Ledigt jobb: Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
- Jobb
- Handläggare för kontrollutredningar

Handläggare för kontrollutredningar
PensionsmyndighetenStockholms län, Stockholm
Tidigare erfarenhet är önskad
11 dagar kvar
att ansöka till jobbet
Handläggare för kontrollutredningar
Vill du göra skillnad och bidra till att stoppa bidragsbrott? Vi söker nu flera handläggare som vill arbeta med kontrollutredningar för att säkerställa korrekta utbetalningar och motverka felaktig ersättning.
Vi har ett viktigt samhällsuppdrag och strävar efter att vara en lärande organisation där vi delar kunskap, stöttar varandra och vågar fatta nödvändiga beslut. Hos oss får du utvecklas i en dynamisk miljö och samarbeta med både kollegor och andra myndigheter. Är du vår nästa kollega?
Om jobbet
Vi på Kontrollenheten söker nu ett antal handläggare som vill ingå i arbetet med kontrollutredningar i syfte att stoppa misstänkt bidragsbrott och stoppa felaktiga utbetalningar. I uppdraget ingår också att säkerställa att felutbetalningar inte genomförs och att motverka bidragsbrott.
Som pensionshandläggare inom kontrollenheten arbetar du med myndighetsutövning, utredning och beslut i enlighet med gällande regelverk och processer. Du ansvarar för att på ett effektivt sätt utreda, värdera, analysera och verkställa beslut. Arbetet innebär också att fatta indragande beslut när det krävs, även när det är negativa för kunden, och du behöver ha förmågan att stå fast vid dessa beslut. Du tar även ställning till om myndigheten ska göra en polisanmälan för misstänkt bidragsbrott.
När du arbetar med kontrollutredningar möter du människor som medvetet eller omedvetet kan ha fått ersättning från Pensionsmyndigheten på felaktiga grunder. Du genomför kontroller som medverkar till att rätt ersättning betalas ut samt tar ställning till beslut om återkrav ska ställas.
Ditt team består just nu av två handläggare i Stockholm och vi planerar att anställa fler. Du kommer även att samarbeta digitalt med kollegor i Karlstad, Halmstad och Växjö, som arbetar med liknande arbetsuppgifter.
Du kommer också samarbeta med flertalet andra myndigheter som tex Polismyndigheten, Skatteverket, Kronofogden, Migrationsverket, Utbetalningsmyndigheten men även kommun samt hälso-sjukvård.
Din profil
För att vara aktuell i rollen behöver du ha en god kommunikativ förmåga och kunna uttrycka dig tydligt och professionellt, både muntligt och skriftligt. Du arbetar strukturerat och noggrant, har en analytisk förmåga som gör att du kan förstå och utvärdera komplexa frågor samt fatta välgrundade beslut. Då arbetet innebär att hantera utmanande situationer krävs det att du är trygg i din roll, förtroendeingivande och vågar fatta beslut även när de är svåra. Samtidigt är du en lagspelare som samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål och bidra till en god arbetsmiljö.
Du vill verka i en organisation i ständig utveckling, där du arbetar produktivt och lösningsinriktat. Du gillar ett arbetssätt som ger glädje och motivation tillsammans med dina kollegor.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för rollen.
Vi söker också dig som har:
- relevant akademisk utbildning
- några års aktuell erfarenhet av myndighetsutövning, utredning och beslut
- erfarenhet av att tolka och tillämpa regelverk
- god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift på svenska
- god förmåga att använda datorn som arbetsverktyg
Det är meriterande om du har:
- erfarenhet av kontrollarbete, felaktiga utbetalningar och/eller återkrav
- erfarenhet av utredande samtal
- kunskap om pensionsmyndighetens förmåner
Vi erbjuder
Ett myndighetsuppdrag som är viktigt på riktigt! En arbetsplats där vi värnar om att våra medarbetare ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Vi erbjuder flexibel arbetstid och möjlighet att jobba delvis hemifrån. Som statligt anställd har du även goda anställningsvillkor och ett förmånspaket med friskvård, lediga klämdagar samt goda semester- och pensionsvillkor. Vårt kontor i Stockholm ligger centralt i Hornstull nära tunnelbanan.
Du kan läsa mer om våra förmåner och hur det är att jobba hos oss här (https://www.pensionsmyndigheten.se/om-pensionsmyndigheten/jobba-hos-oss/jobba-pa-pensionsmyndigheten).
Bra att veta
Tjänsterna är en tillsvidareanställning på heltid och vi tillämpar 6 månaders provanställning.
Anställningen kan komma att placeras i säkerhetsklass.
Placeringsort är Stockholm.
Din ansökan
Vi jobbar kompetensbaserat i hela processen och är måna om en inkluderande, rättvis, objektiv och kandidatvänlig process. Därför ber vi dig att besvara ett antal urvalsfrågor istället för att be om personligt brev. Dina svar på urvalsfrågorna blir därför en viktig del i vårt första urvalsarbete.
Vi kan komma att använda oss av arbetspsykologiska tester. Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 415 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 911 000 fondbyten och skickar ut 8 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1700 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.
Vi gör pensionen enklare.
#LI-HYBRID
#VårtJobbBerörAlla
🖐 Passar detta jobb någon du känner?
Andra jobb inom samma område
Kanske kan det vara dags att bredda sökningen med dessa lediga jobb
-
Sway Sourcing
-
Övriga kontorsassistenter och sekreterare
Delta Consulting AB
-
Försäkringssäljare och försäkringsrådgivare
Delta Consulting AB
-
Bokningsservice i Sverige AB
-
Meet a Groups kund
-
Riksbanken Lämnar Styrräntan Oförändrad: Effekter och Prognoser
Tors, 20 mar 2025 - 14:02