Beräkna Nettolönen i Norsjo kommun
- Hem
- Beräkna Lön Efter Skatt, Nettolön
Skattetrycket i Norsjö kommun
Norsjö kommun, belägen i Västerbottens län, har en total kommunalskatt på 34.7% exklusive kyrkoavgiften. Denna skattesats består av kommunalskatten på 23.35%, landstingsskatten på 11.35%, och en begravningsavgift på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.38%, vilket gör att det totala skattetrycket för dessa individer uppgår till 36.08%.
Användning av skatteintäkter
Skatteintäkterna i Norsjö kommun används för att finansiera en rad olika tjänster och verksamheter som är avgörande för kommunens invånare. En betydande del av budgeten går till utbildning, där både grundskolor och gymnasieskolor får resurser för att säkerställa en hög utbildningskvalitet. Socialtjänsten är en annan stor post, där medel används för att stödja äldreomsorg, barnomsorg och andra sociala tjänster.
Hälso- och sjukvården, som finansieras genom landstingsskatten, är också en viktig del av hur skatteintäkterna används. Här inkluderas allt från primärvård till specialistvård och akutvård. Infrastruktur och kommunikationer, inklusive vägunderhåll och kollektivtrafik, är ytterligare områden där skattepengar investeras för att förbättra livskvaliteten i kommunen.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Norsjö kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En av de mest påtagliga är en åldrande befolkning, vilket ökar behovet av äldreomsorg och hälso- och sjukvårdstjänster. Detta ställer krav på att kommunen måste hitta effektiva sätt att använda sina resurser. Dessutom kan en minskande befolkning innebära lägre skatteintäkter, vilket ytterligare pressar kommunens ekonomi.
Å andra sidan finns det också möjligheter. Norsjö kommun har potential att utveckla sin turism och småföretagande, vilket kan skapa nya arbetstillfällen och öka skattebasen. Investeringar i hållbarhet och grön energi kan också bidra till långsiktig ekonomisk tillväxt och förbättra kommunens attraktivitet.
Levnadsstandard och kvalitet
Levnadsstandarden i Norsjö kommun är generellt sett god, med en stark känsla av gemenskap och närhet till naturen. Kvaliteten på de kommunala tjänsterna, särskilt inom utbildning och socialtjänst, är hög och bidrar till en trygg och stabil miljö för invånarna. Samtidigt innebär det höga skattetrycket att invånarna får mindre kvar i plånboken jämfört med vissa andra kommuner, vilket kan påverka den privata ekonomin.
För att få en mer exakt bild av hur skattetrycket påverkar din nettolön kan du använda vår skattekalkylator. Detta verktyg hjälper dig att beräkna din nettolön utifrån din bruttolön och ger en tydlig bild av hur mycket du faktiskt får kvar efter skatt.
Reflektion kring privatpersoners ekonomi
Det höga skattetrycket i Norsjö kommun innebär att invånarna får mindre disponibel inkomst efter skatt. För en del kan detta innebära att det blir svårare att spara pengar eller att ha råd med vissa lyxvaror och aktiviteter. Samtidigt innebär de höga skatteintäkterna att kommunen kan erbjuda omfattande och högkvalitativa tjänster som utbildning, vård och omsorg, vilket i sin tur kan bidra till en högre levnadsstandard på andra sätt.
Det är en balansgång mellan att finansiera viktiga samhällstjänster och att lämna tillräckligt med pengar kvar i invånarnas plånböcker. Hur denna balans upplevs kan variera från person till person beroende på individuella ekonomiska förhållanden och prioriteringar.
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+3 028 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Norsjö är 23.35%
-8 966 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.35%
-4 358 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 509 300 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Norsjö stift (i din kommun) 0.28%
-96 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
29 407 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
22 458 kr
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+3 050 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Norsjö är 23.35%
-8 966 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.35%
-4 358 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 523 200 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Norsjö stift (i din kommun) 0.28%
-96 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
29 429 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
22 436 kr
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+3 102 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Norsjö är 23.35%
-8 966 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.35%
-4 358 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 540 700 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Norsjö stift (i din kommun) 0.28%
-100 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
29 478 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
22 388 kr
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+3 414 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Norsjö är 23.35%
-8 966 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.35%
-4 358 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 598 500 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Norsjö stift (i din kommun) 0.28%
-100 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
29 790 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
22 076 kr
-
Arbetsgivaren betalar
Total kostnad för arbetsgivaren
51 865 kr -
Arbetsgivaravgift
Denna avgift betalas av bolaget
-12 065 kr -
Din bruttolön
Detta är din lön innan avdrag, skatter och avgifter
= 39 800 kr -
Grundavdrag
Ett avdrag som sänker den beskattningsbara inkomsten
-1 400 kr -
Beskattningsbar inkomst
Detta är vad skatt och avgifter beräknas på
=38 400 kr -
Jobbskatteavdrag
En skattereduktion på arbetsinkomster, avsedd att öka incitamenten för arbete genom att sänka skattetrycket.
+3 860 kr -
Kommunalskatt
Den kommunala skatten i Norsjö är 23.35%
-8 966 kr -
Landstingsskatt
Skatten i ditt landsting är 11.35%
-4 358 kr -
Statlig inkomstskatt
En extra 20-procentig skatt tas ut på inkomster över 598 500 kr per år
-0 kr -
Kyrkoavgift
Om du är med i Svenska Kyrkan betalar du också kyrkoavgift
-0 kr -
Begravningsavgift
En obligatorisk avgift som tas ut av Norsjö stift (i din kommun) 0.28%
-108 kr -
Din nettolön
Detta är det du får behålla efter skatter och avgifter
30 228 kr -
Skatter & Avgifter
Detta är vad du och arbetsgivaren betalat totalt i skatter och avgifter
21 638 kr
stdClass Object ( [grundAvdrag] => 2525 [kommunalskatt] => 5574.8125 [landstingsskatt] => 2709.8125 [kyrkoskatt] => [begravningsavgift] => 66.85 [arbetsgivaravgift] => 7501.525 [statligSkatt] => 0 [jobbskatteavdrag] => 2751.3721955 [beskattningsbarInkomst] => 23875 [nettolon] => 20799.8971955 [landsting] => 11.35 [bruttolon] => 26400 [area_name] => NORSJÖ [kommun] => NORSJO [skiktgrans] => 598500 [aiArticle] => App\Models\Article Object ( [connection:protected] => mysql [table:protected] => articles [primaryKey:protected] => id [keyType:protected] => int [incrementing] => 1 [with:protected] => Array ( ) [withCount:protected] => Array ( ) [preventsLazyLoading] => [perPage:protected] => 15 [exists] => 1 [wasRecentlyCreated] => [escapeWhenCastingToString:protected] => [attributes:protected] => Array ( [id] => 13379 [kategori] => kommun [short_code] => NORSJÖ [artikel] =>Skattetrycket i Norsjö kommun
Norsjö kommun, belägen i Västerbottens län, har en total kommunalskatt på 34.7% exklusive kyrkoavgiften. Denna skattesats består av kommunalskatten på 23.35%, landstingsskatten på 11.35%, och en begravningsavgift på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.38%, vilket gör att det totala skattetrycket för dessa individer uppgår till 36.08%.
Användning av skatteintäkter
Skatteintäkterna i Norsjö kommun används för att finansiera en rad olika tjänster och verksamheter som är avgörande för kommunens invånare. En betydande del av budgeten går till utbildning, där både grundskolor och gymnasieskolor får resurser för att säkerställa en hög utbildningskvalitet. Socialtjänsten är en annan stor post, där medel används för att stödja äldreomsorg, barnomsorg och andra sociala tjänster.
Hälso- och sjukvården, som finansieras genom landstingsskatten, är också en viktig del av hur skatteintäkterna används. Här inkluderas allt från primärvård till specialistvård och akutvård. Infrastruktur och kommunikationer, inklusive vägunderhåll och kollektivtrafik, är ytterligare områden där skattepengar investeras för att förbättra livskvaliteten i kommunen.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Norsjö kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En av de mest påtagliga är en åldrande befolkning, vilket ökar behovet av äldreomsorg och hälso- och sjukvårdstjänster. Detta ställer krav på att kommunen måste hitta effektiva sätt att använda sina resurser. Dessutom kan en minskande befolkning innebära lägre skatteintäkter, vilket ytterligare pressar kommunens ekonomi.
Å andra sidan finns det också möjligheter. Norsjö kommun har potential att utveckla sin turism och småföretagande, vilket kan skapa nya arbetstillfällen och öka skattebasen. Investeringar i hållbarhet och grön energi kan också bidra till långsiktig ekonomisk tillväxt och förbättra kommunens attraktivitet.
Levnadsstandard och kvalitet
Levnadsstandarden i Norsjö kommun är generellt sett god, med en stark känsla av gemenskap och närhet till naturen. Kvaliteten på de kommunala tjänsterna, särskilt inom utbildning och socialtjänst, är hög och bidrar till en trygg och stabil miljö för invånarna. Samtidigt innebär det höga skattetrycket att invånarna får mindre kvar i plånboken jämfört med vissa andra kommuner, vilket kan påverka den privata ekonomin.
För att få en mer exakt bild av hur skattetrycket påverkar din nettolön kan du använda vår skattekalkylator. Detta verktyg hjälper dig att beräkna din nettolön utifrån din bruttolön och ger en tydlig bild av hur mycket du faktiskt får kvar efter skatt.
Reflektion kring privatpersoners ekonomi
Det höga skattetrycket i Norsjö kommun innebär att invånarna får mindre disponibel inkomst efter skatt. För en del kan detta innebära att det blir svårare att spara pengar eller att ha råd med vissa lyxvaror och aktiviteter. Samtidigt innebär de höga skatteintäkterna att kommunen kan erbjuda omfattande och högkvalitativa tjänster som utbildning, vård och omsorg, vilket i sin tur kan bidra till en högre levnadsstandard på andra sätt.
Det är en balansgång mellan att finansiera viktiga samhällstjänster och att lämna tillräckligt med pengar kvar i invånarnas plånböcker. Hur denna balans upplevs kan variera från person till person beroende på individuella ekonomiska förhållanden och prioriteringar.
[kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 22:13:42 [updated_at] => 2024-05-23 22:13:53 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_205058_image.jpg [artikel_eng] =>Tax Burden in Norsjö Municipality
Norsjö Municipality, located in Västerbotten County, has a total municipal tax rate of 34.7% excluding the church fee. This tax rate consists of the municipal tax of 23.35%, county council tax of 11.35%, and a burial fee of 0.28%. For those who are members of the Swedish Church, an additional church fee of 1.38% applies, bringing the total tax burden for these individuals to 36.08%.
Use of Tax Revenues
Tax revenues in Norsjö Municipality are used to finance a variety of services and activities that are crucial for the municipality's residents. A significant portion of the budget is allocated to education, providing resources to both primary and secondary schools to ensure high educational quality. Social services are another major expense, with funds used to support elderly care, childcare, and other social services.
Healthcare, funded through the county council tax, is also a key area where tax revenues are utilized. This includes everything from primary care to specialist care and emergency services. Infrastructure and transportation, including road maintenance and public transport, are additional areas where tax money is invested to improve the quality of life in the municipality.
Economic Challenges and Opportunities
Norsjö Municipality faces several economic challenges. One of the most significant is an aging population, which increases the need for elderly care and healthcare services. This necessitates the municipality to find efficient ways to utilize its resources. Additionally, a declining population may result in lower tax revenues, further straining the municipality's finances.
On the other hand, there are also opportunities. Norsjö Municipality has the potential to develop its tourism and small businesses, which can create new job opportunities and expand the tax base. Investments in sustainability and green energy can also contribute to long-term economic growth and enhance the municipality's attractiveness.
Standard of Living and Quality
The standard of living in Norsjö Municipality is generally good, with a strong sense of community and proximity to nature. The quality of municipal services, especially in education and social services, is high and contributes to a secure and stable environment for residents. However, the high tax burden means that residents have less disposable income compared to some other municipalities, which can impact their private finances.
To get a more precise understanding of how the tax burden affects your net salary, you can use our tax calculator. This tool helps you calculate your net salary based on your gross income and provides a clear picture of how much you actually take home after taxes.
Reflection on Individuals' Finances
The high tax burden in Norsjö Municipality means residents have less disposable income after taxes. For some, this may make it harder to save money or afford certain luxury items and activities. However, the high tax revenues enable the municipality to offer extensive and high-quality services such as education, healthcare, and social care, which in turn can contribute to a higher standard of living in other ways.
It is a balancing act between financing essential public services and leaving enough money in residents' wallets. How this balance is perceived can vary from person to person depending on individual financial circumstances and priorities.
[ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Norsjö kommun: Skattesatser, användning och påverkan [description] => Läs om skattetrycket i Norsjö kommun, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter samt hur det påverkar privatpersoners ekonomi och levnadsstandard. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Norsjö Municipality: Rates, Utilization, and Impact [description_eng] => Read about the tax burden in Norsjö Municipality, how tax revenues are used, economic challenges and opportunities, and how it affects individuals' finances and standard of living. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [original:protected] => Array ( [id] => 13379 [kategori] => kommun [short_code] => NORSJÖ [artikel] =>Skattetrycket i Norsjö kommun
Norsjö kommun, belägen i Västerbottens län, har en total kommunalskatt på 34.7% exklusive kyrkoavgiften. Denna skattesats består av kommunalskatten på 23.35%, landstingsskatten på 11.35%, och en begravningsavgift på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.38%, vilket gör att det totala skattetrycket för dessa individer uppgår till 36.08%.
Användning av skatteintäkter
Skatteintäkterna i Norsjö kommun används för att finansiera en rad olika tjänster och verksamheter som är avgörande för kommunens invånare. En betydande del av budgeten går till utbildning, där både grundskolor och gymnasieskolor får resurser för att säkerställa en hög utbildningskvalitet. Socialtjänsten är en annan stor post, där medel används för att stödja äldreomsorg, barnomsorg och andra sociala tjänster.
Hälso- och sjukvården, som finansieras genom landstingsskatten, är också en viktig del av hur skatteintäkterna används. Här inkluderas allt från primärvård till specialistvård och akutvård. Infrastruktur och kommunikationer, inklusive vägunderhåll och kollektivtrafik, är ytterligare områden där skattepengar investeras för att förbättra livskvaliteten i kommunen.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Norsjö kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En av de mest påtagliga är en åldrande befolkning, vilket ökar behovet av äldreomsorg och hälso- och sjukvårdstjänster. Detta ställer krav på att kommunen måste hitta effektiva sätt att använda sina resurser. Dessutom kan en minskande befolkning innebära lägre skatteintäkter, vilket ytterligare pressar kommunens ekonomi.
Å andra sidan finns det också möjligheter. Norsjö kommun har potential att utveckla sin turism och småföretagande, vilket kan skapa nya arbetstillfällen och öka skattebasen. Investeringar i hållbarhet och grön energi kan också bidra till långsiktig ekonomisk tillväxt och förbättra kommunens attraktivitet.
Levnadsstandard och kvalitet
Levnadsstandarden i Norsjö kommun är generellt sett god, med en stark känsla av gemenskap och närhet till naturen. Kvaliteten på de kommunala tjänsterna, särskilt inom utbildning och socialtjänst, är hög och bidrar till en trygg och stabil miljö för invånarna. Samtidigt innebär det höga skattetrycket att invånarna får mindre kvar i plånboken jämfört med vissa andra kommuner, vilket kan påverka den privata ekonomin.
För att få en mer exakt bild av hur skattetrycket påverkar din nettolön kan du använda vår skattekalkylator. Detta verktyg hjälper dig att beräkna din nettolön utifrån din bruttolön och ger en tydlig bild av hur mycket du faktiskt får kvar efter skatt.
Reflektion kring privatpersoners ekonomi
Det höga skattetrycket i Norsjö kommun innebär att invånarna får mindre disponibel inkomst efter skatt. För en del kan detta innebära att det blir svårare att spara pengar eller att ha råd med vissa lyxvaror och aktiviteter. Samtidigt innebär de höga skatteintäkterna att kommunen kan erbjuda omfattande och högkvalitativa tjänster som utbildning, vård och omsorg, vilket i sin tur kan bidra till en högre levnadsstandard på andra sätt.
Det är en balansgång mellan att finansiera viktiga samhällstjänster och att lämna tillräckligt med pengar kvar i invånarnas plånböcker. Hur denna balans upplevs kan variera från person till person beroende på individuella ekonomiska förhållanden och prioriteringar.
{"meta":{"title": "Skattetrycket i Norsjö kommun: Skattesatser, användning och påverkan","description": "Läs om skattetrycket i Norsjö kommun, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter samt hur det påverkar privatpersoners ekonomi och levnadsstandard."}} [kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 22:13:42 [updated_at] => 2024-05-23 22:13:53 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_205058_image.jpg [artikel_eng] =>Tax Burden in Norsjö Municipality
Norsjö Municipality, located in Västerbotten County, has a total municipal tax rate of 34.7% excluding the church fee. This tax rate consists of the municipal tax of 23.35%, county council tax of 11.35%, and a burial fee of 0.28%. For those who are members of the Swedish Church, an additional church fee of 1.38% applies, bringing the total tax burden for these individuals to 36.08%.
Use of Tax Revenues
Tax revenues in Norsjö Municipality are used to finance a variety of services and activities that are crucial for the municipality's residents. A significant portion of the budget is allocated to education, providing resources to both primary and secondary schools to ensure high educational quality. Social services are another major expense, with funds used to support elderly care, childcare, and other social services.
Healthcare, funded through the county council tax, is also a key area where tax revenues are utilized. This includes everything from primary care to specialist care and emergency services. Infrastructure and transportation, including road maintenance and public transport, are additional areas where tax money is invested to improve the quality of life in the municipality.
Economic Challenges and Opportunities
Norsjö Municipality faces several economic challenges. One of the most significant is an aging population, which increases the need for elderly care and healthcare services. This necessitates the municipality to find efficient ways to utilize its resources. Additionally, a declining population may result in lower tax revenues, further straining the municipality's finances.
On the other hand, there are also opportunities. Norsjö Municipality has the potential to develop its tourism and small businesses, which can create new job opportunities and expand the tax base. Investments in sustainability and green energy can also contribute to long-term economic growth and enhance the municipality's attractiveness.
Standard of Living and Quality
The standard of living in Norsjö Municipality is generally good, with a strong sense of community and proximity to nature. The quality of municipal services, especially in education and social services, is high and contributes to a secure and stable environment for residents. However, the high tax burden means that residents have less disposable income compared to some other municipalities, which can impact their private finances.
To get a more precise understanding of how the tax burden affects your net salary, you can use our tax calculator. This tool helps you calculate your net salary based on your gross income and provides a clear picture of how much you actually take home after taxes.
Reflection on Individuals' Finances
The high tax burden in Norsjö Municipality means residents have less disposable income after taxes. For some, this may make it harder to save money or afford certain luxury items and activities. However, the high tax revenues enable the municipality to offer extensive and high-quality services such as education, healthcare, and social care, which in turn can contribute to a higher standard of living in other ways.
It is a balancing act between financing essential public services and leaving enough money in residents' wallets. How this balance is perceived can vary from person to person depending on individual financial circumstances and priorities.
{"meta":{"title": "Tax Burden in Norsjö Municipality: Rates, Utilization, and Impact","description": "Read about the tax burden in Norsjö Municipality, how tax revenues are used, economic challenges and opportunities, and how it affects individuals' finances and standard of living."}} [ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Norsjö kommun: Skattesatser, användning och påverkan [description] => Läs om skattetrycket i Norsjö kommun, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter samt hur det påverkar privatpersoners ekonomi och levnadsstandard. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Norsjö Municipality: Rates, Utilization, and Impact [description_eng] => Read about the tax burden in Norsjö Municipality, how tax revenues are used, economic challenges and opportunities, and how it affects individuals' finances and standard of living. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [changes:protected] => Array ( ) [casts:protected] => Array ( ) [classCastCache:protected] => Array ( ) [attributeCastCache:protected] => Array ( ) [dateFormat:protected] => [appends:protected] => Array ( ) [dispatchesEvents:protected] => Array ( ) [observables:protected] => Array ( ) [relations:protected] => Array ( ) [touches:protected] => Array ( ) [timestamps] => 1 [usesUniqueIds] => [hidden:protected] => Array ( ) [visible:protected] => Array ( ) [fillable:protected] => Array ( ) [guarded:protected] => Array ( ) ) ) stdClass Object ( [grundAvdrag] => 3325 [kommunalskatt] => 1843.4825 [landstingsskatt] => 896.0825 [kyrkoskatt] => [begravningsavgift] => 22.106 [arbetsgivaravgift] => 2480.609 [statligSkatt] => 0 [jobbskatteavdrag] => 1297.0802455833 [beskattningsbarInkomst] => 7895 [nettolon] => 9755.4092455833 [landsting] => 11.35 [bruttolon] => 11220 [area_name] => NORSJÖ [kommun] => NORSJO [skiktgrans] => 598500 [aiArticle] => App\Models\Article Object ( [connection:protected] => mysql [table:protected] => articles [primaryKey:protected] => id [keyType:protected] => int [incrementing] => 1 [with:protected] => Array ( ) [withCount:protected] => Array ( ) [preventsLazyLoading] => [perPage:protected] => 15 [exists] => 1 [wasRecentlyCreated] => [escapeWhenCastingToString:protected] => [attributes:protected] => Array ( [id] => 13379 [kategori] => kommun [short_code] => NORSJÖ [artikel] =>Skattetrycket i Norsjö kommun
Norsjö kommun, belägen i Västerbottens län, har en total kommunalskatt på 34.7% exklusive kyrkoavgiften. Denna skattesats består av kommunalskatten på 23.35%, landstingsskatten på 11.35%, och en begravningsavgift på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.38%, vilket gör att det totala skattetrycket för dessa individer uppgår till 36.08%.
Användning av skatteintäkter
Skatteintäkterna i Norsjö kommun används för att finansiera en rad olika tjänster och verksamheter som är avgörande för kommunens invånare. En betydande del av budgeten går till utbildning, där både grundskolor och gymnasieskolor får resurser för att säkerställa en hög utbildningskvalitet. Socialtjänsten är en annan stor post, där medel används för att stödja äldreomsorg, barnomsorg och andra sociala tjänster.
Hälso- och sjukvården, som finansieras genom landstingsskatten, är också en viktig del av hur skatteintäkterna används. Här inkluderas allt från primärvård till specialistvård och akutvård. Infrastruktur och kommunikationer, inklusive vägunderhåll och kollektivtrafik, är ytterligare områden där skattepengar investeras för att förbättra livskvaliteten i kommunen.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Norsjö kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En av de mest påtagliga är en åldrande befolkning, vilket ökar behovet av äldreomsorg och hälso- och sjukvårdstjänster. Detta ställer krav på att kommunen måste hitta effektiva sätt att använda sina resurser. Dessutom kan en minskande befolkning innebära lägre skatteintäkter, vilket ytterligare pressar kommunens ekonomi.
Å andra sidan finns det också möjligheter. Norsjö kommun har potential att utveckla sin turism och småföretagande, vilket kan skapa nya arbetstillfällen och öka skattebasen. Investeringar i hållbarhet och grön energi kan också bidra till långsiktig ekonomisk tillväxt och förbättra kommunens attraktivitet.
Levnadsstandard och kvalitet
Levnadsstandarden i Norsjö kommun är generellt sett god, med en stark känsla av gemenskap och närhet till naturen. Kvaliteten på de kommunala tjänsterna, särskilt inom utbildning och socialtjänst, är hög och bidrar till en trygg och stabil miljö för invånarna. Samtidigt innebär det höga skattetrycket att invånarna får mindre kvar i plånboken jämfört med vissa andra kommuner, vilket kan påverka den privata ekonomin.
För att få en mer exakt bild av hur skattetrycket påverkar din nettolön kan du använda vår skattekalkylator. Detta verktyg hjälper dig att beräkna din nettolön utifrån din bruttolön och ger en tydlig bild av hur mycket du faktiskt får kvar efter skatt.
Reflektion kring privatpersoners ekonomi
Det höga skattetrycket i Norsjö kommun innebär att invånarna får mindre disponibel inkomst efter skatt. För en del kan detta innebära att det blir svårare att spara pengar eller att ha råd med vissa lyxvaror och aktiviteter. Samtidigt innebär de höga skatteintäkterna att kommunen kan erbjuda omfattande och högkvalitativa tjänster som utbildning, vård och omsorg, vilket i sin tur kan bidra till en högre levnadsstandard på andra sätt.
Det är en balansgång mellan att finansiera viktiga samhällstjänster och att lämna tillräckligt med pengar kvar i invånarnas plånböcker. Hur denna balans upplevs kan variera från person till person beroende på individuella ekonomiska förhållanden och prioriteringar.
[kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 22:13:42 [updated_at] => 2024-05-23 22:13:53 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_205058_image.jpg [artikel_eng] =>Tax Burden in Norsjö Municipality
Norsjö Municipality, located in Västerbotten County, has a total municipal tax rate of 34.7% excluding the church fee. This tax rate consists of the municipal tax of 23.35%, county council tax of 11.35%, and a burial fee of 0.28%. For those who are members of the Swedish Church, an additional church fee of 1.38% applies, bringing the total tax burden for these individuals to 36.08%.
Use of Tax Revenues
Tax revenues in Norsjö Municipality are used to finance a variety of services and activities that are crucial for the municipality's residents. A significant portion of the budget is allocated to education, providing resources to both primary and secondary schools to ensure high educational quality. Social services are another major expense, with funds used to support elderly care, childcare, and other social services.
Healthcare, funded through the county council tax, is also a key area where tax revenues are utilized. This includes everything from primary care to specialist care and emergency services. Infrastructure and transportation, including road maintenance and public transport, are additional areas where tax money is invested to improve the quality of life in the municipality.
Economic Challenges and Opportunities
Norsjö Municipality faces several economic challenges. One of the most significant is an aging population, which increases the need for elderly care and healthcare services. This necessitates the municipality to find efficient ways to utilize its resources. Additionally, a declining population may result in lower tax revenues, further straining the municipality's finances.
On the other hand, there are also opportunities. Norsjö Municipality has the potential to develop its tourism and small businesses, which can create new job opportunities and expand the tax base. Investments in sustainability and green energy can also contribute to long-term economic growth and enhance the municipality's attractiveness.
Standard of Living and Quality
The standard of living in Norsjö Municipality is generally good, with a strong sense of community and proximity to nature. The quality of municipal services, especially in education and social services, is high and contributes to a secure and stable environment for residents. However, the high tax burden means that residents have less disposable income compared to some other municipalities, which can impact their private finances.
To get a more precise understanding of how the tax burden affects your net salary, you can use our tax calculator. This tool helps you calculate your net salary based on your gross income and provides a clear picture of how much you actually take home after taxes.
Reflection on Individuals' Finances
The high tax burden in Norsjö Municipality means residents have less disposable income after taxes. For some, this may make it harder to save money or afford certain luxury items and activities. However, the high tax revenues enable the municipality to offer extensive and high-quality services such as education, healthcare, and social care, which in turn can contribute to a higher standard of living in other ways.
It is a balancing act between financing essential public services and leaving enough money in residents' wallets. How this balance is perceived can vary from person to person depending on individual financial circumstances and priorities.
[ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Norsjö kommun: Skattesatser, användning och påverkan [description] => Läs om skattetrycket i Norsjö kommun, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter samt hur det påverkar privatpersoners ekonomi och levnadsstandard. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Norsjö Municipality: Rates, Utilization, and Impact [description_eng] => Read about the tax burden in Norsjö Municipality, how tax revenues are used, economic challenges and opportunities, and how it affects individuals' finances and standard of living. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [original:protected] => Array ( [id] => 13379 [kategori] => kommun [short_code] => NORSJÖ [artikel] =>Skattetrycket i Norsjö kommun
Norsjö kommun, belägen i Västerbottens län, har en total kommunalskatt på 34.7% exklusive kyrkoavgiften. Denna skattesats består av kommunalskatten på 23.35%, landstingsskatten på 11.35%, och en begravningsavgift på 0.28%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan tillkommer en kyrkoavgift på 1.38%, vilket gör att det totala skattetrycket för dessa individer uppgår till 36.08%.
Användning av skatteintäkter
Skatteintäkterna i Norsjö kommun används för att finansiera en rad olika tjänster och verksamheter som är avgörande för kommunens invånare. En betydande del av budgeten går till utbildning, där både grundskolor och gymnasieskolor får resurser för att säkerställa en hög utbildningskvalitet. Socialtjänsten är en annan stor post, där medel används för att stödja äldreomsorg, barnomsorg och andra sociala tjänster.
Hälso- och sjukvården, som finansieras genom landstingsskatten, är också en viktig del av hur skatteintäkterna används. Här inkluderas allt från primärvård till specialistvård och akutvård. Infrastruktur och kommunikationer, inklusive vägunderhåll och kollektivtrafik, är ytterligare områden där skattepengar investeras för att förbättra livskvaliteten i kommunen.
Ekonomiska utmaningar och möjligheter
Norsjö kommun står inför flera ekonomiska utmaningar. En av de mest påtagliga är en åldrande befolkning, vilket ökar behovet av äldreomsorg och hälso- och sjukvårdstjänster. Detta ställer krav på att kommunen måste hitta effektiva sätt att använda sina resurser. Dessutom kan en minskande befolkning innebära lägre skatteintäkter, vilket ytterligare pressar kommunens ekonomi.
Å andra sidan finns det också möjligheter. Norsjö kommun har potential att utveckla sin turism och småföretagande, vilket kan skapa nya arbetstillfällen och öka skattebasen. Investeringar i hållbarhet och grön energi kan också bidra till långsiktig ekonomisk tillväxt och förbättra kommunens attraktivitet.
Levnadsstandard och kvalitet
Levnadsstandarden i Norsjö kommun är generellt sett god, med en stark känsla av gemenskap och närhet till naturen. Kvaliteten på de kommunala tjänsterna, särskilt inom utbildning och socialtjänst, är hög och bidrar till en trygg och stabil miljö för invånarna. Samtidigt innebär det höga skattetrycket att invånarna får mindre kvar i plånboken jämfört med vissa andra kommuner, vilket kan påverka den privata ekonomin.
För att få en mer exakt bild av hur skattetrycket påverkar din nettolön kan du använda vår skattekalkylator. Detta verktyg hjälper dig att beräkna din nettolön utifrån din bruttolön och ger en tydlig bild av hur mycket du faktiskt får kvar efter skatt.
Reflektion kring privatpersoners ekonomi
Det höga skattetrycket i Norsjö kommun innebär att invånarna får mindre disponibel inkomst efter skatt. För en del kan detta innebära att det blir svårare att spara pengar eller att ha råd med vissa lyxvaror och aktiviteter. Samtidigt innebär de höga skatteintäkterna att kommunen kan erbjuda omfattande och högkvalitativa tjänster som utbildning, vård och omsorg, vilket i sin tur kan bidra till en högre levnadsstandard på andra sätt.
Det är en balansgång mellan att finansiera viktiga samhällstjänster och att lämna tillräckligt med pengar kvar i invånarnas plånböcker. Hur denna balans upplevs kan variera från person till person beroende på individuella ekonomiska förhållanden och prioriteringar.
{"meta":{"title": "Skattetrycket i Norsjö kommun: Skattesatser, användning och påverkan","description": "Läs om skattetrycket i Norsjö kommun, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter samt hur det påverkar privatpersoners ekonomi och levnadsstandard."}} [kommentarer] => 0 [gilla] => 1 [created_at] => 2024-05-23 22:13:42 [updated_at] => 2024-05-23 22:13:53 [image_filename] => /assets/images/ai/20240514_205058_image.jpg [artikel_eng] =>Tax Burden in Norsjö Municipality
Norsjö Municipality, located in Västerbotten County, has a total municipal tax rate of 34.7% excluding the church fee. This tax rate consists of the municipal tax of 23.35%, county council tax of 11.35%, and a burial fee of 0.28%. For those who are members of the Swedish Church, an additional church fee of 1.38% applies, bringing the total tax burden for these individuals to 36.08%.
Use of Tax Revenues
Tax revenues in Norsjö Municipality are used to finance a variety of services and activities that are crucial for the municipality's residents. A significant portion of the budget is allocated to education, providing resources to both primary and secondary schools to ensure high educational quality. Social services are another major expense, with funds used to support elderly care, childcare, and other social services.
Healthcare, funded through the county council tax, is also a key area where tax revenues are utilized. This includes everything from primary care to specialist care and emergency services. Infrastructure and transportation, including road maintenance and public transport, are additional areas where tax money is invested to improve the quality of life in the municipality.
Economic Challenges and Opportunities
Norsjö Municipality faces several economic challenges. One of the most significant is an aging population, which increases the need for elderly care and healthcare services. This necessitates the municipality to find efficient ways to utilize its resources. Additionally, a declining population may result in lower tax revenues, further straining the municipality's finances.
On the other hand, there are also opportunities. Norsjö Municipality has the potential to develop its tourism and small businesses, which can create new job opportunities and expand the tax base. Investments in sustainability and green energy can also contribute to long-term economic growth and enhance the municipality's attractiveness.
Standard of Living and Quality
The standard of living in Norsjö Municipality is generally good, with a strong sense of community and proximity to nature. The quality of municipal services, especially in education and social services, is high and contributes to a secure and stable environment for residents. However, the high tax burden means that residents have less disposable income compared to some other municipalities, which can impact their private finances.
To get a more precise understanding of how the tax burden affects your net salary, you can use our tax calculator. This tool helps you calculate your net salary based on your gross income and provides a clear picture of how much you actually take home after taxes.
Reflection on Individuals' Finances
The high tax burden in Norsjö Municipality means residents have less disposable income after taxes. For some, this may make it harder to save money or afford certain luxury items and activities. However, the high tax revenues enable the municipality to offer extensive and high-quality services such as education, healthcare, and social care, which in turn can contribute to a higher standard of living in other ways.
It is a balancing act between financing essential public services and leaving enough money in residents' wallets. How this balance is perceived can vary from person to person depending on individual financial circumstances and priorities.
{"meta":{"title": "Tax Burden in Norsjö Municipality: Rates, Utilization, and Impact","description": "Read about the tax burden in Norsjö Municipality, how tax revenues are used, economic challenges and opportunities, and how it affects individuals' finances and standard of living."}} [ai_model] => gpt-4o-2024-05-13 [title] => Skattetrycket i Norsjö kommun: Skattesatser, användning och påverkan [description] => Läs om skattetrycket i Norsjö kommun, hur skatteintäkterna används, ekonomiska utmaningar och möjligheter samt hur det påverkar privatpersoners ekonomi och levnadsstandard. [blog_tags] => [title_eng] => Tax Burden in Norsjö Municipality: Rates, Utilization, and Impact [description_eng] => Read about the tax burden in Norsjö Municipality, how tax revenues are used, economic challenges and opportunities, and how it affects individuals' finances and standard of living. [noindex] => 0 [sponsor] => 0 [author_name] => Richard Andersson [email] => [email protected] [publish_time] => [status] => draft [link_url] => [link_anchor] => [link_instructions] => ) [changes:protected] => Array ( ) [casts:protected] => Array ( ) [classCastCache:protected] => Array ( ) [attributeCastCache:protected] => Array ( ) [dateFormat:protected] => [appends:protected] => Array ( ) [dispatchesEvents:protected] => Array ( ) [observables:protected] => Array ( ) [relations:protected] => Array ( ) [touches:protected] => Array ( ) [timestamps] => 1 [usesUniqueIds] => [hidden:protected] => Array ( ) [visible:protected] => Array ( ) [fillable:protected] => Array ( ) [guarded:protected] => Array ( ) ) )
Kommun | Kommunal | Landsting | Total |
---|---|---|---|
UPPLANDS VÄSBY | 19.42% | 12.38% | 32.81% |
VALLENTUNA | 18.9% | 12.38% | 32.29% |
ÖSTERÅKER | 16.6% | 12.38% | 29.99% |
VÄRMDÖ | 18.98% | 12.38% | 32.37% |
JÄRFÄLLA | 19.24% | 12.38% | 32.63% |
EKERÖ | 19.22% | 12.38% | 32.61% |
HUDDINGE | 19.47% | 12.38% | 32.86% |
BOTKYRKA | 20.15% | 12.38% | 33.54% |
SALEM | 19.67% | 12.38% | 33.06% |
HANINGE | 19.68% | 12.38% | 33.07% |
TYRESÖ | 19.5% | 12.38% | 32.89% |
UPPLANDS-BRO | 19.4% | 12.38% | 32.79% |
NYKVARN | 19.97% | 12.38% | 33.36% |
TÄBY | 17.55% | 12.38% | 30.94% |
DANDERYD | 18.25% | 12.38% | 31.64% |
SOLLENTUNA | 18.12% | 12.38% | 31.51% |
STOCKHOLM | 17.98% | 12.38% | 31.37% |
SÖDERTÄLJE | 20.15% | 12.38% | 33.54% |
NACKA | 17.88% | 12.38% | 31.27% |
SUNDBYBERG | 19.25% | 12.38% | 32.64% |
SOLNA | 17.37% | 12.38% | 30.76% |
LIDINGÖ | 17.84% | 12.38% | 31.23% |
VAXHOLM | 19.3% | 12.38% | 32.69% |
NORRTÄLJE | 19.72% | 12.38% | 33.11% |
SIGTUNA | 20% | 12.38% | 33.39% |
NYNÄSHAMN | 19.85% | 12.38% | 33.24% |
HÅBO | 21.59% | 11.71% | 34.68% |
ÄLVKARLEBY | 22.69% | 11.71% | 35.78% |
KNIVSTA | 20.91% | 11.71% | 34% |
HEBY | 22.5% | 11.71% | 35.59% |
TIERP | 21.29% | 11.71% | 34.38% |
UPPSALA | 21.14% | 11.71% | 34.23% |
ENKÖPING | 21.34% | 11.71% | 34.43% |
ÖSTHAMMAR | 21.69% | 11.71% | 34.78% |
VINGÅKER | 22.67% | 10.83% | 34.88% |
GNESTA | 22.12% | 10.83% | 34.33% |
NYKÖPING | 21.42% | 10.83% | 33.63% |
OXELÖSUND | 22.22% | 10.83% | 34.43% |
FLEN | 22.27% | 10.83% | 34.48% |
KATRINEHOLM | 22.12% | 10.83% | 34.33% |
ESKILSTUNA | 22.02% | 10.83% | 34.23% |
STRÄNGNÄS | 21.67% | 10.83% | 33.88% |
TROSA | 21.4% | 10.83% | 33.61% |
ÖDESHÖG | 22.6% | 11.55% | 35.56% |
YDRE | 22.55% | 11.55% | 35.51% |
KINDA | 21.45% | 11.55% | 34.41% |
BOXHOLM | 21.82% | 11.55% | 34.78% |
ÅTVIDABERG | 22.39% | 11.55% | 35.35% |
FINSPÅNG | 22.15% | 11.55% | 35.11% |
VALDEMARSVIK | 22.48% | 11.55% | 35.44% |
LINKÖPING | 20.2% | 11.55% | 33.16% |
NORRKÖPING | 21.75% | 11.55% | 34.71% |
SÖDERKÖPING | 21.98% | 11.55% | 34.94% |
MOTALA | 21.7% | 11.55% | 34.66% |
VADSTENA | 22.8% | 11.55% | 35.76% |
MJÖLBY | 21.9% | 11.55% | 34.86% |
ANEBY | 22.09% | 11.76% | 35.31% |
GNOSJÖ | 22.24% | 11.76% | 35.46% |
MULLSJÖ | 22.34% | 11.76% | 35.56% |
HABO | 22.17% | 11.76% | 35.39% |
GISLAVED | 21.99% | 11.76% | 35.21% |
VAGGERYD | 21.49% | 11.76% | 34.71% |
JÖNKÖPING | 21.64% | 11.76% | 34.86% |
NÄSSJÖ | 22.54% | 11.76% | 35.76% |
VÄRNAMO | 21.52% | 11.76% | 34.74% |
SÄVSJÖ | 21.92% | 11.76% | 35.14% |
VETLANDA | 22.01% | 11.76% | 35.23% |
EKSJÖ | 22.26% | 11.76% | 35.48% |
TRANÅS | 22.01% | 11.76% | 35.23% |
UPPVIDINGE | 21.8% | 12% | 35.25% |
LESSEBO | 21.81% | 12% | 35.26% |
TINGSRYD | 22% | 12% | 35.45% |
ALVESTA | 21.42% | 12% | 34.87% |
ÄLMHULT | 21.86% | 12% | 35.31% |
MARKARYD | 21.31% | 12% | 34.76% |
VÄXJÖ | 20.19% | 12% | 33.64% |
LJUNGBY | 21.07% | 12% | 34.52% |
HÖGSBY | 22.21% | 11.86% | 35.59% |
TORSÅS | 21.93% | 11.86% | 35.31% |
MÖRBYLÅNGA | 22.21% | 11.86% | 35.59% |
HULTSFRED | 21.91% | 11.86% | 35.29% |
MÖNSTERÅS | 22.21% | 11.86% | 35.59% |
EMMABODA | 21.96% | 11.86% | 35.34% |
KALMAR | 21.81% | 11.86% | 35.19% |
NYBRO | 22.33% | 11.86% | 35.71% |
OSKARSHAMN | 22.35% | 11.86% | 35.73% |
VÄSTERVIK | 21.16% | 11.86% | 34.54% |
VIMMERBY | 22.36% | 11.86% | 35.74% |
BORGHOLM | 21.58% | 11.86% | 34.96% |
GOTLAND | 33.6% | 0% | 35.48% |
OLOFSTRÖM | 21.71% | 12.04% | 35.07% |
KARLSKRONA | 21.65% | 12.04% | 35.01% |
RONNEBY | 21.64% | 12.04% | 35% |
KARLSHAMN | 22.23% | 12.04% | 35.59% |
SÖLVESBORG | 21.82% | 12.04% | 35.18% |
SVALÖV | 20.74% | 11.18% | 33.24% |
STAFFANSTORP | 19.09% | 11.18% | 31.59% |
BURLÖV | 20.09% | 11.18% | 32.59% |
VELLINGE | 18.5% | 11.18% | 31% |
ÖSTRA GÖINGE | 20.99% | 11.18% | 33.49% |
ÖRKELLJUNGA | 19.06% | 11.18% | 31.56% |
BJUV | 20.99% | 11.18% | 33.49% |
KÄVLINGE | 18.51% | 11.18% | 31.01% |
LOMMA | 19.64% | 11.18% | 32.14% |
SVEDALA | 20.24% | 11.18% | 32.74% |
SKURUP | 20.42% | 11.18% | 32.92% |
SJÖBO | 20.92% | 11.18% | 33.42% |
HÖRBY | 21.08% | 11.18% | 33.58% |
HÖÖR | 21.75% | 11.18% | 34.25% |
TOMELILLA | 20.61% | 11.18% | 33.11% |
BROMÖLLA | 22.56% | 11.18% | 35.06% |
OSBY | 22.81% | 11.18% | 35.31% |
PERSTORP | 20.81% | 11.18% | 33.31% |
KLIPPAN | 20.75% | 11.18% | 33.25% |
ÅSTORP | 20.29% | 11.18% | 32.79% |
BÅSTAD | 20.23% | 11.18% | 32.73% |
MALMÖ | 21.24% | 11.18% | 33.74% |
LUND | 21.24% | 11.18% | 33.74% |
LANDSKRONA | 20.24% | 11.18% | 32.74% |
HELSINGBORG | 20.21% | 11.18% | 32.71% |
HÖGANÄS | 19.73% | 11.18% | 32.23% |
ESLÖV | 20.54% | 11.18% | 33.04% |
YSTAD | 20.11% | 11.18% | 32.61% |
TRELLEBORG | 20.4% | 11.18% | 32.9% |
KRISTIANSTAD | 21.46% | 11.18% | 33.96% |
SIMRISHAMN | 20.51% | 11.18% | 33.01% |
ÄNGELHOLM | 20.29% | 11.18% | 32.79% |
HÄSSLEHOLM | 21.2% | 11.18% | 33.7% |
HYLTE | 22.45% | 11.4% | 35.28% |
HALMSTAD | 20.98% | 11.4% | 33.81% |
LAHOLM | 21.4% | 11.4% | 34.23% |
FALKENBERG | 21.1% | 11.4% | 33.93% |
VARBERG | 20.33% | 11.4% | 33.16% |
KUNGSBACKA | 21.33% | 11.4% | 34.16% |
HÄRRYDA | 20.5% | 11.48% | 33.33% |
PARTILLE | 19.96% | 11.48% | 32.79% |
ÖCKERÖ | 21.56% | 11.48% | 34.39% |
STENUNGSUND | 21.64% | 11.48% | 34.47% |
TJÖRN | 21.71% | 11.48% | 34.54% |
ORUST | 22.46% | 11.48% | 35.29% |
SOTENÄS | 21.99% | 11.48% | 34.82% |
MUNKEDAL | 23.38% | 11.48% | 36.21% |
TANUM | 21.56% | 11.48% | 34.39% |
DALS-ED | 23.21% | 11.48% | 36.04% |
FÄRGELANDA | 22.91% | 11.48% | 35.74% |
ALE | 21.87% | 11.48% | 34.7% |
LERUM | 20.65% | 11.48% | 33.48% |
VÅRGÅRDA | 21.61% | 11.48% | 34.44% |
BOLLEBYGD | 21.59% | 11.48% | 34.42% |
GRÄSTORP | 21.99% | 11.48% | 34.82% |
ESSUNGA | 21.57% | 11.48% | 34.4% |
KARLSBORG | 21.32% | 11.48% | 34.15% |
GULLSPÅNG | 22.49% | 11.48% | 35.32% |
TRANEMO | 21.5% | 11.48% | 34.33% |
BENGTSFORS | 22.92% | 11.48% | 35.75% |
MELLERUD | 22.6% | 11.48% | 35.43% |
LILLA EDET | 22.37% | 11.48% | 35.2% |
MARK | 21.51% | 11.48% | 34.34% |
SVENLJUNGA | 22.05% | 11.48% | 34.88% |
HERRLJUNGA | 21.94% | 11.48% | 34.77% |
VARA | 22.37% | 11.48% | 35.2% |
GÖTENE | 22.12% | 11.48% | 34.95% |
TIBRO | 21.71% | 11.48% | 34.54% |
TÖREBODA | 21.72% | 11.48% | 34.55% |
GÖTEBORG | 21.12% | 11.48% | 33.95% |
MÖLNDAL | 20.51% | 11.48% | 33.34% |
KUNGÄLV | 21.44% | 11.48% | 34.27% |
LYSEKIL | 22.46% | 11.48% | 35.29% |
UDDEVALLA | 22.16% | 11.48% | 34.99% |
STRÖMSTAD | 21.91% | 11.48% | 34.74% |
VÄNERSBORG | 22.21% | 11.48% | 35.04% |
TROLLHÄTTAN | 22.36% | 11.48% | 35.19% |
ALINGSÅS | 21.36% | 11.48% | 34.19% |
BORÅS | 21.31% | 11.48% | 34.14% |
ULRICEHAMN | 21.05% | 11.48% | 33.88% |
ÅMÅL | 22.46% | 11.48% | 35.29% |
MARIESTAD | 21.26% | 11.48% | 34.09% |
LIDKÖPING | 21.26% | 11.48% | 34.09% |
SKARA | 21.9% | 11.48% | 34.73% |
SKÖVDE | 21.61% | 11.48% | 34.44% |
HJO | 22% | 11.48% | 34.83% |
TIDAHOLM | 22.07% | 11.48% | 34.9% |
FALKÖPING | 21.95% | 11.48% | 34.78% |
KIL | 22.35% | 11.68% | 35.44% |
EDA | 22.27% | 11.68% | 35.36% |
TORSBY | 22.02% | 11.68% | 35.11% |
STORFORS | 22.7% | 11.68% | 35.79% |
HAMMARÖ | 22.92% | 11.68% | 36.01% |
MUNKFORS | 22.02% | 11.68% | 35.11% |
FORSHAGA | 22.35% | 11.68% | 35.44% |
GRUMS | 22.5% | 11.68% | 35.59% |
ÅRJÄNG | 21.97% | 11.68% | 35.06% |
SUNNE | 21.62% | 11.68% | 34.71% |
KARLSTAD | 21.27% | 11.68% | 34.36% |
KRISTINEHAMN | 21.97% | 11.68% | 35.06% |
FILIPSTAD | 22.27% | 11.68% | 35.36% |
HAGFORS | 22.02% | 11.68% | 35.11% |
ARVIKA | 21.75% | 11.68% | 34.84% |
SÄFFLE | 21.52% | 11.68% | 34.61% |
LEKEBERG | 22.43% | 12.3% | 36.05% |
LAXÅ | 22.18% | 12.3% | 35.8% |
HALLSBERG | 21.55% | 12.3% | 35.17% |
DEGERFORS | 23% | 12.3% | 36.62% |
HÄLLEFORS | 22.05% | 12.3% | 35.67% |
LJUSNARSBERG | 21.5% | 12.3% | 35.12% |
ÖREBRO | 21.35% | 12.3% | 34.97% |
KUMLA | 21.54% | 12.3% | 35.16% |
ASKERSUND | 21.85% | 12.3% | 35.47% |
KARLSKOGA | 22% | 12.3% | 35.62% |
NORA | 22.25% | 12.3% | 35.87% |
LINDESBERG | 22.3% | 12.3% | 35.92% |
SKINNSKATTEBERG | 22.46% | 10.88% | 34.67% |
SURAHAMMAR | 22.31% | 10.88% | 34.52% |
KUNGSÖR | 22.03% | 10.88% | 34.24% |
HALLSTAHAMMAR | 21.81% | 10.88% | 34.02% |
NORBERG | 22.66% | 10.88% | 34.87% |
VÄSTERÅS | 20.36% | 10.88% | 32.57% |
SALA | 22.31% | 10.88% | 34.52% |
FAGERSTA | 22.11% | 10.88% | 34.32% |
KÖPING | 22.16% | 10.88% | 34.37% |
ARBOGA | 22.41% | 10.88% | 34.62% |
VANSBRO | 22.29% | 11.64% | 35.36% |
MALUNG-SÄLEN | 22.56% | 11.64% | 35.63% |
GAGNEF | 22.28% | 11.64% | 35.35% |
LEKSAND | 21.81% | 11.64% | 34.88% |
RÄTTVIK | 21.81% | 11.64% | 34.88% |
ORSA | 22.31% | 11.64% | 35.38% |
ÄLVDALEN | 22.78% | 11.64% | 35.85% |
SMEDJEBACKEN | 22.45% | 11.64% | 35.52% |
MORA | 22.33% | 11.64% | 35.4% |
FALUN | 22.06% | 11.64% | 35.13% |
BORLÄNGE | 22.41% | 11.64% | 35.48% |
SÄTER | 22.32% | 11.64% | 35.39% |
HEDEMORA | 22.16% | 11.64% | 35.23% |
AVESTA | 21.96% | 11.64% | 35.03% |
LUDVIKA | 22.06% | 11.64% | 35.13% |
OCKELBO | 22.76% | 11.51% | 35.61% |
HOFORS | 22.86% | 11.51% | 35.71% |
OVANÅKER | 21.86% | 11.51% | 34.71% |
NORDANSTIG | 22.51% | 11.51% | 35.36% |
LJUSDAL | 22.36% | 11.51% | 35.21% |
GÄVLE | 22.26% | 11.51% | 35.11% |
SANDVIKEN | 21.61% | 11.51% | 34.46% |
SÖDERHAMN | 21.66% | 11.51% | 34.51% |
BOLLNÄS | 21.86% | 11.51% | 34.71% |
HUDIKSVALL | 21.61% | 11.51% | 34.46% |
ÅNGE | 23.33% | 11.29% | 36.28% |
TIMRÅ | 23.19% | 11.29% | 36.14% |
HÄRNÖSAND | 23.34% | 11.29% | 36.29% |
SUNDSVALL | 22.59% | 11.29% | 35.54% |
KRAMFORS | 23.14% | 11.29% | 36.09% |
SOLLEFTEÅ | 23.39% | 11.29% | 36.34% |
ÖRNSKÖLDSVIK | 22.71% | 11.29% | 35.66% |
RAGUNDA | 23.22% | 11.7% | 36.59% |
BRÄCKE | 23.39% | 11.7% | 36.76% |
KROKOM | 22.17% | 11.7% | 35.54% |
STRÖMSUND | 23.22% | 11.7% | 36.59% |
ÅRE | 22.22% | 11.7% | 35.59% |
BERG | 22.52% | 11.7% | 35.89% |
HÄRJEDALEN | 22.47% | 11.7% | 35.84% |
ÖSTERSUND | 22.02% | 11.7% | 35.39% |
NORDMALING | 23.25% | 11.35% | 35.98% |
BJURHOLM | 23.15% | 11.35% | 35.88% |
VINDELN | 23.35% | 11.35% | 36.08% |
ROBERTSFORS | 23.15% | 11.35% | 35.88% |
NORSJÖ | 23.35% | 11.35% | 36.08% |
MALÅ | 23.35% | 11.35% | 36.08% |
STORUMAN | 23.1% | 11.35% | 35.83% |
SORSELE | 23.6% | 11.35% | 36.33% |
DOROTEA | 23.8% | 11.35% | 36.53% |
VÄNNÄS | 23.35% | 11.35% | 36.08% |
VILHELMINA | 23.4% | 11.35% | 36.13% |
ÅSELE | 23.6% | 11.35% | 36.33% |
UMEÅ | 22.8% | 11.35% | 35.53% |
LYCKSELE | 23.05% | 11.35% | 35.78% |
SKELLEFTEÅ | 22.6% | 11.35% | 35.33% |
ARVIDSJAUR | 22.8% | 11.34% | 35.41% |
ARJEPLOG | 23.5% | 11.34% | 36.11% |
JOKKMOKK | 22.95% | 11.34% | 35.56% |
ÖVERKALIX | 22.8% | 11.34% | 35.41% |
KALIX | 22.55% | 11.34% | 35.16% |
ÖVERTORNEÅ | 21.75% | 11.34% | 34.36% |
PAJALA | 23.4% | 11.34% | 36.01% |
GÄLLIVARE | 22.55% | 11.34% | 35.16% |
ÄLVSBYN | 22.45% | 11.34% | 35.06% |
LULEÅ | 22.5% | 11.34% | 35.11% |
PITEÅ | 22.25% | 11.34% | 34.86% |
BODEN | 22.6% | 11.34% | 35.21% |
HAPARANDA | 22.5% | 11.34% | 35.11% |
KIRUNA | 23.05% | 11.34% | 35.66% |