Beräkna din lön efter skatt

Medlem i Svenska kyrkan

Med vår lönekalkylator kan du enkelt beräkna din lön efter skatt (nettolön) i Norsjo.

Senaste artiklarna
  • Elpriset - Dagens och Morgondagens Elpriser i Sverige
    Elpriset Tors, 21 nov 2024 - 13:01
  • Inflationen - Inflationen i oktober 2024: KPIF stiger till 1,5%
    Inflationen Tors, 14 nov 2024 - 08:36
  • Information om Statsskuld.se - Annonsera hos oss
    Information om Statsskuld.se Fre, 8 nov 2024 - 19:03
  • Opinionen - Demoskop: Socialdemokraterna tappar, Centern ökar
    Opinionen Fre, 25 okt 2024 - 14:35
  • Statsskulden - Sveriges statsskuld: Historisk låg nivå i förändring
    Statsskulden Tis, 8 okt 2024 - 10:07
  • Yrke - Lön och arbete som Studieledare: Vad du behöver veta
    Yrke Ons, 4 sep 2024 - 18:10
  • Kommun - Skattetrycket i Kiruna kommun - En översikt av skattesatser och ekonomiska utmaningar
    Kommun Tors, 23 maj 2024 - 22:26
Bild som illustrerar Norsjö

Skattetrycket i Norsjö kommun

Norsjö kommun, belägen i Västerbottens län, har en total kommunalskatt på 34.7% exklusive kyrkoavgiften. Denna skattesats består av kommunalskatten på 23.35%, landstingsskatten på 11.35%, och en begravningsavgift på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.38%, vilket gör att det totala skattetrycket för dessa individer uppgår till 36.08%.

Användning av skatteintäkter

Skatteintäkterna i Norsjö kommun används för att finansiera en rad olika tjänster och verksamheter som är avgörande för kommunens invånare. En betydande del av budgeten går till utbildning, där både grundskolor och gymnasieskolor får resurser för att säkerställa en hög utbildningskvalitet. Socialtjänsten är en annan stor post, där medel används för att stödja äldreomsorg, barnomsorg och andra sociala tjänster.

Hälso- och sjukvården, som finansieras genom landstingsskatten, är också en viktig del av hur skatteintäkterna används. Här inkluderas allt från primärvård till specialistvård och akutvård. Infrastruktur och kommunikationer, inklusive vägunderhåll och kollektivtrafik, är ytterligare områden där skattepengar investeras för att förbättra livskvaliteten i kommunen.

Ekonomiska utmaningar och möjligheter

Norsjö kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En av de mest påtagliga är en åldrande befolkning, vilket ökar behovet av äldreomsorg och hälso- och sjukvårdstjänster. Detta ställer krav på att kommunen måste hitta effektiva sätt att använda sina resurser. Dessutom kan en minskande befolkning innebära lägre skatteintäkter, vilket ytterligare pressar kommunens ekonomi.

Å andra sidan finns det också möjligheter. Norsjö kommun har potential att utveckla sin turism och småföretagande, vilket kan skapa nya arbetstillfällen och öka skattebasen. Investeringar i hållbarhet och grön energi kan också bidra till långsiktig ekonomisk tillväxt och förbättra kommunens attraktivitet.

Levnadsstandard och kvalitet

Levnadsstandarden i Norsjö kommun är generellt sett god, med en stark känsla av gemenskap och närhet till naturen. Kvaliteten på de kommunala tjänsterna, särskilt inom utbildning och socialtjänst, är hög och bidrar till en trygg och stabil miljö för invånarna. Samtidigt innebär det höga skattetrycket att invånarna får mindre kvar i plånboken jämfört med vissa andra kommuner, vilket kan påverka den privata ekonomin.

För att få en mer exakt bild av hur skattetrycket påverkar din nettolön kan du använda vår skattekalkylator. Detta verktyg hjälper dig att beräkna din nettolön utifrån din bruttolön och ger en tydlig bild av hur mycket du faktiskt får kvar efter skatt.

Reflektion kring privatpersoners ekonomi

Det höga skattetrycket i Norsjö kommun innebär att invånarna får mindre disponibel inkomst efter skatt. För en del kan detta innebära att det blir svårare att spara pengar eller att ha råd med vissa lyxvaror och aktiviteter. Samtidigt innebär de höga skatteintäkterna att kommunen kan erbjuda omfattande och högkvalitativa tjänster som utbildning, vård och omsorg, vilket i sin tur kan bidra till en högre levnadsstandard på andra sätt.

Det är en balansgång mellan att finansiera viktiga samhällstjänster och att lämna tillräckligt med pengar kvar i invånarnas plånböcker. Hur denna balans upplevs kan variera från person till person beroende på individuella ekonomiska förhållanden och prioriteringar.

Din Nettolön i Norsjö
  • Arbetsgivaren betalar

    Total kostnad för arbetsgivaren

    51 865 kr
  • Arbetsgivaravgift

    Denna avgift betalas av bolaget

    -12 065 kr
  • Din bruttolön

    Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter

    = 39 800 kr
  • Grundavdrag

    Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten

    -1 400 kr
  • Beskattningsbar inkomst

    Detta är vad skatt och avgifter beräknas på

    =38 400 kr
  • Jobbskatteavdrag

    En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.

    +3 860 kr
  • Kommunalskatt

    Den kommunala skatten i Norsjö är 23.35%

    -8 966 kr
  • Landstingsskatt

    Skatten i ditt landsting är 11.35%

    -4 358 kr
  • Statlig inkomstskatt

    En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 598 500 kr per år

    -0 kr
  • Kyrkoavgift

    Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift

    -0 kr
  • Begravningsavgift

    En obligatorisk avgift som tas ut av Norsjö stift (i din kommun) 0.28%

    -108 kr

  • Din nettolön

    Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter

    30 228 kr
  • Skatter & Avgifter

    Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter

    21 638 kr
                        stdClass Object
(
    [grundAvdrag] => 2525
    [kommunalskatt] => 5574.8125
    [landstingsskatt] => 2709.8125
    [kyrkoskatt] => 
    [begravningsavgift] => 66.85
    [arbetsgivaravgift] => 7501.525
    [statligSkatt] => 0
    [jobbskatteavdrag] => 2751.3721955
    [beskattningsbarInkomst] => 23875
    [nettolon] => 20799.8971955
    [landsting] => 11.35
    [bruttolon] => 26400
    [area_name] => NORSJÖ
    [kommun] => NORSJO
    [skiktgrans] => 598500
    [aiArticle] => App\Models\Article Object
        (
            [connection:protected] => mysql
            [table:protected] => articles
            [primaryKey:protected] => id
            [keyType:protected] => int
            [incrementing] => 1
            [with:protected] => Array
                (
                )

            [withCount:protected] => Array
                (
                )

            [preventsLazyLoading] => 
            [perPage:protected] => 15
            [exists] => 1
            [wasRecentlyCreated] => 
            [escapeWhenCastingToString:protected] => 
            [attributes:protected] => Array
                (
                    [id] => 13379
                    [kategori] => kommun
                    [short_code] => NORSJÖ
                    [artikel] => 

Skattetrycket i Norsjö kommun

Norsjö kommun, belägen i Västerbottens län, har en total kommunalskatt på 34.7% exklusive kyrkoavgiften. Denna skattesats består av kommunalskatten på 23.35%, landstingsskatten på 11.35%, och en begravningsavgift på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.38%, vilket gör att det totala skattetrycket för dessa individer uppgår till 36.08%.

Användning av skatteintäkter

Skatteintäkterna i Norsjö kommun används för att finansiera en rad olika tjänster och verksamheter som är avgörande för kommunens invånare. En betydande del av budgeten går till utbildning, där både grundskolor och gymnasieskolor får resurser för att säkerställa en hög utbildningskvalitet. Socialtjänsten är en annan stor post, där medel används för att stödja äldreomsorg, barnomsorg och andra sociala tjänster.

Hälso- och sjukvården, som finansieras genom landstingsskatten, är också en viktig del av hur skatteintäkterna används. Här inkluderas allt från primärvård till specialistvård och akutvård. Infrastruktur och kommunikationer, inklusive vägunderhåll och kollektivtrafik, är ytterligare områden där skattepengar investeras för att förbättra livskvaliteten i kommunen.

Ekonomiska utmaningar och möjligheter

Norsjö kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En av de mest påtagliga är en åldrande befolkning, vilket ökar behovet av äldreomsorg och hälso- och sjukvårdstjänster. Detta ställer krav på att kommunen måste hitta effektiva sätt att använda sina resurser. Dessutom kan en minskande befolkning innebära lägre skatteintäkter, vilket ytterligare pressar kommunens ekonomi.

Å andra sidan finns det också möjligheter. Norsjö kommun har potential att utveckla sin turism och småföretagande, vilket kan skapa nya arbetstillfällen och öka skattebasen. Investeringar i hållbarhet och grön energi kan också bidra till långsiktig ekonomisk tillväxt och förbättra kommunens attraktivitet.

Levnadsstandard och kvalitet

Levnadsstandarden i Norsjö kommun är generellt sett god, med en stark känsla av gemenskap och närhet till naturen. Kvaliteten på de kommunala tjänsterna, särskilt inom utbildning och socialtjänst, är hög och bidrar till en trygg och stabil miljö för invånarna. Samtidigt innebär det höga skattetrycket att invånarna får mindre kvar i plånboken jämfört med vissa andra kommuner, vilket kan påverka den privata ekonomin.

För att få en mer exakt bild av hur skattetrycket påverkar din nettolön kan du använda vår skattekalkylator. Detta verktyg hjälper dig att beräkna din nettolön utifrån din bruttolön och ger en tydlig bild av hur mycket du faktiskt får kvar efter skatt.

Reflektion kring privatpersoners ekonomi

Det höga skattetrycket i Norsjö kommun innebär att invånarna får mindre disponibel inkomst efter skatt. För en del kan detta innebära att det blir svårare att spara pengar eller att ha råd med vissa lyxvaror och aktiviteter. Samtidigt innebär de höga skatteintäkterna att kommunen kan erbjuda omfattande och högkvalitativa tjänster som utbildning, vård och omsorg, vilket i sin tur kan bidra till en högre levnadsstandard på andra sätt.

Det är en balansgång mellan att finansiera viktiga samhällstjänster och att lämna tillräckligt med pengar kvar i invånarnas plånböcker. Hur denna balans upplevs kan variera från person till person beroende på individuella ekonomiska förhållanden och prioriteringar.

[kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 22:13:42 [updated_at] => 2024-05-23 22:13:53 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_205058_image.jpg [artikel_eng] =>

Tax Burden in Norsjö Municipality

Norsjö Municipality, located in Västerbotten County, has a total municipal tax rate of 34.7% excluding the church fee. This tax rate consists of the municipal tax of 23.35%, county council tax of 11.35%, and a burial fee of 0.28%. For those who are members of the Swedish Church, an additional church fee of 1.38% applies, bringing the total tax burden for these individuals to 36.08%.

Use of Tax Revenues

Tax revenues in Norsjö Municipality are used to finance a variety of services and activities that are crucial for the municipality's residents. A significant portion of the budget is allocated to education, providing resources to both primary and secondary schools to ensure high educational quality. Social services are another major expense, with funds used to support elderly care, childcare, and other social services.

Healthcare, funded through the county council tax, is also a key area where tax revenues are utilized. This includes everything from primary care to specialist care and emergency services. Infrastructure and transportation, including road maintenance and public transport, are additional areas where tax money is invested to improve the quality of life in the municipality.

Economic Challenges and Opportunities

Norsjö Municipality faces several economic challenges. One of the most significant is an aging population, which increases the need for elderly care and healthcare services. This necessitates the municipality to find efficient ways to utilize its resources. Additionally, a declining population may result in lower tax revenues, further straining the municipality's finances.

On the other hand, there are also opportunities. Norsjö Municipality has the potential to develop its tourism and small businesses, which can create new job opportunities and expand the tax base. Investments in sustainability and green energy can also contribute to long-term economic growth and enhance the municipality's attractiveness.

Standard of Living and Quality

The standard of living in Norsjö Municipality is generally good, with a strong sense of community and proximity to nature. The quality of municipal services, especially in education and social services, is high and contributes to a secure and stable environment for residents. However, the high tax burden means that residents have less disposable income compared to some other municipalities, which can impact their private finances.

To get a more precise understanding of how the tax burden affects your net salary, you can use our tax calculator. This tool helps you calculate your net salary based on your gross income and provides a clear picture of how much you actually take home after taxes.

Reflection on Individuals' Finances

The high tax burden in Norsjö Municipality means residents have less disposable income after taxes. For some, this may make it harder to save money or afford certain luxury items and activities. However, the high tax revenues enable the municipality to offer extensive and high-quality services such as education, healthcare, and social care, which in turn can contribute to a higher standard of living in other ways.

It is a balancing act between financing essential public services and leaving enough money in residents' wallets. How this balance is perceived can vary from person to person depending on individual financial circumstances and priorities.

[ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Norsjö kommun: Skattesatser, användning och påverkan [description] => Läs om skattetrycket i Norsjö kommun, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter samt hur det påverkar privatpersoners ekonomi och levnadsstandard. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Norsjö Municipality: Rates, Utilization, and Impact [description_eng] => Read about the tax burden in Norsjö Municipality, how tax revenues are used, economic challenges and opportunities, and how it affects individuals' finances and standard of living. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [original:protected] => Array ( [id] => 13379 [kategori] => kommun [short_code] => NORSJÖ [artikel] =>

Skattetrycket i Norsjö kommun

Norsjö kommun, belägen i Västerbottens län, har en total kommunalskatt på 34.7% exklusive kyrkoavgiften. Denna skattesats består av kommunalskatten på 23.35%, landstingsskatten på 11.35%, och en begravningsavgift på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.38%, vilket gör att det totala skattetrycket för dessa individer uppgår till 36.08%.

Användning av skatteintäkter

Skatteintäkterna i Norsjö kommun används för att finansiera en rad olika tjänster och verksamheter som är avgörande för kommunens invånare. En betydande del av budgeten går till utbildning, där både grundskolor och gymnasieskolor får resurser för att säkerställa en hög utbildningskvalitet. Socialtjänsten är en annan stor post, där medel används för att stödja äldreomsorg, barnomsorg och andra sociala tjänster.

Hälso- och sjukvården, som finansieras genom landstingsskatten, är också en viktig del av hur skatteintäkterna används. Här inkluderas allt från primärvård till specialistvård och akutvård. Infrastruktur och kommunikationer, inklusive vägunderhåll och kollektivtrafik, är ytterligare områden där skattepengar investeras för att förbättra livskvaliteten i kommunen.

Ekonomiska utmaningar och möjligheter

Norsjö kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En av de mest påtagliga är en åldrande befolkning, vilket ökar behovet av äldreomsorg och hälso- och sjukvårdstjänster. Detta ställer krav på att kommunen måste hitta effektiva sätt att använda sina resurser. Dessutom kan en minskande befolkning innebära lägre skatteintäkter, vilket ytterligare pressar kommunens ekonomi.

Å andra sidan finns det också möjligheter. Norsjö kommun har potential att utveckla sin turism och småföretagande, vilket kan skapa nya arbetstillfällen och öka skattebasen. Investeringar i hållbarhet och grön energi kan också bidra till långsiktig ekonomisk tillväxt och förbättra kommunens attraktivitet.

Levnadsstandard och kvalitet

Levnadsstandarden i Norsjö kommun är generellt sett god, med en stark känsla av gemenskap och närhet till naturen. Kvaliteten på de kommunala tjänsterna, särskilt inom utbildning och socialtjänst, är hög och bidrar till en trygg och stabil miljö för invånarna. Samtidigt innebär det höga skattetrycket att invånarna får mindre kvar i plånboken jämfört med vissa andra kommuner, vilket kan påverka den privata ekonomin.

För att få en mer exakt bild av hur skattetrycket påverkar din nettolön kan du använda vår skattekalkylator. Detta verktyg hjälper dig att beräkna din nettolön utifrån din bruttolön och ger en tydlig bild av hur mycket du faktiskt får kvar efter skatt.

Reflektion kring privatpersoners ekonomi

Det höga skattetrycket i Norsjö kommun innebär att invånarna får mindre disponibel inkomst efter skatt. För en del kan detta innebära att det blir svårare att spara pengar eller att ha råd med vissa lyxvaror och aktiviteter. Samtidigt innebär de höga skatteintäkterna att kommunen kan erbjuda omfattande och högkvalitativa tjänster som utbildning, vård och omsorg, vilket i sin tur kan bidra till en högre levnadsstandard på andra sätt.

Det är en balansgång mellan att finansiera viktiga samhällstjänster och att lämna tillräckligt med pengar kvar i invånarnas plånböcker. Hur denna balans upplevs kan variera från person till person beroende på individuella ekonomiska förhållanden och prioriteringar.

{"meta":{"title": "Skattetrycket i Norsjö kommun: Skattesatser, användning och påverkan","description": "Läs om skattetrycket i Norsjö kommun, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter samt hur det påverkar privatpersoners ekonomi och levnadsstandard."}} [kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 22:13:42 [updated_at] => 2024-05-23 22:13:53 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_205058_image.jpg [artikel_eng] =>

Tax Burden in Norsjö Municipality

Norsjö Municipality, located in Västerbotten County, has a total municipal tax rate of 34.7% excluding the church fee. This tax rate consists of the municipal tax of 23.35%, county council tax of 11.35%, and a burial fee of 0.28%. For those who are members of the Swedish Church, an additional church fee of 1.38% applies, bringing the total tax burden for these individuals to 36.08%.

Use of Tax Revenues

Tax revenues in Norsjö Municipality are used to finance a variety of services and activities that are crucial for the municipality's residents. A significant portion of the budget is allocated to education, providing resources to both primary and secondary schools to ensure high educational quality. Social services are another major expense, with funds used to support elderly care, childcare, and other social services.

Healthcare, funded through the county council tax, is also a key area where tax revenues are utilized. This includes everything from primary care to specialist care and emergency services. Infrastructure and transportation, including road maintenance and public transport, are additional areas where tax money is invested to improve the quality of life in the municipality.

Economic Challenges and Opportunities

Norsjö Municipality faces several economic challenges. One of the most significant is an aging population, which increases the need for elderly care and healthcare services. This necessitates the municipality to find efficient ways to utilize its resources. Additionally, a declining population may result in lower tax revenues, further straining the municipality's finances.

On the other hand, there are also opportunities. Norsjö Municipality has the potential to develop its tourism and small businesses, which can create new job opportunities and expand the tax base. Investments in sustainability and green energy can also contribute to long-term economic growth and enhance the municipality's attractiveness.

Standard of Living and Quality

The standard of living in Norsjö Municipality is generally good, with a strong sense of community and proximity to nature. The quality of municipal services, especially in education and social services, is high and contributes to a secure and stable environment for residents. However, the high tax burden means that residents have less disposable income compared to some other municipalities, which can impact their private finances.

To get a more precise understanding of how the tax burden affects your net salary, you can use our tax calculator. This tool helps you calculate your net salary based on your gross income and provides a clear picture of how much you actually take home after taxes.

Reflection on Individuals' Finances

The high tax burden in Norsjö Municipality means residents have less disposable income after taxes. For some, this may make it harder to save money or afford certain luxury items and activities. However, the high tax revenues enable the municipality to offer extensive and high-quality services such as education, healthcare, and social care, which in turn can contribute to a higher standard of living in other ways.

It is a balancing act between financing essential public services and leaving enough money in residents' wallets. How this balance is perceived can vary from person to person depending on individual financial circumstances and priorities.

{"meta":{"title": "Tax Burden in Norsjö Municipality: Rates, Utilization, and Impact","description": "Read about the tax burden in Norsjö Municipality, how tax revenues are used, economic challenges and opportunities, and how it affects individuals' finances and standard of living."}} [ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Norsjö kommun: Skattesatser, användning och påverkan [description] => Läs om skattetrycket i Norsjö kommun, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter samt hur det påverkar privatpersoners ekonomi och levnadsstandard. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Norsjö Municipality: Rates, Utilization, and Impact [description_eng] => Read about the tax burden in Norsjö Municipality, how tax revenues are used, economic challenges and opportunities, and how it affects individuals' finances and standard of living. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [changes:protected] => Array ( ) [casts:protected] => Array ( ) [classCastCache:protected] => Array ( ) [attributeCastCache:protected] => Array ( ) [dateFormat:protected] => [appends:protected] => Array ( ) [dispatchesEvents:protected] => Array ( ) [observables:protected] => Array ( ) [relations:protected] => Array ( ) [touches:protected] => Array ( ) [timestamps] => 1 [usesUniqueIds] => [hidden:protected] => Array ( ) [visible:protected] => Array ( ) [fillable:protected] => Array ( ) [guarded:protected] => Array ( ) ) ) stdClass Object ( [grundAvdrag] => 3325 [kommunalskatt] => 1843.4825 [landstingsskatt] => 896.0825 [kyrkoskatt] => [begravningsavgift] => 22.106 [arbetsgivaravgift] => 2480.609 [statligSkatt] => 0 [jobbskatteavdrag] => 1297.0802455833 [beskattningsbarInkomst] => 7895 [nettolon] => 9755.4092455833 [landsting] => 11.35 [bruttolon] => 11220 [area_name] => NORSJÖ [kommun] => NORSJO [skiktgrans] => 598500 [aiArticle] => App\Models\Article Object ( [connection:protected] => mysql [table:protected] => articles [primaryKey:protected] => id [keyType:protected] => int [incrementing] => 1 [with:protected] => Array ( ) [withCount:protected] => Array ( ) [preventsLazyLoading] => [perPage:protected] => 15 [exists] => 1 [wasRecentlyCreated] => [escapeWhenCastingToString:protected] => [attributes:protected] => Array ( [id] => 13379 [kategori] => kommun [short_code] => NORSJÖ [artikel] =>

Skattetrycket i Norsjö kommun

Norsjö kommun, belägen i Västerbottens län, har en total kommunalskatt på 34.7% exklusive kyrkoavgiften. Denna skattesats består av kommunalskatten på 23.35%, landstingsskatten på 11.35%, och en begravningsavgift på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.38%, vilket gör att det totala skattetrycket för dessa individer uppgår till 36.08%.

Användning av skatteintäkter

Skatteintäkterna i Norsjö kommun används för att finansiera en rad olika tjänster och verksamheter som är avgörande för kommunens invånare. En betydande del av budgeten går till utbildning, där både grundskolor och gymnasieskolor får resurser för att säkerställa en hög utbildningskvalitet. Socialtjänsten är en annan stor post, där medel används för att stödja äldreomsorg, barnomsorg och andra sociala tjänster.

Hälso- och sjukvården, som finansieras genom landstingsskatten, är också en viktig del av hur skatteintäkterna används. Här inkluderas allt från primärvård till specialistvård och akutvård. Infrastruktur och kommunikationer, inklusive vägunderhåll och kollektivtrafik, är ytterligare områden där skattepengar investeras för att förbättra livskvaliteten i kommunen.

Ekonomiska utmaningar och möjligheter

Norsjö kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En av de mest påtagliga är en åldrande befolkning, vilket ökar behovet av äldreomsorg och hälso- och sjukvårdstjänster. Detta ställer krav på att kommunen måste hitta effektiva sätt att använda sina resurser. Dessutom kan en minskande befolkning innebära lägre skatteintäkter, vilket ytterligare pressar kommunens ekonomi.

Å andra sidan finns det också möjligheter. Norsjö kommun har potential att utveckla sin turism och småföretagande, vilket kan skapa nya arbetstillfällen och öka skattebasen. Investeringar i hållbarhet och grön energi kan också bidra till långsiktig ekonomisk tillväxt och förbättra kommunens attraktivitet.

Levnadsstandard och kvalitet

Levnadsstandarden i Norsjö kommun är generellt sett god, med en stark känsla av gemenskap och närhet till naturen. Kvaliteten på de kommunala tjänsterna, särskilt inom utbildning och socialtjänst, är hög och bidrar till en trygg och stabil miljö för invånarna. Samtidigt innebär det höga skattetrycket att invånarna får mindre kvar i plånboken jämfört med vissa andra kommuner, vilket kan påverka den privata ekonomin.

För att få en mer exakt bild av hur skattetrycket påverkar din nettolön kan du använda vår skattekalkylator. Detta verktyg hjälper dig att beräkna din nettolön utifrån din bruttolön och ger en tydlig bild av hur mycket du faktiskt får kvar efter skatt.

Reflektion kring privatpersoners ekonomi

Det höga skattetrycket i Norsjö kommun innebär att invånarna får mindre disponibel inkomst efter skatt. För en del kan detta innebära att det blir svårare att spara pengar eller att ha råd med vissa lyxvaror och aktiviteter. Samtidigt innebär de höga skatteintäkterna att kommunen kan erbjuda omfattande och högkvalitativa tjänster som utbildning, vård och omsorg, vilket i sin tur kan bidra till en högre levnadsstandard på andra sätt.

Det är en balansgång mellan att finansiera viktiga samhällstjänster och att lämna tillräckligt med pengar kvar i invånarnas plånböcker. Hur denna balans upplevs kan variera från person till person beroende på individuella ekonomiska förhållanden och prioriteringar.

[kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 22:13:42 [updated_at] => 2024-05-23 22:13:53 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_205058_image.jpg [artikel_eng] =>

Tax Burden in Norsjö Municipality

Norsjö Municipality, located in Västerbotten County, has a total municipal tax rate of 34.7% excluding the church fee. This tax rate consists of the municipal tax of 23.35%, county council tax of 11.35%, and a burial fee of 0.28%. For those who are members of the Swedish Church, an additional church fee of 1.38% applies, bringing the total tax burden for these individuals to 36.08%.

Use of Tax Revenues

Tax revenues in Norsjö Municipality are used to finance a variety of services and activities that are crucial for the municipality's residents. A significant portion of the budget is allocated to education, providing resources to both primary and secondary schools to ensure high educational quality. Social services are another major expense, with funds used to support elderly care, childcare, and other social services.

Healthcare, funded through the county council tax, is also a key area where tax revenues are utilized. This includes everything from primary care to specialist care and emergency services. Infrastructure and transportation, including road maintenance and public transport, are additional areas where tax money is invested to improve the quality of life in the municipality.

Economic Challenges and Opportunities

Norsjö Municipality faces several economic challenges. One of the most significant is an aging population, which increases the need for elderly care and healthcare services. This necessitates the municipality to find efficient ways to utilize its resources. Additionally, a declining population may result in lower tax revenues, further straining the municipality's finances.

On the other hand, there are also opportunities. Norsjö Municipality has the potential to develop its tourism and small businesses, which can create new job opportunities and expand the tax base. Investments in sustainability and green energy can also contribute to long-term economic growth and enhance the municipality's attractiveness.

Standard of Living and Quality

The standard of living in Norsjö Municipality is generally good, with a strong sense of community and proximity to nature. The quality of municipal services, especially in education and social services, is high and contributes to a secure and stable environment for residents. However, the high tax burden means that residents have less disposable income compared to some other municipalities, which can impact their private finances.

To get a more precise understanding of how the tax burden affects your net salary, you can use our tax calculator. This tool helps you calculate your net salary based on your gross income and provides a clear picture of how much you actually take home after taxes.

Reflection on Individuals' Finances

The high tax burden in Norsjö Municipality means residents have less disposable income after taxes. For some, this may make it harder to save money or afford certain luxury items and activities. However, the high tax revenues enable the municipality to offer extensive and high-quality services such as education, healthcare, and social care, which in turn can contribute to a higher standard of living in other ways.

It is a balancing act between financing essential public services and leaving enough money in residents' wallets. How this balance is perceived can vary from person to person depending on individual financial circumstances and priorities.

[ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Norsjö kommun: Skattesatser, användning och påverkan [description] => Läs om skattetrycket i Norsjö kommun, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter samt hur det påverkar privatpersoners ekonomi och levnadsstandard. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Norsjö Municipality: Rates, Utilization, and Impact [description_eng] => Read about the tax burden in Norsjö Municipality, how tax revenues are used, economic challenges and opportunities, and how it affects individuals' finances and standard of living. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [original:protected] => Array ( [id] => 13379 [kategori] => kommun [short_code] => NORSJÖ [artikel] =>

Skattetrycket i Norsjö kommun

Norsjö kommun, belägen i Västerbottens län, har en total kommunalskatt på 34.7% exklusive kyrkoavgiften. Denna skattesats består av kommunalskatten på 23.35%, landstingsskatten på 11.35%, och en begravningsavgift på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.38%, vilket gör att det totala skattetrycket för dessa individer uppgår till 36.08%.

Användning av skatteintäkter

Skatteintäkterna i Norsjö kommun används för att finansiera en rad olika tjänster och verksamheter som är avgörande för kommunens invånare. En betydande del av budgeten går till utbildning, där både grundskolor och gymnasieskolor får resurser för att säkerställa en hög utbildningskvalitet. Socialtjänsten är en annan stor post, där medel används för att stödja äldreomsorg, barnomsorg och andra sociala tjänster.

Hälso- och sjukvården, som finansieras genom landstingsskatten, är också en viktig del av hur skatteintäkterna används. Här inkluderas allt från primärvård till specialistvård och akutvård. Infrastruktur och kommunikationer, inklusive vägunderhåll och kollektivtrafik, är ytterligare områden där skattepengar investeras för att förbättra livskvaliteten i kommunen.

Ekonomiska utmaningar och möjligheter

Norsjö kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En av de mest påtagliga är en åldrande befolkning, vilket ökar behovet av äldreomsorg och hälso- och sjukvårdstjänster. Detta ställer krav på att kommunen måste hitta effektiva sätt att använda sina resurser. Dessutom kan en minskande befolkning innebära lägre skatteintäkter, vilket ytterligare pressar kommunens ekonomi.

Å andra sidan finns det också möjligheter. Norsjö kommun har potential att utveckla sin turism och småföretagande, vilket kan skapa nya arbetstillfällen och öka skattebasen. Investeringar i hållbarhet och grön energi kan också bidra till långsiktig ekonomisk tillväxt och förbättra kommunens attraktivitet.

Levnadsstandard och kvalitet

Levnadsstandarden i Norsjö kommun är generellt sett god, med en stark känsla av gemenskap och närhet till naturen. Kvaliteten på de kommunala tjänsterna, särskilt inom utbildning och socialtjänst, är hög och bidrar till en trygg och stabil miljö för invånarna. Samtidigt innebär det höga skattetrycket att invånarna får mindre kvar i plånboken jämfört med vissa andra kommuner, vilket kan påverka den privata ekonomin.

För att få en mer exakt bild av hur skattetrycket påverkar din nettolön kan du använda vår skattekalkylator. Detta verktyg hjälper dig att beräkna din nettolön utifrån din bruttolön och ger en tydlig bild av hur mycket du faktiskt får kvar efter skatt.

Reflektion kring privatpersoners ekonomi

Det höga skattetrycket i Norsjö kommun innebär att invånarna får mindre disponibel inkomst efter skatt. För en del kan detta innebära att det blir svårare att spara pengar eller att ha råd med vissa lyxvaror och aktiviteter. Samtidigt innebär de höga skatteintäkterna att kommunen kan erbjuda omfattande och högkvalitativa tjänster som utbildning, vård och omsorg, vilket i sin tur kan bidra till en högre levnadsstandard på andra sätt.

Det är en balansgång mellan att finansiera viktiga samhällstjänster och att lämna tillräckligt med pengar kvar i invånarnas plånböcker. Hur denna balans upplevs kan variera från person till person beroende på individuella ekonomiska förhållanden och prioriteringar.

{"meta":{"title": "Skattetrycket i Norsjö kommun: Skattesatser, användning och påverkan","description": "Läs om skattetrycket i Norsjö kommun, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter samt hur det påverkar privatpersoners ekonomi och levnadsstandard."}} [kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 22:13:42 [updated_at] => 2024-05-23 22:13:53 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_205058_image.jpg [artikel_eng] =>

Tax Burden in Norsjö Municipality

Norsjö Municipality, located in Västerbotten County, has a total municipal tax rate of 34.7% excluding the church fee. This tax rate consists of the municipal tax of 23.35%, county council tax of 11.35%, and a burial fee of 0.28%. For those who are members of the Swedish Church, an additional church fee of 1.38% applies, bringing the total tax burden for these individuals to 36.08%.

Use of Tax Revenues

Tax revenues in Norsjö Municipality are used to finance a variety of services and activities that are crucial for the municipality's residents. A significant portion of the budget is allocated to education, providing resources to both primary and secondary schools to ensure high educational quality. Social services are another major expense, with funds used to support elderly care, childcare, and other social services.

Healthcare, funded through the county council tax, is also a key area where tax revenues are utilized. This includes everything from primary care to specialist care and emergency services. Infrastructure and transportation, including road maintenance and public transport, are additional areas where tax money is invested to improve the quality of life in the municipality.

Economic Challenges and Opportunities

Norsjö Municipality faces several economic challenges. One of the most significant is an aging population, which increases the need for elderly care and healthcare services. This necessitates the municipality to find efficient ways to utilize its resources. Additionally, a declining population may result in lower tax revenues, further straining the municipality's finances.

On the other hand, there are also opportunities. Norsjö Municipality has the potential to develop its tourism and small businesses, which can create new job opportunities and expand the tax base. Investments in sustainability and green energy can also contribute to long-term economic growth and enhance the municipality's attractiveness.

Standard of Living and Quality

The standard of living in Norsjö Municipality is generally good, with a strong sense of community and proximity to nature. The quality of municipal services, especially in education and social services, is high and contributes to a secure and stable environment for residents. However, the high tax burden means that residents have less disposable income compared to some other municipalities, which can impact their private finances.

To get a more precise understanding of how the tax burden affects your net salary, you can use our tax calculator. This tool helps you calculate your net salary based on your gross income and provides a clear picture of how much you actually take home after taxes.

Reflection on Individuals' Finances

The high tax burden in Norsjö Municipality means residents have less disposable income after taxes. For some, this may make it harder to save money or afford certain luxury items and activities. However, the high tax revenues enable the municipality to offer extensive and high-quality services such as education, healthcare, and social care, which in turn can contribute to a higher standard of living in other ways.

It is a balancing act between financing essential public services and leaving enough money in residents' wallets. How this balance is perceived can vary from person to person depending on individual financial circumstances and priorities.

{"meta":{"title": "Tax Burden in Norsjö Municipality: Rates, Utilization, and Impact","description": "Read about the tax burden in Norsjö Municipality, how tax revenues are used, economic challenges and opportunities, and how it affects individuals' finances and standard of living."}} [ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Norsjö kommun: Skattesatser, användning och påverkan [description] => Läs om skattetrycket i Norsjö kommun, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter samt hur det påverkar privatpersoners ekonomi och levnadsstandard. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Norsjö Municipality: Rates, Utilization, and Impact [description_eng] => Read about the tax burden in Norsjö Municipality, how tax revenues are used, economic challenges and opportunities, and how it affects individuals' finances and standard of living. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [changes:protected] => Array ( ) [casts:protected] => Array ( ) [classCastCache:protected] => Array ( ) [attributeCastCache:protected] => Array ( ) [dateFormat:protected] => [appends:protected] => Array ( ) [dispatchesEvents:protected] => Array ( ) [observables:protected] => Array ( ) [relations:protected] => Array ( ) [touches:protected] => Array ( ) [timestamps] => 1 [usesUniqueIds] => [hidden:protected] => Array ( ) [visible:protected] => Array ( ) [fillable:protected] => Array ( ) [guarded:protected] => Array ( ) ) )
Skattesatser 2024 i kommuner, län & hela riket
Kommun Kommunal Landsting Total
UPPLANDS VÄSBY 19.42% 12.38% 32.81%
VALLENTUNA 18.9% 12.38% 32.29%
ÖSTERÅKER 16.6% 12.38% 29.99%
VÄRMDÖ 18.98% 12.38% 32.37%
JÄRFÄLLA 19.24% 12.38% 32.63%
EKERÖ 19.22% 12.38% 32.61%
HUDDINGE 19.47% 12.38% 32.86%
BOTKYRKA 20.15% 12.38% 33.54%
SALEM 19.67% 12.38% 33.06%
HANINGE 19.68% 12.38% 33.07%
TYRESÖ 19.5% 12.38% 32.89%
UPPLANDS-BRO 19.4% 12.38% 32.79%
NYKVARN 19.97% 12.38% 33.36%
TÄBY 17.55% 12.38% 30.94%
DANDERYD 18.25% 12.38% 31.64%
SOLLENTUNA 18.12% 12.38% 31.51%
STOCKHOLM 17.98% 12.38% 31.37%
SÖDERTÄLJE 20.15% 12.38% 33.54%
NACKA 17.88% 12.38% 31.27%
SUNDBYBERG 19.25% 12.38% 32.64%
SOLNA 17.37% 12.38% 30.76%
LIDINGÖ 17.84% 12.38% 31.23%
VAXHOLM 19.3% 12.38% 32.69%
NORRTÄLJE 19.72% 12.38% 33.11%
SIGTUNA 20% 12.38% 33.39%
NYNÄSHAMN 19.85% 12.38% 33.24%
HÅBO 21.59% 11.71% 34.68%
ÄLVKARLEBY 22.69% 11.71% 35.78%
KNIVSTA 20.91% 11.71% 34%
HEBY 22.5% 11.71% 35.59%
TIERP 21.29% 11.71% 34.38%
UPPSALA 21.14% 11.71% 34.23%
ENKÖPING 21.34% 11.71% 34.43%
ÖSTHAMMAR 21.69% 11.71% 34.78%
VINGÅKER 22.67% 10.83% 34.88%
GNESTA 22.12% 10.83% 34.33%
NYKÖPING 21.42% 10.83% 33.63%
OXELÖSUND 22.22% 10.83% 34.43%
FLEN 22.27% 10.83% 34.48%
KATRINEHOLM 22.12% 10.83% 34.33%
ESKILSTUNA 22.02% 10.83% 34.23%
STRÄNGNÄS 21.67% 10.83% 33.88%
TROSA 21.4% 10.83% 33.61%
ÖDESHÖG 22.6% 11.55% 35.56%
YDRE 22.55% 11.55% 35.51%
KINDA 21.45% 11.55% 34.41%
BOXHOLM 21.82% 11.55% 34.78%
ÅTVIDABERG 22.39% 11.55% 35.35%
FINSPÅNG 22.15% 11.55% 35.11%
VALDEMARSVIK 22.48% 11.55% 35.44%
LINKÖPING 20.2% 11.55% 33.16%
NORRKÖPING 21.75% 11.55% 34.71%
SÖDERKÖPING 21.98% 11.55% 34.94%
MOTALA 21.7% 11.55% 34.66%
VADSTENA 22.8% 11.55% 35.76%
MJÖLBY 21.9% 11.55% 34.86%
ANEBY 22.09% 11.76% 35.31%
GNOSJÖ 22.24% 11.76% 35.46%
MULLSJÖ 22.34% 11.76% 35.56%
HABO 22.17% 11.76% 35.39%
GISLAVED 21.99% 11.76% 35.21%
VAGGERYD 21.49% 11.76% 34.71%
JÖNKÖPING 21.64% 11.76% 34.86%
NÄSSJÖ 22.54% 11.76% 35.76%
VÄRNAMO 21.52% 11.76% 34.74%
SÄVSJÖ 21.92% 11.76% 35.14%
VETLANDA 22.01% 11.76% 35.23%
EKSJÖ 22.26% 11.76% 35.48%
TRANÅS 22.01% 11.76% 35.23%
UPPVIDINGE 21.8% 12% 35.25%
LESSEBO 21.81% 12% 35.26%
TINGSRYD 22% 12% 35.45%
ALVESTA 21.42% 12% 34.87%
ÄLMHULT 21.86% 12% 35.31%
MARKARYD 21.31% 12% 34.76%
VÄXJÖ 20.19% 12% 33.64%
LJUNGBY 21.07% 12% 34.52%
HÖGSBY 22.21% 11.86% 35.59%
TORSÅS 21.93% 11.86% 35.31%
MÖRBYLÅNGA 22.21% 11.86% 35.59%
HULTSFRED 21.91% 11.86% 35.29%
MÖNSTERÅS 22.21% 11.86% 35.59%
EMMABODA 21.96% 11.86% 35.34%
KALMAR 21.81% 11.86% 35.19%
NYBRO 22.33% 11.86% 35.71%
OSKARSHAMN 22.35% 11.86% 35.73%
VÄSTERVIK 21.16% 11.86% 34.54%
VIMMERBY 22.36% 11.86% 35.74%
BORGHOLM 21.58% 11.86% 34.96%
GOTLAND 33.6% 0% 35.48%
OLOFSTRÖM 21.71% 12.04% 35.07%
KARLSKRONA 21.65% 12.04% 35.01%
RONNEBY 21.64% 12.04% 35%
KARLSHAMN 22.23% 12.04% 35.59%
SÖLVESBORG 21.82% 12.04% 35.18%
SVALÖV 20.74% 11.18% 33.24%
STAFFANSTORP 19.09% 11.18% 31.59%
BURLÖV 20.09% 11.18% 32.59%
VELLINGE 18.5% 11.18% 31%
ÖSTRA GÖINGE 20.99% 11.18% 33.49%
ÖRKELLJUNGA 19.06% 11.18% 31.56%
BJUV 20.99% 11.18% 33.49%
KÄVLINGE 18.51% 11.18% 31.01%
LOMMA 19.64% 11.18% 32.14%
SVEDALA 20.24% 11.18% 32.74%
SKURUP 20.42% 11.18% 32.92%
SJÖBO 20.92% 11.18% 33.42%
HÖRBY 21.08% 11.18% 33.58%
HÖÖR 21.75% 11.18% 34.25%
TOMELILLA 20.61% 11.18% 33.11%
BROMÖLLA 22.56% 11.18% 35.06%
OSBY 22.81% 11.18% 35.31%
PERSTORP 20.81% 11.18% 33.31%
KLIPPAN 20.75% 11.18% 33.25%
ÅSTORP 20.29% 11.18% 32.79%
BÅSTAD 20.23% 11.18% 32.73%
MALMÖ 21.24% 11.18% 33.74%
LUND 21.24% 11.18% 33.74%
LANDSKRONA 20.24% 11.18% 32.74%
HELSINGBORG 20.21% 11.18% 32.71%
HÖGANÄS 19.73% 11.18% 32.23%
ESLÖV 20.54% 11.18% 33.04%
YSTAD 20.11% 11.18% 32.61%
TRELLEBORG 20.4% 11.18% 32.9%
KRISTIANSTAD 21.46% 11.18% 33.96%
SIMRISHAMN 20.51% 11.18% 33.01%
ÄNGELHOLM 20.29% 11.18% 32.79%
HÄSSLEHOLM 21.2% 11.18% 33.7%
HYLTE 22.45% 11.4% 35.28%
HALMSTAD 20.98% 11.4% 33.81%
LAHOLM 21.4% 11.4% 34.23%
FALKENBERG 21.1% 11.4% 33.93%
VARBERG 20.33% 11.4% 33.16%
KUNGSBACKA 21.33% 11.4% 34.16%
HÄRRYDA 20.5% 11.48% 33.33%
PARTILLE 19.96% 11.48% 32.79%
ÖCKERÖ 21.56% 11.48% 34.39%
STENUNGSUND 21.64% 11.48% 34.47%
TJÖRN 21.71% 11.48% 34.54%
ORUST 22.46% 11.48% 35.29%
SOTENÄS 21.99% 11.48% 34.82%
MUNKEDAL 23.38% 11.48% 36.21%
TANUM 21.56% 11.48% 34.39%
DALS-ED 23.21% 11.48% 36.04%
FÄRGELANDA 22.91% 11.48% 35.74%
ALE 21.87% 11.48% 34.7%
LERUM 20.65% 11.48% 33.48%
VÅRGÅRDA 21.61% 11.48% 34.44%
BOLLEBYGD 21.59% 11.48% 34.42%
GRÄSTORP 21.99% 11.48% 34.82%
ESSUNGA 21.57% 11.48% 34.4%
KARLSBORG 21.32% 11.48% 34.15%
GULLSPÅNG 22.49% 11.48% 35.32%
TRANEMO 21.5% 11.48% 34.33%
BENGTSFORS 22.92% 11.48% 35.75%
MELLERUD 22.6% 11.48% 35.43%
LILLA EDET 22.37% 11.48% 35.2%
MARK 21.51% 11.48% 34.34%
SVENLJUNGA 22.05% 11.48% 34.88%
HERRLJUNGA 21.94% 11.48% 34.77%
VARA 22.37% 11.48% 35.2%
GÖTENE 22.12% 11.48% 34.95%
TIBRO 21.71% 11.48% 34.54%
TÖREBODA 21.72% 11.48% 34.55%
GÖTEBORG 21.12% 11.48% 33.95%
MÖLNDAL 20.51% 11.48% 33.34%
KUNGÄLV 21.44% 11.48% 34.27%
LYSEKIL 22.46% 11.48% 35.29%
UDDEVALLA 22.16% 11.48% 34.99%
STRÖMSTAD 21.91% 11.48% 34.74%
VÄNERSBORG 22.21% 11.48% 35.04%
TROLLHÄTTAN 22.36% 11.48% 35.19%
ALINGSÅS 21.36% 11.48% 34.19%
BORÅS 21.31% 11.48% 34.14%
ULRICEHAMN 21.05% 11.48% 33.88%
ÅMÅL 22.46% 11.48% 35.29%
MARIESTAD 21.26% 11.48% 34.09%
LIDKÖPING 21.26% 11.48% 34.09%
SKARA 21.9% 11.48% 34.73%
SKÖVDE 21.61% 11.48% 34.44%
HJO 22% 11.48% 34.83%
TIDAHOLM 22.07% 11.48% 34.9%
FALKÖPING 21.95% 11.48% 34.78%
KIL 22.35% 11.68% 35.44%
EDA 22.27% 11.68% 35.36%
TORSBY 22.02% 11.68% 35.11%
STORFORS 22.7% 11.68% 35.79%
HAMMARÖ 22.92% 11.68% 36.01%
MUNKFORS 22.02% 11.68% 35.11%
FORSHAGA 22.35% 11.68% 35.44%
GRUMS 22.5% 11.68% 35.59%
ÅRJÄNG 21.97% 11.68% 35.06%
SUNNE 21.62% 11.68% 34.71%
KARLSTAD 21.27% 11.68% 34.36%
KRISTINEHAMN 21.97% 11.68% 35.06%
FILIPSTAD 22.27% 11.68% 35.36%
HAGFORS 22.02% 11.68% 35.11%
ARVIKA 21.75% 11.68% 34.84%
SÄFFLE 21.52% 11.68% 34.61%
LEKEBERG 22.43% 12.3% 36.05%
LAXÅ 22.18% 12.3% 35.8%
HALLSBERG 21.55% 12.3% 35.17%
DEGERFORS 23% 12.3% 36.62%
HÄLLEFORS 22.05% 12.3% 35.67%
LJUSNARSBERG 21.5% 12.3% 35.12%
ÖREBRO 21.35% 12.3% 34.97%
KUMLA 21.54% 12.3% 35.16%
ASKERSUND 21.85% 12.3% 35.47%
KARLSKOGA 22% 12.3% 35.62%
NORA 22.25% 12.3% 35.87%
LINDESBERG 22.3% 12.3% 35.92%
SKINNSKATTEBERG 22.46% 10.88% 34.67%
SURAHAMMAR 22.31% 10.88% 34.52%
KUNGSÖR 22.03% 10.88% 34.24%
HALLSTAHAMMAR 21.81% 10.88% 34.02%
NORBERG 22.66% 10.88% 34.87%
VÄSTERÅS 20.36% 10.88% 32.57%
SALA 22.31% 10.88% 34.52%
FAGERSTA 22.11% 10.88% 34.32%
KÖPING 22.16% 10.88% 34.37%
ARBOGA 22.41% 10.88% 34.62%
VANSBRO 22.29% 11.64% 35.36%
MALUNG-SÄLEN 22.56% 11.64% 35.63%
GAGNEF 22.28% 11.64% 35.35%
LEKSAND 21.81% 11.64% 34.88%
RÄTTVIK 21.81% 11.64% 34.88%
ORSA 22.31% 11.64% 35.38%
ÄLVDALEN 22.78% 11.64% 35.85%
SMEDJEBACKEN 22.45% 11.64% 35.52%
MORA 22.33% 11.64% 35.4%
FALUN 22.06% 11.64% 35.13%
BORLÄNGE 22.41% 11.64% 35.48%
SÄTER 22.32% 11.64% 35.39%
HEDEMORA 22.16% 11.64% 35.23%
AVESTA 21.96% 11.64% 35.03%
LUDVIKA 22.06% 11.64% 35.13%
OCKELBO 22.76% 11.51% 35.61%
HOFORS 22.86% 11.51% 35.71%
OVANÅKER 21.86% 11.51% 34.71%
NORDANSTIG 22.51% 11.51% 35.36%
LJUSDAL 22.36% 11.51% 35.21%
GÄVLE 22.26% 11.51% 35.11%
SANDVIKEN 21.61% 11.51% 34.46%
SÖDERHAMN 21.66% 11.51% 34.51%
BOLLNÄS 21.86% 11.51% 34.71%
HUDIKSVALL 21.61% 11.51% 34.46%
ÅNGE 23.33% 11.29% 36.28%
TIMRÅ 23.19% 11.29% 36.14%
HÄRNÖSAND 23.34% 11.29% 36.29%
SUNDSVALL 22.59% 11.29% 35.54%
KRAMFORS 23.14% 11.29% 36.09%
SOLLEFTEÅ 23.39% 11.29% 36.34%
ÖRNSKÖLDSVIK 22.71% 11.29% 35.66%
RAGUNDA 23.22% 11.7% 36.59%
BRÄCKE 23.39% 11.7% 36.76%
KROKOM 22.17% 11.7% 35.54%
STRÖMSUND 23.22% 11.7% 36.59%
ÅRE 22.22% 11.7% 35.59%
BERG 22.52% 11.7% 35.89%
HÄRJEDALEN 22.47% 11.7% 35.84%
ÖSTERSUND 22.02% 11.7% 35.39%
NORDMALING 23.25% 11.35% 35.98%
BJURHOLM 23.15% 11.35% 35.88%
VINDELN 23.35% 11.35% 36.08%
ROBERTSFORS 23.15% 11.35% 35.88%
NORSJÖ 23.35% 11.35% 36.08%
MALÅ 23.35% 11.35% 36.08%
STORUMAN 23.1% 11.35% 35.83%
SORSELE 23.6% 11.35% 36.33%
DOROTEA 23.8% 11.35% 36.53%
VÄNNÄS 23.35% 11.35% 36.08%
VILHELMINA 23.4% 11.35% 36.13%
ÅSELE 23.6% 11.35% 36.33%
UMEÅ 22.8% 11.35% 35.53%
LYCKSELE 23.05% 11.35% 35.78%
SKELLEFTEÅ 22.6% 11.35% 35.33%
ARVIDSJAUR 22.8% 11.34% 35.41%
ARJEPLOG 23.5% 11.34% 36.11%
JOKKMOKK 22.95% 11.34% 35.56%
ÖVERKALIX 22.8% 11.34% 35.41%
KALIX 22.55% 11.34% 35.16%
ÖVERTORNEÅ 21.75% 11.34% 34.36%
PAJALA 23.4% 11.34% 36.01%
GÄLLIVARE 22.55% 11.34% 35.16%
ÄLVSBYN 22.45% 11.34% 35.06%
LULEÅ 22.5% 11.34% 35.11%
PITEÅ 22.25% 11.34% 34.86%
BODEN 22.6% 11.34% 35.21%
HAPARANDA 22.5% 11.34% 35.11%
KIRUNA 23.05% 11.34% 35.66%
Registrera ett konto innan du kan kommentera

För att skriva en kommentar behöver du skapa ett konto.


Default Avatar