Lön Art director

40 500 kr

Vad blir lönen Efter skatt?

Lönestatistiken visar bruttolön per månad för en Art director inom grafisk formgivare.

* Statistiskt säkerställd data från SCB; undersökningen baseras på föregående kalenderår.

Löneprognos för 2024: ~41 700 kr

** Prognosen anger förväntat löneläge idag och beräknas på tidigare löneutveckling fram tills idag.


Betygsätt ditt yrke som Art director
( betyg 2.62 / 5 av 21 st röster)

Medellön

40 500 kr

Man

42 500 kr

Kvinna

38 200 kr

Löneutveckling Art director

Skaffa en inkomstförsäkring

Om du skulle förlora din anställning så underlättar en inkomstförsäkring, A-kassans max belopp är nämligen bara 26 400 kr innan skatt.
Klicka på fackförbund för art director så visar vi vilket fackförbund och inkomstförsäkring som passar just ditt yrke.

Vad gör en Art director

Att arbeta som AD är att leda en kreativ process i ett ständigt grupparbete. Arbetet sker oftast i projektform med olika uppdragsgivare i nära samarbete med creative director (har ofta övergripande ansvar), copywriter, webbdesigner, illustratör, orginalare, fotograf, produktionsledare och en så kallad planner (jobbar strategiskt med research och analyser av målgrupper).

ADn jobbar med bildidéer, typografi och utformning av den produkt som ska tas fram. Det kan vara en skriftlig rapport, reklamfilm, digital kampanj, webbsida eller något annat. Ofta har ADn ett nära samarbete med en copywriter som arbetar med texter och manus för den planerade produktionen.

Art directorn styr den kreativa processen och är visuellt ansvarig i projektet. Det innebär bland annat att göra skisser, regissera fotograferingar, beställa illustrationer och övervaka produktionen fram till det färdiga resultatet. I arbetet har ADn ofta hjälp av en AD-assistent, originalare och grafisk formgivare. Originalaren sköter den löpande framställningen av materialet och kvalitetssäkrar arbetet fram till teknisk produktion.

Datorn är ett viktigt arbetsredskap, och verktygen är olika design, text- och bildbehandlingsprogram som till exempel InDesign, Photoshop och Illustrator.

ADn behöver också kunskaper om hur marknadsföringsprocessen fungerar och om hur man ska nå den tänkta målgruppen. Det kan handla om många olika medier: tidningar, utomhusannonser, film, tv, mobilt, radio och internet.

En vanlig arbetsform i projektgruppen är att spåna fritt för att få fram många olika idéer. Alla idéer prövas och kritiseras öppet så att de bästa sållas fram. Projektgruppens medlemmar måste tåla att få sina förslag hårt granskade innan de eventuellt accepteras. En AD måste vara kreativ och idérik. Det är också nödvändigt med konstnärlig talang och sinne för att kommunicera med bild och form. En god allmänbildning och känsla för trender är nödvändigt.

Arbetstiderna kan variera och arbetet intensifieras ofta i takt med att deadline närmar sig i de olika projekten. Det kan medföra övertid och tidspress. Många inom kommunikationsbranschen frilansar, det vill säga tar kortare eller längre uppdrag som egenföretagare eller tillfälligt anställda. Det kan betyda ojämna inkomster och hård konkurrens om uppdragen.

Lönestatistik baserat på utbildningsnivå

Samtliga sektorer Statlig sektor Privat sektor Privatanställda tjänstemän
40 500 kr 39 100 kr 40 500 kr 40 500 kr

Lönestatistik baserat på Sektor