Lerums kommun - Logo

Enhetschef för fastighetsförvaltning i Lerums kommun

Lerums kommun

11 dagar kvar
att ansöka till jobbet

Enhetschef för fastighetsförvaltning

Lerums kommun är känd för sina natursköna platser med sjöar och skog. Kommunen har 3200 medarbetare och 43 000 invånare men räknar med att växa rejält inom de närmsta åren. Lerum ligger endast 20 minuters resväg från Göteborg och står idag inför en utvecklingsintensiv period med många spännande projekt på gång, allt ifrån skola till bostäder. Kommunen arbetar för att säkra både god service, hög välfärd och ett blomstrande företagsklimat.

Vill du leda och utveckla fastighetsförvaltningen i en kommun som satsar framåt? Vi söker nu en engagerad och strategisk enhetschef som vill driva arbetet med hållbara och kostnadseffektiva fastighetslösningar för Lerums kommun.

ARBETSUPPGIFTER

Som enhetschef har du det övergripande ansvaret för kommunens fastighetsförvaltning och fordonsamordning. Du leder en enhet med cirka 15 medarbetare och arbetar både strategiskt och operativt för att säkerställa välskötta och kostnadseffektiva fastigheter.

Du samarbetar nära hyresgäster, entreprenörer och interna funktioner och bidrar aktivt till utvecklingen av kommunens lokalförsörjningsprocess tillsammans med våra strateger.

Du ingår i ledningsgruppen för verksamhetsområdet Fastighet och investering, där vi arbetar som ett team för att driva strategier, innovation och kreativa lösningar. Digitalisering är ett prioriterat område, men vi uppmuntrar även andra idéer som kan utveckla vår verksamhet.

I dina huvudsakliga arbetsuppgifter ingår det bland annat att:

  • Leda och utveckla fastighetsförvaltningen på både strategisk och operativ nivå.
  • Hantera hyresavtal, upphandlingar och ramavtal.
  • Säkerställa att strategier och mål genomförs och uppnås.
  • Bygga en positiv kultur inom enheten och stärka relationerna med hyresgäster.
  • Ta fram och implementera relevanta styrdokument, såsom servicenivåavtal (SNA).
  • Ansvara för enhetens ekonomi, arbetsmiljö och personal samt säkerställa att verksamheten bedrivs enligt lagstiftning.

KVALIFIKATIONER

Vi söker dig som har:

  • Relevant utbildning inom fastighetsförvaltning, projektledning, ekonomi, teknik eller liknande.
  • Erfarenhet av fastighetsförvaltning, projektledning, underhåll och/eller lokalresursplanering.
  • Erfarenhet av budgetansvar och god ekonomisk förståelse.
  • B-körkort.

Det är meriterande om du har:

  • Förmåga att förhandla hyresavtal och goda kunskaper i fastighetsjuridik.
  • Erfarenhet av arbete inom en politiskt styrd organisation.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Vi vill stödja dig i ditt ledarskap!

Vi förväntar oss att våra chefer som ledare agerar autentiskt, föredömligt med personlig omtanke och har förmågan att inspirera och motivera dem vi leder.

I Lerums kommun arbetar vi med utvecklande ledarskap och därför får du som chef hos oss en grundutbildning samt vidareutveckling inom ramen för kommunens ledarskapsplattform. Se våra ledare berätta mer om ledarskapsutvecklingen: ledarskapsutveckling (https://lerum.se/ledarskapsutveckling).

Ledarskapsplattformen ska ge dig som chef och ledare rätt förutsättningar för ditt uppdrag. Du som tillsvidareanställd chef i Lerums kommun ges en unik möjlighet att utveckla dig med hjälp av modeller samt arbeta med hur du kan förbättra hela ditt ledarskap och dina ledarskapsbeteenden, oavsett din erfarenhetsnivå.

Chefer i Lerums kommun förväntas formulera en egen personlig utvecklingsplan som bygger på det utvecklande ledarskapet.

ÖVRIGT

Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi värnar om en god arbetsmiljö där du kan kombinera arbete och fritid. Som anställd hos oss får du tillgång till en rad förmåner, som friskvårdsbidrag och personalvårdsprogram. Läs mer om våra personalförmåner här: personalförmåner (https://lerum.se/dina-formaner).

Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i till exempel systeminloggning eller annan verifiering.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

🖐 Passar detta jobb någon du känner?
Dela

Andra jobb inom samma område

Kanske kan det vara dags att bredda sökningen med dessa lediga jobb

Sökord / Yrke
Liknande jobb
Senaste artiklarna
  • Elpriset - Elpriser i Sverige: Gratis el mitt på dagen
    Lör, 5 apr 2025 - 13:05
  • Information om Statsskuld.se - Stora Nyheter & Förbättringar på Statsskuld.se
    Mån, 31 mar 2025 - 15:20
  • Styrräntan - Riksbanken Lämnar Styrräntan Oförändrad: Effekter och Prognoser
    Tors, 20 mar 2025 - 14:02
  • Inflationen - Inflationen i februari 2025: KPIF stiger till 2,9%
    Tors, 13 mar 2025 - 08:36
  • Statsskulden - Sveriges Statsskuld på Historisk Lågpunkt
    Mån, 10 mar 2025 - 10:06