Lön Sjöingenjör

44 300 kr

Vad blir lönen Efter skatt?

Lönestatistiken visar bruttolön per månad för en Sjöingenjör inom maskinbefäl.

* Statistiskt säkerställd data från SCB; undersökningen baseras på föregående kalenderår.

Löneprognos för 2024: ~49 700 kr

** Prognosen anger förväntat löneläge idag och beräknas på tidigare löneutveckling fram tills idag.


Betygsätt ditt yrke som Sjöingenjör
( betyg 3.44 / 5 av 27 st röster)

Medellön

44 300 kr

Man

44 300 kr

Kvinna

51 100 kr

Yrkesprognos

Balans

Löneutveckling Sjöingenjör

Skaffa en inkomstförsäkring

Om du skulle förlora din anställning så underlättar en inkomstförsäkring, A-kassans max belopp är nämligen bara 26 400 kr innan skatt.
Klicka på fackförbund för sjöingenjör så visar vi vilket fackförbund och inkomstförsäkring som passar just ditt yrke.

Vad gör en Sjöingenjör

Som maskinbefäl kan man också kallas fartygsingenjör eller maskinist. Organisationen och arbetets innehåll för de olika befattningarna kan variera något mellan olika fartyg.

Arbetsuppgifter
Den som är teknisk chef/maskinchef har det övergripande ansvaret för fartygets maskiner och all teknisk utrustning ombord. Arbetet är till stor del administrativt och en stor del av arbetstiden tillbringas på kontoret. Man sköter till exempel kontakten med rederiet och med olika myndigheter. Även ekonomiskt ansvar för maskinområdet samt ansvar för brandskyddet ombord ingår i arbetet. Vid behov arbetar man även praktiskt med övrig personal i maskinrummet.

Förste fartygsingenjören ansvarar för det löpande underhållet och övervakning av driften av fartygets maskiner. Man ansvarar också för kylmaskineriet, oljeseparatorer, pumpar, belysning, däcksmaskineri med mera. Att planera arbetet och vara arbetsledare för maskin- och underhållspersonal som motorman och reparatör ingår i arbetet. Förste fartygsingenjören kontrollerar vad som behöver åtgärdas med maskiner och annan utrustning, fördelar arbetsuppgifterna och följer upp att arbetet blivit utfört. Detta innebär att förste fartygsingenjören rör sig mycket över hela fartyget.

Andre fartygsingenjören ansvarar för driften av maskinerna och tillbringar en stor del av sin arbetstid i kontrollrummet och i maskinrummet. Andre fartygsingenjören kan även ha arbetsledande uppgifter.

Motorer och annan teknisk utrustning på fartygen styrs och kontrolleras med hjälp av datorer. Via monitorer får maskinbefälen till exempel information om hur effektivt motorn arbetar. Man kan också få indikationer när något är fel eller när det krävs en serviceinsats.

Arbetsmiljö
Arbetsmiljön ombord på ett fartyg är speciell på flera sätt. I maskinrummet är det varmt och det bullrar och vibrerar. När det blåser gör sjögången att fartyget rullar.

Arbetstid
Som maskinbefäl bor och arbetar man ombord på de oceangående fartygen under långa sammanhängande perioder. Det gäller att respektera och komma överens med de övriga i besättningen. Att vara borta från hemmet under långa perioder kan också vara påfrestande.

Arbetstiderna varierar mellan olika fartyg. Maskinbefäl arbetar oftast efter principen att man är ledig lika länge som man varit till sjöss. På de oceangående fartygen kan det handla om flera månader i sträck. Det vanligaste är dock perioder på fyra till sex veckor till sjöss. Arbetsdagarna kan vara långa, ibland mellan tio och tolv timmar. Vaktgång och jourtjänstgöring förekommer.

Lönestatistik baserat på utbildningsnivå

Samtliga sektorer Statlig sektor
44 300 kr 42 200 kr

Lönestatistik baserat på Sektor