Lön kontorist

Lönestatistiken visar bruttolön per månad för en kontorist inom ekonomiassistenter.

* Statistiskt säkerställd data från SCB; undersökningen baseras på föregående kalenderår.

Löneprognos för 2019: ~32 200 kr

** Prognosen anger förväntat löneläge idag och beräknas på tidigare löneutveckling fram tills idag.

Betygsätt ditt yrke som kontorist
( betyg 3.13 / 5 av 15 st röster)


Viktig information - Nya yrkeskategorier

2014 införde SCB nya yrkeskoder. Detta innebär att tidigare yrkesgrupper delades upp i mer detaljerade yrkeskoder. Resultatet av detta blev att exempelvis 'kontorist' bröts ut ur en större yrkesgrupp för att mer detaljerat visa löneläget för just detta yrke. Därför kan lönestatistiken skilja kraftigt mellan 2013 och 2014.

Klicka här för att hitta nyare information som sträcker sig fram till 2019.

Löneutveckling kontorist

Skaffa en inkomstförsäkring

Om du skulle förlora din anställning så underlättar en inkomstförsäkring, A-kassans max belopp är nämligen bara 14 500 kr.
Klicka på fackförbund för kontorist så visar vi vilket fackförbund och inkomstförsäkring som passar just ditt yrke.

Vad gör en kontorist

En löneassistent arbetar många gånger enbart med löpande löneadministrativa arbetsuppgifter som att räkna ut personalens löner. En personalassistent eller även kallad personalkonsulent eller HR-assistent arbetar med personaladministration som urvalsarbete, annonsutformning, referenstagning, matchning och bokning. Andra arbetsuppgifter kan vara att ta hand om personalfrågor som rekrytering och förändringsarbete. För personalassistenter krävs ofta universitetsutbildning.

Varierande arbetsuppgifter
På mindre företag kan uppgifterna för en löne- och personalassistent vara varierande, vilket kräver en bredd på löne- och personalassistentens kompetens. Arbetsuppgifterna kan exempelvis innehålla både ekonomi-, personal- och löneassistentuppgifter i en och samma tjänst. En löne- och personalassistent arbetar mycket framför datorn med löne- och personaladministrativa program. De vanligaste arbetsuppgifterna är uträkning av löner, ledigheter och övertid, administration av anställningar, hantering av reseräkningar och utskrifter av arbetsgivarintyg.

Löne- och personalassistenten ger också service och stöd i löne-, anställnings-, och avtalsfrågor. Till exempel löneberäkning, information om anställningsavtal, kompetensutveckling, sjukskrivningar, pensions- och försäkringsfrågor. En löne- och personalassistent har insikt i arbetsrättsliga lagar som exempelvis lagen om anställningsskydd.

Personalvetare och gymnasieekonomer
Löne- och personalassistentjobb kan vara ett första jobb för nyutexaminerade personalvetare samtidigt som gymnasieutbildade ekonomer också kan ha rätt kompetens. Löne- och personalassistenter kan vara anställda inom privat sektor, offentlig tjänstesektor, kommunal förvaltning och inom landsting.
Vi använder kakor (cookies). Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer här. Jag godkänner!