Ledigt jobb: Nämndsekreterare
- Jobb
- Nämndsekreterare med fokus på säkerhetsfrågor

Nämndsekreterare med fokus på säkerhetsfrågor
Borås kommunVästra Götalands län, Borås
Tidigare erfarenhet är önskad
12 dagar kvar
att ansöka till jobbet
Vi söker en engagerad och strukturerad nämndsekreterare som i sitt uppdrag kommer att arbeta med säkerhetsfrågor.
Vi är en förvaltning som håller begreppet "tillsammans" högt, eftersom vi tror att de bästa resultaten kommer när vi arbetar med öppna sinnen, nyfikenhet och i god samverkan. Vi är en av fyra förvaltningar i Borås Stad som arbetar med socialtjänst och organiserar ekonomiskt bistånd, arbetsmarknadsinsatser, integration och nationella minoriteter, trygghetsvärdar och personligt ombud. Förvaltningen har cirka 230 medarbetare och finansierar cirka 350 arbetsmarknadspolitiska anställningar. Vi arbetar målinriktat mot vår strävan att så många boråsare som möjligt ska uppnå egen försörjning.
Som nämndsekreterare blir du en central medarbetare i vår förvaltning. Här får du möjlighet att bidra till viktiga processer och arbeta i en utvecklande och positiv miljö där vi gör skillnad tillsammans. Tjänsten är organiserad under förvaltningschef och du ingår i förvaltningens ledningsgrupp. Du ingår också i Borås Stads förvaltningsövergripande nämndsekreterarforum, ett nätverk där du möter andra i samma roll.
Nämndsekreterare med uppdrag inom säkerhetsfrågor
Arbetsuppgifter
Som nämndsekreterare är du "spindeln i nätet" i din roll som stödfunktion till politikerna i Arbetslivsnämnden samt till ledning och tjänstepersoner inom Arbetslivsförvaltningen. Då nämndsadministrationen inte tidsmässigt fyller hela tjänsten, är uppdraget utformat med ytterligare två områden; stöd till förvaltningschef/arbete i förvaltningsledning samt arbete med säkerhetsfrågor. Den största delen av uppdraget ligger dock inom nämndsadministrationen.
- Du ansvarar för nämndsprocessen och deltar vid Arbetslivsnämndens sammanträden, administrerar utskick inför dessa, för protokoll och utför efterarbetet. I detta ingår ärendefördelning till ansvariga tjänstepersoner, att tydliggöra deadlines och stötta i processerna.
- Du är nämndens registrator vilket innebär att du ansvarar för nämndens diarium och tillser att handlingar och ärenden diarieförs korrekt.
- Du är förvaltningens samordnande arkivredogörare, vilket innebär att du utgör ett stöd till organisationen i frågor som rör informations- och dokumenthantering.
- Ansvar för kallelser och protokoll samt administrativ struktur och samordning i förvaltningsledning.
- Ansvar för informationshanteringsplan och förvaltningsbrevlåda.
- Hantera rese- och konferensbokningar för nämnd och förvaltningsledning.
- Kontinuerlig kontakt med nämnden, presidiet, förvaltningschef, ledningsgrupp och stödfunktioner.
- Vara ett stöd till tjänstepersoner i förvaltningen i frågor som rör krisberedskap, säkerhetssamordning hot- och våldsförebyggande arbete.
Övrig information
Kvalifikationer
Din utbildning:
- Kandidatexamen inom offentlig förvaltning, statsvetenskap eller juridik alternativt en gymnasieexamen som kompletteras med en gedigen arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer utgör en tillräcklig kompetensgrund för uppdraget. Sådan arbetslivserfarenhet förutsätter en lång tids erfarenhet av handläggnings- och beredningsprocesser och protokollsskrivning inom den kommunala sektorn, som gett dig en mycket god förståelse för den politiska processen och dess flöden.
- Utbildning inom säkerhetsfrågor såsom krisberedskap, säkerhetssamordning, hot- och våldsförebyggande arbete.
Din erfarenhet:
- Erfarenhet av administrativt arbete inom offentlig sektor, där du utvecklat en förståelse för den politiska processen, ärendeberedning och protokollskrivning.
- Erfarenhet av att formulera protokoll och texter. Uppdraget kräver en mycket hög kunskapsnivå i svenska språket, där du har en god förmåga att enkelt fånga ett budskap och formulera i text.
- Genom tidigare uppdrag har du en god förståelse för ledningsarbete och facklig samverkan.
Dina kompetenser:
Du är en nyfiken, öppen och positiv person som uppskattar både samarbete och arbete på egen hand. En nämndsekreterare har svart bälte i noggrannhet och uppföljning, låter inte något falla mellan stolarna och utför ofta efterforskningar av handlingar. Det är ett uppdrag där du söker information och letar efter rätt mottagare. Likaså behöver du ha en god förmåga att ta beslut samt prioritera i ditt eget arbete, då graden av självständighet i uppdraget är hög. En förutsättning för att lyckas i arbetet som nämndsekreterare är din egen förmåga att skapa en god administrativ struktur och hitta kloka vägar till effektivt arbete. Du trivs med att prioritera och hantera olika uppgifter parallellt med varandra.
Låter detta som en tjänst för dig? Varmt välkommen med din ansökan!
Förutom meningsfulla arbetsuppgifter och goda anställningsvillkor tar du som anställd i Borås Stad del av samtliga förmåner som bland annat friskvårdsbidrag, fria bad i kommunens badanläggningar samt möjlighet till semesterväxling, Vårt erbjudande - Borås Stad (boras.se) (https://www.boras.se/arbete/jobbaiborasstad/jobbaiborasstad/varterbjudande.4.db3c66418ad09de8f5245b.html)
Vi kommer att genomföra intervjuer löpande, vänta inte med din ansökan.
Ansökan
Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.
🖐 Passar detta jobb någon du känner?
Andra jobb inom samma område
Kanske kan det vara dags att bredda sökningen med dessa lediga jobb
-
https://www.ivo.se/
-
Övriga kontorsassistenter och sekreterare
StudentConsulting
-
Övriga kontorsassistenter och sekreterare
KFX HR-partner
-
Poolia Väst AB
-
Samhall AB
-
Riksbanken Lämnar Styrräntan Oförändrad: Effekter och Prognoser
Tors, 20 mar 2025 - 14:02