burden of 33.79% excluding the church tax, this may mean that a significant portion of income goes towards taxes. To get an exact picture of how much you have left after taxes, you can use our tax calculator, which helps you calculate the net salary based on your gross income.
For many residents, this means that they must carefully plan their finances to manage both everyday expenses and any unforeseen costs. At the same time, tax revenues help maintain a high standard of the public services that residents rely on.
In summary, Torsås Municipality faces both challenges and opportunities regarding its economy and tax burden. By efficiently utilizing tax revenues and investing in sustainable development, the municipality can continue to offer a high standard of living and quality services.
[ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Torsås kommun: En översikt [description] => Läs om skattetrycket i Torsås kommun, inklusive information om kommunalskatten, hur skatteintäkterna används, och de ekonomiska utmaningar och möjligheter som kommunen står inför. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Torsås Municipality: An Overview [description_eng] => Read about the tax burden in Torsås Municipality, including information on municipal tax, how tax revenues are used, and the economic challenges and opportunities facing the municipality. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [original:protected] => Array ( [id] => 13186 [kategori] => kommun [short_code] => TORSÅS [artikel] =>Skattetrycket i Torsås kommun
Torsås kommun, belägen i Kalmar län, har ett skattetryck som påverkar både privatpersoner och den kommunala ekonomin. Kommunalskatten i Torsås är 21.93%, landstingsskatten är 11.86%, och begravningsavgiften är 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.52%. Totalt skattetryck exklusive kyrkoavgiften uppgår till 33.79%.
Användning av Skatteintäkter
De skatteintäkter som kommunen samlar in används för att finansiera en rad olika tjänster och verksamheter som är viktiga för invånarna. En stor del av skattepengarna går till skola och utbildning, äldreomsorg, socialtjänst, samt underhåll av infrastruktur som vägar och parker. Dessutom används medel för att stödja kultur- och fritidsaktiviteter, vilket bidrar till en rikare och mer engagerad samhällsmiljö.
Ekonomiska Utmaningar och Möjligheter
Som många andra mindre kommuner står Torsås inför flera ekonomiska utmaningar. En åldrande befolkning innebär ökade kostnader för äldreomsorg och sjukvård, samtidigt som skattebasen kan minska om yngre invånare flyttar till större städer för arbete och studier. Detta ställer krav på kommunen att effektivisera sina tjänster och hitta nya sätt att locka och behålla invånare.
Å andra sidan finns det också möjligheter. Genom att satsa på hållbar utveckling och innovation kan Torsås skapa nya arbetstillfällen och attrahera företagsetableringar. Investeringar i utbildning och infrastruktur kan också bidra till att förbättra kommunens långsiktiga ekonomiska utsikter.
Levnadsstandard och Kvalitet
Levnadsstandarden i Torsås är generellt god, med tillgång till grundläggande tjänster och en välfungerande offentlig sektor. Kvaliteten på skolor och vårdinrättningar är hög, och kommunen erbjuder ett rikt utbud av fritidsaktiviteter och kulturella evenemang. Naturen och det lugna tempot i Torsås bidrar också till en hög livskvalitet för invånarna.
Effekter på Privatpersoners Ekonomi
Skattetrycket i Torsås påverkar naturligtvis hur mycket pengar invånarna har kvar i plånboken efter att skatten är betald. Med ett totalt skattetryck på 33.79% exklusive kyrkoavgiften, kan detta innebära att en betydande del av inkomsten går till skatt. För att få en exakt bild av hur mycket du får kvar efter skatt kan du använda vår skattekalkylator, som hjälper dig att beräkna nettolönen utifrån din bruttolön.
För många invånare innebär detta att de måste planera sin ekonomi noggrant för att klara av både vardagliga utgifter och eventuella oförutsedda kostnader. Samtidigt bidrar skatteintäkterna till att upprätthålla en hög standard på de offentliga tjänster som invånarna förlitar sig på.
Sammanfattningsvis står Torsås kommun inför både utmaningar och möjligheter när det gäller ekonomin och skattetrycket. Genom att effektivt använda skatteintäkterna och satsa på hållbar utveckling kan kommunen fortsätta att erbjuda en hög levnadsstandard och god kvalitet på sina tjänster.
{"meta":{"title": "Skattetrycket i Torsås kommun: En översikt","description": "Läs om skattetrycket i Torsås kommun, inklusive information om kommunalskatten, hur skatteintäkterna används, och de ekonomiska utmaningar och möjligheter som kommunen står inför."}} [kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 20:33:01 [updated_at] => 2024-05-23 20:33:15 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_180352_image.jpg [artikel_eng] =>Tax Burden in Torsås Municipality
Torsås Municipality, located in Kalmar County, has a tax burden that affects both individuals and the municipal economy. The municipal tax in Torsås is 21.93%, the county tax is 11.86%, and the burial fee is 0.28%. For members of the Swedish Church, there is an additional church tax of 1.52%. The total tax burden excluding the church tax amounts to 33.79%.
Use of Tax Revenues
The tax revenues collected by the municipality are used to finance a variety of services and operations that are important for the residents. A large portion of the tax money goes towards schools and education, elderly care, social services, as well as the maintenance of infrastructure such as roads and parks. Additionally, funds are used to support cultural and recreational activities, contributing to a richer and more engaged community environment.
Economic Challenges and Opportunities
Like many other smaller municipalities, Torsås faces several economic challenges. An aging population means increased costs for elderly care and healthcare, while the tax base may decrease if younger residents move to larger cities for work and studies. This puts pressure on the municipality to streamline its services and find new ways to attract and retain residents.
On the other hand, there are also opportunities. By investing in sustainable development and innovation, Torsås can create new job opportunities and attract business establishments. Investments in education and infrastructure can also help improve the municipality's long-term economic prospects.
Standard of Living and Quality
The standard of living in Torsås is generally high, with access to basic services and a well-functioning public sector. The quality of schools and healthcare facilities is high, and the municipality offers a rich variety of recreational activities and cultural events. The nature and the peaceful pace of life in Torsås also contribute to a high quality of life for residents.
Effects on Individuals' Finances
The tax burden in Torsås naturally affects how much money residents have left in their wallets after paying taxes. With a total tax burden of 33.79% excluding the church tax, this may mean that a significant portion of income goes towards taxes. To get an exact picture of how much you have left after taxes, you can use our tax calculator, which helps you calculate the net salary based on your gross income.
For many residents, this means that they must carefully plan their finances to manage both everyday expenses and any unforeseen costs. At the same time, tax revenues help maintain a high standard of the public services that residents rely on.
In summary, Torsås Municipality faces both challenges and opportunities regarding its economy and tax burden. By efficiently utilizing tax revenues and investing in sustainable development, the municipality can continue to offer a high standard of living and quality services.
{"meta":{"title": "Tax Burden in Torsås Municipality: An Overview","description": "Read about the tax burden in Torsås Municipality, including information on municipal tax, how tax revenues are used, and the economic challenges and opportunities facing the municipality."}} [ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Torsås kommun: En översikt [description] => Läs om skattetrycket i Torsås kommun, inklusive information om kommunalskatten, hur skatteintäkterna används, och de ekonomiska utmaningar och möjligheter som kommunen står inför. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Torsås Municipality: An Overview [description_eng] => Read about the tax burden in Torsås Municipality, including information on municipal tax, how tax revenues are used, and the economic challenges and opportunities facing the municipality. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [changes:protected] => Array ( ) [casts:protected] => Array ( ) [classCastCache:protected] => Array ( ) [attributeCastCache:protected] => Array ( ) [dateFormat:protected] => [appends:protected] => Array ( ) [dispatchesEvents:protected] => Array ( ) [observables:protected] => Array ( ) [relations:protected] => Array ( ) [touches:protected] => Array ( ) [timestamps] => 1 [usesUniqueIds] => [hidden:protected] => Array ( ) [visible:protected] => Array ( ) [fillable:protected] => Array ( ) [guarded:protected] => Array ( ) ) )
Kommun | Kommunal | Landsting | Total |
---|---|---|---|
UPPLANDS VÄSBY | 19.42% | 12.38% | 32.81% |
VALLENTUNA | 18.9% | 12.38% | 32.29% |
ÖSTERÅKER | 16.6% | 12.38% | 29.99% |
VÄRMDÖ | 18.98% | 12.38% | 32.37% |
JÄRFÄLLA | 19.24% | 12.38% | 32.63% |
EKERÖ | 19.22% | 12.38% | 32.61% |
HUDDINGE | 19.47% | 12.38% | 32.86% |
BOTKYRKA | 20.15% | 12.38% | 33.54% |
SALEM | 19.67% | 12.38% | 33.06% |
HANINGE | 19.68% | 12.38% | 33.07% |
TYRESÖ | 19.5% | 12.38% | 32.89% |
UPPLANDS-BRO | 19.4% | 12.38% | 32.79% |
NYKVARN | 19.97% | 12.38% | 33.36% |
TÄBY | 17.55% | 12.38% | 30.94% |
DANDERYD | 18.25% | 12.38% | 31.64% |
SOLLENTUNA | 18.12% | 12.38% | 31.51% |
STOCKHOLM | 17.98% | 12.38% | 31.37% |
SÖDERTÄLJE | 20.15% | 12.38% | 33.54% |
NACKA | 17.88% | 12.38% | 31.27% |
SUNDBYBERG | 19.25% | 12.38% | 32.64% |
SOLNA | 17.37% | 12.38% | 30.76% |
LIDINGÖ | 17.84% | 12.38% | 31.23% |
VAXHOLM | 19.3% | 12.38% | 32.69% |
NORRTÄLJE | 19.72% | 12.38% | 33.11% |
SIGTUNA | 20% | 12.38% | 33.39% |
NYNÄSHAMN | 19.85% | 12.38% | 33.24% |
HÅBO | 21.59% | 11.71% | 34.68% |
ÄLVKARLEBY | 22.69% | 11.71% | 35.78% |
KNIVSTA | 20.91% | 11.71% | 34% |
HEBY | 22.5% | 11.71% | 35.59% |
TIERP | 21.29% | 11.71% | 34.38% |
UPPSALA | 21.14% | 11.71% | 34.23% |
ENKÖPING | 21.34% | 11.71% | 34.43% |
ÖSTHAMMAR | 21.69% | 11.71% | 34.78% |
VINGÅKER | 22.67% | 10.83% | 34.88% |
GNESTA | 22.12% | 10.83% | 34.33% |
NYKÖPING | 21.42% | 10.83% | 33.63% |
OXELÖSUND | 22.22% | 10.83% | 34.43% |
FLEN | 22.27% | 10.83% | 34.48% |
KATRINEHOLM | 22.12% | 10.83% | 34.33% |
ESKILSTUNA | 22.02% | 10.83% | 34.23% |
STRÄNGNÄS | 21.67% | 10.83% | 33.88% |
TROSA | 21.4% | 10.83% | 33.61% |
ÖDESHÖG | 22.6% | 11.55% | 35.56% |
YDRE | 22.55% | 11.55% | 35.51% |
KINDA | 21.45% | 11.55% | 34.41% |
BOXHOLM | 21.82% | 11.55% | 34.78% |
ÅTVIDABERG | 22.39% | 11.55% | 35.35% |
FINSPÅNG | 22.15% | 11.55% | 35.11% |
VALDEMARSVIK | 22.48% | 11.55% | 35.44% |
LINKÖPING | 20.2% | 11.55% | 33.16% |
NORRKÖPING | 21.75% | 11.55% | 34.71% |
SÖDERKÖPING | 21.98% | 11.55% | 34.94% |
MOTALA | 21.7% | 11.55% | 34.66% |
VADSTENA | 22.8% | 11.55% | 35.76% |
MJÖLBY | 21.9% | 11.55% | 34.86% |
ANEBY | 22.09% | 11.76% | 35.31% |
GNOSJÖ | 22.24% | 11.76% | 35.46% |
MULLSJÖ | 22.34% | 11.76% | 35.56% |
HABO | 22.17% | 11.76% | 35.39% |
GISLAVED | 21.99% | 11.76% | 35.21% |
VAGGERYD | 21.49% | 11.76% | 34.71% |
JÖNKÖPING | 21.64% | 11.76% | 34.86% |
NÄSSJÖ | 22.54% | 11.76% | 35.76% |
VÄRNAMO | 21.52% | 11.76% | 34.74% |
SÄVSJÖ | 21.92% | 11.76% | 35.14% |
VETLANDA | 22.01% | 11.76% | 35.23% |
EKSJÖ | 22.26% | 11.76% | 35.48% |
TRANÅS | 22.01% | 11.76% | 35.23% |
UPPVIDINGE | 21.8% | 12% | 35.25% |
LESSEBO | 21.81% | 12% | 35.26% |
TINGSRYD | 22% | 12% | 35.45% |
ALVESTA | 21.42% | 12% | 34.87% |
ÄLMHULT | 21.86% | 12% | 35.31% |
MARKARYD | 21.31% | 12% | 34.76% |
VÄXJÖ | 20.19% | 12% | 33.64% |
LJUNGBY | 21.07% | 12% | 34.52% |
HÖGSBY | 22.21% | 11.86% | 35.59% |
TORSÅS | 21.93% | 11.86% | 35.31% |
MÖRBYLÅNGA | 22.21% | 11.86% | 35.59% |
HULTSFRED | 21.91% | 11.86% | 35.29% |
MÖNSTERÅS | 22.21% | 11.86% | 35.59% |
EMMABODA | 21.96% | 11.86% | 35.34% |
KALMAR | 21.81% | 11.86% | 35.19% |
NYBRO | 22.33% | 11.86% | 35.71% |
OSKARSHAMN | 22.35% | 11.86% | 35.73% |
VÄSTERVIK | 21.16% | 11.86% | 34.54% |
VIMMERBY | 22.36% | 11.86% | 35.74% |
BORGHOLM | 21.58% | 11.86% | 34.96% |
GOTLAND | 33.6% | 0% | 35.48% |
OLOFSTRÖM | 21.71% | 12.04% | 35.07% |
KARLSKRONA | 21.65% | 12.04% | 35.01% |
RONNEBY | 21.64% | 12.04% | 35% |
KARLSHAMN | 22.23% | 12.04% | 35.59% |
SÖLVESBORG | 21.82% | 12.04% | 35.18% |
SVALÖV | 20.74% | 11.18% | 33.24% |
STAFFANSTORP | 19.09% | 11.18% | 31.59% |
BURLÖV | 20.09% | 11.18% | 32.59% |
VELLINGE | 18.5% | 11.18% | 31% |
ÖSTRA GÖINGE | 20.99% | 11.18% | 33.49% |
ÖRKELLJUNGA | 19.06% | 11.18% | 31.56% |
BJUV | 20.99% | 11.18% | 33.49% |
KÄVLINGE | 18.51% | 11.18% | 31.01% |
LOMMA | 19.64% | 11.18% | 32.14% |
SVEDALA | 20.24% | 11.18% | 32.74% |
SKURUP | 20.42% | 11.18% | 32.92% |
SJÖBO | 20.92% | 11.18% | 33.42% |
HÖRBY | 21.08% | 11.18% | 33.58% |
HÖÖR | 21.75% | 11.18% | 34.25% |
TOMELILLA | 20.61% | 11.18% | 33.11% |
BROMÖLLA | 22.56% | 11.18% | 35.06% |
OSBY | 22.81% | 11.18% | 35.31% |
PERSTORP | 20.81% | 11.18% | 33.31% |
KLIPPAN | 20.75% | 11.18% | 33.25% |
ÅSTORP | 20.29% | 11.18% | 32.79% |
BÅSTAD | 20.23% | 11.18% | 32.73% |
MALMÖ | 21.24% | 11.18% | 33.74% |
LUND | 21.24% | 11.18% | 33.74% |
LANDSKRONA | 20.24% | 11.18% | 32.74% |
HELSINGBORG | 20.21% | 11.18% | 32.71% |
HÖGANÄS | 19.73% | 11.18% | 32.23% |
ESLÖV | 20.54% | 11.18% | 33.04% |
YSTAD | 20.11% | 11.18% | 32.61% |
TRELLEBORG | 20.4% | 11.18% | 32.9% |
KRISTIANSTAD | 21.46% | 11.18% | 33.96% |
SIMRISHAMN | 20.51% | 11.18% | 33.01% |
ÄNGELHOLM | 20.29% | 11.18% | 32.79% |
HÄSSLEHOLM | 21.2% | 11.18% | 33.7% |
HYLTE | 22.45% | 11.4% | 35.28% |
HALMSTAD | 20.98% | 11.4% | 33.81% |
LAHOLM | 21.4% | 11.4% | 34.23% |
FALKENBERG | 21.1% | 11.4% | 33.93% |
VARBERG | 20.33% | 11.4% | 33.16% |
KUNGSBACKA | 21.33% | 11.4% | 34.16% |
HÄRRYDA | 20.5% | 11.48% | 33.33% |
PARTILLE | 19.96% | 11.48% | 32.79% |
ÖCKERÖ | 21.56% | 11.48% | 34.39% |
STENUNGSUND | 21.64% | 11.48% | 34.47% |
TJÖRN | 21.71% | 11.48% | 34.54% |
ORUST | 22.46% | 11.48% | 35.29% |
SOTENÄS | 21.99% | 11.48% | 34.82% |
MUNKEDAL | 23.38% | 11.48% | 36.21% |
TANUM | 21.56% | 11.48% | 34.39% |
DALS-ED | 23.21% | 11.48% | 36.04% |
FÄRGELANDA | 22.91% | 11.48% | 35.74% |
ALE | 21.87% | 11.48% | 34.7% |
LERUM | 20.65% | 11.48% | 33.48% |
VÅRGÅRDA | 21.61% | 11.48% | 34.44% |
BOLLEBYGD | 21.59% | 11.48% | 34.42% |
GRÄSTORP | 21.99% | 11.48% | 34.82% |
ESSUNGA | 21.57% | 11.48% | 34.4% |
KARLSBORG | 21.32% | 11.48% | 34.15% |
GULLSPÅNG | 22.49% | 11.48% | 35.32% |
TRANEMO | 21.5% | 11.48% | 34.33% |
BENGTSFORS | 22.92% | 11.48% | 35.75% |
MELLERUD | 22.6% | 11.48% | 35.43% |
LILLA EDET | 22.37% | 11.48% | 35.2% |
MARK | 21.51% | 11.48% | 34.34% |
SVENLJUNGA | 22.05% | 11.48% | 34.88% |
HERRLJUNGA | 21.94% | 11.48% | 34.77% |
VARA | 22.37% | 11.48% | 35.2% |
GÖTENE | 22.12% | 11.48% | 34.95% |
TIBRO | 21.71% | 11.48% | 34.54% |
TÖREBODA | 21.72% | 11.48% | 34.55% |
GÖTEBORG | 21.12% | 11.48% | 33.95% |
MÖLNDAL | 20.51% | 11.48% | 33.34% |
KUNGÄLV | 21.44% | 11.48% | 34.27% |
LYSEKIL | 22.46% | 11.48% | 35.29% |
UDDEVALLA | 22.16% | 11.48% | 34.99% |
STRÖMSTAD | 21.91% | 11.48% | 34.74% |
VÄNERSBORG | 22.21% | 11.48% | 35.04% |
TROLLHÄTTAN | 22.36% | 11.48% | 35.19% |
ALINGSÅS | 21.36% | 11.48% | 34.19% |
BORÅS | 21.31% | 11.48% | 34.14% |
ULRICEHAMN | 21.05% | 11.48% | 33.88% |
ÅMÅL | 22.46% | 11.48% | 35.29% |
MARIESTAD | 21.26% | 11.48% | 34.09% |
LIDKÖPING | 21.26% | 11.48% | 34.09% |
SKARA | 21.9% | 11.48% | 34.73% |
SKÖVDE | 21.61% | 11.48% | 34.44% |
HJO | 22% | 11.48% | 34.83% |
TIDAHOLM | 22.07% | 11.48% | 34.9% |
FALKÖPING | 21.95% | 11.48% | 34.78% |
KIL | 22.35% | 11.68% | 35.44% |
EDA | 22.27% | 11.68% | 35.36% |
TORSBY | 22.02% | 11.68% | 35.11% |
STORFORS | 22.7% | 11.68% | 35.79% |
HAMMARÖ | 22.92% | 11.68% | 36.01% |
MUNKFORS | 22.02% | 11.68% | 35.11% |
FORSHAGA | 22.35% | 11.68% | 35.44% |
GRUMS | 22.5% | 11.68% | 35.59% |
ÅRJÄNG | 21.97% | 11.68% | 35.06% |
SUNNE | 21.62% | 11.68% | 34.71% |
KARLSTAD | 21.27% | 11.68% | 34.36% |
KRISTINEHAMN | 21.97% | 11.68% | 35.06% |
FILIPSTAD | 22.27% | 11.68% | 35.36% |
HAGFORS | 22.02% | 11.68% | 35.11% |
ARVIKA | 21.75% | 11.68% | 34.84% |
SÄFFLE | 21.52% | 11.68% | 34.61% |
LEKEBERG | 22.43% | 12.3% | 36.05% |
LAXÅ | 22.18% | 12.3% | 35.8% |
HALLSBERG | 21.55% | 12.3% | 35.17% |
DEGERFORS | 23% | 12.3% | 36.62% |
HÄLLEFORS | 22.05% | 12.3% | 35.67% |
LJUSNARSBERG | 21.5% | 12.3% | 35.12% |
ÖREBRO | 21.35% | 12.3% | 34.97% |
KUMLA | 21.54% | 12.3% | 35.16% |
ASKERSUND | 21.85% | 12.3% | 35.47% |
KARLSKOGA | 22% | 12.3% | 35.62% |
NORA | 22.25% | 12.3% | 35.87% |
LINDESBERG | 22.3% | 12.3% | 35.92% |
SKINNSKATTEBERG | 22.46% | 10.88% | 34.67% |
SURAHAMMAR | 22.31% | 10.88% | 34.52% |
KUNGSÖR | 22.03% | 10.88% | 34.24% |
HALLSTAHAMMAR | 21.81% | 10.88% | 34.02% |
NORBERG | 22.66% | 10.88% | 34.87% |
VÄSTERÅS | 20.36% | 10.88% | 32.57% |
SALA | 22.31% | 10.88% | 34.52% |
FAGERSTA | 22.11% | 10.88% | 34.32% |
KÖPING | 22.16% | 10.88% | 34.37% |
ARBOGA | 22.41% | 10.88% | 34.62% |
VANSBRO | 22.29% | 11.64% | 35.36% |
MALUNG-SÄLEN | 22.56% | 11.64% | 35.63% |
GAGNEF | 22.28% | 11.64% | 35.35% |
LEKSAND | 21.81% | 11.64% | 34.88% |
RÄTTVIK | 21.81% | 11.64% | 34.88% |
ORSA | 22.31% | 11.64% | 35.38% |
ÄLVDALEN | 22.78% | 11.64% | 35.85% |
SMEDJEBACKEN | 22.45% | 11.64% | 35.52% |
MORA | 22.33% | 11.64% | 35.4% |
FALUN | 22.06% | 11.64% | 35.13% |
BORLÄNGE | 22.41% | 11.64% | 35.48% |
SÄTER | 22.32% | 11.64% | 35.39% |
HEDEMORA | 22.16% | 11.64% | 35.23% |
AVESTA | 21.96% | 11.64% | 35.03% |
LUDVIKA | 22.06% | 11.64% | 35.13% |
OCKELBO | 22.76% | 11.51% | 35.61% |
HOFORS | 22.86% | 11.51% | 35.71% |
OVANÅKER | 21.86% | 11.51% | 34.71% |
NORDANSTIG | 22.51% | 11.51% | 35.36% |
LJUSDAL | 22.36% | 11.51% | 35.21% |
GÄVLE | 22.26% | 11.51% | 35.11% |
SANDVIKEN | 21.61% | 11.51% | 34.46% |
SÖDERHAMN | 21.66% | 11.51% | 34.51% |
BOLLNÄS | 21.86% | 11.51% | 34.71% |
HUDIKSVALL | 21.61% | 11.51% | 34.46% |
ÅNGE | 23.33% | 11.29% | 36.28% |
TIMRÅ | 23.19% | 11.29% | 36.14% |
HÄRNÖSAND | 23.34% | 11.29% | 36.29% |
SUNDSVALL | 22.59% | 11.29% | 35.54% |
KRAMFORS | 23.14% | 11.29% | 36.09% |
SOLLEFTEÅ | 23.39% | 11.29% | 36.34% |
ÖRNSKÖLDSVIK | 22.71% | 11.29% | 35.66% |
RAGUNDA | 23.22% | 11.7% | 36.59% |
BRÄCKE | 23.39% | 11.7% | 36.76% |
KROKOM | 22.17% | 11.7% | 35.54% |
STRÖMSUND | 23.22% | 11.7% | 36.59% |
ÅRE | 22.22% | 11.7% | 35.59% |
BERG | 22.52% | 11.7% | 35.89% |
HÄRJEDALEN | 22.47% | 11.7% | 35.84% |
ÖSTERSUND | 22.02% | 11.7% | 35.39% |
NORDMALING | 23.25% | 11.35% | 35.98% |
BJURHOLM | 23.15% | 11.35% | 35.88% |
VINDELN | 23.35% | 11.35% | 36.08% |
ROBERTSFORS | 23.15% | 11.35% | 35.88% |
NORSJÖ | 23.35% | 11.35% | 36.08% |
MALÅ | 23.35% | 11.35% | 36.08% |
STORUMAN | 23.1% | 11.35% | 35.83% |
SORSELE | 23.6% | 11.35% | 36.33% |
DOROTEA | 23.8% | 11.35% | 36.53% |
VÄNNÄS | 23.35% | 11.35% | 36.08% |
VILHELMINA | 23.4% | 11.35% | 36.13% |
ÅSELE | 23.6% | 11.35% | 36.33% |
UMEÅ | 22.8% | 11.35% | 35.53% |
LYCKSELE | 23.05% | 11.35% | 35.78% |
SKELLEFTEÅ | 22.6% | 11.35% | 35.33% |
ARVIDSJAUR | 22.8% | 11.34% | 35.41% |
ARJEPLOG | 23.5% | 11.34% | 36.11% |
JOKKMOKK | 22.95% | 11.34% | 35.56% |
ÖVERKALIX | 22.8% | 11.34% | 35.41% |
KALIX | 22.55% | 11.34% | 35.16% |
ÖVERTORNEÅ | 21.75% | 11.34% | 34.36% |
PAJALA | 23.4% | 11.34% | 36.01% |
GÄLLIVARE | 22.55% | 11.34% | 35.16% |
ÄLVSBYN | 22.45% | 11.34% | 35.06% |
LULEÅ | 22.5% | 11.34% | 35.11% |
PITEÅ | 22.25% | 11.34% | 34.86% |
BODEN | 22.6% | 11.34% | 35.21% |
HAPARANDA | 22.5% | 11.34% | 35.11% |
KIRUNA | 23.05% | 11.34% | 35.66% |