Ledigt jobb: Skolbibliotekarie
- Jobb
- Bibliotekarie till Nässjö kommun

Bibliotekarie till Nässjö kommun
Nässjö kommunJönköpings län, Nässjö
37 dagar kvar
att ansöka till jobbet
Jobbannons: Bibliotekarie
Ökat lärande - likvärdighet - mötesplatser; tre viktiga kärnvärden som genomsyrar allt arbete i Nässjö kommuns skolor, den medelstora kommunen med ca 30.000 invånare på det Småländska höglandet. För att förverkliga detta har kommunfullmäktige antagit ett strategiskt och långsiktigt utvecklingsarbete för förskola och skola i Nässjö kommun. Inom barn- och utbildningsförvaltningen arbetar vi medvetet och målinriktat för att ge varje barn och elev de verktyg som krävs för att söka kunskap i livet. Målet är att varje barn och elev ska få utvecklas efter sina förutsättningar och känna glädje och stolthet över sina framgångar.
Du kommer att vara anställd av rektorerna på Rosenholmsskolan och Ängs skola samt Annebergs skola. Rosenholmsskolan är en F-9 som ligger i Forserum, Ängs skola är en F-3 skola som ligger i det lilla samhället Äng mellan Forserum och Nässjö. I Anneberg hittar du Annebergsskolan som är en F-6 skola. I Forserum och Äng är det för tillfället cirka 420 elever och i Anneberg är det cirka 200 elever. Alla tre skolor har tillhörande fritidsavdelningar. Eftersom regeringen har gett Skolverket i uppdrag att genomföra insatser för att stärka fritidshemmets arbete med läsning och för att höja elevers kunskaper i det svenska språket så blir ett utvecklingsområde att få in läsningen på fritidshemmen.
ARBETSUPPGIFTER
Den huvudsakliga uppgiften blir att på olika sätt locka till läsning och bedriva ett läsfrämjande arbete för den aktuella målgruppen på skolan.
Du kommer exempelvis:
- Tillsammans med rektor och pedagoger planera den pedagogiska verksamheten på skolan
- Bemanna skolbiblioteket
- Utöka samarbetet med medborgarkontoren
- Högläsning och boksamtal
- Läsgrupper
- Aktiviteter kring läslov, läsdagar, temadagar
- Boktips
- Nätverkande med andra skolbibliotek
- Inköp av litteratur.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en examen i biblioteks- och informationsvetenskap eller pedagogisk utbildning med läsfrämjande kompetenser. Du har erfarenhet av att arbeta med barn och ungdomar och har en god förmåga att engagera och inspirera dem. För att lyckas i rollen ser vi att du är initiativtagande och tar egna initiativ till att utveckla och genomföra läsfrämjande projekt och aktiviteter.
Du är självgående och van att arbeta självständigt, med ansvar för att driva bibliotekets verksamhet framåt. Vidare är du relationsskapande och bygger goda relationer med både elever och kollegor, samtidigt som du har lätt för att samarbeta och engagera andra.
Som strategisk person har du förmågan att tänka långsiktigt och se till att bibliotekets arbete integreras med skolans övergripande mål för elevernas utveckling. Dessutom är det viktigt att du har en god digital kompetens och ett intresse för att använda nya medier och teknologier för att stödja elevernas läsutveckling.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Läs gärna mer om hur det är att arbeta i Nässjö kommun via www.nassjo.se (http://www.nassjo.se).
För att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan ber vi dig skicka din ansökan via vårt rekryteringsverktyg. Ansök direkt via länken i annonsen.
Om du har skyddad identitet och vill söka den annonserade tjänsten kan du kontakta ansvarig person för rekryteringen. Kontaktuppgifter framgår i annonsen.
Inför rekryteringsarbetet har Nässjö kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.
🖐 Passar detta jobb någon du känner?
Andra jobb inom samma område
Kanske kan det vara dags att bredda sökningen med dessa lediga jobb
-
Musiker, sångare och kompositörer
Södra Vedbo pastorat
-
Audio & Video Expert Jönköping AB
-
Musiker, sångare och kompositörer
Landsjökyrkan Pastorsexpeditionen
-
Eksjö kommun, Samhällsbyggnadssektorn
-
Dansfabriken Huskvarna AB
-
Riksbanken Lämnar Styrräntan Oförändrad: Effekter och Prognoser
Tors, 20 mar 2025 - 14:02