Jobbannons: Customs Compliance Manager

Volvo Business Services AB

Västra Götalands län, Göteborg

Tidigare erfarenhet är önskad

10 dagar kvar
att ansöka till jobbet

Jobbannons: Customs Compliance Manager

Att ansöka till detta jobb ger dig möjlighet att gå med i Volvo Group. Varje dag, över hela världen, gör våra lastbilar, bussar, motorer, byggutrustning, finansiella tjänster och lösningar det moderna livet möjligt. Vi är nästan 100 000 personer som har makt att forma framtidens landskap för effektiva, säkra och hållbara transportlösningar. Att uppfylla vårt uppdrag skapar otaliga karriärmöjligheter för talanger med skarpa sinnen och passion inom gruppens ledande varumärken och enheter.

Vad du kommer att göra

Volvo Group Customs & Trade ansvarar för att säkerställa efterlevnad av tullregler och -bestämmelser samt optimera Volvo Groups processer för att minska tullrelaterade kostnader globalt. Vi är cirka 100 anställda runt om i världen med expertis inom tullregler. Vi behöver nu stärka det svenska tullövervakningsteamet med en Customs Compliance Manager.

I denna position kommer du att agera som Volvos primära kontakt mot tullmyndigheterna; förklara Volvos standarder och hur vi uppfyller regleringskraven. Du kommer också att leda eller assistera i interna/externa revisioner och hantera relevanta certifieringar och licenser. Med hög ambition för hela Volvo Group arbetar vår organisation för att proaktivt använda handel som en konkurrensfördel och fånga möjligheter genom hela försörjningskedjan. Tillsätt smarta verktyg ovanpå, och du har en vinnande cocktail. Som team är vi ambitiösa om framtiden och engagerade i de möjligheter vi har framför oss.

Det krävs att du har djup kunskap om reglerna och håller dig uppdaterad om relevanta bestämmelser inom ansvarsområdet. Du kommer att arbeta nära andra avdelningar och mäklare för att säkerställa efterlevnad av tullregler.

Eftersom vi är fast beslutna att vara i förarsätet av den pågående digitala/automatiseringsresan är det viktigt att du omfamnar förändring och aktivt deltar i utvecklingen och användningen av nya verktyg i verktygslådan, detta för att kunna optimera användningen av vår data och driva en kontinuerlig förbättringstänkande.

Vem är du?

Den ideala kandidaten bör ha utmärkta kommunikationsfärdigheter och vara mycket självmotiverad, ta initiativ för att förbättra processer och procedurer. Förmågan att arbeta självständigt utan direkt övervakning är avgörande. Starka analytiska och problemlösande färdigheter, tillsammans med noggrannhet, krävs för att säkerställa efterlevnad av standarder och noggrannhet i data innan de vidarebefordras. Denna roll kräver också starka nätverks- och relationsbyggande färdigheter över avdelningar. Professionalism är nyckeln, med en direkt och rak approach till människor och problem, samt uthållighet i att nå mål. En 'förändring för att ligga steget före' mentalitet är avgörande för kontinuerlig förbättring och innovation.

Så här kan du göra en skillnad

  • Säkra en adekvat nivå av efterlevnadskontroll genom att utföra interna kontroller och bedömningar, efterkontroll etc.
  • Tullmäklarkontrollaktiviteter som SOP-definition och mäklarkontroller.
  • Mäta efterlevnadsnivåer i operativa funktioner.
  • Upprätthålla noggrann dokumentation och bevarandeprocess.
  • Leda/definiera och följa upp aktiviteter för att åtgärda avvikelser från efterlevnad som upptäckts.
  • Identifiera efterlevnadsrisker och optimeringsmöjligheter inom ansvarsområdet.
  • Utföra tullbedömningar för alla platser för att stödja förbättring och optimering av tullprocesser och hitta potentiella tullrelaterade besparingar.
  • Analysera handels-/PI-data för att hitta förbättringsområden, och/eller rapportera till ledningen. T.ex. tullbefrielser, PIs rapporterade från mäklare etc.
  • Samarbeta nära med Master Data-specialister och andra för att initiera nödvändig utveckling eller implementering av tullprocesser inom regionen.

Krav för rollen:

  • Examen i tull, logistik eller internationell handel
  • 3-5 års erfarenhet inom tull, logistik eller efterlevnad
  • God kunskap i engelska språket krävs.
  • Hög nivå av kunskaper i Microsoft-applikationer är fördelaktigt.
  • Expertis inom relevanta tullöverenskommelser och regler på senior nivå.
  • God förståelse för Volvo Group-verksamheter.

Redo för nästa steg?

Nyfiken och har några frågor? Ring oss!

Manager Customs Sweden: Håkan Gustafsson, telefon: + 46 739 020958.
HR Business Partner: Madeleine Ahnström, telefon: +46 765 535392.

Vi värdesätter din dataskydd och accepterar därför inte ansökningar via mail.

Vem vi är och vad vi tror på

Vårt fokus på inkludering, mångfald och jämlikhet ger var och en av oss möjlighet att ta med vårt fulla autentiska jag till jobbet och trivas genom att erbjuda en säker och stödjande miljö, fri från trakasserier och diskriminering. Vi är engagerade i att ta bort hinder för inträde, vilket är anledningen till att vi ber dig att även om du känner att du kanske inte uppfyller varje kvalifikation i jobbannonsen, vänligen ansök och låt oss avgöra.

🖐 Passar detta jobb någon du känner?
Dela

Andra jobb inom samma område

Kanske kan det vara dags att bredda sökningen med dessa lediga jobb

Sökord / Yrke
Liknande jobb
Senaste artiklarna
  • Elpriset - Dagens och Morgondagens Elpriser i Sverige
    Tis, 25 mar 2025 - 13:01
  • Rabattkod - Utnyttja Greenelys Erbjudande: Få en Gratis Realtidsmätare Idag!
    Mån, 24 mar 2025 - 12:01
  • Styrräntan - Riksbanken Lämnar Styrräntan Oförändrad: Effekter och Prognoser
    Tors, 20 mar 2025 - 14:02
  • Inflationen - Inflationen i februari 2025: KPIF stiger till 2,9%
    Tors, 13 mar 2025 - 08:36
  • Statsskulden - Sveriges Statsskuld på Historisk Lågpunkt
    Mån, 10 mar 2025 - 10:06