GÖTEBORGS KOMMUN - Logo

Nämndsekreterare till individutskottet på Socialförvaltningen Hisingen

GÖTEBORGS KOMMUN

9 dagar kvar
att ansöka till jobbet

Socialförvaltningen Hisingen söker nämndsekreterare

Socialförvaltningen Hisingen är en del av socialtjänsten i Göteborgs Stad. Vi är en av fyra socialförvaltningar. Vi arbetar målmedvetet för att skapa en bättre vardag för invånarna på Hisingen.

Vi erbjuder stöd inom individ- och familjeomsorg, socialjour, hjälp vid missbruk och i integrationsfrågor. Vi arbetar även med fritidsverksamhet samt förebyggande arbete kring till exempel folkhälsoarbete, samhällsplanering, lokalt trygghetsarbete och integrationsfrågor.

Vill du ha ett viktigt och meningsfullt arbete där vi alla tillsammans utvecklar socialförvaltningen Hisingen? Välkommen med din ansökan!

ARBETSUPPGIFTER

Socialförvaltningen Hisingen söker nu en nämndsekreterare till individutskottet. Tjänsten innebär ett huvudansvar för processen kring arbetet i utskottet samt att vara expert och bollplank till chefer och handläggare i juridiska frågor med anknytning till utskottet. Du ansvarar för att stödja chefer och att säkerställa att processen kopplad till delegationen av beslutanderätt inom förvaltningen samt anmälan av delegationsbeslut till socialnämnden funkar.

Som nämndsekreterare hos oss blir du en del av Kanslienheten och avdelningen Stab. Kanslienheten ansvarar för frågor kopplat till nämnd, utskott, registratur och arkiv. Övriga avdelningen ansvarar för juridik, kommunikation, säkerhet- och krisberedskap, dataskydd och informationssäkerhet, fastigheter och lokaler, samt IT. Vi är drygt 25 personer inom avdelningen och där avdelningschef ingår i förvaltningsledningen.

Som nämndsekreterare för individutskottet kommer du att arbeta nära såväl politiker i individutskottet som chefer och handläggare inom socialtjänsten. Du kommer att ansvara för att förbereda och vara sekreterare vid individutskottets sammanträden, vilket innebär att du säkerställer att handlingar till utskottet är juridiskt korrekta, att du upprättar dagordning och skickar ut kallelse samt handlingar till ledamöterna och tjänstemän samt att du skriver och färdigställer protokoll. Du expedierar även beslut samt hanterar övriga arbetsuppgifter vanligen förekommande i samband med ett sammanträde.

Dina närmsta kollegor är förvaltningens två nämndsekreterare, en med ansvar för nämnden och en med ansvar för individutskottet och ni ersätter varandra vid frånvaro. Ni arbetar nära varandra och är ett team för den politiska ärendeprocessen med mål att skapa effektiva besluts- och ärendeprocesser.

Till dina uppgifter hör även att hålla förvaltningen uppdaterad om utveckling inom området, såsom relevanta lagar och förordningar, förarbeten, domar och beslut samt vägledande dokument från myndigheter och organisationer. Du ansvarar för att nödvändig information, riktlinjer och rutiner för ansvarsområdet finns tillgängligt och kommuniceras till berörda målgrupper.

Under 2025 inför socialförvaltningen Hisingen ett nytt diarie- och ärendehanteringssystem. Kanslienheten kommer löpande att hålla utbildningar gentemot förvaltningens handläggare. Som nämndsekreterare för individutskottet kommer du att ansvara för planering och utförande tillsammans med dina kollegor i enheten.

KVALIFIKATIONER

Till den här tjänsten söker vi dig som har examen inom offentlig förvaltning, statsvetenskap, juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har goda kunskaper i kommunallag, förvaltningslag och socialtjänstlag.

Det är meriterande om du har erfarenhet från arbetet som nämndsekreterare eller myndighetsutövning inom socialtjänst.

Du är mån om att ditt arbete blir korrekt och grundligt utfört samtidigt som du inte lämnar något åt slumpen. Du har förmåga att ha fokus på detaljer. Du kontrollerar och följer upp ditt arbete för att säkerställa att det håller en hög kvalitet.

Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten.

Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och du anstränger dig för att framföra lösningar. Du är mån om att ta reda på vilka förväntningar som finns hos uppdragsgivare och andra intressenter samt följer upp att dessa införlivas. Du är balanserad, positiv och observant i ditt kundbemötande.

Du agerar på egen hand utifrån vad situationen kräver och har förmåga att ta självständiga beslut inom ramen för ditt uppdrag.

Du upprättar tydliga mål och planerar aktiviteter och projekt i god tid. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt. Du ser till att arbetet slutförs och följer upp resultatet.

Varmt välkommen med din ansökan!

🖐 Passar detta jobb någon du känner?
Dela

Andra jobb inom samma område

Kanske kan det vara dags att bredda sökningen med dessa lediga jobb

Sökord / Yrke
Liknande jobb
Senaste artiklarna
  • Information om Statsskuld.se - Stora Nyheter & Förbättringar på Statsskuld.se
    Mån, 31 mar 2025 - 15:20
  • Elpriset - Dagens och morgondagens elpriser i Sverige
    Mån, 31 mar 2025 - 13:01
  • Rabattkod - Fira med Live it – 20% rabatt på populära upplevelser!
    Ons, 26 mar 2025 - 12:01
  • Styrräntan - Riksbanken Lämnar Styrräntan Oförändrad: Effekter och Prognoser
    Tors, 20 mar 2025 - 14:02
  • Inflationen - Inflationen i februari 2025: KPIF stiger till 2,9%
    Tors, 13 mar 2025 - 08:36
  • Statsskulden - Sveriges Statsskuld på Historisk Lågpunkt
    Mån, 10 mar 2025 - 10:06