Upptäck hur mycket du kan spara genom att jämföra lån, kreditkort, försäkringar, nätmäklare, sparkonton och elavtal. Ett byte kan vara enklare än du tror!
Upptäck hur mycket du kan spara genom att jämföra lån, kreditkort, försäkringar, nätmäklare, sparkonton och elavtal. Ett byte kan vara enklare än du tror!
Ett läckt dokument från Bryssel avslöjar att EU planerar en kraftig skattehöjning på vitt snus – en produkt som vuxit explosionsartat inom svensk e-handel. Skatten föreslås öka med över 500 procent. Vi har tittat närmare på uppgifterna och vilka konsekvenser de kan få för konsumenterna, men också för hela systemet av logistik, tech och detaljhandel.
Ett konkret förslag har läckt ut från EU:s inre kretsar, där beskattningen av vitt snus föreslås höjas från dagens 207 kronor till hela 1360 kronor per kilo. Det motsvarar en ökning med 557 procent.
Förslaget motiveras av behovet att harmonisera skattesystemen inom unionen. Trots att det inte gäller traditionellt, tobaksbaserat snus, kan konsekvenserna bli kännbara för den svenska exportindustrin eftersom vitt snus ökat kraftigt i popularitet.
Många är kritiska till förslaget och menar att det saknar förankring hos både företag och konsumenter. I stället för att stärka konkurrenskraften riskerar en sådan skattehöjning att ge svensk e-handel som inriktar sig på nikotinpåsar en rejäl utmaning.
Enligt förslaget kan en dosa vitt snus bli cirka 45–60 procent dyrare än idag. I nuläget kostar en dosa ungefär 40–45 kronor, där skatten utgör drygt tre kronor. Den nya EU-skatten skulle istället lägga på runt 20 kronor i skatt per dosa.
För svenska konsumenter, som är vana vid konkurrenskraftiga priser och god tillgänglighet online, skulle det innebära ett märkbart bakslag. Det finns även en risk att vissa återgår till traditionella tobaksprodukter – även de som inte tidigare haft för vana att använda sådana.
Ett konkret exempel är Velo Mighty Peppermint, som i dag kostar cirka 40 kronor men med det nya förslaget skulle kunna kosta runt 60 kronor. Liknande prishöjningar är att vänta i hela segmentet, vilket innebär en tydlig förändring för konsumenterna.
Näthandeln med nikotinprodukter har vuxit fram som ett effektivt och teknikdrivet ekosystem. Svenska e-handlare har investerat i avancerade logistiklösningar, algoritmbaserad lagerhantering och skräddarsydd marknadsföring.
En så pass stor skattehöjning riskerar att påverka lönsamheten negativt, då högre priser ofta innebär minskade volymer och lägre marginaler. Särskilt utsatta är nischade e-handelsaktörer som bygger hela sin affär på snabb distribution och prisvärda alternativ.
Förslaget från Bryssel kan därmed hota affärsmodeller som i dag fungerar mycket väl – och som dessutom bidrar till innovation inom svensk detaljhandel.
Beslutet från Bryssel kommer ironiskt nog bara en kort tid efter det att Sverige valt att differentiera beskattningen mellan cigaretter och snus i syfte att premiera mindre skadliga alternativ. Det är en strategi som har hyllats internationellt som ett pragmatiskt sätt att förbättra folkhälsan. Nu kan år av arbete med att minska tobaksrelaterade hälsoproblem omintetgöras av ett beslut som fattas långt från de svenska väljarna och företagen
Vitt snus har hittills undantagits från EU:s tobaksdirektiv eftersom det inte innehåller tobak, vilket gjort det möjligt för svenska företag att expandera snabbt. Det nya förslaget skulle förändra detta läge markant.
En rad EU-länder har redan infört förbud eller restriktioner mot nikotinpåsar. I Frankrike, Litauen och Nederländerna är de förbjudna, medan Finland och Lettland har strikta regler. Det ger en splittrad marknad där juridisk osäkerhet råder – för såväl producenter som konsumenter.
Även om skatteförslaget kring vitt snus oroar många, är det värt att komma ihåg att andra levnadskostnader samtidigt har minskat något under senare tid. Bland annat har priserna på bränsle och el stabiliserats efter perioder av kraftiga höjningar. Flera hushåll har därmed fått viss lättnad i sina utgifter.
Det understryker hur komplex samhällsekonomin är – där vissa utgifter ökar medan andra minskar. För både politiker och konsumenter blir utmaningen att väga dessa förändringar mot varandra och fatta beslut som håller över tid.
Sveriges Statsskuld