Lön Helpdesktekniker

MedellönManKvinna
32 700 kr33 000 kr31 700 kr

Löneutveckling

Lönestatistiken visar bruttolön per månad för en helpdesktekniker inom supporttekniker, it. Se aktuell lön snabbt och enkelt.

Vad gör en Helpdesktekniker

Driftteknikern inom IT arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften. Ofta skiljer man på inhouse då man som drifttekniker har helhetsansvaret för driften på arbetsplatsen. Driftteknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att lösa supportärenden, utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. Driftteknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som drifttekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.

Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.

För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar driftteknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.

En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.


Det blir allt vanligare att ärenden handlar om it och telefoni. Många användare vill använda sin e-post och kalender i telefonen. Ofta handlar ärendena om att hjälpa användarna att komma igång med e-posten och kalendern i deras telefoner.

Man kan arbeta med service och support till datoranvändare i företag, förvaltningar och kommuner. Arbetet med support kan även ske åt kunder i företag som säljer program och datorer.

En IT-tekniker som arbetar med service och support bör ha bred kunskap om och intresse för datorer och kunskaper om både hårdvara och mjukvara. Det gäller att behålla lugnet även om kunden är irriterad. Eftersom IT-branschen är internationell och i stort sett all dokumentation och referenslitteratur är på engelska är språkkunskaper viktiga.

Gränserna mellan olika datayrken blir alltmer flytande. Läs därför även om andra datayrken, till exempel om nätverkstekniker. Se under Liknande yrken.

Lönestatistik baserat på Sektor

Lönestatistik baserat på utbildningsnivå

Helpdesktekniker

Lönestatistik

32 700 kr

Vad blir lönen Efter skatt?

SEK


Drift-, support- och nätverkstekniker

35 000 kr

Lediga jobb Helpdesktekniker

Yrkesprognos
Balans
Betygsätt ditt yrke som Helpdesktekniker:

Betyg 3.17 / 5 av 6 st röster.
Helpdesktekniker
Hur mycket tjänar en kvinna i jämfört mot en man

96 %

©2017 Statsskuld.se / NameTyper Est. 2002