Business controller Halland

Nobina Sverige AB

Hallands län, Halmstad

Tidigare erfarenhet är önskad

10 dagar kvar
att ansöka till jobbet

Nobina är Nordens största och mest erfarna operatör inom kollektivtrafik. Vi ser till att över en miljon människor dagligen kommer till sitt jobb, sin skola eller andra aktiviteter genom att leverera kontrakterad kollektivtrafik på uppdrag av samhället. Vår framgång skapar ett bättre samhälle i form av ökad rörlighet, minskad miljöbelastning och lägre samhällskostnader. Läs mer på www.nobina.se  

Vill du jobba affärsnära och vara motorn i att driva resultatet för ditt affärsområde? Är du en ambitiös och nyfiken person med tidigare ekonomisk erfarenhet som söker en ny utmaning? Nobina rekryterar nu en Business Controller till trafikområde Halland!

Om tjänsten

I rollen som Business Controller för Nobinas trafikområden Halland och KES buss utgår du från kontoret i Halmstad alt Varberg samt minimum 1 dag i veckan i Fjärås. Du ansvarar för att driva resultatet för dina ansvarsenheter i nära samarbete med resp affärschef. Som Business Controller tillhör du trafikområdena snarare än den centrala ekonomifunktionen för att kunna verka närmare din affär och verksamhet. Ekonomiorganisationen är ett samarbete mellan lokal Business Controller, central ekonomiorganisation på huvudkontoret samt koncernekonomi. Som lokal Business Controller samarbetar du i huvudsak med dina lokala ledningsgrupper men har daglig kontakt med centrala ekonomiorganisationen, andra lokala Business Controllers samt Shared Service Center.

Rollen innefattar att ansvara för trafikområdenas ekonomi. Du driver och håller ihop de lokala boksluts-, budget-, och prognosprocesserna med ett ansvar för den ekonomiska kontrollen. Det är en verksamhetsnära roll där du jobbar tätt tillsammans med underhållschef, personalledningschef och produktionschef på resp trafikområde. Skapa ekonomisk och resultatorienterad förståelse och styrning inom dina trafikområde är kärnan i rollen.

Du kommer att:

  • Driva bokslut, budget och prognos för trafikområdena enligt centrala riktlinjer.
  • Skapa och presentera tillförlitliga ekonomiska analyser, rapporter och prognoser inom given tidsram.
  • Identifiera och driva resultatförbättrande åtgärder för trafikområdena
  • Följa upp kostnader och nyckeltal samt föreslå åtgärder till förbättring.
  • Göra avvikelseanalyser mellan budget och utfall
  • Ha en aktiv roll inom affärsutveckling för de lokala affärsinitiativen
  • Ingå i den lokala ledningsgruppen/grupperna

Om dig

Vill du ta steget till en controllerroll i en organisation som vill satsa på dig och din utveckling? Då har du hamnat rätt. Vi söker dig med ett stort driv, nyfikenhet och viljan att utvecklas. För att lyckas i denna roll ser vi att du:

  • Har en relevant högskole- eller universitetsutbildning.
  • Är en skicklig användare i Excel, då detta tillsammans med Agresso och Mercur är dina främsta digitala verktyg.
  • God förståelse för ekonomiska flöden.
  • Du är duktig på att paketera och presentera analyser som bygger på stora datamängder på ett pedagogiskt sätt.
  • Är strukturerad, analytisk och har lätt för att skapa goda relationer.

Har du tidigare erfarenhet av budget- och prognosarbete är det meriterande, men inget krav. Det är även meriterande med erfarenhet från både redovisning och ekonomistyrning, men ditt driv, engagemang och förmågan att få verksamheten med dig som är absolut viktigast.

Om anställningen

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Vi tillämpar provanställning och individuell lönesättning.  Det finns möjlighet att jobba hemifrån men rollen är verksamhetsnära och kräver att du jobbar från kontoret i Halmstad eller Varberg merparten av tiden.

Ansökan
Vi vill ha din ansökan senast 2025-01-02. Tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag, då vi hanterar ansökningarna löpande. Vi rekommenderar dig därför att söka så snart som möjligt.

Kontaktperson för denna tjänst:

Elisabeth Isberg, Affärschef Halland                               070-211 1282

Oskar Nelson-Danevad, VD KES buss                           073-507 5711

Johannes Engström, Senior Business Controller            070-187 2216

Notera att svar kan dröja under semestertider.
 

Varför Nobina? 
På Nobina är vi engagerade i att skapa en inkluderande arbetsmiljö där varje medarbetare känner sig värdefull. Våra ledare tar ansvar, fattar modiga beslut och strävar alltid efter att möta våra resenärers och samhällets behov. Genom att vara affärsdrivna och fokusera på helheten strävar vi efter att utveckla vår verksamhet och skapa hållbara lösningar för idag och för framtiden. På ett coachande sätt är vi engagerande. Vår kultur bygger på respekt, vi bryr oss och tar ansvar och vi söker ständigt nya perspektiv för att driva innovation.  
Mångfald för oss innebär att vi utifrån bakgrund, personlighet, kunskap och erfarenhet, inom ramen för våra värderingar, tänker på olika sätt och kompletterar varandra. Vi tror på att allas samlade
 erfarenheter är viktiga för att vi som personer, våra team och vi som företag ska kunna växa och utvecklas. Vi är stolta över att arbetet med mångfald och inkludering är en viktig del i vår vardag. 

 

🖐 Passar detta jobb någon du känner?
Dela

Andra jobb inom samma område

Kanske kan det vara dags att bredda sökningen med dessa lediga jobb

Sökord / Yrke
Liknande jobb
Senaste artiklarna
  • Information om Statsskuld.se - Förbättringar på Statsskuld.se: Nyheter & Uppdateringar
    Tis, 17 dec 2024 - 08:56
  • Opinionen - Demoskop: Socialdemokraterna tappar, Centern ökar
    Fre, 25 okt 2024 - 14:35
  • Statsskulden - Sveriges statsskuld: Historisk låg nivå i förändring
    Tis, 8 okt 2024 - 10:07
  • Yrke - Lön och arbete som Studieledare: Vad du behöver veta
    Ons, 4 sep 2024 - 18:10
  • Kommun - Skattetrycket i Kiruna kommun - En översikt av skattesatser och ekonomiska utmaningar
    Tors, 23 maj 2024 - 22:26