Digital kommunikationsexpert till PTS

Post- och Telestyrelsen

Stockholms län, Stockholm

Tidigare erfarenhet är önskad

13 dagar kvar
att ansöka till jobbet

Digital kommunikationsexpert till PTS

Har du drömt om att bygga något från grunden och verkligen göra skillnad? Gillar du att skapa struktur, skapa engagerande innehåll och visa andra vägen i sociala mediernas värld? Då är det här rollen för dig – hos oss på PTS får du chansen att sätta din prägel och bli vår digitala expert!

Vi jobbar med det alla tar för givet. Att kunna kommunicera. Hos oss får du se till att det fungerar nu och i framtiden. För alla.

På kommunikationsavdelningen är ambitionsnivån hög. Vi strävar efter att hela tiden utveckla vår kommunikation och våra arbetssätt och sätter stort fokus på initiativkraft och utveckling. På avdelningen jobbar idag åtta personer men vi växer fort och beräknas vara 12 personer inom kort.

Mitt namn är Anne-Catherine Worth och jag är kommunikationschef på PTS sedan den 2 september. Vi har påbörjat en både rolig och spännande förändringsresa med målet än mer effektiv kommunikation. Vi har höga ambitioner och du som börjar här kommer att vara en viktig del av arbetet. För att lyckas måste vi vara nytänkande, visa på mod och initiativrikedom. Glädje är också en central faktor, eftersom jag är övertygad om att vi blir bättre om vi har roligt. Som om det inte räckte så har vi på PTS ett viktigt uppdrag, här finns med andra ord alla möjligheter att gå med studsande steg till jobbet och med rak rygg hem.

Om rollen

I den här rollen får du en unik möjlighet att bygga upp och utveckla PTS närvaro i sociala medier från grunden. Du ansvarar för att skapa en tydlig struktur, producera innehåll som engagerar – både rörligt och statiskt – och koppla vår digitala närvaro till myndighetens uppdrag om säker och tillgänglig kommunikation i Sverige.

Du tar fram strategier och styrdokument, driver kampanjer och samarbetar med externa byråer vid behov. Rollen innebär också att analysera och följa upp våra insatser för att ständigt utveckla både det organiska och sponsrade innehållet.

Som en viktig del i vår uppbyggnadsfas hjälper du verksamheten att navigera sociala medier genom att ge råd, vägleda och stärka kompetensen internt. Med din erfarenhet av att bygga digital närvaro vet du vilka steg som krävs för att lyckas, även när ramarna inte är helt klara.

Här får du sätta din prägel, jobba kreativt och strategiskt och bidra till att öka kännedomen om en myndighet som gör skillnad för hela Sverige.

Om dig

En förutsättning för rollen är att du har ett stort intresse och nyfikenhet av att hålla dig uppdaterad om trender och målgrupper i sociala medier och vågar tänka nytt, samtidigt som du förmedlar en bild som är i linje med PTS uppdrag. Du bygger enkelt relationer och samarbetar smidigt med både kollegor och externa aktörer, men trivs lika bra med att arbeta självständigt. Med din proaktiva inställning skapar du struktur, driver aktiviteter och ser till att saker händer – alltid med fokus på tydlig, engagerande kommunikation som når fram till rätt målgrupp. För oss är dina personliga egenskaper viktiga, därför kommer vi lägga stor vikt vid dessa.

Vi söker dig som har:

  • Eftergymnasial utbildning inom digital kommunikation, marknadsföring eller liknande.
  • Flerårig erfarenhet av framgångsrikt strategiskt och operativt arbete med sociala medier samt att bygga upp en organisations organiska och sponsrade sociala medienärvaro från grunden.
  • Erfarenhet av att utveckla styrdokument, policier och riktlinjer för sociala medier, samt att säkerställa deras efterlevnad.
  • Erfarenhet av att skapa engagerande text, bild och video anpassat efter målgrupp och kanal. Du är van att använda relevanta produktionsverktyg, som Adobe Creative Suite eller motsvarande, för att producera och redigera fysiska enheter samt digitalt material för sociala medier och webb, inklusive rörligt material.
  • Erfarenhet av att vara beställare och kravställare gentemot externa leverantörer, såsom produktionsbyråer och har arbetat nära externa aktörer för att säkerställa kvalitet och enhetlighet.
  • Grundläggande kunskap om bildjuridik, såsom GDPR och upphovsrätt, samt om lagstiftning som påverkar arbetet i sociala medier (t.ex. Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service).
  • Dokumenterat goda kunskaper i skriven svenska med förmåga att säkerställa enhetlig ton och stil.
  • Erfarenhet av grafisk formgivning av fysiska enheter såsom broschyrer, flygblad och montermaterial.

Det är även meriterande om du har erfarenhet av att:

  • Analysera och justera innehållsstrategier baserat på data från plattformar som Meta Insights, Google Analytics.
  • Hantera kommentarsfält och engagera i dialoger i sociala medier på ett professionellt och ansvarsfullt sätt.
  • Deltaga i redaktionellt arbete.
  • Utveckla och anpassa sociala mediestrategier för att optimera målgruppsengagemang.

Vårt erbjudande

Vi tar livet på allvar. Hos oss kan du ha ett liv på och utanför jobbet. Mår du bra, mår vi bra. Därför erbjuder vi konkurrenskraftiga löner, flexibla arbetstider och möjlighet till distansarbete. Vi har även generöst friskvårdsbidrag och två friskvårdstimmar varje vecka.

Dessutom får du förmånliga villkor för lunch, semester, föräldraledighet, pension och vid sjukdom. Här kommer du arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler på Hälsingegatan 38. Som statlig myndighet erbjuder vi en trygg och stabil arbetsmiljö där du kan känna dig säker. Vi skapar morgondagens samhälle och måste ligga i framkant. Hos oss kommer du att växa med uppgifter hela tiden.

Bra att veta

Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.

För att kunna bedöma din kompetens på bästa sätt ber vi dig att inte inkludera bild, personnummer eller adress i ditt CV. Tester och arbetsprov ingår i rekryteringsprocessen. Om du har skyddade uppgifter, vänligen kontakta vår HR-specialist.

För ytterligare information, vänligen kontakta David Drazil på [email protected] (mailto:[email protected]) eller HR-specialist Sofia Linden Falkenlöv på [email protected] (mailto:[email protected]). För frågor relaterade till vår lokala fackliga arbetstagarorganisation, vänligen maila till [email protected] (mailto:[email protected]).

Välkommen med din ansökan senast 24 januari.

Vi driver och försvarar allas rätt till säker och tillgänglig kommunikation. Varje dag, varje sekund. I hela Sverige.

🖐 Passar detta jobb någon du känner?
Dela

Andra jobb inom samma område

Kanske kan det vara dags att bredda sökningen med dessa lediga jobb

Sökord / Yrke
Liknande jobb
Senaste artiklarna
  • Elpriset - Elpriser i Sverige: Dagens och Morgondagens Prognoser
    Fre, 10 jan 2025 - 13:30
  • Inflationen - Inflationen i Sverige sjunker till 1,5% i december
    Ons, 8 jan 2025 - 18:05
  • Rabattkod - Exklusivt Träningserbjudande: Träna 2025 för Halva Priset med myMOWO!
    Fre, 3 jan 2025 - 09:01
  • Allmänt - Statsskuld.se: Nya Skatteberäkningar & Jobbsök
    Tors, 2 jan 2025 - 19:54
  • Opinionen - Novus December 2024: Socialdemokraterna i topp
    Tis, 31 dec 2024 - 14:35
  • Lån - Bolåneräntor i Sverige 2024-2026: Prognos och Råd
    Lör, 28 dec 2024 - 11:48
  • Styrräntan - Riksbanken sänker styrräntan: Hur påverkas din ekonomi?
    Fre, 20 dec 2024 - 11:48
  • Information om Statsskuld.se - Förbättringar på Statsskuld.se: Nyheter & Uppdateringar
    Tis, 17 dec 2024 - 08:56