- Lönestatistik
- Flygmotormontör
Flygmotormontör
32 800 - 35 400 kr / månaden
Kvinnor tjänar 97% av vad män gör.
Industriell tillverkning
Löneutveckling Flygmotormontör
Vad gör en flygmotormontör? – Arbetsuppgifter och arbetsmiljö
En flygmotormontör arbetar med att montera, underhålla och reparera flygmotorer samt tillhörande komponenter inom flygindustrin. Arbetet kräver stor noggrannhet, tekniskt kunnande och följsamhet mot säkerhetsföreskrifter, då motorerna är avgörande för flygsäkerheten. I det dagliga arbetet ingår ofta att följa detaljerade monteringsanvisningar, använda avancerade mätinstrument och arbeta i team tillsammans med andra specialister. Arbetsmiljön är vanligtvis industriell, ofta i stora hangarer eller verkstäder där det ställs höga krav på ordning, renlighet och säkerhet.
Löneutveckling över tid
Lönen för flygmotormontörer har haft en stadig ökning under de senaste tre åren. År 2022 låg snittlönen på 31100 kr per månad. Året därpå, 2023, ökade den till 32 700 kr, vilket motsvarar en uppgång på cirka 5,1%. Mellan 2023 och 2024 fortsatte trenden uppåt, om än något långsammare, med en snittlön på 33 800 kr – en ökning med ungefär 3,4%. Denna positiva utveckling speglar en fortsatt efterfrågan på kvalificerade montörer inom flygindustrin, där tekniska framsteg och ökade krav på säkerhet bidrar till att höja yrkets status och lönenivå. Löneutvecklingen påverkas även av brist på erfarna montörer och ett växande behov av underhåll och service av modern flygteknik.
Flygmotormontör lön – komplett översikt
- Snittlön: 33 800 kr/mån
- Lägsta lön: 32 800 kr/mån (kvinnor), 33 100 kr/mån (män)
- Högsta lön: 33 000 kr/mån (kvinnor), 35 400 kr/mån (män)
- Timlön: 203 kr
- Könsskillnader: Kvinnor tjänar 97% av vad män gör (32 800 kr mot 33 900 kr/mån)
- Regionala skillnader: Specifika regionala skillnader saknas, men variationer kan förekomma beroende på arbetsplats och efterfrågan.
Utbildning och kvalifikationer
Vägen till att bli flygmotormontör går vanligtvis via en teknisk gymnasieutbildning eller motsvarande vuxenutbildning, ofta med inriktning mot flygteknik eller fordonsteknik. I många fall krävs kompletterande kurser och certifieringar, särskilt för arbete med certifierade flygplansmotorer. Praktisk erfarenhet genom praktikplatser eller traineeprogram är mycket värdefullt och ofta ett krav för anställning. Dessutom ställs höga krav på noggrannhet och teknisk förståelse, då arbetet har direkt påverkan på flygsäkerheten.
- Formell utbildning: Gymnasieutbildning med inriktning mot flygteknik eller fordonsteknik (3 år)
- Certifieringar: Särskilda certifikat kan krävas för arbete med flygmotorer (t.ex. EASA Part-66)
- Praktik: Längre praktikperioder eller traineeprogram är vanligt
- Förkunskapskrav: Goda kunskaper i teknik, matematik och engelska
- Tips: Extra kurser inom elektronik och mätteknik kan öka anställningsbarheten
Att arbeta som flygmotormontör innebär ofta nära samarbete med ingenjörer och tekniker från olika delar av världen. Internationella projekt och avancerade tekniska utmaningar är vanliga inslag, vilket gör yrket både omväxlande och utvecklande.
Vanliga förmåner och ersättningar
Flygmotormontörer har ofta tillgång till förmåner såsom friskvårdsbidrag, extra semester, försäkringar och möjligheter till vidareutbildning. Skiftarbete kan ge ob-tillägg och vissa arbetsgivare erbjuder bonusar eller prestationsbaserade ersättningar. Arbetskläder och skyddsutrustning tillhandahålls vanligtvis av arbetsgivaren, och det är inte ovanligt med subventionerad lunch eller personalrabatter.
Konkurrens och utmaningar
Konkurrensen om tjänster som flygmotormontör är på många håll måttlig, men arbetsmarknaden kännetecknas av höga krav på teknisk kompetens och certifieringar. Många arbetsgivare rapporterar svårigheter att rekrytera erfarna och kvalificerade montörer, samtidigt som det finns en viss omsättning bland personalen då vissa lämnar yrket för andra tekniska roller. Utmaningarna ligger ofta i att hålla sig uppdaterad med den senaste teknologin och att arbeta effektivt under tidspress utan att kompromissa med säkerheten. Dessutom kräver arbetet en god fysisk kondition och förmåga att arbeta i bullriga miljöer.
Tips för dig som vill bli flygmotormontör
För att lyckas som flygmotormontör är det bra att ha ett stort tekniskt intresse och vara noggrann i sitt arbete. Att visa initiativförmåga och vilja att lära sig nya tekniker kan vara avgörande för att snabbt komma in i yrket och utvecklas vidare. God samarbetsförmåga behövs, eftersom arbetet ofta sker i team där kommunikation är viktig för säkerheten. Att vara stresstålig och kunna arbeta metodiskt under tidspress är också en stor fördel, särskilt vid felsökning eller underhåll av motorer med snäva tidsramar. Flexibilitet och anpassningsförmåga uppskattas, eftersom arbetsuppgifterna kan variera från dag till dag och teknikutvecklingen går snabbt. Engagemang och kvalitetsmedvetenhet bidrar till att leverera arbete med högsta säkerhetsnivå. Slutligen är det viktigt att ha tålamod och vilja att följa noggranna rutiner, då även små misstag kan få stora konsekvenser inom flygindustrin.
Nyckelfakta om flygmotormontör
- Utbildningsnivå: Gymnasieutbildning med teknisk inriktning och certifiering
- Arbetsmiljö: Industriell verkstad eller hangar, ofta skiftarbete
- Arbetsform: Teamarbete med krav på noggrannhet och säkerhetsmedvetenhet
- Efterfrågan: Stora möjligheter till arbete, 1437 lediga jobb inom yrkesgruppen
- Specialkunskaper: Flygteknik, elektronik och mätteknik
Karriärvägar och framtidsutsikter
Efter tre till fem år inom yrket kan en flygmotormontör ofta avancera till mer specialiserade roller, till exempel som ledande montör, teknisk specialist eller arbetsledare. Vissa väljer att utbilda sig vidare inom flygteknik eller mot ingenjörsroller. Enligt Arbetsförmedlingens prognoser är möjligheterna till arbete som fordonsmontör, där flygmotormontörer ingår, fortsatt stora på nationell nivå. Efterfrågan förväntas vara oförändrad under de kommande fem åren, men rekryteringssituationen präglas av svårigheter att hitta kvalificerade sökande. Yrket erbjuder goda möjligheter till utveckling och specialisering, särskilt för den som kontinuerligt uppdaterar sina kunskaper och certifieringar.
Vanliga frågor om flygmotormontör
- Vad tjänar en flygmotormontör?
- Snittlönen är 33 800 kr per månad, med variation mellan 32 800 kr och 35 400 kr beroende på erfarenhet, kön och arbetsplats. - Hur blir man flygmotormontör?
- Vanligaste vägen är gymnasieutbildning med inriktning mot flygteknik, kompletterad med praktik och certifieringar. - Finns det skillnader i lön mellan män och kvinnor?
- Ja, kvinnor tjänar i snitt 97% av vad män gör inom yrket. - Hur ser arbetsmarknaden ut för flygmotormontörer?
- Arbetsmarknaden är god, med stora möjligheter till arbete och över 1430 lediga tjänster inom yrkesgruppen. - Vilka personliga egenskaper är viktiga?
- Noggrannhet, tekniskt intresse, samarbetsförmåga och stresstålighet är centrala egenskaper. - Vilka arbetsuppgifter ingår i yrket?
- Montering, underhåll och reparation av flygmotorer samt säkerhetskontroller och dokumentation. - Vilka utvecklingsmöjligheter finns?
- Möjlighet att bli teknisk specialist, arbetsledare eller vidareutbilda sig inom flygteknik och relaterade områden.
Lön fördelat på ålder och sektor
| Ålder | Grundlön | Månadslön | |
|---|---|---|---|
| 18-24 | 107% | 31600 kr | 33000 kr |
| 25-34 | 96% | 32000 kr | 33200 kr |
| 35-44 | 32400 kr | 33400 kr | |
| 45-54 | 34300 kr | 35300 kr | |
| 55-64 | 33700 kr | 34100 kr | |
| Snitt | 97% | 32800 kr | 33800 kr |
| Ålder | Grundlön | Månadslön | |
|---|---|---|---|
| 18-24 | 107% | 31600 kr | 33000 kr |
| 25-34 | 96% | 32000 kr | 33200 kr |
| 35-44 | 32400 kr | 33400 kr | |
| 45-54 | 34300 kr | 35300 kr | |
| 55-64 | 33700 kr | 34100 kr | |
| Snitt | 97% | 32800 kr | 33800 kr |
| Ålder | Grundlön | Månadslön | |
|---|---|---|---|
| 18-24 | 107% | 31600 kr | 33000 kr |
| 25-34 | 96% | 32000 kr | 33200 kr |
| 35-44 | 32400 kr | 33400 kr | |
| 45-54 | 34300 kr | 35300 kr | |
| 55-64 | 33700 kr | 34100 kr | |
| Snitt | 97% | 32800 kr | 33800 kr |
| Ålder | Grundlön | Månadslön | |
|---|---|---|---|
| 18-24 | 107% | 31500 kr | 32400 kr |
| 25-34 | 96% | 32100 kr | 33400 kr |
| 35-44 | 32600 kr | 33700 kr | |
| 45-54 | 34400 kr | 35400 kr | |
| 55-64 | 33900 kr | 34300 kr | |
| Snitt | 97% | 33000 kr | 33900 kr |
| Ålder | Grundlön | Månadslön | |
|---|---|---|---|
| 18-24 | 107% | 31500 kr | 32400 kr |
| 25-34 | 96% | 32100 kr | 33400 kr |
| 35-44 | 32600 kr | 33700 kr | |
| 45-54 | 34400 kr | 35400 kr | |
| 55-64 | 33900 kr | 34300 kr | |
| Snitt | 97% | 33000 kr | 33900 kr |
| Ålder | Grundlön | Månadslön | |
|---|---|---|---|
| 18-24 | 107% | 31500 kr | 32400 kr |
| 25-34 | 96% | 32100 kr | 33400 kr |
| 35-44 | 32600 kr | 33700 kr | |
| 45-54 | 34400 kr | 35400 kr | |
| 55-64 | 33900 kr | 34300 kr | |
| Snitt | 97% | 33000 kr | 33900 kr |
| Ålder | Grundlön | Månadslön | |
|---|---|---|---|
| 18-24 | 107% | 31800 kr | 34700 kr |
| 25-34 | 96% | 31200 kr | 32100 kr |
| Snitt | 97% | 31500 kr | 32800 kr |
| Ålder | Grundlön | Månadslön | |
|---|---|---|---|
| 18-24 | 107% | 31800 kr | 34700 kr |
| 25-34 | 96% | 31200 kr | 32100 kr |
| Snitt | 97% | 31500 kr | 32800 kr |
| Ålder | Grundlön | Månadslön | |
|---|---|---|---|
| 18-24 | 107% | 31800 kr | 34700 kr |
| 25-34 | 96% | 31200 kr | 32100 kr |
| Snitt | 97% | 31500 kr | 32800 kr |
Om datan
All information som visas på denna sida är baserad på data från Statistiska Centralbyrån (SCB), Skatteverket samt Arbetsförmedlingen. Läs mer om vår data och våra datakällor här.
Alla siffror är bruttolöner, vilket innebär löner före skatt. Medellön eller snittlön räknas ut genom att addera ihop den totala lönen för samtliga personer inom yrket och dela den på antalet personer. För specifika yrkeskategorier har vi även tagit hänsyn till olika kriterier som erfarenhet och utbildning.
Yrket Flygmotormontör har SSYK-koden 8211, vilken vi använder för att matcha mot SCB databas för att få fram den senaste lönestatistiken.
Nationellt bedöms möjligheterna till arbete som fordonsmontör vara stora. På fem års sikt förväntas efterfrågan vara oförändrad.
Nationellt bedöms rekryteringssituationen för fordonsmontörer kännetecknas av rekryteringssvårigheter samtidigt som det är många som lämnar yrket. På fem års sikt förväntas efterfrågan på fordonsmontörer vara oförändrad.
-
Vi söker en bildoktor – någon som mekat mer än de flesta har kört.
Fordonsmontörer
Ons, 26 nov 2025 - 06:16
-
Processoperatör, sockerindustri
Övriga maskinoperatörer, livsmedelsindustri m.m.
Fre, 5 dec 2025 - 16:59