IT-arkivarie till Arbetsmiljöverket

ARBETSMILJÖVERKET

Stockholms län, Solna

Tidigare erfarenhet är önskad

23 dagar kvar
att ansöka till jobbet

På Arbetsmiljöverket jobbar vi tillsammans för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Därför hjälper vi arbetsgivare att uppfylla de krav som finns och informerar om hur arbetsmiljöarbetet blir en naturlig del av vardagen. Med arbetsmiljölagen som grund tar vi fram regler, inspekterar arbetsplatser och sprider kunskap om arbetsmiljöfrågor. Uppdraget är allvarligt men vår vardag präglas av arbetsglädje och vi är omtänksamma och hjälpsamma kollegor.

Ditt nya jobb

Som IT-arkivarie arbetar du vid Enheten för informationshantering – en enhet som arbetar med alla delar av informationshanteringsprocessen. En viktig del av vårt uppdrag är att säkerställa att vår digitala information bevaras nu och för framtiden. Vi har nyligen införskaffat ett E-arkiv och i ditt uppdrag kommer arbete med leveranser dit vara ett av dina huvuduppdrag. Vårt arbete är i uppstartsfas och i din roll ingår därför att tillsammans med din kollega som är E-arkivets systemförvaltare vidareutveckla metoder och processer för E-arkivet.

I uppdraget ingår att arbeta med metadatascheman och annan teknisk data. Du blir en del av ett nytt team vilket innebär att du har möjlighet att vara med och utveckla myndighetens arbete med digitalt bevarande. Ditt arbete sker i nära samarbete med kollegor på enheten och IT. I arbetet ingår också att göra bevarande- och gallringsutredningar och arbete med förberedelser av och löpande leveranser till E-arkivet.

Din bakgrund

Rollen kräver att du har:

  • högskoleutbildning med minst 60 hp arkivvetenskap eller motsvarande område som arbetsgivaren bedömer vara relevant
  • erfarenhet av arbete med digitala leveranser till ett E-arkiv eller motsvarande system
  • erfarenhet av bevarande och gallringsutredningar av digital information
  • mycket god förmåga att utrycka dig i tal och skrift på svenska
  • goda skriftliga kunskaper i engelska.

Det är meriterande om du även har:

  • erfarenhet av att delta i utvecklingsprojekt kopplat till digitalt bevarande
  • erfarenhet av kravställning vid E-arkivsleveranser t. ex. vid upphandling av konsultstöd eller äskande av IT-resurser
  • erfarenhet av arbete med metadatascheman.

Som person ser vi att du kommer att trivas och lyckas i rollen om du har förmåga att planera och strukturera ditt arbete väl. Du har en god analytisk förmåga och hittar lösningar på problem. Vidare har du lätt för att anpassa dig till nya omständigheter och vara positiv även när tempot är högt. Du är duktig på att skapa samarbeten med personer på olika nivåer i organisationen och bidra till ett gott samarbetsklimat. Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

En anställning hos oss kan innebära att befattningen placeras i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med eller utan registerkontroll kan därför komma att göras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning genomförs enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585).

Vad vi erbjuder dig

Arbetsmiljöverket är en trygg arbetsgivare och en myndighet som hela tiden förändras med samhället vi verkar i. Vi är stolta över att få använda vår kunskap och vårt förtroende i vårt viktiga samhällsuppdrag. Tillsammans skapar vi en inkluderande kultur, som rymmer hjärta, mod och hjärna. Hos oss blir hela du en viktig del i något större.

Anställningen är en tillsvidareanställning, på heltid och är för närvarande placerad på vårt kontor i Solna. Vi tillämpar individuell lönesättning och provanställning på sex månader.

Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha en hållbar arbetsmiljö och en balans mellan jobb och fritid. Därför har vi flexibla arbetstider eller tillämpar förtroendearbetstid och ger möjlighet till distansarbete där verksamheten så tillåter.

Om oss och våra förmåner och villkor

Så rekryterar vi

Vi använder kompetensbaserad rekrytering, både för att kvalitetssäkra rekryteringen och för att motverka diskriminering. Vi ber dig därför att endast bifoga ett CV, och svara på några frågor istället för ett personligt brev när du registrerar din ansökan. Eftersom vi arbetar kompetensbaserat använder vi oss också av arbetspsykologiska tester i den här rekryteringen. Intervjuer sker från vecka 7.

Vi tycker att det är viktigt att även du får göra din bedömning av oss. Därför välkomnar vi frågor före såväl som under rekryteringsprocessen. Fackliga kontaktpersoner är Adam Jansson för Saco, Marita Jonsson för ST samt Jenny Bengtsson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel: 010-730 90 00.

Vill du jobba tillsammans med oss för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet?

Välkommen med din ansökan senast den 2 februari 2025!

Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverkets rekryteringsfunktion varför vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag eller annonssäljare.

🖐 Passar detta jobb någon du känner?
Dela

Andra jobb inom samma område

Kanske kan det vara dags att bredda sökningen med dessa lediga jobb

Sökord / Yrke
Senaste artiklarna
  • Elpriset - Elpriser i Sverige: Dagens och Morgondagens Prognoser
    Fre, 10 jan 2025 - 13:30
  • Inflationen - Inflationen i Sverige sjunker till 1,5% i december
    Ons, 8 jan 2025 - 18:05
  • Rabattkod - Exklusivt Träningserbjudande: Träna 2025 för Halva Priset med myMOWO!
    Fre, 3 jan 2025 - 09:01
  • Allmänt - Statsskuld.se: Nya Skatteberäkningar & Jobbsök
    Tors, 2 jan 2025 - 19:54
  • Opinionen - Novus December 2024: Socialdemokraterna i topp
    Tis, 31 dec 2024 - 14:35
  • Lån - Bolåneräntor i Sverige 2024-2026: Prognos och Råd
    Lör, 28 dec 2024 - 11:48
  • Styrräntan - Riksbanken sänker styrräntan: Hur påverkas din ekonomi?
    Fre, 20 dec 2024 - 11:48
  • Information om Statsskuld.se - Förbättringar på Statsskuld.se: Nyheter & Uppdateringar
    Tis, 17 dec 2024 - 08:56