- Lönestatistik
- Långtradarchaufför
Långtradarchaufför lön
31 100 - 34 200 kr / månaden
Kvinnor tjänar 97% av vad män gör.
Transport
Löneutveckling Långtradarchaufför
Långtradarchaufför: Ett Yrke på Vägarna
Att arbeta som långtradarchaufför innebär att man spenderar mycket tid på vägarna och transporterar gods över långa avstånd. Rollen kräver inte bara skicklighet i att köra stora fordon, utan också god planering och problemlösningsförmåga för att hantera oväntade situationer, såsom trafik eller väderförhållanden. En långtradarchaufför ansvarar för att hålla tidsplaner och säkerställa att lasten når sin destination i gott skick.
Långtradarchaufför lön och inkomstmöjligheter
En av de mest avgörande frågorna för många som överväger en karriär som långtradarchaufför är lönen. Snittlönen för detta yrke ligger för närvarande på 32 500 kronor per månad. Det finns en liten skillnad mellan könen; män tjänar i genomsnitt 32 600 kronor medan kvinnor tjänar 31 700 kronor, vilket innebär att kvinnor tjänar 97% av vad män gör inom samma yrke. Timanställda långtradarchaufförer har en genomsnittlig timlön på 195 kronor, vilket baseras på 166 arbetstimmar i månaden.
Variationen i lön
Det finns en viss variation i inkomst inom yrket. Den högsta lönen för en långtradarchaufför är 34200 kronor, vilket tillhör en man som är privatanställd tjänsteman. På den andra sidan, tjänar en kvinna med samma yrke som mest 32000 kronor. Lägstalönen för yrket ligger på 31100 kronor för en kvinna med gymnasial utbildning, och för en man är det 32000 kronor.
Framtidsutsikter för Långtradarchaufförer
Enligt prognoser från arbetsförmedlingen är möjligheterna till arbete som långtradarchaufför goda. Yrket ingår i en större yrkesgrupp som omfattar lastbilsförare, och det finns en konstant efterfrågan på transporttjänster, vilket innebär att arbetsmöjligheterna förväntas vara oförändrade på fem års sikt. Trots en hög arbetslöshet inom yrket nationellt, finns det rekryteringssvårigheter, vilket betyder att arbetsgivare ibland har svårt att hitta rätt kompetens.
Utbildning och Kvalifikationer
För att bli långtradarchaufför krävs det vanligtvis att man har en gymnasial utbildning samt en yrkesförarutbildning. Det är nödvändigt att inneha ett körkort för tunga fordon, vanligtvis kategori C eller CE, beroende på typen av lastbil. Många arbetsgivare erbjuder även betalda utbildningar för att säkerställa att deras förare är uppdaterade med de senaste säkerhetsföreskrifterna och teknikerna.
Förmåner och arbetsförhållanden
Att arbeta som långtradarchaufför innebär ofta oregelbundna arbetstider och långa resor, vilket kan vara en utmaning för många. För vissa kan dock flexibiliteten i arbetstiderna vara en fördel. Förutom lön, kan vissa arbetsgivare erbjuda förmåner som betald mobiltelefon eller andra verktyg som underlättar arbetet. Vissa företag erbjuder även möjligheter till arbete hemifrån vid administrativa uppgifter.
Utmaningar i Yrket
Långtradarchaufförens arbete kan vara krävande, både fysiskt och mentalt. Långa timmar bakom ratten kan vara utmanande och det är viktigt att hålla sig uppmärksam och fokuserad hela tiden. Det är också viktigt att ha en bra fysisk hälsa eftersom jobbet kan innebära tunga lyft och andra fysiskt krävande uppgifter.
Vad du bör tänka på
Om du funderar på att bli långtradarchaufför, är det viktigt att du trivs med att arbeta självständigt och kan hantera stressiga situationer. Förmåga att planera och vara flexibel är också viktigt, eftersom oväntade händelser som trafikstockningar eller tekniska problem kan påverka din arbetsdag. Att vara långtradarchaufför kan vara ett mycket belönande jobb för rätt person, särskilt för dem som älskar friheten av att vara på vägen och uppskattar variationen i arbetsuppgifter.
Sammanfattning av Långtradarchaufförens Arbetsmarknad
Sammantaget erbjuder yrket som långtradarchaufför stabila anställningsmöjligheter och en konkurrenskraftig lön. Med rätt utbildning och en vilja att arbeta oregelbundna timmar, kan detta vara en givande karriärväg. De framtida arbetsutsikterna ser lovande ut, och behovet av transporter innebär att efterfrågan på kvalificerade förare förblir stabil.
Lön fördelat på ålder och sektor
Ålder | Grundlön | Månadslön | |
---|---|---|---|
18-24 | 101% | 29900 kr | 31000 kr |
25-34 | 100% | 31100 kr | 32600 kr |
35-44 | 97% | 31500 kr | 33300 kr |
45-54 | 31100 kr | 33200 kr | |
55-64 | 31300 kr | 32600 kr | |
65-68 | 29200 kr | 30300 kr | |
Snitt | 97% | 31000 kr | 32500 kr |
Ålder | Grundlön | Månadslön | |
---|---|---|---|
18-24 | 101% | 29900 kr | 31000 kr |
25-34 | 100% | 31100 kr | 32600 kr |
35-44 | 97% | 31500 kr | 33300 kr |
45-54 | 31100 kr | 33200 kr | |
55-64 | 31300 kr | 32600 kr | |
65-68 | 29200 kr | 30300 kr | |
Snitt | 97% | 31000 kr | 32500 kr |
Ålder | Grundlön | Månadslön | |
---|---|---|---|
18-24 | 101% | 29900 kr | 31000 kr |
25-34 | 100% | 31100 kr | 32600 kr |
35-44 | 97% | 31500 kr | 33300 kr |
45-54 | 31100 kr | 33200 kr | |
55-64 | 31300 kr | 32600 kr | |
65-68 | 29200 kr | 30300 kr | |
Snitt | 97% | 31000 kr | 32500 kr |
Ålder | Grundlön | Månadslön | |
---|---|---|---|
18-24 | 101% | 30000 kr | 31000 kr |
25-34 | 100% | 31200 kr | 32600 kr |
35-44 | 97% | 31600 kr | 33300 kr |
45-54 | 31200 kr | 33300 kr | |
55-64 | 31300 kr | 32600 kr | |
65-68 | 29200 kr | 30300 kr | |
Snitt | 97% | 31100 kr | 32600 kr |
Ålder | Grundlön | Månadslön | |
---|---|---|---|
18-24 | 101% | 30000 kr | 31000 kr |
25-34 | 100% | 31200 kr | 32600 kr |
35-44 | 97% | 31600 kr | 33300 kr |
45-54 | 31200 kr | 33300 kr | |
55-64 | 31300 kr | 32600 kr | |
65-68 | 29200 kr | 30300 kr | |
Snitt | 97% | 31100 kr | 32600 kr |
Ålder | Grundlön | Månadslön | |
---|---|---|---|
18-24 | 101% | 30000 kr | 31000 kr |
25-34 | 100% | 31200 kr | 32600 kr |
35-44 | 97% | 31600 kr | 33300 kr |
45-54 | 31200 kr | 33300 kr | |
55-64 | 31300 kr | 32600 kr | |
65-68 | 29200 kr | 30300 kr | |
Snitt | 97% | 31100 kr | 32600 kr |
Ålder | Grundlön | Månadslön | |
---|---|---|---|
18-24 | 101% | 29700 kr | 31100 kr |
25-34 | 100% | 31000 kr | 32500 kr |
35-44 | 97% | 30600 kr | 32200 kr |
Snitt | 97% | 30300 kr | 31700 kr |
Ålder | Grundlön | Månadslön | |
---|---|---|---|
18-24 | 101% | 29700 kr | 31100 kr |
25-34 | 100% | 31000 kr | 32500 kr |
35-44 | 97% | 30600 kr | 32200 kr |
Snitt | 97% | 30300 kr | 31700 kr |
Ålder | Grundlön | Månadslön | |
---|---|---|---|
18-24 | 101% | 29700 kr | 31100 kr |
25-34 | 100% | 31000 kr | 32500 kr |
35-44 | 97% | 30600 kr | 32200 kr |
Snitt | 97% | 30300 kr | 31700 kr |
Om datan
All information som visas på denna sida är baserad på data från Statistiska Centralbyrån (SCB), Skatteverket samt Arbetsförmedlingen. Läs mer om vår data och våra datakällor här.
Alla siffror är bruttolöner, vilket innebär löner före skatt. Medellön eller snittlön räknas ut genom att addera ihop den totala lönen för samtliga personer inom yrket och dela den på antalet personer. För specifika yrkeskategorier har vi även tagit hänsyn till olika kriterier som erfarenhet och utbildning.
Yrket Långtradarchaufför har SSYK-koden 8332, vilken vi använder för att matcha mot SCB databas för att få fram den senaste lönestatistiken.
Nationellt bedöms möjligheterna till arbete som bygg- och anläggningsförare vara stora. På fem års sikt förväntas efterfrågan vara oförändrad.
Nationellt bedöms rekryteringssituationen för bygg- och anläggningsförare kännetecknas av rekryteringssvårigheter samtidigt som arbetslösheten i yrket är hög. På fem års sikt förväntas efterfrågan på bygg- och anläggningsförare vara oförändrad.
-
Ce chaufför Kyl och Frystransporter
Lastbilsförare m.fl.
-
Chaufförer CE till Södra Stockholm Extra
Lastbilsförare m.fl.
-
Lastbilsförare m.fl.
-
Lastbilsförare m.fl.
-
Chaufför/Serviceman med B-körkort till ELIS - Slagsta
Lastbilsförare m.fl.
-
Brevbärare och postterminalarbetare
-
Transportledare och transportsamordnare
-
Övriga bil-, motorcykel- och cykelförare
-
Brevbärare och postterminalarbetare
-
Ramppersonal, flyttkarlar o varupåfyllare m.fl.
-
Lager- och terminalpersonal
-
Förbättringar på Statsskuld.se: Nyheter & Uppdateringar
Tis, 17 dec 2024 - 08:56 -
Skattetrycket i Kiruna kommun - En översikt av skattesatser och ekonomiska utmaningar
Tors, 23 maj 2024 - 22:26