IT-Upphandlare till Trafikkontoret i Stockholm

Stockholms kommun

Stockholms län, Stockholm

Tidigare erfarenhet är önskad

25 dagar kvar
att ansöka till jobbet

IT-Upphandlare till Trafikkontoret

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.

Trafikkontoret ansvarar för att sköta om och utveckla Stockholms offentliga rum, så att de är trygga, attraktiva, framkomliga och hållbara. Uppdraget innefattar allt ifrån att ta hand om den befintliga stadsmiljön till att genomföra strategiska investeringsprojekt och planera för morgondagens växande storstad. För att klara vårt uppdrag är vi ca 450 kollegor, som huvudsakligen sitter i Tekniska Nämndhusets nyrenoverade lokaler på Kungsholmen. Tillsammans ser vi till att Stockholm fortsätter vara en stad i framkant med hållbara transportlösningar och levande miljöer, både idag och i framtiden.

Välkommen till oss

Vill du jobba med IT-upphandling i en av landets största upphandlande organisationer? Är du lösningsorienterad och vill med dina upphandlingar bidra till utvecklingen av Stockholms offentliga rum? Du välkomnas till en dynamisk arbetsplats med ett viktigt samhällsuppdrag med möjlighet att utmanas i din profession.

Vi behöver förstärka vår upphandlingsenhet med ny kompetens och erbjuder ett roligt och omväxlande jobb som berör många stockholmares vardag. Du kommer att jobba tillsammans med tolv engagerade kollegor med hög kompetens i ett prestigelöst och hjälpsamt arbetsklimat. Som it-upphandlare inom Stockholms stad får du samtidigt ett stort kompetensutbyte såväl inom enheten som inom staden som en del av landets största upphandlande organisationer. Upphandlingsenheten leder även arbetet med utveckling av kontorets strategiska investeringsstyrning samt investeringsportfölj.

Vi ser upphandling som en viktig fråga med stor betydelse i stadens strategiska arbete. Genom att arbeta strategiskt i hela inköpsprocessen skapas rätt förutsättningar för goda affärer, effektiv hantering av skattemedel och möjligheten att få genomslag för politiska mål genom strategiska inköp. Vi står inför ett spännande förändringsarbete med stora utmaningar inom bland annat IT, digitalisering, avtalsuppföljning och förebyggande arbete av välfärdsbrott.

Vi erbjuder

En arbetsplats där vi hjälper och stöttar varandra i det vardagliga arbetet och värnar om den goda arbetsmiljön. Du ges möjlighet till personlig utveckling samt till delaktighet och inflytande på arbetsplatsen. Arbetsplatsen är centralt belägen i Tekniska nämndhuset på Flemminggatan 4, eller ute på det projekt du arbetar med. Vi har flexibla arbetstider samt möjlighet till växling av semesterdagstillägg mot extra ledighet. Beroende på arbetsuppgifter och verksamhetsbehovet finns möjlighet att varva kontorsarbete med att arbeta hemifrån. Arbetsmiljö och hälsa är viktigt för oss. Vi erbjuder friskvårdsersättning, friskvårdstimme och möjlighet att delta i friskvårdsaktiviteter. Välkommen att växa i en växande stad - där din insats verkligen gör skillnad!

Din roll

I rollen som IT-upphandlare kommer du att självständigt agera som projektledare för i första hand upphandlingar inom IT och digitalisering tillsammans med IT-avdelningen.

Rollen som IT-upphandlare syftar till att hålla samman, leda och genomföra upphandlingar med analys, kravformulering, planering, marknadsdialoger, upphandlingsstrategier, annonsering av upphandlingsdokument, tilldelning och teckning av avtal samt erfarenhetsåterföring tillsammans med utsedda arbetsgrupper och ansvariga chefer.

I arbetet ingår även deltagande i utvecklingsarbete såsom utbildningar, mallar eller kategoristyrt inköp.

Som IT-upphandlare genomför du upphandlingar samt förnyade konkurrensutsättningar enligt LOU, vilket sker genom avrop från Serviceförvaltningens ramavtal för IT-tjänster inom dessa områden; Verksamhetsutveckling, ledning och styrning, Utveckling och livscykelhantering av System och plattformar, Geodata och GIS och Informationssäkerhet. Vidare ingår bland annat följande arbetsuppgifter;

  • Upphandlingar av nya- eller ersätta befintliga IT-system i samverkan med kontorets olika projektgrupper
  • Genomföra direktupphandlingar efter stadens regler och riktlinjer
  • Utveckla- och färdigställa och följa upp strategier för upphandling
  • Ansvara för att dokumentera och arkivera upphandlingar i Public 360 och andra berörda system, tex Kommers upphandlingsverktyg.
  • Medverka vid systematisk avtalsuppföljning av IT-avtal i samverkan med berörda verksamheter.
  • Ingå i enhetens kategoriteam IT för tvärfunktionellt arbete.

Upphandlaren ska vara rådgivande och vara ett stöd i upphandlingsfrågor till trafikkontorets medarbetare. Det innefattar såväl frågor av upphandlingsjuridisk karaktär som frågor av avtalsrättslig och kommersiell karaktär.

Som IT-upphandlare kommer att jobba nära de förvaltningsobjekt (baserade på PM3-modellen) och projekt som berörs. Ett nära samarbete med berörd del av verksamheten och samtliga på IT-enheten kommer också att vara aktuellt, och då med avtals- och leverantörsansvarig, IT-arkitekt samt informations- och IT-säkerhetsansvarig.

Trafikkontoret arbetar utifrån förvaltningsmodellen PM3, vilket innebär att det finns förvaltingsobjekt med utpekade roller som ansvarar för en överordnad planering och budget.

Din kompetens och erfarenhet

För att lyckas i rollen som it-upphandlare krävs det att du har:

  • en eftergymnasial utbildning från högskola, universitet eller yrkeshögskola med inriktning som arbetsgivaren bedömer som relevant, alternativt har du inhämtat motsvarande kunskap och kompetens genom flerårig erfarenhet från branschen
  • erfarenhet av upphandlingar inom IT/digitalisering alternativt yrkeserfarenhet/kunskaper inom IT-branschen
  • gedigen erfarenhet av upphandlingar i offentlig sektor
  • goda kunskaper om lagen om offentlig upphandling (LOU)
  • goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift

Det är meriterande om du även har erfarenhet:

  • som projektledare
  • inom strategiskt inköp

Eftersom du kommer att ha många kontakter krävs att du besitter en god social kompetens och en pedagogisk förmåga. Vidare är du drivande, strukturerad, kan hantera flera upphandlingar samtidigt och självständigt kan leda projekt. Du har ett stort intresse att vara med och utveckla verksamheten med IT och digitalisering som verktyg. Stockholm stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

🖐 Passar detta jobb någon du känner?
Dela

Andra jobb inom samma område

Kanske kan det vara dags att bredda sökningen med dessa lediga jobb

Sökord / Yrke
Senaste artiklarna
  • Elpriset - Dagens och morgondagens elpriser i Sverige
    Ons, 15 jan 2025 - 13:01
  • Inflationen - Inflationen januari 2025: KPIF stabil på 1,5%
    Ons, 15 jan 2025 - 08:36
  • Rabattkod - Få 25% rabatt på Alla hjärtans dag-presenter hos Smartphoto!
    Mån, 13 jan 2025 - 16:00
  • Allmänt - Statsskuld.se: Nya Skatteberäkningar & Jobbsök
    Tors, 2 jan 2025 - 19:54
  • Opinionen - Novus December 2024: Socialdemokraterna i topp
    Tis, 31 dec 2024 - 14:35
  • Lån - Bolåneräntor i Sverige 2024-2026: Prognos och Råd
    Lör, 28 dec 2024 - 11:48
  • Styrräntan - Riksbanken sänker styrräntan: Hur påverkas din ekonomi?
    Fre, 20 dec 2024 - 11:48
  • Information om Statsskuld.se - Förbättringar på Statsskuld.se: Nyheter & Uppdateringar
    Tis, 17 dec 2024 - 08:56