Ledigt jobb: Anbudsansvarig/ Bid Manager
- Jobb
- Bid Costing Manager sökes till ValueOne i Västerås
Bid Costing Manager sökes till ValueOne i Västerås
Valueone ABVästmanlands län, Västerås
Tidigare erfarenhet är önskad
43 dagar kvar
att ansöka till jobbet
ValueOne söker en Bid Costing Manager för ett uppdrag hos en av våra kunder inom tillverkningsindustrin i Västerås. Startdatum är så snart som möjligt, och uppdraget kommer att pågå i 9 månader med möjlighet till förlängning.
ValueOne är specialister inom supply chain management, inköp och logistik. Vi erbjuder våra kunder tjänster inom tre affärsområden: interim logistik- och inköpskonsulter, rekrytering av inköpare och logistiker, samt utveckling av våra kunders supply chain-verksamhet när det gäller strategier, modeller, metoder, processer, struktur och kompetens.
Vi kan erbjuda en mängd olika uppdrag på alla nivåer inom Supply Chain Management. Som konsult hos ValueOne är du en del av ett professionellt och företagsamt team bestående av ledande konsulter inom inköp och logistik. Om du väljer att gå med i vårt team erbjuds du:
- En marknadsmässig lön, som du själv kan påverka.
- Tjänstepension.
- Hälsovård och försäkring.
- Vård av hälsa.
- Personlig coaching och karriärrådgivning.
- Nätverksmöten med kompetenta kollegor och Supply Chain-professionella genom återkommande evenemang och föreläsningar.
- Kompetensutveckling genom världsledande individuellt anpassad utbildning och kurser inom Supply Chain tack vare vårt partnerskap med CIPS (www.cips.org (http://www.cips.org)).
Rollbeskrivning
Som Bid Costing Manager ansvarar du för att förbereda, analysera och sammanställa kostnadsdata för stora anbud och projekt för att säkerställa marknadskonkurrenskraftiga och kommersiellt medvetna förslag. Du arbetar nära Bid Managers, projektledare, ekonomifunktioner och tekniska team.
Huvudsakliga ansvarsområden:
- Förbereda och analysera kostnadsdata för anbud.
- Fastställa kostnadsstrukturen för anbud enligt kundens krav, avtalsvillkor och interna processer.
- Sammanställa kostnadskomponenter i enlighet med finansiella riktlinjer och rapportera till ansvariga projektledare.
- Hantera kostnadsberäkningar under förhandlingsfasen och justera kostnadsåtaganden när förändringar inträffar.
- Säkerställa överföring av kostnadsinformation till projektfasen efter vunna anbud och analysera eventuella avvikelser.
- Deltaga i “Make or Buy”-analyser och jämföra kostnader mellan olika lösningar.
- Ta ansvar för kostnadsoptimering och bidra till att förbättra den övergripande konkurrenskraften i anbudet.
- Stödja utvecklingen av den kommersiella strategin för förfrågningar om offert (RFQ).
Erfarenhet och kompetenser
Vi söker en professionell person med minst tre års erfarenhet i en liknande roll, med bakgrund inom kostnadsuppskattning eller projektkontroll inom den tekniska industrin. Du har en eftergymnasial utbildning inom ekonomi, teknik eller industriell management och besitter utmärkta kunskaper i MS Excel och PowerPoint. Flytande engelska, både i tal och skrift, är ett krav, medan kunskaper i svenska är en fördel.
Du är analytisk och strukturerad, med förmåga att kommunicera klart och effektivt. Du kombinerar stark affärssinne med utmärkta samarbetsförmågor och trivs i dynamiska, resultatdrivna miljöer.
Ansökan
Vi ser fram emot att ta emot din ansökan. Tveka inte att kontakta Emmy Aho på 076 513 40 22 eller 010 332 29 20 om du har några frågor angående den angivna tjänsten. Observera att för att ansöka om denna tjänst måste du vara EU-medborgare eller ha ett giltigt svenskt arbetstillstånd.
🖐 Passar detta jobb någon du känner?
Andra jobb inom samma område
Kanske kan det vara dags att bredda sökningen med dessa lediga jobb