Förskollärare till förskola i Gottfridsberg/Ryd

Linköpings kommun

14 dagar kvar
att ansöka till jobbet

Tjänsten är placerad inom Utbildningsförvaltningen som är en av åtta förvaltningar i Linköpings kommun. Vi arbetar för att erbjuda en utbildning med hög kvalitet, från förskola till vuxenutbildning, som ger Linköpingsborna de bästa förutsättningarna att växa, utveckla sina kunskaper och nå sin fulla potential.Vill du förbättra vardagen, framtiden och livskvaliteten för Linköpingsborna? Hos oss kan du kombinera viktiga uppdrag med en meningsfull vardag. Välkommen till oss! 

Dina arbetsuppgifter
Utgångspunkten för dig som förskollärare är att ha det övergripande pedagogiska ansvaret i förskolan. Du förväntas leda och fördela det pedagogiska arbetet i arbetslaget samtidigt som du bidrar till att skapa kollegialt lärande. Arbetslaget ska tillsammans arbeta med att planera, undervisa, dokumentera och utvärdera verksamhetens innehåll utifrån förskolans läroplan och andra styrdokument. 

Som förskollärare främjar du varje barns utveckling och lärande utifrån deras intressen, erfarenheter och behov. Du skapar nyfikenhet och lust att lära, både vid planerade aktiviteter och spontana tillfällen. 

I din roll förekommer ett nära samarbete med kollegor och vårdnadshavare samt eventuella kontakter med andra aktörer kring barnet.

Denna tjänst utgör ett vikariat som sträcker sig fram till och med 2024-08-31, du kommer inom denna tjänst att arbeta som ensam Förskollärare men tillsammans med tre Barnskötare. 

Din arbetsplats
På förskolorna i Gottfridsberg/Ryd arbetar vi för att alla barn ska få bli sina bästa jag. Vår barn- och kunskapssyn bygger på att barn är kompetenta och att de behöver befinna sig i lustfyllda, kreativa och meningsfulla sammanhang för att lärandet ska bli så långsiktigt som möjligt – ett livslångt lärande.

Vi arbetar aktivt för att ständigt vara så nära barnen som möjligt i deras undersökande och frågor. Vi utgår från barnens styrkor då alla barn har unika kompetenser och unika bidrag till gruppen. Vi delar in oss i mindre grupper under dagen vilket möjliggör att varje barn får lättare att komma till tals, får mera utrymme och ro i leken och i sitt eget utforskande.

Vårt arbete utgår från att erbjuda en demokratisk plats där barn får växa och utforska tillsammans. Miljöerna på förskolan är nogsamt uppbyggda för att skapa en tilltalande miljö fylld med undersökande och tilltro till barnens förmågor. Vi arbetar projekterande vilket innebär att vi tar fokus på barnens tankar och frågor och att vi i dessa processer fångar och förbinder de olika delarna i lärandet, så som språk, lek, matematik, naturvetenskap och mycket mer.

 

Du som söker
I första hand söker vi dig som har förskollärarlegitimation. I andra hand söker vi dig med examensbevis från en förskollärarutbildning. Alternativt är du i slutet av din utbildning till förskollärare.

Det är ett krav att du som söker har erfarenhet av att jobba med barn i läroplansstyrd förskola via praktik, som anställd eller ideellt. Det är meriterande om du har jobbat minst ett år i läroplansstyrd förskola där du jobbat med planering och undervisning utifrån läroplanen. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av att arbeta med barn i behov av särskilt stöd. 

Du har en god kommunikativ förmåga i tal och skrift i det svenska språket. Detta för att du enligt läroplanen (Lpfö18) ska organisera och genomföra arbetet så att barnet får stöd i sin språk- och kommunikationsutveckling. Du ansvarar för att varje barn kan använda det svenska språket på ett rikt och nyanserat sätt.

I din roll som förskollärare skapar du goda relationer och samarbetar väl med barn, kollegor, vårdnadshavare och andra kontakter i samhället som förekommer i din yrkesroll. Du har en god förståelse för människors olikheter och förhåller dig till dem på ett lyhört sätt i undervisningen och förskolans vardag. Du leder arbetet med både barn och kollegor genom motivation, engagemang och delaktighet. Rollen innebär också att du tillsammans med dina kollegor ska arbeta med gällande mål och kvalitetsstandard för förskolan.

Övrig information
När du söker en tjänst i Linköpings kommun registrerar du din ansökan genom inloggning via e-legitimation (såsom BankID eller FrejaID) istället för e-postadress. Saknar du e-legitimation? Vänligen kontakta ansvarig HR-konsult eller chef, så hjälper de dig att registrera din ansökan.

Tillträde: 2025-01-13 eller enligt överenskommelse

Anställningsform: Tidsbegränsad anställning till och med 2025-08-31

Sysselsättningsgrad: 100%

Antal lediga befattningar: 1

Ref. nr: 14159

I denna ansökan bifogar du inget personligt brev.
Du som har en utfärdad förskollärarlegitimation samt behörighetsförteckning, vänligen bifoga dessa som filer tillsammans med dina ansökningshandlingar när du söker tjänsten. Är du utbildad förskollärare men ännu inte har ansökt om förskollärarlegitimation, vänligen bifoga utbildningsintyg. Är du under utbildning till förskollärare, bifoga studieintyg på hittills avslutade kurser vid högskola eller universitet.

Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?
🖐 Passar detta jobb någon du känner?
Dela nu

Andra jobb inom samma område

Kanske kan det vara dags att bredda sökningen med dessa lediga jobb

Sökord / Yrke
Liknande jobb
Senaste artiklarna
  • Opinionen - Demoskop: Socialdemokraterna tappar, Centern ökar
    Fre, 25 okt 2024 - 14:35
  • Statsskulden - Sveriges statsskuld: Historisk låg nivå i förändring
    Tis, 8 okt 2024 - 10:07
  • Yrke - Lön och arbete som Studieledare: Vad du behöver veta
    Ons, 4 sep 2024 - 18:10
  • Kommun - Skattetrycket i Kiruna kommun - En översikt av skattesatser och ekonomiska utmaningar
    Tors, 23 maj 2024 - 22:26