Ludvika kommun - Logo

Biståndshandläggare sökes till Vård- och omsorgsförvaltningen

Ludvika kommun

Dalarnas län, Ludvika

Tidigare erfarenhet är önskad

6 dagar kvar
att ansöka till jobbet

Vård- och omsorgsförvaltningen söker biståndshandläggare

Vård- och omsorgsförvaltningen ansvarar för kommunens äldre- och handikappomsorg samt hemsjukvård. Vård- och omsorgsförvaltningen har drygt 1 000 medarbetare. Den största gruppen medarbetare består av vårdpersonal som undersköterskor, personliga assistenter och sjuksköterskor. Men det finns också en mängd andra yrken inom vår verksamhet. Vi är alla nyckelpersoner och våra verksamheter präglas av medarbetare som är engagerade, ansvarstagande och kompetenta.

Vill du jobba i ett piggt och glatt team, där trivsel, samarbete och utveckling av yrkesområdet är prioritet. Bland annat arbetar vi nu med IBIC. Du kommer ha många bollar i luften. I arbetet är du social, stödjande, motiverande, undersökande och fungerar ofta som spindeln i nätet.

Arbetsuppgifter

Handläggning i form av utredning och beslut enligt socialtjänstlagen samt LSS. I arbetet ingår hembesök, samordnad individuell planeringsmöten, inhämtande av uppgifter, uppföljningar, omprövningar, samverka och samarbeta med andra huvudmän och samordning av vårdinsatser från flera vårdgivare. Arbetsuppgifterna innehåller uppgifter såsom att göra skriftliga biståndsutredningar, delegationsbeslut och skriftliga underlag för handläggning enligt ovannämnda lag.

Kvalifikationskrav

Formell kompetens (krav): Högskoleutbildning för socialt arbete eller pågående utbildning, minst termin 6.

Krav: Körkort

Arbetslivserfarenhet som biståndsutredare är meriterande (ej krav men önskvärt): För att självständigt kunna arbeta med handläggning, kartläggning och uppföljning av ärenden som avser utredning, beslut, samtal, relationer, samverkan, samordning, regelverk, rättsutveckling, insatser, uppföljning och utvärdering.

Tidigare erfarenhet och kompetens i IT-stöd så som tex Pulsen Combine eller liknande är en fördel.

Personliga egenskaper

Du behöver ha förmågan att sätta brukarens behov i fokus och säkerställa brukarens delaktighet och inflytande samt uppmärksamma närståendes behov av stöd. Du behöver ha förmågan att ta emot och hantera synpunkter, klagomål och förslag. Du har goda samtalsledaregenskaper och kan driva saker. Du behöver vara stresstålig och kunna arbeta intensivt och under tidspress samt hantera högt inflöde av ansökningar. Att i stressade situationer kunna prioritera och strukturera arbetet är viktigt. För att få en bra och bred sammansatt arbetsgrupp kommer vikt även läggas på personlig lämplighet.

Anställningsvillkor:

Vikariat snarast - 12 månader

Arbetstid: 80 - 100 % måndag-fredag.

Antal platser: 1

Kontaktperson

Enhetschef Jonny Isacsson tel 0240 - 866 35

1:e Biståndshandläggare Susanne Eriksson 0240-868 34

Facklig kontaktperson

Vision: via Ludvika kommuns växel 0240-860 00

Ansökan

Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 250501. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Intervjuer sker löpande.

🖐 Passar detta jobb någon du känner?
Dela

Andra jobb inom samma område

Kanske kan det vara dags att bredda sökningen med dessa lediga jobb

Sökord / Yrke
Liknande jobb
Senaste artiklarna
  • Elpriset - Elpriser 21-22 april 2025: Gratis energi och dyraste timmarna
    Mån, 21 apr 2025 - 13:01
  • Allmänt - Skrotningspremie höjd till 25 000 kr vid byte till elbil
    Mån, 14 apr 2025 - 18:30
  • Inflationen - Inflationen april 2025: KPIF stabil på 2,3%
    Fre, 11 apr 2025 - 08:36
  • Information om Statsskuld.se - Stora Nyheter & Förbättringar på Statsskuld.se
    Mån, 31 mar 2025 - 15:20
  • Styrräntan - Riksbanken Lämnar Styrräntan Oförändrad: Effekter och Prognoser
    Tors, 20 mar 2025 - 14:02
  • Statsskulden - Sveriges Statsskuld på Historisk Lågpunkt
    Mån, 10 mar 2025 - 10:06