Automatlarmshandläggare på Räddningstjänsten Syd

Räddningstjänsten Syd

11 dagar kvar
att ansöka till jobbet

Automatlarmshandläggare

Trivs du med problemlösning och har en längtan efter att få arbeta i en samhällsnyttig organisation? Har du en talang för teknik och trivs med att samverka med andra? Då kan du vara vår nya medarbetare i arbetsrollen som automatlarmshandläggare.

Räddningstjänsten Syd är räddningstjänsten för kommunerna Burlöv, Eslöv, Kävlinge, Lund och Malmö. Vårt uppdrag är att förebygga olyckor och att snabbt och effektivt genomföra räddningsinsatser av olika slag. Varje dag gör våra medarbetare insatser som påverkar andra människors liv. Vi är en samhällspartner som bidrar till våra medborgares trygghet genom att arbeta med social hållbarhet, kunskap för den enskilde och samverkan med våra kommuner. Om olyckan ändå sker är vi där och gör allt vi kan.

Räddningscentralen ansvarar för utalarmering och övergripande ledning av räddningsinsatser i 21 av Skånes 33 kommuner. Inne i räddningscentralen arbetar vakthavande befäl, larm- och ledningsbefäl och larm-och ledningsoperatörer tillsammans för att stödja pågående räddningsinsatser och leda resurserna i området. En tredjedel av alla larm är automatlarm vilket gör automatlarmsgruppen till en del av funktionen räddningscentralen. Din roll som automathandläggare blir att arbeta förebyggande i förhållande till den utalarmerande automatlarmsverksamheten.

Räddningstjänsten Syd ger dig möjlighet att växa i din professionella roll samtidigt som du utvecklas som människa. Vi är en ansvarstagande arbetsgivare som ständigt arbetar för att vara en inkluderande organisation. Hos oss arbetar du nära kollegor med mycket kunskap och erfarenheter som du både kommer att stödja och få stöd av. Du får verka i en arbetsmiljö med bra möjlighet att påverka balansen mellan arbetsliv och fritid. Du har tillgång till gym på våra arbetsplatser, flexibel arbetstid, möjlighet till nyttjande av friskvård på arbetstid, föräldrapenningtillägg vid föräldraledighet och möjlighet till fler lediga dagar genom semesterväxling.

ARBETSUPPGIFTER

Som automatlarmshandläggare arbetar du med ytterligare en kollega och arbetar aktivt med både nya och befintliga automatlarmsanläggningar. Arbetet består bland annat av driftsättning av nya automatlarmsanläggningar samt uppföljning av inträffade larm.

I tjänsten ingår att ha kontakt med flera olika samverkansaktörer, bland annat installatörer, fastighetsägare, SOS och andra räddningstjänster.

Du kommer även att arbeta tillsammans med övriga kollegor på räddningscentralen och den övriga verksamheten såsom våra brandmän, styrkeledare och insatsledare.

Arbetet är varierande med allt från förebyggande arbete, till utbildning och administration. Administrationsarbetet utförs i form av debiteringar, framtagande av insatsstöd för de olika objekten, uppdatering och underhåll av information i verksamhetssystem.

KVALIFIKATIONER

För tjänsten söker vi dig som har gymnasieexamen med dokumenterad arbetserfarenhet av teknisk inriktning samt arbetserfarenhet av samverkan eller kundkontakt. Du behöver ha intresse och viss kunskap om kommunal räddningstjänst. Du har även dokumenterad arbetserfarenhet av systemhantering och att självständigt strukturera och planera dina arbetsuppgifter. Du är van vid att självständigt lösa arbetsuppgifter men är trygg i att fråga kollegor vid behov och samverka i det arbete där det krävs.

Du har god datorvana samt god kommunikativ förmåga i tal och skrift.

Du är självgående och har en god förmåga att samverka med andra, både i grupp och självständigt.

Du har en mycket god förmåga att strukturera och planera ditt arbete.

Du har B-körkort.

Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med automatlarmsanläggningar och/eller anläggningsskötsel, har kunskap och erfarenhet av arbete inom brandskydd, eller har kunskap av kommunal räddningstjänst tex genom att ha arbetat inom räddningstjänsten.

ÖVRIGT

Tjänsten är huvudsakligen placerad i Hyllie, Malmö.

Tjänsten är säkerhetsklassad.

Möjlighet till operativ tjänstgöring kan finnas.

Tjänsten innebär dagtidstjänstgöring, måndag till fredag men kan tidvis innebära arbete på obekväm arbetstid.

Kontakt till fackliga organisationer kan förmedlas via HR hrsupport@rsyd.se (mailto:hrsupport@rsyd.se)

🖐 Passar detta jobb någon du känner?
Dela

Andra jobb inom samma område

Kanske kan det vara dags att bredda sökningen med dessa lediga jobb

Sökord / Yrke
Liknande jobb
Senaste artiklarna
  • Elpriset - Elpriser 14-15 mars 2025: Spara pengar på smart energianvändning
    Fre, 14 mar 2025 - 13:01
  • Inflationen - Inflationen i februari 2025: KPIF stiger till 2,9%
    Tors, 13 mar 2025 - 08:36
  • Statsskulden - Sveriges Statsskuld på Historisk Lågpunkt
    Mån, 10 mar 2025 - 10:06
  • Rabattkod - Spara Upp till 20% på Helårsdäck hos Däck-online.com!
    Lör, 1 mar 2025 - 00:15
  • Styrräntan - Riksbanken sänker styrräntan: Vad betyder det för dig?
    Mån, 3 feb 2025 - 14:02