Ledigt jobb: Statistiker
- Jobb
- Utredare med inriktning statistik på Arbetsmiljöverket

Utredare med inriktning statistik på Arbetsmiljöverket
ARBETSMILJÖVERKETStockholms län, Solna
Tidigare erfarenhet är önskad
20 dagar kvar
att ansöka till jobbet
På Arbetsmiljöverket jobbar vi tillsammans för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Därför hjälper vi arbetsgivare att uppfylla de krav som finns och informerar om hur arbetsmiljöarbetet blir en naturlig del av vardagen. Med arbetsmiljölagen som grund tar vi fram regler, inspekterar arbetsplatser och sprider kunskap om arbetsmiljöfrågor. Uppdraget är allvarligt men vår vardag präglas av arbetsglädje och vi är omtänksamma och hjälpsamma kollegor.
Ditt nya jobb
Vi på enheten för statistik och analys består av 18 medarbetare som har i uppdrag att skapa officiell statistik över arbetsskador och arbetsmiljö. Vi ansvarar också för att ta fram olika former av analyser och beslutsunderlag. Vi arbetar brett med omvärldsanalys och gör fördjupningsstudier i arbetsmiljöfrågor.
Som utredare med inriktning statistik bearbetar och analyserar du bland annat officiell statistik som består av register- och undersökningsdata. En stor del av arbetet är att dagligen svara på interna men även externa statistikförfrågningar från exempelvis journalister, arbetsmarknadens parter, forskare och andra intressenter utanför myndigheten. Rollen passar både personer som nyligen avslutat sina studier och de med några års erfarenhet inom området. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att hantera stora datamängder och att du har förmåga att välja ut det mest väsentliga och presentera materialet på ett sätt som är anpassat efter mottagaren. Du kommer även att delta i övriga arbetsuppgifter som enheten ansvarar för.
Din bakgrund
Rollen kräver att du har:
- En samhällsvetenskaplig akademisk examen, varav minst 30 hp inom statistik enligt det nuvarande examenssystemet eller 20 hp enligt det tidigare examenssystemet.
- Erfarenhet från arbete och/eller studier av statistikprogram såsom SAS EG eller andra program som vi bedömer som likvärdig.
- Mycket god förmåga att kommunicera på svenska i både tal och skrift.
- Goda kunskaper i Office paketet, särskild vikt läggs vid höga kunskaper i Excel.
Det är meriterande om du även har:
- Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter.
- Erfarenhet av att analysera stora datamängder.
- Erfarenhet av arbete med enkätundersökningar.
- Relevant erfarenhet av arbete inom offentlig sektor.
Som person ser vi att du kommer att trivas och lyckas i rollen om du har ett serviceinriktat förhållningssätt i ditt dagliga arbete och kan snabbt anpassa dig efter nya omständigheter. Du har lätt för att kommunicera tydligt och kan skapa och bevara relationer. Slutligen når du dina mål genom att vara resultat- och lösningsorienterad. Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
En anställning hos oss kan innebära att befattningen placeras i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med eller utan registerkontroll kan därför komma att göras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning genomförs enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585).
Vad vi erbjuder dig
Arbetsmiljöverket är en trygg och stabil arbetsgivare och en myndighet som hela tiden förändras med samhället vi verkar. Vi är stolta över att få använda vår kunskap och vårt förtroende i vårt viktiga samhällsuppdrag. Tillsammans skapar vi en inkluderande kultur, som rymmer hjärta, mod och hjärna. Hos oss blir hela du en viktig del i något större.
Anställningen är en tillsvidareanställning, på heltid och är för närvarande placerad på vårt kontor i Solna där Arbetsmiljöverket har ett kontor. Vi tillämpar individuell lönesättning och provanställning på sex månader.
Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha en hållbar arbetsmiljö och en balans mellan jobb och fritid. Därför har vi flexibla arbetstider eller tillämpar förtroendearbetstid och ger möjlighet till distansarbete där verksamheten så tillåter.
Om oss och våra förmåner och villkor
Så rekryterar vi
Vi använder kompetensbaserad rekrytering, både för att kvalitetssäkra rekryteringen och för att motverka diskriminering. Vi ber dig därför att endast bifoga ett CV, och svara på några frågor istället för ett personligt brev när du registrerar din ansökan. Intervjuer sker från vecka 15.
Vi tycker att det är viktigt att även du får göra din bedömning av oss. Därför välkomnar vi frågor före såväl som under rekryteringsprocessen. Fackliga kontaktpersoner är Adam Jansson för Saco, Marita Jonsson för ST samt Jenny Bengtsson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel: 010-730 90 00.
Vill du jobba tillsammans med oss för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet?
Välkommen med din ansökan senast den 06 april 2025!
🖐 Passar detta jobb någon du känner?
Andra jobb inom samma område
Kanske kan det vara dags att bredda sökningen med dessa lediga jobb
-
Botkyrka kommun, Kommunstyrelseförvaltningen
-
Clevry
-
Recruitive AB
-
Jurek Rekrytering & Bemanning AB
-
SJR in Sweden AB