Administrativ handläggare/nämndsekreterare sökes till Bollebygd

Bollebygds kommun

9 dagar kvar
att ansöka till jobbet

Administrativ handläggare/nämndsekreterare

Unga, expansiva Bollebygd är en kommun med framtidspotential som präglas av en helhetssyn, hållbar utveckling och tillväxt. I kommunen är vi cirka 650 medarbetare och vi har några av Sveriges viktigaste uppdrag. Barns lärande, god vård och omsorg, hållbar samhällsutveckling och miljöfrågor är bara några exempel. Kommunen strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetarskap och ledarskap präglas av delaktighet och påverkansmöjligheter.

I Bollebygd bor knappt 10 000 invånare. Endast 30 minuter från Göteborg, Borås och Alingsås ligger Bollebygd geografiskt bra till. Kommunen har ett rikt friluftsliv med skidbacke, vackra vandringsleder och golfbana i herrgårdsmiljö. Bollebygd har välutvecklade verksamheter med bra kvalitet och ett rikt näringsliv med över 1000 företagare. Läs gärna mer på bollebygd.se (https://www.bollebygd.se).

Bygg- och miljönämnden söker nu en administrativ handläggare (nämndsekreterarrollen ingår).

ARBETSUPPGIFTER

Som administrativ handläggare/nämndsekreterare är du vår nyckelperson gällande samordning och administration av ärenden till nämnden. Att vara nämndsekreterare är ansvarsfullt. Här får du arbeta i en strukturerad roll och kombinera administrativa och juridiska färdigheter med ett intresse för politik och samhällsfrågor.

Du granskar beredningsunderlag och sammanställer handlingar, samt för protokoll på sammanträden. För att säkra en god beredningsprocess behöver du vara konsultativ i din roll genom att stödja förtroendevalda, chef och handläggare i praktiska frågor kring ärendeberedningsprocessen och dokumenthanteringen. Du kommer att jobba i en helt digital ärendehanteringsprocess och vi har ett stort fokus på utveckling och förändringsarbete i syfte att förbättra kvaliteten för de vi finns till för.

Arbetet innebär att du snabbt måste kunna sätta dig in i varierande frågor, snabbt kunna överblicka innehållet i texter och arbeta mot fasta deadlines. Intensiteten i arbetet varierar med den politiska sammanträdescykeln, arbete på kvällar kan förekomma.

Som nämndsekreterare ger du professionellt stöd åt förtroendevalda i bygg- och miljönämnden samt chef och handläggare i ärenden som rör nämnden. Du bevakar att ärenden kommer till nämnden samt ansvarar för kvalitet och rättssäkerhet i berednings- och beslutsprocessen och på nämndens sammanträden. Du kvalitetsgranskar handlingar inför varje sammanträde och ger återkoppling till handläggare och chefer. Du skriver protokoll, expedierar beslut samt sköter övrig administration kring nämnden. Som nämndsekreterare kommer du ingå i kommunens nätverk för nämndsekreterare som driver gemensamma utvecklingsfrågor gällande nämndarbetet i Bollebygds kommun. Du ansvarar för digitalisering av tjänster som tillhör den administrativa processen.

Rollen som nämndsekreterare bedöms motsvara en halvtidstjänst. Återstående del av tjänsten, administrativ handläggare, innefattar att arbeta med förvaltningsövergripande styrdokument, utredningsuppdrag, handlägga remisser och motioner, samt att företräda förvaltningen i arbetsgrupper. Det innebär även att svara i telefon och besvara mail.

I rollen som administrativ handläggare kommer du också att vara förvaltningens redaktör och webbskribent för webbplats och intranät och därmed ingå i kommunens övergripande webbredaktion.

Du behöver vara flexibel i att kunna täcka upp för kollegor inom områden som angränsar till din roll.

KVALIFIKATIONER

Vi söker dig som:

  • har relevant högskoleutbildning, exempelvis offentlig förvaltning eller statsvetenskap
  • har erfarenhet av att verka i en politiskt styrd organisation och av myndighetsutövning.
  • är van att arbeta i system och med digitala verktyg
  • kan arbeta självständigt och är noggrann i ditt arbete
  • skapar goda relationer och lätt för att samarbete med andra.
  • är en god kommunikatör som obehindrat uttrycker sig i tal och i skrift.
  • tidigare arbetat som sekreterare i nämnd eller utskott, vilket är meriterande

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

För dig som söker en tjänst som innebär arbete med barn kommer du innan anställning att behöva uppvisa ett utdrag ur belastningsregistret.

Innan en eventuell anställning behöver du uppvisa giltigt pass eller nationellt ID för kontroll av id- och medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR).

Varmt välkommen med din ansökan!

🖐 Passar detta jobb någon du känner?
Dela

Andra jobb inom samma område

Kanske kan det vara dags att bredda sökningen med dessa lediga jobb

Sökord / Yrke
Liknande jobb
Senaste artiklarna
  • Styrräntan - Riksbanken Lämnar Styrräntan Oförändrad: Effekter och Prognoser
    Tors, 20 mar 2025 - 14:02
  • Elpriset - Elpriser i Sverige: 20-21 mars 2025
    Tors, 20 mar 2025 - 13:01
  • Rabattkod - Exklusivt Erbjudande: Köp Laddbox med Installation hos Evify!
    Tors, 20 mar 2025 - 11:01
  • Inflationen - Inflationen i februari 2025: KPIF stiger till 2,9%
    Tors, 13 mar 2025 - 08:36
  • Statsskulden - Sveriges Statsskuld på Historisk Lågpunkt
    Mån, 10 mar 2025 - 10:06