Internationella Engelska Skolan i Sverige AB - Logo

Erfaren specialpedagog sökes till IES Liljeholmen

Internationella Engelska Skolan i Sverige AB

Stockholms län, Stockholm

Tidigare erfarenhet är önskad

6 dagar kvar
att ansöka till jobbet

Internationella Engelska Skolan (IES) är en ledande fristående skolgrupp med akademiska resultat långt över genomsnittet och en mångsidig och energisk personal. Undervisningen sker både på svenska och engelska, och korridorerna är tvåspråkiga. Språket för möten och kommunikation bland personalen är engelska.


IES är en av Sveriges största skolgrupper på grundskolenivå med 48 skolor och cirka 32 000 elever över hela landet. IES har vuxit stadigt och upprätthållit kvalitet sedan 1993.

Internationella Engelska Skolan Liljeholmen är en grundskola med årskurs F-9 som ligger vid Midsommarkransen, nära till både tunnelbana och buss. Skolan startades 2014 och har idag över 100 anställda och ca 1200 elever. Om du vill arbeta i en internationell miljö med en stödjande kultur är IES Liljeholmen platsen för dig.

Vi söker en erfaren specialpedagog för övergripande och samordnande arbete för resan mot en tillgänglig lärmiljö, högre måluppfyllelse och ökad närvaro. En specialpedagog som ser möjligheter i svårigheter.

ARBETSUPPGIFTER Rollen som specialpedagog hos oss betyder att du i nära samverkan med rektor är navet i systematiska beslut och utvecklingsarbeten för en tillgänglig lärmiljö.

Arbetet innefattar att tillgängliggöra och följa upp insatser och utvecklingsarbeten på skol-, grupp- och individnivå för berörda elever. Du samverkar aktivt med skolledning kring datadriven skolutveckling, följer upp måluppfyllelse och identifierar utvecklingsarbeten. Arbetet innefattar att skapa en röd tråd F-9 samt bidra till en balans mellan skol- och omsorgskultur. Arbetet sker i nära samarbete med skolans biträdande rektorer, speciallärare, EHT samt lärare. Skolan har en lokal elevhälsoplan med kopplad verksamhetsbeskrivning och resursfördelning i samverkan med rektor som kärnan för EHT-arbetet.

  • Du är ansvarig för skolans upprättande samt uppföljning av pedagogiska utredningar, åtgärdsprogram med berörda aktörer, ansökningar om tilläggsbelopp samt ansökningar samt pedagogisk bedömning för ansökan om andra skolformer. Du är kunnig i skollagens författningar om stödinsatser och kopplade juridiska områden.
  • Du ansvarar för att dokumentera dessa handledningar i avsedda dokument med god kvalitet och på ett tydligt sätt och delar informationen med elevhälsoteam, skolledning samt övriga berörda. Den uppföljning som kommer av tex åtgärdsprogram eller pedagogiska utredningar, ser du till att självständigt och systematiskt följa upp med vårdnadshavare och andra berörda. Du säkerställer att den information som behövs om en elev, både gällande kunskaps- och social utveckling, blir delgiven berörda.
  • Elevernas kunskapsutveckling följs upp regelbundet på skolnivå och gruppnivå. Du ansvarar i samverkan med biträdande rektor för att samordna stödinsatser och leda samtal med berörda för att uppnå fungerande och hållbara stödinsatser för elever som behöver det.
  • Du har erfarenhet av att handleda och leda utvecklingsarbeten för särskilda undervisningsgrupper, enskild undervisning, Prorenata samt digitala verktyg med kopplade processer och metodutveckling.
  • Du på ett tillits- och respektfullt sätt kunna handleda och genomföra observationer av dina kollegor såväl skolledare, EHT och lärare, så att de kan hitta fungerande och hållbara förhållnings- eller arbetssätt med elever som har svårt att nå kunskapskraven och/eller grupper som utmanar en god arbetsro och utveckling.
  • Du handleder även personal inom fritidshemmet så att deras arbete främjar elevernas utveckling både socialt, kunskapsmässigt och skolans elevassistenter så att deras arbete ger eleverna möjlighet att i högre grad inkluderas i klassens gemensamma arbete.
  • Du ansvarar också för att arbetet med överlämningar vid stadie- och skolformsövergångar är förberedda och genomförs väl, tillsammans med annan personal, med fokus på en fortsatt fungerande skolgång utan avbrott. Att leda samverkan med elevernas hemkommuner i samverkan med rektor kan även bli aktuellt vid behov.

KVALIFIKATIONER

Du är legitimerad lärare med specialpedagogexamen och några års arbetslivserfarenhet i skolan. Du är omvittnad kunnig inom ditt område och har en dokumenterad historik av att höja måluppfyllelse och närvaro för elever i behov av särskilt stöd. Tidigare förstelärarskap och/eller erfarenhet som skolledare är meriterande.

Vi söker en specialpedagog med en utvecklat god och kommunikativ förmåga, både muntligt och skriftligt, som också har förmåga att vinna dina kollegors förtroende. Din handledning sker med stor respekt för människors olika förmåga och du lyckas få andra att våga ta nya steg i sin utveckling.

Du har en positiv elevsyn och sätter alltid elevens bästa först, kompromissar inte med deras behov och har en kreativ förmåga att hitta fungerande lösningar.

Du fungerar väl i team och bidrar med en positiv arbetsanda. Du ser alla på arbetsplatsen som dina kollegor, från kökspersonal till skolledning.

Din administrativa förmåga är väl utvecklad, du är organiserad och har ordning på dokument och ser till att de är arkiverade på de platser som är avsedda för det.

IES arbetar med att dokumentationen sker i Prorenata. Digitaliserade system har du lätt för att anpassa dig till, för att kunna utföra ditt arbete med gott resultat.

🖐 Passar detta jobb någon du känner?
Dela

Andra jobb inom samma område

Kanske kan det vara dags att bredda sökningen med dessa lediga jobb

Sökord / Yrke
Liknande jobb
Senaste artiklarna
  • Elpriset - Elpriser 21-22 april 2025: Gratis energi och dyraste timmarna
    Mån, 21 apr 2025 - 13:01
  • Allmänt - Skrotningspremie höjd till 25 000 kr vid byte till elbil
    Mån, 14 apr 2025 - 18:30
  • Inflationen - Inflationen april 2025: KPIF stabil på 2,3%
    Fre, 11 apr 2025 - 08:36
  • Information om Statsskuld.se - Stora Nyheter & Förbättringar på Statsskuld.se
    Mån, 31 mar 2025 - 15:20
  • Styrräntan - Riksbanken Lämnar Styrräntan Oförändrad: Effekter och Prognoser
    Tors, 20 mar 2025 - 14:02
  • Statsskulden - Sveriges Statsskuld på Historisk Lågpunkt
    Mån, 10 mar 2025 - 10:06