Enhetschef Drift - Gata och park

Ludvika kommun

Dalarnas län, Ludvika

Previous experience is desired

28 days left
to apply for the job

Ludvika kommun är mitt i ett expansivt skede med företag som växer och en befolkning som ökar. Kultur- och samhällsutvecklingsförvaltningen består av verksamheter som ansvarar för förvaltning och underhåll av gator och parker, miljö och bygg, kultur och fritid samt samhällsplanering, projektering och exploatering.

Arbetsplatsen

Verksamhetsområde Gata Park omfattar, vårdar och ansvarar för kommunens vägnät, offentliga platser, parker, kommunal skogsförvaltning, verksamhetsområdets arbetsmaskiner och fordon, verkstad, investeringsprojekt och kommunens övergripande fordonsorganisation. Totalt omfattar verksamhetsområdet för närvarande 36 personer uppdelat på enhet och ett driftsstöd. Verksamhetsområdet har även en viktig roll att spela i civil krisberedskap och har personal i beredskap alla dagar i veckan, 24 timmar om dygnet.

Gata Park , tidigare Teknik och projekt, genomgår nu vid årsskiftet 2024/2025 ett större förändringsarbete i sin organisation, bemanning och ekonomisk budgetmodell. Våra fem tidigare enheter Gata, Park, Skog, Fordon och Kommunövergripande fordonsorganisation (KÖFO) slås ihop till en gemensam driftorganisation.

Arbetsuppgifter

Vi söker nu en driven och framåt enhetschef som vill vara med i arbetet och bygga upp vår nya driftenhet och tillsammans med vår kunniga personal sätta rätt kvalitet och nivå på vårt arbete utifrån tillgängliga resurser, bemanning och kompetenser.

Tillsammans med 6 stycken kunniga arbetsledare så ser du till att enheten levererar service till kommunens invånare, besökare och näringsliv. Här ingår drift av kommunens vägnät, offentliga platser, parker, skogar m.m. Tillsammans med verksamhetschef så förväntas du vara med i budgetarbete, uppföljning samt prioritera verksamhetsområdets uppgifter både på kort och lång sikt.

I det dagliga arbetet så ser du till att våra medarbetare har en bra arbetsmiljö och förutsättningar till att utvecklas i arbetet genom ett positivt, nära och engagerat ledarskap. Dina arbetsuppgifter innefattar planering, organisering och strukturering tillsammans med övriga roller där verksamhetens resurser effektiveras både på kort och lång sikt. I tjänsten ingår att samverka, samarbeta och skapa goda relationer, både internt och externt. En god förmåga till att kommunicera är därför central.

Kvalifikationer som krävs för tjänsten

• Krav: Högskoleexamen inom ett ämnesområde som är relevant för den kommunaltekniska sektorn, samhällsbyggnad eller ett närliggande område. Detta kan exempelvis innebära en ingenjörsexamen inom civilingenjörsutbildning med inriktning på väg- och vattenbyggnad, samhällsbyggnad eller liknande tekniska eller samhällsorienterade program. Genom utbildningen har du med dig kompetens som behövs för att kunna förstå och hantera de tekniska och praktiska utmaningar som förekommer inom kommunalteknik och samhällsbyggnad, samt att du kan tillämpa denna kunskap i praktiska projekt och lösningar.
• Du ska ha en dokumenterad ledarskapsutbildning, alternativt mångårig dokumenterad erfarenhet som chef med personal- och budgetansvar.
• B-körkort
• Tjänsten kräver goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift.
• Erfarenhet av arbetsmiljöarbete samt mycket god kännedom inom arbetsmiljöområdet.

Meriterande för tjänsten

• Erfarenhet av tidigare arbete som chef inom den kommunaltekniska sidan eller samhällsbyggnad.
• Tidigare erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation
• Dokumenterad mycket god förmåga och/eller utbildning att hantera ekonomi, budget och uppföljning.
• Kunskaper i relevant lagstiftning för det kommunaltekniska området.

Personliga egenskaper

• Som driftchef är du självgående, driven, engagerad och kan prioritera och ta tag i nödvändiga saker.
• Du är en problemlösare och har förmågan att hitta lösningar samt göra kloka avvägningar i komplexa frågor.
• Som ledare har du förmåga att få med hela personalstyrkan och bygga laget.
• Du är strukturerad och har en god analytisk förmåga.
• Du är en vass organisatör med mycket god planeringsförmåga. Det är avgörande att du tillsammans med övriga roller i verksamheten resurs sätter alla ansvarsområden inom driften på bästa sätt - både på kort och lång sikt.
• Tjänsten kräver en god förmåga i att samverka, samarbeta och skapa goda relationer, både internt och externt. Du behöver därmed ha en god kommunikativ förmåga, vara lyhörd och kunna bemöta medarbetare, medborgare, politik, näringsliv och övriga i kommunkoncernen på ett sätt som bygger vårt varumärke.
• Som person behöver du ha ett fågelperspektiv – dvs. ha förmåga att se helhetens bästa.
• Du har en förmåga att se personalen och befinna dig mitt i driften på fältet när så är möjligt och behövs.

 Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för denna tjänst!

Det här får du av oss!

Förutom att arbeta med spännande frågor i en varierande vardag får du möjligheten att bli en del av en organisation som upprätthåller viktiga samhällsfunktioner för invånare i Ludvika kommun. Som anställd hos oss har du bland annat tillgång till friskvårdsförmåner, goda möjligheter till kompetensutveckling och växling av semesterdagstillägg. Läs gärna på ludvika.se under rubriken Jobba hos oss.

I Ludvika kommun arbetar vi efter vår värdegrund Lagandan som består av fyra principer: Relationer, Glädje, Lärande och Driv. Den bygger på samverkan och samarbete, en vi-känsla och en vilja att fortsätta utvecklas. Det är med Lagandan som vi tar oss an vårt uppdrag och strävan mot vår vision om att vara framtidens, tillväxtens och möjligheternas kommun.

Anställningsform

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde snarast eller enligt överenskommelse.

Arbetstid: Dagtid

Antal platser: 1

Övrig information

Denna tjänst kan komma att placeras i säkerhetsklass, vilket i så fall medför säkerhetsprövning. Krav på svenskt medborgarskap samt godkänd säkerhetsprövning är en förutsättning för anställning i detta fall.

Upplysningar

Verksamhetschef: Göran Gullbro, 0240-860 52

Arbetstagarorganisationer: Ledarna, Vision och Kommunal, via kommunens växel: 0240 860 00

 

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 19 januari 2025. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Intervjuer kommer att hållas i Ludvika vecka 5.

Vi undanber oss alla erbjudanden om kandidatförmedling samt annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
🖐 Was this job fit for someone?
Share

Other jobs in the same field

Maybe it’s time to broaden the search with these available jobs

Keyword / Occupation
Latest posts
  • Information about Statsskuld.se - Improvements on Statsskuld.se: News & Updates
    Tue, 17 Dec 2024 - 08:56
  • Public Opinion - Demoskop: Social Democrats Decline, Center Party Gains
    Fri, 25 Oct 2024 - 14:35
  • National Debt - Sweden's National Debt: Historically Low Level Under Change
    Tue, 8 Oct 2024 - 10:07
  • Professions - Salary and Work as a Study Leader: What You Need to Know
    Wed, 4 Sep 2024 - 18:10
  • Municipality - Tax Pressure in Kiruna Municipality - An Overview of Tax Rates and Economic Challenges
    Thu, 23 May 2024 - 22:26