Lindesbergs kommun - Logo

Familjehemssekreterare till Familjeenheten i Lindesbergs kommun

Lindesbergs kommun

2 dagar kvar
att ansöka till jobbet

Familjehemssekreterare till Familjeenheten i Lindesbergs kommun

Familjeenheten vid Lindesbergs kommun består av 28 medarbetare som arbetar med myndighetsutövning inom barn och unga, familjerätt, vuxna missbrukare och familjehemsvård. I familjehemsgruppen arbetar i dag två familjehemssekreterare samt tre socialsekreterare. Hos oss har du möjlighet till friskvård, flextid samt en arbetstidsmodell där du kan använda fem timmar i veckan till reflektion. Vi har extern handledning för medarbetarna.

ARBETSUPPGIFTER

I familjehemsgruppen har vi det tredelade föräldraskapet som utgångspunkt för vårt arbete. Samverkan mellan familjehem, biologfamilj och socialtjänst är av avgörande betydelse. Du kommer att arbeta i ett team som består av familjehemssekreterare och barnföljare. Som familjehemssekreterare rekryterar, utreder och handleder du familjehem.

Vi söker nu en familjehemssekreterare med tidigare erfarenhet av familjehemsarbete. Arbetet innebär många externa och interna kontakter. Merparten av våra familjehem har direktavtal med Lindesbergs kommun. Alla våra familjehem förväntas ta emot individuell handledning samt grupphandledning som du förväntas ge. Du arbetar nära din kollega men även i nära samarbete med barnföljare som ansvarar för barnets placering. Du och barnföljaren behöver ha en gemensam bild av barnets behov vilken ligger till grund för din handledning av familjehemmet. Målet är att ge familjehemmen ett kvalificerat stöd i det uppdrag som de har.

KVALIFIKATIONER

Vi söker dig som har socionomexamen och tidigare arbetslivserfarenhet av familjehemsvård. Vi vill att du har erfarenhet av myndighetsutövning gällande barn och unga. Du ska ha god kunskap om relevant lagstiftning. Det är meriterande med utbildning i utredningsmetoden Nya Kälvesten och i handledning av familjehem. Du har ett genuint intresse för familjehemsvård och förstår vikten av att skapa och upprätthålla relationer över tid och har förmåga att driva flera processer samtidigt.

Vi söker dig som förstår vikten av samarbete och samverkan. Du ser möjligheter och lösningar i svåra situationer och kan inta ett helhetsperspektiv. Du är trygg, stabil och lugn som person. Du tycker om att arbeta strukturerat och att planera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du ser dokumentation som en självklar del i dina arbetsuppgifter och du uttrycker dig väl i svenska språket, såväl i tal som i skrift. Du tycker om att jobba i team och att samverka på olika nivåer. Då det ingår mycket bilkörning i tjänsten så är körkort och god körvana ett krav.

ÖVRIGT

Fackliga företrädare nås via kommunens växel, tfn 0581-810 00. Vi tar endast emot ansökningar via Offentliga jobb. Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings-/rekryteringsföretag.

Lindesberg kännetecknas av en positiv och stark framtidstro. Vi investerar för framtiden och vill växa. Vi söker engagerade medarbetare som vill vara med och utveckla Lindesberg. Samverkan är ett honnörsord och vi vill stärka det i varje del av vår organisation. Idag arbetar ca 2 100 medarbetare med olika uppdrag för att ge invånarna god service med hög kvalitet. Välkommen att utvecklas vidare med oss!

🖐 Passar detta jobb någon du känner?
Dela

Andra jobb inom samma område

Kanske kan det vara dags att bredda sökningen med dessa lediga jobb

Sökord / Yrke
Liknande jobb
Senaste artiklarna
  • Elpriset - Elpriser 21-22 april 2025: Gratis energi och dyraste timmarna
    Mån, 21 apr 2025 - 13:01
  • Allmänt - Skrotningspremie höjd till 25 000 kr vid byte till elbil
    Mån, 14 apr 2025 - 18:30
  • Inflationen - Inflationen april 2025: KPIF stabil på 2,3%
    Fre, 11 apr 2025 - 08:36
  • Information om Statsskuld.se - Stora Nyheter & Förbättringar på Statsskuld.se
    Mån, 31 mar 2025 - 15:20
  • Styrräntan - Riksbanken Lämnar Styrräntan Oförändrad: Effekter och Prognoser
    Tors, 20 mar 2025 - 14:02
  • Statsskulden - Sveriges Statsskuld på Historisk Lågpunkt
    Mån, 10 mar 2025 - 10:06