Socialsekreterare inom vuxen

Härjedalens kommun

Jämtlands län, Härjedalen

Tidigare erfarenhet är önskad

22 dagar kvar
att ansöka till jobbet

Välkommen till Härjedalens kommun! Vad roligt att du vill arbeta hos oss. Tycker du att det är viktigt att möta våra målgrupper med respekt och på ett professionellt sätt så kommer du passa in fint. Som medarbetare får du friskvårdstimme och friskvårdsbidrag samt ersättningar i samband med högskolestudier. Du får också möjligheten att tillsammans med engagerade kollegor arbeta för fortsatt utveckling av våra verksamheter. Kommunen är ett förvaltningsområde för det samiska språket och kommunkontoren finns i Sveg, Hede och Funäsdalen.  Funderar du på att bosätta dig i Härjedalen är du hjärtligt välkommen att kontakta inflyttarservice via e-post: [email protected] eller via vår växel, telefon: 0680-161 00. Vi tar emot din jobbansökan digitalt i vårt rekryteringssystem. Om du har skyddade personuppgifter, kontakta en HR-Strateg, via vår växel, så får du hjälp med hur du söker arbete på ett säkert sätt. Vi undanbeder oss kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.  Då en av våra kära medarbetare ska vara föräldraledig söker vi en erfaren socionom till ett vikariat som socialsekreterare inom området vuxen, som främst innefattar personer med missbruk och våld i nära relation.   Avdelning Individ och familjeomsorg/bistånd i Härjedalen är en avdelning för myndighetsutövning och öppenvård och består av fyra enheter. Som socialsekreterare inom vuxen ingår du i enheten som utöver vuxen även arbetar med barn och familj, familjerätt och administration. Arbetet sker i nära kontakt med nämnda kollegor och med vår kommunala öppenvård. Gruppen som arbetar med vuxenhandläggning består av två personer. I enheten finns engagerade och skickliga medarbetare som hjälps åt i det dagliga arbetet.   I utredningsarbetet tar vi hjälp av ASI samt av FREDA och vi är även med i en systematisk uppföljning av insatser mot våldsutsatta. När du blivit varm i kläderna hos oss och lärt känna kommunen kan även arbetstjänstgöring i vår beredskapsgrupp ingå där vi har som målsättning att vara sex handläggare som turas om att ha beredskap utanför ordinarie kontorstid.    Arbetsuppgifter - Utreda behov av stöd hos vuxna personer med riskbruk, missbruk och beroende. När du är klar med din utredning så ansvarar du vidare för att verkställa beslutet och följa upp insatsen. Som socialsekreterare har du ett nära samarbete med kommunens egna öppenvård där du samverkar med beroendeterapeuterna. Handläggning bedrivs både utifrån socialtjänstlagen (SoL) och Lag om vård av missbrukare i vissa fall (LVM).   - Utreda behov av stöd hos våldsutsatta och våldsutövare i nära relation. I arbetet ingår skyddsbedömningar och att verkställa de beslut som du bedömer att personen behöver. Vid utredningsarbete av våldsutsatta använder vi FREDA.   - Tät samverkan både med interna och externa parter. Vårt fokus är att bedriva det goda sociala arbetet. För oss innebär det att skapa utredningsprocesser som ska vara gynnsamma för individernas förändringsarbete. När det finns behov av insatser, erbjuds så långt det är möjligt, stöd och behandling på hemmaplan och vi lägger vikt vid nätverksarbete.   - Vara delaktig i verksamhetens kvalitets- och utvecklingsarbete. Styrande i arbetet är gällande lagstiftning och förordningar inom området..  Kvalifikationer Krav: - Socionomexamen alt. det arbetsgivaren anses likvärdigt. - Erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstlagen (SoL) och Lag om vård av missbrukare i vissa fall (LVM). - B-körkort.   Meriterande: - Utbildning i ASI och FREDA samt kompetens inom verksamhetssystemet VIVA - Talar fler språk än svenska och engelska.   En stor del av arbetet innefattar dokumentation, varpå du behöver kunna uttrycka dig väl i skrift samt ha en vana att använda dator som arbetsverktyg.   Personliga egenskaper - Du är ansvarstagande och har en god samarbetsförmåga. - Du är lyhörd och har förmåga att behålla ett professionellt bemötande och förhållningssätt i stressade situationer . - Du har en god förmåga till att göra snabba prioriteringar när behovet uppstår. - Du är strukturerad och gillar att söka information för att få svar på olika frågor. - Du har intresse av att lära dig mer och utvecklas inom området. Eftersom dokumentation är en viktig del av arbetet behöver du ha mycket goda kunskaper i det svenska språket samt en god administrativ förmåga. Vi erbjuder - Flextid. - Friskvård på arbetstid och friskvårdspeng. - Regelbunden handledning. - Delaktighet i utvecklingen av verksamheten. Kontaktinformation Anna Quarnå, Enhetschef, 0680 - 161 31, [email protected] Angela Myhr, Ombud SSR, 0680 - 168 38, [email protected] Anneli Stenberg, Ombud Vision, 0680 - 162 77, [email protected] Arbetsplats Ringvägen 2 842 33 Sveg

🖐 Passar detta jobb någon du känner?
Dela

Andra jobb inom samma område

Kanske kan det vara dags att bredda sökningen med dessa lediga jobb

Sökord / Yrke
Liknande jobb
Senaste artiklarna
  • Inflationen - Inflationen i Sverige sjunker till 1,5% i december
    Ons, 8 jan 2025 - 18:05
  • Elpriset - Dagens och morgondagens elpriser i Sverige
    Ons, 8 jan 2025 - 13:01
  • Rabattkod - Exklusivt Träningserbjudande: Träna 2025 för Halva Priset med myMOWO!
    Fre, 3 jan 2025 - 09:01
  • Allmänt - Statsskuld.se: Nya Skatteberäkningar & Jobbsök
    Tors, 2 jan 2025 - 19:54
  • Opinionen - Novus December 2024: Socialdemokraterna i topp
    Tis, 31 dec 2024 - 14:35
  • Lån - Bolåneräntor i Sverige 2024-2026: Prognos och Råd
    Lör, 28 dec 2024 - 11:48
  • Styrräntan - Riksbanken sänker styrräntan: Hur påverkas din ekonomi?
    Fre, 20 dec 2024 - 11:48
  • Information om Statsskuld.se - Förbättringar på Statsskuld.se: Nyheter & Uppdateringar
    Tis, 17 dec 2024 - 08:56