Lön Däcksman

34 000 kr

Vad blir lönen Efter skatt?

Lönestatistiken visar bruttolön per månad för en Däcksman inom matroser och jungmän.

* Statistiskt säkerställd data från SCB; undersökningen baseras på föregående kalenderår.

Löneprognos för 2024: ~35 400 kr

** Prognosen anger förväntat löneläge idag och beräknas på tidigare löneutveckling fram tills idag.


Betygsätt ditt yrke som Däcksman
( betyg 3.5 / 5 av 8 st röster)

Medellön

34 000 kr

Man

34 700 kr

Kvinna

30 200 kr

Yrkesprognos

Mycket hård konkurrens

Löneutveckling Däcksman

Skaffa en inkomstförsäkring

Om du skulle förlora din anställning så underlättar en inkomstförsäkring, A-kassans max belopp är nämligen bara 26 400 kr innan skatt.
Klicka på fackförbund för däcksman så visar vi vilket fackförbund och inkomstförsäkring som passar just ditt yrke.

Vad gör en Däcksman

I dagligt tal kallas de som arbetar till sjöss för sjömän. Nybörjarbefattningar på däck kallas för jungman. På vissa fartyg finns det även en specialistbefattning som kallas båtsman eller bås. Denna befattning kräver lång erfarenhet ombord.

Arbetsuppgifter
En matros arbetar huvudsakligen med fartygets underhåll och vård. Uppgifterna kan variera mellan olika rederier och beror också på vilken typ av fartyg man är anställd på. Matrosen arbetar även på bryggan, där fartyget navigeras och styrs. Att sköta underhållet på däck innebär att till exempel måla, smörja och hålla rent. Man gör reparationer av maskiner och annan utrustning på däck.

En matros kontrollerar även surrningen av lasten så att den inte ger med sig. Man är med vid lastning och lossning och sköter till exempel kontrollen av fartygets kranar och truckar. Bevakningsuppdrag som att hålla vakt i lastrummet när fartyget ligger i hamn med stöldbegärlig last ombord ingår också i arbetet.

Arbetstid
En matros jobbar oftast efter ett vaktschema. Det innebär att man arbetar i fyra timmar och är ledig åtta timmar, jobbar fyra timmar igen och så rullar det på dygn efter dygn. Ofta är arbetsperioderna uppdelade så att en period av arbete ombord på fartygen följs av en lika lång period av ledighet. Fyra till sex veckors ombordstid är vanligast men även kortare: allt från en dag till två veckor förekommer, eller längre upp till flera månader.

Arbetsmiljö
Buller och vibrationer är en del av arbetsmiljön på ett fartyg. När man jobbar med lastning och lossning kan man också utsättas för avgaser, till exempel när bilar dirigeras av och på en färja.

Lönestatistik baserat på utbildningsnivå

Samtliga sektorer Statlig sektor Kommunal sektor Privat sektor Privatanställda arbetare
34 000 kr 38 200 kr 40 000 kr 29 200 kr 29 200 kr

Lönestatistik baserat på Sektor