Doktorandprojekt inom Drift och Underhållsteknik

Luleå Tekniska Universitet

Norrbottens län, Luleå

Tidigare erfarenhet är önskad

21 dagar kvar
att ansöka till jobbet

Doktorandprojekt inom Drift och Underhållsteknik

Luleå tekniska universitet är i stark tillväxt med världsledande kompetens inom flera forskningsområden. Vi formar framtiden genom nydanande utbildningar och banbrytande forskningsresultat, och med utgångspunkt i den arktiska regionen skapar vi global samhällsnytta. Vår vetenskapliga som konstnärliga forskning och utbildning bedrivs i nära samarbete med internationella, nationella och regionala företag, offentliga aktörer och ledande universitet. Luleå tekniska universitet omsätter totalt 2 miljarder kronor per år. Vi är idag 1 500 anställda och har 17 900 studenter.

De kommande åren investeras mångmiljardbelopp i Norrbotten och Västerbotten i stora projekt som syftar till ett mer hållbart samhälle nationellt så väl som globalt. Luleå tekniska universitet är involverat i flera av dessa högaktuella forskningsprojekt och den samhällsomvandling som följer. Vi har ett brett utbud av utbildningar för att matcha den kompetens som efterfrågas. Vi hoppas att du vill hjälpa oss att bygga framtidens hållbara företag och samhällen.

Drift och underhåll är ett snabbt växande forskningsområde och ett viktigt område inom många industrier där underhållskostnaderna en av de största enskilda kostnadsposterna. Ett effektivt underhåll kan generera inkomster för industrin genom bättre anläggningsutnyttjande och högre tillgänglighet. Genom välplanerat underhåll kan även externa och interna operativa risker kontrolleras och minimeras.

Ämnesbeskrivning

Drift och underhållsteknik omfattar utveckling av teknologier för att säkerställa hög driftsäkerhet, effektiva underhållsprocesser, och livscykelhantering av system och anläggningar.

Projektbeskrivning

Detta doktorandprojekt syftar till att främja järnvägstransportområdet genom utveckling av innovativa metoder för tillståndsövervakning för både järnvägsfordon och järnvägsspår. Denna forskning kommer att studera sensorsystem som genererar data från olika komponenter i järnvägsinfrastrukturen och från Tågen. Forskningens fokus kommer att ligga på distribuerade fiberoptiska sensorer och kombinationen med maskininlärningsmetoder. Målet är att skapa prediktiva underhållsmodeller som proaktivt kan identifiera potentiella problem, och därigenom minska stilleståndstiden, minimera underhållskostnaderna och i slutändan förbättra järnvägssystemens övergripande prestanda och hållbarhet. Projektet kommer att kopplas till pågående EU-forskningsprojekt, där verkliga fallstudier tillämpade på järnvägssektioner och befintliga fordon kommer att användas för att validera de utvecklade metoderna. Syftet med forskningen är att bidra med värdefulla insikter och generera kunskap till området transportteknik genom att förbättra underhållsgränserna för fordon och spårinfrastruktur, vilket bäddar för en mer hållbar och effektiv järnvägsinfrastruktur.

Arbetsuppgifter

Arbetsuppgifterna inom doktorandprojektet inkluderar aktivt deltagande i forskning och utveckling av resultat och leverabler kopplade till EU-projekt. Förutom det teoretiska examensarbetet kommer praktiskt arbete relaterat till databashantering, datorprogrammering och simulering att ingå. Övriga arbetsuppgifter relaterade till forskarutbildningen kommer att specificeras i den individuella forskarutbildningsplanen.

För ytterligare information om specifik doktorandutbildning se; Studieplaner för forskarutbildning inom teknisk fakultet.

Kvalifikationer

För att vara behörig till anställning måste du ha en magisterexamen i ämnet datavetenskap, matematik, mekanik, geofysik eller liknande utbildning. Du måste även kunna tala och skriva flytande engelska. Ämnen inom din utbildning som kommer att ses som meriterande är:

  • Signalbehandling
  • Vågutbredning
  • Akustiska mikrofon-arrayer och strukturburet ljud
  • Mekaniska vibrationer
  • Datorprogrammering
  • Maskininlärning/artificiell intelligens
  • Prediktionsmetoder och Datavetenskap
  • Järnvägssystemteknik

Information

Tidsbegränsad heltidstidsanställning under fyra år. Institutionstjänstgöring så som exempelvis undervisning kan tillkomma upp till maximalt 20 % av heltid. Säkerhetsprövning av den sökande kan komma att ske. Tjänstgöringsort är Luleå. Tillträde enligt överenskommelse.

För ytterligare information om tjänsten, vänligen kontakta Matti Rantatalo, Biträdande professor 0920-49 2104, [email protected]

Fackliga företrädare:

SACO-S Diana Chroneer, 0920-49 2037 [email protected]
OFR-S Lars Frisk, 0920-49 1792 [email protected]

Ansökan

Vi ser helst att du söker befattningen via ansökningsknappen nedan där du bifogar personligt brev samt CV/meritförteckning och examensbevis. Var vänlig och märk din ansökan med referensnumret nedan. Ansökan samt examensbevis måste vara skrivna på svenska eller engelska.

Sista ansökningsdag: 31 januari 2025
Referensnummer: 83-2025

🖐 Passar detta jobb någon du känner?
Dela

Andra jobb inom samma område

Kanske kan det vara dags att bredda sökningen med dessa lediga jobb

Sökord / Yrke
Senaste artiklarna
  • Elpriset - Elpriser i Sverige: Dagens och Morgondagens Prognoser
    Fre, 10 jan 2025 - 13:30
  • Inflationen - Inflationen i Sverige sjunker till 1,5% i december
    Ons, 8 jan 2025 - 18:05
  • Rabattkod - Exklusivt Träningserbjudande: Träna 2025 för Halva Priset med myMOWO!
    Fre, 3 jan 2025 - 09:01
  • Allmänt - Statsskuld.se: Nya Skatteberäkningar & Jobbsök
    Tors, 2 jan 2025 - 19:54
  • Opinionen - Novus December 2024: Socialdemokraterna i topp
    Tis, 31 dec 2024 - 14:35
  • Lån - Bolåneräntor i Sverige 2024-2026: Prognos och Råd
    Lör, 28 dec 2024 - 11:48
  • Styrräntan - Riksbanken sänker styrräntan: Hur påverkas din ekonomi?
    Fre, 20 dec 2024 - 11:48
  • Information om Statsskuld.se - Förbättringar på Statsskuld.se: Nyheter & Uppdateringar
    Tis, 17 dec 2024 - 08:56