Ledigt jobb: Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
- Jobb
- Handläggare inom pensionsområdet på Socialförsäkringsenheten

Handläggare inom pensionsområdet på Socialförsäkringsenheten
RegeringskanslietStockholms län, Stockholm
Tidigare erfarenhet är önskad
Socialförsäkringsenheten, Socialdepartementet
Har du erfarenhet av arbete med frågor inom pensionsområdet? Har du god kunskap inom socialförsäkringen och svensk förvaltning? Hos oss får du arbeta i en dynamisk och politiskt styrd organisation, mitt i händelsernas centrum.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som anställd på Socialförsäkringsenheten bidrar du till enhetens arbete med att utveckla och förvalta socialförsäkringen - ett område under ständig förändring som samspelar och anpassas till både nationella och internationella omvärldsfaktorer. Arbetet sker i högt tempo och är i hög grad problemlösningsfokuserat.
Enhetens huvudsakliga arbetsuppgifter är framtagande av lagstiftningsprodukter, frågor kopplade till myndighetsstyrning av bland annat Pensionsmyndigheten och Fondtorgsnämnden, framtagande av underlag och analyser till den politiska ledningen, budgetarbete och andra löpande arbetsuppgifter. Arbetet sker i nära dialog med såväl departementets ledning som med andra enheter, departement, myndigheter och organisationer.
Huvudfokus kommer att ligga på frågor som rör pensionsområdet generellt men i huvudsak frågor som relaterar till inkomstpension och grundskyddet. Arbetsuppgifterna kommer att spänna över socialförsäkringens olika områden och det kan bli aktuellt att arbeta med andra frågor inom enhetens ansvarsområde.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se (http://www.regeringen.se).
Din bakgrund
Vi söker dig som har akademisk examen i statsvetenskap, juridik eller ekonomi, alternativt har du en motsvarande examen som vi bedömer relevant för tjänsten. Du har flerårig erfarenhet av handläggande eller utredande uppgifter inom pensionsområdet. Vidare har du kunskap om svensk statsförvaltning, kunskap om socialförsäkringen, dess regelverk, förmåner och administration samt mycket goda kunskaper i svenska och engelska, i tal och skrift.
Det är meriterande med övergripande systemförståelse och erfarenhet av handläggning av allmän pension och pensionssystemets regelverk samt med kunskap om socialförsäkringen i ett internationellt perspektiv. Därtill är det meriterande med arbete i Regeringskansliet samt arbete med budgetprocessen och myndighetsstyrning i Regeringskansliet.
Dina egenskaper
För att trivas i rollen som handläggare på Socialförsäkringsenheten behöver du självständigt kunna planera, strukturera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt och ta ansvar för att hålla såväl korta deadlines som att driva långsiktiga processer framåt. Vi söker personer med gott omdöme och hög integritet som är initiativrika och samarbetsinriktade. Du har förmåga att knyta och utveckla kontakter. Du är analytisk och kan sammanställa och dra slutsatser utifrån omfattande och komplexa underlag. Du behöver vara beredd på det oförutsedda och du förväntas kunna leverera och byta fokus snabbt, vilket ställer höga krav på din flexibilitet. Du behöver även ha förmåga att arbeta fram högkvalitativa skriftliga underlag och hålla stringenta muntliga föredragningar som anpassats till mottagaren. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Vi erbjuder en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning.
Stationeringsort Stockholm.
Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.
En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta enhetschef Therese Karlberg, enhetschef på 08-405 27 72 eller gruppchef Niklas Halén på 08-405 21 47. Fackliga kontaktpersoner är Pia Fagerström för Saco och Karina Åbom Engberg för ST. Du når samtliga via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 25 april 2025.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Socialdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar bl.a. om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner och premiepensionssystemet samt idrott, civilsamhället, ungdomspolitik, begravningsfrågor och trossamfund.
🖐 Passar detta jobb någon du känner?
Andra jobb inom samma område
Kanske kan det vara dags att bredda sökningen med dessa lediga jobb
-
Övriga kontorsassistenter och sekreterare
Internationella Engelska Skolan Solna
Tors, 24 apr 2025 - 00:46
-
Stora Nyheter & Förbättringar på Statsskuld.se
Mån, 31 mar 2025 - 15:20 -
Riksbanken Lämnar Styrräntan Oförändrad: Effekter och Prognoser
Tors, 20 mar 2025 - 14:02