- Lönestatistik
- Fartygsingenjör
Fartygsingenjör
33 400 - 51 000 kr / månaden
Transport
Löneutveckling Fartygsingenjör
Vad gör en fartygsingenjör? – Arbetsuppgifter och arbetsmiljö
En fartygsingenjör ansvarar för drift, underhåll och reparation av maskiner samt tekniska system ombord på fartyg. Arbetsuppgifterna omfattar övervakning av motorer, elsystem, kylsystem och annan maskinutrustning för att säkerställa säker och effektiv drift till sjöss. Fartygsingenjörer arbetar ofta i skift och befinner sig under längre perioder till havs, vilket innebär att arbetsmiljön präglas av både tekniska utmaningar och krav på samarbete i team ombord. Arbetet ställer höga krav på teknisk förståelse, problemlösningsförmåga och förmåga att agera snabbt vid eventuella driftstörningar.
Löneutveckling över tid
Lönen för fartygsingenjörer har visat viss variation de senaste åren. År 2022 låg snittlönen på 44300 kr per månad, vilket sjönk något till 43 900 kr under 2023. Därefter ökade lönen till 45 100 kr år 2024, motsvarande en ökning med cirka 2,7 % mellan 2023 och 2024. Svängningarna kan förklaras av marknadsfaktorer som efterfrågan på erfarna fartygsingenjörer, förändringar i branschens struktur samt variationer i arbetsvillkor och utbildningsnivå hos yrkesverksamma. Generellt har yrket följt en försiktig löneutveckling, men den senaste tidens ökning tyder på ett växande behov av teknisk kompetens och specialisering inom sjöfartssektorn.
Fartygsingenjör lön – komplett översikt
- Snittlön: 45 100 kr/mån
- Lägsta lön: 33 400 kr/mån (män), 35 700 kr/mån (kvinnor)
- Högsta lön: 51 000 kr/mån (män), 39 100 kr/mån (kvinnor)
- Timlön: 271 kr
- Könsskillnader: Män tjänar i snitt 45 700 kr/mån; kvinnor 39 100–35 700 kr/mån (lägsta/högsta)
- Regionala skillnader: Bristfällig statistik, men variationer förekommer beroende på rederi och arbetsområde
Utbildning och kvalifikationer
För att arbeta som fartygsingenjör krävs en eftergymnasial utbildning inom sjöfart eller maskinteknik, vanligtvis på högskolenivå. Utbildningen kombinerar teori och praktik för att ge både teknisk kunskap och förståelse för sjöfartens säkerhetskrav. Certifieringar och praktik ombord på fartyg är obligatoriska inslag för att uppfylla nationella och internationella regelverk.
- Formell examen: Sjöingenjörsutbildning, 3–4 år på högskola eller yrkeshögskola
- Certifieringar: Godkänd maskinbefälsexamen och giltiga behörigheter enligt Transportstyrelsen
- Praktik: Ombordpraktik under utbildningen är ett krav
- Förkunskapskrav: Grundläggande behörighet samt särskild behörighet i matematik och teknik
- Tips för val: Välj utbildning med stark koppling till branschen och möjlighet till utlandspraktik
Många fartygsingenjörer får möjlighet att arbeta internationellt, då svenska sjöbefäl är eftertraktade världen över. Detta öppnar dörrar till spännande arbetsplatser och unika tekniska utmaningar långt utanför Sveriges gränser.
Vanliga förmåner och ersättningar
Fartygsingenjörer erbjuds ofta förmåner som extra semester, fri kost och logi ombord, samt tillägg för obekväm arbetstid. Vissa arbetsgivare tillhandahåller även friskvårdsbidrag, pensionsavsättningar och möjlighet till vidareutbildning inom teknik och säkerhet.
Konkurrens och utmaningar
Yrket fartygsingenjör präglas av en relativt liten arbetsmarknad i Sverige, vilket kan innebära viss konkurrens om de mest attraktiva tjänsterna. På grund av teknikutvecklingen krävs kontinuerlig kompetensutveckling, särskilt inom miljöteknik och digitalisering av fartygssystem. Långa arbetsperioder till sjöss och skiftarbete kan vara utmanande för den som söker balans mellan arbete och privatliv. Den begränsade statistiken för framtidsprognoser gör det svårt att ge en exakt bild av arbetsmarknadsläget, men det finns för närvarande 412 lediga jobb inom yrkesgruppen maskinbefäl. För att sticka ut krävs därför både erfarenhet, rätt behörigheter och en förmåga att snabbt anpassa sig till förändringar till havs.
Tips för dig som vill bli fartygsingenjör
För att lyckas som fartygsingenjör är det bra att vara tekniskt nyfiken och ha en stark problemlösningsförmåga, eftersom arbetet ofta innebär att snabbt identifiera och åtgärda fel på komplexa maskinsystem. Noggrannhet är avgörande, särskilt när det gäller säkerhetsrutiner och dokumentation av underhåll. Att trivas i team och visa god samarbetsförmåga under längre perioder till sjöss är en viktig egenskap, liksom att vara flexibel inför oförutsedda händelser och förändrade arbetsvillkor. En vilja att kontinuerligt utvecklas och hålla sig uppdaterad kring nya teknologier inom sjöfarten ger fördelar på arbetsmarknaden. Praktisk erfarenhet genom praktikplatser och sommarjobb ombord ger både värdefull insikt och ett starkare CV. God fysisk hälsa och stresstålighet är också viktiga faktorer, då arbetet kan vara både fysiskt krävande och innebära snabba beslut under pressade situationer.
Nyckelfakta om fartygsingenjör
- Utbildningsnivå: Eftergymnasial examen, 3–4 år
- Arbetsmiljö: Ombord på fartyg, ofta i skift och under längre perioder till havs
- Arbetsmarknad: 412 lediga jobb inom yrkesgruppen maskinbefäl
- Behörighet: Maskinbefälsexamen och certifikat krävs
- Specialkunskaper: Avancerad teknisk kompetens inom maskinsystem och säkerhet
Karriärvägar och framtidsutsikter
Efter tre till fem år i yrket kan en fartygsingenjör avancera till högre befälstjänster, såsom övermaskinist eller teknisk chef ombord. Karriärvägar finns även inom rederiernas tekniska avdelningar, utbildning, eller som inspektör vid myndigheter och klassningssällskap. Arbetsförmedlingens prognos för yrkesgruppen maskinbefäl är begränsad på grund av otillräckligt underlag, men arbetsmarknaden bedöms vara stabil med ett kontinuerligt behov av specialiserade tekniker. Internationella möjligheter är goda, då svenska fartygsingenjörer anses ha hög kompetens. Tekniska framsteg och ökade miljökrav väntas öka efterfrågan på kvalificerade ingenjörer med fokus på hållbar sjöfart.
Vanliga frågor om fartygsingenjör
- Vad tjänar en fartygsingenjör i snitt?
- Snittlönen är 45 100 kr per månad. - Vilken utbildning krävs för att bli fartygsingenjör?
- Eftergymnasial sjöingenjörsutbildning på högskola eller yrkeshögskola samt godkända certifikat. - Hur ser könsskillnaderna ut i lön?
- Män tjänar i snitt 45 700 kr medan kvinnor har en lön mellan 35 700–39 100 kr. - Finns det regionala löneskillnader?
- Ja, men variationerna beror främst på arbetsgivare och arbetsområde snarare än region. - Vilka är de vanligaste förmånerna?
- Fri kost och logi ombord, extra semester, ob-tillägg och friskvårdsbidrag är vanliga förmåner. - Hur ser arbetsmarknaden ut för fartygsingenjörer?
- För närvarande finns 412 lediga jobb inom yrkesgruppen maskinbefäl enligt aktuell statistik. - Vilka karriärmöjligheter finns på sikt?
- Avancemang till övermaskinist, teknisk chef eller arbete inom rederiernas tekniska enheter är möjliga vägar.
Lön fördelat på ålder och sektor
| Ålder | Grundlön | Månadslön | |
|---|---|---|---|
| 25-34 | 38600 kr | 41600 kr | |
| 35-44 | 44800 kr | 47400 kr | |
| Snitt | 42400 kr | 45100 kr |
| Ålder | Grundlön | Månadslön | |
|---|---|---|---|
| 18-24 | 92% | 31500 kr | 34000 kr |
| 25-34 | 88% | 38400 kr | 41500 kr |
| 35-44 | 80% | 44100 kr | 46800 kr |
| 45-54 | 45500 kr | 48200 kr | |
| 55-64 | 46400 kr | 49300 kr | |
| Snitt | 83% | 41500 kr | 44300 kr |
| Ålder | Grundlön | Månadslön | |
|---|---|---|---|
| 18-24 | 92% | 31500 kr | 34000 kr |
| 25-34 | 88% | 38400 kr | 41500 kr |
| 35-44 | 80% | 44100 kr | 46800 kr |
| 45-54 | 45500 kr | 48200 kr | |
| 55-64 | 46400 kr | 49300 kr | |
| Snitt | 83% | 41500 kr | 44300 kr |
| Ålder | Grundlön | Månadslön | |
|---|---|---|---|
| 25-34 | 39200 kr | 42100 kr | |
| 35-44 | 45400 kr | 47900 kr | |
| Snitt | 43100 kr | 45700 kr |
| Ålder | Grundlön | Månadslön | |
|---|---|---|---|
| 18-24 | 92% | 31900 kr | 34500 kr |
| 25-34 | 88% | 39000 kr | 42000 kr |
| 35-44 | 80% | 44600 kr | 47200 kr |
| 45-54 | 45600 kr | 48400 kr | |
| 55-64 | 46400 kr | 49400 kr | |
| Snitt | 83% | 42200 kr | 45000 kr |
| Ålder | Grundlön | Månadslön | |
|---|---|---|---|
| 18-24 | 92% | 31900 kr | 34500 kr |
| 25-34 | 88% | 39000 kr | 42000 kr |
| 35-44 | 80% | 44600 kr | 47200 kr |
| 45-54 | 45600 kr | 48400 kr | |
| 55-64 | 46400 kr | 49400 kr | |
| Snitt | 83% | 42200 kr | 45000 kr |
| Ålder | Grundlön | Månadslön | |
|---|---|---|---|
| 18-24 | 92% | 29800 kr | 31800 kr |
| 25-34 | 88% | 32900 kr | 37100 kr |
| 35-44 | 80% | 33200 kr | 37800 kr |
| Snitt | 83% | 33900 kr | 37100 kr |
| Ålder | Grundlön | Månadslön | |
|---|---|---|---|
| 18-24 | 92% | 29800 kr | 31800 kr |
| 25-34 | 88% | 32900 kr | 37100 kr |
| 35-44 | 80% | 33200 kr | 37800 kr |
| Snitt | 83% | 33900 kr | 37100 kr |
Om datan
All information som visas på denna sida är baserad på data från Statistiska Centralbyrån (SCB), Skatteverket samt Arbetsförmedlingen. Läs mer om vår data och våra datakällor här.
Alla siffror är bruttolöner, vilket innebär löner före skatt. Medellön eller snittlön räknas ut genom att addera ihop den totala lönen för samtliga personer inom yrket och dela den på antalet personer. För specifika yrkeskategorier har vi även tagit hänsyn till olika kriterier som erfarenhet och utbildning.
Yrket Fartygsingenjör har SSYK-koden 3151, vilken vi använder för att matcha mot SCB databas för att få fram den senaste lönestatistiken.
-
Produktionsteknisk chef med framtidsfokus till Arctic Paper Grycksbo
Maskinbefäl
Sön, 16 nov 2025 - 01:21