Ledigt jobb: Socialsekreterare
- Jobb
- Socialsekreterare till Vuxenenheten IFO i Smedjebackens kommun

Socialsekreterare till Vuxenenheten IFO i Smedjebackens kommun
Smedjebackens kommunDalarnas län, Smedjebacken
Tidigare erfarenhet är önskad
3 dagar kvar
att ansöka till jobbet
Välkommen till Smedjebackens kommun!
Smedjebackens kommun ligger naturskönt vid starten av Strömsholms kanal och erbjuder en unik kombination av landsbygdens lugn och närhet till både storstad och naturupplevelser. Här finns goda möjligheter för dig som vill arbeta och bo i en inspirerande och växande miljö, där samhällsutveckling och hållbarhet är i fokus. Med en stark gemenskap, ett rikt kulturutbud och vacker natur erbjuder Smedjebacken både en trivsam arbetsplats och en plats att växa och trivas på. Välkommen att bli en del av oss!
Vuxenenheten IFO
Vuxenenheten leds av en enhetschef och består av fyra socialsekreterare som jobbar med försörjningsstöd, två socialsekreterare som jobbar med skadligt bruk och beroende/övrig vuxen, en behandlare/fältassistent samt två behandlare inom Öppenvården. Den tjänst vi söker är inriktad mot skadligt bruk, beroende/övrig vuxen. Övrig vuxen kan bland annat innebära våld i nära relation och socialt kontrakt.
Vi arbetar med att få till ett nära ledarskap där enhetschef ska finnas tillgänglig i vardagen. Vi värdesätter medarbetare som har egna idéer och vill vara med att utveckla verksamheten. Vi är ett litet kontor och när det behövs hjälps vi åt och ställer upp för varandra.
Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare kommer du att ansvara för utredning enligt Socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM) för klienter med skadligt bruk, beroende/beroende av alkohol, narkotika eller spel om pengar. Du kommer att utreda och följa upp våld i nära relation. Du kommer ansvara för bedömning, planering och uppföljning. Arbetet innebär såväl kontakt med enskilda i form av besök, hembesök, telefonsamtal och samverkan med slutenvården som dokumentationsarbete samt kontakt med andra myndigheter. Arbetet kräver att du kan arbeta självständigt och hitta individuella lösningar.
Arbetet är flexibelt utifrån vissa givna förutsättningar och det finns stort utrymme för idéer och nytänkande. Även andra arbetsuppgifter kan förekomma och arbetets innehåll och förutsättningar kan komma och att förändras över tiden. Provanställning kan komma och tillämpas.
Kvalifikationer
Vi söker dig med socionomexamen, beteendevetenskaplig utbildning eller annan utbildning som av arbetsgivare bedömer som likvärdig. Du ska vara väl förtrogen med de handläggningskrav och den lagstiftning som styr verksamheten. Då arbetet innebär mycket dokumentation ställs höga krav på administrativ förmåga samt förmåga att uttrycka sig väl i svenska språket, både i tal och i skrift.
Datavana är ett krav och kunskaper i verksamhetssystemet LifeCare är meriterande. Körkort är ett krav då arbetet innebär resor i och utanför kommunen. Erfarenhet av myndighetsutövning inom socialt arbete är meriterande. Tidigare erfarenhet av arbete med skadligt bruk och beroendefrågor är önskvärt, liksom utbildning i MI och ASI.
Personliga egenskaper
Du är tydlig, kommunikativ och strukturerad med en hög grad av personlig mognad och självkännedom. Du är lyhörd och kan härbärgera oro och ge stöd även i komplexa sammanhang. För att trivas i rollen som socialsekreterare tror vi att du har ett starkt engagemang och ett intresse för socialt arbete. Du har mod att göra skillnad för utsatta människor i samhället och en av dina styrkor är att bygga relationer och att samarbeta.
Då jobbet innebär många kontaktytor är det viktigt att du har förmåga att vårda och bygga goda relationer. Färdigheter som kommunikation, ansvarstagande och prestigelöst samarbete är viktiga för oss liksom ett gott bemötande. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.
Vi erbjuder
Vi erbjuder idag våra medarbetare:
- introduktion
- utbildning inom t ex ASI
- extern handledning
- närhet till chefer
Vi erbjuder en arbetsplats i en välkomnande kommun med engagemang, trygghet och framtidstro. Vi tror på dialogen som verktyg för utveckling och värnar om korta beslutsvägar och prestigelöst förhållningssätt. Arbetsmiljöarbetet står i fokus där målsättningen är att arbetslivet ska vara hållbart, hälsosamt och tryggt för alla medarbetare. På smedjebacken.se kan du läsa mer om de förmåner vi erbjuder. Vi undanber oss vänligt men bestämt all kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringsprocessen då urval av rekryteringskanaler redan bestämts för denna rekrytering.
Läs mer på smedjebacken.se om hur vi hanterar dina personuppgifter enligt GDPR. All rekrytering sker digitalt och via vår externa länk till rekryteringssystemet Webcruiter. Vid problem av registrering av CV var god kontakta Webcruiter support.
Har du skyddade personuppgifter kontaktar du personalavdelningen genom kommunens växel så får du hjälp med din ansökan.
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktinformation
Camilla Eriksson, Verksamhetschef, 0240660291, camilla.eriksson@smedjebacken.se
Yvonne Frank, Enhetschef, 0240660276, yvonne.frank@smedjebacken.se
Maria Högstedt, Vision, 0240660091, maria.hogstedt@smedjebacken.se
Arbetsplats
Vasagatan 14
777 81 Smedjebacken
🖐 Passar detta jobb någon du känner?
Andra jobb inom samma område
Kanske kan det vara dags att bredda sökningen med dessa lediga jobb
-
Falu Kommun, Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen
-
Akria Personlig Assistans AB
-
Libra Assistans
-
Akria Personlig Assistans AB
-
Riksbanken Lämnar Styrräntan Oförändrad: Effekter och Prognoser
Tors, 20 mar 2025 - 14:02