Vacant jobs
- Jobs
- Inspektör med juristbakgrund
Inspektör med juristbakgrund
Inspektionen För Vård och OmsorgVästerbottens län, Umeå
Previous experience is desired
8 days left
to apply for the job
Rollen som inspektör
Som inspektör arbetar du alltid utifrån ett brukar- och patientperspektiv utifrån myndighetens tillsynspolicy. Om inte annat framgår av lag, förordning eller särskilt beslut från regeringen ska tillsynen vara riskbaserad och granska det som är väsentligt. Tillsynen ska präglas av tydlighet, trovärdighet, integritet och effektivitet samt utgå från den statliga värdegrunden.
Arbetsuppgifterna består i huvudsak av att du handlägger och bedömer ärenden Du kommer också att bistå andra inspektörer i rättsliga frågeställningar och bedömningar, delta i remissarbete, arbetsgrupper och projekt där din kompetens efterfrågas.
Kontakter med vårdgivare, personal, allmänhet och media ingår i arbetsuppgifterna. Arbetet innebär även resor inom tillsynsområdet och till andra avdelningar inom myndigheten.
Just nu befinner sig vår myndighet i ett spännande skede av förändrings- och utvecklingsarbete, du bör därför trivas och vilja verka i en föränderlig miljö.
Kravprofil
Vi söker dig som har:
• Juristexamen (jur.kand)
• Aktuell erfarenhet av juridiskt arbete vid statlig myndighet, domstol eller Regeringskansliet
• Erfarenhet av sekretess- och dataskyddslagstiftning
• Kunskap om de lagstiftningar som styr myndighetens tillsyn inom hälso- och sjukvårdsområdet eller inom socialtjänstområdet
• Goda och aktuella datakunskaper
I rollen som inspektör ska du kunna arbeta självständigt och ha förmågan att effektivt prioritera och strukturera flera olika arbetsuppgifter samtidigt. Du ska ha en god analytisk förmåga och kunna granska samt analysera på ett objektivt sätt. Du är noggrann och strukturerad, men också flexibel och har förmåga att snabbt sätta dig in komplexa frågeställningar.
Din vilja och förmåga att samarbeta med andra är en förutsättning för uppdraget. Vidare ser vi att du är trygg i dina ställningstaganden och att du på ett konstruktivt sätt kan omsätta och beakta andras synpunkter och perspektiv. Du kommunicerar resultatet på ett tydligt och förtroendeingivande sätt, både muntligt och skriftligt. Du ska ha förmåga att sammanställa ofta komplex information på ett begripligt sätt. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Det är meriterande om du har:
• Kunskap i förvaltningsrätt och förvaltningsprocessrätt
• God kommunikativ förmåga i tal och skrift
• Erfarenhet av tillsyns- och utredningsarbete
Vad kan IVO erbjuda dig?
Vi erbjuder dig ett arbete i en spännande kunskapsorganisation. Du får chansen att arbeta i en dynamisk miljö där du tillsammans med dina kollegor bidrar till vårt kontinuerliga arbete med att utveckla en modern och kraftfull tillsyn och tillståndsprövning i Sverige.
IVO följer ständigt utvecklingen i omvärlden och uppmuntrar initiativ till egen kunskapsutveckling. Vi arbetar kontinuerligt med nya arbetssätt, metoder och verktyg för att nå bästa resultat.
Vi strävar efter en sammansättning medarbetare som speglar samhällets mångfald.
Anställningen är en tillsvidareanställning och avser heltid med placering i Umeå. Provanställning i sex månader tillämpas. Tillträde sker enligt överenskommelse.
Ansök senast 30 december 2024
Vi vill att du skickar in ett CV samt ett personligt brev där du presenterar dig själv och beskriver vad som lockar dig i uppdraget och du tänker att du kan bidra.
Betyg och övriga handlingar tas med vid en eventuell intervju.
Märk din ansökan med diarienummer 2.1.1-36774/2024 senast den 30 december 2024.
IVO bidrar till en säker vård och omsorg Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.
Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna. Myndigheten har ca 750 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning, analys, planering och kommunikation samt verksamhetsstöd är placerade i Stockholm, liksom generaldirektörens stab.
Kontaktperson:
Anna Wänman Jonsson Enhetschef
Krister Lundström, facklig representant Saco/S
Sara Gunnar, facklig representant ST
Lillemor Söderberg, facklig representant Vårdförbundet
Telnr växel: 010-788 50 00
🖐 Was this job fit for someone?
Other jobs in the same field
Maybe it’s time to broaden the search with these available jobs
-
Circle K Detaljist AB
-
VårdföretagSe AB
-
In-För Integrations & Jobb Förmedlare AB
-
In-För Integrations & Jobb Förmedlare AB
-
In-För Integrations & Jobb Förmedlare AB
-
Information about Statsskuld.se
Improvements on Statsskuld.se: News & Updates
Tue, 17 Dec 2024 - 08:56 -
Tax Pressure in Kiruna Municipality - An Overview of Tax Rates and Economic Challenges
Thu, 23 May 2024 - 22:26