Lön Taxitelefonist

24 800 kr

Vad blir lönen Efter skatt?

Lönestatistiken visar bruttolön per månad för en Taxitelefonist inom telefonister.

* Statistiskt säkerställd data från SCB; undersökningen baseras på föregående kalenderår.

Löneprognos för 2022: ~25 200 kr

** Prognosen anger förväntat löneläge idag och beräknas på tidigare löneutveckling fram tills idag.


Betygsätt ditt yrke som Taxitelefonist
( betyg 3.45 / 5 av 20 st röster)

Medellön

24 800 kr

Man

24 800 kr

Kvinna

27 400 kr

Löneutveckling Taxitelefonist

Skaffa en inkomstförsäkring

Om du skulle förlora din anställning så underlättar en inkomstförsäkring, A-kassans max belopp är nämligen bara 26 400 kr innan skatt.
Klicka på fackförbund för taxitelefonist så visar vi vilket fackförbund och inkomstförsäkring som passar just ditt yrke.

Vad gör en Taxitelefonist

Receptionister arbetar vid myndigheter, inom kommun och landsting och inom det privata näringslivet. Många av dem är anställda av bemanningsföretag vilket innebär att vara uthyrd till en arbetsplats på heltid eller att arbeta som backup-personal när ordinarie personal är frånvarande. En del större företag har lagt ut arbetet i receptionen på entreprenad, vilket betyder att hela verksamheten sköts av anställda på ett bemanningsföretag eller är utlagt på ett callcenter.

Arbetsuppgifter
Receptionisten är företagets ansikte utåt och det är viktigt att man är serviceinriktad och kan anpassa sig i olika situationer som kan uppkomma. Receptionister tar emot besökare och bud och visar dem tillrätta på företaget. Även bokning och skötseln av konferensrum och beställning av kontorsmaterial kan ingå i arbetsuppgifterna. De kan också ta emot och skicka fax samt sköta kopiering och postsortering.

Telefonist Idag är arbetsuppgifterna i receptionen och telefonväxeln ofta samordnade. I telefonistuppgifterna kan det ingå att koppla telefonsamtal inom arbetsplatsen och att beställa och anordna telefonkonferenser.

Vanligen programmerar varje anställd på ett företag själv sin frånvaro på sin telefon. Med hjälp av en hänvisningsdator tar telefonisten fram uppgifter om till exempel när den anställde är tillbaka. Telefonisten lägger även in ny information i växelns minnesfunktion. I arbetet som telefonist är det viktigt att man bemöter människor som ringer till företaget på ett trevligt sätt. Man ska kunna behålla lugnet även när det är stressigt. Att vara serviceinriktad, snabb och noggrann är bra egenskaper för en telefonist. I arbetet kan det ingå att ge upplysningar och informationsservice både åt företagets anställda och till dem som ringer. Även kontorsarbete kan ingå i arbetet. De kan till exempel ta emot och registrera order och bokningar eller ta hand om företagets post.

Taxitelefonister svarar i telefonen och förmedlar körningar till taxiförare. Samtalen kommer från företag och privatkunder. Telefonisten tar emot beställningar och behandlar de önskemål de olika kunderna har på bokningen. Specialkörningar med exempelvis hund och andra djur kräver särskild hantering eftersom en del taxibilar är allergisanerade. I arbetet ingår även att förmedla budservice. En taxitelefonist tar också emot samtal om kvarglömt gods och förmedlar dessa till föraren.

En taxitelefonist som har funktionen trafikledare kommunicerar med taxiförarna exempelvis när en körning inte kunnat genomföras på ett normalt sätt eller när en förare behöver hjälp med att hitta till en adress. I trafikledarens arbete kan också ingå att planera samåkning för exempelvis färdtjänst, sjukresor, flygtaxi och skolskjuts. Även överfallslarm tas emot av trafikledaren. För en trafikledare är det meriterande att ha lokalkännedom.

Arbetstid
Arbetstiderna varierar beroende på var man arbetar. Oftast har man schemalagda arbetstider med kvälls- och helgarbete.

Lönestatistik baserat på utbildningsnivå

Statlig sektor Samtliga sektorer
29 000 kr 24 800 kr

Lönestatistik baserat på Sektor