Är du vår nya juridiska rådgivare inom betalningsområdet?

Finansinspektionen

Stockholms län, Stockholm

Previous experience is desired

7 days left
to apply for the job

Har du gedigen arbetslivserfarenhet av relevant kvalificerat juridiskt arbete inom myndighet, domstol, Regeringskansliet eller motsvarande? Då kan det här vara jobbet för dig! Om jobbet Som rådgivare på rättsavdelningen Betalrätt är du en central del av ett dynamiskt och högaktuellt verksamhetsområde som innefattar ansvar för tillsyn, regelgivning och tillståndsprövningar inom betalningsområdet, operativ motståndskraft och penningtvätt. Din huvuduppgift är att upprätthålla hög juridisk kvalitet i tillsynsfrågor kopplade till verksamhetsområdet, med särskilt fokus på undersökningar samt beredning av sanktioner och andra ingripanden. Du för även talan i domstol, projektleder, deltar i styrgrupper och är rättsligt stöd i tillsyns-, regelgivnings- och tillståndsarbetet, inklusive rättsutredningsarbete. En ytterligare del av din roll är att medverka till utvecklingen av metodik och processer för avdelningens arbete med tillsynsfrågor och beredning av ingripanden och sanktioner. Du rapporterar direkt till avdelningschefen och samarbetar tätt med olika funktioner inom Finansinspektionen (FI) och även med externa aktörer. Din utbildning och erfarenhet Vi söker dig som • har jur.kand. eller juristexamen • är assessor i hovrätt eller kammarrätt • har gedigen arbetslivserfarenhet av relevant kvalificerat juridiskt arbete • har mycket god förmåga att identifiera, analysera och omvandla komplext material till relevanta frågeställningar enligt tillämpliga regelverk, samt lämna förslag till rättsliga ställningstaganden baserat på dina analyser • har utmärkt kommunikationsförmåga, skriftligt och muntligt • har förmåga att hantera flera uppgifter samtidigt • är bekväm med att kommunicera dina analyser och bedömningar på alla nivåer.  Det är meriterande om du                                                                   • har erfarenhet av lagstiftningsarbete från Regeringskansliet eller EU-organen • har erfarenhet av tillsyn, tillståndsgivning eller annan myndighetsutövning • har bred kunskap om finansiell reglering, gärna med specialisering inom ett eller flera av de finansiella regelverk som kommer att tillämpas inom verksamhetsområdet • har erfarenhet av att anpassa din återkoppling till handläggare med varierande grad av juridisk kunskap. Om dig. I det här jobbet behöver du • bidra till ett gott samarbete • driva ditt arbete framåt och ta beslut inom ditt ansvarsområde • ha en god analytisk förmåga och kunna lösa komplexa uppgifter • se framåt och planera ditt arbete utifrån långsiktiga mål. Om oss FI bidrar till ett stabilt finansiellt system, välfungerande marknader, en hållbar utveckling och ett högt skydd för konsumenter. Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga uppgifter, där du är med och påverkar den finansiella marknaden. På FI arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. Vår arbetsplats ligger centralt i Stockholm. Det finns även möjlighet att delvis arbeta på distans. För mer information om vår organisation: https://www.fi.se/sv/om-fi/organisation/   Bra att veta Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen. Vi arbetar aktivt för mångfald och likabehandling och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Arbetspsykologiska tester kan ingå i rekryteringsprocessen. På FI arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och utvecklas. Läs mer om hur det är att jobba på FI och vad vi erbjuder:  https://www.fi.se/sv/om-fi/lediga-jobb/vi-erbjuder/ En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen. Sök jobbet Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv, personligt brev och relevanta intyg eller examensbevis. Vi avböjer all hjälp med rekrytering och annonsering. Anställningsform: Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Omfattning: Heltid Kontaktperson: Omar Bembli, tf. avdelningschef, 08-408 984 37 Sista ansökningsdag: 2025-01-19    

🖐 Was this job fit for someone?
Share

Other jobs in the same field

Maybe it’s time to broaden the search with these available jobs

Keyword / Occupation
Similar jobs
Latest posts
  • Electricity prices - Today's and Tomorrow's Electricity Prices in Sweden
    Sun, 12 Jan 2025 - 13:01
  • Inflation -
    Wed, 8 Jan 2025 - 18:05
  • Promocode - Exclusive Fitness Offer: Train in 2025 for Half the Price with myMOWO!
    Fri, 3 Jan 2025 - 09:01
  • General - Statsskuld.se: New Tax Calculations & Job Search
    Thu, 2 Jan 2025 - 19:54
  • Public Opinion - Novus December 2024: Social Democrats on Top
    Tue, 31 Dec 2024 - 14:35
  • Loan - Mortgage Interest Rates in Sweden 2024-2026: Forecast and Advice
    Sat, 28 Dec 2024 - 11:48
  • Swedens Policy Rate - The Central Bank lowers the policy rate: How does it affect your economy?
    Fri, 20 Dec 2024 - 11:48
  • Information about Statsskuld.se - Improvements on Statsskuld.se: News & Updates
    Tue, 17 Dec 2024 - 08:56