- Lönestatistik
- Callcenterpersonal, telefonpassning
Callcenterpersonal, telefonpassning lön
28 500 - 29 300 kr / månaden
Kvinnor tjänar 97% av vad män gör.
Försäljning & inköp
Yrkesinformation
Att arbeta som Callcenterpersonal, även kallat telefonpassning eller Kundtjänstpersonal, innebär att man hanterar inkommande och utgående samtal för att lösa kunders frågor, problem eller ärenden. Det kräver god kommunikationsförmåga, tålamod och förmåga att hantera stressiga situationer. En viktig del av arbetet är att ge professionell service och support till kunder via telefon eller andra kommunikationskanaler.
Lön
Snittlönen för yrket Callcenterpersonal, telefonpassning ligger på 29,300 kr. Männen i yrket har en genomsnittslön på 29,900 kr medan kvinnorna tjänar i genomsnitt 28,900 kr. Det innebär att kvinnorna tjänar 97% av vad männen gör. Det har skett en ökning i snittlönen jämfört med föregående år/mätning, då den tidigare låg på 28,300 kr.
Utbildning och Förutsättningar
För att få jobb inom yrket som Callcenterpersonal krävs oftast en gymnasieutbildning eller motsvarande. Vissa arbetsgivare kan även kräva tidigare erfarenhet inom kundtjänst eller liknande områden. Viktiga egenskaper inkluderar goda kommunikationsfärdigheter, förmåga att arbeta i team, samt att kunna hantera stressiga situationer på ett professionellt sätt.
Att Tänka På
Om man är intresserad av att arbeta som Callcenterpersonal är det viktigt att vara beredd på att arbeta med människor och lösa olika typer av problem och ärenden. Arbetet kan vara både utmanande och givande, då man har möjlighet att hjälpa och stötta kunder i deras behov. Att ha en positiv inställning och vara serviceinriktad är avgörande för att lyckas inom yrket.
Eventuella Förmåner
I vissa fall kan arbetsgivare erbjuda förmåner såsom betald utbildning inom kundtjänst, möjlighet till karriärutveckling inom företaget eller flexibla arbetstider. Det kan även förekomma förmåner som betald mobiltelefon eller andra bonusar beroende på prestation och resultat.
Observera: För att få en mer exakt bild av lönesituationen och förmåner för Callcenterpersonal, rekommenderas det att kontakta specifika arbetsgivare eller fackliga organisationer för aktuell information.-
Företagssäljare
-
Butiksinnehavare, 5-9 anställda, säljande
Säljande butikschefer o avdelningschefer i butik
-
Butikssäljare, dagligvaror
-
Marknadsanalytiker och marknadsförare m.fl.
-
Butiksinnehavare (dagligvaror), säljande
Säljande butikschefer o avdelningschefer i butik
-
Kassapersonal m.fl.
-
Opinionen
Senaste Opinionsundersökningen från Verian: Små Förändringar i Partisympatierna
Mån, 22 apr 2024 - 14:35