Ledigt jobb: Inköpare
- Jobb
- Strategisk Inköpare till Polismyndigheten

Strategisk Inköpare till Polismyndigheten
PolismyndighetenStockholms län, Stockholm
Tidigare erfarenhet är önskad
Är du redo för en större uppgift?
IT-avdelningens främsta uppgift är att tillhandahålla IT-tjänster till hela Polismyndigheten. IT-avdelningen är en viktig del av det brottsförebyggande och brottsbekämpande arbetet och IT är ett av de viktigaste verktygen för att effektivisera polisen och öka kvaliteten i polisarbetet.
Inom Polismyndigheten köper vi årligen produkter och tjänster inom it-området för över 3 miljarder kronor vilket uppgår till ungefär 30% av myndighetens totala inköpsvolym.
Gruppen it-upphandling utgör en av tre grupper i sektionen för it inköp och har uppdraget att aktivt verka för en effektiv nationell inköpsprocess inom it-området. Vi ansvarar även för att vidareutveckla metoder, kompetens och arbetssätt avseende strategiskt inköp. Inom sektionen arbetar vi mycket tillsammans för att utveckla vår verksamhet och arbetsglädje är viktigt för oss. It-inköp är en integrerad del av it-avdelningens verksamhet. Det möjliggör ett nära samarbete och väl etablerade kontaktytor som ökar verksamhetsnyttan och bidrar till att realisera verksamhetens mål.
Hos oss har du möjlighet att arbeta både med flexibla arbetstider och på distans ett par dagar per vecka. Vi har goda förutsättningar för att utöva friskvård då vi har fri tillgång till gym, sporthall samt utrymme för återhämtning i våra lokaler. Som anställd hos oss har du även möjlighet att träna en timme i veckan på betald arbetstid.
Vårt kontor är beläget i centrala Stockholm med mycket goda kommunikationsförbindelser.
Arbetsbeskrivning
Som strategisk inköpare ansvarar du för att genomföra olika typer av upphandlingar samt förnyade konkurrensutsättningar. Du tar ansvar för hela inköpsprocessen, från att behov uppstår till att avtalet avslutas. Detta innebär att du är med under avtalets hela livscykel och bidrar i leverantörsutveckling och avtalsförvaltning och har bra inblick i marknaden för aktuellt produktområde.
Som strategisk inköpare ansvarar du för att:
- Driva och leda upphandlingar och förnyade konkurrensutsättningar
- Ge stöd vid förvaltning av upphandlade avtal
- Identifiera och driva förbättringsaktiviteter inom det egna verksamhetsområdet
- Utveckla och effektivisera det strategiska inköpsarbetet
- Genomföra förhandlingar med leverantörer och/eller tillverkare inom IT-området
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
- Eftergymnasial utbildning inom juridik, ekonomi eller inköp/upphandling alternativt annat som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
- Relevant och aktuell arbetslivserfarenhet av att ha arbetat med upphandlingar
- Goda kunskaper i svenska, såväl i tal som i skrift
- Svenskt medborgarskap
Det är meriterande om du även har:
- Arbetslivserfarenhet av upphandling inom it-området och/eller entreprenadområdet
- Erfarenhet av att självständigt projektlett och genomfört upphandlingar
- Relevant erfarenhet av kategoristyrning
- Erfarenhet av arbete med konkurrensutsättningar enligt lagen om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, LUFS
- Relevant erfarenhet av kravarbete, företrädesvis inom it-området
- Goda kunskaper i engelska, såväl i tal som i skrift
Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är strukturerad och noggrann samt har en god förmåga att skapa relationer. Arbetet som inköpare kräver att du är flexibel och att du lätt kan anpassa dig efter ändrade omständigheter. Vi ser att du är självgående och kan driva dina ärenden självständigt, samtidigt som du har god samarbetsförmåga och trivs att arbeta i team. Rollen som strategisk inköpare hos oss kräver att du arbetar på ett strategiskt arbetssätt samt att du har fokus på hur inköp och upphandling kan bidra till verksamhetens mål.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
010-563 70 34
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Sanna H Dahlstedt, sanna.hawborn-dahlstedt@polisen.se
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, Jessica Stålenkrans 010-563 32 66
Övrig information
Anställningsform: Särskild visstidsanställning under ett år
Anställningsbenämning: Handläggare
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Förtroendearbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Strategisk inköpare
Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 24 mars 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A145.129/2025 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!
🖐 Passar detta jobb någon du känner?
Andra jobb inom samma område
Kanske kan det vara dags att bredda sökningen med dessa lediga jobb
-
PerformIQ Work AB
-
OIO
-
AquaClean Tech Sverige AB
-
Coor Service Management
-
Centio