Ledigt jobb: Redovisningsekonom
- Jobb
- Ekonom till Lunds universitet
Ekonom till Lunds universitet
Lunds UniversitetSkåne län, Lund
14 dagar kvar
att ansöka till jobbet
Ekonom till Lunds universitet
Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens främsta lärosäten. Här finns omkring 47 000 studenter och mer än 8 800 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.
Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet.
Om arbetsplatsen
Tjänsten som ekonom är inom Förvaltningen vid Lunds universitet på sektion Ekonomi, avdelning Redovisning- och reskontra och i gruppen Fakturahantering och utbetalningar.
Avdelningen består av två grupper, Inbetalningar och redovisning samt Fakturahantering och utbetalningar med totalt 20 medarbetare. Tillsammans utvecklar och ansvarar avdelningen för universitetets ekonomiska redovisning samt identifierar förbättringsmöjligheter för en rationell ekonomiadministration. Ger stöd, rådgivning, utbildning och information i ekonomi- och systemhanteringsfrågor. Upprättar myndighetens finansiella bokslut och ekonomisk rapportering till ledningen och andra intressenter. Sektionen Ekonomi sitter samlad på Byrålogen, Sandgatan 5 i ljusa lokaler med närhet både till centralstationen och till centrum.
Gruppen Fakturahantering-och utbetalningar arbetar i huvudsak med drift och administration av universitetets elektroniska inköps- och fakturahanteringssystem Visma Proceedo (kallat Lupin). Arbetet omfattar också en stor del support till användare ute i organisationen och vid behov även direktkontakt med våra leverantörer. Gruppen administrerar leverantörsreskontran i Raindance, registrerar utbetalningar och skickar betalfiler till banken. Utför anläggningsredovisning och gör löpande avstämningar och kvalitetskontroller.
Arbetsuppgifter:
- Hantera fakturaadministration och avvikelsehantering i universitetets elektroniska fakturahanteringssystem
- Granska manuella utbetalningar registrerade i leverantörsreskontran
- Sammanställa och redovisa intrastat
- Administrera inköps och betalkort enligt gällande ramavtal
- Kvalitetssäkra bokföring och regelefterlevnad
- Hantera diarieärenden
- Hantera reseräkningar för sektionen Ekonomi
- Stöd och rådgivning till verksamheten
- I övrigt delta i avdelningens arbetsuppgifter
Krav för anställningen är:
- Ekonomiutbildning på högskole-/universitetsnivå eller motsvarande eftergymnasial utbildning
- Erfarenhet av arbete med ekonomi- och redovisningsfrågor
- God datorvana och goda kunskaper i Excel
- Hög känsla för service och ett flexibelt arbetssätt
- God samarbetsförmåga
- Förmåga att kunna arbeta självständigt, strukturerat och noggrant
- God förmåga att uttrycka sig väl, både skriftligt och muntligt på svenska och engelska
Hänsyn kommer även tas till hur den sökande genom sin erfarenhet och kompetens bedöms komplettera och stärka arbetet inom gruppen.
Lunds universitet är en statlig myndighet vilket innebär att du får särskilda förmåner som t ex generös semester och friskvårdstimme. Vi har även ett flextidsavtal som skapar goda förutsättningar för balans mellan arbete och fritid. Läs mer på universitetets webbplats om att jobba hos oss (https://www.lu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss).
Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan.
Övrigt
Anställningen är ett vikariat med startdatum 2025-03-24 eller enligt överenskommelse, till och med 2026-09-11.
Så här söker du
Anställningen söks via universitetets rekryteringssystem. Ansökan ska innehålla ett personligt brev där du beskriver hur du uppfyller kvalifikationskraven och varför du är intresserad av anställningen samt ett CV. Ansökan bör även innehålla övrigt som du önskar åberopa (kopior av examen, betyg, intyg, rekommendationsbrev, uppgifter till referenser etc).
Sektionen Ekonomis huvuduppgift är att ge verksamheten vid Lunds universitet stöd för en rationell ekonomiadministrativ hantering och tillgodose behoven av högkvalitativ ekonomisk information för att underlätta beslutsfattande inom och utanför universitetet. Detta innebär bl.a. att sektion Ekonomi: ansvarar för universitetets ekonomimodell och redovisningssystem, ger institutionerna stöd i deras dagliga ekonomihantering, kvalitetskontrollerar bokföringen, samordnar bokslutsarbetet, rapporterar till myndigheter, tar fram ekonomiska sammanställningar som behövs för uppföljning och beslutsfattande, ger utbildning och information i ekonomiadministrativa frågor. Sektion Ekonomi ansvarar också för universitetets likviditetshantering, lånehantering, ränteberäkning samt stiftelse- och fondförvaltning. Därutöver bistår sektion Ekonomi universitetet i upphandlingsärenden med syfte att skapa förutsättningar för effektiv och rationell anskaffning. Avdelningen inköp och upphandling handlägger dessutom anslutningar kring e-fakturering och e-inköp via Lupin, ett system för elektroniskt fakturaflöde och inköp via webb-portal.
Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.
🖐 Passar detta jobb någon du känner?
Andra jobb inom samma område
Kanske kan det vara dags att bredda sökningen med dessa lediga jobb
-
Ekonomihögskolan, Institutet för livsmedelsekonomisk analys
-
Adecco Sweden AB
-
Malmö stad
-
Responsa
-
SJR in Sweden AB
-
Förbättringar på Statsskuld.se: Nyheter & Uppdateringar
Tis, 17 dec 2024 - 08:56