Lön v

Lönestatistiken visar bruttolön per månad för en v inom verkställande direktörer.

Betygsätt ditt yrke som v
( betyg 3 / 5 av 11 st röster)


Viktig information - Nya yrkeskategorier

2014 införde SCB nya yrkeskoder. Detta innebär att tidigare yrkesgrupper delades upp i mer detaljerade yrkeskoder. Resultatet av detta blev att exempelvis 'v' bröts ut ur en större yrkesgrupp för att mer detaljerat visa löneläget för just detta yrke. Därför kan lönestatistiken skilja kraftigt mellan 2013 och 2014.

Klicka här för att hitta nyare information som sträcker sig fram till 2019.

Löneutveckling v

Skaffa en inkomstförsäkring

Om du skulle förlora din anställning så underlättar en inkomstförsäkring, A-kassans max belopp är nämligen bara 14 960 kr.
Klicka på inkomstförsäkring fackförbund så visar vi vilket fackförbund och inkomstförsäkring som passar just ditt yrke.

Vad gör en v

Fastighetsvärdar kan vara anställda av fastighetsbolag, bostadsbolag eller företag som i sin tur säljer tjänster till bostadsföretag. De kan även vara anställda av kommuner.

Arbetsuppgifter

Fastighetsvärden är fastighetsägarens ansikte utåt. Arbetsuppgifterna varierar beroende på var man är anställd men den främsta uppgiften är att se till så att hyresgästerna känner sig trygga och nöjda i sin arbets- och boendemiljö. Fastighetsvärden välkomnar hyresgästerna vid inflyttning och träffar dem vid utflyttning. Arbetet som fastighetsvärd kan även innefatta budgetansvar och vissa ekonomiska arbetsuppgifter.

Exempel på övergripande arbetsuppgifter som ingår i arbetet:
  • Röra sig ute i bostadsområdena
  • Träffa och skapa kontakt med hyresgäster
  • Inspektion och bedömningar av skador
  • Besiktningar vid in- och avflyttning
Fastighetsvärden ska finnas till hands för hyresgästerna och även identifiera deras behov och önskemål. Finns det behov av förbättringar på området, som fler lekplatser eller grillplatser, ska fastighetsvärden fånga upp signaler om det. Eftersom fastighetsvärden är kontaktperson mot hyresgästerna handlar en del av jobbet om att svara på frågor av olika slag, exempelvis ta hand om felanmälningar och klagomål. Det är därför viktigt att man har lätt att ta kontakt med andra människor, även i besvärliga situationer. Vissa problem kan värden lösa själv, medan annat slussas vidare till exempelvis tekniska specialister.